P.1HH HammerHead pro italské letectvo

-
10. 3. 2015
-
0 komentářů
-
Jan Grohmann
Italské letectvo se stane prvním uživatelem bezpilotních letadel P.1HH HammerHead italské firmy Piaggio Aerospace. Vojáci projevili zájem o tři systémy – tři řídicí střediska a šest letounů.
P.1HH HammerHead vs. Reaper
Ve výzbroji italského letectva se nachází dvanáct amerických bezpilotních letounů MQ-1 Predator a MQ-9 Reaper. Jde o výkonné bezpilotní letouny pro střední výšky s dlouhou výdrží MALE (Medium-Atitude, Long-Endurance).
Na poli bezpilotních prostředků typu MALE, schopných dlouhých průzkumných misí nebo útoků na pozemní cíle, dominují Spojené státy. Jediným adekvátním protihráčem je izraelský bezpilotní letoun IAI Eitan.
V posledních letech se snaží Evropa americký i izraelský náskok snížit. V Evropě běží řada projektů bezpilotních letounů kategorie MALE, jako je EADS Talarion (první let letos), BAE Systems Mantis (první let 2009, stále ve vývoji) a také italský P.1HH HammerHead od firmy Piaggio Aerospace.
Italský stroj je založen na civilním bussines jetu Piaggio P180 konstrukce "kachna", tedy s hlavními nosnými plochami a motory umístěnými vzadu. Piaggio P180 se pyšní titulem nejrychlejšího dvoumotorového turbovrtulového letounu ve své kategorii. Uvnitř těla letadla bijí dva motory Pratt & Whitney Canada PT6A-66B (2×634 kW).
Dostup letounu je 12 500 m a dolet 2791 km. Optimální výška letu je 8500 m, kde letoun dosáhne rychlosti až 737 km/h.
P.1HH HammerHead konkureje především americkým strojům MQ-9 Reaper. Oproti americkému stroji P.1HH má větší cestovní rychlost (592 km/h oproti 313 km/h) ale naopak menší nosnost (909 kg oproti 1600 kg).
Maximální výdrž P.1HH ve vzduchu je 16 hodin. Typická výdrž s nákladem 225 kg (ISR mise) při letu na vzdálenost 1 500 km se startem a přistáním na stejné základně je 10,5 hodiny.
Naopak MQ-9 Reaper se pyšní bezkonkurenční výdrží – s plným nákladem až 14 hodin. V roce 2012 dokonce upravený Reaper (větší křídla, nádrže) podnikl let dlouhý 42 hodin (bez externího nákladu).
Letadlo pro Perské záliv
První let technologického demonstrátoru P.1HH HammerHead se uskutečnil v listopadu 2013. Let prvního prototypu, tedy skutečného předobrazu budoucího letounu, proběhl v prosinci minulého roku na základně italského letectva Trapani Birgi. Italské letectvo přitom první stroje očekává již během příštího roku.
P.1HH HammerHead je primárně určen k zpravodajským, sledovacím a průzkumným ISR (Intelligence, Surveillance, Reconnaissance) misím, signálnímu zpravodajství SIGINT (SIGnals INTelligence), komunikačnímu zpravodajství COMINT (COMmunications INTelligence) a elektronickmu zpravodajství ELINT (ELEctronic INTelligence). Na přání zákazníka však není problém letoun vybavit zbraňovými systémy.
Letouny vždy pracují v páru s jedním řídícím střediskem. Lze tak cílový prostor pokrývat 24 hodin denně.
Za připomenutí stojí i možné exportní úspěchy letounu. Ač v poslední době Američané uvolnili omezení na vývoz svých bezpilotních letadel, podmínky zůstávají přísné. Například bohaté země Perského zálivu tak mohou na špičkové americké, a pochopitelně také izraelské stroje, zapomenout.
Italskou firmu Piaggio Aerospace z 98 % vlastní investiční skupina Mubadala Development Company se sídlem v Abú Dhábi ze Spojených arabských emirátů. Lze tak očekávat, že P.1HH HammerHead bude velmi intenzivně nabízen právě v zemích Perského zálivu.
Zdroj: DefenseNews, Piaggio Aerospace
Související články
Bezpilotní MQ-8C Fire Scout pro U.S. Navy
Northrop Grumman dodal první průzkumný a bojový bezpilotní vrtulník MQ-8C Fire Scout americkému ...
-
08.12.2014
-
3 komentářů
-
Jan Grohmann
Američané uvolňují prodej bojových bezpilotních letadel
Americké ministerstvo obrany zjednodušilo podmínky pro prodej bojových bezpilotních letadel ...
-
18.02.2015
-
13 komentářů
-
Jan Grohmann
Bezpilotní UH-60 OPBH Black Hawk
Americká armáda (U.S. Army) a firma Sikorsky pracuji společně na vrtulníkovém programu MURAL ...
-
19.02.2015
-
1 komentářů
-
Jan Grohmann
Bezpilotní prostředky amerického námořnictva
Americké námořnictvo (U.S. Navy) pokračuje ve vývoji vlastních bezpilotních prostředků. V různých ...
-
27.02.2015
-
7 komentářů
-
Jakub Harašta