SURUS: Vodíková platforma 4×4 od General Motors

Platforma SURUS; větší foto / GM

Americká automobilka General Motors (GM) na letošním zasedání Asociace armády Spojených států AUSA 2017 (Association of the United States Army 2017) představila demonstrátor univerzální vodíkové nákladní platformy SURUS (Silent Utility Rover Universal Superstructure). SURUS vyniká nejen svým pohonem, ale také mimořádnou univerzálností použití.

Doba elektrických a robotických aut se nezadržitelně blíží. Elektrický pohon umožní stavět vozidla dříve nemyslitelných konstrukcí a tvarů. Elektrický motor dosahuje maximálního točivého momentu od nulových otáček, takže lze elektromotory zapojit přímo na kola bez nutnosti použít převodovku nebo transmisi.

Odpadá také nutnost motor zásobovat olejem. Celá konstrukce je mnohem jednoduší, a i když se to při ceně současných elektromobilů nezdá, i mnohem levnější než konstrukce se spalovacím motorem. Zásadním plusem je výrazně jednoduší údržba a větší spolehlivost.

Robotické nebo autonomní řízení navíc umožňují v rutinních případech zcela nahradit řidiče nebo mu výrazně ulehčit práci. Spolu s elektrickým řízením pak robotické systémy výrazným způsobem mění (zjednodušují) pracovní prostor řidiče.

Nicméně stále se čeká na dostatečně výkonné baterie (resp. zdroj elektrické energie), které budou posledním hřebíkem do rakve automobilů se spalovacím motorem. Avšak vzhledem k tomu, že do vývoje baterií investují největší průmysloví hráči miliardy dolarů, otázka dostupnosti dostatečně výkonných baterií se počítá na roky. Ostatně příkladem je česká HE3DA, který v těchto dnech začíná na Karvinsku stavět obří továrnu na baterie s roční kapacitou 1,2 GWh.

Elektrický pohon a robotické řízení naprosto jistě postupně ovládne i oblast vojenských vozidel. Možnosti takových vozidel předvedla americká firma GM, která na sympoziu AUSA 2017 představila model v plné velikosti vodíkové robotické platformy SURUS. Název odkazuje na jméno Hannibalova osobního slona Surus (Syřan), s kterým (a dalšími slony) přešel Alpy a vpadl Římanům do zad.

SURUS technologicky navazuje na vodíkové terénní vozidlo ZH2, které vzniklo ve spolupráci GM a americké armády. ZH2 s elektrickým pohonem a vodíkovými palivovými články je militarizovaný civilní pick-up Chevrolet Colorado ZR2.

Výhodou palivových článků je nízká tepelná a hluková stopa a bezhlučná výroba elektrické energie. Díky elektrickému pohonu má ZH2 skvělé vlastnosti pro jízdu v terénu, protože elektrický motor má zmiňovaný maximální kroutící moment od nulových otáček.

Výkon pohonného systému je udáván 130 kW, dojezd není znám. “Dobití” palivových článků se děje “pouze” dočerpáním nového vodíku.


SURUS lze využít jako nosič účelových nástaveb; větší foto / GM

Zásadní výhodou konceptu ZH2 není jen bezhlučná jízda, ale také schopnost bezhlučně a dlouhodobě používat nejnáročnější elektrické přístroje. Pokud vozidlo stojí, palivové články poskytují výkon 25 kW pro nejrůznější senzory a elektronické přístroje prostřednictvím standardní 120V a 240V sítě.  

Tepelná stopa vodíkového vozidla je rovněž mnohem nižší než u vozidla se spalovacím motorem – vozidlo je tak hůře viditelné na termokamerách nepřítele. Odpadním produktem vodíkových článků je voda, což lze zase využít při operacích v suchých nebo horkých oblastech. Vozidlo při jízdě dokáže vyrobit 2 l vody za hodinu jízdy.

Americká armáda ZH2 testovala od října 2016 po celý letošní rok. Vojáci si například ověřili, že se mohou pomocí vozidla dostat nepozorovaně k protivníkovi až na 100 m.

“Pohon na palivové články má schopnost maximálního krouticího momentu v nízkých otáčkách, což je výhodné pro těžký terén,” uvedl minulý rok Paul Rogers, ředitel centra TARDEC. 

“Očekáváme, že vozidlo bude v operacích velmi tiché a připraveno poskytovat vyrábět elektrickou energii pro další přístroje. S rostoucích technickou vyspělostí palivových článku je nyní ideální čas prozkoumat, zda je technologie připravena pro náročné použití v armádním prostředí,” dodal Rogers.

Všechny tyto vlastnosti přináší ve vyspělejší podobě univerzální platforma SURUS. Unikátností platformy je velká modulárnost – SURUS lze upravit jako pick-up podobný ZH2, náklaďák s plochou korbou nebo jako robotickou dopravní plošinu pro převoz kontejnerů, speciálních nástaveb nebo zbraní.


Platformu lze vybavit kabinou pro řidiče; větší foto / GM

Díky výkonnému zdroji elektrické energie však SURUS lze použít jako mobilní platformu například pro pozemní i letecké radiolokátory, nejnáročnější elektro-optické senzory, energetické zbraně (lasery, railguny) nebo třeba pro rakety země-země nebo země-vzduch. Možné je také osadit platformu velkými palivovými články/bateriemi a solárními články – v takové podobě SURUS poslouží jako mobilní zdroj elektrické energie.

Technických informací o samotné platformě je poskrovnu. SURUS pohání dva elektrické motory a řiditelná jsou všechna čtyři kola. Elektrickou energii vyrábějí vodíkové palivové články, které skrze lithium-iontové baterie dodávají energii elektromotorům. Zásoba vodíku vydrží na 640 km jízdy po zpevněné cestě.

Ač SURUS na první pohled vypadá značně futuristicky, podle tiskové zprávy má využívat komponenty ze standardních náklaďáků GM.

Problém však představuje samotný vodík, jeho výroba, skladování a přečerpávání. Jde sice o technologicky zvládnutý proces, ale případná výstavba potřebné infrastruktury přijde americkou armádu na miliardy dolarů.

S velkou pravděpodobností tak armády zcela přeskočí vodíkové technologie a v budoucnu přejdou na elektrická vozidla s nějakou formou pokročilých baterií. Nicméně koncept SURUS jako takový může být skutečně předobrazem nové kategorie budoucích vojenských vozidel.

Fotogalerie

Zdroj: The Drive

Nahlásit chybu v článku


Související články

Phantom Eye – úspěšný test vodíkového letadla

Firma Boeing úspěšně otestovala prototyp svého obřího vodíkového letadla Phantom Eye (Fantomovo ...

REPORTÁŽ: Česká 3D baterie s mocí změnit svět

Advanced Materials-JTJ (AMJTJ) prorazila ve světě s unikátním samočistícím nanonátěrem. Nejde však o ...

General John Hyten: Zaostáváme ve vývoji zbraní za protivníky

Podle generála Johna Hytena, velitele Strategického velitelství (STRATCOM), pro Spojené státy ...

Americké a ruské elektromagnetické pulzní zbraně

Americké letectvo (US Air Force) podle vlastních slov zavedlo do výzbroje určitý počet střel CHAMP ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Ultramarinus
    14:54 11.10.2017

    Cejkis: S tou nebezpečností to tak hrozné není. Poškozená vodíková nádrž by měla tendenci vyhořet/vybuchnout v relativně úzkém kuželu "vzhůru". Jsou dělané tak, aby vydržely ...Zobrazit celý příspěvek

    Cejkis:
    S tou nebezpečností to tak hrozné není. Poškozená vodíková nádrž by měla tendenci vyhořet/vybuchnout v relativně úzkém kuželu "vzhůru". Jsou dělané tak, aby vydržely hodně a když hrozí výbuch, aby ten "výbuch" proběhl co nejbezpečněji. Neplést si prosím efekty výbuchu třaskavého plynu (vodíku) a výbuchu vodíkové bomby. Vodík (v MNOHEM větším množství byl používaný ve vzducholodích a ty také měly tendenci vyhořet, spíš než že by bouchaly.

    Je pravda, že účinnost elektrolýzy stojí za pytel, ale když by vodík "čerpali" do nádrží na lodích (atomových, s některými "zelenými technologiemi" -elektřina ze slunce, větru, nebo vlnobití- nebo s dostatkem přebytku výkonu pro podobnou výrobu), mohlo by se to ukázat jako užitečnější, než dovoz paliva (benzínu) z dálky, nebo závislost na místních zdrojích (benzínu).
    Dokonce by to šlo dotáhnout do takového stavu, kdy základna bude mít dost energie na to, aby mohla svým vozidlům plnit "nádrže" sama, pokud bude mít dost vody.

    Gavl:
    Rozložíš omezené množství vody, část vodíku se (za pomoci kyslíku) "spálí", ale vedlejším produktem takového "hoření" je vznik vody. Menší množství vody než na začátku a "destilky" (čistá H2O), ale vody.

    Alea206:
    Ano, taky myslím, že by stačila pouhá konverze energie tzv. "zelené" do "výroby" vodíkových článků (ve kterých ta energie vydrží uskladněná a připravená k použití roky), a pak jen distribuce plných palivových článků (a návrat prázdných), stejně jako se to děje dnes s plynovými bombami u starých sporáků. Navíc tento systém by nebyl závislí na konkrétních oblastech (kde se vyskytuje svítiplyn do těch sporáků, nebo plynovod z těch oblastí), ale dá se vytvořit v podstatě všude, kde je voda (včetně slané mořské) a elektřina.Skrýt celý příspěvek

  • Packal
    14:24 11.10.2017

    Palivové články od Siemensu používají Němci na ponorkách. K tomu tam skladují i kyslík. Výbuchu vodíku po havárii auta na palivové články bych se tedy nebál. A pokud by náhodou ...Zobrazit celý příspěvek

    Palivové články od Siemensu používají Němci na ponorkách. K tomu tam skladují i kyslík. Výbuchu vodíku po havárii auta na palivové články bych se tedy nebál. A pokud by náhodou stejně došlo při havárii k jeho úniku, tak rychle vystoupá pryč (nejlehčí plyn), případně jen bude hořet a to spíš shoří ty baterky (nádrže budou mít určitě pojistné ventily atd.). Nehledě na fakt, že jich už pár jezdí. Jen je třeba vodík efektivně vyrábět (uvažuje se např. o elektrolýze během nadprodukce v noci a při vysoké výrobě obnovitelnými zdroji). V dnešní době má vodík lepší budoucnost než akumulátory - načerpá se rychleji, systém může být kompaktnější a dojezd je vyšší než při stejném objemu/hmotnosti baterek.Skrýt celý příspěvek

  • JP--
    13:14 11.10.2017

    GAVL zapálíš ho :D
    2 H2 + O2 --------------> 2 H2O

    GAVL zapálíš ho :D
    2 H2 + O2 --------------> 2 H2O

  • cejkis
    12:41 11.10.2017

    Problém vodíku je jeho efektivní výroba. Elektrolýza má mizernou účinnost. A druhý problém je skladování. Když se potkají dvě osobní auta a dojde k výbuchu nádrží, budeme se ...Zobrazit celý příspěvek

    Problém vodíku je jeho efektivní výroba. Elektrolýza má mizernou účinnost.

    A druhý problém je skladování. Když se potkají dvě osobní auta a dojde k výbuchu nádrží, budeme se bavit nad otázkou kolik bloků okolních domů bude srovnáno se zemí.Skrýt celý příspěvek

  • GAVL
    12:12 11.10.2017

    Když rozložím vodu , bez které není možný život ve formě jak ho známe, na vodík a kyslík, proženu to motorem, tak jak to zas dám dohromady abych z toho měl zas vodu ?

    Když rozložím vodu , bez které není možný život ve formě jak ho známe, na vodík a kyslík, proženu to motorem, tak jak to zas dám dohromady abych z toho měl zas vodu ?

  • alea206
    11:51 11.10.2017

    Musim rict, ze me prekvapuje ze v clanku neni zminena produkce vodiku rozkladem vody na vodik a kyslik. Tyhle technologie maji velmi dobre nakroceno a do velke miry resi problem s ...Zobrazit celý příspěvek

    Musim rict, ze me prekvapuje ze v clanku neni zminena produkce vodiku rozkladem vody na vodik a kyslik. Tyhle technologie maji velmi dobre nakroceno a do velke miry resi problem s infrastrukturou.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2