Patriot II 4×4 – nové univerzální obrněné vozidlo na podvozku Tatra

Patriot II 4×4 – nové univerzální obrněné vozidlo na podvozku Tatra
Patriot II 4×4 / DP (Zvětšit)

Česká společnost Excalibur Army, patřící holdingu Czechoslovak Group (CSG), na veletrhu IDET 2019 poprvé představila nové vozidlo Patriot II 4×4. Tento stroj představuje střední univerzálních pancéřované vozidlo postavené na unikátním podvozku české automobilky Tatra Trucks.

Patriot II 4×4 je stejně jako jeho předchůdce Patriot 4×4 vozidlo modulárního konceptu a spadá do kategorie vozidel o váze 13 až 17,5 tun. Díky své univerzálnosti a modularitě je Patriot II vhodný pro bojové nasazení, hlídkové mise či průzkumnou činnost. Představuje vhodnou platformu pro velitelská, spojovací, komunikační, protichemická či zdravotnická vozidla nebo jako nosič zbraňových systémů.

Najde však uplatnění i u bezpečnostních sil a civilních složek, jako jsou například policie, hasiči, záchranáři, bezpečnostní služby a další. Konstrukce vozidla umožňuje instalaci věží s ručně ovládanými zbraněmi do ráže 14,5 mm nebo dálkově řízených zbraňových stanic s kanony do ráže 20 mm nebo granátomety. Vedle toho může být Patriot II vybaven řízenými střelami či minometem.

Stejně jako předchůdce i Patriot II využívá podvozek Tatra s centrální nosnou rourou, výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami a pohonem všech kol. Výjimečné vlastnosti tatrováckého podvozku jsou podtrženy schopností vozu překonat vertikální překážky do výšky 0,5 m, příkop do šířky 0,9 m a stoupavostí 45 stupňů. Brodivost bez přípravy dosahuje hodnoty 1,2 m.


Patriot II; větší foto / DP

Maximální technicky přípustná hmotnost se u novinky zvýšila na 17,5 t, Patriot II se oproti původnímu provedení i zvětšil na délku a na výšku, délka činí 6250 mm, prodloužil se zároveň i rozvor na 3650 mm, šířka vozu je 2550 mm a výška 2800 mm. Díky těmto parametrům je Patriot II snadno přepravitelný transportními letadly i výsadkovými plavidly.

Nový vůz dostal i výkonnější pohonné jednotky, což mu společně s unikátním podvozkem Tatra zaručuje vynikající jízdní vlastnosti v těžkém terénu i na zpevněných komunikacích. K dispozici je nyní motor Cummins ISL Euro 3 o výkonu 270 kW anebo vzduchem přímo chlazený motor Tatra T3C-928-90 Euro 3 o výkonu 300 kW. S nimi může Patriot II dosahovat maximální rychlosti až 110 km/h, v terénu pak 45 km/h. U Patriotu II se prodloužil i jízdní dosah, ten nyní činí 700 km oproti 500 km u jeho předchůdce.


Patriot II; větší foto / DP

Patriot II je zabezpečen proti zbraním hromadného ničení (ZHN) účinnou filtroventilací včetně klimatizace, jeho vybavení mu zajišťuje bezproblémovou funkčnost ve velkém rozmezí mínusových i plusových teplot. Ke změnám došlo i v oblasti odolnosti vozidla. Patriot II může disponovat balistickou ochranou úrovně 2 až 4, protiminová ochrana má úroveň 2a/2b až 3a/3b dle STANAG 4569.

Nechybějí protivýbuchová sedadla v kabině, která nyní disponuje větším prostorem pro osádku, podlaha vozu je konstruována tak, aby co nejvíce utlumila případné následky výbuchu pod vozem. Patriot II je vybaven i automatickými hasicími systémy v kabině a motorovém prostoru.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Armáda ČR hledá nová vozidla: Šance pro VOP CZ a Ajban?

Armádu České republiky čeká v příštích letech výrazná obměna terénních a lehkých obrněných vozidel. ...

Polsko-české vozidlo Husar 4×4 na tatrováckem podvozku

Na právě skončené výstavě MSPO 2017 v polských Kielcích česká firma TATRA DEFENSE VEHICLE (TDV) ...

Obrněný český Patriot na podvozku Tatra

Česká společnost Excalibur Army, patřící do významného českého holdingu Czechoslovak Group (CSG), v ...

Pegas: Taktická obrněná vozidla 4×4 pro polskou armádu

Polský Inspektorát pro vyzbrojování (Inspektorat Uzbrojenia) oficiálně spustil v rámci programu ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Jura99
    08:00 11.06.2019

    Je to zajímavé auto, velké užitečné zatížení, odvážný dizajn. Docela by mě zajímalo, kvůli čemu má prázdný Perun jen o 2,5t méně než tato stodola. Přitom podvozek a motor Tatra nejsou zrovna lehké. V AČR asi nejsou tyto 4x4 na pořadu dne, ale Slováci by jej měli brát, ve srovnání s Gerlachem je lepší.

  • juhelak
    06:12 11.06.2019

    Opravdu netusim co by to třeba v AČR mělo nahrazovat a další platforma nebo prvek není potřeba, Tendr na 4x4 poptává uplne něco jiného..sice se čeká že náhrada defenderu bude tezsi a odolnejsi..ale ne o tolik. Pokud se budou nakupovat titusy jako spojovaci vozidla tak není důvod pro tenhle vůz..na SVK taky nevidím zájem..tak nevím pro koho to tvořili. U nás se bude mlít mezi sebou zájem o dostupnou kvalitu..jltv, hawkei, nimr, a zájmem podporit české firmy...tam to vidim zatím jen na Zetor. Náhrada za Uaz příjde mozná od firem FR/GER nebo licence přes SVOZ. CSG bude ziveno nadále přes Pandury a doufejme přes vyrobu a servis Tituse, který se povedl a jako spojovaci vůz by se mi líbil (z tech laviček na tatrách po chvili pěkne bolí pr...) :)

  • technik
    22:43 10.06.2019

    Výjimečné vlastnosti tatrováckého podvozku jsou podtrženy schopností vozu překonat vertikální překážky do výšky 0,5 m, příkop do šířky 0,9 m a stoupavostí 45 stupňů. Brodivost bez přípravy dosahuje hodnoty 1,2 m.

    V čem je 50 let starý podvozek unikatni? To že něco překoná vise popsány překážky nemůže ani až tak podvozek jako nájezdové úhly, rozvor náprav, světla výška, takže každá jebka s tuhými nápravami překoná ty stejný překážky.
    A neposlední řadě motor, do auta se dvěmi nápravami a 17 tunami dají 300kw Té trojku a do T815-7D nebo T815-7PRAM s 8 nápravami a reduktorami při váze 27 tun dají tu stejnou, to prostě nepochopíš.

  • cejkis
    21:30 10.06.2019

    7tun,240kW, výroba v ČR, motor z Rakouska


    https://m.youtube.com/watch?v=...

    • Jara
      21:44 10.06.2019

      No to zní až moc báječně, ale ano náš obraný průmysl je pozadu takový nákup a přesun výroby takových kousků by posunul AČR i průmysl, kde je problém?

  • Jara
    20:44 10.06.2019

    Myslím že tady asi někomu uniká smysl těchto těžce panceřovaných 4x4 a to je zachování mobility a logistické nenáročnosti, jaký smysl má zavádět 4x4 které je větší než pandur ?? Jaké výhody má oproti němu, pánové zamyslete se .....nakupovat obrovské Tatry “oplechované” pancéřovými pláty proboha to už mužem nakoupit pár MRAPŮ do misí, jenomže velký a těžký MRAP má spoustu limit oproti lenčím Humwee, a jsme u toho ptoč že tahle kategorie vznikla??

    • Jara
      20:49 10.06.2019

      Gerlach je aspoň mnohem propracovanější než tohle něco od CSG, stále však těžký za mne pro AČR stále vede NIMR z VOP jehož podvozek vyvíjeli v Talose (vychází z něho i ruský TIGR) a pancéřovaná kapsle je od počátku dílem VOP a to je příklad českého umu, který můžem podpořit a naši kluci dostanou něco smysluplného, leč na Úrovni JLTV stále není je mu však nejblíže z toho co u nás vzniklo

  • Arthur
    20:08 10.06.2019

    Zadanie čo do celkovej výšky "siluety STODOLY"

    ● Patriot II 4×4 - 2800 mm (+36,32%) alebo (100%)
    ● Patriot 4x4 - 2700 mm (+31,45%) alebo (96,43%)
    ● Gerlach 4x4 - 2500 mm (+21,71%) alebo (89,29%)
    ● Aligator Master II 4x4 - 2054 mm (100%) alebo (73,36%)

    Tí čo stáli nielen vedľa štvorkoliek BOV/VTV 4x4 alespoň na IDETE 2019 natožto nových BVP tak vedia o čom píšem...

    • PavolR
      20:28 10.06.2019

      Prinajmenšom Patriot 4x4 nemá mať nastaviteľnú svetlú výšku? Lebo v časoch keď ešte vystupoval ako Husar, to bolo reklamované ...

    • puuupava
      20:57 10.06.2019

      Dosť pochybujem že aligator 2 má výšku 2054mm. Možno tak bez kolies

  • Karlos73
    17:04 10.06.2019

    Ja dúfam, že toto nebude víťaz tendra 4x4 pre OSSR...

    • stirling
      17:12 10.06.2019

      To ani snad nemůže, když zadání je opsaný leták zetoru.

    • PavolR
      18:01 10.06.2019

      Klídek, nevtesná sa do zadania: max rozmery vozidla 5900x2550x2600mm (dxšxv) ;-)

    • Miroslav
      20:19 10.06.2019

      To si teda nemyslím. Toto ďaleko presahuje rámec mierne pancierovanej náhrady za UAZ. Taký mastodont na bežné presuny je, povedzme neefektívne riešenie.

  • Jara
    16:31 10.06.2019

    Něco takového bych se na IDETU styděl prezentovat, jasná ukázka toho co CSG je a není, tedy přeprodejce šrotu ale rozhodně ne zbrojní firma s vlastním vývojem

    • stirling
      17:15 10.06.2019

      Styděl jako vážně? nač tak silná slova ja naopak obdivuji každou českou firmu, která se snaží o vlastní vývoj. Za mě to není dokonalé vozidlo, ale aspoň něco uveze.
      Ať zpět zmenší předek jen pro šestiválec a uříznou zadek jako měl patriot 1 a bude to dobré.

      • Zdenoušek
        06:39 11.06.2019
        Oblíbený příspěvek

        Mám pocit, že to tady je samý diskutér kolem šestnácti a méně. Možná jen provokatéři. To je stále slzičky "nic nevyrábíme" a pokud ano "to je hnus fialovej". Ale, že se tady a myslím celkem úspěšně někdo pokouší vrátit na výsluní našeho zbrojního průmyslu jim celkem uniká.

    • PetrTechnik
      21:05 10.06.2019
      Oblíbený příspěvek

      To by mě zajímalo , kolik zdejších chytrolínů dokázalo něco vyrobit a nabídnout na trhu. Český zbrojní průmysl je třeba podporovat, jenom tak tady může vzniknout životaschopná strojírenská vývojová a výrobní základna. Ještě za Rakouska-Uherska bylo v Evropě jenom 6 firem , které byly schopné vyrobit 305mm lodní kanóny, ještě nacisti to trochu drželi, pak jsme byli sovětská kolonie a ránu z milosti zbrojnímu průmyslu v ČR a SR dali pošahaní humanisti. Armáda pořádá dokola nějaké tendry, keců a lumpáren je okolo toho, nakonec máme střelivo snad na měsíc, vyrábět ho nemá skoro kdo a armáda ani pořádně neumí zásobovat proviantem vojsko, kdyby ho musela dislokovat po republice, včetně záloh.

      • RiMr71
        10:12 11.06.2019

        Souhlasím, až na tu "ránu z milosti". To je takový obecně šířený hospodský blud, jak "Havel zavřel úspěšné zbrojovky".