Pentagon začíná pracovat na nástupci stíhačky F-35

Vize příští americké stíhačky; větší fotoNorthrop Grumman 

V roce 2017 americké letectvo oficiálně spustí vývoj nástupce stíhačky F-35 Lightning II. Nový stroj je označován jako letoun nové generace pro vzdušnou nadvládu NGAD (Next Generation Air Dominance), případně jako letoun určený k penetraci protivzdušné obrany PCA (Penetrating Counter Air).

Rychlejší vývoj nové stíhačky

Počáteční úsilí amerického letectva se zaměří nad vypracováním požadavků na nový stíhací letoun a také na vypracování akviziční strategie.

Hlavním rozdílem mezi letouny NGAD a současnými letadly (jako například F-35) má být mnohem rychlejší tempo vývoje a zavádění do výzbroje.

“Potřebujeme nové letadlo již na konci 20. let,” říká brigádní generál Alexus Grynkewich, vedoucí týmu ECCT (Enterprise Capability Collaboration Team) amerického letectva, který pracuje na koncepci vzdušné nadvlády po roce 2030 (Air Superiority 2030). “Podle mě je realistický scénář rok 2028 (zavedení nového letounu - pozn. red.).”

Rychlejší vývoj, testování a zavedení do výzbroje je nezbytné, neboť podle Grynkewiche současným standardním akvizičním procesem Pentagonu není možné nové letadlo zavést do výzbroje dříve než v roce 2040.

V rámci koncepce Air Superiority 2030 americké letectvo hrozby po roce 2030 rozděluje do dvou oblastí - první klasické hrozby jsou bojová letadla, zbraně vzduchu-vzduch, nová generace leteckých senzorů, atd.

Druhou oblastí jsou pak systémy, které mají negovat americkou leteckou nadvládu - kybernetické hrozby, hypersonické zbraně, stealth střely s plochou dráhou letu nebo výkonné taktické raketové systémy. Právě i proti hrozbám této druhé oblasti musí budoucí stíhací letadla být schopná vést efektivní boj.

V dokumentu Air Superiority 2030 Flight Plan, který připravil tým ECCT se doslova píše: ”Plánovaná struktura amerického letectva v roce 2030 není schopná bojovat a vyhrávat proti této plejádě potenciálních schopností soupeře.”

Hlavním bojovým letounem amerického letectva se pro příští dekády měla stát stíhačka F-35 Lightning II. Vtírá se tak otázka, jaký je pohled amerického letectva na stíhačku F-35, pokud je kladen tak velký důraz, na co nejrychlejší vývoj a zavedení nového stíhacího letadla do výzbroje.

Nové pojetí stíhacího letadla

V rámci programu NGAD nevznikne pouze letoun, ale celá plejáda spolupracujících systémů - samotné letadlo, zbraně dlouhého dosahu, ale také kyberzbraně (pro napadání počítačových sítí protivníka), vesmírné prostředky (satelity) a systémy vedení elektronického boje.  

V podstatě jde o rozvinutí myšlenky koncepce F-35 Lightning II. Stíhací letoun nebude navržen primárně jako nástroj pro blízký letecký souboj ale spíše jako informační uzel obrovské propojené sítě.

Americké letectvo se rovněž snaží vymazat ze svého slovníku označení “letadlo šesté generace”. Ostatně také původní název NGAD je upozaďován ve prospěch označení “letoun určený k penetraci protivzdušné obrany” (PCA).

“Co znamená letoun “šesté generace”? Musí mít lasery, dosáhnout hypersonických rychlostí? Co je to? Jak to má vypadat? Tohle není užitečný rozhovor,” říká Grynkewich. “Mnohem užitečnější rozhovor je o tom, jaké klíčové schopnosti musíme získat, abych udrželi a posílil vzdušnou nadvládu po roce 2030.”

Podle Grynkewiche nastupce F-35 nemusí nutně vypadat jako klasická stíhačka.

“Dostal jsem do menšího sporu s mými stíhacími piloty, protože jsem řekl:” Podívejte se, nemusí to být nutně stíhačka,” řekl Grynkewich. “Typický pilot pro vybojování vzdušné nadvlády řekne, že potřebuje 9G, dvě svislé ocasní plochy, kanón a zbraně pro blízký boj. To jsou dnešní stíhačky. Ale v mé představě je to trochu něco jiného a má to trochu jiné vlastnosti.”

V současné době nejsou požadavky na letoun NGAD ustáleny, a mohou se v průběhu doby měnit. Ať už jde o rychlost, obratnost nebo například schopnost nést již od počátku laserové zbraně. Podle Grynkewiche a dalších oslovených expertů však budou u nového letadla rozhodující dvě klíčové oblasti - dolet a nosnost.

“Když se podíváte na geografii, kde mohou naše stíhací letadla operovat, třeba jako západní Pacifik, pro překonání těchto obrovských vzdáleností budete potřebovat bojové letadlo s dlouhým dosahem,” uvedl Mark Gunzinger, starší analytik Centra pro strategickou a rozpočtovou expertizu CSBA (Center for Strategic and Budgetary Assessments)

“Nepomůže ale, pokud přijdete s perfektním řešením, které ale bude tak drahé, že si nebudete moci dovolit koupit dostatek letadel,” varuje Gunzinger. “Letectvo musí začít kupovat nová letadla tak rychle, jak to jen půjde. Letoun určený k penetraci protivzdušné obrany nám nepomůže, pokud vstoupí do služby až v 30. letech. Proto si myslím, že potřebujeme něco, co získáme rychleji než v 30. letech a určitě velmi důležitým hlediskem bude cena.”

Zdroj: Air Superiority 2030 Flight Plan, Defense News 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Čínské letectvo testuje první stíhačky páté generace J-20

Na konci minulého roku čínská společnost Chengdu Aircraft Company (CAC) zprovoznila produkční linku ...

Stíhačka F-35A amerického letectva připravená k boji

Americké letectvo (U.S. Air Force) deklarovalo dosažení bojové připravenosti s první letkou stíhaček ...

Dokonalá zbraň? 31 pilotů hodnotilo stíhačku F-35A

Do dnešních dnů stíhačku F-35A Lightning II pilotovalo 174 pilotů amerického letectva (U.S. Air ...

Tanker KC-46A Pegasus vstupuje do výroby

Americké letectvo je “konečně” spokojeno s technickou vyzrálosti nového vzdušného tankeru KC-46A ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Henrich7
    15:29 14.09.2016

    Najlepšie by bolo keby bola stíhačka 6.generácie už bezpilotná. Tým padom by mohla kludne niest viac munície, letieť rýchlejšie aj s väčším preťažením. A pri pripadnom zostrelení aj napriek stealth technológii by sa zamedzilo strate na životoch.

  • jj284b
    11:59 02.09.2016

    co sa tyka F-35, vyzera to tak, ze sa nam situacia opakuje.. vysledky z prveho ostreho cvicenia az naramne pripominaju tie ked tam boli F22:


    https://www.dvidshub.net/news/...

  • Todomatch
    08:50 01.09.2016

    Superme – zato tvůj příspěvek odborností přímo drnčí "Samozřejmě, že na tom stroji Rusové pracují. Bylo by divné, kdyby ne..." :-) mluvíme o stroji 6. generace, Rusové nemají ani pátou, ale samozřejmě je otázka, zda nebudou mít šestou dřív a lepší než USA :-) a pak kdo je tady z iDnesu.

    Nedávno jsi tu dokládal pokračující vývoj ruské T-50 novými záběry. Všiml sis vůbec, že jsou to sice nové záběry ale furt těch samých starých prototypů? Nejnovější v tom videu (ten s novým stylem nátěru) je vyroben v roce 2013 a je to ten, co začal hořet před indickou delegací a opravili ho tak, že rozebrali další v řadě a použili z něj potřebné díly. Tzn. že mají pořád těch 5 původních prototypů + 1 z letošního roku, který se opozdil, protože musel darovat orgány tomu ohořelému.

    A poslední otázka na tělo, copak že jsi opustil zatuchlý pelech národního socialismu a profiluješ se náhle jak velký odpůrce socialistických myšlenek? Zjistils, že zpěvák Ortelu už někoho má, nebo co?

  • raziel87
    11:55 31.08.2016

    2 Supreme

    že se program 6. generace rozjíždí až posledních pár let? ale no tak. Posledních
    pár let se o tom teprve oficiálně píše. Projektový dokumentace vznikaly už v 90. letech. Oficiálně od roku 2002.... to není pár let :)

  • Superme
    10:20 31.08.2016

    Člověk by si mohl myslet, že když je to článek o americkém konceptu, že to tu bude slušná diskuze, kterou si člověk i rád přečte, protože to tady nebude nikdo trollit.. Ovšem někteří to opět nevydrželi a zase plácají nesmysli, že dušanko (Todomatcha netřeba zmiňovat, to je člověk, který musí mít sakra smutný život ).

    Práci na stroji 6. generace oznámily kromě jiného Japonsko nebo Francie. Mám jim to tedy vůbec věřit, když Francie skutečně neví, jak bude vypadat její stroj 5. generace, když žádný nebude? Člověk by čekal, že se tu najdou inteligentnější lidé... ovšem někdy to zde vypadá jak na idnesu.

    Samozřejmě, že na tom stroji Rusové pracují. Bylo by divné, kdyby ne..nikdo nemá zatím nemá ani koncept - včetně Američanů - a programy se rozjíždějí teprve v posledních pár letech. Kdo bude první a kdo bude mít stroj nejkvalitnější? To ukáže čas.

    Hej dušanko, jakto, že Rusové nevědí, jak bude vypadat T-50? :D

  • Superme
    10:20 31.08.2016

    Člověk by si mohl myslet, že když je to článek o americkém konceptu, že to tu bude slušná diskuze, kterou si člověk i rád přečte, protože to tady nebude nikdo trollit.. Ovšem někteří to opět nevydrželi a zase plácají nesmysli, že dušanko (Todomatcha netřeba zmiňovat, to je člověk, který musí mít sakra smutný život ).

    Práci na stroji 6. generace oznámily kromě jiného Japonsko nebo Francie. Mám jim to tedy vůbec věřit, když Francie skutečně neví, jak bude vypadat její stroj 5. generace, když žádný nebude? Člověk by čekal, že se tu najdou inteligentnější lidé... ovšem někdy to zde vypadá jak na idnesu.

    Samozřejmě, že na tom stroji Rusové pracují. Bylo by divné, kdyby ne..nikdo nemá zatím nemá ani koncept - včetně Američanů - a programy se rozjíždějí teprve v posledních pár letech. Kdo bude první a kdo bude mít stroj nejkvalitnější? To ukáže čas.

    Hej dušanko, jakto, že Rusové nevědí, jak bude vypadat T-50? :D

  • Luky
    08:40 31.08.2016

    Shania:
    jo, taky mám kde to zkusit kineticky nasimulovat a vyjde to

    Kruan:
    Já nic vymýšlet nemusím - radarové ploty jsou od Švédů a příběh o pravidelně zachytávaném Blackbirdu z "Lockheed Blackbird: Beyond the Secret Missions"
    https://www.amazon.com/Lockhee...

    A co se týče Jabločkina, určitě by se ti líbil článek, co vyšel někdy předevčírem na idnesu, kde americký vědec hovoří o ruském géniovi(+neschopnosti zavádět do praxe) a zrovna tohohle tam uvádí mezi příklady...

  • Shania
    08:20 31.08.2016

    Luky: aspoň podle databaze command. R40R má max rychlost nad 11km mach 4,14 (4300km/h); pod 11km mach 3,42; pod 7km mach 2.65; pod 4km 2,33.
    R-33 má stejné data... takže data nejsou přesné..., každopádně to ukazuje zase to, že se rychlost mění z výškou.

    AIM-52A má taky max mach 4,14 - 2,33 a C má 5,14 - 2,89. To proč mají v tabulkách vyšší rychlosti je asi tím, že mají cestovní výšku v 30,5km, na rozdíl od R-33 a 40, které jsou na cíl přímo, takže na té maximálce budou skoro vždy.

    Taky existuje nastroj kde se dá zadat typ střel a pozice a rychlost cile-interceptora a vypočíta to dostřel, teď nemám čas to hledat.

  • Kruan
    00:08 31.08.2016

    Luky: jasně. A Jabločkin vynalezl obloukovou lampu, A.N. Lodygin parní stroj, letadlo těžší než vzduch má na svědomí Možarskij.

    A teď Luky vymýšlí, jak to bylo s MiG vs. Blackbird

    Krásná práce

  • Luky
    19:39 30.08.2016

    ...nedalo mi to a našel nějaký starý obrázky na HDD, kde je zakreslena pětadvacítka mezi Bornholmem a Rugenem (jsou k tomu i záznamy ze země)...prý to byl takový zvyk, že vždy, když Baltický expres (SR-71) odlétal z oblasti přímým letem, nalepil se na něho v levotočivé zatáčce MiG25PD ze 787 IAP ...Kosák odlétal v 72000ft (21 946m) a Foxbat v 60000ft(19202m) a zakončoval zteč cca 1,6nm vzadu pod ním ...
    to by na sestřel kineticky stačit mělo, problém trochu je, že některé veřejně dostupné info/TTD ukazují:
    max rychlost cíle pro R-40 3000km/hod a pro R-33 3700 km/hod...což může být jakási tabulková hodnota pro pocit (hlod) a fakt nechápu, proč by v takové výšce a při rychlosti nosiče měla vypálená střela z např. MACH 2,5 zrychlit jen o pár set km/hod, když spousta bachratých střel (Matry, Phoenix atd) je MACH 4 nebo 5....a když jsem se teď podíval na wiky, ta celkem logicky ukazuje rychlos R-40 MACH 4,5 -5, takže dle mě by to i zezadu dal.

  • Luky
    17:53 30.08.2016

    tak oni Viggeny byly vyzbrojeny Vrabčáky, které zahoří pár vteřin a na tohle je to fakt bída (když ještě přidáme výkonovou propast letadel)...Sověti ale trénovali útoky novými R-40 uvnitř obálky, jen nepálili doopravdy.
    Je potřeba si uvědomit, že záchytné sovětské MiGy-25 nasazené v Evropě měly novější motory a hodně upgradovaný radar, včetně pokročilých verzí R-40 (RD(1) a TD(1). Tyto střely se na MiG-31 používají doplňkově dosud. Při odpalu na MACH 2+ akcelerují v těchto výškách na hypersonické rychlosti, s čímž se Aim-7 nedá srovnávat. Myslím, že v 90tých sice ještě stihly Viggeny upgradovat na Amraamy, ale to by jim na Kosáka stejně moc nepomohlo...

    Ale i tak si musel pilot MiGu záchyt dobře připravit, protože ty rychlosti jsou obrovský, to je pravda. Co si ale pamatuju, piloti simulovali odpaly ze zadní polosféry(bylo na to dost energie), nebyli odkázaní na útok zpředu odspoda (kdy ve své době rakety často minuly).

  • Charlie
    16:37 30.08.2016

    Luky: tak oni Foxbaťáci byli vyvíjený jako honiči Valkýr, takže i přes nižší dostup měli alespoň teoretickou šanci dostat se na dostřel raket (i tak ta R-40 musela nastoupat ještě alespoň 5 kilometrů, což nejni málo při relativně omezeným dosahu).

    (Mimochodem, je celkem zajímavý jak MiG-25 dávali pokouřit spojeneckýmu letectvu během první války v Zálivu.)

    Foxhoundi už měli ty šance lepší, hlavně díky raketám R-33, ale zase - Kosák měl na svojí straně pořád ještě výhodu dostupu a při tý velký rychlosti...

  • Luky
    16:15 30.08.2016

    Jinak A-12 mi připadá dost nepochopitelná těmi špičatými křídly - horší skladovatelnost, manipulace, ale dle mě i pevnost a RCS...

  • Luky
    15:30 30.08.2016

    raziel87

    já na to tenkrát taky koukal a pak ještě na záznamy profilů letu MiGů-25PD nad Baltem, kteří si ho reálně dávali s nadběhem a dotočením....pak byl myslím ještě nějaký incident kdesi na severu (asi Barentsovo), kde si Kosáka obklíčila smečka Foxhoundů z různých úhlů (snad po tom incidentu údajně přestaly ty mise létat).

    Tyhle stratosférický dvoumotoráky(25,31) s těžkou výzbrojí, silným radarem a motory optimalizovanými pro velké výšky na to ale byly mnohem lépe uzpůsobeny, než stíhací/bombardovací Viggen.

  • raziel87
    15:27 30.08.2016

    2 Rase
    tady to máš vcelku obsáhle a čtivě popsaný - záměrně nedávám cizojazyčný odkaz
    http://www.hitechweb.genezis.e... Web asi znáš, pokud ne, budeš velmi mile překvapen

  • Rase
    15:08 30.08.2016

    Strategist:
    Jop, vypadá hodně dobře i z dnešního pohledu. Očividně předběhl svou dobu:

    https://s-media-cache-ak0.pini...

  • raziel87
    14:53 30.08.2016

    2 Shania

    popusť uzdu fantazii. To jestli by Blackbird dokázal projít PVO SSSR nikdy nebylo vyzkoušeno. Proč by to taky zkoušeli, když ta válka nebyla horká ale jen studená.
    Stačily prekérky z 50. a 60. let.

    Cca před 10 lety jsem četl na nějakém švédském fóru vyjádření pilotů Viggenů, že pokusy o zteč Blackbirdu samozřejmě probíhaly poměrně standardně a několikrát se jim Blackbird podařilo uzamknout na radaru. Potud nic nového. Tehdy mě tam ale hodně zaujalo vyjádření, že by jim to v případě reálné zteče stejně bylo k ničemu. Blackbird letící ve výšce 26 000 metrů, rychlostí M3 měl poslední záchranu v podobě okamžitého přitažení a dynamickým dostupem se prý uměl dostat až někam na hranici 35 000m. Což prý bohatě postačovalo. Nevím, co je na tom pravdy, ale utkvělo mi to v paměti víc než stovky stránek oficiálně uvolněnejch a ve finále nudnejch žvástů o projektu OXCART a SR-71

  • Strategist
    13:58 30.08.2016

    Škoda, že se jim nepodařilo vyvunout ten A 12 Intruder na LL, mohlo by to být krásné a užitečné éro, obecně si myslím, že v dnešní době chybí specializované verze letadel(mimo air to air), jediné co jsou jsou na LL(E2, Prowler) a jinak nic moc, vše je multifunkční jako F 35 a F16, ale doby kdy byly lehké bombardéry a útočné letouny jsou asi pryč (A6, S3, F111)

  • Luky
    13:20 30.08.2016

    Put_ine, máš pravdu, ta nová vizoška už je dvoumotorová... no v 3D studiu je to práce na hodinku (přidat motor :)

    Jinak já myslím, že princip "vysoká rychlost + výdrž + namakané zbraňové a detekční technologie" má budoucnost a prosadit se vedle těch více "soubojových" letadel může (když po tom třeba nebudou chtít ještě VTOL :)

  • D.i.p
    23:53 29.08.2016

    Mě to přijde jako volání po letadle zcela nové kategorie s defenzivní rolí zaměřené na PVO, elektronický boj, satelity, hypersonický a stealth rakety. Nebe začíná být komplikovanější prostor a letadla už nejsou jediným prostředkem, jak v něm vést válku. A bude houšť.

  • Shania
    23:38 29.08.2016

    Put_in: varianta A rychlost byla opustena už hoodně davno, když něco jako valkira a SR-71 nedokazali přežít pvo z 80 let... Max mužes kombinovat A + B, ale obě tě budou něco stát.

    Budeš čumět až B-22 dostane schopnost nest nové AA rakety a bude dělat mulu pro ostatní platformy...
    --------------

    USAF bude muset nejdřív nahrazovat F-15C a E a pak raptory, u USN budou muset za něco vyměnit SH a až pak přijde na řadu výměna F35, ale to už nemluvíme o +2040-50

  • Charlie
    23:19 29.08.2016

    Celé to plkání toho pána v článku na mě dělá dojem, že oni vlastně neví co chtějí, a nebo to vědí, ale z nějakýho důvodu to nechtěj říct.

    Předně - letoun určenej primárně k pronikání do prostoru chráněného PVO není stíhačka, ale interceptor nebo bombardér, tudíž se ani nedivím žokejům, že pičovali, když jim oznámil, že přijdou o plnokrevníky a dostanou tažný mrchy.

    Celý tohle, co ten pán totiž vykládal, znamená jediné - konec drahých, superuniverzálních strojů, které stojí majlant, vyvíjíte je příšerně dlouho a pilota, kterej zvládně stroj v celé jeho šíři, cvičíte dlouhá léta. Místo toho vezmete levný éro, který bude umět jednu věc dobře, pilot se na to vycvičí za reálnou dobu, a kdyby náhodou tomuhle éru někdo sednul za zadek, bude mít za sebou vždycky nějakýho horkokrevnýho žokeje ve stíhačce, kterej ho z toho vytáhne, páč ta mašina bude mít perfektní rádio a dokáže si zavolat o pomoc.

    Co ten pan generál vlastně chce je taková hi-tech, stealth verce Corsairu II. Je to hezká myšlenka, ale i kdyby se něco takovýho nakrásně prosadilo a začalo vyvíjet(čemuž šanci moc nedávám, USAF si příliš zvyklo an drahý, přetechnizovaný hračky), tak během celýho procesu někdo pětkrát změní zadání, začne se přidávat svchopnost pro tohle a támto a zase z toho vyleze F-35 - drahej, supersložitej stroj, jehož pilot bude potřebovat dekádu, aby ty systémy obsáhl v plný míře...

  • Put_in
    22:58 29.08.2016
    • (10)

    stetula - Převahu ve vzduchu stíhačce zajistí jen 2 věci - obratnost, nezachytitelnost, přičemž nezachytitelnost se dá vytvořit 2 způsoby - a) rychlostí b) velice obtížnou detekovatelností. Dnes jsou technologie na takové úrovni, že i stealth letoun musí oplývat vysokou rychlostí, aby nebyl snadným cílem. Rusko to ví dávno, USA na to přišli nedávno. Takže nápad s letadlem dlouhého doletu a velkou nosností je nesmysl. To nadhodil nějaký žvatlal, aby bylo vidět, že něco dělá a že není zbytečný, ale reálné to ani zdaleka není. A místní USAfilové to nepochopí, ani kdyby jim to někdo vytetoval na čelo. Budou jen tupě mínuskovat a psát ty své kraviny.

  • Todomatch
    22:56 29.08.2016

    A kluci z UralVagonZavodu a Sukhoi Design Bureau se jedou vylejt na daču :-) ... kdesi v tundře, 2 hodiny ráno - viš Toljo, život, co je to život, proč tu vlastně jsme? To ti teda povím Vasjo, to je záhada, vidíš ty hvězdy, vidím, nalej. 4 hodiny ráno tamtéž - a víš ty co, zejtra zavoláme do Yuzhmashe ať u Satana zvětší spalovací komoru a přidají dvě hlavice. Přesně, ty vole. Přesně! A už spi … po 5 minutách … Počkej, ale Yuzhmash je na Ukrajině ... Pizděc ...

  • stetula
    22:31 29.08.2016

    to co tady chce USA je při současných technologií čistě utopie
    vyvinout letadlo které předči vše současná za minimální náklady je sci-fi obrázek může být pěkný ale je mimo realitu

  • Put_in
    21:56 29.08.2016
    • (10)

    Na obrázku není letoun na základě této nové myšlenky, ale stará vize nástupce Raptora od Northrop Grumman. A v USA se asi trošku zbláznili. Větší dolet a nosnost? Takový typ letadla tu je a říká se mu bitevník, nebo ještě lepší kandidát - bombardér. Pokud do toho půjdou, nástupci MiGů-31 si na těchto pomalých kachnách smlsnou a T-50ky spolu s jejich nástupci si budou dělat ve vzduchu, co chtějí. :)

  • Luky
    21:33 29.08.2016

    jeden z obrázků v původním článku na DN, kde zmiňované samokřídlo smaží Číňany laserem, je takový celkově výmluvnější:
    http://www.defensenews.com/sto...

    jinak očekával bych i dost slušnou ustálenou rychlost nového stroje -pravděpodobně výkonný jednomotorák

  • Muhaha
    20:40 29.08.2016

    Alexus Grynkewich říká překvapivě rozumné věci.
    Celkem mě to udivuje.

  • logik
    20:15 29.08.2016

    IMHO jde o koncept, který podle toho, jak se vyvine, tak nahradí jedno nebo více letadel, anebo půjde do stoupy...

    Jinak ohledně boje WVR - WVR ještě není dogfight. I stealth letadla se navzájem uvidí, jen ne na stovky kilometrů, ale na desítky. Furt ale půjde o to, kdo toho druhého uvidí dříve a kdo dříve vystřelí.

  • shal
    20:11 29.08.2016

    Zřejmě chtějí létající server pro ovládání roje dronů tak jak se s tím počítá i u F-35. Jenom něco méně univerzální, ale o to levnější. ROzhodně to nebude náhražka za F35. To už je nesmysl jenom z principu.

    Dušane: Sliby, makety v měřítku 1:100 a animované obrázky mají tu výhodu, že jsou velmi nenáročné na vývoj a mediální účel splní dostatečně :) Já pořád čekám na tu ruskou základnu na Měsíci a novou letadlovou loď, ale něco mi říká, že se toho ve svých třiceti letech nedožiju.

  • Blake
    20:05 29.08.2016

    Murphy, ja by som cele to "headlinove" prehlasovanie o tom, co ma co nahradit nebral absolutne vazne, podstatne su predpokladane schopnosti toho lietadla a z toho si uz generalita (a my vsetci rovnako) tak nejak odvodime, co to teoreticky moze nahradit, alebo doplnit, ale stale je to len take zvazovanie moznosti, co mozno moze byt, ak by toto a tamto fungovalo tak, ako si to predstavujeme.

    Realne zvazovat moznosti nasadenia je mozne az po tom, ako realne vieme, co to dokaze, taka nejaka zakladna doktrina nasadenia F-35 rozhodne existuje uz dlho (doraz na "vidiet a nebyt videny" v realnom case atd.), ale konkretne metody nasadenia, predpokladanie kto koho vidi, nesena vyzbroj, popripade sprievodne stroje, to vsetko sa podla mna rysuje az teraz, ked piloti zacali lietat a vsetci zucastneni podavaju feedback.

  • Sgt Murphy
    19:43 29.08.2016

    Je to len moja dedukcia, možno nie je správna, opravte ma ak sa mýlim.

  • Sgt Murphy
    19:39 29.08.2016

    Trochu som z toho mimo, takže PCA vstúpi do výzbroje v roku 2030, pričom má nahradiť F-35, ktorého prevádzka sa plánuje min. do roku 2070, tiež nahradí F-18 SH a F-22 alebo pre tieto sa plánuje iný projekt?

    PCA je skratka pre “lietadlo určené k penetrácii protivzdušnej obrany”. Bude schopný PCA čeliť nielen pokročilým protivzdušným systémom, ale tiež zároveň lietadlám 5. generácie protivníka? Povedzme že dnes to ešte nieje možné, ale bavíme sa o rokoch 2030-2070, kedy sa napríklad letectvo Číny bude môcť oprieť o stíhačky technologicky na úrovni F-35, možno pokročilejšie.

    Povedzme že dnes F-35 dominuje vo vzduchu pokiaľ proti nemu postavíme protivníka so stíhačkami staršej generácie. Pokiaľ proti nemu postavíme stealth lietadlo s pokročilými prostriedkami REB, F-35 ho "neuvidí" na vzdialenosť BVR, ale zachytí ho na vzdialenosť WVR a dôjde k vzdušnému súboju, kde manévrovateľnosť a pomer ťah/výkon budú rozhodujúce parametre.

    Čo sa stane, ak lietadlo úrovne F-22/F-35 postavíme proti PCA, u ktorého sa, podľa všetkého, potlačujú vlastnosti potrebné na manévrovací boj? Na laser by som všetky "drobné" nestavil.

  • Rase
    18:40 29.08.2016

    Jakub2:
    O tom A-12 Avenger II jsem doposud neslyšel (vypadá hodně dobře). Takhle nějak si představuju, že by mohl vypadat i tento "levný létající stroj". Přeci jen dnes je technika dál a v suchozemské variantě jen pro letectvo (s pevným křídlem), by nemusel být problém (stejně moderní letouny drží ve vzduchu jenom elektronika). S využitím kompozitů by to mohl být i výrobně levný stroj (tak jako jsou požadavky na PCA.

    https://en.wikipedia.org/wiki/...

  • Jakub2
    18:26 29.08.2016

    Jsem hodně skeptický ohledně tohoto programu. USN prošvihlo F-22, málem prošvihlo F-35, SuperHornet původně vznikl jako nouzová varianta, protože A-12 byl další průser...

    Od zavedení původní F/A-18 USN nemá ve výzbroji stíhací letoun nejnovější generace (SuperHornet je tak leda 4,5 generace a nouzové řešení), což je už nějakých 30-35 let! Cosi shnilého je ve státě dánském...

  • Rase
    18:10 29.08.2016

    Jsem hodně zvědavý na letoun, který má nahradit F-15 (nebo co nahradí F/A-18). Přeci jen tento letoun by měl v podstatě nahradit i F-22. Asi bude víc konvenční.

    Přeci jen tento multifunkční PCA letoun bude asi spíš nějakým létajícím prostředkem na špinavou práci - "nemusí nutně vypadat jako klasická stíhačka". V podstatě ani nemusí mít osádku. Pak by mohl být podobný i na technologický demonstrátor X-47B. Přeci jen ten je dost nedoceněný, ale má velký potenciál (dle mého).

    dusan: :D

  • dusan
    16:55 29.08.2016

    http://cz.sputniknews.com/svet...

    To už Amíci zasa "nestíhajú" : )

    Rusi už ohlásili, že pracujú na šiestej generácii ... síce nevedia ako bude poriadne vyzerať tia piata ... ale asi sa čaká na "veľký skok" .. alebo zázrak ?

  • RiMr71
    16:54 29.08.2016

    ...no já nevím, podle popisu požadavků my to přijde spíš jako nástupce F-22?