Pentagon sází na umělou inteligenci, pilotům stíhaček pomůže ovládat roje dronů
- 10. 2. 2017
- 13 komentářů
- Jan Grohmann
Americké stíhačky F-22 a F-35 v blízké budoucnosti získají prvky umělé inteligence (AI). Inteligentní stíhačky umožní pilotům efektivně ovládat roje desítek nebo dokonce stovek bojových dronů.
V nedávném článku Drony Perdix: Testování zabijáků ruských systémů protivzdušné obrany S-400 jsme představili technologii rojů bezpilotních letadel Perdix. Roj obsahuje desítky nebo dokonce stovky dronů s rozpětím křídel 30 cm, které dokáží mezi sebou komunikovat a "domlouvat" se na společném postupu.
Roj dronů Perdix se de facto chová jako včelí roj. Každý dron Perdix lze vybavit malou bojovou hlavicí, ale i nejrůznějšími senzory nebo prostředky elektronického boje.
Pentagon v technologii robotických rojů vidí ideální nástroj, jak si v budoucnu poradit s tou nejmodernější vojenskou technikou protivníků - především s pokročilými komplety protivzdušné obrany.
Je zde však problém. V současné době řízení tak velkého počtu dronů vyžaduje několik lidí. A to je v bojových podmínkách velice nepraktické a nebezpečné. Nemluvě o tom, že drony Perdix budou vypouštěny z letadel nad nepřátelským územím, daleko od sofistikovaných řídicích struktur.
Pentagon proto vyvíjí nové systémy s prvky umělé inteligence, které umožní bojovým pilotům v reálném čase koordinovat činnost desítek až stovek dronů. Prvky umělé inteligence získají nejdříve elektronikou a senzory "prošpikované" americké stíhačky F-22A Raptor a F-35 Lightning II.
Jiná cesta není. Na piloty dnešních stíhacích letounů se kladou enormní vědomostní a kognitivní požadavky. Piloti v boji musí nejen ovládat svůj stroj a velmi komplikovanou techniku, ale také neustále uvažovat o správném taktickém postupu. Není divu, že výcvik kvalitního pilota stojí desítky milionů dolarů a zabere mnoho let.
Zbývající část článku si přečtete na HYBRID.CZ
Související články
Drony Perdix: Testování zabijáků ruských systémů protivzdušné obrany S-400
Americké námořnictvo ze stíhaček F/A-18E Super Hornet poprvé zkušebně vypustilo inteligentní roj ...
- 11.01.2017
- 124 komentářů
- Jan Grohmann
Cena stíhačky F-35A poprvé pod 100 milionů dolarů
Americké ministerstvo obrany a Lockheed Martin je před uzavřením dohody o dodávce desáté výrobní ...
- 26.01.2017
- 28 komentářů
- Jan Grohmann
Lehké útočné letouny místo F-35 Lightning II?
Předseda senátního výboru pro ozbrojené síly John McCain ve své alternativní Bílé knize o obraně ...
- 25.01.2017
- 71 komentářů
- Michael Myklín
Cvičení Red Flag: Stíhačka F-35 ničí soupeře poměrem 15:1
Na probíhajícím leteckém cvičení Red Flag 17-1 na základně Nellis Air Force Base prokázala stíhačka ...
- 08.02.2017
- 191 komentářů
- Jan Grohmann
Kolem stíhačky 6. generace už také nějaké tanečky probíhají. Zatím není nic moc jistého, nicméně téměř jistě budou odděleny USAF a USN projekty. Maximálně budou sdílet technologie, ...Zobrazit celý příspěvek
Kolem stíhačky 6. generace už také nějaké tanečky probíhají. Zatím není nic moc jistého, nicméně téměř jistě budou odděleny USAF a USN projekty. Maximálně budou sdílet technologie, napadá mě motor, radar (a senzory vůbec). Nicméně drak bude rozdílný (otázkou je, jak moc). USMC si budou muset asi ještě hodně dlouho vystačit s F-35B. Koneckonců modernizační potenciál má docela slušný. A v případě konfliktu s vyspělým protivníkem by cestu razily prostředky USN, takže Marina bude na vedlejší koleji, nejvýš se dočkají technologií z letounu 6. generace zabudovaných v modernizovaných F-35B.
Hlavní spor se spíš vede o koncepci 6. generace. Jedna skupina tlačí velké letadlo s velkým doletem, bez důrazu na manévrovatelnost ap. (tedy něco jako hodně zvětšená XF-22). Druhá skupina by raději klasičtější stíhačku, protože se obává, že vývoj na poli senzorů sníží výhody stealth natolik, že se vzdálenost vzdušných soubojů posune zpět k WVR nebo těsně za ni. A pak je tu samozřejmě nezanedbatelný počet takových, kteří by chtěli něco, co se dá sekat jak Baťa cvičky :-)Skrýt celý příspěvekmarecino: F/A-18 z roku 1983(34), F/A-18 SH z roku 1999(18). Takže nahrazovat letadla v polovině životnosti je drahé i na USA. Předpoklad je že v době dosluhování bude k dispozici ...Zobrazit celý příspěvek
marecino: F/A-18 z roku 1983(34), F/A-18 SH z roku 1999(18). Takže nahrazovat letadla v polovině životnosti je drahé i na USA. Předpoklad je že v době dosluhování bude k dispozici nový letoun pro jejich nahrazení. Pokud ne, nakoupí co bude, tedy F-35. Ale pokud by dnes přiznali že nakoupí F-35, tak by žádné peníze na vývoj nového stroje nedostali. Ale když se podívá kolik dnes trvá vývoj nového stroje, tak by ten vývoj měl začít co možná nejdříve aby to vůbec stihly.Skrýt celý příspěvek
Citatel666: Jedná se o potenciální využití v případě vojenského střetu, kde by se na neamerické straně vyskytovaly pokročilé systémy pozemní PVO (například již zmiňované ...Zobrazit celý příspěvek
Citatel666:
Jedná se o potenciální využití v případě vojenského střetu, kde by se na neamerické straně vyskytovaly pokročilé systémy pozemní PVO (například již zmiňované S-400).
Taková situace může nastat krom aktuálních konfliktů i v případě velkého střetu mocností, kde často, nezávisle na agresorovi, útočí všechny strany konfliktu na nepřítele.Skrýt celý příspěvekmarecino: SH měl být nahrazen novým stojem což se začne dít nejdřív okolo 2030. Dál USN neplánuje nakoupit moc F-35C, nemají ji tam moc rádi, není to projekt NAVAIR a tak má ...Zobrazit celý příspěvek
marecino: SH měl být nahrazen novým stojem což se začne dít nejdřív okolo 2030.
Dál USN neplánuje nakoupit moc F-35C, nemají ji tam moc rádi, není to projekt NAVAIR a tak má nejspíš dost nepřátel na vysokých místech. Taky tu jde o pracovní místa a odložením nákupu F-35C asi chtějí udržet linku SH co nejdéle v provozu. Prostě politika.
Nakonec by to byla asi sranda, stejně jako u Kanady která prodělá na dočasných SH kalhoty, vidět USN bez F-35C a nutně tak přejít do role podpory LHD s F-35B USMC.
I kdyby se to stalo, nevím kdo domyslel to, co se stane okolo 2040 kdy je vyřadí, neumím si představit, že je nahradí jediným typem, který bude nejspíš dražší než F-35C. Možná už v tu budou AI wingmani a počty doplní menší drony, uvidíme.Skrýt celý příspěvekShania a ty vies odpoved na moju otazku? keby to bolo len preto ze je SH novsi ako hornet tak by ho planovali nahradit, len neskor, len oni ho nechcu vobec nahradit za F-35C nie?
Shania a ty vies odpoved na moju otazku? keby to bolo len preto ze je SH novsi ako hornet tak by ho planovali nahradit, len neskor, len oni ho nechcu vobec nahradit za F-35C nie?
Prepacte, mi, prosim. Som tu novy. Malo vzdelany a s modrou knizkou. Preco ten ujo v clanku pise, ze tie "veci" budu likvidovat rusky system s400, to ho rusi privezu do ameriky?!?
Prepacte, mi, prosim. Som tu novy. Malo vzdelany a s modrou knizkou. Preco ten ujo v clanku pise, ze tie "veci" budu likvidovat rusky system s400, to ho rusi privezu do ameriky?!?
Mattea, jak píše KOLT: F-35C unese víc a nejspíš i dál i v externí konfiguraci. F-35C vzletová hmotnost 24685kg s 8900kg paliva SH vzletová hmotnost 21320kg s 6780kg (E) a ...Zobrazit celý příspěvek
Mattea, jak píše KOLT:
F-35C unese víc a nejspíš i dál i v externí konfiguraci.
F-35C vzletová hmotnost 24685kg s 8900kg paliva
SH vzletová hmotnost 21320kg s 6780kg (E) a 6354kg (F) paliva.
Typicky pak nese 2-3x 330gal (1200l) nadrže, což je cca 2-3x 1400kg
Takže jen s extra palivem je nosnost SH 8050kg na cca 5200kg respektive cca 3850kg s třemi.
Dvě mk84 važí dalších 1800kg + 2 aim 120 300kg + 2x Aim 9x 170kg = 2270kg
zbývá tedy 3 - 1,5 t do max nosnosti a dva lehké podvěsy.
F-35C tohle unese interně + 2x9X externě a bude mít pořád 6tun rezervu pro externí výzbroj na čtyřech závěsnících.
U obou strojů je vůbec problém naložit je na max. a letadla typicky stejně lítají s mnohem menším nákladem, který tolik nesnižuje výkony.
U F-35C jsme viděl max 6x mk83 - 4 externě, dvě interně, coz je jen 1800kg.Skrýt celý příspěvekmattea, možná se mýlím, ale rozdíl v nosnosti F/A-18 SH a F-35C je nějakých tři sta kg, což není tolik. Zvlášť, když uvážíme, že SH s velkou pravděpodobností ponese externí nádrže, ...Zobrazit celý příspěvek
mattea, možná se mýlím, ale rozdíl v nosnosti F/A-18 SH a F-35C je nějakých tři sta kg, což není tolik. Zvlášť, když uvážíme, že SH s velkou pravděpodobností ponese externí nádrže, které ji ještě sníží. Myslím, že je nahrazování "pouze" klasických Hornetů spíš v oné dostatečné životnosti SH, jak píšete. Je otázkou, co se bude dít, až dožijí i ty. Buď se nahradí modernizovanou F-35C, nebo bude tou dobou již existovat nové éro 6. generace (ať už to bude znamenat cokoliv :-) ).Skrýt celý příspěvek
marecino: krom toho, že superhornety mají ještě dostatečnou životnost a F35 nepřijdou okamžitě, ale v řádu let, tak je tu třeba podstatně vyšší nosnost advanced super hornetů ...Zobrazit celý příspěvek
marecino: krom toho, že superhornety mají ještě dostatečnou životnost a F35 nepřijdou okamžitě, ale v řádu let, tak je tu třeba podstatně vyšší nosnost advanced super hornetů oproti F35. Tzn pro méně rizikové oblasti jsou lépe využitelné k ničení pozemních cílů, než jsou F35.Skrýt celý příspěvek
Rimr71- ano jeto drahe, ale cemu se divit? Vzdyt nova technologie neco stoji. Vem si co vynalozili jen na zbrusu nove kryty kokpitu a podobne.
Rimr71- ano jeto drahe, ale cemu se divit? Vzdyt nova technologie neco stoji. Vem si co vynalozili jen na zbrusu nove kryty kokpitu a podobne.
Řekl bych moc zajímavé video detailu nahazování motoru F-22:
https://www.youtube.com/watch?...
na tom éru je vidět každý utracený dolar!!!Řekl bych moc zajímavé video detailu nahazování motoru F-22:
https://www.youtube.com/watch?...
na tom éru je vidět každý utracený dolar!!!
Načítám diskuzi...