Operační nasazení F-35B Lightning II námořní pěchoty

Foto: Stíhačka F-35B Lightning II z Marine Fighter Attack Squadron 121. Větší obrázek / U.S. Marine Corps
Stíhačka F-35B Lightning II z Marine Fighter Attack Squadron 121. Větší obrázek / U.S. Marine Corps

Víceúčelová stíhačka 5. generace F-35 Lightning II přestává být papírové letadlo. Americká námořní pěchota dokončila testování letadla F-35B, tedy verze s krátkým startem a kolmým přistáním STOL (Short Take Off and Landing). Letadlo F-35B již během několika dní dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability).

V současné době americká námořní pěchota dokončila všechny potřebné testy a dosažení IOC je nyní věcí formality. Rozhodnutí o dosažení IOC leží na bedrech generála Joe Dufendera, veliteli americké námořní pěchoty, který má podepsat a schválit všechny nezbytné dokumenty.

Podpis a dosažení IOC je bedlivě sledováno nejen ve Spojených státech ale prakticky po celém světě. Projekt JSF (Joint Strike Fighter), ze kterého vyšel vítězný letoun F-35 Lightning II, přijde americké daňové poplatníky (vývoj, nákup letadel a techniky) na 324 miliardy dolarů. Podle propočtů za 55 let provozu (předpokládané provozní nasazení F-35) američtí daňoví poplatníci zaplatí za celý program F-35 Lightning II bilion dolarů.

Počáteční vývojové práce na programu JSF začaly již v roce 1996. Svým rozsahem navíc program JSF patří mezi nejdražší a největší zbrojní programy všech dob. Letouny F-35 budou výrazně ovlivňovat podobu vojenského letectví po následujících 50 let.

Schopností IOC dosáhne během pár dnů letka VMFA-121 (Marine Fighter Attack Squadron 121) americké námořní pěchoty. V letce najdeme 16 stíhaček F-35B Lightning II. První nasazení se očekává v roce 2017 v Iwakuni, Japonsko. Podle generálplukovníka Jona Davise, zástupce velitele letecké složky americké námořní pěchoty, však lze F-35B nasadit všude na světě podle potřeby.

Letadla F-35B v současné době ještě nedokáží plně využít svých schopností – brání v tom nedokončený letový software. Teprve v roce 2017 dostanou F-35 konečnou verzi software Block 3F, který umožní využívat všech schopností letounů F-35. Verze Block 3F umožní například stíhačce používat nejnovější generaci přesně naváděné munice.

Pro úkoly blízké pozemní podpory CAS (Close Air Support) je F-35B schopen použít jen omezenou škálu munice. Například externě umístěný 25mm kanon dokáže F-35B použít až v roce 2017 – s příchodem Block 3F.

Je však třeba připomenout, že využití všech schopností (každého) nového bojového letadla trvá řadu let. Odhaduje se, že piloti „vytěží maximum" z nového bojového letadla až po deseti letech intenzivního nasazení a cvičení. Podle Davise například současné modely F-35 dosahují kolem 60 až 65 % úrovně svých cílových schopností.

Podoba software se navíc stále ladí. Programové vybavení F-35 dokáže sdílet data až mezi čtyřmi letadly F-35 a vytváří tak společný taktický obraz. Jednoduše řečeno, čtyři letadla letící v určité formaci se chovají jako jediný senzor, který koordinovaně a systematicky využívá schopností všech zúčastněných letadel.

Během březnových testů se však ukázalo, že při sdílení dat měly senzory F-35 problém „shodnout se" na identifikaci cíle. V současné době americká pěchota vyřešila problém změnou nasazení F-35. Letadla budou prozatím létat ve formaci „2+2". Data si vymění vždy jen dvě letadla. Vyřešení problému se očekává s příchodem software Block 3F.

Pentagon a zahraniční zájemci však řeší další problém – nedostatečnou rychlost výroby. F-35 je nesmírně složitý letoun vyžadující mnoho člověkohodin práce a strojního času. V roce 2014 vyrobil Lockheed Martin 43 letadel F-35 (všech verzí). V roce 2018, při nastartování plné sériové výroby, firma plánuje za rok vyrobit 107 letadel.

Pentagon požaduje 2443 letadel F-35 a o dalších přibližně 650 letadel projevují zájem zahraniční zájemci. Dlužno však dodat, že Pentagon zvažuje „zda 2443 je správné číslo." Jinak řečeno, Pentagon uvažuje o nakoupení menšího počtu letadel.

„S ohledem na vyvíjející se obrannou strategii a nejnovější obranné plánování, analyzujeme nejnovější strategické podklady a zjišťujeme, zda 2443 je správné číslo," uvedl Dunford.

Zdroj: DefenseNews

Nahlásit chybu v článku


Související články

Operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II se blíží

Během příštího měsíce dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operating Capapability) ...

Stíhačka F-16C porazila v leteckém souboji F-35 Lightning II

Od začátku letošního roku probíhají na základně Edwards letecké testy stíhaček F-35 Lightning II. ...

F-35 vs. F-16 – oficiální stanovisko

Před několika dny vyvolaly na mediální scéně pozdvižení informace blogu War Is Boring, o ...

Budoucí motory pro stíhačky F-35 Lightning II

Stíhačka F-35 Lightning II je mimo jiné kritizována za nedostatečné letové výkony. Vše může v blízké ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Shania
    23:56 29.07.2015

    Vestly: takže jediný zmínka, že je použitelná pro protiraketovou obranu muže znamenat cokoliv. Na té stance zrovna moc informací nemají... Soar vypadá na jednoduchý varovný ...Zobrazit celý příspěvek

    Vestly: takže jediný zmínka, že je použitelná pro protiraketovou obranu muže znamenat cokoliv. Na té stance zrovna moc informací nemají...

    Soar vypadá na jednoduchý varovný systém (MAW), že je odpálena raketa, udává směr a to je asi tak vše. pokud nemáš někde zdroj, že ma sensor fusion s ostatními systémy letadla.

    Detekuje AAM na 30km pokud jim ještě hoří motor, jinak raketu zjistí tak na 5km

    Problém systému je, že nepozná, kam ta raketa letí, maximálně zjistí místo odpalu, ale co a kam raketa letí neví. Pilot tedy musí raketu najít vizuálně a pokusit se ji zaměřit přes helmu. Takže vše záleží na včasné detekci, když ji systém detekuje 5-10 km od letadla, tak nemá šanci raketu sestřelit.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    23:53 29.07.2015

    Vestly: jinak k čemu ti je vědět, kde v okamžiku vypuštění střely BYLA F35??Ta v době útoku jaksi letí M1.6....

    Vestly: jinak k čemu ti je vědět, kde v okamžiku vypuštění střely BYLA F35??Ta v době útoku jaksi letí M1.6....

  • logik
    23:45 29.07.2015

    Ach jo. Cena se tu probírala už mnohorkát a je prostě jiná, než tvrdíš: např. https://www.f35.com/about/fast... V Tvém odkazu se probírá cena celého programu, který ...Zobrazit celý příspěvek

    Ach jo. Cena se tu probírala už mnohorkát a je prostě jiná, než tvrdíš: např.
    https://www.f35.com/about/fast...
    V Tvém odkazu se probírá cena celého programu, který (odhaduji) zahrnuje i simulátory, servis, výcvik a kdoví co všechno....., nikoli jen cena letadla.

    Jedinný argument, který máš pro to, že to nebude 9G fighter (což ovšem F16 s rozumnou výzbrojí není také) je, že se ti to zdá nereálné. Promiň, ale vzhledem k tomu, kolik si v předchozích postech nasekal školáckých chyb, tak to neberu jako silný argument.
    Teda jeden argument tam byl, že našli jeden strukturální problém. Evidentně jsi nikdy nebyl u vývoje ničeho většího, jinak bys věděl, že takových problémů se v každém velkém projektu řeší desítky i stovky. Např. F16 se při prvním startu málem zřítila.

    To, jak to je výjimečné éro koneckonců dokládáš už sám. Všechna současná éra sestřelí v podstatě kdokoli. U F35 možná - pokud rusům to co tvrdí že funguje funguje (což vzhledem k ruské propagandě je není vůbec samozřejmá věc), tak speciální sestava kterých je v Ruské armádě pár možná něco možná dokáže i zaměřit. Podle teoretických předpokladů, v reálu to nikdo nevyzkoušel. A i když to bude fungovat, tak to vyžaduje rozměrnou pozemní aparaturu, kterou principiálně prostě nejde vmáčknout do letadla. Jestli todle není výjimečnost, tak fakt nevím.

    Ono kupodivu ty furt pozemní radary je vcelku snadné detekovat a neutralizovat.
    Takže ve výsledku pozemní radar to schytá, zatímco raketu letící na F35 už nemá kdo navigovat (F35 v okamžiku vypuštění zdrhá, takže k ní doletí raketa později, než ta z F35 na radar)... A to furt bereme předpoklad, že vůbec ty radary fungují tak, jak rusové doufají... asi tedy spíše nedoufají, protože jinak by už dávno byly ve velkých počtech zařazeny v ruské armádě. Reálné chování Ruské federace ukazuje při zavádění radarů ukazuje, že L-Band radary v dnešním stavu jsou více omluva za nedokonalé Stealth pro PAK FA, než neutralizace Stealth vlastností západních letadel.

    Ad sestřelování aamram 120 - mezi teoretickou výbavou schopnou sestřelit raketu a aktuální schopností sestřelit raketu s rozumnou úspěšností je hoooooodně dlouhá cesta. Proč google dotaz R-73 "antimissle" nevrátí jedinný odkaz?Skrýt celý příspěvek

  • Vestly
    23:18 29.07.2015

    shania: Vratim sa k zostrelovaniu amraamov. V podstate sa o vsetko postara SOAR, ktory na to bol navrhnuty. Druhy zdroj je Irbis alebo podobny radar. SOAR zisti odkial ide ...Zobrazit celý příspěvek

    shania: Vratim sa k zostrelovaniu amraamov.

    V podstate sa o vsetko postara SOAR, ktory na to bol navrhnuty. Druhy zdroj je Irbis alebo podobny radar. SOAR zisti odkial ide raketa, cize v podstate stihac ani nepotrebuje pozemny radar aby vedel, kde je F-35.

    Amraamom sice ide raketovy motor iba par sekund, ale kvoli kinetickemu ohrievaniu ho moze IR raketa zamerat. Nieje to nic specificke pre R-73M(RMD-2)/R-74M , kedze to iste by mal dokazat napriklad eurofighter s raketami Iris-T

    R-73M - bohuzial je to po rusky, ale google translator to celkom dobre prelozi do eng
    http://rbase.new-factoria.ru/m...

    Iris-T
    http://www.airforce-technology... Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    23:09 29.07.2015

    Omlouvám se za špatné pochopení, k čemu měla sloužit rychlost při úniku. Ale proč to mělo být z mé strany trollování, to fakt nevím. Zvlášť, když mě z toho obviňuje někdo, kdo se ...Zobrazit celý příspěvek

    Omlouvám se za špatné pochopení, k čemu měla sloužit rychlost při úniku. Ale proč to mělo být z mé strany trollování, to fakt nevím. Zvlášť, když mě z toho obviňuje někdo, kdo se jako troll chová :-)Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    23:02 29.07.2015

    ...taky by mě zajímalo to sestřelování Amraamů a za jakých podmínek...

    Ale... ono je to asi marné... tady je v hlavě jasně předlinkováno, s tím nehne NIC... :)

    ...taky by mě zajímalo to sestřelování Amraamů a za jakých podmínek...

    Ale... ono je to asi marné... tady je v hlavě jasně předlinkováno, s tím nehne NIC... :)

  • Shania
    22:45 29.07.2015

    Vestly: prosím o zdroj kde L band slouží je něco jiného než přehledový radar a používá se pro navadení raket.

    Taky o zdroje, kde k těm radarům, kde si to máme přečíst.

    Vestly: prosím o zdroj kde L band slouží je něco jiného než přehledový radar a používá se pro navadení raket.

    Taky o zdroje, kde k těm radarům, kde si to máme přečíst.

  • Vestly
    21:58 29.07.2015

    http://www.gao.gov/assets/670/... Nejako ti to s tou cenou nevyslo, nevadi stava sa. Neskor, ked konecne F-35 dokoncia cena padne realne tak na 120M za A, 145M za B a ...Zobrazit celý příspěvek

    http://www.gao.gov/assets/670/...
    Nejako ti to s tou cenou nevyslo, nevadi stava sa.

    Neskor, ked konecne F-35 dokoncia cena padne realne tak na 120M za A, 145M za B a 134M za C, stale pomerne vysoka cena.

    F-35 je jednoducho predrazena na to, co ponuka.
    9g sa mi zda celkom nerealne, najma kvoli strukturalnym problemom, ktore sami priznali, ale nechajme to tak, buducnost ukaze. V pripade, ze ma F-35 53% nadrze, tak sa dostaneme k T/W 1.06, F-16 s plnou nadrzou ma T/W ratio 1,07. Cize priemer.
    O uhf/vhf radaroch si si stale nic neprecital, takze ani nebudem reagovat, kedze by to bola strata casu.

    Od zaciatku tvrdim, ako uz teraz mame komplety, ktore dovoluju zostrelenie F-35 z rozumnej vzdialenosti. Stealth este nieje za zenitom, ale coskoro bude.
    Na novom Ruskom L-bande ja dobre vidiet, ako rychlo ide technologia kupredu (detekcia ciela s rcs 0,001m2 na vzdialenost +- 400km).
    Za zmienku urcite stoji aj Cinsky Divine Eagle, ktory je taktiez produkt blizkej buducnosti.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    20:54 29.07.2015

    tady je video kde pilot vysvetluje co to znamena 5 generace
    https://m.youtube.com/watch?v=...

    tady je video kde pilot vysvetluje co to znamena 5 generace
    https://m.youtube.com/watch?v=...

  • logik
    20:16 29.07.2015

    Demagogickým způsobem, protože to, že to je průměrné letadlo jsi dokazoval nesmyslnými údaji. To ukazuje na dvě věci 1) evidentně jsi v oboru letectví vše, jen ne expert. Tedy ...Zobrazit celý příspěvek

    Demagogickým způsobem, protože to, že to je průměrné letadlo jsi dokazoval nesmyslnými údaji. To ukazuje na dvě věci
    1) evidentně jsi v oboru letectví vše, jen ne expert. Tedy Tvoje soudy jsou prostě úsměvné.
    2) Jelikož nejsi expert, evidentně své názory odněkud přejímáš. Vzhledem k jejich nekvalitě pak evidentně z demagogických propagandistických zdrojů.

    V té své demagogii dále pokračuješ, když označuješ F35 za letadlo za 150milionů - tolik stály první první předprodukční série, nikoli současné předprodukční série, natož ostrá výroba, o které v souvislosti se 150 miliony mluvíš.

    Stejnětak v demagogii pokračuješ, když ačkoli byly tvé názory na průměrnost éra založeny na T/W a max sustained G vyvráceny, tak dál F35 označuješ za průměrné letadlo, ačkoli Ti byli servírovány argumenty proti.

    Stejnětak operuješ "prý" schopnostmi ruských radarů, které nejsou nijak v praxi osvědčené, ale ty prostě věříš, že to je Stealth killer. A přesto že i kdyby to opravdu fungovalo, tak to jsou radary, které není možno namontovat na letadla a tak Stealth furt zůstává výhodou (pozemním radarům se mohu vyhnout). Takže opět demagogie, kdy z technologie, která má v nejlepším případě potenciál zmenšit výhodu děláš něco, co Stealth úplně neutralizuje.
    Oni Ti rusové nejsou blbí a právě to, že investujou do různých optických detekčních laserových metod, stejně jako že investují miliardy do vývoje Stealth pro PAK FA jednoznačně ukazuje, že žádná z jejich současných technik nemá schopnosti stealth neutralizovat.

    A to, že si ignoroval výzvu k dodání svědectví pilota F35 proti - to přesně ukazuje sílu Tvých argumentů: nesnesou bližší přezkoumání.
    Ano, jedno svědectví testovacího pilota - respektive zprávy z testu - je. Ovšem to je zpráva z testovacího letu pro nastavení avioniky, takže jaksi to opravdu nemá relevanci.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    20:08 29.07.2015

    Vestly: no už me moc nebavíš, tohle se tu probíralo už asi 10x a pořád dokola. Takže Stealth je jen jeden schopnost 5 generace, není to ani ta hlavní a nejdůležitější. Letadla ...Zobrazit celý příspěvek

    Vestly: no už me moc nebavíš, tohle se tu probíralo už asi 10x a pořád dokola.


    Takže Stealth je jen jeden schopnost 5 generace, není to ani ta hlavní a nejdůležitější. Letadla 4++ generace můžou obsahovat některé prvky, které má 5 generace, ale nedokážou je spojit v jeden fungující celek a v tom je F35 unikátní a je v tomhle dalece i před F22.

    Za deset let bude stealth pokořen už slyšíme od prvního nasazení F117. Vývoj nespí na obou stranách a stealt nečiní jen nízké rcs ale hlavně taktika a plánování.

    I kdyby byl degradován na minimální účinnost, pořád to letadlo bude mít výhodu proti někomu, kdo nízké rcs nemá.

    už jen proto, že nízké rcs snižuje potřebný výkon pro maskování pomocí REB, bude později vidět atd.Skrýt celý příspěvek

  • Vestly
    19:37 29.07.2015

    Musim priznat, ze som zle porovnal T/W ratio F-16 a F-35 , za co sa ospravedlnujem, kedze som zabudol na fakt, ze F-35 pojme viac paliva.

    Musim priznat, ze som zle porovnal T/W ratio F-16 a F-35 , za co sa ospravedlnujem, kedze som zabudol na fakt, ze F-35 pojme viac paliva.

  • Vestly
    19:30 29.07.2015

    Nevravim, že je F-35 zle lietadlo, len platit 150+ milionov za priemerne lietadlo so stealthom mi pride trocha dost. USA to vadit nebude, kedze maju super hornety a F-22, ktore to ...Zobrazit celý příspěvek

    Nevravim, že je F-35 zle lietadlo, len platit 150+ milionov za priemerne lietadlo so stealthom mi pride trocha dost. USA to vadit nebude, kedze maju super hornety a F-22, ktore to s nimi potiahnu. Taktiez maju cele digitalne bojisko, do ktoreho im F-35 zapadne, ale pre ostatne staty NATO to bude podla mna krok vzad.Skrýt celý příspěvek

  • Vestly
    19:17 29.07.2015

    Shania: OLS-35 je iba castou celeho systemu, ukazane to je na linkoch ktore som postol.. K tym R73M/R74/R74M a k ich moznostiam zostrelit prichadzajuce rakety sa este vratim, ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania:
    OLS-35 je iba castou celeho systemu, ukazane to je na linkoch ktore som postol..

    K tym R73M/R74/R74M a k ich moznostiam zostrelit prichadzajuce rakety sa este vratim, musim k tomu este nieco dohladat...

    logik:
    demagogickym sposobom? Len sa snazim dokazat, ze systemi v F-35 niesu nic nove pod slnkom a okrem stealthu nema co ponuknut. A spoliehat sa iba na stealth je dost odvazne, kedze do 10 rokov uz stealth nebude v leteckych subojoch ani faktor, najma kvoli novym raketam a radarom..

    A k tym pilotom, jednoducho som to preskocil, kedze sa to da protiargumentovat nedokoncenym softwarom...

    Tak znova, precitaj si nieco o komplete nebo-svu a nebo-m.

    http://sdelanounas.ru/images/i...

    To nemas len jeden radar, je ich viac..nebo svu moze navadzat rakety (samozrejme by to islo cez nebo-m = data fusion system) vystrelene z S-300/S-400 dost presne dokym sa im nezamera ich aktivny navadzaci radar (arh). A to je tych 11 km co som uz niekolko krat spominal.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    19:13 29.07.2015

    RiMr: " ...to mi zase přijde jako nějaká hovadina... " Ty EMP mají být na sestřelování PTŘS (což je i v citaci zmíněno) čili ProtiTankových Řízených Střel - v těch je ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMr: " ...to mi zase přijde jako nějaká hovadina... "

    Ty EMP mají být na sestřelování PTŘS (což je i v citaci zmíněno) čili ProtiTankových Řízených Střel - v těch je elektroniky habaděj...

    Vestly: ačkoliv nejsem nijakým zastáncem F-35, tak ten váš příspěvek je tak nešťastně formulován, že spíš zvedá lidi ze židle.

    Co se týče senzorů MiG-35:
    http://www.secretprojects.co.u...
    http://www.airforce-technology...

    Je to samozřejmě net, takže...Skrýt celý příspěvek

  • Gloton
    19:05 29.07.2015

    RiMr71: čti text a nedomýšlej si hlouposti. Nikde není uváděno, že EMP granátem chtějí odklonit podkaliberní stařelu. PTŘS je protitanková řízená střela.....a nejde o její ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMr71: čti text a nedomýšlej si hlouposti. Nikde není uváděno, že EMP granátem chtějí odklonit podkaliberní stařelu.
    PTŘS je protitanková řízená střela.....a nejde o její odklonění, ale poškození jejich elektronických komponent v poslední fázi útoku na tank, aby nedošlo k řízené iniciaci bojové hlavice této střely, či aby k iniciaci došlo v chybný okamžik a tím byla hlavice neúčinná.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    18:31 29.07.2015

    Knaak - oni tu avioniku použijou už jen pro spolupráci mezi letadlama. A drony bude mít v blízké době každá armáda, co má na nákup F35... Jinak cena v dlouhodobějším horizontu ...Zobrazit celý příspěvek

    Knaak - oni tu avioniku použijou už jen pro spolupráci mezi letadlama. A drony bude mít v blízké době každá armáda, co má na nákup F35...

    Jinak cena v dlouhodobějším horizontu až se budou vyrábět velké série nebude F16 výrazně převyšovat.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    18:17 29.07.2015

    Vestly - nekritizuju Tvuj názor (ten si měj jakej chceš), ale to, jakým demagogickým způsobem ho hájíš. Tvuj poslední post to jen potvrzuje - tvrdil jsi, že je možné najít X ...Zobrazit celý příspěvek

    Vestly - nekritizuju Tvuj názor (ten si měj jakej chceš), ale to, jakým demagogickým způsobem ho hájíš.

    Tvuj poslední post to jen potvrzuje - tvrdil jsi, že je možné najít X opačných názorů pilotů F35 - ale když jsem Tě vyzval, abys teda nějakej doložil, tak ses místo toho začal navážet do mě. Typický troll.

    Stejnětak skončili i ostatní Tvé argumenty - u obratnosti jsi argumentoval neplatnými již neplatnými čísly z vývojových verzí éra, u poměru tahu k váze jsi srovnával hrušky a jablka (plně naloženou F35 s nenaloženou F16, přičemž i srovnávat 40% paliva je nesmysl), operoval jsi s RCS u infra raket, vymejšlel jsi nějakou hypotetickou spolupráci Lband radaru a S-300, kterou nikdo na světě neprovozuje atd....Skrýt celý příspěvek

  • Knaak
    18:08 29.07.2015

    Trochu odbočím, o F-35 se mluví, jak je to důležitá součást provázaného systému americké armády, tomu rozumím. Lodě, letadla, drony, rakety, ponorky, pozemní vojska - jeden ...Zobrazit celý příspěvek

    Trochu odbočím, o F-35 se mluví, jak je to důležitá součást provázaného systému americké armády, tomu rozumím. Lodě, letadla, drony, rakety, ponorky, pozemní vojska - jeden systém. Ale co ostatní země které mají o F-35 zájem a nemají takový ucelený systém? Nebudou kupovat tak trochu zajíce v pytli? Špičkové, ale drahé letadlo se spustou avioniky pro kterou nebudou mít využití či schopnosti ji využít. Nebo pro ně bude k dispozici levnější verze bez avioniky, pro k terou nemají uplatnění?Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    16:29 29.07.2015

    Vestly: mě přijde, že na ty nápady máš z APA, nebo od někoho, kdo ty jejich vymysli převzal. OLS-35 je IRST tím raketu nenajde, pokud se zrovna nedívá přesně tak kde byla ...Zobrazit celý příspěvek

    Vestly: mě přijde, že na ty nápady máš z APA, nebo od někoho, kdo ty jejich vymysli převzal.

    OLS-35 je IRST tím raketu nenajde, pokud se zrovna nedívá přesně tak kde byla odpálena.

    OLS_Soar je varování před příchozími raketami, otázka je, jaký to má dosah a pokrytí.

    Prosím o link, že R-73M má schopnost sestřelit AAM a jaké jsou parametry a požadavky pro odpálení.


    Ale ok, třeba to možné je, největší problém tu vidím v tom, že pilot bude mít příliš málo času na vyhodnocení hrozby a odpálení rakety a místo aby se snažil raketě vyhnout , tak bude manévrovat tak, aby po ni mohl střílet, co když ji netrefí?

    Jak jsme ti napsal níže, pokud po ni nepůjde Mig-35 , tak ostatní stíhačky budou mít velký problém F-35 doběhnout a při tom sprintu navíc riskují, že vletí dalším stíhačkám do pasti.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 8 z 11