Operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II se blíží

Foto: Stíhačky F-35B Lightning II americké námořní pěchoty na lodi USS WASP; větší foto / U.S. Marine Corps
Stíhačky F-35B Lightning II americké námořní pěchoty na lodi USS WASP; větší foto / U.S. Marine Corps

Během příštího měsíce dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operating Capapability) první letka stíhaček F-35B Lightning II americké námořní pěchoty. Zároveň americká strana vyzvala zahraniční zájemce k potvrzení nákupu předobjednaných stíhaček F-35A/B Lightning II.

Bojová připravenost F-35B Lightning II

Příští měsíc prohlásí svou počáteční operační připravenost mariňácká letka VFMA-121 (Marine Fighter Attack Squadron 121) s deseti letadly F-35B Lightning II. Domovem letky se stane základna Yuma v Arizoně.

Před několika měsíci letka VMFA-121 byla poprvé nasazená na moři v rámci prvního operačního testování OT-1 (Operational Testing 1). Letka operovala z výsadkové lodi USS Wasp. Testů se účastnily čtyři letouny letky VFMA-121 a dva letouny letky VFMA-501. Provoz letadel zajišťovalo 150 mariňáků.

Během zkoušek letouny provedly více než 100 simulovaných bojových misí, ve dne i v noci. Mariňáci potvrdili funkčnost programového vybavení letounu Block 2B. Cílem OT-1 bylo především pochopit operační a logistické nároky na provoz šesti letounů F-35B Lightning II, tedy předpokládaného provozního počtu, na výsadkových lodích amerického námořnictva.

První ostré nasazení letky VMFA-121 se očekává v roce 2017 v Pacifiku (Iwakuni, Japonsko). Podle aktuálních plánů F-35 Lightning II u amerického námořnictva a námořní pěchoty zcela nahradí do roku 2019 námořní letouny elektronického boje EA-6B Prowler, do roku 2026 bitevní AV-8B Harrier a do roku 2030 víceúčelové stíhací letouny F / A-18 Hornet.

"Vzhledem k tomu, že námořní pěchota podporuje strategii prezidenta k obnovení rovnováhy v Pacifiku, přinášíme s F-35B do regionu nejmodernější technologie a schopnosti. Neustálý vývoj a zařazování do výzbroje F-35B, tedy verze s krátkým vzletem a kolmým přistáním, zůstává středobodem tohoto úsilí," vysvětluje generálporučík Jon Davis, zástupce velitele leteckého křídla americké námořní pěchoty.


První operační testování na USS Wasp.

Zahraniční uživatelé

Pokračuje boj s cenou letounu, která v současné fázi počáteční výrobní série LRIP (Low Rate Initial Production) překračuje 100 milionů dolarů. Snížení ceny je možné jen v případě zvýšeného množství závazných objednávek.

V současné době Lockheed Martin eviduje zájem Ozbrojených sil Spojených států a zahraničních zájemců nakoupit přes 3000 letadel F-35. Během následujících 30 let se přitom očekává výroba až 4000 letadel F-35B.

F-35 Lightning II nahradí v Ozbrojených silách Spojených států a u zahraničních zájemců devět různých bojových letadel. Letadla F-35 zůstanou v provozu minimálně 30 až 40 let.

Okolo 40 % letadel poputuje k zahraničním zájemcům. V současné době však zahraniční uživatelé podali závazné objednávky pouze na 30 letadel. Americké ministerstvo obrany proto vyzvalo zahraniční zájemce, aby zvýšilo množství závazných objednávek.

Americké ministerstvo obrany dlouhodobě usiluje o pokles ceny stíhačky F-35B Lightning na úroveň ostatních letadel 4. generace na trhu. K tomu je však nutné zvýšit produkce letadel F-35. Pro období 2018 a 2020 je nutno závazně objednat dalších 450 letadel F-35.

„Do roku 2019 očekáváme, že cena F-35 bude téměř rovna ostatním stíhačkám na trhu, ale s mnohem pokročilejšími schopnostmi," říká Chris Bogdan. Cena za standardní provedení F-35A podle plánů poklesne pod 80 milionů dolarů.

Zdroj: Defense-Update

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Stíhačka F-35 Lightning II připravená použít zbraně

V tomto roce Pentagon dokončí certifikaci všech zbraňových systémů určených pro letoun F-35 se ...

F-35 Lightning II dokazuje schopnost chránit pozemní jednotky

Koncem července americká námořní pěchota (U.S. Marine Coprs) deklarovala dosažení počátečních ...

T-X: Nový cvičný letoun pro americké letectvo

Americké letectvo (U.S. Air Force) představilo požadavky na nový výcvikový program T-X pro americké ...

F-35 Lightning II – cena klesá, problémy se řeší

Firmě Lockheed Martin a Pentagonu se daří postupně snižovat jednotkovou cenu za stíhačky F-35 ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • siggi
    11:54 06.07.2015

    Prej kobra.....snad pytel brambor, na kterém seděl slepejš...:)

  • Shania
    09:52 22.06.2015

    Software udělá hodně, ale není to to jediné, co se bude měnit. Hardware se bude měnit a vylepšovat po velkou část života letounu. V tom pdf co jsme linkul je např. uvedeno, že některé komponenty měli nižší životnost něž se předpokládalo a vyžadovalo to provádění údržby a odstranění panelu, které proto nebyli navržený, proto ty to komponenty jsou nahrazovány za odolnější. Takových změn budou stovky a postupně se to bude řešit, pak tu budou zásadní změny avionice a jiném hardwaru s tím jak budou nové technologie dostupné.

    Bude nový motor ADVENT po 2020
    Byl tu i o něm článek http://www.armadninoviny.cz/re...

    Tento motor a technologie s ním spojené bude mít dost zásadní vliv na vojenské a civilní motory.

    Nižší spotřeba, vyšší výkon, velmi snížená IR stopa. Tady jsou nové detaily.
    http://www.geaviation.com/mili...

    O vývoji:
    https://www.youtube.com/watch?...

    Technologie, 3D tisk
    http://www.geaviation.com/mili...

    kompozitní materiály, lehké a odolnější lopatky
    https://www.youtube.com/watch?...

    Pokud měl někdo obavu o tom jak je F-35 dokáže manévrovat, tak tady je video s vysokými stupni AOA, kde je vidět že letadlo je neustále pod kontrolou i po překročení letové obalky. Tohle není ani tak o letových vlastnostech ale o pokročilém systému řízení. Pak je tam vidět i kobra.

    https://www.youtube.com/watch?...

  • Todomatch
    13:39 21.06.2015

    Do vesmíru létata nemusí, odtud mu naopak přiletí data a z podmořských senzorů se k němu jistě také nějaká ta informace dostane a v případě potřeby skutečně zastoupí i létající tank A-10. Trefil jste to vcelku přesně.

  • Echo
    12:19 21.06.2015

    Az do precitania Todomatchovho prispevku som pokladal F-35 za stroj s velkym potencialom. Ale teraz mi padla sanka, netusil som, ze F-35 je vlastne transformer, ktoremu staci napisat novy program a ziska nove schopnosti. Ocakavam, ze s aktualizaciou softweru na block 15 bude F-35 lietat do vesmiru, operovat pod vodou a v pipade potreby sa zmeni na tank.

  • Todomatch
    22:00 20.06.2015

    Článek potvrzuje jednu základní věc - myšlenka postavit účinnost takové zbraně, jako je stíhací letoun na něčem, co lze snadno upgradovat, je přelomová. Žádné jiné letadlo se totiž ani vzdáleně neblíží elektronickým schopnostem tohoto stroje. On se o to dokonce ani nikdo jiný zjevně nesnažil. Nenapadlo ho to. Všichni konkurenti se soustředili pouze na výkon, rychlost, nosnost apod., jako by to bylo samo o sobě zárukou úspěchu. Není, klasický stroj totiž klade enormní nároky na využití celého potenciálu letadla na pilota. S jeho schopnostmi a výcvikem stojí a padá účinnost celého stroje. Léta přece čteme, že ruské letouny neuspěly tady a támhle, protože v nich seděli arabští nebo jiní špatně vycvičení piloti. Pokud nedokáže pilot díky své inteligenci, psychické odolnosti, adekvátně zareagovat, je mu výkon a obratnost stroje k ničemu s výjimkou jediné činnosti a tou je superrychlý úprk z bojiště. Tedy něčeho v čem je patrně Mig-31 potenciálně nejlepší na světě. Koncept F-35 přenáší tuhle enormní zátěž z člověka na systém. Významnou měrou tak odstraňuje zjevně nejslabší článek celého komplexu bojového letounu a tím jsou limity lidských schopností. Vzpomínám si, že když před nějakým rokem dostali britští piloti poprvé možnost letět v F-35 jeden z nich prohlásil, že se s tím letělo jako na PlayStationu. Tak snadno. A co je tedy to, co lze snadno upgradovat, jak zmiňuji v první větě? Zeptejme se kritiků F-35, oni to vědí a považují to za nedostatek, nevšimli si totiž, že kritizují největší přednost stroje. Jak nám kritici F-35 opakovaně připomínají, není ještě ani pořádně hotový její „kód“. Ano je to přesně tak s přibývajícími řádky kódu schopnosti F-35 vzrůstají. To je také jeden ze stavebních kamenů oné revoluce. Příští rok bude F-35 zase lepší, aniž by bylo nutno dělat něco s drakem letounu, motorem či křídly a aniž by musel pilot měnit své návyky. Nový blok kódu, nové schopnosti. Je-li síla F-35 postavena na čidlech, senzorech, sběru, příjmu a vzájemnému předávání dat, pak může schopnost letounu vzrůst o desítky procent jenom namontováním výkonnějšího senzoru, výkonnějšího počítače, zlepšením parametrů MADL. Představa bojiště 21 století kde 3 sůčka tančí na ocasech, další tři se točí ve zvonu a zbytek letky dělá kobry je v tomto ohledu přímo dětinská. A že je F-35 drahá? Aby ne! Ona nenahradí řadu letounů jenom v šířce pásma dovedností ale i dopředně - v linii dalšího vývoje. Pro zvýšení účinnosti nebudete muset stavět nový stroj, budete stačit napsat nový program.

  • Shania
    11:32 20.06.2015
  • Shania
    11:31 20.06.2015

    Tady je pdf s článkem o IOC F-35B

    Zajímavé info o omezeních, CAS, Logistickém systému (software funkční, zatím chybí kompaktní zařízení pro výstup) a spousta dalších informací.

  • Shania
    20:46 18.06.2015

    Mame tu první drobky z prvního cvičného nasazení F-35

    http://aviationweek.com/defens...

    Cvičení se zúčastnilo 5000 vojaku
    Simuloval se CAS proti protivníkovi s podobnými schopnostmi a zdroji jako Čína a Rusko. To zahrnuje jak letectvo tak pozemní PVO.

    V tomto prostředí bylo ztraceno několik A-10 a F-16,
    Nebyla ztracená jediná F-35

    Více zde

    http://www.f-16.net/forum/view...

  • KOLT
    22:47 17.06.2015
    Oblíbený příspěvek

    Superme: Jsou v takové fázi vývoje, že je prostě nemá. Co jsem napsal špatně? Naproti tomu vy tady tlačíte řeči o tom, jak je F-35 mizerná a jak mít T-50 stejné problémy, tak se jí posmíváme. T-50 má *mnohem* větší problémy než F-35, taky aby ne, je v mnohem ranější fázi vývoje. Takže není důvod se jí posmívat, kdo to dělá je trouba, a tady to moc lidí nedělá. Naopak o F-35 se tu otírá kde kdo, včetně vás, přičemž argumenty jsou obecně stále ty stejné, většina jich tu byla dávno vyvrácená, respektive se jedná o mnohem menší problémy, než jak se je snaží mnozí presentovat.

    Jo, abych dostál své pověsti grammar-nazi: píše se "byste" a ne "by jste" ;-) Ale nebojte, nejste v tom sám :-)

    Tak, a jdu používat šedou kůru mozkovou k něčemu užitečnějšímu, než jsou debaty na internetu – ten vtip o retardech znáte všichni, ne? ;-)

  • Left
    22:08 17.06.2015
    Oblíbený příspěvek

    To je nekonečné téma...

    F-35 má problémy stejně jako každý jiný projekt během vývoje.

    Někteří jistě víte, že ani třeba F-16 nezačala zrovna hladce a dnes je to ikonický letoun.
    Při prvním vzletu měl pilot štěstí, že se nerozmlátil o runway:
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Arccos
    18:12 17.06.2015

    Supreme: Jojo, to je samozřejmě v pořádku. Já jsem zase chtěl poukázat na to, že problémy s F-35 se zkrátka hrozně propírají, protože do medií unikne kdejaká blbost, která je ve skutečnosti běžnou dětskou nemocí. Akorát tady se to hodně sleduje.

  • shal
    16:31 17.06.2015
    Oblíbený příspěvek

    Superme: Nevšiml jsem si, že by někdo tvrdil, že Američané jsou neomylní a bezchybní. Spíše jenom, že mají technologicky navrch.

  • Superme
    16:27 17.06.2015
    • (10)

    Arccos - Ale já přeci neřekl, že T-50 nemá žádné problémy (každý projekt je má, vždy měl a vždy mít bude), ale pouze jsem chtěl poukázat na to, že i Američané nejsou neomylní a bezchybní. Snad chápete, jak to myslím.

    KOLT - Pokud se nepletu, tak jsou ve vývoji - takže asi tak :) Myslím, že tu "mozkovou kůru" by jste mohl použít také Vy.

  • KOLT
    09:55 17.06.2015
    Oblíbený příspěvek

    Jj, F-35 má drobné problémy s moderními motory. T-50 má jen jeden – nemá je. Superme, zkuste příště zapojit šedou kůru mozkovou, než sem příště zase dáte nějakou takovou perlu ;-)

  • Arccos
    09:35 17.06.2015
    Oblíbený příspěvek

    Superme: "Pokud by měl ruský T-50 problémy v podobném měřítku..."

    Pokud by měl T-50 jakékoliv problémy, tak bysme se je především vůbec nedozvěděli. Pokud to, pravda, nebude taková katastrofička jako onen vyhořelý prototyp. Rusko úspěšně pokračuje v sovětské tradici zatloukání čehokoliv. A představa, že letadlo ve vývoji nemá žádné problémy, je úžasně naivní.

  • shal
    23:48 16.06.2015
    Oblíbený příspěvek

    peter123x: Možná je to prostě jiný přístup USA k vývoji. Otázka větší otevřenosti a třeba i kontroly a kritiky veřejnosti. Zatímco Rusko si kutí něco, někde a někdy a nikdo o tom nemá přehled. Miliardy dolarů tečou a nikdo neví kam. To je taky jeden z důvodů, proč má Rusko takové problémy s korupcí. Navíc Rusové jsou zvyklí, že jim vláda neříká, to co nechce aby slyšeli. Potřebujou spíše kult osobnosti vůdce než otevřenou společnost. Obojí má svoje klady a zápory. Zase nemusí daňovým poplatníkům vysvětlovat, kam tečou jejich peníze a zodpovídat se médiím bažícím po skandálu. Média sice můžou být pěknou osinou v zadku, ale taky je to hlídací pes demokracie.

  • peter123x
    21:46 16.06.2015

    Honza Americania su taki, a aj rusi su taki, uz od pociatku. Ale tak americania to mozu robit len z dvoch dovodov. Bud s tym vedomim, ze im je jedno, ze im unikne neaka ta omrvinka, lebo i tak vedia, ze v talone maju uz nieco lepsie, alebo jednoducho len s propagandistickecho hladiska, ze aha co mi mame, to nema este nikto.

  • HonzaH
    20:10 16.06.2015
    Oblíbený příspěvek

    T50 ještě létá se starými motory, takže s těmi novými problémy mít jaksi nemůže. A o spoustě problémů sT50 se veřejnost nedozví, protože Rusové již tradičně o svých vojenských projektech neinformují tak, jako třeba USA. I když já osobně se tedy Američanům divím, že plno věcí nedrží pod pokličkou stejně jako v Rusku anebo Číně. Otevřenost vůči daňovým poplatníkům je sice hezká věc, ale bezpečnost státu je věc druhá.

  • Shania
    20:03 16.06.2015
    • (1)
    Oblíbený příspěvek

    Superme: o problémech F-35 můžeš napsat knihu, ale nic to nemění na tom, že většina z těch problémů jsou jen maličkosti, které se řeší/jsou už odstraněné/vyřeší se v dalším bloku, kritici je ale dokáží pěkně nafouknout, to neznamená, že problémy nejsou, ale že nejsou zásadní. Letoun bude zařazen do aktivní služby i přes tyto nedostatky. V podstatě každé letadlo mělo něco podobného a některé dnes ikonická letadla dokonce řadu úmrtí a zničených prototypů.

    U T-50 se tohle nikdy nestane, protože se takové detaily nikdy nedozvíš.

    Palivové nádrže: pokud se nepletu, tak při živých zkouškách odolnosti se zjistilo, že některé nádrže po prostřelení by mohli ohrozit pilota, takže změna je v tom, že se změnilo pořadí v jakém se nádrže vyprázdní, nevím jestli vůbec došlo k nějakému redizajnu.

    Problém s ovládáním, letaní v bouři: když se letoun testuje, je pod tvrdými omezeními, dokud neprojde certifikacemi, to platí například na létaní v bouři atd.

    F-35 má AOA přes 60 stupňů a piloti se na max AOA dostali za několik hodit ve srovnání několika měsíců u F22, to samo o sobě vypovídá jak extrémně dobrý řídící systém a letové vlastnosti letadlo má.
    https://www.youtube.com/watch?...

    S helmou byla řada problémů. většina z nich je vyřešená, dokonce se zrušil vývoj náhradní HMD.

    Software: tohle je něco co se bude řešit po celou životnost letadla, proto jsou jednotlivé zbraňové systémy a senzory zprovozňovány v blocích, to co teď mají dostačuje na to aby se F-35 zavedla do služby a časem schopnosti porostou.

    Už jsme to tu postnul několikrát, ty jsi to asi neviděl, nebo ignoroval, takže pokud tě F-35 zajímá a není to jen pro tebe prostředek jak shazovat západní techniku (v tom případě jsi fakt vybral špatné forum a letadlo)

    https://www.youtube.com/watch?...
    https://www.youtube.com/watch?...

    Ty jsi ten kdo tu kdysi linknul video s Pierrem Spreyem, https://www.youtube.com/watch?...
    dokonce mu i věřil, nejspíš protože se ti to nejspíš hodilo do kramu, tyhle videa se zaměřují na řadu bodu které Pierrem uvedl.

  • Superme
    16:24 16.06.2015

    m164 - Pentagonu evidentně nestačí, jaké má současná F-35 vlastnosti. Stojí to ve zprávě přímo z amerického ministerstva obrany z letošního dubna... můžete jim jít vysvětlit, že je tomu jinak.

    Je krásné, že problém s lopatkami mají vyřešený (budu vám věřit, hledat se mi to nechce), ale co těch dalších x problémů?
    Helma, palivové nádrže, ochrana před bleskem, problém byl i s ovládáním letadla pod určitým úhlem, softwar ..

    Pokud by měl ruský T-50 problémy v podobném měřítku, někteří by zde mluvili o neschopnosti, trapasu a já nevím čemu ještě...

  • RiMr71
    16:23 16.06.2015
    Oblíbený příspěvek

    Souhlas, jak jsem psal. Je to drahý, ale je to na tom vidět.
    Někdo za balík peněz postaví takovéto éro, nebo založí soukromou firmu létající do kosmu, jiný si zase koupí deset sporťáků, nebo fotbalový klub, nebo dráhu F1 v poušti, nebo jsou i takoví, co za spoustu peněz udělají vlhkou díru do kopce kam teče do kabelů...
    Každý podle svého... :)

  • shal
    15:39 16.06.2015
    Oblíbený příspěvek

    Ruku na srdce, je fakt krásné. Nikde žádné nýtování, takže nevypadá jako poskládané ze zbytků, ale dokonalý, téměř jednolitý trup z pokročilých materiálů.

  • m164
    12:57 16.06.2015
    • (3)
    Oblíbený příspěvek

    Supreme - mali problémy s lopatkami, problém je už dávno vyriešený. Tiež išlo o problém ešte pred operačnou spôsobilosťou, nie na "živom" stroji, keď padajú lietadlá počas bežnej prevádzky pre poruchy motorov ako v Indii. Letové vlastnosti má vynikajúce, ak sa nemýlim, lepšie než Superhornet. A to pritom hovoríme o lietadle, ktoré sa ani len nezameriava na manevrový boj.

    Cenové náklady sú primerané. Nezabúdajme, že sa fakticky jedná o vývoj troch lietadiel, CTOL, STOVL, CV, lietadlo 5. Gen a tiež nezabúdajme na počet objednaných kusov a teda náklady v pomere k ich počtu. Tiež nezabúdajme, že toto lietadlo ešte stále -nemá- vo svete absolútne žiadneho konkurenta napriek vyhláseniam a snahám viacerých vlád a podľa ich vlastných oficiálnych vyjadrení ešte dlho mať nebude kvôli početným problémom. Jedná sa o druhé lietadlo 5. Gen na svete a o prvé multifunkčné lietadlo 5. Gen, o prvé lietadlo 5. Gen STOVL, o druhé (prakticky využiteľné) STOVL na svete a o prvé lietadlo 5. Gen, schopné štartovať z lietadlovej lode. Je jasné, že priekopnícky stroj bude drahší než len kópia a vylepšenie starého modelu. Rovnako je priekopník v softvéri, ktorého komplexnosť a úroveň vyspelosti prekonáva F22 do takej miery, že niektoré vylepšenia boli spätne zavedené do F22 v rámci jej modernizácii. Čo sa týka občasných problémov so softvérom - videli ste už softvér, ktorý nemá žiadnu chybu? Pre kontext - ten na F35 má 6 mil.riadkov kódu a to sa bude postupne ešte navyšovať. V súčasnosti ale nemá žiaden vážny problém, ktorý by bránil v použití alebo limitoval jeho schopnosti. Čo sa týka RCS - rovnako nemá súpera. Vami uvedený zdroj odhaduje rcs najabicióznejšieho konkurenta - T50 na 0.1m2. Pravda, pri F22 a F35 sa sekli v odhade o jednu desatinu oproti aktuálnym oficiálnym údajom, tak predpokladám, že i T50 dosahuje skôr 0.01m2. Stále to je ale úplne mimo misu F35. Veľa ľudí považuje F35 len za "jedno ďalšie lietadlo", pritom je v mnohom revolučné.

    Čo sa týka objednávok - tie boli dávno pred Ukrajinou, IS, Lýbiou a Sýriou. Ak sa neobjaví vážny problém, ktorý by program pozastavil, F35 bude ešte dlho držať prvenstvo a nadvládu. A s postupujúcim časom sa stále znižuje šanca, že sa taký problém vyskytne. Kým bude na trhu ekvivalent čo do kvality a v použiteľnom počte, budú prvé letky F35 za polovicou svojej životnosti.

  • Muhaha
    10:51 16.06.2015

    Je to technický skvost.

    Jen ta základní premisa, která stála u jeho vzniku - ta "víceúčelovost" za každou cenu - a to paradoxně ve jménu snižování nákladů (na vývoj, logistiku, budoucí opravy a modernizace) - stále si říkám, zda šlo o realistický předpoklad?

    Na papíře takové plány vypadají dobře - který generál letectva by nechtěl špičkové komplexní víceúčelové bojové letadlo.

    Nechci se zde rozepisovat o nákladech na složitost obecně (a jeho záporných výnosech, náchylnosti ke zhroucení atp.), ale dokážu si představit situaci, kdy, při značných pokrocích při vývoji nových radarů poslední doby, bude technologicky o něco méně schopný protivník, než je USA, schopen levného a rychlého vývoje a výroby účinných jednoúčelových protizbraní.

    to Beld:

    Určitě by je koupil Izrael.

  • Beld
    08:01 16.06.2015

    No a ted si predstavte , ze by nebyla krize na ukrajine a IS na blizkem vychode , kdo by ty letadla kupoval ? :D

    Holt maji zbrojari v USA zase nahodou stesti ...

  • pajo
    04:16 16.06.2015

    V publikacii GAO (United States Government Accountability Office) z septembra 2014 http://www.gao.gov/assets/670/... na str. 12 sa uvadza nasledovne naklady na letovu hodinu F35: "In 2012, DOD established affordability targets for the program, stating that the cost per flying hour for the Air Force, Marine Corps, and Navy F-35 variants could not exceed $35,200, $38,400, and $36,300 respectively." Inak celkovo je to velmi zaujivy dokument s podrobnosti kolko stoja napr. nahradne diely alebo napr. kolko je spotreba paliva "1,558 gallons per flight hour for the Air Force variant" ...

  • Shania
    19:47 15.06.2015

    petr.svetr: letová hodina má být asi o 10% vyšší než u F-16, ale je to asi tak relevantní udaj jako cena za kus.

    Dulezité jsou celkové náklady na provoz, ty se u F-35 snižuji např větším zapojením simulátorů do výcviku, atd.

  • Superme
    17:50 15.06.2015

    Todomatch - No, za ten bilion dolarů co ZATÍM ten projekt stál, tak ještě aby jim to nelítalo :D

    Stále prý mají mnoho problémů:

    Helma - umělý horizont se často neshoduje s tím skutečným, displej bliká nebo úplně vypadává, obraz bývá rozmazaný, moc světlý, moc tmavý, nebo se zpožďuje.
    Pohon -Letos v dubnu samo americké ministerstvo obrany přiznalo, že mají s pohonem problémy. Ve zprávě bylo také uvedeno, že F-35 nesplňuje technické požadavky Pentagonu.

    Těch problémů je mnohem více, viz. zde: http://www.businessinsider.com...

  • Left
    17:03 15.06.2015

    To petr.svetr: Lepší zdroj asi nebude:
    http://www.stratpost.com/gripe...

  • petr.svetr
    17:01 15.06.2015

    Nevíte kolik stojí jedna letová hodina u F-35A (to je doufám ta verze bez kolmého startu) ?

  • janone5
    16:11 15.06.2015

    KOLT, Charlie: v Izraeli skutečně pracují na dvoumístné verzi, zmínka o tom byla třeba v článku: http://www.armadninoviny.cz/iz... (v posledním odstavci)

  • m164
    13:35 15.06.2015

    F18 bude slúžiť ešte dlho, nedávno sa doobjednávali úplne nové Superhornety. Staršie kusy, ktoré budú nahradené, buď poputujú iným zložkám, alebo pôjdu do rezerv a na diely, alebo sa predajú. Čo sa týka ceny F35, ešte stále beží len LRIP. Ak si udržia súčasné tempo znižovania nákladov, do sériovej výroby bude cena cca 75 - 80 mil za kus (B verzia mierne drahšia). 80 mil za lietadlo 5. Gen nie je tak zlá cena a navyše je predpoklad, že v sériovej výrobe cena poklesne ešte výraznejšie. Najmä, keď len pre USA vyrábajú cez tisícku kusov. F35 sa profiluje ako veľmi úspešný projekt napriek všetkej kritike. No skutočné výsledky uvidíme až v bojovom nasadení a na to si počkáme. A ak budeme mať šťastie, nikdy nebudú musieť byť nasadené.

  • RiMr71
    13:06 15.06.2015

    ...jo... ty mašiny jsou ukrutně drahé, ale jak koukám na to video.. nedá se popřít, že je na těch letadlech vidět KAŽDÝ utracený cent.

  • Muž, co zírá na kozy
    11:09 15.06.2015

    Oprava: ....se zavedením NGJ (Next Generation Jammer)...

  • Muž, co zírá na kozy
    11:07 15.06.2015

    F-35 bude nahrazovat Prowlery, které jsou na hranici životnosti, zatím jen tabulkově, ne schopnostmi. Skutečná náhrada by měla přijít až se zavedením NJG někdy kolem roku 2025, ale v tomto směru marińáci poněkud tápou. Někteří tvrdí, že zavedením nových podvěsných jammerů plně nahradí EA-6, jiní tvrdí, že to bez specializované verze F-35 nepůjde...

  • KOLT
    10:50 15.06.2015

    Shania:
    "...Nemyslím si, že se u F-35 dočkáme dvoumístné verze."

    Mám takový dojem, že si v Izraeli myslí něco jiného, ale můžu se plést.

  • Shania
    10:44 15.06.2015

    Tak oprava, F-35B nahradí Prowlery u USMC, ale ne u USN.

    http://news.usni.org/2015/06/0...

    “Bottom line is that we won’t rush this; we are doing this the right way,” he continued. The first deployment is expected in 2017, when VMFA-121 deploys to Iwakuni, Japan, the Marine Corps said. The F-35B will replace all the Marines’ EA-6B Prowlers by 2019, AV-8B Harrier jump jets by 2026 and older legacy Hornets in 2030.

  • Shania
    10:31 15.06.2015

    Charlie: taky by mě to zajímalo. Můžeme prosím poprosit o zdroj? V článku píše, že se F-35 nahradí EA-6B Prowler, ale ty zcela určitě nahrazuje EA-18G Growler, námořnictvo dokonce klade velký důraz na nakup většího množství těchto letadel. + Growlery dnes poskytují podporu i pro letadla USAF, kde aktuálně podobné letadlo nemají.

    V USN F-35 nahrazuje starší FA-18C, nebudou nahrazovat Superhornety, ty mají být ve službě minimálně do 2030, pak se pomalu budou nahrazovat novým typem letounu.


    F-35 má sice velmi dobrou výbavu pro REB, ale primárně pro vlastní ochranu (VLO letadla vyžadují velmi nízký výkon rušiček pro rušení ve srovnání s konvenčními letadly) a AESA dokáže rušit jiné radary, ale rozhodně nemá schopnosti, které by mohli nahradit EA-18G, aspoň ne teď. Pokud vím, tak USN počítá s masivní podporou F-35 letouny EA-18G.

    Nemyslím si, že se u F-35 dočkáme dvoumístné verze.

  • Todomatch
    10:08 15.06.2015

    Kam už se v celém programu dostali a stejně uvádí data náhrady jednotlivých strojů 2019, 2026 a 2030. Tak vypadá realistický odhad a ne svazácký závazek.

  • Charlie
    09:51 15.06.2015

    Tak že jima chtějí hadradit F/A-18 a Harriery vím, ale o Prowlerech slyším prvně.

    1) Bude to jednomístné, nebo dvoumístné éro?
    2) Pokud dvoumístné, je vyvinutá spárka, nebo to bude další vývoj?
    3) Jak to ovlivní program EA-18 Growler?