Operační nasazení F-35B Lightning II námořní pěchoty

Foto: Stíhačka F-35B Lightning II z Marine Fighter Attack Squadron 121. Větší obrázek / U.S. Marine Corps
Foto: Stíhačka F-35B Lightning II z Marine Fighter Attack Squadron 121. Větší obrázek / U.S. Marine Corps

Víceúčelová stíhačka 5. generace F-35 Lightning II přestává být papírové letadlo. Americká námořní pěchota dokončila testování letadla F-35B, tedy verze s krátkým startem a kolmým přistáním STOL (Short Take Off and Landing). Letadlo F-35B již během několika dní dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability).

V současné době americká námořní pěchota dokončila všechny potřebné testy a dosažení IOC je nyní věcí formality. Rozhodnutí o dosažení IOC leží na bedrech generála Joe Dufendera, veliteli americké námořní pěchoty, který má podepsat a schválit všechny nezbytné dokumenty.

Podpis a dosažení IOC je bedlivě sledováno nejen ve Spojených státech ale prakticky po celém světě. Projekt JSF (Joint Strike Fighter), ze kterého vyšel vítězný letoun F-35 Lightning II, přijde americké daňové poplatníky (vývoj, nákup letadel a techniky) na 324 miliardy dolarů. Podle propočtů za 55 let provozu (předpokládané provozní nasazení F-35) američtí daňoví poplatníci zaplatí za celý program F-35 Lightning II bilion dolarů.

Počáteční vývojové práce na programu JSF začaly již v roce 1996. Svým rozsahem navíc program JSF patří mezi nejdražší a největší zbrojní programy všech dob. Letouny F-35 budou výrazně ovlivňovat podobu vojenského letectví po následujících 50 let.

Schopností IOC dosáhne během pár dnů letka VMFA-121 (Marine Fighter Attack Squadron 121) americké námořní pěchoty. V letce najdeme 16 stíhaček F-35B Lightning II. První nasazení se očekává v roce 2017 v Iwakuni, Japonsko. Podle generálplukovníka Jona Davise, zástupce velitele letecké složky americké námořní pěchoty, však lze F-35B nasadit všude na světě podle potřeby.

Letadla F-35B v současné době ještě nedokáží plně využít svých schopností – brání v tom nedokončený letový software. Teprve v roce 2017 dostanou F-35 konečnou verzi software Block 3F, který umožní využívat všech schopností letounů F-35. Verze Block 3F umožní například stíhačce používat nejnovější generaci přesně naváděné munice.

Pro úkoly blízké pozemní podpory CAS (Close Air Support) je F-35B schopen použít jen omezenou škálu munice. Například externě umístěný 25mm kanon dokáže F-35B použít až v roce 2017 – s příchodem Block 3F.

Je však třeba připomenout, že využití všech schopností (každého) nového bojového letadla trvá řadu let. Odhaduje se, že piloti „vytěží maximum" z nového bojového letadla až po deseti letech intenzivního nasazení a cvičení. Podle Davise například současné modely F-35 dosahují kolem 60 až 65 % úrovně svých cílových schopností.

Podoba software se navíc stále ladí. Programové vybavení F-35 dokáže sdílet data až mezi čtyřmi letadly F-35 a vytváří tak společný taktický obraz. Jednoduše řečeno, čtyři letadla letící v určité formaci se chovají jako jediný senzor, který koordinovaně a systematicky využívá schopností všech zúčastněných letadel.

Během březnových testů se však ukázalo, že při sdílení dat měly senzory F-35 problém „shodnout se" na identifikaci cíle. V současné době americká pěchota vyřešila problém změnou nasazení F-35. Letadla budou prozatím létat ve formaci „2+2". Data si vymění vždy jen dvě letadla. Vyřešení problému se očekává s příchodem software Block 3F.

Pentagon a zahraniční zájemci však řeší další problém – nedostatečnou rychlost výroby. F-35 je nesmírně složitý letoun vyžadující mnoho člověkohodin práce a strojního času. V roce 2014 vyrobil Lockheed Martin 43 letadel F-35 (všech verzí). V roce 2018, při nastartování plné sériové výroby, firma plánuje za rok vyrobit 107 letadel.

Pentagon požaduje 2443 letadel F-35 a o dalších přibližně 650 letadel projevují zájem zahraniční zájemci. Dlužno však dodat, že Pentagon zvažuje „zda 2443 je správné číslo." Jinak řečeno, Pentagon uvažuje o nakoupení menšího počtu letadel.

„S ohledem na vyvíjející se obrannou strategii a nejnovější obranné plánování, analyzujeme nejnovější strategické podklady a zjišťujeme, zda 2443 je správné číslo," uvedl Dunford.

Zdroj: DefenseNews

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II se blíží

Během příštího měsíce dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operating Capapability) první letka stíhaček F-35B Lightning II americké námořní pěchoty. Zároveň americká strana vyzvala ...

Stíhačka F-16C porazila v leteckém souboji F-35 Lightning II

Od začátku letošního roku probíhají na základně Edwards letecké testy stíhaček F-35 Lightning II. Součástí testů jsou i cvičné blízké letecké souboje mezi stroji F-16C a F-35. Podle internetového ...

F-35 vs. F-16 – oficiální stanovisko

Před několika dny vyvolaly na mediální scéně pozdvižení informace blogu War Is Boring, o nedostatečných manévrovacích schopnostech stíhačky F-35 Lightning II. Na informace z článku již zareagovaly ...

Budoucí motory pro stíhačky F-35 Lightning II

Stíhačka F-35 Lightning II je mimo jiné kritizována za nedostatečné letové výkony. Vše může v blízké budoucnosti změnit nová generace proudových motorů vznikající v rámci programů AETD (Adaptive ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 22
  • Shania
    17:21 04.08.2015

    Vestly: tohle mám třeba převážně z Command
    Rakety nejsou neviditelné, ale jsou těžko zjistitelné leteckým radarem, ani náhodou se nemůžeš spoléhat na to, že rakety radarem zachytíš. Letadla taky nevyhledávají v celém rozsahu jejich radaru, ale jen určitý segment. Třeba jen 40 stupnu z celkového rozsahu. Aesa v tomhle bude výrazně lepší než PESA a starší radary, ale stejně.

    proč? protože by to trvalo hodně dlouho, než by radar pokryl celou prohledávanou oblast, proto letadla v letce kooperují a každé kouká radarem jinam, stejně ale je to pořád obrovský prostor.

    Proto moderní letadla mají MAWS, které mají větší šanci zjistit příchozí raketu.

    Ty prostě nemáš nejmenší představu o tom, jak málo letadla vědí o situaci okolo nich.

    Ve válce v zálivu, i když spojenci měli několik E-8 pokrývající celé území Iraku a hlavně jejich letišť a mnoho letadel ve vzduchu, tak stejně v některých případech dostali piloti varování o blížícím se nepřátelském letounu na velmi krátkou vzdálenost (a to mluvíme o wvr).

    ještě abys pochopil další výrazný rozdíl mezi generacemi, tak zatímco u 4gen pilot uslyší vřískat wingmana: doprdele raketa! zatoč do prava! a možná uslyšíš i hodinu odkud letí, ale mezitím si ji budeš muset vizuálně najít sám, vyhodnotit vzdálenost, cíl, provádět úhybné manévry a budeš vědět úplný prd o situaci okolo tebe....

    https://www.youtube.com/watch?v=2uh4yMAx2UA

    Tak pilot 5 generace nejenže nejspíš zjistí sám, že na něj byla odpálena raketa, zjistí i zdroj, směr, předpokládaný cíl na velkou vzdálenost, má čas manévrovat, vyhodnotit v klidu situaci, provést protiopatření. navíc všechny ty informace dostanou i ostatní piloti ve formaci a i když budou muset manévrovat, neztratí SA díky DAS. Tohle je jen jedna z mnoha výhod... samozřejmě u 4++ můžeš mít kvalitní MAWS jako ma např. Rafale, ale pořád se to celkovým schopnostem 5 generace ani nepřibližuje.

  • Vestly
    16:44 04.08.2015

    Ty si myslis, že rakety su pre radar neviditelne alebo co? Vies vobec ako radar funguje?
    Lebo ako tak citam, ty si skor taky hovorca portalu F-16.net "so vším všudy" (cize aj so vsetkymi sprostostami, co sa tam napisu)

  • Shania
    16:36 04.08.2015

    Vestly: 100km na zachycení sis vycucal z prstu, spíš tak max 20-30 km... když bude mít štěstí.

    A co když pilot F35 nebude tupě letět přímo proti cíly, ale použije nějakou tu základní taktiku, jako útok z více směrů a ze stran.

    Ale ok, tak zjistí místo odpálení rakety, může tedy usuzovat zhruba směr kde se f35 nachází.

    Co myslíš že udělá? Poletí na plný AB tím směrem? nebo protože zjistil odpálení rakety se bude snažit ztížit jí šanci na zásah?

    ne nadarmo se říká First Look, First Shot, First Kill a tohle platilo vždy, už u dvojplošníků.

    Raptory tímto způsobem naprosto ničí cokoliv co se dokáže udržet ve vzduchu.

    Tobě totiž pořád nedochází, že ve hře je nejen stealth, ale taky daleko lepší senzory, jak v množství, tak ve schopnostech, tím pádem lepší SA.

    Pilot F35 v naprosté většině případů první kdo nepřítele najde, bude první kdo rozhodne jakým směrem se bude boj vyvíjet, první vystřelí a první zničí cíl.

    A pořád tu máš ten problém, že i když aggresor uvidí F35 nebo jiné letadlo na radaru, nebude vědět, jestli to není náhodou léčka, kdy ostatní na něj čekají, až vletí do pasti.

    A jak Su-35 bude používat radar, když mu ho bude zrovna rušit jiná F35 o které nemá ani páru. Jammer F35 na rozdíl od Su nevysílá směrově, ale úzkým koncentrovaným paprskem přímo na cíl s daleko větším výkonem. Když dokáže zachytit a rušit radar F-22 dokáže to zcela jistě i u Su-35.

  • Vestly
    16:08 04.08.2015

    logik, ved presne som to tam napisal, ked som tam dal vypocitane hodnoty.
    Na 100 km uz uvidis mraam na radare, takze vies ,kde je F-35.

  • logik
    14:14 04.08.2015

    Kde? Např. tady:
    http://aviationweek.com/blog/f-35-stealthier-f-22
    tvrdí americký generál, že je F35 lepší ve Stealth než F22. Možná kecá - a možná kecali předtím, že nechtěli odhalit pravé RCS. Kdo ví....

    Ale to je v podstatě detail - daleko klíčovější je to, že RCS se natolik mění s úhlem a s vlnovou délkou, že prostě počítat s jednou fixní hodnotou je prostě nesmysl. Obzvlášť s "plácnutou" někde nějakým generálem, protože nevíme: jde o nejhorší? průměrnou? nejlepší? průměrnou zepředu? vycucanou z paty?

    Uvědom si, že tady děláš (rádoby)přesné závěry z toho, že někdo někdy něco plácnul o golfovém míčku. A zcela podle své taktiky - amíci maj všechno špatný - navíc bereš RCS toho míčku jako minimální hodnotu, a ne jako střed odhadu.

    ---

    Jinak vzhledem k tomu, že nijak neoponuješ schopnosti meteorů pro optimal range 100km, kde i ten RCS 0.005 stačí, tak je debata výše zbytečná. A to furt neoperujeme s aktivním rušením, které je u takto malých RCS řádově účinější.

  • Shania
    12:36 04.08.2015

    kdo chce vědět jak dosáhnout nízké rcs pouze tvarem trupu, tak tady je studie

    http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=36&t=27636

  • Shania
    12:32 04.08.2015

    Vestly: frontalní rcs vypočítané podle komentářů Gen. Hostage je 0.001, ale nevíme vliv RAM a dalších vlastností. tenkrát řek, že raptor má lepší rcs 0,0001

    Nov 2005: The U.S. Air Force, in it’s effort to get money to build more F-22s, has revealed just how “stealthy” the F-22 is. It’s RCS (Radar Cross Section) is the equivalent, for a radar, to a metal marble. The less stealthy (and much cheaper) F-35, is equal to a metal golf ball. The F-35 stealthiness is a bit better than the B-2 bomber, which, in turn, was twice as good as that on the even older F-117. Much older aircraft, like the B-52, have a huge RCS, which makes them very easy to spot on radar. But with a smaller RCS, it's more likely that the aircraft won't be detected at all.

    The air force revealed this information, which is usually kept secret, because it wants to make the case that it makes more sense to cut production of the F-35 (which cost $30-50 million each), so that more F-22s (that cost over $100 million each) can be bought. Most of the air force generals are former fighter pilots, and the F-22 is a much hotter fighter than the F-35 (which is basically a fighter-bomber, with emphasis on the latter function.) This is causing an international uproar, because of the many foreign countries that are buying the F-35. Some of these countries have contributed money for the development of the F-35. The F-22 will not be exported, because it uses so much top secret technology.

    Později když už byl ve výslužbě řekl, že F35 je víc stealth než F22 a tady an to máš komentář dalšího generála:

    DId Gen. Bogdan just confirm F-35 has superior stealth vs. F-22?



    https://secure.afa.org/joinafa/login.aspx?returnurl=http://www.airforcemag.com/magazinearchive/pages/2014/december%202014/the-f-35-on-final-approach.aspx

    Hostage caused a stir in late spring when, in press interviews, he said the F-35 would be stealthier than the F-22, its larger USAF stablemate. Conventional wisdom had pegged the F-22, with its angled, vectored-thrust engines, as a stealthier machine than the F-35. Hostage also said the F-35 would be unbeatable when employed in numbers, which is why the full buy of aircraft is "so critical."

    "I would say that General Hostage … is accurate in his statement about the simple stealthiness of the F-35 [with regard] to other airplanes," Bogdan said in the interview. The statement was accurate for radar cross section, as measured in decibels, and range of detectability, he said, and he scoffed at the notion that anyone can tell how stealthy an aircraft is just by looking at it.

    The comment about the effectiveness of F-35s together "has less to do with stealthiness and more to do with overall survivability," he said.

    "We are going to ask the F-35 to do things that no other airplane—fourth gen or otherwise—is going to be able to do in the future," he stated. For some of those missions, "it would be much better to do it with more than one F-35."

    Besides their stealthiness, the F-35s share information and can perform electronic warfare, electronic attack, and cyber missions.

    "When you put two F-35s in the battlespace, … they become even more survivable when they do it together," Bogdan asserted. With two or more, "the sum of the parts is greater than the whole," especially when the aircraft are teaming up "from different parts of the airspace, on the same targets. It becomes quite effective."

  • Vestly
    12:02 04.08.2015

    logik, tak sem daj zdroj, kde si nasiel rcs f-35 0.0001m2.

  • Shania
    11:58 04.08.2015

    kdyby někdo chtěl vědět jak funguje ECM ve hře, tak tady je scenář z 67

    https://www.youtube.com/watch?v=vhGcw-nGSvY

    a tjako bonus výukové video USN o DECM z 62

    https://www.youtube.com/watch?v=pyFqaaqqph0&index=2&list=PLUbDaIsrMoIoeY8eOOe0xxdfU-9ywTL6O

  • Wiktores_SVK
    11:51 04.08.2015

    To Shania: Dik, to bude asi uplne stacit. Hral som Command prvy vikend, ale stravil som u toho asi 14 hodin co sa mi casto nestava, je to proste pecka... Inak trosku k teme, podarilo sa mi s 4 F-22 preletiet zo SAE do Afghanistanu cez Iran bez povsimnutia, ale neviem ci to nebola len nahoda...

Stránka 1 z 22