Pentagon objednal 11. sérii stíhaček F-35 Lightning II

F-35 Lightning II popojíždí před stíhačkou F-22A Raptor; větší foto / Public Domain

Pentagon se s firmou Lockheed Martin dohodl na dodávkách 11. výrobní série stíhaček F-35 Lightning II. V rámci nejnovější výrobní dávky Lockheed vyrobí 114 letadel F-35 pro Ozbrojené síly Spojených států a zahraniční zákazníky. Nákup letadel přijde na 13 miliard dolarů.

„Rozhovory mezi JPO (Joint Strike Fighter Program Office; hlavní kancelář pro program F-35 - pozn. red.) a Lockheed Martin pokračují dobře a jsou v závěrečné fázi jednání o výrobní smlouvě pro 11. výrobní sérii,“ uvedla Ellen Lord, náměstkyně Pentagonu pro nákupy a provozní potřeby.

 

 

„Potvrdili jsme dohodu podáním ruky, což potvrzuje závazek ministerstva obrany vybavit naše vojáky nejnovějšími letouny páté generace a představuje velkou přidanou hodnotu americkým daňovým poplatníkům, našim spojencům a mezinárodním partnerům. S každou další sérií F-35 se neustále snižují provozní náklady celé flotily letadel,“ dodala Lord.

 

Podle tiskové agentury Reuters klesne průměrná jednotková cena F-35A, tedy verze s klasickým vzletem a přistáním, v 11. sérii na 89 milionů dolarů (včetně motoru). Informaci agentuře Reuters sdělil „nejmenovaný zdroj obeznámený s rozhovory“. Oficiální cenu se veřejnost dozví až po finálním podpisu smlouvy později v letošním roce.
 

Předchozí smlouva o 10. sérii byla uzavřena na začátku roku 2017 s jednotkovou cenou 94,6 milionu dolarů za F-35A. Verze s krátkým vzletem a kolmým přistáním F-35B stála před rokem 122,8 milionu dolarů a námořní F-35C 121,8 milionu dolarů. Cena za F-35A tak během jednoho roku poklesla o 6 %.

 

Současná dohoda navazuje na smlouvu mezi Pentagonem a firmou Pratt & Whitney na dodávky proudových motorů F135 pro 11. výrobní sérii. Za 135 motorů (z toho 25 pro verzi F-35B) Pentagon zaplatí 2 miliardy dolarů.

 

Kromě toho současně probíhají jednání o víceleté dohodě, v rámci které Pentagon a zahraniční zákazníci se smluvně zavážou odebrat 440 F-35 za 37 miliard dolarů. V rámci této dohody dojde k hromadnému nákupu letadel série 12 až 14, což umožní od roku 2020 snížit jednotkovou cenu za F-35A na 80 milionů dolarů (včetně motoru). Pořád jde ale o dvojnásobnou cenu oproti nejnovější stíhačce F-16 Block 70/72.

 

Program F-35 musí řešit i další problémy, především přechod na plnou sériovou výrobu tak, aby všichni zákazníci dostali své F-35 v dohledné době. I tak ale výroba více než 3000 F-35 pro americké a zahraniční ozbrojené síly potrvá minimálně do roku 2037.

Dále jde o vysoké provozní náklady, přirozenou potřebu F-35 neustále modernizovat a také problémy s logistickým systémem ALIS (Autonomic Logistics Information System), který využívá prvků umělé inteligence.

 

V současné době letová hodina F-35A stojí více než 40 000 dolarů. Nicméně tato částka, jak připomněla v úvodu Lord, bude s rostoucím počtem letadel klesat.

 

Výzvou jsou modernizační náklady v rámci iniciativy C2D2 (Continuous Capability Development and Delivery). Iniciativa C2D2 má stát miliardy dolarů a cílem je, aby především na úrovni software šlo F-35 vylepšovat velmi rychle prostým nahráváním baličků programů, doslova jako do chytrého moblního telefonu. Iniciativa C2D2 nyní zaštíťuje i vývoj software Block 4.

 

Příprava F-35A ke startu na základně Mountain Home Air Force Base v Idahu.


Nové programové vybavení umožňuje přidávat nové funkce radiolokátoru, prostředkům radioelektronického boje, elektro-optickému senzoru DAS (Distributed Aperture System), vylepšovat rozhraní člověk-stroj, vylepšovat komunikační a navigační systémy, prostředky kybernetického boje, ladit funkce motoru, rozšiřovat paletu zbraní, atd.

 

Se snahou snížit výrobní cenu a zároveň modernizovat F-35 souvisí i záměr Lockheedu vybrat nové dodavatelé (nebo donutit stávající ke snížení ceny) pro komunikační systémy, prostředky radioelektronického boje AN/ASQ-239 nebo DAS.

 

Od roku 2023 (výrobní série 15) například F-35 získají nové systémy DAS od americké firmy Raytheon. DAS pomocí šesti infračervených kamer přenáší obraz o okolí letounu do průhledového displeje pilota. Nový DAS má mít o 50 % nižší výrobní a provozní náklady, při násobně větší provozní spolehlivosti a lepších výkonech. O případných změnách v oblasti radioelektronického boje a komunikačních prostředků se rozhodne do konce roku 2018.

 

V letošním roce Lockheed dodá zákazníkům 91 letadel. Po rozběhnutí plné sériové výroby v roce 2023 dosáhne tempo výroby 160 letounů ročně.

 

Přes chronické problémy s programem F-35, především v oblasti software, nedostatku náhradních dílů a s logistickým systémem ALIS, letectva po celém světě zavádějí nové F-35 do výzbroje a připravují se k dosažení operačních schopností – navíc před několika týdny Izrael oznámil první bojové nasazení F-35.

 

Pokračují také jednání o dodávkách F-35 do dalších zemí. Nedávno americké ministerstvo zahraničí schválilo potenciální prodej 34 F-35A do Belgie za 6,53 miliardy dolarů. Belgie o nových stíhacích letounech rozhodne v letošním roce.

Zdroj: Reuters, Defense News

 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Testování stíhaček F-35 Lightning II nejnovější verze Block 4

Americké letectvo (USAF) začíná s počátečními testy čtvrtého výrobního bloku (Block 4) stíhaček F-35 ...

Bojový křest izraelských stíhaček F-35I „Adir“

Podle šéfa izraelského letectva Amikama Norkina izraelské stealth stíhačky páté generace F-35I ...

Výroba F-35 Lightning II trvá 41 541 hodin

Podle nejnovější zprávy Kontrolní komise amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office) ...

Turecko obdrželo první stíhačky F-35A Lightning II

Před několika dny ve výrobním závodě firmy Lockheed Martin ve Fort Worth (Texas) zástupci turecké ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • danny
    12:36 18.07.2018

    KOLT: Jo, to dává smysl. Jsem rozdíly v nákladech u různých provozovatelů vůbec nevzal v úvahu.

  • Shania
    11:03 18.07.2018

    Jinak k sortie rate: F-35 zvladne udržet 3 2,5hodinové (pruměr) sortie denně (demonstrovano).

    A F-35B např demostrovala krátkodobě (surge) 5,5 1,5h sorties.

  • Shania
    10:53 18.07.2018

    KOLT: 40/32k (tohle líta podle stáří stroje) u F-35A je to "dnes" a má to jít k 29k usd/h
    tyhle čísla odpovídají 25k usd/h za F-16 blk 50...

    Takže pokud tady někomu vychází 4k u gripenu a 7-9k u F-16, tak nebude platit 40 u F-35A. U USAF, tzv u letectva co mam milion základen a pulku flotily neustale mimo US a s vysokým náletem.

    V belgii to odhadovali po 20k, myslím, že tak 16-18. Za tuhle cenu USAF provozuje např. A-10...

    Roční provoz USAF stojí 8,1 mil u F-16 s naletem 316h...
    F-35A je má stat 8,2 s naletem 250...

    Nevim kolik toho nalítají naši piloti, poslední číslo jsme viděl 100h, tak to snad zvedli, ale stále to bude postatně míň než 250h... to jsou udaje z 2012...

    A samozřejmě jaký vůbec typ výcviku tu našim pilotů gripenu při tom náletu zvládnou zabezpečit... Víte někdo o nějakém dobrém zdroji kde by se dali zjistit nějaké detaily?

  • Jara
    19:17 17.07.2018

    Logik
    S tím šetřením máte určitě pravdu, ale při nákupu takového rozsahu se kouká i na hospodářskou a politickou stránku věci.
    Náhrada gripenů u nás bude docela oříšek i s tím co v Evropě vzniká za projekty a ochlazujici se vztahy mezi Evropou a USA byť spojenectví zůstane určitě zachováno už nebude tak “vřelé”

  • logik
    19:06 17.07.2018

    danny: A k čemu jinýmu bys F35 používal v době míru? K tajným náletům na Německo? :-)

    Samozřejmě, že v době míru budeme využívat ze schopností pouze málo. Ale to bude platit pro kterékoli letadlo, co pořídíme. Ovšem zbraně se nepořizují pro dobu míru, ale pro dobu války. A v ní F35 i nezaintegrovaná bude mít podstatně větší bojovou hodnotu, než starší letadla - je stealth, umí v základu REB, má podstatně větší SA.


    Válka ovšem zpravidla nepřichází bez varování. Takže nějaký čas mít budeme a tedy nějaké schopnosti z F35 se využívat naučíme. A i kdyby to teď fakt skončilo jen u pár elitních jednotek, co s F35 budou umět kooperovat, tak je podstatně snažší postavit další jednotky podle existujících, než za 5 minut 12 si vzpomenout, že nadzvukový stíhačky nemáme primárně (či jen) pro air policing.

    A pokud předpokládáš, že pokud se koupí levnější letadla, že bude podstatně kvalitnější výcvik pilotů, tak to podle mne nehrozí. Dokud se bude šetřit na armádě tak, jak se šetří, tak jak se šetří, tak i na letectvo půjde jen to nejnutnější. A pokud se šetřit přestane, tak bude i na pořádnej výcvik s F35.

  • KOLT
    17:30 17.07.2018

    danny, cena v našich podmínkách nebude 40 k$, to má USAF, ti by létaly i Gripeny přes 20 k :-) Shania možná bude vědět, jak vycházela jednotlivá letadla v tom Dánském tendru, kde byly spočteny náklady po dobu životnosti jednotlivých typů. A F-35 tam nevycházela vůbec zle. Zvlášť, když vezmeme v úvahu, že jich jednak je z principu potřeba méně, jednak piloti na nich potřebují strávit méně hodin ve vzduchu (pilotáž je jednodušší a hodně nahradí simulátory).

    Pokud zůstaneme u toho, že "to stejně budeme používat jen na AP", můžeme klidně koupit FA-50...

  • danny
    17:06 17.07.2018

    Logik: jsem postižen tím, že mám tendenci vše zasazovat do ekonomické reality. Takže teoreticky ano, F-35 umí z z části nahradit miniawacs. A umí i spoustu dalších věcí. Jenže to stejně skončí tak, že bychom ji používali stěží pro ten airpolicing, protože při ceně 40 tis. USD za letovou hodinu budeme mít problém udržet předepsané nálety. Aspoň že je tak nenáročná na pilotáž.
    Nevěřím tomu, že budeme schopni naintegrovat kompatibilní systémy pro více než pár vybraných expedičních jednotek. To bude stačit na mise a na společná cvičení, ale v kompletní přezbrojení prostě nevěřím. Proto mi (zatím) úvahy o F-35 přijdou jako zbytečný luxus a raději uvidím víc strojů o generaci starších, se kterými budeme moct i létat.
    Znovu, není to o zpochybňování programu F-35.

  • Shania
    16:21 17.07.2018

    Argonaut.CZ:to je pravě to, i když nepořídíme F-35, tak ty nové stroje (F-16, Gripen atd) tak je stejně musíme integrovat s 5gen systémy, ideálně kompletně celé ozbrojené síly, aby mohli efektivně fungovat v rámci NATO. Pokud ne, tak budou jen na airpolicing...

    A ta integrace u letectva není zas takový problém, a integrace s PVO taky ne, pokud nekoupíme nějaký nekompantibilní systém.

  • Shania
    16:13 17.07.2018

    Horny: tady je třeba článek k tomu jak ten výcvik probíhá

    https://www.military.com/daily...

    Nejdřív výcvik na cvičných strojích, pak pár hodin na simulátorech a rovnou na F-35.
    High fidelity simulatory (jsou dva druhy) jsou v podstatě 1:1 s F-35 v tom jak se chovají.

    Pár zajímavých citací z článku:
    1st Lt. Brett Burnside soared at Mach 1.4 -- 1,075 miles per hour -- supersonic in the dead of night over the desert, inverted over his wingman.

    --

    "It made me realize as a brand-new F-35 pilot, that even though my qualification will be wingman, that doesn't mean I can stay in my own little safe bubble," he said during a telephone interview.

    "As a fifth-gen wingman in the F-35, I may be 10 to 15 miles away from my flight lead, running similar tactics,” Burnside said.

    "My job is to provide situational awareness to F-16s, F-15s, A-10s -- people that don't have the SA that I can see -- almost like a God-like perspective, I guess," he said.

    ---
    Burnside's B-course began Dec. 5 with a month of classroom basics to identify how each system in the F-35 -- the Pentagon's most expensive program to date -- works.

    Next was ground simulator training, including "hours and hours of learning" how pilots should handle emergency situations, he said.

    Then in February, the six pilots took to the sky for the first time. Flights progressed from learning basic air-to-air maneuvers, to air-to-ground weapons drops, to suppression of enemy air defenses -- or seeking out enemy surface-to-air missiles and "destroying them," Burnside explained.

  • logik
    14:54 17.07.2018

    danny: Máš pravdu v tom, že F35 bez hromady dalšího vybavení zvládne zlomek toho, co F35 zapojená do celého USAF.

    Ovšem vyvozuješ z toho špatné závěry - protože opomíjíš to, že úplně stejným problémem budou trpět všechna letadla v AČR. A F35 paradoxně nejméně, protože si je schopna spoustu věcí (např. REB, SA atd....) zajistit sama a tak trpí nedostatečným zázemím méně než starší typy letadel.

    Jedna strana mince je, co poskytuje letadlo ostatním - ale druhá strana mince je, co poskytují ostatní letadlu. A tato strana mince je podle mého názoru stále důležitější. Koneckonců píšeš o miniawacs systémech- vždyť právě absence tohoto bude F35 vadit ze všeho nejméně, protože je umí z nemalé části nahradit.

    Stejnětak drony - nějaké dříve či později mít budeme - pravděpodobně alespoň nějaké vlastní výroby. Když budou spolupracovat s F35, budou moci bý hloupější a tedy levnější. atd...

  • danny
    14:35 17.07.2018

    KOLT: uznávám, že jsem se vyjádřil příliš kategoricky. Ano, F-35 i bez čehokoli dalšího bude mít zdaleka nejlepší detekční schopnosti provázané s nejpokročilejší data fusion. Také nejširší možnosti vytěžená data zprostředkovat ostatním složkám. To, jak jsem se vyjádřil, mohlo vyznít jako podcenění schopností Raptoru.

    Nevěřím ale, že tyto schopnosti je možné plně využít bez systému velení a řízení se schopnosti předávání real time dat na nižší úrovně, bez pár RQ-1, něčeho jako G-550 CAEW atd...
    Ano, tento hendikep by částečně mohlo vyřešit zapojení ČR do AGS. Ale to je řešení na alianční úrovni a spektrum úkolů na národní úrovni, kdy je možné AGS využít, je velmi omezené.

  • Rase
    14:14 17.07.2018

    Horny:
    L-39 půjdou do důchodu. Dvoumístné L-39 budou nahrazeny nově vyrobenými dvoumístnými L-159T2. Tři stroje vyjdou na 553 mil kč

  • Argonaut.CZ
    14:13 17.07.2018

    přirovnání Dannyho k iPhone je to, co jsem chtěl říci. Pochybuji, že velení vyšle naslepo naloženou F-35, že si cestou něco najde a to bude standardní použití.

    Vnímám to tak, že F-35 je součástí širokého komplexu. Kolik máme například dnes AA raket?

    Celé, co jsem chtěl říci, že zavedení tak moderní zbraně, jako je F-35 znamená předělat taktiku a vytvořit podmínky, aby ta zbraň byla efektivní. A to málokdo do pořizovacích nákladů započítává.

  • Jura99
    14:07 17.07.2018

    Flader: možná ano, možná ne. Dosud nejsou v SR všechny stroje, tak ani nejspíš všechny součásti. Pokud máte odkaz na porovnání schváleného seznamu se skutečně nakoupenými věcmi, to by mělo vypovídací hodnotu. Případně odkaz na zprávu, že se ušetřila 1/3 peněz, nevěřím, že by se tím politikové nepochlubili.

  • Horny
    13:25 17.07.2018

    Takže nejprve by probíhal výcvik na dvoumístných L-39 a pak by z jednomístných L-159 piloti přesedli (po určité době na simulátoru) rovnou na Lightning?

  • KOLT
    12:48 17.07.2018

    Horny, jednak pokročilé simulátory, jednak sama F-35 je simulátor. A zrovna u nás s L-159 je to vcelku v klidu.

  • Horny
    11:39 17.07.2018

    Shania - když se Clanek ptal na spárku F-35 zřejmě tím myslel, jak to je/bude řešené v letectvech, kde pro výcvik nejsou k dispozici jiná dvoumístná nadzvuková letadla.
    Pokud by (já vím, čistě teoreticky) mělo dojít k zavedení Lightningu u nás, nějak si neumím představit, že by na něj piloti přecházeli přímo z L-39...

  • KOLT
    11:34 17.07.2018

    danny, nikoliv. Píše: "...Ale zrovna F-35 potřebuje, aby byla úspěšná, i celý komplex získávání přehledu o bojišti z radarů a kde čeho, inteligentní munici a vůbec jiný způsob válčení, než je v současnosti v AČR...."

    F-35 potřebuje ze všech soudobých stíhaček (včetně F-22) nejméně podpůrných systémů, které by jí předávaly informace o bojišti. Naopak je sama schopna předávat velké množství informací ostatním. Z tohoto pohledu by to pro AČR naopak vyla výhodná záležitost, protože my nebudeme mít nikdy peníze na sofistikované letecké průzkumné prostředky. Takže koupíte iPhone, díky čemuž máte foťák, kameru, GPS a výškoměr v jenom. Samostatně byste na to neměl, protože byste musel koupit jiný chytrý telefon, který by ale výše zmíněné buď neměl vůbec nebo jen v mizerné kvalitě. Stál by sice 2/3 (nebo taky 90 %, kdo ví) oproti tomu iPhonu, ale musel byste k němu koupit ještě samotnou GPS. Nebo se holt spolehnout na kompas...

    O začlěnění do AČR můžeme diskutovat v mnoha rovinách, nicméně k tomu, co jsem již psal ještě poznámku – inteligentní munici stejně potřebujete, Gripen, Rafale, Lightning, úplně jedno. Takže v čem vlastně zpočívá ten jiný způsob válčení?

  • Gibon
    10:29 17.07.2018

    Flader: to by aj sedelo s vyrokmi z MO, kde z "usetrenych" penazi planuju dovybavit vrtulniky aj zbranami a dufaju, ze im ostane aj na protitankove strely.

    "Americkej strane sme poslali požiadavku, aby nám navrhli, akým spôsobom by z finančných prostriedkov, ktoré sme ešte ušetrili v rámci rokovaní, bolo možné vrtuľníky dozbrojiť. Keby som chcel hovoriť konkrétne, tak by som zavádzal. Keď nám dajú výhodnú ponuku aj na zabudovanie protitankových riadených striel, tak samozrejme pôjdeme do toho, pretože vrtuľníkové letectvo by malo podporovať pozemné sily a čím im chcete podporovať? Len tým, že budú krútiť vrtuľami, asi nie. Teda minimálne guľomet na vlastnú ochranu a eventuálne nejaké rakety, či už protitankové alebo proti živej sile."

  • danny
    10:05 17.07.2018

    Shania: sorry, myslím, že sis pořádně nepřečetl Argonautův komentář. On nemluví o podpůrných systémech pro fungování F-35. Ale o celém ekosystému armády, do které musí být začleněna, pokud má být využit její potenciál.

    S tím, jak vypadá a v nejbližších 20ti letech bude vypadat AČR je pro nás F-35 jako když si pořídíš IPhone X, a přitom nemáš sim kartu a přístup k internetu. Bude to krásný, bude výborně fotit, vše na tom bude pěkně stabilně běhat, pofrčí hry, ale jaxi to bude ne vlastní vinou hrozně drahej nesmysl. Bez ohledu na to, že se ti podaří vyjednat super cenu na originální rychlonabíječku, pouzdro a stojánek.

  • Shania
    09:51 17.07.2018

    Argonaut.CZ: je to přesně naopak, aby byl jakýkoliv stroj efektivní, tak k tomu potřebuješ rozsáhlou podporu a ta taky zpravidla určuje výsledek střetu.

    F-35 je na podpůrných systémech závislá ze všech strojů zdaleka nejmíň.

  • Flader
    09:40 17.07.2018

    JUra, práve, že za tých 260M sme dostali všetko, čo bolo v tej schválenej ponuke za 450M.

    Tu je tá prvotne schválená možnosť predaja UH-60M pre Slovensko:
    http://www.dsca.mil/major-arms...

    Američania jednoducho pri schvalovaní ponuky tie ceny riadne nadhodnocujú, aby v prípade, ak budeme ešte niečo kupovať sa nemuselo nič schvalovať znovu.

  • warspite
    08:24 17.07.2018

    Len pre zaujímavosť, angláni s talianmi zahájili vývoj nového lietadla 6 generácie:

    https://ukdefencejournal.org.u...

  • Gibon
    23:05 16.07.2018

    Tak je rozdiel pri zavadzani co vsetko kupujete. Ak musite kupit ako mi 100ks AIM 9X za 37 milionov dolarov, alebo tych potrebnych 100ks mate v skladoch, tak hned je cena na jeden kus nizsia o 2,6 miliona dolarov.
    Dalsich 30ks AIM 120D je minus 2,6 miliona na jednu F16. A takto by sme mohli pokracovat.

    Preto je porovnavanie nakupu SVK F16 verzus Holandsko F35 scestne.

  • Argonaut.CZ
    16:52 16.07.2018

    i když si hypoteticky představím, že by cena F-35 klesla na třeba 70 mio USD. Pro nás je to stejně mimo. Nejde ani tak o to, že reálná cena je pak 70+70mio za zázemí, výcvik a přechod. Ale zrovna F-35 potřebuje, aby byla úspěšná, i celý komplex získávání přehledu o bojišti z radarů a kde čeho, inteligentní munici a vůbec jiný způsob válčení, než je v současnosti v AČR. Takže by to nebylo 70 mio x 2, ale třeba 70x4. Nehledě na to, že by to potřebovalo dlouhodobou a dodržovanou strategii, které AČR nebyla schopna, co si pamatuji. To, že si někdo koupí F-35 a nevyřeší věci okolo, tak to podle mě moc nepomůže.

  • Jirosi
    16:30 16.07.2018

    Juhelak: To je otázkou, když pokaždé zatím klesala cena o cca 6%.

  • juhelak
    15:47 16.07.2018

    kazdopádně to je pro firmu smlouva snů..nevim jestli je momentálně na světe jina takhle vynosna smlouva..Zajistěne odběry na 20-30 let dopředu. Marže taky musí být krásna..
    Negativum pro Lockheed Martin muze byt jen to ze je touhle smlouvou firma tak zaměstnaná že nemusi stíhat vyvoj nebo nabídky do jinych segmentů..btw nez se vyrobí poslední objednany kus tak uz USA možna budou vymenovat oletané za nové..takže to bude takové perpetum mobile na peníze.
    To už snad aby ACR počkala na nový letoun z Evropy...pokud nebude v prvních sériích 2-3 dražší nez soudobá verze F35A

  • danny
    15:15 16.07.2018

    Zázemí stojí zhruba stejně, ať už se dělá pro čtyři stroje, nebo čtyřicet. Cena F-16 + adekvátní zázemí je zhruba na polovině, co pro F-35. Když k tomu přidám (v budoucnu klesající) cenu letové hodiny a´ 40 tis. USD, tak mi vychází jediné. Posadit se na zem a začít uvažovat o realistických scénářích. Teda pokud nechceme poslechnout Donalda a zvýšit jako jediní v EU výdaje na obranu na 4%.

  • Luky
    15:01 16.07.2018

    ..u šestnáctky se ale vytahovali, že jsou blízko (něco dávali na simu a ona měla cenu přes 20K)

  • Luky
    14:59 16.07.2018

    Ono to klidně může být třeba 130 : 200mil u pořízení a 13K vs 39K za letovou hodinu a ve výsledku budeš stejně na dvojnásobku...

  • Jura99
    14:49 16.07.2018

    Clanek: spíš než cena zázemí je více vypovídající cena za životní cyklus stroje. Pod pojmem zázemí si každý představí něco jiného a každý zákazník si zpočátku objedná různý objem. Zázemí můžete vlastnit ihned celé nebo vlastnit jen část a zbytek outsourcovat na smlouvu nebo kupovat postupně po částech. Všechny vydané peníze v souvislosti s provozem stroje, ať už byly vyplaceny komukoliv, by měla postihovat cena za životní cyklus stroje.
    Rozdíl v ceně mezi F-16V a F-35A si nebude 100%. Pokud je cena F-35A 85mil, se zázemím 170mil USD, musela by cena F-16V se zázemím být 85mil. USD. Slováci mají přitom cenu 132mil. USD.

  • Clanek
    14:42 16.07.2018

    @Rase
    Je toho plna diskuse pod svatavou, pod snad brzo slovenskymi F-16 dtto
    Namatkou hned z kraje:"...Zázemí je v našich končinách samozřejmě dalších 100% ceny, jak jinak :-). Ve skutečnosti má zázemí servisní podnik a pro menší opravy vlastními silami je to zanedbatelná položka."

    zkratka se to rado podcenuje

  • Jura99
    14:23 16.07.2018

    Smlouvu ještě Slováci nepodepsali, stále mohou říct, že to byl marketingový průzkum a poptat F-35A :-)
    PavolR: ani ty UH-60 nemají za cenu 260mil. to, co obsahovala rámcová nabídka za 450mil. Abyste za těch 1,6mld€ koupili vše dle seznamu za 2,91mld. USD, musel by Američan zlevnit. Nic takového tiskem neproběhlo.

  • Rase
    13:57 16.07.2018

    Clanek:
    kde a kdo tvrdí že nová BVP nepotřebují zázemí ?

  • kazd
    13:37 16.07.2018

    Jan Grohmann : Ok, já s tím nemám problém, jen jsem to podělil, poněvadž o tom byla diskuze u F16 pro Slovensko

  • Clanek
    12:57 16.07.2018

    Pane Grohmanne, to musi byt nejaka pomluva. Tady se clovek docte predevsim to, jak nove BVP vlastne zazemi nepotrebuji (nebo zcela minimalni, az tak minimalni ze jde cenove div ne zanedbat) a i u modernich letadel tu padalo od 5 do 15mil a "to uz v tom musi byt vse".

    Berte to jako namet na clanek, treba neco co by porovnalo nakupni proces nadzvuku / BVP / rucnich zbrani... nekolika statu a pokusilo se dopracovat k cislam za stroj, za vyzbroj, za zbytek zazemi atd a to vse pri ruznych poctech porizovane techniky. Furt to bude porovnavani hrusek a jablek, kde ani z jednoho neni mozne sehnat pristup ke vsem promenym, ale nejake zavislosti by se z toho snad vycislit mohli dat.

  • Shania
    11:48 16.07.2018

    F-35 RIAT

    3F poprvé dává 8,9G na airshow.
    Opět v podstatě jen rychlé přelety, ale pár ukázek ITR, jak pak rychle reaguje v nízkých rychlostech a výkon motoru (stoupavost).

    https://youtu.be/vu8N579v75U...

    https://twitter.com/Oriana0214...
    Hanging with the pilot who flew the US F-35A (Block 3F software) here at #RIAT18 just a few moments ago. He pulled 8.9Gs. Said this airshow really let's you test the limits. (Also this photo was taken by LM staff, from today's flight).
    Ps it's a nice weather day!


    Fotky a další videa zde:
    http://www.f-16.net/forum/view...

  • Jan Grohmann
    11:43 16.07.2018

    Kazd - velmi hrubě řečeno - polovina ceny je za samotné stroje, další polovina za provozní zázemí, náhradní díly, simulátory, servisní podpora, atd. Tak jako ostatně u kažadé podobné zbrojní zakázky, ať za letouny nebo BVP - 50 % cena stroje, 50 % cena zázemí.

  • Shania
    11:36 16.07.2018

    Clanek: tak jak je vidět u Slováků, tak block 70 není za 40mil flyaway. Ale min za 60-70. A celková FMS částka je plně srovnatelné s tím za co se prodává F-35A.

    Dvojmístná verze nebude(respektive se o tom vůbec nemluví), pilot tu už není od toho, aby letadlo pilotoval a nebo obsluhoval senzory (to co je prace WSO), to je vše plně automatické, takže má dost času na všechno ostatní, tzv vyhodnotit informace a rozhodovat.

    V té taktické urovní je v podstatě pilot F-35 je něco jako GCI, akorát v mnohem lepší pozici.

    Např. F-15E ani s WSO se nemůže přiblížit k rychlosti jakou systém F-35 dokáže informace zpracovat a předat pilotovi.

    Takže cena za dalšího člena posádky je přiliš velká s tím jaké by to přineslo výhody. Prakticky bych se vůbec nedivil, kdyby se v budoucnu s pilota stal podstatě WSO a letadlo by letělo převážnou část zcela samo.

    A co si budeme povídat, v případě kdy je třeba být ve velmi přesném uhlu k několika radarům, tak to stejně zvládne jen autopilot.

    Tady jsou eseje o různých systémech, vč fůze dat, takže doporučuji přečíst.
    http://www.palba.cz/viewtopic....

    PS:chybějící dvoumístná verze má ale ten problém, že Tom Cruise asi poletí v superhornetu v Top Gun 2:D

  • kazd
    11:27 16.07.2018

    Ta Belgická dodávka (přitom Belgie má staré F16) oceňuje zavedení nejlevnější F35 na 192 mln USD/ks.

  • PavolR
    11:19 16.07.2018

    clanek:
    No hej, od zistenia, že sme vlastne za sumu, čo zaplatíme, možno nakúpili všetko všetúčko, čo nám bolo schválené, by mnoho miestnych diskutérov padlo na zadok. :-)

  • kisam
    11:04 16.07.2018

    Mňa by zaujímal zdroj informácie že block 70 stojí polovicu toho čo F-35.

  • Clanek
    10:58 16.07.2018

    Pokles ceny o 6% za rok (po pripocteni inflace je to pres 8%) je skvely vysledek. Timto tempem to skutecne vypada, ze se povede pri plnem produkcnim tempu srazit cenu F-35 nekde k / pod 70mil/kus. Zustanou jen vysoke provozni naklady.
    Tohle zacina seriozne "smrdet umirackem" pro spousty jinych (nejen) jednomotoraku.

    Dotaz na Shaniu, nebo jine vice zainteresovane:
    Jak je na tom program F-35 pokud jde o sparku? Byla v uvazovani? Neco specialni pro Izrael (ten tuhle konfiguraci preferuje vytrvale u vseho, az me prekvapuje, ze u F-35 se spokoji s jednomistnou verzi)?

    PS: Tahle pasaz:"...což umožní od roku 2020 snížit jednotkovou cenu za F-35A na 80 milionů dolarů (včetně motoru). Pořád jde ale o dvojnásobnou cenu oproti nejnovější stíhačce F-16 Block 70/72. " zafunguje jako rudy hard.