OV-10 Bronco: Vietnamská legenda opět v akci

Foto: OH-10 Bronco při letecké zteči. / Public Domain
OH-10 Bronco při letecké zteči; ilustrační foto / Public Domain

V minulém roce byly do bojů s Islámským státem zkušebně nasazeny dva zasloužile lehké turbovrtulové útočné a pozorovací letouny OV-10 Bronco. Pentagon nyní vyhodnocuje údaje z nasazení letounů. Zdá se, že i nejmocnější armády světa stále láká kouzlo “vrtulových stíhaček”.

Válka stojí peníze

Vrtulová bojová letadla mají své místo i 21. století. Ne vždy je nutné nasadit do akce letoun za desítky milionů dolarů s letovou hodinou v ceně desítky tisíc dolarů. Nemluvě o celém kontingentu lidí a zabezpečovací techniky nutné pro provoz supermoderního proudového letounu.

Etalonem současných bojových vrtulových letadel je brazilský typ Super Tucano. Brazilský letoun je schopný provádět útočné akce na pozemní cíle, protipovstalecký boj (COIN), blízkou pozemní podporu, průzkum nebo letecký výcvik. To vše za zlomek ceny oproti proudovým stíhacím letadlům. Super Tucana bojují například proti pašerákům drog nad brazilskou Amazonii nebo proti povstalcům v Afghánistánu.

V roce 2012 Pentagon v rámci testovacího programu v hodnotě 20 milionů dolarů odkoupil od NASA dva letouny OV-10 Bronco a upravil je, podle soudobých požadavků, pro provádění přesných leteckých úderů na pozemní cíle.

Dodejme, že poslední OV-10 vyřadila americká námořní pěchota z výzbroje v roce 1995. Do té doby ještě OV-10 stihly bojové nasazení v rámci operace Pouštní bouře v roce 1991.

Oba letouny byly v květnu minulého roku nasazeny do boje proti Islámskému státu v Iráku. Během 82 dní oba letouny nalétaly přes 477 hodin a provedly celkově 134 útoků proti pozemním cílům.

OV-10 v německých barvách. Všimněte si pozorovací kopule na ocase letadla. / Jakub Hałun, GFDL

Bryant Davis, mluvčí velitelství USA pro Blízký a Střední východ CENCOM (Central Command) řekl, že “letadla byla nasazena v jihozápadní Asii” jako součást testů, které mají určit, zda letadla “zvýší účinnost protipovstaleckých leteckých operací… při současném snížení nákladů a uchování zdrojů v podobě nejvýkonnějších letadel, jako je F-15E, B-1B a F/A-18 (útočná a bombardovací letadla - pozn. red.), která v současné době provádějí podobné mise.”

Největší předností OV-10 je úspora nákladů. Jedna letová hodina OV-10 Bronco stojí 1000 dolarů (5000 dolarů při max délce letu). Naproti tomu letová hodina stíhačky F-35, kterou hodlá americké letectvo používat především k útokům na pozemní cíle, stojí 45 000 dolarů.

OV-10 Bronco není samozřejmě jakoukoliv konkurencí pro proudová bojová letadla. Idea je jiná - šetřit finanční prostředky a také čas vysoce výkonných stíhacích letadel, které se mohu soustředit (v rámci výcviku) na náročný boj s vyspělým protivníkem.

Jednoduchá letadla typu OV-10 navíc potřebují velmi jednoduché zázemí (náhradní díly, servis, opravy) a také výrazně menší množství paliva - to vše velmi usnadňuje logistiku a zajištění provozu. OV-10 tak lze díky nízkým nárokům (s trochou nadsázky) udržovat prakticky neustále připravené k bojové akci. Vrtulová letadla mohou navíc operovat i z polních letišť.

Ukázka univerzálnosti. Prototyp YOV-10D s 20mm rotačním rychlopalným kanónem M197. / Public Domain

Proč OV-10 Bronco?

Proč se americké letectvo obrací k OV-10 Bronco a ne například k moderním strojům kategorie Super Tucano?

OV-10 sice není tak obratný jako Super Tucano, to ale při útocích na pozemní cíle tak podstatnou roli nehraje. Hmotnostně jsou oba letouny podobné (3100 - 3200 kg), ale OV-10 (resp. verze OV-10D) má maximální startovací hmotnost 6550 kg, Super Tucano 5400 kg.

Rozdíl více než 1000 kg lze využít pro palivo, zbraně a speciální náklad. OV-10D v podvěsu například unese zbraně až do hmotnosti 2000 kg, Super Tucano 1550 kg.

Velkou výhodou je obrovská univerzálnost OV-10. Za pilotní kabinou je rozměrný nákladový prostor (přístupný zezadu), kde najde místo několik vojáků nebo dva ležící pacienti, případně jakýkoliv náklad (průzkumné vybavení, elektronický boj, zbraňové systémy) až do hmotnosti bezmála 1500 kg.

I v dalších parametrech OV-10D v imaginárním souboji nad Super Tucanem dominuje. Přeletová vzdálenost OV-10D je 2224 km a dolet s maximálním nákladem 740 km. Max rychlost je 463 km/h - zde je naopak rychlejší brazilský letoun.

Výhodou OV-10 je rozměrný překryt pilotní kabiny, který umožňuje vynikající výhled všemi směry. OV-10 tak skvělé poslouží (v kombinaci s nízkou rychlostí) pro průzkumné nebo pátrací mise. Skvělý výhled je i zásadním předpokladem pro efektivní provádění útoku na pozemní cíle nebo pro poskytování blízké pozemní podpory.

Zda Pentagon oživí letadla OV-10 není jisté. V současné době probíhá vyhodnocení nasazení v Iráku. “Informace ve zprávě (z nasazení - pozn. red.) pomohou ministerstvu obrany přijmout rozhodnutí, zda jde o správný koncept, který bude efektivní na současném bojišti,” uvedl Davis.

Zdroj: Stars and Stripes

Nahlásit chybu v článku


Související články

Drony opět výkonnější: Bojový Reaper s větším doletem

General Atomics pokračuje ve vývoji nejrozšířenějšího bojového bezpilotního letadla Predator B ...

VTOL-X: Nástupce V-22 Osprey dostane 24 motorů

Agentura pro výzkum pokročilých obranných projektů DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) ...

Nové kladivo na protivzdušnou obranu: Drony Perdix

Pentagon před několika dny uveřejnil video z testování malých dronů Perdix. Malé drony jsou usazený ...

Islámský stát přišel o jednoho ze svých ďáblů

Dne 5. března byl ve východosyrském městě Aš-Šaddadi pravděpodobně zabit jeden z vrchních velitelů ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Shania
    12:11 18.03.2016

    GAVL: neudržitelné pro koho? Větší konflikt? Jako proti někomu kdo se umí branit? Proti někomu takovému chceš nasadit hloupou munici? Kolik vlastních letadel, pilotů, vojáků na ...Zobrazit celý příspěvek

    GAVL: neudržitelné pro koho? Větší konflikt? Jako proti někomu kdo se umí branit? Proti někomu takovému chceš nasadit hloupou munici? Kolik vlastních letadel, pilotů, vojáků na zemi obětuješ aby jsi ušetřil pár milionu za přesnou munici.

    A ani v prostředí, kde nepřítel nemá nic lepšího než AAA občas fakt nechapu, jak někdo může ospravedlnit zničení letadla za 50-100 mil usd, pripadnou ztratu posadky, SAR teamu na to aby ušetřil 25 000 usd za JDAM... Vubec nemluvě, že se pak nemusí ani trefit a daný cil pak může zmizet nebo způsobit ztráty... Intel byl určitě zadarmo.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    11:54 18.03.2016

    Tipnul bych si, že v tomto duchu budou pokračovat i v případě nového Scorpionu od Textron Air landu. Jediné co si tak asi jen tak "neškrtne v boji" zůstane Advanced Light Combat ...Zobrazit celý příspěvek

    Tipnul bych si, že v tomto duchu budou pokračovat i v případě nového Scorpionu od Textron Air landu.
    Jediné co si tak asi jen tak "neškrtne v boji" zůstane Advanced Light Combat Aircraft.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    11:43 18.03.2016

    GAVL ono nikto nehovori, ze modernizovane Bronca nemozu tiez bombardovat presnymi bombami. Vid priklad yemenskych bombarderov z prerobenych praskovacich lietadiel, ktore su ale ...Zobrazit celý příspěvek

    GAVL ono nikto nehovori, ze modernizovane Bronca nemozu tiez bombardovat presnymi bombami. Vid priklad yemenskych bombarderov z prerobenych praskovacich lietadiel, ktore su ale napumpovane modernym leteckym vybavenim.Skrýt celý příspěvek

  • alexa123
    11:33 18.03.2016

    Výhodou OV-10 je rozměrný překryt pilotní kabiny, který umožňuje vynikající výhled všemi směry. OV-10 tak skvělé poslouží (v kombinaci s nízkou rychlostí) pro průzkumné nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    Výhodou OV-10 je rozměrný překryt pilotní kabiny, který umožňuje vynikající výhled všemi směry. OV-10 tak skvělé poslouží (v kombinaci s nízkou rychlostí) pro průzkumné nebo pátrací mise. Skvělý výhled je i zásadním předpokladem pro efektivní provádění útoku na pozemní cíle nebo pro poskytování blízké pozemní podpory.

    To akože prieskum bude robený pomocou zraku pilota resp. pozorovateľa? Už som počul aj lepšie vtipy. Na to sú dnes bezpilotné malé nehlučné a neviem aké ešte drony ovešané všeličím možným - prieskumné a zbraňové systémy zodpovedajúce veľkosti dronu.Skrýt celý příspěvek

  • GAVL
    11:31 18.03.2016

    dnes máme nové náboženství růstyzmus Výše, dále, rychleji atd platí jak ve sportu tak všude jinde více než kdy jindy. V první řadě jde totiž o prachy a zase prachy do kapes ...Zobrazit celý příspěvek

    dnes máme nové náboženství růstyzmus
    Výše, dále, rychleji atd platí jak ve sportu tak všude jinde více než kdy jindy.

    V první řadě jde totiž o prachy a zase prachy do kapes těch co to vyrábějí. Bez ohledu na reálnou efektivitu vynaložených nákladů. Nyní se ukazuje , že rozpočty v reálu nejsou nafukovací a tak se hledají jiné alternativy, jak přelévat v rámci armády prostředky, těm správným zájmovým skupinám, které jsou zrovna nyní u vesel.

    Např. postup vše bombardovat přesnými bombami je naprosto zcestný a v případě větších konfliktů neudržitelný. Jenže je to skvělý kšeft pro výrobce těchto zbraní.Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    11:21 18.03.2016

    dave22: souhlas, ale vzhledem k tomu, že probíhá výběrové řízení na nové cvičné letadlo, tak možná počítají, že z něj vznikne třeba něco takového levného. Asi sledujeme vzkříšení ...Zobrazit celý příspěvek

    dave22: souhlas, ale vzhledem k tomu, že probíhá výběrové řízení na nové cvičné letadlo, tak možná počítají, že z něj vznikne třeba něco takového levného.
    Asi sledujeme vzkříšení kategorie levných bitevníků.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    11:20 18.03.2016

    dave22: lehké stoje jsou jedna věc, ale na co vyrábět nové F-16? Držet pro ně základny, personál, náhradní díly? Poslední F-16 tu stejně budou minimálně do 2030... A to tu mluvíme ...Zobrazit celý příspěvek

    dave22: lehké stoje jsou jedna věc, ale na co vyrábět nové F-16? Držet pro ně základny, personál, náhradní díly? Poslední F-16 tu stejně budou minimálně do 2030...
    A to tu mluvíme o USAF, všichni se zaklínají jak cas bude dělat F 35, když je to až to poslední, co ty stoje pro USAF budou dělat, to už se spíš vsadím, že průzkum a navádění ostatních prostředku bude daleko větší priorita než CAS.

    Čím menší a starší ta flotila bude, tím dražší bude provoz, nemluvě o tom, že bude nutné ty letadla modernizovat.

    V té době tu muže čast CAS poskytovat dalekonosné dělostřelectvo, railguny, velká UAV... Nebo bude mít pěchota mnohem širší moznosti, jak si poskytnout vlastní podporu jako nové granátomety, minomety, minidrony...Skrýt celý příspěvek

  • dave22
    10:44 18.03.2016

    Bronco a Mohawk byly stejne hezky letadla. Tak trochu nechapu tu US posedlost mit na vsechno extra super moderni letadla. Pri kazdy akci se proste oletavaj a ubyvaj hodiny draku a ...Zobrazit celý příspěvek

    Bronco a Mohawk byly stejne hezky letadla. Tak trochu nechapu tu US posedlost mit na vsechno extra super moderni letadla. Pri kazdy akci se proste oletavaj a ubyvaj hodiny draku a motoru. Navic v podminkach, kdy neexistuje letectvo protivnika a PVO je taky na bodu mrazu mi tyhlety stary era prijdou naprosto dostatecny. Pryc jsou doby, kdy proudovy stihacky litaly ovenceny jak vanocni stromek na hranici unosnosti. Ty dve 250 tam to Bronco dokaze hodit taky... Divim se ze USAF chce za kazdou cenu vsechny letadla nahradit F35 a nepocita s tim, ze by si vzali par modernich F16 na ukoly, kdy ta F22/F35 proste neni potreba.
    Nekdy mi to prijde, ze v zachvatu technickyho vyvoje se zapomina na prakticnost veci.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    10:23 18.03.2016

    Momentálně nejlíp na to jdou asi USMC s projektem Harvest Hawk, prostě vezmou existující KC-130 a když potřebují, navěsí něj navěsí optiku a zbraně, když nepotřebují, tak to shodí ...Zobrazit celý příspěvek

    Momentálně nejlíp na to jdou asi USMC s projektem Harvest Hawk, prostě vezmou existující KC-130 a když potřebují, navěsí něj navěsí optiku a zbraně, když nepotřebují, tak to shodí a slouží to původnímu účelu.

    Takhle získají stroj co je dobré velitelské stanoviště, vydrží dlouho nad bojištěm a může poskytovat přesnou podporu.


    Úplně nejpraktičtější by bylo mít nějakou mulu, např starý bombarder + pruzkumné UAV + JTAC a je tu hned celodenní pokrytí s téměř okamžitou podporou.Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    10:15 18.03.2016

    To ostatně dává trošku za pravdu těm co přišli se scorpionem jako levným bombardovacím/pozorovacím letounem pro mise - i když tam má být cena pořízení tuším 20 m usd, tak to mě ...Zobrazit celý příspěvek

    To ostatně dává trošku za pravdu těm co přišli se scorpionem jako levným bombardovacím/pozorovacím letounem pro mise - i když tam má být cena pořízení tuším 20 m usd, tak to mě zase tak úsporné nepřijde. L39NG má stát tuším 10, jednoduchá bude také tak třeba jí ještě bude čekat bohatá kariéra nejen jako cvičného letadla.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    09:29 18.03.2016

    Působí to celkem prakticky. Pucará taky pořád ještě lítá. Svýho času byl myslím v ATM článek o myšlenkách na vzkříšení Mustangu, ale Piper Enforcer už v 80tých zamítli. Přeci jen ...Zobrazit celý příspěvek

    Působí to celkem prakticky. Pucará taky pořád ještě lítá. Svýho času byl myslím v ATM článek o myšlenkách na vzkříšení Mustangu, ale Piper Enforcer už v 80tých zamítli. Přeci jen ta prostorná kabina a výhled mají něco do sebe a s Fockewulfy se to už honit nemusí.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    08:45 18.03.2016

    Ono to porovnání ceny letových hodin je jedna věc,a le druhá je, že každý letoun se olétá - a když vám flotilu hi-tech stíhaček uzemní velké nálety, které nasbíraly při rutinním ...Zobrazit celý příspěvek

    Ono to porovnání ceny letových hodin je jedna věc,a le druhá je, že každý letoun se olétá - a když vám flotilu hi-tech stíhaček uzemní velké nálety, které nasbíraly při rutinním bombardování nějakých hadrohlavů někde ve velbloudově, tak to není sranda. Zejména teď, když má USAF tak olétanou flotilu a F-35 má velké spoždění (a cenu).

    Mimochodem olétání stíhaček při CAS misích je jeden z důvodů, proč se stále odkládá vyřazení A-10.

    Jestli se Bronco vrátí, tak to bude nejkrásnější návrat pro fanoušky letecký techniky po hodně dlouhý době. Navíc, to éro je prostě hezký...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2