Palubní test elektromagnetického katapultu EMALS

Foto: Letadlová loď Gerald R. Ford na řece James v prosinci 2013; větší foto / U.S. Navy
Letadlová loď Gerald R. Ford na řece James v prosinci 2013; větší foto / U.S. Navy

Americké námořnictvo (U.S. Navy) připravuje první test elektromagnetického katapultu EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System) na palubě letadlové lodi. Katapult EMALS nahradí na nových letadlových lodích třídy Gerald R. Ford klasické parní katapulty.

Elektromagnetický katapult EMALS pro americké námořnictvo vyvíjí firma General Atomics. První pozemní testy proběhly v roce 2010.

Během následujících čtyř let katapult EMALS úspěšně vyslal do vzduchu 452 letadel. Katapultoval letadla jako F/A-18E/F Super Hornet, EA-18G Glower, C-2 Greyhound, E-2D Advanced Hawkeyes i F-35C Lightning II.

Dlužno dodat, že všechny testy probíhaly na testovacím letišti amerického námořnictva Lakehurst, N.J. Nyní námořnictvo přistoupí k ostrým palubním testům.

„V červnu začneme střílet mrtvé závaží do řeky James. Bude to poprvé za 60 let, kdy jsme z lodě vystřelili něco použitím něčeho jiného než je parní katapult,“ říká kontradmirál Thomas Moore, vedoucí projektu EMALS v americkém námořnictvu. „Dva katapulty jsou kompletní, dva jsou téměř kompletní.“

Námořnictvo si od elektromagnetických katapultů slibuje především rychlejší, spolehlivější a bezpečnější vysílání letadel do vzduchu. Zřejmě největší výhodou je možnost plynule měnit výkon EMALS katapultu, a to i v průběhu samotné katapultáže.

Lze tak posílat do vzduchu lehčí bezpilotní letadla, jako například MQ-9 Reaper. Výkon se však nepřízpůsobuje jen hmotnosti letounu. Svou roli hraje konstrukce letadla, rychlost větru na palubě i rychlost lodě. Na všechny tyto veličiny dokáže EMALS precizně reagovat. Navíc se tak zmenšuje namáhaní a opotřebení draků letadel.

Celý systém EMALS zabírá méně místa, má menší hmotnost a menší spotřebu energie než klasické parní katapulty. K obsluze je nutno menšího počtu lidí, stejně tak jsou menší nároky na údržbu.

Advanced Arresting GearAdvanced Arresting Gear; větší foto / U.S. Navy

Jak EMALS funguje? Základem jsou  lineární indukční motory generující magnetické pole . Motor tvoří řada pevných hliníkových desek tvořící "valivé" magnetické pole. Mezi deskami běhá hlinkový plát s upevněnou startovací kotvou.

Jde vlastně o stejný princip, jaký využívají vlaky Maglev pohybující se na magnetickém polštáři. EMALS dokáže urychlit až 45 tun těžké letadlo na dráze dlouhé 91 m na rychlost 240 km/h.

Elektromagnetický katapult dokáže vyvinout startovací energii 122 MJ, o 29 % více než klasické parní katapulty. K tomu je nutno v krátkém časovém okamžiku dodat obrovské množství elektrické energie.

Elektrickou energii vyrábějí dieselové generátory a ukládají ji ve formě kinetické energie na čtyři obří diskové rotory alternátorů. Každý obří rotor dokáže při 6400 otáčkách za minutu uložit až 121 MJ energie. „Vybití“ jednoho rotoru trvá 2 až 3 sekundy.


Stavba lodi Gerald R. Ford je z 87,4 % hotová. Posádka se začne naloďovat v srpnu.

Dlužno dodat, že pro zachycování letadel se uplatní také elektromagnetismus oproti dosud používané hydraulice. Zpomalení letounu zajistí rotační elektrické motory a vodní turbíny (pro zpomalení letadla) systému AAG (Advanced Arresting Gear). Opět půjde plynule měnit výkon systému a zachycovat i tak lehké bezpilotní letadla.

Systém AAG je však zatím zdrojem největších problémů. Střední doba poruchy je pouze 20 zachycení. Inženýři tak musel přepracovat vodní turbíny, které absorbují asi 70 % energie při přistání. Počítá se, že k zachycení prvního letadla F/A-18E/F Super Hornet dojde v říjnu.

Zatím ale běží vše v souladu s časovým plánem s cílem zařadit loď do výzbroje amerického námořnictva v příštím roce.

Zdroj: NavyTimesDefenseTech

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Bezpilotní prostředky amerického námořnictva

Americké námořnictvo (U.S. Navy) pokračuje ve vývoji vlastních bezpilotních prostředků. V různých ...

Americké taktické jaderné zbraně v Evropě

V západní Evropě a Turecku jsou od poloviny minulého století rozmístěné taktické jaderné bomby. Od ...

Zumwalt se zpožděním

Jeden z klíčových projektu amerického námořnictva (U.S. Navy) nabral několika měsíční zpoždění. ...

RQ-4 Global Hawk: Nucené dítě amerického letectva

Uběhlo již 17 let od prvního vzletu průzkumného bezpilotního letadla RQ-4 Global Hawk. Letoun měl ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • RiMr71
    17:19 26.03.2015

    To bude dozajista nějaký důvěryhodný zdroj informací... RT? Sputnik?

  • IvanBa84
    16:00 26.03.2015

    Aegis je protilietadlovy system ... a USS Theodor Roosevelt ho ani nema.

  • Ngarem
    16:11 24.03.2015

    Nadějná technologie a možná pokrok.
    Třeba nedopadne jako USS Theodor Roosevelt při "válečných hrách" v severním ledovém oceánu proti 3 Akulám nebo při zkouškách protiponorkových systémů Aegis proti francouzské ponorce u břehů USA..

  • liberal shark
    07:54 24.03.2015

    To Adanedhel - EMALS je už léta důkladně testován na pozemním stendu, tak se snad žádné neočekávané problémy neobjeví. I když na moři jeden nikdy neví :-).

  • RiMr71
    16:20 23.03.2015

    "Motor tvoří řada pevných hlinkových desek tvořící "valivé" magnetické pole. Mezi deskami běhá hlinkový plát s upevněnou startovací kotvou."

    ...to by jeden neřekl, co taková hlinka dokáže... Co kdyby tam dali teprve hliník!!!!

  • Adanedhel
    11:39 23.03.2015

    Jako všechny nové a neprozkoumané a jinde neodzkoušené technologie, i tato přinese jisté problémy, ale tohle je to, co posouvá člověka vpřed.

  • liberal shark
    09:07 23.03.2015

    Skutečně obdivuhodný technický vývoj. On i parní katapult je dost náročná technologie, ale elektromagnetický je opravdu zásadní inovace.