Pentagon nakoupí lehká taktická vozidla ISV od GM Defense

Pentagon nakoupí lehká taktická vozidla ISV od GM Defense
Infantry Squad Vehicles od GM Defense / GM Defense (Zvětšit)

Americká pěchota v lehkých brigádách IBCT (Infantry Brigade Combat Team) získá vysoce mobilní taktická vozidla ISV (Infantry Squad Vehicles) od společnosti GM Defense. ISV zásadně zvýší mobilitu pěchoty, ale zejména výsadkových a aeromobilních sil.

V rámci lehkých brigád IBCT jsou hlavními dopravními prostředky terénní vozidla Humvee a nákladní automobily. V IBCT ale není dost vozidel pro přesun celé brigády v jednom sledu. Navíc výsadkové a aeromobilní jednotky se po vysazení do zájmového prostoru přesouvají pěšky. V rámci urgentní potřeby proto Pentagon zejména pro výsadkové a aeromobilní jednotky nakoupil několik stovek lehkých bugin MRZR-D, Dagor a Flyer 72.

Nyní americká armáda přistupuje k nákupu dalších lehkých taktických vozidel. Dne 26. června americká armáda, resp. velitelství pro zadávání zakázek ACC (Army Contracting Command), podepsalo smlouvu se společností GM Defense na dodávku prvních 649 taktických vozidel ISV za 264,3 milionu dolarů. První stroje poputují k 1. brigádě 82. výsadkové divize. Celkově americká armáda zvažuje nákup až 2065 vozidel ISV.

Obecně ISV posílí mobilitu vojáků IBCT. V praxi ISV zajistí transport vojáků (včetně zbraní a munice), co nejblíže k nepříteli. Vozidla ISV umožní rychlý vstup a výstup do zájmového prostoru, sníží únavu vojáků a zlepší jejich bojeschopnost.

„Je ostudné, že jsme se dostali do bodu, kdy bojová zátěž pomocníka kulometčíka váží 76,7 kg,“ vysvětluje nákup ISV Joe L'Etoile, šéf pracovní skupiny Pentagonu pro blízký boj. „Musíme udělat něco pro snížení bojové zátěže, nebo se budeme jako rytíři v brnění pomalu plahočit po bojišti.“


ISV od GM Defense

ISV tedy plní roli superlehkých transportérů. Místo balistické ochrany ale ISV sází na vysokou mobilitu, nízké provozní nároky, vysokou nasaditelnost a nenápadnost. ISV je rovněž možné na místo určení dopravit v podvěsu pod vrtulníkem nebo vysadit na padácích.

ISV v IBCT doplní jak výše uvedené buginy, tak zejména nová taktická obrněná vozidla JLTV (Joint Light Tactical Vehicle). JLTV o maximální přípustné hmotnosti 10 000 kg nabízí výrazně lepší poměr mezi hmotností, ochranou, užitečným nákladem než obrněné verze Humvee.

V programu ISV od roku 2018 soupeřily firmy GM Defense (vojenská divize General Motors), Oshkosh Defense-Flyer Defense (výrobci Flyer 72) a SAIC-Polaris (výrobci MRZR-D a Dagor). Každý tým v létě 2019 získal jeden milion dolarů pro výrobu dvou prototypů. Prototypové zakázky byly uděleny v rámci nového rychlého akvizičního nástroje OTA (Other Transaction Authority). Cílem OTA je zejména obejít „byrokratickou džungli“ Pentagonu.


ISV; větší foto / GM Defense

Zakázky OTA lze udělit je netradičním malým výrobcům, de facto mimo pět hlavních dodavatelů Pentagonu (Lockheed Martin, Boeing, Northrop Grumman, Raytheon a General Dynamics). Zadání výroby prototypů také urychlily jen velmi obecné požadavky armády na nová vozidla ‒ armáda místo nekonečně dlouhých specifikací určila jen obecné požadavky a čekala, s čím firmy přijdou.

Podobný akviziční model armáda vyzkoušela u vozidla Oshkosh M-ATV (MRAP All Terrain Vehicle). Pentagon požádal průmysl o nově vysoce chráněné vozidlo kategorie MRAP v létě 2008 pro nasazení v Iráku a Afghánistánu. Již na konci roku 2009 americká armáda, námořní pěchota nebo speciální síly převzaly 1000 vozidel M-ATV.

Pro porovnání – program JLTV běží od roku 2006 a první JLTV armáda převzala začátkem minulého roku. Armáda ale s JLTV dosáhla počáteční operační připravenosti (IOC) až na konci minulého roku.

Zpět k ISV. Americká armáda prototypy ISV od zmíněných tří týmů testovala od listopadu 2018 do února letošního roku na zkušebním polygonu Aberdeen Proving Ground na základně Fort Bragg (Severní Karolína).


ISV poslouží k transportu devíti členů družstva; větší foto / GM Defense

ISV od GM Defense využívá podvozek komerčního terénního pick-upu Chevrolet Colorado ZR2 s turbodieselovým motorem GM Duramax o objemu 2,8 litru (138 kW). Chevrolet Colorado ZR2 se vyrábí v počtech 150 000 kusů ročně a prodává se po celých Spojených státech i jinde ve světě. Právě rozsáhlá síť prodejců a široká dostupnost náhradních dílů přispěla k vítězství GM Defence. ISV má mít až 70 % shodných dílů se svým civilním soukmenovcem. Celkově ISV využívá až 90 % komerčních komponentů.

„Podvozek ‒ což je rám, zavěšení, hnací ústrojí, motor, převodovka, převodová skříň, nápravy, brzdy ‒ veškerý hardware pochází přímo z modelu Colorado ZR2, plus používáme některé naše výkonné komponenty pro terénní použití,“ uvedl Mark Dicken, šéfinženýr v GM Defense. „Cokoli z podvozku ... kdokoliv prostě může zajít do obchodního zastoupení Chevroletu a koupit potřebné díly.“

Bojová hmotnost ISV od GM Defense, tedy hmotnost vozidla s posádkou, palivem, příslušenstvím a standardním nákladem, je menší než 2270 kg. Vozidlo uveze devítičlenné družstvo americké pěchoty, včetně jejich zbraní, munice a vybavení. Devět členů posádky chrání při převrácení masivní rám, na který lze rovněž lafetovat těžké kulomety nebo granátomety.

Vozidlo je přepravitelné uvnitř nákladového prostoru těžkého vrtulníku CH-47 Chinook nebo v podvěsu pod vrtulníkem UH-60 Black Hawk. Každý jeden vrtulník Black Hawk tak může do oblasti nasazení dopravit jak devítičlenné družstvo vojáků, tak jejich ISV v podvěsu.

Zdroj: GM Defense, 2, Military

Nahlásit chybu v článku


Související články

Přichází éra bitevních bugin?

V posledních měsících a letech si nešlo nevšimnout nástupu nové generace velmi lehkých taktických ...

Americká Přepadová brigáda získala první taktická vozidla JLTV

Tři roky po podpisu smlouvy příslušníci 1. obrněné brigády (1st Armored Brigade Combat Team), ...

Konec chození pěšky. Americká pěchota přechází na buginy

Americká armáda postupně vyzbrojí všechny své pěší bojové týmy IBCT (Infantry Brigade Combat Team) ...

Litva nakoupila 200 taktických obrněných vozidel JLTV

Litevské a americké ministerstvo obrany podepsaly mezivládní dohodu o dodávce 200 taktických ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Mbelda
    11:14 02.07.2020

    Takováto koncepce by se dala použít i jako náhrada UAZ 469 a Lanďáka. Armáda zkouší civilní pick-upy, ale vojáci jsou tam jak sardinky.

    Použít komerční rámový podvozek s ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Takováto koncepce by se dala použít i jako náhrada UAZ 469 a Lanďáka. Armáda zkouší civilní pick-upy, ale vojáci jsou tam jak sardinky.

    Použít komerční rámový podvozek s motorem, uříznout střechu, navařit ochranný rám , přes který se hodí plachta. Variabilita je pak jenom na vojácích. Vždyť potřebujeme vlastně jenom Willis v dnešním provedení.
    Skrýt celý příspěvek

    • skelet
      12:06 02.07.2020

      když se mrknete na data (testy auto.cz), tak v těch pickupech zas není tak málo místa. Rozhodně je v nich více místa, než v Defících nebo UAZ469. To výše je postaveno na bázi ...
      Zobrazit celý příspěvek

      když se mrknete na data (testy auto.cz), tak v těch pickupech zas není tak málo místa. Rozhodně je v nich více místa, než v Defících nebo UAZ469. To výše je postaveno na bázi civilního pickupu, jen o třídu výše, než poptává naše armáda. O tom, že by bylo pro naše vojáky pohodlnější mít F150, než Ranger není pochyb.
      Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      16:07 02.07.2020

      Myslím že u vojáků by auto jen s rámem a plachtou vzbudilo nadšení. Zvlášť v zimě. Tohle se opravdu hodí jen pro výsadkové a speciální jednotky.
      Právě pick-up je značně variabilní ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Myslím že u vojáků by auto jen s rámem a plachtou vzbudilo nadšení. Zvlášť v zimě. Tohle se opravdu hodí jen pro výsadkové a speciální jednotky.
      Právě pick-up je značně variabilní vozidlo. Jak pro transport osob tak menšího množství materiálu.
      Minochodem VŘ na nákup těch pick-upů je už vypsané.
      Skrýt celý příspěvek

      • Mbelda
        20:06 02.07.2020

        Když se jezdí na korbě v 810, nevím, proč by to nemohlo fungovat. Na 810 je bufík a dá se to. Taky musíte počítat, že voják nastoupí ve vestě s bojovým opaskem. Dobrá, bren Jakš ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Když se jezdí na korbě v 810, nevím, proč by to nemohlo fungovat. Na 810 je bufík a dá se to. Taky musíte počítat, že voják nastoupí ve vestě s bojovým opaskem. Dobrá, bren Jakš takš složíš, ale kde se bude trápit kulomeťák, radista a pancéřováním. Všechny zbraně máš mít u sebe.
        Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          20:51 02.07.2020

          Armáda nenakupuje bojová vozidla, ale náhradu za UAZ a Defík. Kolikrát se v UAZu nebo Defenderu jezdí v plném obsazení a balistice s veškerým vybavením? Pro transport pěchotního ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Armáda nenakupuje bojová vozidla, ale náhradu za UAZ a Defík. Kolikrát se v UAZu nebo Defenderu jezdí v plném obsazení a balistice s veškerým vybavením? Pro transport pěchotního družstva má snad armáda jiná vozidla.
          Skrýt celý příspěvek

          • Mbelda
            09:17 03.07.2020

            Častěji než si myslíte. Družstvo je 6 až 12 lidí. Na vození zadku jsou lakovky typu fabia, transportér a autobusy.

            Častěji než si myslíte. Družstvo je 6 až 12 lidí. Na vození zadku jsou lakovky typu fabia, transportér a autobusy.

          • Scotty
            10:05 03.07.2020

            Družstvo je 6 vojáků, takže i kdyby se měli přesouvat pick-upem tak je potřeba minimálně dvě auta. Mimochodem to jak se plně vyzbrojené družstvo přesouvá UAZem bych chtěl vidět. ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Družstvo je 6 vojáků, takže i kdyby se měli přesouvat pick-upem tak je potřeba minimálně dvě auta. Mimochodem to jak se plně vyzbrojené družstvo přesouvá UAZem bych chtěl vidět. Nikdy se tam nemůžou narvat víc jak 4 vojáci.
            Skrýt celý příspěvek

          • Mbelda
            16:57 03.07.2020

            Šest je minimum. Velitel družstva, kulomeťák, ostřelovač(spíše přesný střelec), pancéřovník, střelec a řidič. U mechny by to mělo být, velitel bvp je velitel družstva, řidič, ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Šest je minimum. Velitel družstva, kulomeťák, ostřelovač(spíše přesný střelec), pancéřovník, střelec a řidič. U mechny by to mělo být, velitel bvp je velitel družstva, řidič, střelec operátor, velitel roje, kulomeťák, pancéřovník, přesný střelec, plus dva střelci.

            Uaz je paradoxně pro 7 lidí. Taky jak sardinky a ještě to nejede:-) pořád lepší než jít pěšky. Máte pravdu, že na batohy není místo.

            Nevím, jestli máte zkušenosti s provedením pick-upu double cap, ale ty zadní sedadla, respektive lavice, jsou hodně nouzová. Měl jsem v práci tu čest chvíli jezdit Toyotou hi-lux v tomto provedení, byť starší generace. Třeba Renault alaskan je to to samé, je na stejném podvozku jako Nissan Navara a ještě nějaká značka.

            Ale myslím, že chlapi z Prostějova nebo voj.policie používají Toyoty Land Cruiser. Byla to ale evidentně stavba na míru než série.
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            18:29 03.07.2020

            Pěchotní družstvo nepojede do boje v poptávaném pick-upu. To není jeho účel.
            Výhoda toho vozidla je že nákladový prostor je opravdu velký. Takže když budou chtít vzít pár beden ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Pěchotní družstvo nepojede do boje v poptávaném pick-upu. To není jeho účel.
            Výhoda toho vozidla je že nákladový prostor je opravdu velký. Takže když budou chtít vzít pár beden materiálu nebudou muset brát T810.
            Skrýt celý příspěvek

  • tomas.kotnour
    23:33 30.06.2020

    Ta bojová hmotnost do 5 000 liber (2 270 kg) je hodně zajímavá. Chevrolet Colorado ZR2 má uváděnou vlastní hmotnost 4 925 liber (2 234 kg), ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Ta bojová hmotnost do 5 000 liber (2 270 kg) je hodně zajímavá. Chevrolet Colorado ZR2 má uváděnou vlastní hmotnost 4 925 liber (2 234 kg), https://media.chevrolet.com/me... na army.mil https://www.army.mil/article/2... uvádí jako jeden z požadavků projektu ISV nosnost 3 200 liber (1 450 kg), hmotnost samotného vozidla by tedy měla být 1 800 liber (820 kg) v porovnání s 5 200 librami (2 360 kg) Flyeru 72. V letáku, ze kterého článek čerpá, je uváděna prázdná hmotnost menší než 5 000 (2 270 kg) liber a nosnost poptávaných 3 200 liber. Maximální hmotnost by tedy měla být do 8 200 liber (3 720 kg), což už je mnohem blíže konkurenčnímu Flyeru 72 a i třeba hmotnostem modifikací 130 Defenderu či nabízeným provedením Toyot pro naši armádu, tedy vizi LVV. Pokud se bude jednat o leteckou přepravu v podvěsu pod UH-60M/1Y, tak běžně se počítá s hmotností jednoho přepravovaného vojáka 130 kg a 110 kg pro létající personál.

    UH-60M
    MTOW 9 980 kg, v případě nákladu v podvěsu více, odhad - 300 kg.
    prázdný: 5 675 kg
    2x pilot: 220 kg
    ISV v podvěsu: min 2 270 kg
    družstvo v kabině: 1 170 kg
    Tedy zatím jsme na 9 115 kg z 10 280 a 360 gal. paliva má 1 090 kg. Takže palubní střelci, jejich zbraně a dodatečné sebeobranné prostředky jsou na úkor paliva.
    2x M-134D-H: 400 kg
    2x střelec: 220 kg
    DAS: 300 kg?
    Z toho plyne, že UH-60M v použitelné konfiguraci ponese 250 kg paliva a to se nebavíme o hot and high provozu. Takže přeprava bude probíhat spíše ve dvojici, jeden s vozidlem, druhý s družstvem.

    UH-1Y má prázdnou hmotnost 5 369 kg při nosnosti 3 021 kg, s nákladem v podvěsu to bude trochu více, ale i tak... Venom je prostě dělaný na 4 + 8 + plná nádrž + 2x GAU-17A.
    Skrýt celý příspěvek

  • SYN_
    19:44 30.06.2020

    Hm, tak BlackHawk může nést družstvo + jeho vozidlo v podvěsu, co Venom?

    Hm, tak BlackHawk může nést družstvo + jeho vozidlo v podvěsu, co Venom?

    • Sgt Murphy
      21:39 30.06.2020

      Pokiaľ sa jedná o US Army, tak u nich Venomy budeš asi ťažko hľadať. Tieto vozidlá budú prepravované v podvese primárne pod Ch-47... pokiaľ myslíš prepravné kapacity vašej armády ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Pokiaľ sa jedná o US Army, tak u nich Venomy budeš asi ťažko hľadať. Tieto vozidlá budú prepravované v podvese primárne pod Ch-47... pokiaľ myslíš prepravné kapacity vašej armády resp. letectva, tak ešte stále máte Mi-171 pokiaľ viem...
      Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      22:33 30.06.2020

      Venom má užitečnou zátěž 3 tuny a v podvěsu může nést 2 tuny. Takže ne.

      Venom má užitečnou zátěž 3 tuny a v podvěsu může nést 2 tuny. Takže ne.

      • tomas.kotnour
        23:50 30.06.2020

        Přesněji 5 000 liber (2 270 kg)

        Přesněji 5 000 liber (2 270 kg)

  • Sgt Murphy
    19:03 29.06.2020

    Zaujímavé vozítko... a síce nepredpokadal že to vyhrá práve GM Defense s ISV. Osobne som tipoval Flyer 72, ktorý tuším zdieľa nemalé % dielov s Humvee. Každopádne nedávno tu bola ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Zaujímavé vozítko... a síce nepredpokadal že to vyhrá práve GM Defense s ISV. Osobne som tipoval Flyer 72, ktorý tuším zdieľa nemalé % dielov s Humvee. Každopádne nedávno tu bola diskusia ohľadom nákupu výsadkových vozidiel nahrádzajúceho útočné verzie LR Defender pre AČR a keď sa na to tak dívam, asi najbližšie tomuto konceptu má RDV Gepard na podvozku Toyoty (spoľahlivosť a široká dostupnosť náhradných dielov).
    Skrýt celý příspěvek

    • Marcus
      11:07 30.06.2020

      A tak se i stane. S Gepardem se už nějak tak počítá ...pro Chrudim.
      ...ale zatím to jsou kolem Chrudimi spíš verba, non acta :(

      A tak se i stane. S Gepardem se už nějak tak počítá ...pro Chrudim.
      ...ale zatím to jsou kolem Chrudimi spíš verba, non acta :(

    • Cami
      14:37 30.06.2020

      Vítězství GMC mě také překvapilo, čekal bych ve finále Fordův model 150 Ranger jehož jízdní vlastnosti v terénu jsou špičkové a servisní zastoupení po celém světě početnější, než ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Vítězství GMC mě také překvapilo, čekal bych ve finále Fordův model 150 Ranger jehož jízdní vlastnosti v terénu jsou špičkové a servisní zastoupení po celém světě početnější, než má GMC.
      Skrýt celý příspěvek

    • Mbelda
      11:25 02.07.2020

      Možná se pletu: v Chrudimi snad jako první chtěli koupit vozidlo Jackal, které slouží myslím u Britů. Politicky to neprošlo a začal se vyvíjet Perun a stavět gepard. Jestli si ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Možná se pletu: v Chrudimi snad jako první chtěli koupit vozidlo Jackal, které slouží myslím u Britů. Politicky to neprošlo a začal se vyvíjet Perun a stavět gepard. Jestli si dobře pamatuji, tak v gepardu bylo málo místa, respektive vyšší jedinci měli hlavu nad ochranný rám. Perun se soudí s MO, takže si myslím, že je to v patu.
      Skrýt celý příspěvek

      • Scotty
        16:14 02.07.2020

        Pro Chrudim se zatím nic nekupuje. Perun měl být pro 601.skss.
        Gepard je soukromá iniciativa Dajbychu a CSG. Zatím ještě nebyl armádě nabídnut.

        Pro Chrudim se zatím nic nekupuje. Perun měl být pro 601.skss.
        Gepard je soukromá iniciativa Dajbychu a CSG. Zatím ještě nebyl armádě nabídnut.

        • Mbelda
          09:10 03.07.2020

          Děkuji za info.

          Děkuji za info.