Oshkosh JLTV: Dokonalý jeep 21. století

JLTV
Oshkosh JLTV; větší foto / Oshkosh

Americká armáda (U.S. Army) a námořní pěchota (U.S. Marine Corps) získají v následujících desetiletích více než 50 000 víceúčelových terénních obrněných vozidel Oshkosh JLTV. Vozidla výrazně zvýší mobilitu, ochranu a expediční schopnosti obou složek Ozbrojených sil Spojených států (United States Armed Forces). Pečlivý a nebývalé komplexní vývoj a testování trvalo téměř deset let.

Od Humvee k JLTV

Počátek programu JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) lze vysledovat do roku 2006. Americká armáda a námořní pěchota vznesly požadavek na nové lehké víceúčelové vozidlo. Klíčovou podmínkou bylo sloučit na první pohled zcela dva protichůdné požadavky - skvělou balistickou ochranu a vynikající taktickou/strategickou mobilitu (tedy nízkou hmotnost).

Vozidla JLTV měla podle původních požadavků nahradit nevyhovující vozidla HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle), běžněji známá jako Humvee. Později však padlo rozhodnutí, že JLTV nahradí přibližně 1/3 flotily Humvee.

Podobně jako Humvee, se vozidla JLTV stanou hlavním pozemním dopravním prostředkem amerických vojáků a mariňáků v Ozbrojených silách Spojených států.

Humvee vzniklo během studené války, kdy se neočekávalo hromadné nasazení improvizovaných výbušných systémů IED (Improvised Explosive Device). Proto během operací v Iráku a Afghánistánu se slabě chráněná vozidla Humvee stávala ve velkých počtech právě obětí IED.

Počet padlých vojáků a mariňáků hrozivě narůstal. Pentagon v reakci na masové používání IED urychleně zavedl silně chráněná vozidla MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected).

Vozidla MRAP pro zvýšení odolnosti měla velmi vysokou světlou výšku a dosahovala hmotnosti kolem 15 tun. MRAPy značně snížily počty mrtvých. Již z počátku však bylo jasné, že mimo specifické konflikty asymetrické války v Iráku a Afghánistánu MRAPy příliš uplatnění nenajdou.

Oshkosh JLTV ready!

MRAPy trápí vysoká spotřeba, drahý servis a především velmi špatné jízdní vlastnosti (vysoko položené těžiště auta). Zavedení MRAPů se zvýšila ochrana vojáků, ale výrazně se snížila mobilita a expediční schopnosti americké armády a námořní pěchoty.

Americká armáda vyrobila pro potřeby zahraničních operací na 20 000 kusů vozidel kategorie MRAP v celkové hodnotě 45 miliard dolarů.

JLTV: MRAP v Humvee

V roce 2008 Pentagon poslal, v rámci fáze technologického vývoje TD (Technology Development) startujícího programu JLTV, sedmi týmům žádost o podání nabídky RFP (Request for Proposal). V rámci první TD fáze Pentagon chtěl prozkoumat, zda se představy armády shodují s vývojovými, technologickými a výrobními možnostmi průmyslu.

Pentagon vybral pro vývojovou TD fázi trojicí týmů - BAE Systems Land/Navistar, AM General/General Dynamics a Lockheed Martin/ BAE Systems. Každý tým dostal pro vývojové práce 35,9 až 45 milionů dolarů. Týmy musely dodat sedm technologických demonstrátorů vozidel pro počáteční testování.

Testování vozidel JLTV TD trvalo 27 měsíců (do konce roku 2011). Během testování armáda a námořní pěchota získali potřebné znalosti o technice i možnostech průmyslu. Na základě testování pak Pentagon v roce 2012 specifikoval konečné požadavky na vozidlo JLTV. Hlavní změna se týkala balistické ochrany - požadovala se balistická odolnost podvozku na úrovni nově zaváděného vozidla M-ATV (MRAP All-Terrain Vehicle) od firmy Oshkosh.

Pentagon požadoval dvě verze vozidel - Bojové taktické vozidlo CTV (Combat Tactical Vehicle) a Bojové podpůrné vozidlo CSV (Combat Support Vehicle). CTV pojme čtyři vojáky plus 1580 kg (3500 liber) nákladu. "Nákladní" CSV pak dva vojáky a 2300 kg (5100 liber) nákladu. CSV poslouží jak pro přepravu zásob, munice, atd., tak speciálních nástaveb (senzorových, komunikačních, zbraňových, zdravotnických, atd.).

Oshkosh JLTV; větší foto / Oshkosh

  

V roce 2012 spustil Pentagon další fázi programu - inženýrství, výroba a vývoj EMD (Engineering, Manufacturing, and Development). V rámci EMD musela trojice firem dodat (každá) 22 prototypů vozidel JLTV do 12 měsíců od podpisu smlouvy. Možnost dostali všichni zájemci z průmyslu, nejen tedy účastníci TD fáze. EMD fáze byla naplánována na 27 měsíců. Čistá cena vozidla byla nastavená na 250 000 dolarů, bez elektroniky, zbraňových systémů nebo přidávaného pancéřování.

V roce 2012 Pentagon vybral tři finalisty - AM General, Lockheed Martin a Oshkosh. Na EMD fázi Pentagon vyčlenil 185 milionů dolarů. Výherce se mohl na konci těšit na multimilardový kontrakt s americkou armádou a námořní pěchotou.

Testování probíhalo až do letošního roku. Poslední klíčovou událostí bylo předložení finálních cenových nabídek v únoru. Na základě testování, cenové nabídky a výrobních možností Pentagon vybral výherce - Oshkosh JLTV od firmy Oshkosh Corporation.

Oshkosh JLTV

Historie vozidla Oshkosh JLTV sahá až do roku 2005, kdy firma Oshkosh začala vyvíjet nové vozidlo využívající patentovaný systém nezávislého zavěšení kol TAK-4i. V roce 2007 Oshkosh, jako jeden z oslovených, nabídl pro TD fázi koncept vozidla, později označován jako L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle).

Firma sice počáteční kontrakt nevyhrála a nemohla využít federální (státní) peníze pro vývoj, ale přesvědčená o kvalitě svého produktu, pokračovala za své náklady dál ve vývoji. Pokud by model L-ATV neuspěl v programu JLTV, stále existovala velká šance vozidlo prodat zahraničním zájemcům. Jak nakonec ukázaly události minulých dní, rozhodnutí firmy bylo správné.

JLTV

Oshkosh JLTV; větší foto / Oshkosh

Finální podoba a konstrukce vozidla Oshkosh JLTV přímo vychází z konceptu L-ATV. Oshkosh však vítězné vozidlo nazývá jako Oshkosh JLTV, nikoliv přímo L-ATV.

Oshkosh JLTV charakterizují dvě klíčové technologie z oblasti mobility a ochrany - výše uvedený systém nezávislého zavěšení kol TAK-4i a komplexní balistická ochrana posádky Core1080.

TAK-4i

V současné době je systémem TAK-4i, resp. dřívější verzí TAK-4, vybaveno na 27 000 vojenských vozidel - Oshkosh MTVR (Medium Tactical Vehicle Replacemen), Oshkosh LVSR (Logistic Vehicle System Replacement) nebo Oshkosh M-ATV (All-Terrain Vehicle). Systémem TAK-4 je vybaven také MRAP BAE Systems RG-33.

Technické detaily TAK-4i jsou tajné. Dosavadní TAK-4 využívaly klasické vinuté pružiny, avšak verze TAK-4i na vozidle L-ATV vinuté pružiny nevyužívá. Pravděpodobně je použit systém hydro-pneumatického odpružení.

Světla výška vozu je nestavitelná a kola jsou schopná svislého pohybu v rozsahu více než půl metru. Vozidlo se pohybuje terénem o 70 % rychleji než jiná "standardní" taktická kolová vozidla. Plynulejší jízda (údajně až "3x plynulejší") má za následek menší opotřebení vozidla a vyšší spolehlivost a životnost.

Konstruktéři si dali také záležet na jednoduchosti a nenáročnosti údržby. Pro běžné opravy a servis podvozku nejsou nutné žádné speciální nástroje, přípravky nebo manipulační technika. Běžné díly jsou pro kontrolu nebo výměnu vizuálně i fyzicky snadno dostupné.

Oshkosh JLTV; větší foto / Oshkosh

Core 1080

Patentovaný systém ochrany posádky Core 1080 využívá principu definované americkou armádou v strategii LTAS (Long Term Armor Strategy), resp. principu A-kit/B-kit. Během výroby je vozidlo vybaveno základním pancířem A-kit. Ten slouží jak pro základní balistickou ochranu, tak jako nosný systém pro přídavný pancíř B-kit.

Cílem konstruktérů je v maximální možné míře využívat přídavný pancíř B-kit. Důvodem je snadnější budoucí modernizace, s ohledem na vývoj nových balistických materiálů. Při běžném používání lze navíc pancíř odstranit a ubrat na hmotnosti vozidla  - nižší opotřebení, nižší spotřeba, jednoduší doprava atd.

Přesné parametry balistické ochrany nejsou známy. Podle výrobce je však balistická odolnost Oshkosh JLTV srovnatelná s vozidly MRAP. Oshkosh JLTV má přitom poloviční hmotnost (6300 kg) a je o 30 % menší než M-ATV.

V současnosti je k dispozici B-kit odolný proti reaktivním granátometům RPG. Hmotnost "RPG B-kitu" je 360 kg, délka montáže dvěma vojáky dosahuje 2 hodiny.

Pohon a jizdní schopnosti

Oshkosh JLTV pohání digitálně řízený osmiválcový dieselový motor General Motors Duramax V8 o objemu 6,6 litru. Jeho výkon není oficiálně znám, je odhadován na 220 kW (300 koní). Vozidlo je vybaveno nespecifikovanou automatickou převodovkou od firmy Allison.

Palubní zdroj elektrické energie má výkon 10 kW. Zdroj napájí jak komunikační a senzorické vybavení, tak také systémy elektronického boje (např. rušičky IED). Posádka bude mít k dispozici také integrovaný lokátor střelby, který ji pomůže najít útočníka.

Oshkosh JLTV při výrobě; větší foto / Oshkosh

Ač program JLTV mlčí o hybridním pohonném systému, do budoucna lze vozidlo Oshkosh JLTV vybavit diesel-elektrickým pohonným systémem Oshkosh ProPulse. Firma pohon původně vyvinula a otestoval na větších vozidlech HEMTT (Oshkosh Heavy Expanded Mobility Tactical Truck) a MTVR (Medium Tactical Vehicle Replacement).

ProPulse snižuje spotřebu vozidla až o 35 %. Palubní zdroj elektrické energie o výkonu 120 kW navíc dokáže napájet ty nejnáročnější elektronické palubní přístroje. V současné době armáda ani námořní pěchota hybridní pohon nepožadují. Jelikož však výroba vozidle potrvá podle současných plánů až do roku 2040, je zavedení hybridního pohonného systému (a v delší časové budoucnosti čistě elektrického) velmi pravděpodobné.

Operační teplota vozidla je - 40 až 52 ° C a maximální operační výška 3600 metrů nad mořem. Při nižších teplotách vozidlo automaticky zahřívá startovací baterii.

Dojezd je požadován minimálně 480 km při ekonomické rychlosti 56 km/h. Požadován je minimální dojezd 1000 km bez vzniku závažné poruchy. Auto je za tímto účelem vybaveno pokročilým diagnostickým systémem, který kontroluje celou řadu důležitých parametrů - palivo, sání vzduchu, stav motoru, chlazení, transmisi, akumulaci elektrické energie, atd.

Ve svém základě JLTV získá výkonnou klimatizaci. Bezpečí posádky i pohonné jednotky hlídá automatický hasící systém.

Vozidlo JLTV bez předchozí přípravy překoná brod hluboký až 1,5 metru. Poloměr zatačení auta je menší než 7,6 m, požaduje se také schopnost překonat kolmou překážku vysokou 0,6 m. Oshkosh JLTV dokáže zdolat 54° stoupání a pohybovat se při 36° bočním náklonu, bez ztráty kontroly řidiče nad vozidlem.

Zdroj: Oshkosh

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

US Army testuje robotické vozidlo Ripsaw

Americká armáda, resp. Centrum pro vývoj, výzkum a konstrukci zbraní ARDEC (Armament Research, ...

ULCV: Armádní jeep 21. století

Americká armáda pokračuje v programu velmi lehkého bojového vozidla ULCV (Ultra Light Combat ...

JLTV klíčovým vozidlem americké armády

Americká armáda již několik let vyvíjí a testuje v rámci programu JLTV (Joint Light Tactical ...

JLTV: Oshkosh JLTV nahradí vozidla Humvee

Americká armáda dnes zveřejnila vítěze dlouholetého programu Společného lehkého taktického vozidla ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • KOLT
    21:47 02.09.2015

    Shania, díky!

  • niko
    11:47 02.09.2015

    Ahaa, jasne. Myslel som, ze ARC uz UAZy 459 uplne vyradila. Tak zda sa, ze v tomto je na tom OS SR trochu lepsie. Treba ale povedat, ze projekt modernizacie "lahkeho terenneho vozidla", ktory by mohol byt hadam coskoro ukonceny aj patril podla bielej knihy k jednej z priorit.

  • belkin
    11:32 02.09.2015

    No, UAZy běžně vidím jezdit. ty počty LR se mohly navýšit, nevím jak jsou informace na webu staré. Mám ale pocit, že právě slovensko v poslední době dost Defendrů přikoupilo. (Mimochodem, viděl jsem a dokonce jsem LR Defender opravoval ze spodu, a podle mě je to v porovnání z jinými teréńáky naprostá paráda, řešení náhonu a celkové uložení motoru, převodovky a kardanu je kompletně ,,uvnitř" vozu, tedy nad úrovní dna, což u jiných aut samozřejmé nebylo - teda aspoń před dvaceti lety)

  • niko
    11:16 02.09.2015

    To mi pride celkom malo. OS SR ma 140 LR Defenderov (+72 Nisanov) a potrebuje tusim dalsich ca. 50 Defenderov na uplne vyradenie UAZov 459. A to je o polovicu mensie. Znamena to, ze UAZy v ACR este stale jazdia ?

  • Shania
    10:56 02.09.2015

    Tady máte něco k tématu
    http://issuu.com/ksiakarobak/d...

    PS: na té stránce je spousta dalších publikací.

  • belkin
    10:00 02.09.2015

    No, kajmanů LR130 počet 73 - brnka
    Defendrů LR110TDi počet 114, kolik z toho je kovbojů nevím 10 -20 ks?
    Po Vyškově Defendry LR 110 běžně jezdí.

    (zdroj WIKI)
    en.valka.cz
    forum.valka.cz
    militarysource.vojsko.net

  • KOLT
    08:29 02.09.2015

    ad belkin: Kolik máme Defenderů krom těch "výsadkových" (Kajman a Kovboj)?

  • belkin
    01:35 02.09.2015

    niko:asi zatím nic, humvee zatím asi zůstane, američani nic lehčího ani nemají, teda kromě speciálů jak napsal KOLT. Taky by mě zajímalo proč stále jezdí pažravým gigantickým hovádkem. USMC má tuším mercedes. Nevím o tom, že by armáda měli něco lehčího jako LR.

  • niko
    23:58 01.09.2015

    Belkin USA som myslel. Co nahradi v USA humvee ako lahke terenne vozidlo.

  • belkin
    22:11 01.09.2015

    LR Defender, nahradil UAZ tedy obyčejné teréní vozidlo.
    Pro spec.ops. jsou upravené vozidla, delší kajman a pro skss kratší kovboj.

  • niko
    21:41 01.09.2015

    Ano ano. Mas pravdu. Tusim, ze to bezalo pod programom groun mobility vehicle. Ale mozem sa aj mylit. Mna ale skor zaujimalo Humvee ako lahky terenny automobil, ktorych je v ozbrojenych silach USA a ich spojencov na tisice. Mozno bude ako pises a Oshkosh si mydli ruky na dalsi kseft.

  • KOLT
    16:38 01.09.2015

    ad niko: A co se Defenderů týče, tak ty neplní úlohy přepravního vozidla, jako spíše výsadkového speciálu. A pro tuto úlohu vybírají v USA jiné vozidlo, na které jsou poměrně striktní požadavky co se týče velikosti – kvůli možnosti přepravy ve vrtulnících či pod nimi, možnost shozu na padácích ap. Nejsem si jistý, ale mám dojem, že tenhle program zaštiťuje SOCOM.

  • KOLT
    16:34 01.09.2015

    ad niko: Otázkou je, zda je vůbec budou nahrazovat. Ono k tomu není moc důvod. Samozřejmě nelze vyloučit, že časem zavedou nějaký malý náklaďák využívající techniku jako JLTV (neb logistika) takže Oshkosh bude mít další zakázečku :-)

  • niko
    15:32 01.09.2015

    Mna by celkom zaujimalo aku nahradu vyberu Americania za tisicky nepancierovanych Humvee, ktore plnia klasicke ulohy prepravneho vozidla. Ako u nas Defendery.

  • Gloton
    23:17 31.08.2015

    Kozlus: píší tam, že "běžné díly na podvozku" jsou vizuálně i fyzicky dobře dostupné pro kontrolu a opravu.....to budou třeba čepy, nějaká ramena, táhla....
    Měchy hydropneumatického pérování mohou být klidně přiměřeně schované a chráněné.

  • Kozlus
    22:15 31.08.2015

    hydropneumatické odpružení
    To me prijde divny. Na jednu stranu pisou, jak je vse pristupny vymene a kontrole a na druhou stranu tahle technologie? Jestli to ma byt tak pristupny, tak to bude zranitelny i malou strepinou. I pres nejaky oplastovani. Nejaky masivni oplastovani okolo asi dat nemuzou, protoze v pripade poskozeni by to znemoznilo nejakou rozumnou polni opravu. Jasne, hydropneumatické odpružení bude dobry pro jizdni vlastnosti atd., ale...

  • shal
    21:29 31.08.2015

    Doufal jsem že to vyhraje Oshkosh. Zaprvé si mi subjektivně nejvíce líbil a automobily od Oshkoshe mají už velmi dobré jméno co se týče kvality a spolehlivosti.

  • Sgt Murphy
    21:01 31.08.2015

    Left, dôležité je koľko auto brodí bez prípravy, a táto hodnota u LMV o dosť nižšia. LMV má brod aj po príprave nie 1500mm ale 1100mm.

    Pokiaľ sa auto dodatočne opancieruje, jeho váha samozrejme stúpne, užitočné zaťaženie klesne, jazdné vlastnosti budú ešte horšie.

    L-ATV má zaťiaľ všetky dostupné parametre lepšie, než Iveco LMV.

  • Sgt Murphy
    20:50 31.08.2015

    Left, štandard v ačr je podľa stanag level 2, áno, tie automobily sa dajú pancierovať až na stanag level 4. Čerpal som info zo stránok ministerstva obrany čr.

  • KOLT
    20:37 31.08.2015

    Tak přiznejme si, že kdyby Amíci koupili po tolika letech a takových investicích něco, co už dávno jezdí po světě, byla by to hoooodně velká ostuda :-)

    Arccos: Tak určitě :-) Ovšem ona ta mříž až tak spolehlivá není, uvádí se 60-70 %. Faktem je, že bez podrobnějších znalostí specifikace vlastně nevíme, co přesně to musí splňovat, takže těžko soudit požadovanou či reálnou účinnost.

  • Left
    17:45 31.08.2015

    To Sgt. Murphy: Iveca, které byly v Afghoši měly ochranu proti 12,7mm... Což je víc, než STANAG 2.
    K brodění - s přípravou má Iveco LMV taky 1,5m.

    Nicméně ten poloměr otáčení, stoupavost a náklon už je docela podstatně lepší u Oshkoshe JLTV.

    Tak jako tak jsou to ale vše jen papírové parametry. Realita ukáže.

  • Sgt Murphy
    15:54 31.08.2015

    Z dostupných info o L-ATV a Iveco LMV zo stránok ačr:

    L-ATV váži 6300kg, max výkon motora 220 kW, pojme 4 osoby plus 1580kg náklad, LMV 5940kg, max výkon motora 140 kW, pojme 4 osoby plus 1060kg náklad. Dosah oboch vozidiel min. 480km .Podľa obrázkov je americké vozidlo o dosť väčšie než tie naše. Brod je u L-ATV 1,5m, u LMV 0,85m bez prípravy. Plomer zatáčania 7,6m vs 14,3m. Stúpavosť L-ATV 54° vs 30° LMV, bočný náklon 36° vs 17°. Prekonanie kolmej prekážky L-ATV 0,6m, LMV 0,35m.

    Ačr vlastní LMV poskytujúce ochranu podľa stanag level 2.

  • Arccos
    15:16 31.08.2015

    KOLT: Kit proti RPG může být třeba jenom ten klasický roštový. Tedy žádná novinka.

  • Left
    14:54 31.08.2015

    Vypadá to jako velmi solidní nástupce Humvee, který je připraven pro 21. století.

    Nicméně by mě opravdu zajímalo srovnání s našimi Iveci LMV, která jsou úplně stejná váhová kategorie (+- 700kg podle verze).

    Nemá někdo nějaký fundovaný pohled?

  • RiMr71
    13:42 31.08.2015

    ...když tak zapojí "havarijní vibrátor" jako měl ZIL s kterým jsem drandil na vojně (snad jsem ten název nepopletl, už je to přece jen nějaký pátek...) :)

    Mě zaujalo to zřejmě hydropneumatické odpružení. Citroenu to nebylo už dost dobré (přitom to byl často asi jediný důvod ke koupi této značky, taky to mám v C5 a bez toho bych C5 nevolil), ale tady to asi dost dobré je...

  • KOLT
    11:55 31.08.2015

    Zaujaly mne tři věci – balistický kit odolný proti RPG, který ani neváží nějak šíleně moc; integrovaný systém odhalující směr přicházející střelby, to je moc šikovná věcička; poloměr otáčení do 7.6 m, to bych chtěl mít taky :-)

    Trochu se bojím toho množství elektroniky. Já vím, že je to do značné míry nutné, pokud chtějí splnit kritéria spotřeby atp. Jen by mě zajímalo, jestli je nějak odolná elektronickému boji. Je vcelku jedno, jestli mu odolají diagnostické systémy (předpokládám, že se vozidlo "nevypne" při prvním digitálním škytnutí, jak to dokáží některá civilní auta). Ovšem pokud je motor udělán tak, že bez CPU nejede, a CPU nebude chráněná proti EM zbraním... Ale předpokládám, že alespoň nějak tohle ošetřené bude. Samozřejmě si nemyslím, že by mělo vydržet EMP z výbuchu JZ, jde mi o konvenční zbraně elektronického boje.