Phantom Eye – úspěšný test vodíkového letadla

Phantom Eye
Foto: Phantom Eye startuje ze speciální pojízdné startovací plošiny / Boeing

Firma Boeing úspěšně otestovala prototyp svého obřího vodíkového letadla Phantom Eye (Fantomovo oko).  Phantom Eye je navržen jako průzkumný letoun schopný létat ve velkých výškách po dobu několika dní. Jeho tvůrci počítají s tím, že díky svým mimořádným výkonovým parametrům se Phantom Eye stane levnější alternativou k průzkumným a telekomunikačním satelitům.

Na první pohled Phantom Eye zaujme svým „bachratým“ trupem. Není to však nějaká nová móda ve stavbě letadel, ale nutnost vycházející z tvaru dvou obřích vodíkových nádrží, které skladují tekutý vodík – palivo pro motory letadla. Bohužel uskladnění kapalného vodíku není zrovna nejednoduší, proto se na konstrukci vodíkové nádrže kladou speciální nároky.

Video: První let stroje Phantom Eye / YouTube

Úspěšný test, který si můžete prohlédnout na přiloženém videu, proběhl 1. června na základně amerického letectva Edwards v Kalifornii. Letadlo strávilo ve vzduchu 28 minut a dosáhlo výšky 1,3 km při rychlosti 126 km/h. Užitečná nosnost testovaného letounu je 200 kg.

„Dnešní den vyústil do nové éry výzvědné činnosti, sledování a průzkumu (ISR), kde bezpilotní letadla zůstanou na své pozici několik dní a poskytnou důležité informace a služby. Tento let posunuje Boeing na cestě k dosažení leteckého prvenství - schopnost čtyři dny nepřetržitého autonomního letu bez tankování“ Darryl Davis, prezident Boeing Phantom Works.

Opravdová výjimečnost letounu Phantom Eye však neleží v rychlosti nebo nosnosti, ale právě ve schopnosti dlouhodobého letu - v případě testovaného prototypu až 4 dny. Dlouhodobá výdrž ve vzduchu je zásadní pro úspěšné splnění úkolů, pro které byl Phantom Eye navržen – dlouhodobé pozorovací a průzkumné mise nebo telekomunikační úkoly.

Prvním letem si chtěl Boeing především vyzkoušet reálnost a funkčnost zvolených technologií. Konečným cílem je mnohem větší vodíkový letoun, schopný létat ve výškách kolem 20 kilometrů po dobu 10 dní. Vypočítaná nosnost takového letounu je 1000 kg.  

Phantom Eye

Foto: Letadlu Phantom Eye nelze upřít jistou dávku elegance / Boeing

Z výšky 20 km letoun uvidí horizont Země až ve vzdálenosti 510 km – teoreticky tak může zprostředkovat telefonický hovor nebo přenos dat mezi místy 1000 km od sebe vzdálených (Praha - Londýn). Navíc v této výšce letí letoun zcela mimo rozmary počasí.

Stroj je sice primárně určen pro vojenské účely, ale Boeing plánuje také jeho civilní využití. Phantom Eye například poslouží k dlouhodobému pozorování a kontrole následků rozsáhlých katastrof, jako bylo japonské tsunami nebo výbuch islandské sopky Eyjafjallajökull v roce 2010.

Boeing také pracuje na vodíkové bitevní verzi Phantom Ray či na typech Echo Ranger, ScanEagle a řadě dalších. Technologie testované v rámci programu Phantom Eye pak Boeing využije i v dalších svých vývojových programech, a to nejen v rámci bezpilotních letounů.

Zdroj: IEEE Spectrum, Boeing

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Shadow Hawk – bezpilotní letadla se vyzbrojují

Nejznámějším představitelem bojových bezpilotních letadel je zřejmě typ MQ-1 Predator. Jde však o poměrně velký a těžký letoun (512 kg) vhodný jen ke „strategickým“ útokům ze středních výšek. Poslední válečné konflikty ukázaly nedocenitelnost bezpilotních bojových strojů. Avšak bojové akce v městském prostředí a přepady spojeneckých vojáků ukázaly potřebu menšího ozbrojeného letounu. Prvním takovým představitelem je  RQ-7 Shadow, který právě v těchto dnech uskutečnil svůj první testovací útok na pozemní cíl.

Ruční signály pro bezpilotní letadla

Určitě znáte obrázky z paluby letadlových lodí, kdy palubní personál naviguje letadla podle celé řady ručních signálů. Jde o rychlou a efektivní komunikaci mezi lidmi na palubě a pilotem v kokpitu. Co je však efektivní pro lidi, jeví se nepoužitelné pro stroje. Řeč je o bezpilotních vrtulnících a letadlech, které mají samozřejmě problém pochopit a řídit se ruční gestikulací.

Obnovitelná energie pro bojové základny

Současné operace v Afghánistánu jsou pro armádní logistiky zhmotněnou noční můrou. Bojové základny v hornatém Afghánistánu jsou nejen stovky kilometrů vzdálené od "silniční" sítě, ale navíc se mnohdy nachází v nepřístupném terénu. Nemluvě o tom, že cesty k nim jsou často poseté IED náložemi nebo číhajícími nepřátelskými bojovníky. Každý dopravovaný kilogram zásob tak vyžaduje aktivaci obrovských lidských a finančních zdrojů.

LEMV - Mamutí vojenské vzducholodě startují

Vzducholodím se věští zářná vojenská budoucnost. Obří létající náklaďáky, schopné přepravovat desítky tun nákladů na obrovské vzdálenosti nebo bitevní a průzkumné létající stanice – to vše můžou být vojenské vzducholodě. Během 14 dnů bychom mohli být svědky historického startu nové generace lodí lehčích než vzduch. Půjde o průzkumnou a komunikační vzducholoď LEMV pozemního vojska americké armády.   UPDATE 25.2.2013 - Projekt vzducholodě LEMV byl zrušen.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!