Pardubická RETIA se bude podílet na vývoji a integraci elektronických systémů do vozidel ASCOD 2 pro AČR

Pardubická RETIA se bude podílet na vývoji a integraci elektronických systémů do vozidel ASCOD 2 pro AČR
ASCOD 2 / DP (Zvětšit)

V rámci veletrhu IDET 2019 bylo podepsáno významné memorandum mezi společnostmi General Dynamics European Land Systems (GDELS) a pardubickou firmou RETIA. Jens Bauer, ředitel pro mezinárodní spolupráci GDELS, a Roman Bohuněk, generálním ředitel společnosti RETIA, stvrdili svým podpisem spolupráci na výrobě bojových vozidel pěchoty ASCOD 2, pokud GDELS uspěje v tendru vypsaném Ministerstvem obrany ČR.

Zapojení pardubického výrobce radarů a speciální elektroniky do projektu přispěje ke splnění požadavku ministerstva, aby alespoň 40 procent kontraktu na pořízení nových bojových vozidel pěchoty připadlo českým firmám. Společnost RETIA může přispět v oblasti integrace IT struktury a elektronických komponent, jako jsou speciální počítače, interkom, komunikační zařízení, kamerové systémy, anténní systémy, softwarové vybavení a diagnostika. Dále může zajistit integraci IFF do radarů a zbraňových systémů a integraci radarů do AD sítí.

Komunikační moduly společnosti RETIA umožňují integraci bojových prvků do operačně taktického systému velení a řízení pozemních a vzdušných sil. Tuto schopnost je RETIA schopna doložit odpovídajícími certifikáty a výsledky na cvičeních NATO Tobruq Legacy.  Nedílnou součástí je softwarové aplikační programové vybavení pro podporu velení a řízení bojové činnosti.

V těchto oblastech má společnost RETIA více než 25leté zkušenosti podložené skutečnými realizacemi systémů AGS, ASVŘP RACCOS, IT integrací do vozidel Pandur II pro AČR, do vozidel TITUS či např. modernizačním projektem DANA M2. Vysokou profesionalitu a odbornost společnosti potvrzují realizované zakázky nejen pro armády členských států NATO.

Vzhledem k těmto schopnostem je začlenění společnosti RETIA do připravovaného projektu logickým vyústěním a dalším krokem společnosti GDELS k tomu, aby v případě úspěchu v tendru na bojová vozidla pěchoty splnila požadavek na účast českého průmyslu. V případě IT struktury a schopnosti vozidel komunikovat jde navíc o spolupráci strategického významu, protože přispěje k tomu, aby byla vozidla v této citlivé oblasti méně závislá na zahraničních dodavatelích.

Kromě společnosti RETIA počítá GDELS se spoluprací například se společností Ray Service, předním dodavatelem kabelových svazků a elektromechanických celků. Kromě toho se na veletrhu IDET v Brně podepsalo také další memorandum, konkrétně mezi společnostmi ELBIT Systems a Excalibur Army, které předpokládá, že věže do vozidel ASCOD by byly licenčně vyráběny ve Šternberku.

Kromě průmyslových podniků se GDELS zaměřuje též na navázání spolupráce s vysokými školami a vědeckými pracovišti. Konkrétně s Fakultou strojní při ČVUT plánuje spolupráci v oblasti optických senzorů a 3D tisku, s Fakultou elektrotechnickou v oblasti robotických systémů a 3D kartografických oblastí. S VŠB – Technickou univerzitou Ostrava plánuje GDELS spolupráci v oblasti robotiky a rozšířené reality. Se společností VR Group má dohodnutou spolupráci na tvorbě simulačních systémů pro vozidlo ASCOD 2 a konečně s brněnským výzkumným centrem CEITEC by chtěla společnost GDELS na základě podepsaného memoranda zahájit spolupráci v oblasti vývoje nanomateriálů a velmi lehkých materiálů.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

ASCOD 2 – budoucnost českých motostřelců?

Česká armáda hledá nástupce letitého BVP-2 a jeho derivátů, které budou na příští desítky let tvořit ...

Výroba vozidel ASCOD 2 už běží, ze Španělska se postupně přesune do Británie

Před několika lety britská vláda v rámci programu Specialist Vehicle (SV) vybrala pro svou ...

Rozhovor: ASCOD 2 je ideální platforma pro budoucí potřeby Armády České republiky

Před nedávnem Ministerstvo obrany oznámilo zahájení výběrového řízení na nová pásová vozidla pro ...

Obrněná vozidla ASCOD 2 pro AČR mohou mít v Česku vyrobené věže

Věž pro vozidlo ASCOD bude v případě vítězství tohoto obrněnce v tenderu na nová bojová ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Rase
    09:22 12.07.2019

    Osobně si myslím, že PSM osadí na Pumu německou jednomístnou věž E8. Byla zavedena na řecká obrněná vozidla Kentaurus AIFV, a nabízena při různých modernizacích BMP-1 (v Polsku i ČR). V našem případě by bylo nutno osadit PTŘS a APS, ale zde není problém. Ostatní vozidla rovněž mají osazeny makety, nebo provizorně osazené odpalovací zařízení a plnohodnotná integrace je teprve čeká. Hodně jednomístných věží vyrábí rovněž na Slovensku. Zde vypíchnu 1MT (OMT) od WAY Industries - má kanón ráže 30 mm, kulomet a PTŘS. Jednomístná věž je pro Pumu skvělá, jelikož velitel tak může dál sedět vedle řidiče a věnec pod věží nezabírá víc místa, než je průměr lůžka věže (Puma má pod věží místo, když se přehážou ty bedny).

  • tryskac
    23:27 10.07.2019

    Nachytal som sice kopec minusiek, ale opat sa ujazuje ze mam pravdu, aj ked nie je prijemna.
    Co sa tendru, vyroby tyka: Ceske poziadavky su natolko specificke, ze ich k dnesnym dnom nesplna nikto. Vsetci akoze deklaruju, ze ich budu vediet splnit, ale to su len vyhlasenia a je jasne, ze napr Puma ich splnit vediet nebude, okrem toho neexistuje ina verzia Pumy nez IFV. Skratka veria, ze poziadavky vymeknu, alebo len nebudu zavazne, alebo sa niekto vhodny motivuje tak, aby dobre bolo...

    Jedine rozumne riesenie v ramci Cr a! Sr (kde sa tiez rata s kupou aj ked vo vzdialenejsom horizonte) by bolo zalozit spolocny podnik pozostavajuci z 3 stran: BAe/SAAB, VOP ČR, DMD. Pomer by bol vacsina pre zahranicneho nositela zakl know-how a zbytok by si podelili ostatni akcionari, vymyslim si napr 51 : 29.5 : 19.5. V takomto podniku by mohla byt realizovana zakazka vo vlastnej rezii a aj pocet vyprodukovanych kusov by bol zmysluplny. Skratka anogia licencnej vyroby tankov a BVP v CSSR, postavena na trhovych principoch. BAe/SAAB som spomenul len preto, ze uz nejaka vyroba konstr celkov prebehla/prebieha.

    • tryskac
      23:35 10.07.2019

      Dalsi pozitivny efekt by bol, ze k dominantnemu hracovi na Cr/Sr trhu, teda skor Cr trhu by pribudol silny konkurent.

      P. S pre admina, prosim, nevedeli by ste pridat moznost upravy prispevkou ich autormi po odoslani? Vsimol som si preklepy a trochu ma mrzi, ze ich nemozem opravit.
      *ukazuje *analogia

      • Jirosi
        21:27 11.07.2019

        Ano, bylo by to krásné. Bohužel lidé mají tendenci toho zneužívat. Hold, všichni s tím bojujeme.

    • Jirosi
      21:24 11.07.2019

      O jakém počtu se v případe SR bavíme, Cr se vyjádřila 210(+50%?).

      • tryskac
        10:15 12.07.2019

        Na SR by som nepredpokladal vyssi pocet ako BOV 8x8,teda cca 80ks. Ide ale o to, ze mnou nacrtnuta spolupraca by nebola iniciativou Cr/Sr, bola by iniciativou veduceho clena konzorcia, ktory by mal zaujem zostavit si produkcny retazec.

        • PavolR
          19:25 12.07.2019

          BOV 8x8 sú na vyzbrojenie dvoch práporov, zatiaľ čo pásovými BVP by by mali vyzbrojené tri prápory, čiže by som predpokladal navýšenie aj o viac než 50% oproti BOV - aj špeciálov by to chcelo viac, než je u BOV - čiže môj odhad by bol minimálne 120-130ks.

  • Rase
    21:04 10.07.2019

    Tak si říkám, že do tendru na BVP s osádkovou věží a 11 lidmi, by se přihlásilo víc firem, než čtyři firmy, z niž vzejde vítěz. Když MO obesílalo zájemce (kdo ví zda poslali i Korejcům a Japoncům) tak zadání bylo úplně jiné. Tak trochu zbytečně a uměle, sme si osekali počet potenciálních adeptů jen na čtyři, což je škoda.

    • Jirosi
      21:54 10.07.2019

      Ano, sice se vyjádřili co chtějí. Ale to si mohli nechat, až do posuzovacích kritériích.
      Firmy sami se měli předhánět v nabídce řešení více lehčích, méně těžkých, atd.

    • Scotty
      22:30 10.07.2019

      Tak jediné vozidlo co mě napadá a chybí v tendru je korejské AS-21. Ovšem to je jen prototyp na úrovni Lynxe se kterým jsou si až nápadně podobní. Nejsem úplný příznivce nákupu techniky z opačné strany planety když nepřinese nic navíc oproti výrobcům z našeho regionu.
      Nabízí Japonci vůbec nějaké IFV které by mohlo zajímat naší armádu?

      • Rase
        08:17 11.07.2019

        Korejci jsou v Evropě, i u nás, docela aktivní a hodně se zajímají o zbrojní zakázky, tak třeba by přišli se zajímavou nabídkou.
        Japonci mají docela zajímavé Mitsubishi Type 89 IFV. Váha 26,5 tuny, osádka 3+7, výzbroj kanón ráže 35 mm + PTŘS. Jen se už nevyrábí a otázkou zda by ho nabídli.

        https://upload.wikimedia.org/w...

  • rabl
    19:39 09.07.2019

    Dnes jsm četl, že do tendru na nová BVP pro Ačr jdou všichni včetně PSM a hodlají splnit všechna kriteria tak uvidime jaké žebřináky dostanou naši vojáci - hlavně at už to jede!

    • Rase
      20:27 09.07.2019

      bylo by to bezva. Jen nevím, proč teda PSM odstoupilo z australského tendru a obdobné požadavky AČR hodlá splnit. Nemáš kdyžtak nějaký odkaz? díky

    • Rase
      20:46 09.07.2019

      edit:
      už jsem to našel. Jako fandu Pumy mě to naplňuje radostí a hodně, hodně velkou zvědavostí, jak se s tím PSM popere. Je ale fajn, že pokračují všichni uchazeči.

      https://www.novinky.cz/domaci/...

      • kazd
        11:28 10.07.2019

        Bez ohledu na skutečnost zda Puma nakonec podmínky splní nebo ne... je to krásná ukázka naprostého amatérismu AČR a MO.
        Jak mohly nabídky vyapadat, kdyby probíhalo standardní VŘ namísto nesmyslných postupů, lhůt dvou měsíců (kde nyní jsou :-)...)
        Zakázka je tak velká, že jsme mohli mít mnohem širší výběr a výrobce pod mnohem větším konkurenčním tlakem...
        Opět se s postupem času 100% potvzuje co zde píšu... můžem jenom vzpomenout na zdejší argumenty z před pár let, jak např. Black hawk není ve výběru pro AČR protože nemá záruku vlády USA, výrobce o to nestojí atd....po pár letech je mezi posledníma dvěma..

        • Scotty
          13:12 10.07.2019

          V tendru jsou výrobci kteří projevili zájem. Na úplném začátku bylo osloveno mnohem víc výrobců.
          Stejně tak původní nabídka Blackhawků byla od soukromé společnosti která se zabývá modernizacemi starých verzí UH-60. Současná nabídka UH-60M je přímo od vlády USA přes program FMS a je výsledkem politického vyjednávání o kterém nemohl mít před pár lety nikdo tušení.

          • kazd
            13:51 10.07.2019

            nemohl o něm mít nikdo tušení, kromě slovenska a x dalších států :-))
            U vrtulníků stejně jako u BVP žádná oficiální RFI nešla - viz např. uniklé dokumenty kde byla "zmizena" polská výzva ať ČR požádá oficiálně o nabídku S70i
            Fakta jsou fakta a dojmy jsou dojmy.

          • Scotty
            17:34 10.07.2019

            Faktem je že se o Blackhawku začalo reálě uvažovat až po schůzce Trumpa s Babišem. Předtím o vrtulník téhle velikosti nebyl ze strany armády příliš zájem a z USA si proto vyžádali jen nabídku na UH-1Y. Proto není překvapivé že o polský S70i nebyl zájem.
            To že Babiš pojede do USA jednat o vrtulnících nemohl opravdu před lety nikdo tušit.

          • Rase
            21:08 10.07.2019

            původní orientační zadání bylo úplně jiné, než co je požadováno dnes (věž bezosádková, osádková tolerovaná atd.). Pokud by cca před rokem vyhlásili, že chtějí osádkovou věž, 11 lidí osádky atd. tak bude skladba nabídek úplně jiná. Bohužel MO mění zadání, ale pořád vybírá jen že čtyř firem, které si zafixovalo. Je to zkrátka docela škoda.

  • Tecka
    11:16 05.07.2019

    Ciekawostka: https://www.altair.com.pl/news...
    Trochę wieści o projekcie Borsuk. Wersja pływająca 25t , poziom ochrony wyższy od Rosomak- wersja afgańska, wersja nie pływająca , 35 ton. Ilość krajowych komponentów, wyższa niż zakładano na początku projektu, wieża zssw30 z SKO o lepszych parametrach niż savan 15 . Generalnie ,jest dobrze..

    • Jara
      16:30 05.07.2019

      Já jsem na ten Váš Borsuk opravdu zvědavý, ikdyž se snažíte udržet v průmyslu větší know-how nejsem si úplně jist že i u vás je dostatečné pro něco takového, přeci jen ani ty vaše modernizace leo2 by jste bez Rheinmethalu nezvládli

      • Tecka
        10:13 06.07.2019

        Jest coś takiego jak zastrzeżona dokumentacja techniczna ,wymagająca zgody rządu niemieckiego, bez tego nic nie zrobisz . RM transferuje wybraną technologie do polskich zakładów, w sumie tańszy byłby zakup A7 , bezpośrednio u Niemców. Jest jeden duży plus tej modernizacji ..mamy coraz więcej własnych klocków do składania MBT

        • Jara
          23:43 06.07.2019

          Však ano zvolili jste si jednoduší a dle mého správnou cestu, nic vám nebránilo jít na vlastní pěst polské firmy se učí ale to know how neměli

          • Tecka
            09:49 07.07.2019

            Piszesz z pozycji arbitra , osoby oceniającej na uprzywilejowanej pozycji..skoro tak to dlaczego poszukujecie transportera poza granicami własnego kraju ,skoro nic nie stało na przeszkodzie żeby produkować własny, czeski, czy coś Was ograniczało ? Do tego chcielibyście produkować u siebie MBT , dlaczego na licencji? Możecie zaprojektować własny, czeski ,macie kompetencje i know how. Jara odpowiedz mi proszę.

  • dante1
    22:17 04.07.2019

    Nevím no,je to jen můj osobní názor ale Ascod se mi zamlouvá ze všech nabízených vozidel,tak nějak nejmíň .A to nejen co se týká vlastností samotného vozidla ale i z politického hlediska mi přijde lepší udělat nákupem radost spíš Němcům nebo Švédům.

    • flanker.jirka
      12:12 06.07.2019

      Radost Němcům, a nejen jim, uděláme, když si pořídíme silnou armádu jako Poláci a vůbec se nemusíme ptát od koho to bude, hlavní bude, aby to fungovalo. Švédsko není zase tak silný hráč, není v NATO, pouze EU a PFP.
      Už jsem to tu jinde psal, bylo by zajímavé vědět na základě čeho všeho si Britové vybrali ASCOD oproti CV 90, které neuspělo. Zda to bylou pouze o úrovních spolupráce, protože švédové výrobu nechtějí moc pustit ven.

  • Rase
    19:57 04.07.2019
    Oblíbený příspěvek

    Korejci nabízejí Norsku tanky K2 Black Panther, jako náhradu za vyřazované Leopardy 2A4NO. prý splňují všechny požadavky norské armády. Pokud vám to přijde divné, tak už od nich pořídili pásové houfnice K9 Thunder. Celkově mi přijde, že Korejci jsou hodně snaživí a odhaduju, že o jejich zbraně bude zájem růst. Momentálně jsou K2 nabízeny i Polsku, Peru a Ománu. Tak je třeba jednou uvidíme i v Čechách .))

    • Jara
      22:20 04.07.2019
      Oblíbený příspěvek

      Já bych se korejských zbraní nebál vesměs využívají osvědčené technologie US a Evropy a sami mají velice vyspělý průmysl, navíc konkrétně ČR má na korekce i silné ekonomické vazby. K2 a K9 považuji za špičky ve svých kategoriích

    • liberal shark
      07:28 05.07.2019

      To zas bude řečí, jak je Asie daleko a jak obtížné bude dovážet náhradní díly :-).

      • technik
        10:13 05.07.2019

        Jak je budeš dovážet v případě válečného stavu? Navrhni letecké trasy, lodní přepravu nebo železniční trasy pro případ války s Ruskem. Vypočítej cas na doručení z fabriky k AČR, zapocti průměrné denní ztráty vozidel a prostoje z důvodu nedostatku ND a k tomu časovou náročnost na přepravu ND z takto vzdálených destinacích a zjistíš že po 2 měsících bojů si bez provozních mašin. Ono zásobování v době míru a v době války je sakra rozdíl a to nemluvím o čerpání ND. V době míru lze určit ND které budeš nejvíc potřebovat ale za války nemáš šanci tohle díky bojovému opotřebení specifikovat natož naskladnit. To nemluvím o tom jak budou probíhat konzultace s výrobním podnikem ohledně oprav způsobeny prustrelama, hořením a podobně.

        • Rase
          13:29 05.07.2019
          Oblíbený příspěvek

          Hodně věcí na K2 (motor, převodovka, kanón a asi toho bude víc) je v podstatě licenční výrobek od Němců. Tedy by nebyl problém použít komponenty přímo z Německa. Celkově si myslím, že by šla použít i některá elektronika z Leopardu 2A7+ a celkově K2 poevropštět - záleží jen na zákazníkovi.
          Hodně států v Evropě si pořídilo korejské houfnice K9, tak s náhradními díly je to stejné. Ono je dost jedno, zda koupí pásovou houfnici, nebo tank.

          • technik
            16:11 05.07.2019

            Věř že kanon,motory převodovky jsou nejmenší problém, ty dokáží opravit české firmy, horší to je se specifickými díly jako motory stabilizátoru náměru a odměru, zaměřovače, gyroskopy, ecm střeleckého PC, chladiče, hydrogenerátory, alternátory, to vše je z 99 procent dělaný v malosériové výrobě přímo u dodavatele a s tím je a bude problém.

          • Jara
            16:38 05.07.2019

            No techniku, tak co bráni MO požadovat u těhle komponent přenést výrobu do vitipovaných firem v ČR, ono by si MO muselo nejdřív zpracovat studii proveditelnosti takového záměru a udělat průzkum/ vitipovat vhodné firmy, ty potom za určitých podmínek nakotraktovat zadotovat jim vývoj dovybavení atd. Na druhou stranu samozřejmě požadovat garance na produkt a zajištění dostatečné kapacity pro zásobování a servis, věřte že by se u nás ty firmy našli, které se zatím zabývají jen automotive, ze strany našeho MO to však chce koncepci vize cíle a vůli tvrdě, pilně a systematicky makat na zajištění obranyschopnosti naší země.

          • Jirosi
            18:28 05.07.2019

            Jara: "Jirosi cíl není zajistit výrobu, je požadavek na min40% zapojení prúmyslu toď vše, absultni samostatnost ve výrobě a provozu nového BVP nikdo nepožaduje, nabídka RH nebo PSM ke spolupráci na budoucích projektech pro náš průmysl je tedy velký bonus, na druhé straně GDELS nás nechá zase svařit korby a ticho po pěšině viz. Pandur...."

            Pokud to nejde u vozidla tvořícího páteř armády!
            Tak úváha, že to půjde z něčeho čeho bude sloužit 10x méně...

            ACR/MO nechtějí výrobu doma. Proto je nutné počíst z dodávkami od výrobce.

          • Jirosi
            18:30 05.07.2019

            Rase Houfnice bojující desítky km za frontou vs Tank čelící zásahům nepřítel...

          • technik
            21:19 05.07.2019

            To jara
            Protože jsou věci které lidem připadají zbytečný, říkají si stejně nikdy válčit nebudeme. Nemá cenu popisovat jak to udělat protože to ani já sám nevím ale dám sem jeden příklad jak se buduje logistika na válku a bohužel sem musím dát příklad Ruska. Před rokem či dvěma proběhlo v Rusku jedno z největších cvičení a v rámci tohoto cvičení byl i přechod civilních fabrik na válečnou výrobu. Tj otevření sejfu, vyjmutí výrobní dokumentace, papírové objednání materiálu, praktické naprogramování CNC strojů a provedení výpočtu kolik kusů se vyrobi za den. Tj firma vyrábějící kombajny začne vyrábět převodovky, hnací hřídele, planetové ústrojí do t72, další komponenty výrobu třeba traktorka a podobně. Tenhle systém mají prostě promyšlený a tohle je i moje představa. Samozřejmě tyto fabriky nevyrobí specializované komponenty ale odlehčí výrobním podnikům které se můžou soustředit na nejvyšší stupně oprav.

          • Nesher
            23:09 05.07.2019

            Tak zrovna kanón a motor žádná licenční výroba nejsou. Motor je korejský a byť vychází z německého, který se montoval do prvních sériových kusů, tak rozhodně není identický. Kanón rozhodně žádná licence není, je to čistě korejská konstrukce.
            Takže Technik má pravdu, v případě války bychom nebyli schopni tyto tanky udržet v provozu. Jedině pokud by došlo k důsledné europeizaci, tedy k ke kompletní výrobě všech komponentů v Evropě.

          • Jirosi
            10:43 06.07.2019

            Technik: Teď to trošku přeháníš, ta válka by skončila dříve než by z těch továren na kombajny vyjel první kus v normální jakosti.

        • PavolR
          18:21 05.07.2019

          Koľko BVP by bola schopná vyrobiť domáca fabrika za dva mesiace? Asi 7 ks? Aj to iba za predpokladu, že nebude medzitým zničená, lebo potom by ten počet klesol na nulu.
          Zahraničná výroba, hoci aj z takej diaľky, nie je až taký zásadný problém, hoci samozrejme najideálnejšie je mať stroje s výrobnou linkou doma i niekde v zahraničí.

          • Jirosi
            18:31 05.07.2019

            Domácí fabrika pro výrobu BVP/tanků.
            To o čem se bavíte jsou sub systémy, ty se většinou vyrábí jinde.

          • PavolR
            07:34 08.07.2019

            rabl: Žiadna prekážka nie je neprekonateľná a zadarmo by ste predsa nedostali nič, ani keby sa to vyrábalo priamo doma. S takýmto prístupom vám však radím vopred si pripraviť do šuflíka darovacie listiny povedzme na to Tešínsko - ušetríte si v prípade konfliktu množstvo chaosenia, na konci ktorého by ste sa aj tak vzdali.

        • Jirosi
          18:28 05.07.2019

          Technik: CR nemá tu hlavní věc, a to je přístup na volné moře.

          • PavolR
            19:02 06.07.2019

            Ale áno, ČR má prístavné kapacity v Hamburgu: http://www.rvccr.cz/pristavy-a...
            (iba pre zaujímavosť - Maďarsko si tento týždeň prenajalo na 60 rokov podobné v Terste)

          • Jirosi
            21:12 06.07.2019

            Do Hamburgu pojedeme metrem?

          • PavolR
            21:53 06.07.2019

            Pôjde sa tam tak, ako posledných 90 rokov. :-) Lebo boli asi všetci blbí a vôbec nevedeli, čo robia, keď prisúdili ČSR ten prístav, však? A Maďari dnes detto?

          • Jirosi
            05:57 07.07.2019

            Píšeš 90.let ale myslíš 74(1945-2019), tedy roky míru... ale v míru si to můžeme nechat dodat i letecky, či jinak. To je nejmenší problém.
            Otázkou je co dělat v tu druhou dobu, a tam ne na smlouvy a práva nehraje.

          • PavolR
            07:58 07.07.2019

            1.- Kto si ráči prečítať odkaz, ktorý som o tých prístavoch vložil, vie, že ich ČSR mala od roku 1928
            2.- Pokiaľ je v pláne bojovať proti Nemecku, alebo dokonca proti celej Európe, tak by Česku nepomohlo, ani keby celé ležalo pri mory. Nehovoriac, že by nemusel byť problém vytvoriť námornú blokádu. Inak je možné materiál doviesť akýmkoľvek spôsobom cez akúkoľvek susediacu spojeneckú krajinu.

            Padlo tvrdenie, že ČR nemá prístup na voľné more a ja som dokázal, že má. Punktum.

          • PavolR
            08:11 07.07.2019

            Mimochodom, ČSSR nemalo problém s prístupom k moru ani v čase, keď bolo súčasťou VZ a NSR súčasťou NATO. A nie som si vedomý žiadnych problémov ani v období od nástupu Hitlera k moci do okupácie Čiech a Moravy, keby už bol ten prístav ČSR aj tak na nič.

          • Jirosi
            12:06 07.07.2019

            Stále píšeš o období míru. Pokud by začala válka přístup by nebyl.
            Opět ti napíšu, že řešíme tu fázi z válkou.

            To co píšeš je spousta textu, ale ani jeden úsek neřeší válečný problém.
            Jediné válečné období jsme byli součástí Raichu... jehož je Hambugr součástí.

          • PavolR
            14:13 07.07.2019

            Ale áno, rozobral som aj prípad vojny, no ty to zjavne nečítaš! Celý bod 2 príspevku zo 07:58 rieši vojnový stav, len to neberieš na zreteľ a hudieš si svoje.

          • rabl
            14:36 07.07.2019

            pavolR ten přístav by nám ve válce dle mého názoru byl k prdu nebot tam došlo k nějakým změnám(výměna) a naši tam možná chodí občas posekat trávu :( dle mého by nám tam vše museli korigovat němci nevím jak moc naši vědí o tamních podmínkách.

          • PavolR
            15:31 07.07.2019

            rabl: Za 9 rokov vám aj tak skončí prenájom. ;-)
            Ale na tom nezáleží, za vojny by ste aj tak boli zásobovaní cez niektorú spojeneckú krajinu. Pokiaľ by na vás teda nebolo uvalené zbrojné embargo, alebo neboli všetky susedné krajiny nepriateľské, no v takom prípade by ste aj tak skončili skôr, než by došlo na problémy so zásobovaním, bez ohľadu na nejaký prístup k moru. :-p

          • Jirosi
            19:29 07.07.2019

            PavolR: Nemusíš válčit z celou Evropou, aby ti Němci omezily dodávky vojenského materiálu. Tady se oháníš fungováním přístavu dříve, ale CSR si přes něj neimportovala zbraně na pacifikaci někoho v okolí...

            Většina z nich přišla z jiných směrů.
            A pokud si neumíš představit válku CR s PL třeba o Těšínsko.
            Německo hodí embargo na oba
            Slovensko se nebude hlásit ani k jedné straně, je rádo, že se nebojuje u nich.
            Rakušáci jako neutrální se přidají k Němcům, a můžeme se jít klouzat....

          • PavolR
            20:24 07.07.2019

            Jirosi: Nemci môžu aplikovať zbrojné embargo iba dvoma spôsobmi. Buď zakážu predávať svojim firmám nemecké zbrane, alebo budú brániť vyložiť tovar zo zahraničia vo svojom prístave. Ale akonáhle bude tovar vyložený na českom území, platí slobodný pohyb tovaru. Omnoho väčšou hrozbou je, že vám tam zakotvia Poliaci s nejakou loďkou a budú prevádzku českého prístavu blokovať.

            Každopádne dnes už stačí ten tovar vyložiť v akejkoľvek krajine EU, ktorá s tým nebude mať problém a akonáhle je tovar v shengene, doveziete si ho takou trasou, akou len chcete. nemôžu vám do toho kecať ani Nemci, ani Rakušania, nikto.

          • rabl
            20:35 07.07.2019

            PavlikuR ještě jeden malej problém- naše brutální a dech beroucí námořnictvo by muselo škemrat i o to , aby nám ten tovr někdo přivezl nebot naše parníky Vltava,Labe a radio kiss by těch tanků asi moc nepobrala :DDDD

          • PavolR
            20:49 07.07.2019

            rabl: Máte predsa v tých prístavoch železničné prípojky a dá sa tam dostať aj ťahačom ... to je najmenej.
            Ale hlavne - aj keby bolo akokoľvek zle, máte firmy s obrovskou praxou vo vyvážaní množstva vojenského materiálu na tie najneuveriteľnejšie miesta. Podobnými trikmi dokážu doviesť aj do krajiny toľko vojenského materiálu, za koľko ste len schopní zaplatiť.

          • rabl
            22:55 07.07.2019

            Pavliku ja měl na mysli přivézt tovar po moři z přístavu je to už brnkačka ,jenomže ty stále narážíš na nepřekonatelné překážky : kolik jsme jen ochotní zaplatit! kolik by tak asi náš pan prezident s premierem zaplatili proti Rusku? velké kulové RF je jejich krevní skupina :(

          • Jirosi
            17:02 09.07.2019

            PavolR: Líbí se váš(tvůj) styl...

            A ty si myslíš, že to bude fungovat?
            Prostě každý kamion, vlak, loď, letoun zastaví a odvolávat se můžeš klidně až k prezidentovy zeměkoule.
            I když vyhraješ, neexistuje žádná páka jak si dané právo vymoci....

          • PavolR
            17:48 09.07.2019

            Jirosi: Malo by to tak fungovať, sotva niekomu budete stáť za viaznutie shengenu a s tým spojené extra náklady. Ale aj v prípade, že by vám skutočne odhodlane šliapli všetci na krk, stále budete mať rôzne možnosti, ako ten materiál do krajiny doviesť práve vďaka skúsenostiam a kontaktom, ktoré majú vaše zbrojné firmy. Poviem príklad:
            Na bratislavskom letisku pristane lietadlo a papierovo "vyloží" dva tanky a poletí ďalej "prázdne" do Prahy po nejaký náklad. Zaručene už tie tanky nikto hľadať nebude. :-)
            Všetko by ležalo a padalo hlavne na vašom odhodlaní brániť sa a ak treba, aj do toho investovať. Obmedzovať vás môže hlavne neochota niektorých výrobcov vám niečo predať - skôr to treba brať do úvahy, než, že ako to dostanete do krajiny. Náhle sa zbrane, či komponenty vyrobené na opačnom konci sveta môžu stať dostupnejšie, než obdobné, vyrábané v susednej krajine.

          • Jirosi
            15:36 10.07.2019

            Jestli spoléháš na Shengen, a bavíme se o hypotetické válce z Polskem ( taky v shengenu) ... .

            I tyhle smlouvy mají spoust zajímavých vyjímek...

        • liberal shark
          07:02 06.07.2019

          V případě velké války s Ruskem budeme stejně odkázáni na skladové zásoby ND, protože logistika bude mít důležitější věci na práci. Takže úloha zní jinak. Kolik ND nakoupit na dobu, než budo tanky neopravitelně zničeny a nahrazeny tím, co bude zrovna k dispozici.

          • Jirosi
            13:37 06.07.2019

            Tohle bych zase tak černě neviděl.
            Pokud to bude konvenční válka, pak prostě v RHM a podobných továrnách přejdou na 3.směný provoz. Ono to bude stačit, pro udržení vozidel v chodu.

            Pokud dojde na JZ, tak tanky a jiná technika bude poslední problém. Většina lidí bude hledat jídlo, pití, jodové tablety.

    • flanker.jirka
      12:05 05.07.2019

      K 2 je dobrou volbou, možná by mohli rozjet další linku v Nošovicích, na místo Tuscona bude pánem silnic K 2.

      • Jirosi
        18:32 05.07.2019

        V Nošovicích by je mohli vyrábět jen tak, že by je složily z "kamionu/vagonu".

      • Tecka
        10:18 06.07.2019

        Skąd Wasza fascynacja K2 ? Ta konstrukcja ma spore wady

        • Jirosi
          10:57 06.07.2019

          V CR mají tanky Merkava/Typ 10/ K2 hodně zastánců na internetu.
          Většinou se jako zásadní argument uvádí hmotnost, u Mekrava pak cena pro IDF.

        • flanker.jirka
          11:46 06.07.2019

          Budeme rádi, když nám tyto nevýhody objasníte. Ale jak psal Jirosi, hmotnostně jsou na tom Type 10 a K 2 výhodnější a k tomu i pouze tříčlenná posádka a nabíjecí automat. Dal by se sem zařadit i Leclerc.
          Samozřejme, pokud by politici otevřeli pokladnici. Tak nová Merkava je hodně dobrá, včetně možnosti převést nouzově i pár vojáků, pokud nebudeme hledět na cenu a hmotnost vozidla.

          • Tecka
            12:25 06.07.2019

            Ależ proszę bardzo..poza tym myślę ,ze na tym forum jest parę osób ,które znają wady K2.
            Główna wada to założenia a dokładnie ograniczenia wynikające z samego projektu. Pojazd o 6 osiach nośnych ma wpisane ograniczenia masowe w konstrukcje. Co za tym idzie, podatność na modernizacje jest ograniczona a co gorsze, ochrona balistyczna jest na niskim poziomie. Można uznać ,ze K2 jest praktycznie chroniony tylko z przodu. Do tego relatywnie mało miejsca w środku . I chyba najważniejsze.. sens inwestowania ogromnych pieniędzy w „produkcję”konstrukcji 3 generacji ,która nie ma wartości dodanej ,kiedy na horyzoncie w bliskiej przyszłości pojawią się pojazdy nowej generacji. Pytanie za sto punktów, skąd weźmiecie na to pieniądze i ile sztuk moglibyście kupić? Lekko licząc będziecie potrzebować kilkanaście miliardów euro bo.. nie macie zaplecza ,logistyki , technologii, środowiska przemysłowego i przygotowanych ludzi, amunicji i jej produkcji itp itd. Wystarczy?

          • flanker.jirka
            14:31 06.07.2019

            to Tecka
            Logistiku nemáme na nic nového, ale to neznamená, že se budeme dále soustředit pouze na T 72, ta je na tom s ostatním ještě hůře. Tak že pokud se budeme bavit o něčem jiném než modernizaci T 72, vždy půjde o nákladnější proces. U K 2 je alespoň kanon a munice shodná s NATO. A vývojově je na dobré úrovni.
            Pokud budeme posuzovat menší prostor, tak je to asi dostačující, protože nemá nabíječe, ale nabíjecí automat. A v 21. století je snad robotika a mechanika na takové úrovni, že dokáže nabíječe zastat. Ochrana tanků proti jiným tankům je u všech pouze s čela, i ty nejtěžší tanky z boku jen těžko odolají soudobé podkaliberní munici. Sázel bych spíše na vývíjenou aktivní obranu tanku.
            A v porovnání balistické ochrany korby a věže T 72 je K 2 vždy lepší.

          • Jirosi
            21:24 06.07.2019

            Všechny Merkavy mají prostor Munice- jiné využití.

            "U K 2 je alespoň kanon a munice shodná s NATO."

            U všech uvažovaných tanků je munice, dělo, powerpack v schodnosti NATO.

            "Pokud budeme posuzovat menší prostor, tak je to asi dostačující, protože nemá nabíječe, ale nabíjecí automat."

            Zrušení tandemu Střelec-Velitel bych zrovna za optimální nepovažoval.
            Možnost neverbální komunikace může rozhodovat.

          • Jara
            23:53 06.07.2019

            Jirosi třeba chalenger2 nemá standarnizovanou munici NATO, dále nevím o žádné STANAG normě standarnizující powerpack, a k té neverbální komunikaci střelec-velitel viděl jste někdy ty prostory u Leo2 nebo Abrams ? Ta neverbální komunikace se omezí tak maximálně na kopnutí do zad ;))
            Celá osádka tanku je na intercomu to zajistí dostatečnou kominakaci osádky u každého tanku

            Tečkovi vítky ke K2 mi přijdou takové”plonkové”

          • Jara
            23:57 06.07.2019

            Zajímalo by mne na jakém základě jste schpný hodnotit odolnost/pancéřování tanku K2 u každého tanku se jedná o přísně střežené tajemství hodnoty kolující po městech jsou vždy jen odhady

          • Jirosi
            06:07 07.07.2019

            Ch2 se vyrábí?
            To si ho totiž jen těžko koupíme, když UK má problém z kusy pro sebe.

            "dále nevím o žádné STANAG normě standarnizující powerpack"

            Proto sem se vyhnul slovu norma.

            Ano, prostor je stejný kopírovaný od Německých tanků z WW2. Osvědčil se. Přes hluk motoru, děla, kulometu je i to kopání lepší, něž dělat posunky přes hlaveň na střelce koukajícího do optiky...

          • flanker.jirka
            09:42 07.07.2019

            Jirosi
            "Zrušení tandemu Střelec-Velitel bych zrovna za optimální nepovažoval.
            Možnost neverbální komunikace může rozhodovat."

            Asi to tak nepřekonatelné nebude, když se postupně přechází na tříčlenné posádky s automatem i jinde než v Rusku.

            A například Německo mělo na stole modernizaci Leopardů 2 na konci 80. let s tím, že modernizovaný tank měl dostat kanon větší ráže a nabíjecí automat, konec studené války a nepotřebnost realizaci zastavila. (nepředpokládám, že by zůstalo zachováno tandemové uspořádání a druhý bok věž byl prázdný.

          • Tecka
            09:55 07.07.2019

            Jara
            To nie jest moja ocena ;)
            Zapytam Ciebie , wytłumacz mi proszę , dlaczego Turcy zrezygnowali z zakupu licencji na K2 i praktycznie skopiowali podwozie od A4 a masa pojazdu jest większa ok 5 ton od K2 . Proszę o rzeczową odpowiedź , a nie kolejne ogólniki.

          • Jirosi
            12:21 07.07.2019

            Třeba existuje snadný způsob jak to uvnitř tanku obejít...

            Zajímavé porovnání:
            https://i.redd.it/jzkwghqiwxqz...

          • flanker.jirka
            12:48 07.07.2019

            Jirosi
            Předpokládám, že je vše v jednom měřítku :-) Ten rozdíl je markantní, nutnost mít prostor pro nabíječe a umístění munice v zadní části věže. U rusů opravdu hráli jen na ochranu z čela, případně úhly do 30°na každou stranu, jak je to vidět u té svařované věže T 90. Rozměry věže Merkavy jsou velké, hlavně z důvodu výhodnějšího sklonu pancíře. Tam se hraje především na ochranu posádky komplexně.
            Tady podobný záběr na K 2
            https://www.flickr.com/photos/...

          • Jirosi
            19:34 07.07.2019

            Je to v jednom měřítku, nevím kolik dokáže zkreslit čočka. Ale je to hezky vidět.
            Měřítko se dá ověřit dle délky hlavně.

            V té Ruské variantě, bych tedy sedět nechtěl.

          • flanker.jirka
            22:36 07.07.2019

            Jirosi
            Když vám to "politicky" někdo vysvětlí, tak se tam budete i těšit :-) Berte to tak, že tam máte o jednoho člena posádky méně a munice je jinde. Tvar odpovídá tomu, že tu bude chráněno dobře snad jen z čelních 60° ... ale to jsou jen mé mdlé domněnky. Když se podíváme na to co rvou nyní na M1 A2 za přídavný pancíř a to je o kus železa větší stroj!
            Asi by to chtělo vědět více o tom, co vše zvládá nová generace ERA pancíře. Připadá mi to, že až věže u T 90 MS nebo MA je už na úrovni, i na kolébku kanonu něco přibylo.

          • Jirosi
            17:09 09.07.2019

            Ona ERA sice zachytí dost, ale většinou jsou bloky dost velké a po první aktivaci je nutné je vyměnit.

          • flanker.jirka
            17:21 09.07.2019

            Jirosi
            To je právě to, co je to "zachytí dost?" Bloky jsou na jednorázové použití a asi bude zajímavé po poškození zkoušet tam dát nové. Další co mi přijde hodně pochybné je rozmístění na T 72 B3, jsou tam velké mezery, vzrůstá pravděpodobnost, že se "trefí mezi bloky"

          • Jirosi
            15:50 10.07.2019

            ERA vybuchuje směrem proti projektilu. Takže sice vidíte mezery, ale kužel střepin jde proti přilétajícímu projektilu. Jsou i jiné typy, ale tady bych očekával ten aktivní. Proto ty mezery.

            ERA sice sníží penetraci, ale dosti často je penetrován i pancíř za ní(APDSFS). Přitom přední část T-90 kryjí "3. dělo 3." bloky ERA. Němci odhadují 3 výstřely do zničení nepřítele.

  • Arccos
    00:54 04.07.2019

    No jo, smyčka se utahuje...

    • Zdenoušek
      07:22 04.07.2019

      Adept No 1

    • GlobeElement
      08:15 04.07.2019
      Oblíbený příspěvek

      Ale kdepak, tohle je jen PR. Memorandum pro případ kdyby-možná ...

      Oceňuju, že se obchodní ředitel snaží, ale tohle nemusí nic znamenat.

      • Nesher
        10:55 04.07.2019

        Přesně tak, tohle GDLSE provozuje na všech možných i nemožných military webech. Je to jen PR.

    • Tango23
      13:53 04.07.2019

      ...asi ano, armada to zrejme bude videt optikou navaznosti vztahu a po PANDURECH automaticky prijde ASCOD 2 ... ted uz jenom zaukolovat vladu, aby Rakousko vysumelo z Kapschem ;) ...

  • tryskac
    23:23 03.07.2019

    Stale je cim dalej jasnejsie, ze tento megalomansky tender pojde do stratena. Uz teraz je rozpocet MOCR krateny (tusim o 2mld czk). Cas hraje proti vam a ked ste neboli schopni dotiahnut ani radary v rozumnom case, netreba mat ocakvania pri takejto obrej zakazke. Kazdy neuspesny kandidat sa bude odvolavat a cas bude plynut... Myslim, ze ACR bude maximalne spokojna, ked sa podaria aspon vrtulniky.

    • Jara
      23:37 03.07.2019

      No bohužel, armadní zakázky a balast kolem nich je u nás strašný ... však to na Slovensku dobře znáte....

      • tryskac
        23:42 03.07.2019

        To zname, ale: uh60m su objednane a dodane a nakoniec aj tie vysmievane bvp-m su aspon o nieco malo lepsie nez bvp2. Niekedy je zakazka napriamo lepsia ako nekonecne tendre, predsa len armadna technika nie je toaletny papier pre ministerstva, kde sa tendrovanim ozaj dokazu usetrit peniaze. Preto ani nie som optimista pri SK tendri na BOV 4x4,tam to tiez podla mna pojde do stratena..

        • Jara
          23:48 03.07.2019

          No jasně Gratulace ke svatavě a UH 60, a mimochodem kdy ty vaše Úháčka dosáhnou schopností našich MI171?

          • Jara
            23:52 03.07.2019

            Jinak samozřejmě že si taky myslím že celý ten náš tendr půjde do prd..., neschopnost MO politické / lobistické tlaky atd. Ostatně ani tady už pomalu nevychází nic jiného než cancy o CSG

          • alexa123
            10:44 04.07.2019

            No jasně Gratulace ke svatavě a UH 60, a mimochodem kdy ty vaše Úháčka dosáhnou schopností našich MI171?

            Nikdy. Porovnávaš neporovnateľné.

          • alexa123
            10:49 04.07.2019

            No jasně Gratulace ke svatavě a UH 60, a mimochodem kdy ty vaše Úháčka dosáhnou schopností našich MI171?

            Mal som na mysli porovnanie UH-60 a Mi-117. Ako keby som porovnával Fábiu a Oktáviu z hľadiska kapacity. Že obé autá majú rovnaké "budiky" je už iná vec.

        • liberal shark
          10:02 04.07.2019

          Jaké mají ty vaše UH-60M vybavení a výzbroj ? Nejsou to náhodou holátka na úrovni Škoda Fabia Social Edition ?

          • faraonamumu
            11:04 04.07.2019

            Je to taková Škoda Fabia Junior

          • tryskac
            15:46 04.07.2019

            Ad UH60M: este ani nebolo vsetkych 9ks dodanych na Slovensko, ale vsetci kritizuju vybavu tychto strojov. Treba si uvedomit, ze cela letka bola budovana nanovo, len instruktori boli starsi. Ako budu stroje dovybavene neviem(urcite nejako budu), len si myslim, ze taketo dovybavenie bude pod rozlisovaciu schopnost tohto serveru. Platforma bola zaobstarana a je mozno na nej stavat.
            Ad mil172s: netreba zabudat, ze sa nejednalo o nakup, ale o deblokaciu ruskeho dlhu. Okrem toho tieto stroje presli nejednou modernizaciou a dovybavenim, namatkovo spomeniem gulomety do dveri.

            Ale na co by som chcel upozornit: Ja som sa pozastavoval skor nad akvizicnym procesom, kedy ta ciastka je taka velka, ze je to motivacia pre vsetkych neuspesnych uchadzacov zvratit rozhodnutie. Vsetko su to silne firmy, ktore si isto podchytia lobistov, poradcov, milenky politikov a neviem este koho. A mozno sa na jesen rozpadne vlada, alebo sa uz komunistom nebude chciet podpoeovat vladu...

          • liberal shark
            11:12 06.07.2019

            To tryskac:
            Pokud u vás na MO funguje správné projektové řízení výzbrojních programů, tak se dá na pozdější dovybavení vrtulníků spolehnout. Podle toho, jak se u nás kupuje všechno v jednom balíku bych soudil, že se naši vojáci na pozdější nákupy moc nespoléhají a raději kují železo, dokud je žhavé :-).

          • tryskac
            12:04 06.07.2019

            Podla mna (velmi subjektivny nazor) je nestastie českých akvizicii pritomnost sprostredkovatelov, ktori si dokazu presadit svoj zaujem nad nazor vojakov. Si vsimnite, kde skoncil Bečvár, kde jeho predchodca, ake silne su firmy ako Omnipol, Praga-export... A najma CSG, ktore ma taky vplyv, ze cesky stat sa stal temer ich rukojemnikom. Ked sa na SK rozhodlo o nakupe UH60M, vsimnite si, ako rychlo to slo: neformalne rokovania, schvalenie kongresom, schvalenie vladou SR, platba, vycvik, dodanie. Vo vseobecnosti vsetci vyjadtovali velku spokojnost ukoncenu novou letkou vrtulnikov. Pri F16 to bude najskor podobe. Na rozdiel od prevadzky mig29, kde vsetky nahradne diely sli cez SK sprostredkovatela (mimochodom mal prsty aj pri Dalikovom pripade), kde bol vysledok chaba pripravenost lietadiel a astronomicke naklady na letovu hodinu porovnatelne hadam len s F22....

    • peter111
      08:43 04.07.2019

      Ano šíleně se škrtá. Rok 2014 - 40MLD. Rok 2020 - 73MLD. Spíš mě zajímá, jak je možné, že se s tímhle rozpočtem všechno tak nějak rozkutálí a nekoupí se nic. To se vše utopí v platech nebo jak?

      • otecko
        14:38 04.07.2019

        naštěstí se ty prachy ZATÍM přesunují do dalšího roku. Až to Schillerové začne vadit, MO o ty prachy přijde. Takže 1. radary musí být letos, 2 . BVP podepsány do konce roku a vrtulníky-tam nemám obavy, jde to po lince vláda-vláda a Američanům se řeklo, že budou, takže je to politické zadání celého českého establismentu, to si nedovolí vyjma Okamury a komoušů už nikdo rzušit.
        Navíc ta Mi24 co spadla na Libavé před 14 dny je na odpis..... klasická závada našich Milů, lopatka turbíny v motoru :( a nové motory nejsou a nebudou...

    • Nesher
      10:39 04.07.2019
      Oblíbený příspěvek

      Není krácený rozpočet, jen se pokrátil návrh nárůstu na rok 2020, tj. MO nedostane navíc oproti roku 2019 9,5 mld., ale jen 7,58 mld. Kč. Což je pořád nárůst rozpočtu o 11,36%. A navíc to ještě není oficiální, MO a MF budou o návrhu rozpočtu ještě jednat. Přičemž MO již deklarovalo, že je schopno ušetřit v provozních výdajích MO a AČR se to nemá dotknout.
      Takže se pánové uklidněte, nic hrozného se neděje.
      A ta slova o megalománii, být tebou tak bych se držel při hodnocení zpět. Např. vaše F 16 budou stát skoro 42 mld. Kč, do toho děla, BOV 8x8, 4x4 a to při méně než 50% výkonu ekonomiky ve srovnání s českou. To by se také dalo označit všelijak.

  • SofF
    22:34 03.07.2019

    takže do finále Lynx a ASCOD 2 ? Aspoň to tak vypadá.

    • Rase
      22:59 03.07.2019
      Oblíbený příspěvek

      Je to docela možné, nezatracoval bych ale ani CV90, dlouho bylo favoritem spolu s Ascodem (jediní). Přijde mi ale, že nám krabice nevadí a ty mají uvnitř mnohem víc místa než vozidla s menšími vnějšími rozměry. Pokud tedy půjde o Ascod nebo Lynx, tak první má pěkný čumák a možná i celou korbu, druhé ale nabízí zajímavější technologie a větší podíl výroby. Za mě teda asi spíš ten Lynx - nejsem jeho fanda, ale tak nějak mi přijde jako lepší volba.

      • liberal shark
        10:00 04.07.2019

        Pořád si myslím, že favorité jsou CV90 a Ascod, vzhledem k provozním zkušenostem a reálné existenci specializovaných verzí. Lynx je spíš takový černý kůň vzadu, i když asi nabízí lepší perspektivu do budoucnosti.

  • Rase
    22:22 03.07.2019

    tou integrací elektronických systémů myslí že zapojí ony úžasné světlomety tuzemské výroby?

    ps. Španělé teď kupují druhou várku Pizzarů a vypadají docela dost dobře. Jo , je to taky jenom Ascod první generace (vylepšený) ale tak nějak se mi líbí víc než tyhle nové krabice.

    Pokud jde o bonusy a technologie, tak BAE nabízí hlavně podíl na různých zakázkách (mix různých vozidel) + věž, Rheinmetall korbu a technologie, PSM podíl na různých zakázkách (Leopardy a speciální verze), GDELS nabízí izraelskou věž a nevím co ještě. Menší komponenty jako kabeláž, optika a podobně nabízí všichni, tak jsem je nezmiňoval. Místní montáž taky nabízí všichni, výrobu jsem zdůraznil konkrétně.

    • Jirosi
      22:55 03.07.2019

      Rase: Ale pokud má cílem být schopnost zajistit výrobu / fungování našich nových BVP.

      Tohle nám ty offsety nepřinesou. Podíl na zakázce jinam v jiném projektu nám je úplně na prd..

      • Jara
        23:02 03.07.2019

        Jirosi cíl není zajistit výrobu, je požadavek na min40% zapojení prúmyslu toď vše, absultni samostatnost ve výrobě a provozu nového BVP nikdo nepožaduje, nabídka RH nebo PSM ke spolupráci na budoucích projektech pro náš průmysl je tedy velký bonus, na druhé straně GDELS nás nechá zase svařit korby a ticho po pěšině viz. Pandur....

        • Jirosi
          15:23 04.07.2019

          Pokud není cíl offsetu zajistit výrobu / údržbu.. Pak jsou nám z pohledu investice do udržitelnosti vozidel v ACR k ničemu!
          Pak je lepší levněji koupit vozidla rovnou z ciziny...

      • Rase
        23:12 03.07.2019

        Stejně, jsou to jen offety, ale potěší. Už teď ale dělají české podniky zakázky pro BAE do rakouska (pásáky) a minomety pro švédy, v plánu je toho víc - byť by se to asi dělalo tak jak tak. PSM nabízí zapojení do výroby Leopardů a podobně + speciály Pumy (já tam potenciál vidím). GDELS toho taky nabízí dost, ale tam to jde tak nějak přes CSG, což nevím zda vláda chce - spíš chtějí pustit k cecíku VOP CZ. Rheinmetall jede vabank - top transfer všeho možného do ČR (výroby a asi i servisu) ale zde je otázkou, jak se jim bude dařit v jiných tendrech. Lynx může být velice rozšířená platforma (pokud vyjde Austrálie a USA) ale taky je můžeme mít sami...
        Každá nabídka je zkrátka hodně odlišná a má své pro i proti.

        • Jara
          23:46 03.07.2019
          Oblíbený příspěvek

          Nutno říci že ČR nemá průmysl v takové kondici aby takový projekt zvládl, nejde o průmyslové kapacity ty by vyzbrojily půl Evropy, ale v současné době není v ČR jedinná firma která by byla schopna fungovat jako integrátor a zajistit takový projekt od začátku do konce, ikdyž se armadní noviny snaží vzbudit dojem že taková CSG toho schopna je, bohužel to je daleko komplexnější než podojit zásoby ČSLA

        • Jirosi
          18:36 05.07.2019

          Potěší, ale úkolem armády není těšit.

          Ale ubránit republiku. To z technikou co nefunguje, nezvládne....
          Úkolem offsetu je naučit se tu techniku udržet v provozu z domácími prostředky.

          • liberal shark
            11:06 06.07.2019

            Tak o tom není sporu. Bohužel bez offsetů se těžko shání politická podpora projektu, i když z technického i finančního hlediska mohou být spíše pro zlost.

          • Jirosi
            21:54 06.07.2019

            Politikům je to salám. Když jim řekneš, že místo offsetů dostanou 5 mld na volnou zábavu...

  • flanker.jirka
    21:26 03.07.2019

    Slušná masáž, jen nevím zda někdo, kdo tvrdí "jsme armáda víme co chceme" bude chtít něco v novém BVP vyvíjet, primárně by mělo jít spíše o to mít to již v provozu od začátku a neplatit podezřelou "průmyslovou spolupráci."

    Dvě otázky, kdy už konečně začnou pořádné testy strojů v požadované konfiguraci? Nebo snad amráda stále neví co vlastně chce?

    • Jirosi
      22:50 03.07.2019

      Pořádné testy v požadované konfiguraci nebudou.
      Teď jen přijedou stroje co budou demonstrovat, že firmy dokáží splnit co napsali do smlouvy.
      Podle toho se vybere výherce a podepíše smlouva
      Ten se pak už ze skutečným před sériovým kusem z účastní na vojenských zkouškách....

      Není nad ověřené, zavedené vozidlo, místo dlouhého vývoje :)

      • flanker.jirka
        10:09 06.07.2019

        Ano, pokud je něco prověřeného a bude to vyhovovat náročným podmínkám, tak to snad půjde. Samozřejmě, asi by bylo obtížné nutit výrobce do výroby jednoho kusu testované techniky v úplné naší specifikaci, každý zákazník má rozdílné požadavky.
        V tom případě jsem zvědav, zda to bude CV 90 nebo ASCOD?
        Ale ani tam nemusí jít o plně zavedené stroje, varianta CV 90 MK IV je nová a nakolik prověřená, nevím a ASCOD 42 také snad nikdo nemá?
        Rozhodně se musí v tendru pořídit všechny varianty od bojového po zdravotní ... až po nevím jakou verzi, protože pokud se to neudělá teď, tak to dopadne jako s LR defendery místo UAZů.

        • Jirosi
          10:47 06.07.2019

          Váha je zkreslený údaj.
          Důležitější je plocha co je pokrytá pancířem.
          Tuna pancíře na Lynx přidá jinou odolnost, než na CV90.

          • flanker.jirka
            11:58 06.07.2019

            Pravda, větší krabice - slabší pancíř než na menší krabici. Budu-li se bavit o CV 90 a ASCOD, tak rozměry jsou velmi podobné.

      • flanker.jirka
        10:17 06.07.2019

        Teď trochu zjednodušená úvaha, maximální hmotnost V 90 mk IV má být 37 tun, u ASCOD 42 jde o 42 tun. ...5 tun navrch už může být na jedné straně dobré pro zvýšení odolnosti přidáním čehokoliv dalšího pro tento účel.
        Ale pak také, jak to bude s celkovou logistikou, přece jen, když se například na podvalu za tatrou převážely 2 ks BVP 2, tak u nového BVP to půjde po jednom kusu a možná to ovlivní i požadavky na železniční přepravu.

        • Jirosi
          10:50 06.07.2019

          Proč by na podvalu nešly převážet 2 kusy?
          Z vozidly je v plánu nakoupit jak nové podvaly, tak tažné vozidla. Snad budou stejně jako vagony vhodné i pro přepravu Tanků(70t).

          • liberal shark
            11:08 06.07.2019

            Nebude limitující celková váha soupravy ?

          • flanker.jirka
            11:54 06.07.2019

            Pokud se budeme bavit o BVP o hmotnosti až 40 tun by znamenalo mít na podvalu 80 tun. A podvalníky, které jsem naposledy v AČR viděl jsou PN 50, s užitečným zatížením pouze 50 tun.
            https://www.valka.cz/CZK-P-50N...
            Ještě byl starší typ k vidění na odkazu níže (konkrétní foto je z první války v zálivu, T 813 s podvalem armády NDR) na ten se dvě BVP vešly záděmi k sobě.
            http://www.radiodixie.cz/clane...

          • Jirosi
            22:12 06.07.2019

            Obrázky jsou krásné. Jsou tam i fotky jak ta T816 Force tahá západní MBT.

            Při výběru BVP by měli být dodány a opraveny logistické kapacity.
            Tahače, podvaly, vagony, vlečky pro složení z vagonů.
            Je jen na nás co budeme chtít.
            I když podle velikosti bude o dost jednoduší přeprava po jednom.

            Těch 40t je maximum, už jen vyložení posádky je přes 1t dolů.

          • flanker.jirka
            09:48 07.07.2019

            Ano, tatrovka má v portfoliu i speciály pro tahání větších břemen, ale musí se nákup těchto zařízení vzít v potaz současně s pořízením nových BVP, mohlo by to být později problém. Také bude nutné mít alokován větší počet vagonů pro přepravu této techniky. Současný park techniky nebude vyhovující, v provozu jsou stále i VT 815 z poloviny 80. let.

          • Jirosi
            19:38 07.07.2019

            Proto se počítá z navazující modernizací.
            On si to zaslouží celí logistický řetězec... Ale je to vázáno na výměnu vozidel, když nevíme co chceme, i na vzdory prohlášením "víme co chceme".

        • flanker.jirka
          22:45 07.07.2019

          Jirosi
          Chceme nové BVP :-D Ale je těžké něco posuzovat, když to tu bylo na pár demonstrativních akcích. Dá se vybírat a posuzovat vše, od kanonu po světlomety a radiostanice. Nedivím se, že finální testy Boxeru v Austrálii trvaly rok, než řekli, bereme to.
          Jsem optimista, do roku 2030 něco bude, protože to už vážně současná výzbroj bude hodně přesluhovat.
          Pokud by se mělo sáhnout na logistiku, tak ať toho mají co nejvíce všechny útvary přímo u sebe a nejen pár alegorických vozů někde v Pardubicích.

  • ruleta
    20:55 03.07.2019

    Kdybych byl konspirator, tak bych rekl, ze Ascod 2 jede na vitezne vlne a mame favorita, ja rikam viteze, ACR.

    3/7/2019 - Pardubická RETIA se bude podílet na vývoji a integraci elektronických systémů do vozidel ASCOD 2 pro AČR

    20/6/2019 - Obrněná vozidla ASCOD 2 pro AČR mohou mít v Česku vyrobené věže

    11/6/2019 - Rozhovor: ASCOD 2 je ideální platforma pro budoucí potřeby Armády České republiky

    29/5/2019 - GDELS představuje na IDETu nejnovější provedení BVP ASCOD 42 a celou řadu mostních vozidel

    slusna ofenziva :D

    • Scotty
      21:09 03.07.2019
      Oblíbený příspěvek

      Protože nevíme co nabídli konkurenti tak je to celkem nic neříkající. Všechny firmy zdá se usilují o spolupráci s naším průmyslem. Např. nedávný rozhovor s viceprezidentem Rheinmetallu: https://www.euro.cz/byznys/vyr...

    • Jara
      21:44 03.07.2019

      Holt armadni noviny natahujou ruce k csg tak se musí snažit..... a cpou jsem pořád tyhle sra..y

    • Jirosi
      22:44 03.07.2019

      Slovo "vývoj" je jen v nadpisu. Nikde jinde už se nevyskytuje ve spojitosti z Retiou proč asi...

  • Jirosi
    20:29 03.07.2019

    Nemělo to být tak, že naše firmy během tendru získají "know-how" na výrobu.
    Nikoliv, že vozidlo bude osazeno jejich technikou(= žádný transfer)?

    • alea206
      20:42 03.07.2019

      Neboj GDELS si nenechá utéct naprosto žádné peníze za cokoli. Tohel klasická berlička, aby se PR nažralo a zisk zůstal celý.

      • Jirosi
        22:42 03.07.2019

        Však je mi jasné, že nám to na cení jako bychom dostali nové technologie.
        Proto mi to vadí.