Pentagon sází na umělou inteligenci, pilotům stíhaček pomůže ovládat roje dronů

F-35 Lightning II / US Air Force

Americké stíhačky F-22 a F-35 v blízké budoucnosti získají prvky umělé inteligence (AI). Inteligentní stíhačky umožní pilotům efektivně ovládat roje desítek nebo dokonce stovek bojových dronů.

V nedávném článku Drony Perdix: Testování zabijáků ruských systémů protivzdušné obrany S-400 jsme představili technologii rojů bezpilotních letadel Perdix. Roj obsahuje desítky nebo dokonce stovky dronů s rozpětím křídel 30 cm, které dokáží mezi sebou komunikovat a "domlouvat" se na společném postupu.

Roj dronů Perdix se de facto chová jako včelí roj. Každý dron Perdix lze vybavit malou bojovou hlavicí, ale i nejrůznějšími senzory nebo prostředky elektronického boje.

Pentagon v technologii robotických rojů vidí ideální nástroj, jak si v budoucnu poradit s tou nejmodernější vojenskou technikou protivníků - především s pokročilými komplety protivzdušné obrany.

Je zde však problém. V současné době řízení tak velkého počtu dronů vyžaduje několik lidí. A to je v bojových podmínkách velice nepraktické a nebezpečné. Nemluvě o tom, že drony Perdix budou vypouštěny z letadel nad nepřátelským územím, daleko od sofistikovaných řídicích struktur.

Pentagon proto vyvíjí nové systémy s prvky umělé inteligence, které umožní bojovým pilotům v reálném čase koordinovat činnost desítek až stovek dronů. Prvky umělé inteligence získají nejdříve elektronikou a senzory "prošpikované" americké stíhačky F-22A Raptor a F-35 Lightning II.

Jiná cesta není. Na piloty dnešních stíhacích letounů se kladou enormní vědomostní a kognitivní požadavky. Piloti v boji musí nejen ovládat svůj stroj a velmi komplikovanou techniku, ale také neustále uvažovat o správném taktickém postupu. Není divu, že výcvik kvalitního pilota stojí desítky milionů dolarů a zabere mnoho let.

Zbývající část článku si přečtete na HYBRID.CZ 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Drony Perdix: Testování zabijáků ruských systémů protivzdušné obrany S-400

Americké námořnictvo ze stíhaček F/A-18E Super Hornet poprvé zkušebně vypustilo inteligentní roj ...

Cena stíhačky F-35A poprvé pod 100 milionů dolarů

Americké ministerstvo obrany a Lockheed Martin je před uzavřením dohody o dodávce desáté výrobní ...

Lehké útočné letouny místo F-35 Lightning II?

Předseda senátního výboru pro ozbrojené síly John McCain ve své alternativní Bílé knize o obraně ...

Cvičení Red Flag: Stíhačka F-35 ničí soupeře poměrem 15:1

Na probíhajícím leteckém cvičení Red Flag 17-1 na základně Nellis Air Force Base prokázala stíhačka ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • KOLT
    21:33 12.02.2017

    Kolem stíhačky 6. generace už také nějaké tanečky probíhají. Zatím není nic moc jistého, nicméně téměř jistě budou odděleny USAF a USN projekty. Maximálně budou sdílet technologie, ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolem stíhačky 6. generace už také nějaké tanečky probíhají. Zatím není nic moc jistého, nicméně téměř jistě budou odděleny USAF a USN projekty. Maximálně budou sdílet technologie, napadá mě motor, radar (a senzory vůbec). Nicméně drak bude rozdílný (otázkou je, jak moc). USMC si budou muset asi ještě hodně dlouho vystačit s F-35B. Koneckonců modernizační potenciál má docela slušný. A v případě konfliktu s vyspělým protivníkem by cestu razily prostředky USN, takže Marina bude na vedlejší koleji, nejvýš se dočkají technologií z letounu 6. generace zabudovaných v modernizovaných F-35B.

    Hlavní spor se spíš vede o koncepci 6. generace. Jedna skupina tlačí velké letadlo s velkým doletem, bez důrazu na manévrovatelnost ap. (tedy něco jako hodně zvětšená XF-22). Druhá skupina by raději klasičtější stíhačku, protože se obává, že vývoj na poli senzorů sníží výhody stealth natolik, že se vzdálenost vzdušných soubojů posune zpět k WVR nebo těsně za ni. A pak je tu samozřejmě nezanedbatelný počet takových, kteří by chtěli něco, co se dá sekat jak Baťa cvičky :-)Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    19:47 12.02.2017

    marecino: F/A-18 z roku 1983(34), F/A-18 SH z roku 1999(18). Takže nahrazovat letadla v polovině životnosti je drahé i na USA. Předpoklad je že v době dosluhování bude k dispozici ...Zobrazit celý příspěvek

    marecino: F/A-18 z roku 1983(34), F/A-18 SH z roku 1999(18). Takže nahrazovat letadla v polovině životnosti je drahé i na USA. Předpoklad je že v době dosluhování bude k dispozici nový letoun pro jejich nahrazení. Pokud ne, nakoupí co bude, tedy F-35. Ale pokud by dnes přiznali že nakoupí F-35, tak by žádné peníze na vývoj nového stroje nedostali. Ale když se podívá kolik dnes trvá vývoj nového stroje, tak by ten vývoj měl začít co možná nejdříve aby to vůbec stihly.Skrýt celý příspěvek

  • Dundee
    16:35 12.02.2017

    Citatel666: Jedná se o potenciální využití v případě vojenského střetu, kde by se na neamerické straně vyskytovaly pokročilé systémy pozemní PVO (například již zmiňované ...Zobrazit celý příspěvek

    Citatel666:

    Jedná se o potenciální využití v případě vojenského střetu, kde by se na neamerické straně vyskytovaly pokročilé systémy pozemní PVO (například již zmiňované S-400).
    Taková situace může nastat krom aktuálních konfliktů i v případě velkého střetu mocností, kde často, nezávisle na agresorovi, útočí všechny strany konfliktu na nepřítele.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    09:26 12.02.2017

    marecino: SH měl být nahrazen novým stojem což se začne dít nejdřív okolo 2030. Dál USN neplánuje nakoupit moc F-35C, nemají ji tam moc rádi, není to projekt NAVAIR a tak má ...Zobrazit celý příspěvek

    marecino: SH měl být nahrazen novým stojem což se začne dít nejdřív okolo 2030.

    Dál USN neplánuje nakoupit moc F-35C, nemají ji tam moc rádi, není to projekt NAVAIR a tak má nejspíš dost nepřátel na vysokých místech. Taky tu jde o pracovní místa a odložením nákupu F-35C asi chtějí udržet linku SH co nejdéle v provozu. Prostě politika.

    Nakonec by to byla asi sranda, stejně jako u Kanady která prodělá na dočasných SH kalhoty, vidět USN bez F-35C a nutně tak přejít do role podpory LHD s F-35B USMC.

    I kdyby se to stalo, nevím kdo domyslel to, co se stane okolo 2040 kdy je vyřadí, neumím si představit, že je nahradí jediným typem, který bude nejspíš dražší než F-35C. Možná už v tu budou AI wingmani a počty doplní menší drony, uvidíme.Skrýt celý příspěvek

  • marecino
    01:03 12.02.2017

    Shania a ty vies odpoved na moju otazku? keby to bolo len preto ze je SH novsi ako hornet tak by ho planovali nahradit, len neskor, len oni ho nechcu vobec nahradit za F-35C nie?

    Shania a ty vies odpoved na moju otazku? keby to bolo len preto ze je SH novsi ako hornet tak by ho planovali nahradit, len neskor, len oni ho nechcu vobec nahradit za F-35C nie?

  • Citatel666
    23:09 11.02.2017

    Prepacte, mi, prosim. Som tu novy. Malo vzdelany a s modrou knizkou. Preco ten ujo v clanku pise, ze tie "veci" budu likvidovat rusky system s400, to ho rusi privezu do ameriky?!?

    Prepacte, mi, prosim. Som tu novy. Malo vzdelany a s modrou knizkou. Preco ten ujo v clanku pise, ze tie "veci" budu likvidovat rusky system s400, to ho rusi privezu do ameriky?!?

  • Shania
    16:50 11.02.2017

    Mattea, jak píše KOLT: F-35C unese víc a nejspíš i dál i v externí konfiguraci. F-35C vzletová hmotnost 24685kg s 8900kg paliva SH vzletová hmotnost 21320kg s 6780kg (E) a ...Zobrazit celý příspěvek

    Mattea, jak píše KOLT:

    F-35C unese víc a nejspíš i dál i v externí konfiguraci.

    F-35C vzletová hmotnost 24685kg s 8900kg paliva

    SH vzletová hmotnost 21320kg s 6780kg (E) a 6354kg (F) paliva.
    Typicky pak nese 2-3x 330gal (1200l) nadrže, což je cca 2-3x 1400kg

    Takže jen s extra palivem je nosnost SH 8050kg na cca 5200kg respektive cca 3850kg s třemi.

    Dvě mk84 važí dalších 1800kg + 2 aim 120 300kg + 2x Aim 9x 170kg = 2270kg

    zbývá tedy 3 - 1,5 t do max nosnosti a dva lehké podvěsy.

    F-35C tohle unese interně + 2x9X externě a bude mít pořád 6tun rezervu pro externí výzbroj na čtyřech závěsnících.

    U obou strojů je vůbec problém naložit je na max. a letadla typicky stejně lítají s mnohem menším nákladem, který tolik nesnižuje výkony.

    U F-35C jsme viděl max 6x mk83 - 4 externě, dvě interně, coz je jen 1800kg.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    10:56 11.02.2017

    mattea, možná se mýlím, ale rozdíl v nosnosti F/A-18 SH a F-35C je nějakých tři sta kg, což není tolik. Zvlášť, když uvážíme, že SH s velkou pravděpodobností ponese externí nádrže, ...Zobrazit celý příspěvek

    mattea, možná se mýlím, ale rozdíl v nosnosti F/A-18 SH a F-35C je nějakých tři sta kg, což není tolik. Zvlášť, když uvážíme, že SH s velkou pravděpodobností ponese externí nádrže, které ji ještě sníží. Myslím, že je nahrazování "pouze" klasických Hornetů spíš v oné dostatečné životnosti SH, jak píšete. Je otázkou, co se bude dít, až dožijí i ty. Buď se nahradí modernizovanou F-35C, nebo bude tou dobou již existovat nové éro 6. generace (ať už to bude znamenat cokoliv :-) ).Skrýt celý příspěvek

  • mattea
    22:55 10.02.2017

    marecino: krom toho, že superhornety mají ještě dostatečnou životnost a F35 nepřijdou okamžitě, ale v řádu let, tak je tu třeba podstatně vyšší nosnost advanced super hornetů ...Zobrazit celý příspěvek

    marecino: krom toho, že superhornety mají ještě dostatečnou životnost a F35 nepřijdou okamžitě, ale v řádu let, tak je tu třeba podstatně vyšší nosnost advanced super hornetů oproti F35. Tzn pro méně rizikové oblasti jsou lépe využitelné k ničení pozemních cílů, než jsou F35.Skrýt celý příspěvek

  • marecino
    22:11 10.02.2017

    mam jednu otazku, preco F-35 nenahradzuje v NAVY aj superhornet? co dokaze superhornet a F35 nie?

    mam jednu otazku, preco F-35 nenahradzuje v NAVY aj superhornet? co dokaze superhornet a F35 nie?

  • RiMr71
    17:28 10.02.2017

    ...myslím, že jste moji poznámku k zjevnosti investovaných prostředků, umu a píle pochopil přesně naopak, než jsem ji myslel :)

    ...myslím, že jste moji poznámku k zjevnosti investovaných prostředků, umu a píle pochopil přesně naopak, než jsem ji myslel :)

  • Pepin Nešpor
    17:24 10.02.2017

    Rimr71- ano jeto drahe, ale cemu se divit? Vzdyt nova technologie neco stoji. Vem si co vynalozili jen na zbrusu nove kryty kokpitu a podobne.

    Rimr71- ano jeto drahe, ale cemu se divit? Vzdyt nova technologie neco stoji. Vem si co vynalozili jen na zbrusu nove kryty kokpitu a podobne.

  • RiMr71
    16:58 10.02.2017

    Řekl bych moc zajímavé video detailu nahazování motoru F-22:
    https://www.youtube.com/watch?...

    na tom éru je vidět každý utracený dolar!!!

    Řekl bych moc zajímavé video detailu nahazování motoru F-22:
    https://www.youtube.com/watch?...

    na tom éru je vidět každý utracený dolar!!!

Načítám diskuzi...