Pentagon chce nové stíhačky F-15X Advanced Eagle. Letectvu navzdory

Pentagon chce nové stíhačky F-15X Advanced Eagle. Letectvu navzdory
F-15C odpaluje střelu vzduch-vzduch AIM-7 Sparrow / USAF

Podle amerického webu Bloomberg Pentagon plánuje nakoupit nejnovější stíhačky čtvrté generace F-15X Adavanced Eagle od firmy Boeing. Nové stroje mají doplnit zastaralé a na provoz drahé stíhačky F-15C/D. Nákup F-15X může podpořit i nastupující americký ministr obrany Patrick Shanahan, který 20 let pracoval ve firmě Boeing. Pikantní ale je, že americké letectvo (USAF) žádné nové stíhačky čtvrté generace kupovat nechce.

USAF v současné době řeší vážný problém s nasaditelností (viz níže) svých bojových letadel. USAF je stále nejsilnější na světě a dokáže si poradit s jakýmkoliv protivníkem, ale mezery mezi USAF a nejvyspělejšími protivníky se neustále zmenšují.



USAF zavádí do výzbroje špičková letadla páté generace F-35A Lightning II, ty jsou ale hlavně určena k vedení nejsložitějšího boje vzduch-země, například potlačování nepřátelské protivzdušné obrany SEAD (Suppression of Enemy Air Defenses).

Horší situace je v oblasti vedení boje vzduch-vzduch. Také F-35A je schopen vést boj vzduch-vzduch na dlouhou vzdálenost, ale letounu chybí potřebný dolet, nosnost a letové výkony, které nabízejí dvoumotorové stroje. Navíc piloti F-35 se při výcviku nemohou soustředit pouze na nácvik vzdušného boje.

V USAF k vedení boje vzduch-vzduch slouží především 212 dvoumotorových stíhaček F-15C a 187 F-22A. Avšak pouze 70 % F-15C je nasaditelných do boje, v případě F-22A to je dokonce pouze 50 % (údaje z roku 2017). Samozřejmě nesmíme také zapomenout na víceúčelové jednomotorové stíhačky F-16 a na moderní úderné F-15E Strike Eagle. Nicméně stále platí, že hlavní tíhu bojů vzduch-vzduch nesou (patřičně cvičeni) piloti na letounech F-15C a F-22A.

V současné době USAF provozuje 312 letek. V tomto počtu nejsou zahrnuty jen bojové letky, ale také dopravní, průzkumné, bombardovací a tankovací letectvo, ale také raketové a vesmírné síly, atd. Z toho přímo bojových letek (F-15, F-16, F-22, F-35, A-10) je 55. USAF přitom požaduje ke zvládnutí všech úkolů na něj kladených v roce 2030 minimálně 62 bojových letek (navíc tedy 7×24 bojových letadel) a celkově 386 letek. Dodejme, že na konci studené války  USAF mělo 401 letek.


USAF pro plnění všech úkolů požaduje v roce 2030 početní nárust na 386 letek; větší foto / USAF

Problém je, že stíhačkám F-15C/D rychlé končí životnost a neexistuje za ně výkonnostně adekvátní náhrada. Navíc provoz F-15C je velmi drahý. Ostatně v minulém roce proběhly v médiích zprávy o záměru USAF začít od roku 2020 vyřazovat nejstarší F-15C/D z výzbroje a zastoupit je posledními verzemi stíhaček F-16.

Ale podle deníku Bloomberg může být vše jinak. Pentagon údajně v požadavcích na vojenský rozpočet pro fiskální rok (FY) 2020 (běžící od 1. října 2019 do 30. září 2020) požaduje 1,2 miliardy dolarů na nákup 12 nových stíhaček F-15X Advanced Eagle. Tuto zprávu měly potvrdit dva nejmenované-nezávislé zdroje (nejde tedy o oficiální zprávu).

Záměr o koupi F-15X údajně vychází z vrcholných míst Pentagonu a také od nastupujícího nového amerického ministra zahraničí Patricka Shanahana. Nicméně podplukovník Joe Buccino, mluvčí Shanahana, jakýkoliv nátlak nastupujícího amerického ministra obrany na nákup produktů firmy Boeing odmítl.

Záměr nakoupit F-15X tedy nevychází od USAF. Podle Heather Wilson, tajemnice USAF, letectvo nebude letouny čtvrté generace v žádném případě kupovat. „V současné době máme 80 procent letadel čtvrté generace a 20 procent letadel páté generace. V jakémkoli boji, který máme za úkol naplánovat, více letounů páté generace vytváří propastný rozdíl a myslíme si, že poměr 50 na 50 neznamená kupovat nová letadla čtvrté generace, ale znamená pokračovat ve zvyšování počtu letadel páté generace,“ uvedla v září Wilson.


F-15C

David Majumdar v článku v The National Interest šel ještě dále: „Je fascinující, že na tento prodejní nadhoz Boeingu se tisk nechal nachytat... Letectvo nikdy nebude kupovat tuto stíhačku. Je nepoužitelná v silně chráněném vzdušném prostoru, pokud se budeme zabývat jakoukoli skutečnou vojenskou silou.“

Na druhou stranu izraelské letectvo (IAF) má jiný názor ‒ Izrael se definitivně rozhodl nakoupit 25 nových F-15IA (vycházející z F-15SA a F-15QA) za čtyři miliardy dolarů. První letouny má Izrael získat v roce 2023. Současně bude kupovat další stíhačky F-35A Lightning, resp. F-35I Adir. Prozatím tedy Izrael závazně objednal 50 F-35A a 25 F-15IA.

Do oficiálního zveřejnění požadavků na vojenský rozpočet pro FY2020 se toho může ještě mnoho změnit. Není také jasné, zda jde o jednorázový nákup nebo začátek delšího trendu. Ostatně bude zajímavé sledovat, zda Pentagon (pokud požadavek v rozpočtu skutečně existuje) nákup F-15X přes výše uvedený odpor USAF protlačí.

Pár slov o letounu. F-15X využívá zejména technologie F-15E Strike Eagle, saúdských F-15SA a katarských F-15QA. Richard Aboulafia, specialista na vojenské letectví pracující pro konzultační firmu Teal Group, pro Bloomberg uvedl, že díky prodeji F-15 do Jižní Koreje, Singapuru, Saúdské Arábie a Kataru firma Boeing udržuje F-15 stále na špičkové úrovni.


Promo video F-15 Advanced (2016), z které vychází F-15X.

„F-15 díky doletu a výkonu tvoří vlastní třídu. Je rychlejší, má větší nosnost a doletí dále než F-35 Joint Strike Fighter, nejnovější a nejdražší program Pentagonu. F-35 je však stealth, což F-15 není,“ říká Aboulafia.

Jednomístný F-15X má mít zcela nový drak se životností 20 000 letových hodin (původní F-15C/D má originální životnost pouze 5000 hodin). F-15X získá přepracovaný kokpit s jedním velkým displejem, přilbu s průhledovým displejem JHMCS II, radiolokátor APG-82 AESA, nejnovější avioniku včetně počítače pro řízení mise, nový nízkoprofilový head-up displej, nejnovější komunikační vybavení, systémy včasné výstrahy, prostředky radioelektronického boje, kontejner s infračerveným čidlem (IRST), atd. atd.

V případě výzbroje se počítá s novými křížovými pylony, díky kterým může F-15X (podobně jako F-15QA a F-15SA) nést až 16 střel vzduch-vzduch středního doletu AMRAAM. Alternativně F-15X např. pojme 25 přesných pum StormBreaker (SDB II) a osm střel AMRAAM, případně při stejném počtu střel AMRAAM až sedm jednotunových pum JDAM. Celkově lze pod křídla a trup F-15X zavěsit více než 13 000 kg výzbroje, včetně protilodních zbraní.

Podle webu The Drive v případě zavedení F-15X hrozí pouze minimální nebo dokonce žádné vývojové náklady (vše zaplatili výše zmínění čtyři zahraniční zákazníci). Navíc stíhačky F-15X se mohou bez větších nákladů zapojit do současné provozní infrastruktury letadel F-15C/D a F-15E Strike Eagle. 

Zdroj: Ynet, Bloomberg, Task Purpose

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

V-22 Osprey a F-15SE Silent Eagle: Izrael kupuje špičkové zbraně

Izrael se Spojenými státy jedná o nákupu konvertoplánů V-22 Osprey a stíhaček F-15 Eagle. Podle ...

Americké letectvo zvažuje vyřadit stíhačky F-15C/D Eagle

Podle webu Air Force Times americké letectvo (US Air Force) vede vážné debaty o možném vyřazení ...

Izrael uvažuje o dalších stíhačkách F-15I “Ra'am”

Izraelské letectvo IAF (Israel Air Force) již závazně objednalo 50 víceúčelových stealth stíhaček ...

Americké letectvo zvažuje nákup nových stíhaček F-15X

Na základě poptávky amerického letectva (USAF) firma Boeing připravila koncept modernizované verze ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

  • lemkin
    10:42 28.12.2018

    Tak oni moc na výběr nemají, pokud si chtějí udržet nějaké tabulkové počty letek. Nové F-22 již nevyrábějí. Mohou modernizovat starší F-16, přikoupit nové......., ale nezískají tím stroj pro vybojování vzdušné nadvlády.

    F-35 problém se stárnutím F-15 neřeší - nepřichází tak rychle, primárně nahrazuje jinou kategorii a jeho bojová hodnota je nyní diskutabilní (úvodní série, vycvičenost osádek, složitá a drahá údržba). Jedna věc je v letadle letět a dělat fotky do novin a druhá zkusit své štěstí (zatím to štěstí nikde nezkoušejí a to ani v místech, kde žádná PVO není).

    Do nových F-15 piloti původních v zásadě jen "přesednou" a Boeing tak nějak udrží svůj zbrojní program při životě. Mohlo by se totiž klidně stát, že do soutěže na nový stíhač by již neměli s čím jít a v zemi by jim zůstal pouze jeden dodavatel vojenské letecké techniky tohoto druhu.

    • Jirosi
      11:01 28.12.2018

      "Boeing tak nějak udrží svůj zbrojní program při životě."
      Což je přesně obráceně, pokud dnes nakoupí stroje se životností 20 000h, tak kolik let bude trvat vypsání soutěže na jejich nahrazení?

      • skelet
        11:51 28.12.2018

        zhruba do příchodu stíhače 6.generace. tj 2040

      • lemkin
        12:14 28.12.2018

        Nakupují nyní 12 strojů to jsou drobné. Později možná několik dalších jako náhradu za další stárnoucí stroje. Důležité je, že bude onen typ zaveden. Jinými slovy udržet výrobní linku a lidi. Stejně tak to udělají se Super Hornetem pro námořnictvo.

        • Jirosi
          13:10 28.12.2018

          Nejsou to drobné, je to zbytečný další stroj co nemají zavedený. Co tam bude strašit 40+.let. Od roku 2020 se mají začít vyřazovat a tady budou nové s životností do 2060+?
          Přitom věta o snadném zařazení do stávající infra. je spíše vtip. Co má letoun společného z aktuálními typy, krom názvu a tvarové podobnosti.

          • skelet
            14:19 28.12.2018

            vzhledem k tomu, že flotila F-15 je na hranici své životnosti a F-35 se nestíhá zavádět v dostatečném množství..

          • Jirosi
            14:55 28.12.2018

            Skelet: Proto se počítá z jejich vyřazováním od roku 2020.
            USA nekupují F-35 jako náhradu F-15, a pokud si další státy mohou zaslat objednávku na další F-35, jaký problém by to byl pro Pentagon?

          • skelet
            15:43 28.12.2018

            Jednoduchý, potřebují udržet Boeing ve hře.

          • Jirosi
            16:14 28.12.2018

            Pokud je chce Izrale a bude je dostávat až po roce 2023-2025(tipuji). Tak kdy by se podle tebe měla uskutečnit dodávka těch pro USAF, aby udržela Boeing ve hře a měli smyl jako náhrada pro od roku 2020 vyřazované F-15 C/D?
            A to se nebavíme, o tom kdy by ta jednotka získala operační způsobilost.

          • skelet
            16:22 28.12.2018

            hledáš složitosti, tam kde nejsou.
            Jednak F-15C nebudou vyřazovat najednou, ale postupně. A hlavně je to celé jen dotace pro Boeing.

    • Trener
      13:17 31.12.2018

      Koukám, on ten Raptor pořádně přeběhl svou dobu a "trefil" se do špatného období, že se nepokračovalo ve výrobě.

  • Jirosi
    09:56 28.12.2018

    "Podle amerického webu Bloomberg Pentagon plánuje nakoupit nejnovější stíhačky čtvrté generace F-15X Adavanced Eagle od firmy Boeing. Nové stroje mají doplnit zastaralé a na provoz drahé stíhačky F-15C/D"

    Místo drahých a zastaralých F-15, nakoupí nové "zastaralé" a ještě dražší.
    Pokud to někdo protlačí, tak tomu říkám slušný lobing.

    • balm
      14:09 28.12.2018

      Modernizace nadčasové konstrukce samozřejmě není zadarmo a náklady se někde projevit musí. Překvapivě v ceně letounu.

      Z Vašich odpovědí jsem už pochopil, že problematice vlastně vůbec nerozumíte a především nechcete. Alespoň si představte, že vzdušný prostor kryje letka F-15X Eagle a nelze se nezeptat, jakými letouny byste se chtěl Eaglům bránit? Uvědomte si, že na trhu není žádný konkurence schopný letoun schopný účinně se postavit nejmodernějším Eaglům. F-22A Raptor provozuje výhradně USAF a nikomu jinému neprodají.

      Ruskými stroji Su-35S s nejmodernějšími Irbis-E ... no to půjde těžko, protože AN/APG-82v2 je výrazně vyspělejší a především Su-35S má RCS minimálně 2x větší, než prototyp F-15X. V obratnosti? Na to bych si nevsadil a co se týče soubojových střel AA 5. generace, tak ty jsou zatím ve výzbroji Izraele a USA. Rusové zatím nedisponují AA střelami 5. generace. Jít proti střelám jako Python 5, nebo Sidewinder X Block3 s modernizovaným Archerem R-73 (střela 3. generace, unikátní, přesto zastaralá v porovnání s konkurencí) ... to není úplně dobrý nápad. Ani modernizovaný Archer R-73L prostě nemůže provádět tak agresivní manévry, jako např.: Python 5 (v současnosti asi nejvyspělejší střela na světě).

      Respektive ... v bojovém střetu se jeden letoun přímo nabízí. Možná překvapivě, ale je to právě modernizovaný Eurofighter Typhoon. Otázku, kterou si kladu jsou nové verze radarů, protože o nich mnoho nevím (není to můj obor a informace nezískám) a přesné informace o radarech patří mezi utajované informace. Může být stejný, lepší, nebo horší, ale minimálně v BVR by měl mít Eagle navrch, protože nabyl schopnost nést AA munici ve vnitřních šachtách. Ovšem v letových parametrech na blízkou a střední vzdálenost má Typhoon navrch, protože pro ně byl stvořen. Díky těžišti a křídlům, bude podstatně obratnější ve vyšších bojových rychlostech. Jasně nemá dolet atd. ale parametry a výzbrojí nezaostává.

      • Shania
        15:21 28.12.2018

        Asi si to pleteš se silent eaglem, to není to co tady nabízejí. F-15X nemá možnost nést munici interně. V konfiguraci v které ten stroj nabízí, s cft a možností nést velké množství AAM (osobně dost pochybuji, že jich ponese víc jak 12) je to spíš podpůrný stroj pro 5gen stroje.

        O tom jestli má Su-35 2x větší RCS než F-15X bych taky pochyboval, obzvlášť s tou výzbrojí a EFT. Radar má F-15X lepší.

        • balm
          00:39 31.12.2018

          Nepletu, protože projekt Advanced Eagle F-15X existuje ve třech hlavních variantách prototypu a ani jeden prototyp není prozatím v předsériovém stádiu.

          • Shania
            11:25 31.12.2018

            Tak pokud máš nějaké interní informace, tak sem s nimi:)

            Kde Boeing vzal tři prototypy? Kdo jim to zaplatil? Je to z jejich vlastní iniciativy? A nebo jde jen o modifikovane SE/QE?

            NA drive píší: The F-15X features no low-observable enhancements of any kind.

            Tak kde jsi vzal to snížené RCS a interně nesenou munici?

          • balm
            12:20 01.01.2019

            @Shania
            Boeing není veřejná informační kancelář :-)

            Přímou linku mezi zrušeným "Silent Eagle" a "Advanced Eagle" netvoří jen levoboček MBL2040C, ani ASFPS2040C (obecně označovaný jako Eagle 2040C), ale také přímý nástupce ASF F-15C v podobě ASF15X/C - F-15X Advanced Eagle, což 4.5th gen. letoun určený pro vybojování vzdušné nadvlády s kompletně přepracovanýmí křídly i stabilizátory s možností nést AA munici ve vnějších modulárních schránkách, které lze upravit podle typu mise. Z původního vývoje (ten se nabízel zejména Japonsku) vznikl pokračovatelský projekt ASF15X - kritické stealth části zajišťuje Lockheed (stejně jako na F-35).

            Okolo modelů projektových modelů 1:5 chodím 3x denně, byť přímo na Eaglech nepracuji.

          • Shania
            14:29 01.01.2019

            schranky - tím myslíš fast packy (cft) a nebo stealth pody jako nabízel boing u SH?

            F-15X bude mít tedy šikmé směrovky?

            Mimo těch modelů mají i prototyp a nebo demonstrator?

            Dik

          • balm
            16:13 01.01.2019

            @Shania

            Ve verzi ASF15X/C existoval 1kus letuschopného demonstrátoru (2013) s přepracovaným trupem, křídly i ovládacími plochami. Právě "stealth pody" tvoří demontovatelnou, ale pevnou součást spodního vztlakového trupu se schopnostní pojmout BVRAAM 4 a 5. generace. (výrobu a vývoj zajišťuje BAE). Ustoupit musela palivová nádrž (nově se v mokrých křídlech tvarem ne nepodobne SU-57), přepracování vedení sání, brzd a podvozkového mechanizmu + AMAD. Regukované motory P&W F119-PW-101-EPE s vektorováním tahu sdílené s budoucím upgrade F-22 Raptor Block4+ (AMAD). Tak měl vypadat budoucí Eagle (Advanced Eagle), ale vzhledem k jeho ceně a faktu, že nejžhavější zákazníci dali přednost multifunkčním F-35, se obávám, že zůstane u toho jednoho kusu. Vystavená fotografie AS15X/C za letu pochází z roku 2015. ASF15X/C byl navržený jako plnokrevný stíhač, jehož jediným úkolem mělo být zničení moderního letectva protivníka. Z jednodušene hybrid F-15 a F-22.

            MBL2040C nemám tušení, ale vzhledem k situaci Eagle 2040C, bych řekl, že bude navždy pohřbený a Eagle 2040C - tedy nabízená platforma pro USAF i zahraniční zákazníky prochází testováním. Jenže jako nosič to nemá moc velkou budoucnost. To už není Eagle, ale létající dojná kráva.

            Nepracuji na Eaglech, takže neznám rozsah projektů a i kdyby, stejně bych mlčel. Neřekl jsem nic, co už neprosáklo útržkovitě na veřejnost.

      • Aloha
        17:00 28.12.2018

        No oni půjdou primárně asi na čínský J-20, jaký je váš názor na něj? díky

        jinak za mě to omlazení flotily eaglů smysl dává, zvedne to výrazně schopnosti letectva do příchodu 6.gen

      • flanker.jirka
        18:28 28.12.2018

        Naprostý souhlas s tím co vám tu napsal Shania a Aloha. Na nějaké střely 5. generace pro krátkou vzdálenost dojde jen v nouzi, všechno se dnes snaží taktikami řešit střelami BVR, proto možná zvýšení kapacity pro AIM 120.
        Co znamejí slova "výrazně vyspělejší" a jakou konkrétní hodnotu RCS F 15X má a při jaké konfiguraci podvěsů?
        ...když už začínáte s tím, že v současnosti nemá F 15 konkurenci, tak končíte tím, že je tu EFT, s EFT si umí poradit i indové se SU 30 s radary BARS (předchůdce Irbis).
        AESA je bezpochyby lepší technologie oproti PESA radarům, ale kolikrát se stane v praxi, že půjde jeden na jednoho? Vždy je stíhač pouze jeden článek v operačních svazech letadel, kolik misí se dnes děje bez pomocí letadel včasné výstrahy a elektronického boje?

        • balm
          00:43 31.12.2018

          Co může znamenat výrazně vyspělejší? U radarů hraje primární úlohu počet a vyspělost modulů anténní soustavy, nebo-li poměry modul/výkon/úhel/hmotnost.

      • Jirosi
        18:30 28.12.2018

        Balm: Stejně jako Skeletovy, tady přece nejde o to jestli se dají F-15C/D nahradit novými F-15X. Ale o to, že pokud k tomu dojde tak se ta 6.gen odsune nebo se sníží jejich počet. A to už tu jednou bylo z F-22.
        V Rusku na tohle přistoupily a kupují nové Su-35. Jenže nepřítelem USAF, bude spíše Čínské letectvo. A pokud jim ty Eagly z 5000h vydrželi přes 30.let, jak dlouho budou létat na nových z 4x větší životností?

        • skelet
          19:45 28.12.2018

          tvá úvaha jest chybná

          • Jirosi
            20:18 28.12.2018

            A jak si tedy vysvětluješ ten odpor USAF?
            Když budou muset začít omezovat provoz, protože letouny začnou vyřazovat.

          • skelet
            20:31 28.12.2018

            tví rodiče museli být strašně bohatí..

      • strikehawk
        21:26 29.12.2018

        No nevím, nevím Balme. Chápu, ze pro naši generaci je krasná F-15 ikonickym výtvorem a stálicí nebe.
        Z racionálního hlediska se ovšem jedna o letitou, dávno překonanou konstrukci, aerodynamicky, materialově, technologicky ......ostatně USA mají již 20 let k dispozici typ prekonavajicí F-15 ve všech podstatných parametrech. A překonává ho i Su-27 a její deriváty o Su-57 ani nemluvě . Kvůli tomu také vznikl F-22 že.
        USAF zná dobře limity konstrukce F-15 a proto se všemožně brání zavedení modernizované verze, která, což zřejmě ne dobře chápeš, nemá, vzhledem k předpokládanému nasazení v silné chráněném prostoru šanci obstát jak trefně komentuje tento lobing komentátor NI.
        Tvůj hypoteticky střet letky F-15X totiž nikdy nebude v úvahách strategů USA probíhat nad územím USA ale nad územím nepřítele se silnou PVO a REB. Bez schopnosti stealth tudíž vskutku mission impossible.
        Navíc spoléhat se, ze nepřítel nedosáhne stejně úrovně u AESA radaru a ŘS by bylo nejen pošetilé ale přímo hloupé speciálně u zamýšleného nepřítele který již minulosti prokázal schopnost dosáhnout významného náskoku (viz Mig 29 a R73)

  • Standa
    18:47 27.12.2018

    K článku, Izrael není jiného názoru, jen nemá možnost koupit a provozovat těžká letadla na úrovni F-22. USA těžká letadla 5 generace mají a provozují je. V případě akutní potřeby dokáží nějaký derivát F-22 opět vyrábět a provozovat. Prodávat je ale patrně opět nebudou.

    • PavolR
      19:34 27.12.2018

      Tiež si treba uvedomiť, že USA zbroja do akýchkoľvek situácii kdekoľvek na svete, zatiaľ čo IAF iba do svojho špecifického regiónu, kde sotva budú stáť proti niečomu modernejšiemu než S-300 a aj to iba v takých symbolických množstvách, že to zmajznú s F-35 a zvyšok práce odvedie pre 4. generácia.

    • palo satko
      21:20 27.12.2018

      Aky časovy udaj je od tej "Akutnej potreby" po "opět vyrabět"? 5 rokov? 25 rokov?

      • Standa
        12:21 29.12.2018

        Osobně bych to viděl na 5 let. V dnešní propojené ekonomice a politice je vojenský konflikt až tou poslední možností. Kdyby opravdu došlo na válku (třeba jen omezenou), tak tomu bude předcházet nejdříve politický tlak, pak ekonomický tlak s násobným politickým tlakem. Pak bych to viděl na vojenské provokace, které vyústí ve vojenský střet. Když si vezmu Rusko Ukrajinský konflikt, tak ten začal roku 2014, teď bude 2019. Být v USA člověkem s mocí, tak už bych v roce 2015 dával dohromady možnosti, jak co nejrychleji obnovit linku na F-22. Konflikt na Ukrajině krásně předvedl, že letadla 3 a 4 generace moc šancí proti silné PVO nemají.

  • theo
    18:00 27.12.2018

    Je kľudne možné , že disponujú info. - stealth za pár rokov môže byť
    prekonané , a údržba antir. povrchov je drahá a časovo náročná .
    Cesta modernizácie F-15 mi príde OK , nakoľko je to pekné a výkonné
    lietadlo . Pokiaľ neobnovia výrobu nejakého modernizovaného
    F-22 , vyzerá to na dobrý ťah . A pokiaľ vyriešia cenu prevádzkových
    nákladov , tak ich do udržanie vzdušnej nadvlády nemusí prísť
    tak draho. Jednoducho ruská cesta po americku . Hi tech novinky
    v modernizovanom draku .

  • Shania
    17:53 27.12.2018

    Tak si to spočítej, USAF má v planu pořídit jako náhradu za F-16 +1700 F-35A

    Při nákupu 60-80ks ročně, budou tohle množství vyrábět 20let.
    Takže na nakup dalších F-35A není moc prostor (min politický) a buď můžou F-15C nahradit novějšími F-16, modernizovat F-15C a nebo nakoupit nové stroje.

    USAF samozdřejmě další 4gen stroje nechce, mají jich dost.

  • Pepin Nešpor
    15:44 27.12.2018

    No ty jo! 13 tun výzbroje toje bombardér a ne stíhačka

  • dusan
    15:21 27.12.2018

    Je možné, že bude kompromis. Japonské stroje F-15CJ/DJ majú ešte značnú rezervu životnosti (sú podstatne mladšie) a zároveň si amíci podporia biznis (vývoz F-35).

    https://defence-blog.com/news/japan-considering-selling-old-f-15-jets-to-the-u-s.html

  • Miroslav
    14:43 27.12.2018

    Už dlhšie sa hovorí, že USA sa opäť vrátia ku konceptu ozbrojených síl ktoré budú čeliť podobne vyspelému protivníkovi. Oživenie F-15 ktoré mali pôvodne byť nahradené F-22 a F-35 by tomu naozaj nasvedčovalo. Po rozpade bipolárneho sveta sa čistokrvní vzdušní akrobati (SU-27, F-15) dostali na okraj záujmu a do popredia sa dostali viacúčelové stroje a stíhacie bombardéri. Keby som si musel tipnúť tak by som povedal, že tým budúcim súperom bude Čína.

    • _.Fakta
      15:14 27.12.2018

      tomuhle komentáři nerozumím. Proč by se US armáda měla vyzbrojovat zbraněmi na stejné urovni jako potencionální protivník, jestliže disponuje již něčím lepším?? Není náhodou oživení F-15 důvodem proto, že se ukazuje, že F35 není tak dobrá stíhačka, že US nezvládly její vývoj? - vzpomeň si na své komentáře SU57 versus SU35S