Pegas: Taktická obrněná vozidla 4×4 pro polskou armádu

Pegas: Taktická obrněná vozidla 4×4 pro polskou armádu
V Polsku propaguje vozidlo Hawkei australská společnost Thales Australia / RPC Technologies (Zvětšit)

Polský Inspektorát pro vyzbrojování (Inspektorat Uzbrojenia) oficiálně spustil v rámci programu Pegas (Pegaz) výběrové řízení na nákup taktických obrněných vozidel 4×4. První vozidla získají speciální síly, ale výhledově se z vozidel Pegas stane jednotná obrněná platforma 4×4 pro celou polskou armádu.

Polská armáda papírově stále používá zhruba 250 sovětských obrněných transportérů BRDM-2 (část jich je modernizovaná), ale i 40 specializovaných UAZů (viz dále) a 150 amerických vozidel Humvee (včetně nákladních a velitelských). Především je ale zde zhruba 1500 víceúčelových vozidel Honker (včetně 250 velitelských ZWD-3). V počtu 90 kusů polská armáda od roku 2004 provozuje také obrněnou verzi Skorpion-3. V polské armádě nalezneme i 150 terénních Mercedesů třídy G.

Program Pegas hledá víceúčelovou obrněnou platformu 4×4, která postupně zcela nebo částečně nahradí výše uvedená vozidla (především BRDM-2, UAZy, Skorpiony-3 a část Honkerů). Tedy alespoň podle představ polské armády. V každém případě má program Pegas výrazné zpoždění, protože první vozidla měla polská armáda převzít již v roce 2017.

Podobně se polská armáda „trápí“ se spřízněným programem Mustang, což je v základu neobrněné (s možností lehce pancéřované verze) víceúčelové vozidlo nahrazující zejména Honkery. Ještě v roce 2017 se počítalo s nákupem více než 800 vozidel Mustang. Polská armáda se ale v minulosti (od července 2015; program běží od roku 2013) třikrát marně snažila vybrat vítěze. Nyní běží čtvrtý pokus.


Honker; větší foto / Public Domain

Jak uvádí Defence24, během třetího pokusu, který skončil 21. března, žádný ze zájemců nepředložil finální nabídku. O program Mustang přitom projevilo zájem 11 firem. Důvody nepodání nejsou známy, ale zřejmě firmy nebyly schopny (nebo nechtěly) splnit finanční a časové požadavky polské armády.

Zpět k programu Pegas. Polský Inspektorát pro vyzbrojování nyní konečně oficiálně spustil výběrové řízení na dodání prvních 15 vozidel Pegas pro polské speciální síly. Součástí je také opce na 90 dalších vozidel (celkově tedy 105). V roce 2016 přitom inspektorát plánoval nákup vozidel Pegas ve dvou fázích. V letech 2017 až 2022 speciální síly a četnictvo měly převzít právě zmíněných 105 vozidel. Celkově ale obě složky poptávaly na 280 obrněných vozidel 4×4. 

Následně mělo být od roku 2023 pro polské pozemní síly nakoupeno „několik set“ vozidel Pegas. Pozemní síly chtějí Pegasy jednak využít k transportu lidí a materiálu, jednak jako nosiče zbraní a speciálních nástaveb.


Skorpion-3 v Iráku (2005); větší foto / Public Domain

Inspektorát v programu Pegas posuzuje sedm základních kritérií:

  • Bojeschopnost ‒ zajistit přesun vojáků do prostoru nasazení;
  • Palebná podpora ‒ schopnost vést bojovou činnost palubními zbraněmi;
  • Vysoká mobilia;
  • Ochrana posádky před palbou nepřítele a před explozí min nebo IED;
  • Víceúčelovost, senzory, varovné a maskovací systémy;
  • Podpora velení ‒ zajištění komunikace s podřízenými i nadřízenými stupni velení a se spolupracujícími leteckými a námořními jednotkami;
  • Transportní schopnost ‒ přeprava lidí i nákladu.

Zatím ale není znám žádný časový rámec, kdy k nákupu dojde a kdy případně vozidla Pegas získají po speciálních silách další složky polských ozbrojených sil. Každopádně všichni zájemci mohou předložit své nabídky do 4. července. Ač je počáteční objednávka pouze 15 kusů, dá se očekávat, že polská armáda od vítězné firmy později nakoupí další vozidla.

Zúčastněné firmy programu Pegas nejsou zatím známy. Avšak na každoroční polské vojenské výstavě MSPO jsou nejčastěji k vidění vozidla AMPV od německých firem KMW a Rheinmetall, EAGLE V od švýcarské MOWAG, Hawkei od australské Thales Australia, Husar od polské Cegielski-Poznań, Tur od polské AMZ-KUTNO nebo americké JLTV od společnosti Oshkosh.


Polští průzkumníci používají v 90. letech modernizovaná BRDM-2 „Divoká kočka“ (Żbik); větší foto / Public Domain

V tomto bodě uveďme, že také Armáda České republiky plánuje pro své potřeby nakoupit taktická obrněná vozidla 4×4. Na letošním IDETu jsme mohli vidět tyto kandidáty: JLTV od společnosti Oshkosh (pod záštitou STV Group), Patriot II od společnosti Excalibur Army, Gerlach od Zetor Engineering nebo Sherpa Light SABRE od francouzské společnosti ARQUUS (pod záštitou VOP CZ). Ministerstvo obrany ČR spustí výběr nového obrněného vozidla 4×4 po dokončení nákupu nových BVP, tedy snad někdy během letošního podzimu.

V každém případě program Pegas je nejvýznamnější program pro zavádění obrněných vozidel 4x4 do polské armády. Vozidla Pegas poslouží také jako dlouho očekávaná velitelská vozidla pro dělostřelecké a raketové baterie (zejména pro raketomety WR-40 Langusta). Kvůli zpoždění programu Pegas se totiž řízení palby u raketometů WR-40 Langusta (modernizovaný sovětský Grad) provádí pořád ručně a jako velitelská vozidla slouží stále sovětská WD-43 na podvozku UAZ-469B.

Raketomety WR-40 jsou přitom vybaveny moderním polským systémem řízení palby Topaz. Nevyhovující (a poruchová) vozidla Honkery a BRDM-2 zase stále používají průzkumné jednotky polské armády.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Polská armáda nakoupí 1600 obrněných vozidel

Polsko pokračuje v masivní modernizaci své armády. Polský Inspektorát pro vyzbrojování IU ...

Polsko hledá náhradu za T-72 a BWP-1

Polský Inspektorát pro vyzbrojování spustil ambiciozní modernizační program polských obrněných sil. ...

Polská armáda hledá náhradu za BRDM-2

Německá firma Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV) a polská Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) ...

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu terénních automobilů UAZ a Land Rover. Na výstavě ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • cejkis
    22:47 05.06.2019

    A jak by Hawkei vyráběný ve VOP české armádě slušel. S rakouským motorem, českým battle managementem a všemi možnými nástavbami.

    7tun a 240kW není 12t Zetor nebo 12-15 tunová Tatra.

  • Zadlo
    20:03 03.06.2019

    "ale výhledově se z vozidel Pegas stane jednotná obrněná platforma 4×4 pro celou polskou armádu"

    "Program Pegas hledá víceúčelovou obrněnou platformu 4×4, která postupně zcela nebo částečně nahradí výše uvedená vozidla (především BRDM-2, UAZy, Skorpiony-3 a část Honkerů)."

    That's only partially true. In program "Kleszcz" AMZ-Kutno will produce BRDM-2 replacement product which is also a 4x4 armored vehicle.

  • juhelak
    15:15 03.06.2019

    Ty nejtezší 4x4 za defendera u nás by mohli být od nas..gerlach je pekné auto..ty lehčí verze jako náhrada za uaz je lepsi brát od velke automobilky kde mají sériovou výrobu. jinak mě ted překvapuje ze na idetu byl JLTV toho bych nazivo videl rád.

    Jen perlička..do té náhrady UAZ by mohla ještě promluvit i Škodovka..z tohohle po mensi funkcni uprave může být solidní náhrada.

    https://www.novinky.cz/auto/50...

    • skelet
      15:43 03.06.2019

      pro Škodovku je to příliš malá zakázka, asi by se musela spojit s nějakým externím úpravcem. A je otázkou kolik by z toho Kodiaqa ve výsledku zůstalo.

      • Kichot
        16:42 03.06.2019

        Kokodák nemá rám takže z něj nikdy offroad neuděláte. Ale na GŠ dobrý...

        • skelet
          17:29 03.06.2019

          jsem si toho vědom

    • tomas.kotnour
      16:26 03.06.2019

      Měl bodyguarda, takže nebylo možné si ověřit některá konstrukční řešení...

    • PavolR
      19:09 03.06.2019

      Aj ľahšie verzie by mohli byť od nás - napr. nové LR Defendery z Nitry. ;-p

  • Rase
    12:48 03.06.2019

    Naposled měli poláci problém s příliš nízkou cenou, za kterou vozidla chtěli pořídit. Tak se rovnou zeptám, zda navýšili sumu, nebo můžeme čekat 5. kolo?

    osobně mám moc rád Hawkei. Pokud jde o AČR, tak by myslím úplně stačilo, kdyby byl jako náhrada za Gazík vybrán militarizovaný Ford / ACMAT od RENAULT Trucks Defense, nám nabízené přes VOP CZ. Případně pořídit Ford Raptor, Dodge Ram nebo něco podobného a nechat si je trochu militarizovat. Zkrátka lehké terénní vozidlo co armáda poptává. Na nákup pancéřáku je času dost - výsadkářům by se mohly pořídit konečně ty Supacaty, co chtějí už dávno. Peruny poslat do Afghánistánu nebo Mali a pak je tam nechat...

    • danny
      12:37 04.06.2019

      Rase: ale ony by nemusely být od věci ani ty Land Cruisery nebo jeepy

  • Nesher
    10:07 03.06.2019

    Nechci se mýlit, mohlo se to samozřejmě změnit. Ale mám za to, že výběr obrněného vozidla 4x4 pro potřeby AČR bude probíhat až někdy kolem roku 2025 (možná i později).
    AČR chce nejdříve nahradit UAZ a LR nějakým podobným vozidlem (asi i s možností přidání balistické ochrany) a také vybrat taktická bojová vozidla pro budovaný výsadkový pluk.
    Vozidla typu Gepard, Patriot by celkem logicky měla přijít na řadu až později, IVECO LOV nejsou ještě tak stará, navíc se loni objednalo dalších 80 kusů pro chemiky.