Oživí Northrop Grumman v Japonsku projekt stíhačky YF-23?

Dvojice prototypů YF-23; větší foto / USAF

Podle tiskové agentury Reuters se americká firma Northrop Grumman aktivně zajímá o japonský program stíhačky páté generace F-3. Northrop Grumman může Japonsku nabídnout své zkušenosti s vývojem stíhačky YF-23 Black Widow, neúspěšného konkurenta F-22A Raptor.

Japonsko vyjednává s několika zahraničními firmami o připojení k programu F-3, konkrétně jde o evropskou BAE Systems (zastoupenou Brity) a americké firmy Boeing, Lockheed Martin a Northrop Grumman. Všechny firmy poskytly Tokiu odpověď na oficiální žádost o informace RFP (Request For Proposals) k programu F-3.

 

 

Japonsko již v rámci programu ATD-X (Advanced Technology Demonstrator – X) v roce 2016 otestovalo technologický demonstrátor Mitsubishi X-2 Shinshin, který měl ověřit možnou aerodynamickou koncepci stíhačky F-3. Program ATD-X si vyžádal 350 milionů dolarů.

 

Pokud se však do vývoje F-3 pustí Japonsko jen vlastními silami, vývojové náklady dosáhnou 40 miliard dolarů a F-3 nevstoupí do výzbroje dříve než po roce 2030. Zapojení zahraničních firem umožní Japonsku „udržet na uzdě“ vývojové náklady, urychlit celý projekt a zajistit přenos zahraničních know-how do japonského průmyslu.

 

S Tokiem mají z minulosti nejužší vztahy zejména Boeing a Lockheed Martin. První firma dodala Japonsku stíhačky F-15J Eagle, druhá F-2 a F-35.

 

Japonsko s BAE Systems zase pracují na nové střele vzduch-vzduch vycházející z evropské střely Meteor. V budoucnu půjde o základní zbraň vzduch-vzduch všech japonských stíhaček.
 

Podle Reuters společnost Northrop Grumman již Japonsku předložila seznam technologií pro program F-3. Přesný výčet technologií ale zdroje Reuters odmítly upřesnit. Northrop Grumman zajisté nabídl technologie jak letounů YF-23, tak i svých bombardérů B-2 Spirit a B-21 Raider.

 

Ostatně kořeny programu B-21 Radier spadají do prvních let 21. století, kdy americké letectvo zvažovalo vývoj nového taktického bombardéru. Mezi uchazeči byla upravená verze bombardéru B-1R Lancer, úderná F-22 označovaná jako F/A-22 (nebo bezocasá verze FB-22) nebo právě YF-23. V roce 2006 však letectvo YF-23 s dalšími konkurenty odmítlo, protože požadovalo stroj s mnohem větším doletem.

 


Předmětem nekonečných diskuzí je, zda YF-23 mohl být lepší bojový letoun než F-22A.

 

I na programu nového amerického bombardéru lze však vidět, že společnost Northrop Grumman je stále připravena oživit technologie YF-23.

Zřejmě největším konkurentem Northrop Grumman v programu F-3 je Lockheed Martin, který Japonsku nabízí drak F-22A Raptor s technologiemi z F-35A Lightning II. Paradoxně podobný „hybrid“ může být ještě výkonnější než původní F-22A Raptor. Navíc při takovém scenáři není nutné politický velmi komplikovaně usilovat o zrušení zákazu prodeje F-22A Raptor. Navíc některé komponenty a technologie F-22A Raptor se již (sériově) nevyrábějí a jejich nahrazení jinými je nutností.

 

Proti Lockheed Martin však může hrát snaha Japonska rozrůzňovat zahraniční dodavatelé vojenských technologií. Vždyť Lockheed Martin dodá Japonsku 42 letadel F-35A Lightning II a Tokio zvažuje rovněž nákup verze s krátkým vzletem a kolmým přistáním F-35B, která může operovat z japonských vrtulníkových nosičů třídy Izumo.

 

Nabídne Evropa Japonsku spolupráci na stíhačce nové generace?

 

Na druhou stranu tato snaha o rozrůznění může hrát do karet BAE Systems, která Japonsku nabízí jak technologie stíhačky Eurofighter Typhoon, tak technologie vyvíjené evropské stíhačky nové generace. Evropský stroj navíc nemá mít žádné americké technologie omezující možnosti exportu.

 

Pro Japonsko je však nepochybně zajímavá i aerodynamická koncepce YF-23 (písmeno „Y“ označuje prototyp). Ostatně YF-23 svého tehdejší konkurenta YF-22 porazil ve schopnostech stealth, maximální rychlosti, supercruise (nadzvukový let bez přídavného spalování) i doletu. Raptor ale nakonec zvítězil díky své obratnosti (zejména při nižších rychlostech) a tedy schopnosti soupeřit v blízkém manévrovém souboji s ruskými letouny rodiny Su-27. Pentagon také věřil v nižší cenu F-22A a v celkově lepší schopnosti firmy Lockheed Martin dokončit projekt.

 

Díky svým vlastnostem YF-23 v podstatě umí zastat roli stealth úderných/útočných letounů nebo stíhacích bombardérů, tedy rolí, které s největší pravděpodobností hrají čínské stealth letouny J-20. Podle svých zastánců navíc YF-23 v obratnosti za F-22A (resp. YF-22) příliš nezaostával a mohl se bez problémů účastnit leteckého souboje na krátkou vzdálenost.

Zdroj: The Drive

 

 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Stíhačky F-35B Lightning II pro japonské a jihokorejské námořnictvo

Japonské a jihokorejské námořnictvo se zajímá o víceúčelové stíhačky F-35B Lightning II s krátkým ...

Japonská stíhačka F-3 jako hybrid F-22A Raptor a F-35 Lightning II?

Podle agentury Reuters americká firma Lockheed Martin pro japonský program stíhačky F-3 nabízí stroj ...

Výroba F-35 Lightning II trvá 41 541 hodin

Podle nejnovější zprávy Kontrolní komise amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office) ...

Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu

Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • skelet
    11:34 14.07.2018

    Spolupráce Aero, IAI, Elta a AIDC by se mi líbila.
    2xF125, AESA radar, 6xSDB, 2x AIM-9, možnost akcí s pilotem i bez.

  • Jara
    10:42 14.07.2018

    Jirosi
    Vy jste ten článek nečetl ....
    Chápete vůbec že něco jede v jiném režimu??

  • Jirosi
    09:48 14.07.2018

    Jara: Tohle je jen výplod vaší fantazie to tu nikdo nenapsal.

    Ale však ať si ho domluví stejně jako ostatním firmám jim v tom nic nebraní...
    Pokud věří, že ho konečně někomu prodají a to jim to zaplatí proč ne.

  • KOLT
    08:48 13.07.2018

    Integrační projekt jménem L-159NG v kooperaci s Izraelci? Proč ne :-)

  • Jara
    08:15 13.07.2018

    Tomu kdo si chce udělat hrubý “obrázek” o stavu našeho leteckého průmyslu doporučuji číslo 7/2018 magazínu LK, článek “Česky letecký průmysl potřebuje integrační projekt”.
    Už mne unavují názory lidí, kteří se ani nazajimají, hlavně že ví, že všechno české je k ničemu a podpořit to jsou vyhozené peníze....

  • mattea
    13:33 12.07.2018

    KOLT: samé otázky, ale dobré otázky!

  • KOLT
    11:05 11.07.2018

    Stran Austrálie a F-22 – to byla spíš zbožná přání některých politiků a lobbistů. Sice by, podobně jako Kanada či Brazílie, užila "záchytný" stíhač s rychlostmi nad M2, nicméně je do značné míry mimo její finanční možnosti, stejně jako u zbylých dvou států. Koneckonců ani dnes ani v minulosti ho neměla, dnes RAAF létá s F/A-18, stejně jako Kanaďané. Čili tady bych na nic nesázel.

    Podle mě mají dnes na vývoj stíhacích letounů 5./6. generace prostředky USA, Evropa, Čína a Rusko. Přičemž na provoz silného dvoumotorového stroje pak má ještě pár dalších států jako Izrael či Japonsko, možná Indie. Asi by ho chtěly i některé arabské státy, ale tam je otázka, zda jim je někdo prodá. Možná Čína, možná Rusko, když ho kolem Su-57 bude moc tlačit finanční bota. Ani Amíci se k tomu moc nemají, Evropa by musela být praštěná na hlavu ještě víc, než už je....

    Evropa, zvlášť ve spojení s Japonskem, určitě má prostředky na vývoj dvou strojů. Otázkou je, zda by Japonci chtěli vyvíjet jednomotorový stroj (něco jako stealth Gripen), když už mají F-35; dtto Británie. Čili by mě zajímalo, jakým směrem se ubírají debaty mezi BAE a SAABem v tomto směru. Pokud Airbus půjde směrem menšího dvoumotoráku (jakožto pokračovatele Rafale a Typhoonu) a F-35 zabírá niku velkého jednomotoráku, jakým směrem by měla jít případná spolupráce Britů, Švédů a Japonců (v jakékoliv kombinaci)? Japonci chtěli F-22, což je velký dvoumotorový stroj. Chápal bych ho i u Britů, byť tam nemá až tolik tradici. Ale pro Švédy to nemá moc význam. Takže skutečně malý jednomotorový stroj jakožto levnější (hlavně na provoz) pokračování Gripenu? Bude jedněm či druhým ostrovanům k něčemu, když už mají F-35? Samé otázky :-)

  • KOLT
    10:50 11.07.2018

    RiMr, tak aspoň se to netýká Krymu nebo Sýrie, mírné zlepšení v mezích zákona... ale jinak máte pravdu.

    Jinak, co bychom mohli přinést pro projekt letounu 5./6. generace, IMHO není ani tak na úrovni Aera (jak ho mám rád), ale spíš na úrovni SW a elektroniky. V některých oblastech vývoje těchto prvků patříme ke světové špičce. Nicméně většina firem, které ten vývoj tahnou, jdou zcela mimo státní zakázky a podpory. Takže mám obavy, že kdyby se do toho stát rozhodl vstoupit, dostaly by to zcela jiné subjekty :-/ V dnešní době pravděpodobně Agrozbroj ;-)

  • RiMr71
    17:42 10.07.2018

    ...tak jsem se těšil na zajímavou a rozsáhlou diskuzi k tématu a tady zas dvě strany blábolení o víte čem... :(

  • Jirosi
    14:51 10.07.2018

    Jara:"Představa že si soukromá firma muže něco takového dovolit jak to tady někteří propagují,to je naivita."

    Lynx.... a stejně se čeká jak přijde stát a v rámci objednávky to celé zatáhne. Třeba zrovna CR.

    Problém je, že ty si vybíráš projekty ve kterých si CR koupí vždy jen "pár" kusů. Protože státní rozpočet.

    Příklad, pokud by CSR následně CR. Přistoupila k vývoji EF... jak by asi dneska vypadalo naše letectvo? 36+ objednáno, 24 koupeno, 12 a méně létá... Alca 0.
    Počet vytvořených pracovních míst do 500, 10-20 výzkumných pozic 20.let bez práce a náklady....

  • Jara
    14:43 10.07.2018

    Rase
    Ale musí se o tom mluvit, přeci se nemůžeme smířit s tím, že nikdo si nekouka dál než na špičku nosu.

  • Jara
    14:41 10.07.2018

    Clanek
    Já nechci další ALKU proboha! Chci zapojeni do mezinárodních programů, naše armáda není dost velká aby si mohla sama platit vývoj čehokoliv ...... říkám že musíme podporovat zbrojní průmysl / vědu a výzkum, tím že vláda bude iniciovat vstup do mezinárodních zbrojních programů.
    Představa že si soukromá firma muže něco takového dovolit jak to tady někteří propagují,to je naivita.

  • Jara
    14:36 10.07.2018

    Já se neorijentuju a vy víte všechno nejlíp, kdyby měli všichni názory jako vy tak ty důchodci dávno pošli, kde nic není ani smrt nebere.
    Nevím co z toho co tady píši bylo v mediich????
    Stále nechápete co píši a jen tak mimochodem by mne zajímalo co znamená za svoje +EU??? Nebude to náhodou taky státní podpora? Nebo kde myslíte že bere EU peníze? Ne eurokomisaři do montoven nechodí, aby pak mohli rozdávat peníze na fondy

  • Jirosi
    14:05 10.07.2018

    Rase: Zrovna důchody co cca 3 roky vůbec nevalorizovaly nejsou dobrý příklad.
    A jestli si mám vybrat mezi tím, že důchodci budou mít všichni o 2 tisíce více nebo 50mld v 1000 pracovních místech ve zbrojovce, tak budu vždy volit ty důchodce...

  • Rase
    13:31 10.07.2018

    beepee:
    když neumí dělat malé nákupy, tak si mají radši v klidu sednout a zamakat na velkých nákupech. Za poslední roky (cca 5 nebo kolik) se nekoupilo nic smysluplného. Ten objem nevyčerpaných investic se každý rok zvyšuje - není to tedy problém jen jednoho roku.

    Jara:
    nejprve by se musel změnit vztah mezi vládou a armádou. Nedaří se nákupy, investice taky naprd. U nás je stát schopný investovat na podporu zbrojního průmyslu akorát tak miliony, možná nějakou tu miliardu, ale víc je bohužel nereálné. Potenciál v tom vidím, ale politici očividně ne. Co taky čekat od populistických stran - ty radši přidají na důchody - "projí" a podobně. Přidaná hodnota a investice nikoho v politice nezajímají - bohužel

  • Clanek
    13:27 10.07.2018

    Jara
    Predstavujete si to pekne, ale i za me dost najivne. O zapadni zbrojni zakazky se perou zapadni firmy a to tak, ze kazdou chvilku nejaka konci, nebo kdyz se dostane do problemu ji koupi silnejsi konkurence. V tomhle prostredi radite investovat do zbrojniho prumyslu = hyperkonkurencniho prostredi, kde v pripade CR je vyvojova mezera X dekad, kde, a ted klidne budme neskromni, i kdyz vymyslime produkt svetove kvality, tak zrovna ve zbrojnich zakazkach se casto nekupuje to nejlepsi, ale se kupuji spojenci (a jak "vyznamny" spojenec CR je nemusim zminovat). Navic cely tenhle projekt radite dnes, kdyz ma CR nulovou nezamestnanost, i to co tvori hodnoty (tim nikdy nebylo, neni ani nikdy nebude statni podnik nebo statni zakazky) ma problem sehnat zamestnance a vozi sem plne autobusy ukrajincu, srbu atd.? Ekonomicka stranka veci je jasna a nehraje vam do karet. Radite vyhodit obrovsky balik penez v nesmyslnou dobu a s vic nez nejistym vysledkem spolehajic se, ze na tu nasi nabidku nekdo kyvne (i kdyz i ten nekdo nema dost). V podstate radite dalsi Alcu, kde i ta byla spoctena jako projekt "na zle casy" (coz ted neni), silne optimisticky, cenove podstrelena cerna dira, ze ktere se pozadovany a planovany synergicky efekt nikdy nedostavil.

    A to vam nepisu jako nekdo, kdo "si neco mysli", ale jako nekdo kdo mel tu moznost si zpetne projit mnohoset stranovy original studie proveditelnosti k L-159, a docetl se tam spoustu za vlasy pritazenych, neskonale optimistickych uvah.
    https://s33.postimg.cc/h81vhb7...
    Ale mozna se mijime i v tomhle. Vy tu pisete o schopnosti vyvinout vlastni bitevnik jako o necem pozitivnim. Ja na L-159 koukam jako na politickou objednavku, hloupy a drahy preslap, kteremu pak realita trhu dala tvrdou facku, a ktery jak doufam se jiz nebude opakovat.

  • Jirosi
    13:17 10.07.2018

    Jara: Je vidět, že o fungovaní ekonomiky v CR nemáš ani základní znalosti, a jen papouškuješ stupidní výroky z médii.

    V CR stát platí převážně základní výzkum na univerzitách. Jeho zavádění do praxe platí sice taky, ale většinou skrze fondy EU... Zbytek si finacují firmy sami za svoje a dokonce to i prodávají. Jenže to by si musel mít trošku rozhled.

    Jen tak pro info k montovnám, většina populace nedokáže dělat výzkum... Ti co ho dokáží dělat už ho většinou dělají už dnes. Ti co pracují v těch zlých montovnách si vydělají 2x-3x vice něž jejich souputníci u českých podnikatelů...

    Jenže, mezi škodovkou co vymyslí převodovku za svoje+EU, a zbrojní firmou je ten nepatrný rozdíl. Že ta převodovka se bude prodávat sama bez toho, aby ji stát platil. Tedy stále vytváříš umělou zaměstnanost jako za Socialismu...
    Ano, vyváželi jsme zbraně... ale většinou v sovětské licenci a na dluh, který nebyl nikdy splacen....

  • Jara
    12:51 10.07.2018

    Umím si představit, že náš stát třeba bouchne do stolu, plácneme se přes kapsu a řekneme, že máme předběžný zájem o cca 20 euro-letounů FCAS, s tím, že se chceme (asi u AERO) nějakým způsobem podílet na výrobě. Samozřejmě do projektu budeme muset nalít peníze (miliardy) a dle jejich objemu dostaneme později na výrobu nějakou část, co bude na všech letounech. U F-35 to bylo stejné. Osobně s tím nemám problém, ale nevzpomínám si, že bysme někdy něco podobného udělali...

    Rase ano to je přesně ono.... nemuseli by jít jen třeba o výrobu Aero má například i špičkovou zkušebnu pro zaletávání prototypů, komponent, umí řešit cele konstrukční celky, ale i do té výroby by to přineslo nové technologie, a ty technologie a všechno ostatní co s tím souvisí a jejich neustále zdokonalování nás ženě dopředu a děla to know how
    To ze se to u nás Nestává přeci neznamená že to je správně to je třeba si uvědomit a také to že čistý nákup vám nikdy nic dalšího nepřinese na rozdíl od investování do domácího know how

  • Jara
    12:27 10.07.2018

    Jirosi

    Já se tady už nebudu s nikým dohadovat, vaše reakce je uplňe mimo téma které jsem tady otevřel, zamyslete se nad tím co píši.
    Ano náš průmysl je opravdu na vysoké technické úrovni chcete o tom polemizovat nebo nesouhlasit ? Prosím to můžete, ale to je tak všechno.
    On ten vývoj je základ, bez toho můžete všechno odpiskat a ze země se Vám stane montovna plná “debilů” kterým nebudete sto vysvětlit na kterou stranu se utahuje.
    A jestli si myslíte že když napíši, že zbrojní průmysl je třeba podporovat státem třeba v podobě vstupu do větších projektů kdy by si stát měl vitipovat perspektivní obory a ty cíleně dlouhodobě podporovat, tak mám prostě pravdu a to.......protože vznikají vysoce specializované obory, plné špičkových odborníků kteří nesou know how a tvoří ty opravdové hodnoty.
    Nebo je tady ta druhá vidina .... ta vaše...montovny plné nevzdělaných opičáku pracující za minimum žijící z ruky do huby, tak to dopadne když se stát vybere na podporu důležitých průmyslových a vědeckých oborů.
    A ano stojí to peníze, ale ty se v horizontu desetiletí vrací mnohonásobně zpátky.

  • Aloha
    09:41 10.07.2018

    Takové letadlo by se mi opravdu líbilo, YF-23 mi vždy přišla hezčí než Raptor a ta zmiňovaná myšlenka, že by se k projektu mohla připojit Australie mi taky přijde dobrá. Koneckonců by to mohlo být zajímavé i pro US, které by tím defacto získalo "záložní" stíhačku 5.gen pokud by byla potřeba, mohlo by tak upustit od nějakého upgrade F-22 a soustředit se na 6.gen. Ale jako Evropan bych byl radši, kdyby to Japonci dali odkupy s BAE :)

    Ad Rusko, nezapomínejte, že cena ropy už není 50USD, ale zase roste ke 100USD a to Rusům opět dodá peníze a plány kolem Su-57 se pak ještě mohou změnit potom co dokončí vývoj nového motoru. Akutně to letadlo nepotřebují a mají tak ještě čas na vývoj a mezitím můžou postupně nahrazovat dosluhující Su-27 pomocí Su-30 a 35.

  • UnionPacific
    09:22 10.07.2018

    Pokiaľ skutočne vznikne hybrid medzi F22 a F35,tak to bude znamenať rozpad Ruska. Vzniknutý stíhač bude totiž na svetelné roky vzdialený ruským technológiam a oni nebudú mať totiž inú možnosť,ako naliať desiatky miliard do Su57,ktoré budú proste niekde chýbať,čím sa započne rozpad.

  • beepee
    09:04 10.07.2018

    Ono to vracení miliard do rozpočtu není tak jednoznačné a vlastně se z toho udělala tak trochu umělá kauza. Každý dokola opakuje "Stropnický vrací 4 mld", kdo z vás si dal tu práci zjistit, proč se vracely?

    Tady máte např. citát ze Závěrečného účtu rozpočtu MO za rok 2016 (nespotřebováno 4,1 mld Kč):

    "Nižší čerpání peněžních prostředků v roce 2016 bylo zapříčiněno zejména
    složitostí akvizičního procesu, jeho přípravou a specifickými požadovanými
    komoditami, kdy se v průběhu realizace veřejných zakázek často nepřihlásil žádný
    dodavatel nebo zájemci nedodali požadované dokumenty a tím musely být soutěže
    mnohokrát rušeny a opětovně zadávány, čímž docházelo k časovým prodlevám
    a zpoždění čerpání peněžních prostředků. Z hlediska časového tedy dochází k přesunu čerpání peněžních prostředků do roku 2017, neboť více než 95 % celkového objemu nečerpaných prostředků, konkrétně 3,9 mld. Kč určených na již nasmlouvané projekty či na probíhající veřejné zakázky, bylo převedeno k použití do roku 2017 formou zákonného institutu nároků z nespotřebovaných výdajů.
    S ohledem na nepřiměřené zpožďování dodávek realizovaných prostřednictvím agentur NATO byl zpřísněn systém poskytování záloh v případě zakázek realizovaných prostřednictvím těchto agentur, což se také odrazilo na celkové výši převáděných prostředků do roku 2017.
    Zálohy byly poskytnuty v nižším rozsahu a plné dofinancování bude realizováno až
    v okamžiku faktických dodávek."

    "Z celkové částky 4,1 mld. Kč nevyčerpaných prostředků kapitoly MO bylo
    3,9 mld. Kč převedeno k použití do roku 2017 formou zákonného institutu nároků
    z nespotřebovaných výdajů, z toho převážná většina prostředků je vázána na již
    nasmlouvané projekty či na probíhající veřejné zakázky. Z celkové částky
    nerealizovaných peněžních prostředků tak nebylo možné převést do roku 2017 dle
    platné legislativy 176 mil. Kč určených původně na výplatu důchodů a sociálních
    dávek, což souviselo především s nižší odchodovostí vojáků z povolání v roce 2016."

    Zdroj:
    http://www.mocr.army.cz/images...

  • Jirosi
    07:22 10.07.2018

    Kozlus: Sice vrací, ale to je buď politické zadaní vyvnaného rozpočtu, nebo neschopnost ministra. Nikoliv o tom, že by je armáda nepotřebovala utratit.

  • Kozlus
    00:14 10.07.2018

    Jo, potrebovala, kdyby nevracela 4mld rocne...

  • Jirosi
    23:35 09.07.2018

    Tady je vždy otázka co země více potřebuje zda techniku nebo práci pro lidi.

    V CR je asi 20 v podstatě dostatek práce, v porovnání z okolím, zato té armádní techniky..

    I kdy to byla jen 1-2mld ročně, tak to za 10.let máte 10-20 mld. což by jako investice do techniky, údržby armáda potřebovala o něco více.

  • Rase
    23:13 09.07.2018

    Pokud jde o Pumu, tak ony ty průběžné modernizační balíčky jsou potřeba vždycky. Přeci jen první vyrobená vozidla bývají osazená komponenty poplatnými době vývoje - později jsou nahrazované modernější. Cena je jaká je, na výsledku se ale modernizace projeví pozitivně. Ona i sériová T-14 má mít modernější komponenty než ona zkušební série.
    Umím si představit, že náš stát třeba bouchne do stolu, plácneme se přes kapsu a řekneme, že máme předběžný zájem o cca 20 euro-letounů FCAS, s tím, že se chceme (asi u AERO) nějakým způsobem podílet na výrobě. Samozřejmě do projektu budeme muset nalít peníze (miliardy) a dle jejich objemu dostaneme později na výrobu nějakou část, co bude na všech letounech. U F-35 to bylo stejné. Osobně s tím nemám problém, ale nevzpomínám si, že bysme někdy něco podobného udělali...

  • Jirosi
    22:49 09.07.2018

    Jara:"Náš průmysl je na dobré úrovni kolik státu dokáže vyvinout bitevní letoun?? "

    Vyvinout z extra lehkého bitevníku "albatros"(syrie snimi normálně mastí povstalce) bitevník....

    U výrobku to není jen něco vyvinout, ale taky to udělat, tak aby si to někdo koupil. A tam to vypadá na 0%.

    To jako vážně tenhle odstavec?
    Automotive rozjeli Němci, ještě za tu škodovku státu zaplatily.
    Stát platí vzdělání všem, ne jen automotive, takže zrovna tohle bych sem netahal.
    Pokud si někdo koupi zbrojovku stejně jako Němci si koupily škodovku, ať si klidně bere vzdělání od státu zdarma... Ale ať si ty BVP vyvine za svoje stejně jako Skodovka fabie, octavie,.. atd. A stát si jen vybere zda je chce, nebo si koupi Audi, BMW..

    Problém je, že hlavním odběratelem civilní výroby není stát. Ale u armády je to vždy 100% ! A to nikde neokecáš. Tedy buď uděláš něco po čem je na trhu poptávka, nebo si to zaplatíš do posledního šroubku z vlastní kapsy.

    Příměr z PUMA, byla jen ukázka co stojí vlastní vývoj a jeho uvedení do praxe. Tedy odlazení v praxi. Což se u hotového výrobku už neplatí.

    Jestli zaplatíme 10% vývoje něčeho, tak se u nás bude dělat třeba jen 5% vývoje a to možná. Ale ve výrobených kusech budeme u většiny projektů tahat za kradší konec. Tedy klidně i jen 5% z celkového počtu. Tedy bude se tu klidně montovat jen 1% techniky. Jenže to už je něco co dokáží čeští subdodavatelé urvat i sami bez toho, aby stát dával svoje prostředky. Jak už zmínil Rase.

    Montují se tu částí Blackhawk, F18, atd. A přitom stát je vůbec neodebírá.. Nebo výroba raketometů a opět v CR zavedeny nejsou.

  • Jara
    22:21 09.07.2018

    Jirosi
    Náš průmysl je na dobré úrovni kolik státu dokáže vyvinout bitevní letoun??

    Ano to že potřebujeme strategickou koncepci o tom tu mluvím ...
    Nářek že jsme Malí, slabí, chudí, ubozí a zasloužíme si jen lézt po kolenou a žadonit o kostičky pod stolem, není na místě.
    Proto se tyhle obchodní strategie stanovují nebo si myslíte že ten automotive se rozjel sám??? Privatizace skodovky, investiční pobídky, budování prům. zón, daňové prázdniny .... nehledě na to že stát platil vzdělání všech lidi co v automotive ted pracuji, ano všechno se to rozjelo za státní prachy, státní podporu.....a ted po patnácti letech cca se to mnohonásobně vrací zpět ... A TO JE TO KOUZLO!
    Jen říkám že podobný model jestli nechceme být závislí jen na jednom odvětví mužem uplatnit u zbrojního průmyslu nebo letectví

    Dále nechapu proč sem motáte modernizaci pumy????

  • Jirosi
    21:56 09.07.2018

    Jestli si to neumíš představit nákladově, tak se podívej na IFV PUMA v podstatě nové vozidlo z vývoje. A Němci už vyrobené nechají vylepšit na nejnovější standart. Jen za tohle dolazení zaplatí 370milionu Euro, tedy cca 9mld Kc. Tedy 1/5 toho co má ČR vyhrazeno na celý projekt!

  • Jirosi
    21:44 09.07.2018

    Jara: Jenže naše účast je asi takové, že by tam mohli vyrábět krabice na náhradní díly.
    První u takových věcí je, že musíte vědět, tedy plánovat kdy a kolik čeho koupíte. Pak se dívat, jaké a kde jsou projekty co by vám vyhovovali. A pak se smířit s tím, že budete mít stroj ve variantě pro všechny, ve ve variantě CZ. Ale taky s tím, že peníze se proinvestuji a nebudete mít nic.

    Nebo si vyberete 5minut po 12h, něco z toho co už je na trhu dáte důležitě nutný vývoj CZ varianty, řádně nadsadíte cenu. Vyberete "poplatky" a skrouhnete objednávku na 1/10.

  • Jara
    21:36 09.07.2018

    Jirosi
    Trochu to motáte ono aero by asi potřebovalo nový projekt, ale stát ho celý zaplatit nemůže na tom se shodneme. Co takhle vstup do velkého programu kde třeba vyrábí aero jen část trupu, ale pro všechny účastníky programu plus export, který není tak nereálný když mate silné partnery. Účast na vývoji, vybudování know how, podpora vědy a výzkumu a v neposlední řadě konečná montáž pro vlastní letectvo jsou třešničkou na dortu.
    Tohle se domluví a vyjednává na státní úrovni .....

    Na linku si bohužel nezaskočím mám převážně vývojové zkušenosti v oborech speciální kusové produkce

  • Jirosi
    21:18 09.07.2018

    Jara: V průmyslu děláš, tak se zajdi zeptat kolik času ti musí fungovat výrobní linka. Aby ti firma přežila do další zakázky.

    Tedy CR nemůže vyrobit sama průměrné BVP. Pak si ho 5-10 vyrábět, ale v provozu ho mít 40. let+

    Viz. Aero. vše ohledně L159 v podstatě jen čeká na stát až tam nasype peníze. Jinak totální stagnace. Fakticky je živý to co popsal Rase.

  • Jara
    21:10 09.07.2018

    Jirosi
    Tak to přeci není .....
    Proto se ty projekty domlouvají na vyšší úrovni, stát to plati ale společně se soukromým sektorem následně i profituje. Ne ČR nemůže samo vyvíjet letouny ani BVP, ale musí vytvářet podmínky pro toto odvětví toď vše.
    To se teď neděje a debilnimi výběrovkami se to nezmění

  • raziel87
    21:01 09.07.2018

    2 j284b

    asi tak, vzácně s vámi souhlasím. To je zas titulek pro přitáhnutí pozornosti.

  • Jirosi
    21:00 09.07.2018

    V automobilovém průmyslu je zaměstnáno cca 12% obyvatel CR. V průmyslu svařovaných konstrukci cca 15%. Ale kluci z Automotive berou v průměru 2x více za hodinu.

    Jaro: Problém jsou peníze, cokoliv na co má zdroje CR je schopen vyvinou každý stát v Evropě. Tedy dle vaší logiky je pro ně levnější si to dělat sami, než to od nás kupovat. A tak to prostě funguje.

    Co se týče třeba vývoje a výroby L159, tak tu stát v podstatě zaplatil se vším všudy. A opravdu by nebylo lepší mít místo toho další nadzvuky, bojeschopnost by to zvedlo násobně. Zahraničí neodebralo nic, technologie získané při návrhu šly do ztracena. T72 to samé. Pandury se sice prodávají...

  • Jara
    20:55 09.07.2018

    Bez toho aby stát nalil peníze do nějakého projektu jsou naše firmy odsouzeny zbírat kosti tak to prostě je. Vždyť o tom je i celý článek nahoře žádná firma nic takového nefinancuje sama a vstupenku musí být stát jeho podpora a záruky

  • Jara
    20:51 09.07.2018

    Rase
    Ale já tady píší že opravdová podpora průmyslu není nákup bvp a svařování koreb, ale třeba vstup do nějakého zbrojního projektu.
    Mi mame jen auta všichni ví že to je špatně a nikdo nic nedělá ted se bude v Evropě zbrojit a tam by nějaká sance kus si kousnout pro sebe byla

  • Rase
    20:47 09.07.2018

    jj284b:
    však elektroniku a podobně, by si stejně dodali Japonci sami. Z toho YF-23 by samozřejmě zůstal jen ten drak, to ale i kdyby se vybral jakýkoliv jiný letoun (třeba novovýroba F-22).

    Jirosi:
    souhlasím. V podmínkách ČR bude malý zázrak, pokud se podaří vyrobit 210 nových BVP, jakékoliv zapojení do vývoje letounů je až moc sci-fi. Naše firmy se na podobných projektech stejně budou podílet, jako subdodavatelé subdodavatelů a podobně. Ale to tím, že jsou schopné, né že stát někam naleje peníze. I to AERO se ohání v podstatě samo a funguje to.

  • Jara
    20:46 09.07.2018

    Jirosi
    Ano ČR je ted prostý spotřebitel co se tyče zbrojní výroby a to je cesta do pekel.

    Když to přirovnám k vojenství tak já probýrám strategii a vy se mi tu “točíte” na taktice.
    Ve chvíli kdy bude zbrojní výroba podporovaná státem o výzkumu a vývoji nemluvě nic se škrtat nebude protože pak se nejedná o investici ale vyhozené peníze.

  • Jirosi
    20:35 09.07.2018

    Jara:"Nehledě na to že letectví a zbrojní výroba vůbec se teď jeví jako velice perspektivní obor a ČR pokud zas nechce padnout do ekonomické krize by ho měl začít takovími “pobidkami” podporovat, cesta k prosperitě nevede jen přes automotive, ale také přes podporu vědy a výzkumu a té je a vždy bylo v letectví a zbrojní výrobě nejvíce"

    Zbrojní zakázky jsou první co se při krizi seškrtá.... Tedy pokud nastane jen malí ekonomický zádrhel půjdou zase investice do armády dolů. A ne že by se zrovna teď investovalo....

    A věda a vývoj zbraní v CR? To uz je trosku jiné scifi. Stejně asi jako vývoj v letectví.

  • Jara
    20:26 09.07.2018

    Jirosi
    NE.
    .........
    gripeny máme, Švédsku z toho teče dost peněz a tomu komu posílate peníze na toho máte vliv.

    Myslel jsem to tak že ČR zase hájí pozici “spící pany”, naše vláda by mohla být trochu aktivní podpořit domácí průmysl (který je vlastně závislí jen na automotive, což nám nejednou působí problémi) a také naše letectvo(které nutně potřebuje posílit) tím, že se do takového projektu zapojí od začátku, samozřejmě by to neslo spolufinancovat vývoj a zavázat se odebrat smysluplný počet strojů ( třeba 40).
    Náš letecký průmysl má ale rozhodně co nabídnout a dále by mohl společně s ČR profitovat s případného exportu.
    Nehledě na to že letectví a zbrojní výroba vůbec se teď jeví jako velice perspektivní obor a ČR pokud zas nechce padnout do ekonomické krize by ho měl začít takovími “pobidkami” podporovat, cesta k prosperitě nevede jen přes automotive, ale také přes podporu vědy a výzkumu a té je a vždy bylo v letectví a zbrojní výrobě nejvíce,

  • jj284b
    20:22 09.07.2018

    ozivit technologie YF-23? ake prosim pekne.. ved ten stroj existoval len ako prototyp bez akejkolvek elektroniky.. slo prakticky o demonstrator na overenie konceptu proti LM YF-22 takze tam ani nebolo co dalej vyvijat po tom co letectvo vybralo YF-22... ako YF-22 tak aj YF-23 mali pouzivat rovnake palubne systemy ktore sa vyvijali az ovela neskor...

    takze jedine co moze Northrop ponuknut, je ze zacnu pre nich vyvijat novy stroj... no s YF-23 to nebude mat nic..

  • Jirosi
    20:01 09.07.2018

    Jaro: Jak to myslíš? Jako, že CR si pořídí Gripeny a s těmi se bude vozit, zatím co Saab si za ty peníze(ne celí) vyvine a Švedsko zavede stealth letoun?
    Nikde ten zisk pro CR nevidím.

  • Jara
    19:50 09.07.2018

    Skelet
    Ano vzhledem k tomu že Švédsko dost přemýšlí i nad provozními náklady mohl by to být velice perspektivní letoun i pro ČR ;)
    Nakonec se Gripen ukáže jako velice prozíravá volba

  • skelet
    19:45 09.07.2018

    Jara: tak to tě jistě potěší, že Bae jedná se Saabem

  • Jara
    19:37 09.07.2018

    Mě by se v souvislosti s Brity libyla kombinace ze Švédy, pak by mohly být v Evropě dva velice zajímavé stroje a ten britsko-švédský by mohl být takový ekonomičtejší jednomotorák, navíc by odpadla kritika,že jde o zboží mimo NATO jak to často vidíme u Gripenu.

    Jinak s tím konceptem absolutní souhlas vypadá opravdu jako něco “nového”

  • Rase
    19:29 09.07.2018

    Oproti staršímu návrhu FCAS, má tohle už zakryté výstupy trysek a hodně super je že nemá směrovky. Starší návrh byl něco mezi Tornadem a F-35 (viz obrázek), dobrý spíš jen jako doplněk k Typhoonu. Tohle už ale vypadá na plnohodnotný stroj a taky se mi líbí. myslím, že Britové / BAE, by se klidně i zapojili, ale neměli by už takové postavení jako při konstrukci Typhoonu - reálně by ani nemohli mít postavení jako Dassault a to by nepřenesli přes srdce. Zkrátka pro dva kohouty není na tomhle smetišti místo. BAE ale budu držet palce s těmi Japonci. Bylo by fajn, pokud by onen nový letoun nakonec zavedli jak Japonci, tak i Velká Británie (něčím Typhoony budou muset nahradit).

    http://www.palba.cz/album/albu...

  • Jara
    19:11 09.07.2018

    S tím BAE to bude asi nějaká chybka, mohou nabídnout také samozřejmě dost, ale nového programu se neúčastní hlavně kvůli tomu, že UK chce znovu budovat “stará přátelství” (nevím jak do toho spadá Japonsko:) ). Takže neúčast na budoucím EU stíhači je čistě politická.

    Já tomu evropskému projektu moc fandím, přeci jen je důležité pro evropský průmysl pracovat na nových technologiích.

    Rase
    O motory se nebojte Snecma také umí špičkové kousky ;)

  • Rase
    18:26 09.07.2018

    Pořád nerozumím tomu, jak by mohlo BAE Systems zastupovat Francii a Německo, při nabídce nového stíhače Japonsku. Přeci jen to bude očividně projekt těchto dvou států a vedoucí role v projektu připadla Dassaultu (v rámci Airbusu). BAE s tím nemá nic společného a zdá se, že Britové se na projektu nebudou podílet (nic zásadního - byť motory by byly fajn). Nutno ale podotknout, že BAE Systems i tak rozhodně má co nabídnout i samo za sebe. Osobně fandím jak BAE, tak i Northropu nebo Airbusu. Rozhodně to bude ještě zajímavé.
    Ten euroletoun ve videu vypadá fakt dobře a tentokrát je vidět že staví 6.generaci. Starší návrh má ocasní plochy, tak by to byla jen max 5.generace.

    YF-23 mi přijde jako skvělá protiváha k J-20, myslím že tento tendr bude zajímavý i pro Austrálii, která rovněž chce podobný stroj jako Japonsko. Tam by tedy mohl být obdobný drak osazený místními komponenty a jiným pajšlem.
    F-22 vyhrál dle mého oprávněně - z tehdejšího pohledu. Konkurence byla zkrátka až moc futuristická a předběhla dobu. Paradoxně by bylo zajímavé, pokud by se národních verzí YF-23 (s novým pajšlem) vyrobilo nakonec víc než F-22 :-D

  • dusan
    18:13 09.07.2018

    Pokiaľ viem, tak keby bolo dnes výber YF-23 vs YF-22, tak by vyhral ten prvý ...

    Dôvod - manévrovateľnosť je už dnes minulosťou a vyhráva ten čo zistí a zameria súpera rýchlejšie. Nie, že by bolo na škodu mať obratný stroj, ale ak by to malo obmedzovať "neviditeľnosť" a výkony ... kašlať na obratnosť.

    Potvrdzujú to i reálne výsledky. MiG-29 je síce stroj s mimoriadnymi manévrovacími schopnosťami, ale v boji s vyspelými protivníkmu mu to nikdy nepomohlo - skončil ako obeť či už stretol F-15, F-16 či Su-27.

  • Jirosi
    17:33 09.07.2018

    Raziel87: Určitě si stihl přečíst článek před komentářem. Moje reakce byla na:

    "Podle Reuters společnost Northrop Grumman již Japonsku předložila seznam technologií pro program F-3. Přesný výčet technologií ale zdroje Reuters odmítly upřesnit. Northrop Grumman zajisté nabídl technologie jak letounů YF-23, tak i svých bombardérů B-2 Spirit a B-21 Raider."

    "Zřejmě největším konkurentem Northrop Grumman v programu F-3 je Lockheed Martin, který Japonsku nabízí drak F-22A Raptor s technologiemi z F-35A Lightning II. Paradoxně podobný „hybrid“ může být ještě výkonnější než původní F-22A Raptor."

    Pokud by to platilo, tak se jedná o hlavní "klenoty" USA stealth technologii. Ale asi to vidiš jinak.

  • PavolR
    17:31 09.07.2018

    Na jednej strane má človek skon fandiť konceptu, čo prehral možno nie celkom spravodlivo, no na druhej by pre nás bolo nesporne lepšie, keby spojilo japonsko sily s Európou.

  • raziel87
    16:30 09.07.2018

    Proč se pořád vyjadřuješ k tématům o kterých mnoho nevíš? Vsadím boty, že o ATF máš načteno úplný minimum allá wiki.
    Jirojsi, Jirojsi...

  • Jirosi
    16:25 09.07.2018

    Trošku přehnané představy... To by bylo doslova vykradeni "stealh" základny USA.