Pentagon plánuje modernizovat 300 strojů F-16

F-16
Foto: F-16 Figting Falcon je jeden z nejúspěšnějších strojů všech dob / US Air Force

Program nového lehkého stíhače F-35 Lightning II se stále prodražuje a prodlužuje. Pentagon proto plánuje modernizovat a prodloužit životnost 300 strojům F-16 C/D, které mají překlenout období do zavedení nových stíhaček F-35.

Pro modernizační program byly vybrány verze F-16 C/D Block 40/42 i nejmodernější Block 50/52. Letadla projdou jak programem pro prodloužení životnosti o 4 000 letových hodin (Service Life Extension Program – SLEP) tak i hloubkovou modernizací palubní avioniky (Combat Avionics Programmed Extension Suite - CAPES).

Modernizované stíhačky dostanou například radary AESA (radar s plošnou fázovanou anténou a aktivním elektronickým snímáním), nový elektronický bojový systém Terma ALQ-213, palubní systém IBS (Integrated Broadcast Service) a nový centrální displej kokpitu CDU (Central Display Unit).

V případě radarů AESA ještě není rozhodnuto, o jaký typ půjde. V úvahu připadají dva typy – SABR (Scalable Agile Beam Radar) od firmy Northrop Grumman a RACR (Raytheon Advanced Combat Radar) od společnosti Raytheon.



Připomeňme, že radary AESA mají oproti starším radarům přelomové vlastnosti – kromě detekce vzdušných a pozemních cílů, jej lze použít pro radioelektronický boj, utajenou komunikaci nebo k mapování pozemního terénu. Lze jej však také použít jako mikrovlnou zbraň, k ochromení elektroniky protivníka.

Video : F-16 Figting Falcon / YouTube

Dalším důležitým systémem je Terma ALQ-213 řešící rozhraní člověk-stroj. ALQ-213 byl původně vyvinut dánskou firmou Terma pro potřeby dánského vojenského letectva. Systém spravuje prostředky radioelektronického boje, radarové rušičky, odpalování klamných cílů atd.

Modernizační sada se má testovat mezi léty 2014 až 2015. V roce 2016 se mají uskutečnit letové zkoušky a o rok později mají být vylepšeny první stroje F-16.

V souvislosti s modernizací F-16 se ozývají v Pentagonu hlasy, zda není výhodnější investovat peníze do modernizací strojů F-16 než do nákupu supermoderních F-35 Lightninig II – přesněji řečeno, odklonit část peněz z nákupu F-35 do modernizace F-16. Vždyť nejmodernější verze F-16 umí (nebo mohou umět) již to, co chystané F-35 , jen nejsou oblečeny do líbivého „stealth“ hávu.

 

Zdroj: Flight Global

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

F-16 V– kódové jméno „Zmije“

Stíhačka F-16 Fighting Falcon je nejúspěšnější stíhací a bojový letoun všech dob. Bylo vyrobeno ...

Konec výroby F-22 Raptor a jejich místo v americkém letectvu

Tento květen má americké letectvo převzít poslední vyrobený stíhací letoun F-22 Raptor, jehož výroba ...

Americké stíhací letouny ve světle dnešních dnů

Není tomu tak dávno, co americké letectvo zařadilo do své výzbroje moderní stíhací letoun F-22A ...

První F-16 obdrží Írák na podzim 2014

Írák v současné době nemá vlastní nadzvukové letectvo a není tak schopen si zajišťovat vzdušný ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • pavel rampír
    20:36 07.09.2012

    to kubec- no promluvil další odborník... Pane, co to jsou letové vlastnosti podle vás?
    Rychlost, dostup, letová obálka? Víte vůbec co říkáte ? Jak strčí "Sučka " někoho do kapsy?
    Vy zcela jistě znáte jaké jsou tajené parametry vyvýjených či nových strojů,že. Mohl by jste nám
    poskytnout zdroj, rád se něco dozvím.

  • Dip
    23:42 03.09.2012

    Myslím, že negativní zprávy o F-35 mají trochu nasvědomí pomlouvačný "zlý jazykové". Koneckonců s něma počítaj Izraelci a ty by si nic špatnýho nevzali.
    F-16 je i pro svoji zastaralost jistě pořád dobrý letoun pro masivní nasazení a Amíci jich maj spoustu. Navíc jsou technologicky tak napřed, že není zas kam chvátat a maj ještě Raptory - ty budou tvořit tu převahu.

  • Jirka
    22:13 03.09.2012

    Super záležitost, začínají hledat kompromis mezi náklady na stealth mašiny a používání jejich technologie na letouny předchozí generace. Tak jako u projektu F 15 Silent Eagle. Však to muselo být neveselé zjištění, že se letouny jako F 117, B 2 nebo F22 dají dobře sledovat radary z 50. let jen díky tomu, že používají nízké nosné kmitočty, ČSLA repsektive AČR je ve výzbroji měla také ( P-12 A P-18). Jejich osud se naplnil s uvolněním daného kmitočtového pásma pro civilní využití.

  • Kassir - Militarybox
    18:41 03.09.2012

    pro Kubec

    U systémů tankování pevným ráhnem (tak jak je to u U.S. Air Force) je tankovaný letoun naveden do potřebné pozice za tanker a pak je jediným úkolem pilota otevřít uzávěr a udržovat polohu. Zasunutí ráhna do tankovacího otvoru letounu je věcí operátora v tankeru.

  • Kubec
    18:19 03.09.2012

    Souhlasím s Ondrou, co jsem si četl nezávislé články, tak F35 nemá nějak zázračné letové vlastnosti, spíš bych řekl lehce podprůměrné a stealth technologie to asi těžko zachrání. Američani si asi brzo uvědomí, že je ruský Sučka strčej do kapsy a začnou s vývojem jinýho stroje. Neumim si představit že by Amerika nakupovala např. francouzský Rafale:-D

    Měl bych mimo jiné takový věcný dotaz, jak dokáže pilot tankovat za letu, když má nasávání paliva daleko za kabinou a hlavou nehne ani o píď? Jak se tam může trefit, ví to někdo?

  • Ondřej Lacina
    13:38 03.09.2012

    Ono se nakonec zjistí že modernizované F-16, F/A-18 a F-15 dokážou plnit úkoly mnohem lípe a levnějí než do nebe vychvalovaná F-35 a bude se opět hledat náhrada za F-35 ;)

  • Left
    13:21 03.09.2012

    Ohledně těch F-35 je to nějaké zamotané. Tak jako tak bude někdy potřeba F-16 a F-18 nahradit, takže je dobré vyvíjet stroj jako je F-35, když je ještě čas.

  • Deadog
    07:57 03.09.2012

    nasalpane video :) naslapane letadlo