PBS na veletrhu IDET představuje svůj nejnovější turbínový motor PBS TJ150

PBS na veletrhu IDET představuje svůj nejnovější turbínový motor PBS TJ150
Experimentální letadlo SubSonex s motorem PBS TJ-100 / PBS (Zvětšit)

Na mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET v Brně prezentuje První brněnská strojírna Velká Bíteš (PBS) svoje nejúspěšnější produkty i novinky určené pro letecký průmysl.

Návštěvníci veletrhu tak mají možnost seznámit se s pomocnou energetickou jednotkou Safír 5K/G MI, která startuje mj. i hlavní motory vrtulníku Mi-171š ve výzbroji Armády České republiky. K vidění je také nejnovější proudový motor PBS TJ150, který vyniká skvělým poměrem tahu, hmotnosti a vnějšího průměru. PBS letos dosáhne dvou významných milníků ve výrobě svých leteckých zařízení.

PBS je česká strojírenská společnost s více než 200letou historií. Zaměřuje se na vývoj turbínových pohonných jednotek, pomocných energetických jednotek (APU) a klimatizačních systémů (ECS) pro různé typy letounů a vrtulníků. Na veletrhu IDET v Brně vystavuje i jeden ze svých nejúspěšnějších produktů pro letecký průmysl. Jde o pomocnou energetickou jednotku (APU) Safír 5K/G MI.

„Počátky vývoje jednotky Safír 5K/G MI sahají do 90. let minulého století. Původně byla určena pro český letoun L-610. Dnešní modifikovaná verze však našla své uplatnění ve středně těžkých transportních vrtulnících MIL, které využívá též Armáda České republiky. V závěru loňského roku jsme zaznamenali devítistý prodaný kus a letos jich vyrobíme a dodáme již tisíc,“ uvedl Milan Macholán, generální ředitel První brněnské strojírny Velká Bíteš a. s.

Stejný úspěch, tedy 1 000. vyrobený kus, oslaví společnost na konci letošního roku rovněž u proudového motoru s označením PBS TJ100. „Letos v březnu jsme vyrobili taktéž devítistý kus proudového motoru PBS TJ100, který dodáváme na světové trhy od roku 2004. Už teď víme, že do konce letošního roku vyrobíme, smontujeme, otestujeme a dodáme konečnému zákazníkovi motor se sériovým číslem 1 000,“ dodal Milan Macholán.


Proudový motor TJ150 lze použít pro lehká letadla, drony, cvičné cíle i střely s plochou dráhou letu.

Prvním zákazníkem PBS TJ100 byl španělský výrobce cvičných terčů, firma INTA. Díky kontinuálnímu inovačnímu procesu a v současné době již více než 20 zákaznickým modifikacím získal své zákazníky postupně ve více než patnácti zemích světa. Možnost individuálních úprav je velkou předností proudových motorů PBS. Aktuálně tak vznikly bezolejové varianty nebo verze umožňující přistání do slané vody. V loňském roce navíc PBS uvedla na trh hned dva nové proudové motory, a to v kategorii tahu 900 a 1 500 Newtonů. Společnost tak rozšířila nabídku již na 5 typů motorů se širokým spektrem použití.

„Nejsilnější proudový motor PBS TJ150 je založen na inovacích stávajícího PBS TJ100, kdy jsme náročnými konstrukčními změnami dosáhli vyššího tahu při zachování stejného vnějšího průměru i hmotnosti motoru,“ vysvětlil Milan Macholán.

Aktuálně PBS připravuje projekty možné budoucí spolupráce s evropskými výrobci obranných technologií. „V současnosti spolupracujeme se švédskou státní institucí FMV, které jsme dodali za účelem testování naše proudové motory. Pokud vše dobře dopadne, budou využity ve švédských bezpilotních systémech“ prozradil Milan Macholán ke spolupráci se Švédskem, které je partnerskou zemí letošního IDETu.


TJ150; větší foto / PBS

Hlavní parametry nejnovějšího turbínového motoru PBS TJ150

Maximální tah 1500 N
Maximální rychlost 0,9 M
Vnější průměr motoru 272 mm
Hmotnost motoru 19,6 kg
Maximální výška letu  10 000 m
Výstupní elektrický výkon  600 W / 28 V
Rozsah okolních teplot -50 °C až +45 °C

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Úsporné proudové motory s kompozitními lopatkami

Firma General Electric vyvíjí kompozitní lopatky pro novou generaci proudových motorů GE9X. Nové ...

Proudové motory: Rusko je 20 let pozadu

Proudové motory páté generace F119 stíhaček F-22A již překročily bariéru 500 000 letových hodin. ...

Aero ukázalo nový český proudový letoun L-39NG představující budoucnost vojenského leteckého výcviku

V pátek 12. října přesně v 11:50 AERO Vodochody AEROSPACE představilo světu první letoun L-39NG. ...

Nový český proudový letoun L-39NG absolvoval svůj první let

První před-sériový cvičný letoun a lehký bitevník L-39NG se sériovým číslem 7001 poprvé vzlétnul dne ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • SofF
    18:19 02.06.2019

    je dobré že začli aspoň někde rozvíjet staré perspektivní projekty ze začátku 90 let, jen by to ještě chtělo nějaké efektivní plánování aby ten rozvoj byl opět řízený a hlavně takové firmy chránit (i před spojenci), protože představují ta nejlepší aktiva co ČR má.

  • flanker.jirka
    15:59 01.06.2019

    Dobrá práce, to už by skoro mohlo stačit i jako letový motor ŘSPDL.

  • UnionPacific
    21:12 31.05.2019

    Úžasné,závidím ČR,vždy som vedel ,že ste veľký národ. Jedna otázočka : čo stojí taký motor a môže si ho zakúpiť aj civilista ,napr. staviteľ RC modelov ?

    • Poly
      22:06 01.06.2019

      PBS TJ-100 stojí takových 55 000 dolarů, takže od toho bych se odrazil...

  • drohh
    15:13 31.05.2019

    Ví někdo komu ta firma patří?

  • skelet
    11:59 31.05.2019

    Škoda, že armáda, ministerstvo školství a ministerstvo průmyslu nespojí síly a nezadá vysokým školám (potažmo výrobcům) vývoj létajících aparátů, které by poháněly pohonné jednotky od PBS.

    • satai
      12:51 31.05.2019

      Ještě že školy nechají na pokoji...

      • skelet
        16:28 31.05.2019

        satai: proč? studenti se na tom naučí, můžou přijít s inovacemi apod. A při spolupráci s výrobci (tuzemskými) je to bonus pro všechny.

        • satai
          17:48 31.05.2019

          MŠ tu není od toho, aby úkolovalo VŠ, notabene tím, aby zásobovaly podnikatele lacinou pracovní silou.

          • skelet
            18:57 31.05.2019

            ale já nemluvím o centrálním plánování, ale o soutěži s granty apod. A nebavím se ani o laciné pracovní síle pro podnikatele.

    • danny
      16:29 31.05.2019

      Se mi zdá, že si IBS našla zajímavý segment trhu a cílí hlavně na létající terče, střely atd... Věci, které nejsou zdánlivě tak cool a sexy, ale přitom to může být fajn business. Určitě je to taky mnohem snazší z pohledu certifikací atd..., hlavní tlak je na funkčnost, cenu a nízké provozní náklady. Nasbírané zkušenosti se postupně dají uplatnit i pro vývoj něčeho do dopravy.

      • Poly
        22:22 01.06.2019

        Kdyby ještě přidali na výkonu a dosáhli 3,0 kN, tak to je dost pro lehkou střelu s plochou dráhou letu... Taky by se s tím možná nějak dostali.

  • danny
    10:46 31.05.2019

    Asi před měsícem jsem se náhodou dostal na jejich stránky a překvapilo mě, jak rozšířili portfolio. Některé kousky mě nadchly. Mít tak jeden doma:-D

  • Gibon
    19:55 30.05.2019

    Parada! Moravaci jedou...