Pancéřovaný TRITON na podvozku Tatra pro české hasiče

-
25. 5. 2020
-
26 komentářů
-
Redakce AN
V polovině února tohoto roku dostali hasiči Záchranného útvaru Hlučín nový unikátní pancéřovaný speciál CZS 15 TRITON na podvozku Tatra. Je výsledkem vývoje a práce několika českých firem, a Hasičský záchranný sbor České republiky tak disponuje dalším typem vozidla pro zásahy v extrémních podmínkách a nebezpečném prostředí.
CZS 15 TRITON je vysoce odolné pancéřované vozidlo z dílny šternberského podniku Excalibur Army, jež vzniklo ve spolupráci s automobilkou Tatra Trucks a firmou THT Polička. Podvozek a pohonná soustava pocházejí z dílny kopřivnické společnosti a hasičskou nástavbu vyvinuli a vyrobili v Poličce. TRITON představuje velitelsko-průzkumné vozidlo určené pro operace v náročných terénních podmínkách a v prostředí s vysokou mírou ohrožení. Je tedy vhodné pro nasazení při požárech s rizikem výbuchů v prostorách s nebezpečným nebo explozivním materiálem a municí, při haváriích v chemických a energetických provozech, v oblastech zamořených jedovatými látkami nebo například při přírodních katastrofách či lesních požárech a při odstraňování následků teroristických útoků. TRITON tak bude nasazován v roli prvosledového vozidla podobně jako již dříve dodané zodolněné cisternové stříkačky Tatra Force CZS 40 nazývané TITAN.
TRITON využívá jako základ osvědčený podvozek Tatra Force 4×4 s centrální nosnou rourou, výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami a pohonem všech kol. Ta jsou opatřena centrálním systémem dohušťování pneumatik Teleflow, jenž umožňuje měnit tlak v pneumatikách z místa řidiče i během jízdy. Řidič může za jízdy měnit i tlak v systému vzduchového odpružení podvozku, a tím měnit světlou výšku vozu v rozsahu od - 110 do + 80 mm. Všechny diferenciály navíc disponují elektropneumaticky ovládanou uzávěrkou.
TRITON; větší foto / Excalibur Army
Provozní hmotnost TRITONu se pohybuje mírně přes 15 t, celková pak může činit až 18 t, a to podle typu ochrany a výbavy vozu. Výjimečné vlastnosti tatrováckého podvozku jsou podtrženy schopností vozu překonat vertikální překážky do výšky 0,5 m, příkop do šířky 0,9 m a stoupavostí 45 stupňů. Brodivost TRITONu dosahuje hodnoty 1,2 m. Na délku vůz měří 6250 mm, rozvor náprav má hodnotu 3650 mm, šířka vozu je 2550 mm a výška 2800 mm.
TRITON poskytuje osádce vysokou míru balistické a protivýbuchové ochrany, která garantuje i velkou odolnost proti mechanickému poškození. Ta je žádoucí například při zásazích v hustých lesních porostech nebo při pohybu v blízkosti staticky narušených staveb a podobně. Balistická odolnost dosahuje úrovně 2, protiminová pak úrovně 2a/2b dle normy STANAG 4569. Osádka má k dispozici i protivýbuchová sedadla v kabině, podlaha vozu je konstruována tak, aby co nejvíce utlumila následky exploze pod vozem.
TRITON; větší foto / Excalibur Army
Hasičská nástavba v zadní části vozu je zhotovena ze slitin lehkých kovů, i přesto je však rovněž odolná proti mechanickým poškozením. V jejích útrobách se skrývá nádrž o objemu 2000 l vody, v bočních a zadních schránkách s výklopnými dveřmi je pak uloženo hasičské vybavení. Nástavba také ukrývá požární čerpadlo THT PJA 1500 s jmenovitým průtokem 1500 l vody za minutu poháněné motorem vozu. S čerpadlem je spojena požární proudnice Alco APF2-DC umístěná na pravé straně přídě automobilu, kterou ovládá velitel osádky ze svého pravého předního sedadla pomocí joysticku.
Kabina je přetlaková, hermeticky uzavřená a pojme dva členy osádky (řidiče a velitele), přičemž v její zadní části jsou k dispozici další dvě místa pro případnou evakuaci ohrožených osob. Osádka má k dispozici i kamerový systém monitorující celé okolí automobilu, obraz z kamer se přenáší na LCD displej umístěný na konzoli na palubní desce mezi řidičem a velitelem. Kabina je vybavena i účinnou filtroventilací s aktivním a pasivním režimem, jež chrání osádku před účinky zamoření vnějšího prostředí chemickými, radioaktivními nebo toxickými látkami, a dále klimatizací a nezávislým vytápěním. Stupeň ochrany osádky i vozidla zvyšuje systém vodního chlazení vnějšího pláště kabiny, nástavby a podvozku, který využívá soustavu vodních rozprašovacích trysek.
Boční schránka s hasičským vybavením; větší foto / Excalibur Army
Boční schránka s hasičským vybavením; větší foto / Excalibur Army
Součástí hasičského vybavení je například elektrický naviják s tahem 5 tun, délkou lana 30 m a ovládací konzolí s kabelem dlouhým 10 m, jenž má své místo na zádi ve speciálních schránce. Vůz je na přídi i zádi opatřen adaptéry pro připojení navijáku a také úchytnými prvky pro tahání a vyprošťování. Na střeše se nachází otočný pátrací světlomet se světelným tokem 3000 lm, který může osádka podobně jako požární proudnici ovládat přímo z kabiny.
U TRITONu pro české hasiče konstruktéři vsadili na domácí osvědčený vznětový vzduchem přímo chlazený přeplňovaný osmiválec Tatra T3C-928-90 Euro 3 o výkonu 300 kW, který je spojen s plně automatickou převodovkou Allison 4500SP s hydrodynamickým měničem. S tímto pohonným systémem může TRITON dosahovat maximální rychlosti až 110 km/h, v terénu pak 45 km/h. Vůz je však uzpůsoben i pro instalaci vodou chlazeného vznětového šestiválce Cummins ISL Euro 3 o výkonu 270 kW. Zásoba paliva zaručuje operační dosah 600 km.
Související články
EXCALIBUR ARMY uzavřela strategické partnerství s General Dynamics
V lednu 2015 uzavřela společnost EXCALIBUR ARMY spol. s r.o. dohodu o spolupráci s nadnárodním ...
-
03.02.2015
-
63 komentářů
-
Tisková zpráva
EXCALIBUR ARMY vyveze do Iráku bojová vozidla pěchoty
Spolková republika Německo udělila společnosti REAL TRADE PRAHA a.s. povolení k reexportu 280 ...
-
09.04.2015
-
28 komentářů
-
Tisková zpráva
Strategické partnerství EXCALIBUR ARMY a RAFAEL
Společnost EXCALIBUR ARMY, přední český výrobce pozemní obrněné techniky, a společnost RAFAEL ...
-
19.05.2015
-
27 komentářů
-
Tisková zpráva
EXCALIBUR ARMY dodala Indonésii moderní raketomety Vampir na podvozcích Tatra
Společnost EXCALIBUR ARMY, která je součástí holdingu CZECHOSLOVAK GROUP (CSG), dodala v minulých ...
-
17.08.2016
-
25 komentářů
-
Tisková zpráva
Když tady CSG prezentuje svůj výrobek, který je odpovědí na výbuch muničního skladu konkurence, je to trefa do černého. Tedy spíše do červeného :-)
Když tady CSG prezentuje svůj výrobek, který je odpovědí na výbuch muničního skladu konkurence, je to trefa do černého. Tedy spíše do červeného :-)
hasiči jsou známí tím, že pořizují i docela dost exotickou techniku - zkrátka když se nějaké jednotce sejdou finance, tak si koupí co se jim líbí nebo co pasuje pro jejich ...Zobrazit celý příspěvek
hasiči jsou známí tím, že pořizují i docela dost exotickou techniku - zkrátka když se nějaké jednotce sejdou finance, tak si koupí co se jim líbí nebo co pasuje pro jejich specifické potřeby. Někde u nás jsem viděl všelijaké přestavby z vojenské techniky nebo i ten velký ruský dvoutrupový pásák (obojživelný). Jeden kus a tím to hasne mno. Bylo by vtipné, kdyby SVOS udalo hasičům Peruna nebo Vegu. Vlastně bych se tomu ani nedivil.Skrýt celý příspěvek
přestavby vojenské techniky měly tuším pouze SDH, byť pravda HZS MSK měla vojenské 815. Ale ty tuším už byly nahrazeny tatrováckými sedmičkami.
přestavby vojenské techniky měly tuším pouze SDH, byť pravda HZS MSK měla vojenské 815. Ale ty tuším už byly nahrazeny tatrováckými sedmičkami.
Tohle je pro Hlučín. Nikoliv jen tak pro nějakou jednotku. PTS10 lze nalézt i jinde, vše z armádního výprodeje. Bohužel zatím nedošlo na modernizaci a tak stále motor z tanku T34. Zobrazit celý příspěvek
Tohle je pro Hlučín. Nikoliv jen tak pro nějakou jednotku.
PTS10 lze nalézt i jinde, vše z armádního výprodeje. Bohužel zatím nedošlo na modernizaci a tak stále motor z tanku T34.Skrýt celý příspěvekTen "pásák" sa volá DT-30 Vityaz a majú ho jedni dobrovoľníci pri Trnave - http://www.dhztt.sk/sk/O-nas/T... . Oni sú takí "špecifickí" aj na SK.
Ten "pásák" sa volá DT-30 Vityaz a majú ho jedni dobrovoľníci pri Trnave - http://www.dhztt.sk/sk/O-nas/T... . Oni sú takí "špecifickí" aj na SK.
No já bych také řekl, že tisková zpráva o tom, že Peruna nikdo nechce, takže ho přemalovali na červeno a snaží se ho udat u hasičů, je mnohem důležitější info, než například to, že ...Zobrazit celý příspěvek
No já bych také řekl, že tisková zpráva o tom, že Peruna nikdo nechce, takže ho přemalovali na červeno a snaží se ho udat u hasičů, je mnohem důležitější info, než například to, že konstrukční kancelář MiG konečně po letech dostala formální pokyn začít pracovat na druhém ruském letounu 5. generace.
Armádní Noviny palec nahoru.Skrýt celý příspěvekTeď jsem zmaten, Peruna už taky přemalovali ?
Teď jsem zmaten, Peruna už taky přemalovali ?
Ale tohle není Perun :) Jinak na bázi Peruna už existují, některé kompletně, některé částečně a některé jen ve fází návrhů a úvah, i další vozidla, nejen to co bylo oficiálně ...Zobrazit celý příspěvek
Ale tohle není Perun :) Jinak na bázi Peruna už existují, některé kompletně, některé částečně a některé jen ve fází návrhů a úvah, i další vozidla, nejen to co bylo oficiálně představeno. A nejsou to jen vozidla "armadní" ale i verze pro jiné bezpečnostní složky.Skrýt celý příspěvek
Dobré odhalení, až na to že tohle je upravený PATRIOT II od Excalibour Army. S Perunem od SVOS to nemá nic společného. Rusové by se měli primárně soustředit na to aby dotáhli do ...Zobrazit celý příspěvek
Dobré odhalení, až na to že tohle je upravený PATRIOT II od Excalibour Army. S Perunem od SVOS to nemá nic společného.
Rusové by se měli primárně soustředit na to aby dotáhli do konce jejich Su-57.Skrýt celý příspěvekJste srandista a to se cení. Patrioty a Perun dělí zhruba tolik, jako jejich výrobce, tedy cca 250 metrů na kraji Přelouče.
Jste srandista a to se cení. Patrioty a Perun dělí zhruba tolik, jako jejich výrobce, tedy cca 250 metrů na kraji Přelouče.
tak tomu nerozumim uz vubec, myslel jsem ze Excalibur a SVOS jsou uhlavni konkurenti a proto nema Perun z Tatry ani sroubek, po zkusenosti s Vegou.
tak tomu nerozumim uz vubec, myslel jsem ze Excalibur a SVOS jsou uhlavni konkurenti a proto nema Perun z Tatry ani sroubek, po zkusenosti s Vegou.
Jiří Vojáček Tedy pokud myslíte že oboje jsou obrněná vozidla, tak to je absolutní pravda. Jinak ovšem jsou to naprosto rozdílné konstrukce. Podvozkem počínaje a nástavbou konče. ...Zobrazit celý příspěvek
Jiří Vojáček
Tedy pokud myslíte že oboje jsou obrněná vozidla, tak to je absolutní pravda. Jinak ovšem jsou to naprosto rozdílné konstrukce. Podvozkem počínaje a nástavbou konče. Jak by se od přímých konkurentů ostatně dalo čekat.Skrýt celý příspěvekTak jestli to berete podle tvaru plechů na podvozku, tak jsou to zajisté jiná vozidla. Když se ale trochu poptáte, zjistíte, co za lidi podvozku Perunu pracovali.
Tak jestli to berete podle tvaru plechů na podvozku, tak jsou to zajisté jiná vozidla. Když se ale trochu poptáte, zjistíte, co za lidi podvozku Perunu pracovali.
Jiří Vojáček Sice nevím co na tom pracovalo za lidi. Ovšem Perun rozhodně nestojí na podvozku 815-7 jako Patriot. Pokud jste tak informován, tak nebude jistě problém napsat jaká ...Zobrazit celý příspěvek
Jiří Vojáček
Sice nevím co na tom pracovalo za lidi. Ovšem Perun rozhodně nestojí na podvozku 815-7 jako Patriot. Pokud jste tak informován, tak nebude jistě problém napsat jaká konstrukční řešení obě vozidla spojuje.Skrýt celý příspěvekJj plechy , motor, podvozek. Ale jinak stejné auto. Tomu říkám názor armádního novináře. Možná od Sputniku. Jako nemám nic proti tomu psát o.t. ,ale zamíchat do komentu p.r. článku ...Zobrazit celý příspěvek
Jj plechy , motor, podvozek. Ale jinak stejné auto. Tomu říkám názor armádního novináře. Možná od Sputniku. Jako nemám nic proti tomu psát o.t. ,ale zamíchat do komentu p.r. článku o českém výrobku ruské neexistující letadlo a ještě si kopnout do vlastní země to je umění...Skrýt celý příspěvek
Brzo asi zase přijde článek o Ascodu nebo mobilním mostu. Pokud jde o ten nový MiG, tak nejspíš půjde o často zmiňovaný lehký jednomotorový letoun, který by doplňoval těžší Su-57 ...Zobrazit celý příspěvek
Brzo asi zase přijde článek o Ascodu nebo mobilním mostu.
Pokud jde o ten nový MiG, tak nejspíš půjde o často zmiňovaný lehký jednomotorový letoun, který by doplňoval těžší Su-57 a byl v podstatě protějškem amerického F-35. Vlastně bych se ani nedivil, pokud by to bylo něco jako čínsko-pákistánský JF-17 ve víc stealth kabátu a poháněný motorem Klimov RD-33 nebo tak něco.Skrýt celý příspěvekPodle ředitele JSC Klimov Alexandera Vatagina by nový letoun měl pohánět silnější motor, než ten na MiGu-35 (RD-33MK). Určitě to ale bude nějaká odvozenina RD-33, v tom s vámi ...Zobrazit celý příspěvek
Podle ředitele JSC Klimov Alexandera Vatagina by nový letoun měl pohánět silnější motor, než ten na MiGu-35 (RD-33MK). Určitě to ale bude nějaká odvozenina RD-33, v tom s vámi naprosto souhlasím. Co mě mate, je prohlášení UAC, že půjde o dvoumotorový letoun. Z MiGu 1.42 nebo 1.44 vyjít nemůžou, protože to je těžký stíhač, tvořený pro program PAK FA, ty starší projekty RAC MiG jsou ale zase skoro všechny jednomotorové. Taky mě překvapilo, že na aerodynamické výpočty v letech 2020-2025 má jít částka 4 miliony rublů, to není ani 1,5 milionu korun. Nedokážu si přestavit, že za tyhle peníze seženou něco lepšího, než nějakého studenta, co jim namaluje pár skic. Na druhou stranu RAC MiG na tom sama dělala už nějaký čas a jestli chtějí Rusové zvrátit ten obchodní průšvih s Su-57, tak něco potřebují rychle vytroubit do světa. Vůbec bych se nedivil, kdyby třeba už příští rok zveřejnili nějaké první obrázky.
Jinak pokud je mi známo, lidé z konstrukční kanceláře Mikojan se podíleli na tvorbě čínského letounu Čcheng-tu J-10, na tom letadle jsou jasně vidět stopy těch mikojaních projektů z 80. a 90. let.
Kdybych si měl teď tipovat, řekl bych, že se pokusí vytvořit něco, jako je Šen-jang J-31. A vzhledem k tomu, že podle ruských leteckých publicistů půjde o letoun primárně pro ruské letectvo, bych se nakonec nedivil ani kdyby se s Čínou dohodli na společném vývoji. I když tam jsou zase na překážku otázky obchodní a politické.Skrýt celý příspěvekNěco jako J-31 by bylo ideální, ale z politického hlediska by šlo o přiznání porážky - že nedokáží sami vyvinout moderní jednomotorák. Tohle by zkrátka u voličů neprošlo a Čínský ...Zobrazit celý příspěvek
Něco jako J-31 by bylo ideální, ale z politického hlediska by šlo o přiznání porážky - že nedokáží sami vyvinout moderní jednomotorák. Tohle by zkrátka u voličů neprošlo a Čínský letecký průmysl je hlavně konkurentem tomu Ruskému. V budoucnu to bude ještě horší. Navíc exportní potenciál by byl pro ruskou J-31 nulový a zakázky pro vlastní letectvo to nezachrání. Navíc jak zmínil skelet níže, Rusové zkrátka nemají peníze. Osobně jsem dost skeptický co z projektu vůbec vznikne. Ostatně i kdyby udělali parádní 3D model, nebo snad i prototyp, bude to dobré akorát pro propagandu, což ale reálné zakázky nepřinese.Skrýt celý příspěvek
Při současném rozpočtu si nemohou dovolit ani studii. Výroba letu schopného prototypu je vyvrcholením celého vývoje a společně s letounem se vyvíjí i celý logistický řetězec. Od ...Zobrazit celý příspěvek
Při současném rozpočtu si nemohou dovolit ani studii. Výroba letu schopného prototypu je vyvrcholením celého vývoje a společně s letounem se vyvíjí i celý logistický řetězec. Od zpracování základních materiálů, technologie zpracování, strojní technika, aplikační, montážní a servisní postupy i technologie. Zkrátka a dobře, výroba prototypu je nesmírně nákladná záležitost.
Vlastní technologie a stroje pro práci s pokročilými materiály nezvládají (a nemají je), proto musí nakupovat v cizině (jednak jsou tu embarga, ale také problémy s platební morálkou). Požehnání neznamená nic více, než přidělení prostředků pro vypracování obecné studie. Kolikrát už Rusko vyhlašovalo a ohlašovalo ("do roka") vlastní výrobu a vývoj pokročilé elektrooptiky? Minimálně od roku 1997 a stále jsou nuceni nakupovat v cizině. To, že si něco z nakoupených součástek smontují a vyrobí vlastní obal ... neznamená nic.
Rusko je finančně na dně a bude ještě více (další pecku jim dá COVID-19), Mikojan zrovna v dobré finanční kondici není, o jejich stroje nemá nikdo zájem a těch pár kusů, co si "musí" koupit vlastní armáda to nezachrání.
Jižní Korea potřebuje 7 - 8 let ... s nabídkou velice ekonomického stroje 5. generace. Nemusím připomínat, že sériová výroba zavedené 5. generace (F-35) jede na plné obrátky a v roce 2033 bude připravená první série F/A-XX (= 5,5. generace). Po roce 2045 už snad začne 6. generace. Do toho je tu Čína, která bude schopna sekat exportní stroje jako cvičky. Nemají sice zvládnuté motory, nemají zvládnuté technologie, nemají zvládnutou výrobu, ale mají tolik peněz, že se dodavatel najde.Skrýt celý příspěvek
spíš to bude velké nic, protože Rusové nemají peníze. Leda by jim to celé platili Indové nebo nějaký bohatý arabský stát. Takže nejspíše je článek o hasičském Patriotovi lepší ...Zobrazit celý příspěvek
spíš to bude velké nic, protože Rusové nemají peníze. Leda by jim to celé platili Indové nebo nějaký bohatý arabský stát. Takže nejspíše je článek o hasičském Patriotovi lepší informací, než-li o další ruské superzbrani.Skrýt celý příspěvek
Souhlasím. Indy si ale můžeme škrtnout - ti aktuálně nakupují Tejasy, bohatým Arabům zase jde o politické body za nákupy, spíš méně kvalitních mašin a tak levnou "masovou" stíhačku ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlasím. Indy si ale můžeme škrtnout - ti aktuálně nakupují Tejasy, bohatým Arabům zase jde o politické body za nákupy, spíš méně kvalitních mašin a tak levnou "masovou" stíhačku ani nepotřebují. Ostatní státy si pořízují levné stroje z Číny (JF-17), mají peníze na americké stíhačky (F-35 nebo F-16V), staví si vlastní (Indonésie, Korea, Indie, Švédsko a Brazílie) nebo nemají prachy na nic.
Unikum jsou asi Turci, kde si staví těžkou stíhačku a dlouho si budou muset vystačit s F-16. V jejich případě ale docela pochybuju, že by chtěli financovat vývoj letounu někde jinde než v Turecku .)))Skrýt celý příspěvekV roce 2017 podepsali lidé z UAC smlouvu s vládou Spojených arabských emirátů o společném vývoji nového letounu. Zatím z toho zřejmě nic nebylo, ale dovolím si tvrdit, že zemí, ...Zobrazit celý příspěvek
V roce 2017 podepsali lidé z UAC smlouvu s vládou Spojených arabských emirátů o společném vývoji nového letounu. Zatím z toho zřejmě nic nebylo, ale dovolím si tvrdit, že zemí, které by s Rusy z RAC MiG šly do vývoje lehčího letounu 5. generace, bude fakt spousta. Však vojenští odborníci už minimálně posledních deset let nechápou, proč Rusové topí peníze v Su-57, což je projekt, z něhož vzejde letoun, který bude už od začátku překonaný a místo toho se nezaměří na lehčí a levnější letadlo, něco jako je čínský FC-31, za které jim státy třetího světa utrhají ruce.Skrýt celý příspěvek
Souhlasil bych s částí, že Rusové zbytečně topí peníze v Su-57. Silně ale pochybuju, že by byl na trhu nějaký extra zájem o ruský jednomotorák. Jsou exoti jako Alžírsko, které od ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlasil bych s částí, že Rusové zbytečně topí peníze v Su-57. Silně ale pochybuju, že by byl na trhu nějaký extra zájem o ruský jednomotorák. Jsou exoti jako Alžírsko, které od Rusů chce koupit prakticky všechno co lítá (i ten Su-57 a bombardéry), snad Vietnam, ale tím to tak nějak hasne. Pokud jde o SAE, tak z jejich pohledu je to spíš obchodní investice, stejně si ale myslím, že nebudou chtít financovat rizikový projekt. Ostatně se stačí kouknout jak dopadli Indové při spolupráci na rusko-indickém letounu. Silně pochybuju, že by SAE pořídilo onu ruskou stíhačku pro vlastní letectvo. Ruské stíhačky tam nemají žádnou tradici.Skrýt celý příspěvek
Osobně se domnívám že jim prostě nic jiného nezbývá. Z konstrukce Su-27 vymlátili co se dalo (i taktický bombardér a to už je fakt něco), ale jsou na limitu a i integrace ...Zobrazit celý příspěvek
Osobně se domnívám že jim prostě nic jiného nezbývá. Z konstrukce Su-27 vymlátili co se dalo (i taktický bombardér a to už je fakt něco), ale jsou na limitu a i integrace superpokročilé elektroniky nebo nových motorů z toho draku může udělat už jen "mulu" na nosení výzbroje (něco jako F-15 s hromadnými závěsníky).
I kdyby Su-57 nikam neprodali a ani nezavedli ve velkých počtech, umožní jim držet lidi v kancelářích a výrobní základnu, protože pokud teď přestanou vyvíjet a vyrábět modení stíhačky, tak jim umřou staří pardi, noví nepřijdou a za cca 2 dekády zjistí, že nemají kdo by jim vyvinul éro. A ačkoliv lehké frontové stíhače potřebují jako koza drbání (zejména pro "Evropskij těátr"), tak páteří budou vždycky těžcí univerzálové, které můžou posílat podle potřeby na východ či na západ, umožní záchyty bombardérů a prostě všechnu tu dřinu nehledě na to, jestli je pod nima civilizovaná krajina západní Evropy nebo zapadákovy na dálným východě, zejména když náhrada za MiG-31 asi jen tak nebude a až ty éra začnou odcházet, budou je tyhle těžký stíhače muset nahradit (pokud nezačnou píct novej interceptor, což aktuálně reálně nevypadá). Už teď mají těch MiGů tak málo, že nepokryjou všechno.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...