Po chudých letech Slovensko masivně modernizuje armádu

Foto: Slovenští vojáci získají nejnovější švédské pancéřovky Carl-Gustav M4; větší foto / SAAB
Slovenští vojáci získají nejnovější švédské pancéřovky Carl-Gustav M4 / SAAB 

Ozbrojené sily Slovenské republiky (OSSR) v posledních měsících oznámily několik významných modernizačních projektů. Poslední novinkou je nákup moderních pancéřovek Carl Gustaf M4. Modernizace slovenské armády jde v ruku v ruce s postupným navyšováním rozpočtu Ministerstva obrany Slovenské republiky.

Od panceřovek po stíhací letadla

Stíhací letadla, transportní letadla C-27J Spartan a L-410, víceúčelové vrtulníky UH-60M Black Hawk, nové 3D přehledové radary, bojová vozidla pěchoty Scipio, obrněná vozidla Iveco LMV, nákladní a terénní automobily, útočné pušky CZ 805 BREN, vybavení pro speciální síly, pancéřovky Carl Gustav M4 − výčet některých nejdůležitějších a "nejzajímavějších" modernizačních projektů OSSR.

Jedním z nejnákladnějších slovenských zbrojních programů se v následujících letech stane pořízení nových víceúčelových stíhacích letadel, s největší pravděpodobností švédských JAS-39 Gripen. Podobně jako Česká republika nebo Maďarsko plánuje Slovensko pořídit letadla formou leasingu.

„Prevádzkovanie letky stíhacích nadzvukových lietadiel je veľmi drahá záležitosť. Od začiatku volebného obdobia prebiehali hĺbkové analýzy výmeny starých MiG-29 na nové moderné stroje tak, aby to bolo pre našu republiku finančne únosné. Po skúsenostiach v Českej republike a Maďarsku sme začali aj my rokovať so švédskymi partnermi o prenájme lietadiel Gripen," uvedl pro měsíčník Obrana Milan Čelko, národní ředitel pro vyzbrojováni na Ministerstvu obrany Slovenské republiky.

Foto: JAS-39 Gripen / SAAB  JAS-39 Gripen / SAAB

Slovenská strana deklaruje roční operační potřebu 1200 letových hodin, což podle švédské strany dokáže zajistit 10 stíhaček JAS-39 Gripen.

Nákup nových stíhacích letadel je více než aktuální. Slovensko udržuje současnou letku stíhaček MiG-29 jen obtížně v provozu. Kromě rozpočtových problémů situaci zásadně komplikuje embargo na dovoz ruských vojenských dílů nutných k servisu a opravám letadel MiG-29.

Technická životnost slovenských MiGů-29 končí v roce 2021, ale jen do příštího roku má Slovensko smluvně zajištěno s Ruskem dohodu pro poskytování servisu a náhradních dílů pro letadla.

Foto: C-27J Spartan / Ministry of National Defence Republic of Lithuania C-27J Spartan / Ministry of National Defence Republic of Lithuania

V roce 2014 Slovensko u italského výrobce objednalo dvě střední dopravní letadla C-27J Spartan. První letadlo přistane u našich východních sousedů v druhé polovině roku 2017, druhé v roce 2018. Letadla dokáží přepravit až 11 500 kg nákladu nebo 60 vojáků. Dolet s 6000 kg nákladu je 4260 km.

Letadla lze kromě transportních úkolů použít pro výsadkové operace, zdravotnickou evakuaci, humanitární operace, pátrací a záchranné operace nebo pro boj s požáry. Větší Spartany pak doplňují menší české L-410 představené na Letecké základně Kuchyňa v roce 2013.

Rozhodujícím modernizačním programem je nákup devíti víceúčelových amerických vrtulníků UH-60 Black Hawk. První vrtulníky Slovensko obdrží v příštím roce. Slovensko se stane první zemí Visegrádské skupiny, která začne obměňovat ruské vrtulníky Mi-17.

UH-60 Black Hawk / Sikorsky

„Nové vrtuľníky UH-60M Black Hawk sú dobrou voľbou. Je to jeden z najmodernejších modelov používaných v rámci NATO. Vrtuľníky vytvárajú predpoklad na dosiahnutie požadovaných spôsobilostí na pôsobenie v medzinárodnom prostredí v rámci NATO, EÚ aj OSN," uvedl k nákup vrtulníků brigádní generál Miroslav Korba.

Brigádní generál Korba zdůraznil víceúčelovost vrtulníků Black Hawk. Americké stroje kromě přeprav osob a materiálu lze využít k výsadkovým operacím, zdravotnické evakuace, hašení požárů nebo zpravodajským a průzkumným úkolům, například v rámci ochrany hranic.

Společně s modernizací "svalů" Slovensko modernizuje i své "oči". Podobně jako Česká republika nebo Polsko plánuje výměnu letitých sovětských radarů P 37 za nové radary středního dosahu kategorie MADR (Mobile Air Defence Radar).

Vojenské radary jsou klíčové k zajištění přehledu o vzdušné situaci. Radary pomáhají zabezpečit plynulý tok letového provozu, poskytovat asistenci letadlům v tísni a zároveň chránit životy i majetky občanů na zemi před případnou vojenskou či teroristickou hrozbou. V případě nutnosti zajišťují navedení pohotovostních letadel k cíli, ať už k nekomunikujícímu civilnímu letadlu nebo teroristické/vojenské hrozbě.

Bojové vozidlo pěchoty Scipio. / Archiv autora 

Kromě prioritní modernizace vzdušných sil procházejí také postupnou modernizací pozemní síly. Nejzásadnější modernizací pozemních sil je nákup 31 bojových vozidel pěchoty Scipio. Slovensko plánuje v současné době nakoupit 66 vozidel Scipio, i když celková potřeba se uvádí až 100 vozidel.

Základ vozidla Scipio tvoří polská kolová platforma Rosomak (8x8) a dálkově ovládaná bojová věž TURRA 30 od slovenské společnosti EVPÚ. TURRA 30 využívá původní 30mm sovětský kanon 2A42, známý z vozidel BVP-2 (volitelně americký Mk 44 Bushmaster II), a spřažený kulomet. Věž lze vybavit i protitankovými nebo protiletadlovými řízenými střelami. V úvahu připadají izraelské SPIKE nebo ruské KONKURS.

OSSR rovněž postupně obměňují svůj vozový park. V současné době slovenská armáda získala 40 terénních automobilů Land Rover. Slovensku se tak podařilo vyměnit více než polovinu letitých sovětských vozidel UAZ.

AKTIS 4x4.1R / Tanax Trucks

Slovenská armáda získala 180 středních nákladních vozidel AKTIS 4x4.1R, které postupně nahrazují letité nákladní vozidla V3S. Slovensko prozatím nahradilo 50 % vozového parku V3S. Jedná se však o stále pomalé tempo obměny. Při současném tempu obměny poslední V3S doslouží ve slovenské armádě až v roce 2030.

Kromě vozidel AKTIS slovenská armáda získala také menší počet nákladních automobilů Tatra 815 8x8 a MAN HX 32.440 8x8. Oba typy slouží především jako nosiče kontejnerů.

Jak uvádí Vladimír Bednár na svém blogu, problémem se však ukazuje velká typová roztříštěnost mezi nákladními vozidly. Slovenský prapor protiletadlové raketové brigády s 600 muži používá hned pět typů nákladních vozidel - V3S, MAZ-543 (pro systém S-300), původní Tatry T 815, AKTIS, nové Tatry T-815-7 a MAN HX.

V oblasti ručních palných zbraní dochází také k postupné modernizaci. Slovensko v minulém roce nakoupilo 700 útočných pušek CZ 805 BREN a s největší pravděpodobností na tento typ přezbrojí postupně celou armádu.

Nejnověji pak slovenští vojáci získají moderní pancéřovky Cal Gustav M4 vyznačující se extrémně nízkou hmotností.

Foto: PřísluÅ¡ník 5. pluku speciálního určení ze Žiliny. / OSSR Příslušník 5. pluku speciálního určení ze Žiliny. / OSSR

Rostoucí podíl výdajů na modernizaci

Vzhledem k odlišnému bezpečnostnímu paradigmatu v Evropě plánuje Slovensko, jako další země v regionu, postupné navyšování výdajů na obranu země. Do roku 2020 Slovensko vydá na obranu země 1,6 % HDP, což činní nárůst výdajů o 50 % oproti současnému stavu. V tomto roce Slovensko vyčlenilo na obranu necelých 1,1 % HDP.

Klíčový je rostoucí poměr prostředků slovenského ministerstva obrany určený pro modernizační projekty. V roce 2011 ministerstvo obrany uvolnilo na modernizaci pouze 7 % z celkového rozpočtu, v tomto roce to je 18,5 %. V příštím roce pak půjde na modernizaci téměř pětina slovenského obraného rozpočtu.

„Myslím, že sa máme čím pochváliť, naštartovali sme procesy tak, ako sa to od nás očakávalo. Samozrejme, vieme aj o slabinách, avšak nie všetko sa dá odstrániť za tri roky," komentoval Martin Glváč, slovenský ministr obrany navyšování rozpočtu po setkání se zástupcem generálního tajemníka NATO Alexandrem Vershbowem.

"Ako ďalej uviedol, výdavky na obranu nie sú síce vo výške 2 % HDP, avšak vzhľadom na priaznivý hospodársky vývoj sa zvyšujú aj výdavky na obranu. „Okrem toho máme prísľub od ministra fi nancií, že na niektoré projekty dostaneme peniaze aj navyše, ako to je napríklad pri nákupe vrtuľníkov Black Hawk," dodal Glavač s poukazem na skutečnost, že nákup slovenských vrtulníků Black Hawk bude financován nad rámec rozpočtu ministerstva obrany.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Slovensko modernizuje protivzdušný systém S-300 PMU

Premiér Robert Fico na návštěvě Moskvy potvrdil zájem Slovenska modernizovat protiletecký a ...

Slovak Challenge 2015 na Lešti

Vo Výcvikovom priestore Vojenského obvodu Lešť prebehlo v dňoch 15. až 18. júna taktické cvičenie ...

Oficiálně: Slovensko nakoupí bojová vozidla pěchoty Scipio

Slovensko nakoupí slovensko-polská bojová vozidla pěchoty Scipio. V první fázi půjde o 31 vozidel za ...

Slovenská samohybná houfnice DIANA

Slovenská firma KONŠTRUKTA Defence představila na polské vojenské výstavě MSPO 2015 novou samohybnou ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • mikojan29
    07:49 18.01.2019

    Prvá oficiálna ponuka na výmenu radarov:

    https://domov.sme.sk/c/2203135...

    Firma, ktorá by mala spolupracovať na SK je Aliter Technologies, a.s. Bratislava, ktorá už spolupracuje s BEA Systems aj pri výrobe komponentov na spomínaný Commander SL:

    https://www.aliter.com/sk/domo...

    https://www.topky.sk/cl/10/151...

  • PavolR
    13:21 04.08.2018

    Je zaujímavé vidieť tie referencie v trojročnom odstupe, každopádne sa Slovensku dostalo kritiky, že modernizuje kadečo, len nie to, k čomu sa zaviazalo:
    https://domov.sme.sk/c/2088463...

  • butters
    12:07 13.11.2015

    jednotka zaclenena do V4 battle group uz cvici s CZ 805

    http://www.aktuality.sk/fotoga...

  • niko
    21:52 04.10.2015

    Pozri hurvo. Ja nepisem, ze armada sa nemoze inspirovat dobrou skusenostou 5.psu a nakupit paradoxne lacnejsie hk 416. Ja pisem, ze hovorit o typovej roznorodosti vyzbroje a zobrat ako priklad zbrane zavedene u vojenskych specialnych jednotiek je blbost. Specialne jednotky vsetkych statov maju zavedenu v malych poctoch vyzbroj a vystroj, ktora je typovo roznoroda. A je to pre ich pracu aj odpovedajuce.A to som sa taktne vyhol teme odstrelovacie pusky. Kde je z podstaty prace odstrelovaca potrebne mat viac druhov pusiek v roznych kalibroch. Iba poloautomaticka .308 ako niekedy jeho ekvivalent Dragunov uz dneska nestaci ani odstrelovacovy v mechanizovanom druzstve. Hlavne ked berieme do uvahy, ze pri malom pocte nasich jednotiek musia mat k dispozicii vyzbroj pre viacere druhy nasadenia.

  • hurvo
    21:34 04.10.2015

    Nevidim dovod preco to nemiesat. Minimalne u utocnych pusiek. Pokiak 5.psu pouziva lepsie a lacnejsie zbrane (hk416,m4,g17) tak nevidim dovod preco by armada mala mat nieco ine.

  • niko
    20:36 04.10.2015

    Murphy netreba miesat vyzbroj specialnych jednotiek s vyzbrojou klasickych jednotiek armady.

  • Sgt Murphy
    19:00 03.10.2015

    Som rád že nemáme Casy ktoré majú minimálne prepravné schopnosti, na Herculesy sa samozrejme nezmôžeme a tak máme aspoň tie Spartany. Inak na sliači ich vidno pomerne často. Blackhawky nič moc, ale aspoň máme náhradu za Mi.

  • Sgt Murphy
    18:54 03.10.2015

    Situácia je tristná, nákupy a výmena vozového parku je zdĺhavá a nekončepčná. Podľa toho čo som počul Aktisy nie sú svojimi jazdnými vlastnosťami v teréne ospevované, ťažkú kategóriu zastupujú zbytočne dva typy vozidiel, Tatry a Many. Terénne vozy zastupujú hlavne Mercedesy G, Nissany Pathfindery a Navary a po novom sa UAZy nahrádzajú LRkami. Obrnené vozy vlastníme Aligatory, RG-32, LMV, otázne sú MRAPy a snáď nepribudnú Humvee. O zbraniach nehovorím, ako kde sa nachádzajú moderniované vz.58, robí sa nákup cz805, k tomu máme HK416 a M4, chápem individuálne potreby ostreľovačov ale niečo ako jednotný typ ostreľovacej pušky nemáme a tak si každý nakupuje po svojom.

  • icco
    13:40 03.10.2015

    Ja hodnotím nákup novej techniky v niektorých prípadoch dosť nekoncepčný. Nechápem prečo sa ossr nesústredia v prípade dopravnej techniky na jednu podvozkovú platformu, čo by určite znižovalo náklady na nákup ND a hlavne nároky na personál kt. vykonáva údržbu či opravy.
    Rovnako je to aj pri obrnenej technike. Ideme kupovať scipia, modernizovať postupne BVP... zase obstarávať ND na 3 druhy. O ručných zbraniach sa radšej vyjadrovať nebbudem.
    S koncepciou letectva celkom súhlasím aj keď mám výhrady. Nákup UH 60 je celkom OK len ze bez výzbroje? Spartan je dobré lietadlo ale na čo nám je protipožiarny kontajner?
    Nadzvukové letectvo je na naše fin. možnosti.

  • Jura99
    12:41 01.10.2015

    RiMr71: tento často omílaný nesmysl o sestřelování civilních letadel je k ničemu. Ještě nikdy v historii nebylo v době míru sestřeleno civilní letadlo, které by mělo úmysl zaútočit na nějaký cíl. Zato bylo sestřeleno několik civilních letadel, když se vojákům cosi vymklo z ruky (KAL007, MH77, iránský airbus atd.). Jestli vůbec kdy někdy nějaké civilní letadlo bude chtít zaútočit na cíl na Slovensku, tak nepochybně napáchá méně škody, než je cena provozu stíhacího letectva v čase. A co se týká ochrany vzdušného prostoru, tak např. Island nebo Pobaltí běžně využívá k ochraně státy letectva NATO, které se ve službě rotují. Do Bulharska se zajeďte podívat, úroveň se v zemích EU v mnohém stírá, za poslední roky.

    niko: každý nákup techniky nestojí pouze cenu pořízení, ale i cenu servisu a spotřebního materiálu, munice atd., která je v čase často násobně vyšší, než cena pořízení. Takže paradoxně každá modernizace dále zatěžuje obranný rozpočet. Nechce se mi to hledat, ale pokud mě paměť neklame, tak v případě OSSR je částka z rozpočtu obrany určená na nové investice směšně malá, tuto kapitolu rozpočtu požírají šikovné servisní smlouvy na stávající techniku. Nestačí si pouze vydělit peníze "navíc" pořizovací cenou nějaké techniky a myslet si, že tato technika může být hned koupena. O Mig29A už jsem napsal vše, co si myslím, letadlo pěkně manévruje na leteckém dni, to je tak všechno. Ve vzdušném boji rozhoduje mj. dosah radaru, počet cílů, které na které může současně sledovat a útočit, parametry zbraní apod. Mig29A inkasuje zásah od letounu, který ani na radaru neuvidí.

  • niko
    12:01 01.10.2015

    No povedat, ze MIG 29 nema ziadnu bojovu hodnotu moze len clovek, ktory nema o tom lietadle ani sajnu. Nic v zlom.
    Zrusenie stihacieho letectva momentalne na Slovensko nezvazuje. Preco aj. Tych par lietadiel to potiahne, aj keby to mali tahat len migy. Takze taketo spekulacie skoda komentovat. Mame letuschopnych min. 7 lietadiel, na obranu vzdusneho priestoru potrebujeme 3. Mame podpisanu dohodu z Vietnamom o dodavke ruskych nahradnych dielov. Takze naco robit paniku.
    Co sa tyka toho "obrovskeho mnozstva" modernizacnych procesov, ktore si Slovensko nemoze dovolit, tak dovol aby som ta vyviedol z omylu. Slovensko niekolko rokov v podstate znizovalo vydavky na obranu. To sa teraz zmenilo. Vydavky sa prestali znizovat a trosku zacali rast. Slovensko pocita zo zvysovanim rozpoctu obrany na 1,6 % HDP v roku 2020. K tomu treba pripocitat rocny rast HDP na urovni 3 %. Cize aj keby vlada nezvysila vydavky na obranu a dala na nu rovnake percento HDP ako tento rok, tak sa bavime o naraste financii o 25 mil. € za rok. Cize skoro tolko, kolko stoji 20-25 Scipii. Pri postupnom zvysovani vydavkov, dokazu OS SR vsetky akvizicne procesy spokojne zvladnut. Vsetky okrem Black Hawkov. Na tie sa uvolnili priamo rozpoctove zdroje. Podla vyjadrenia Glvaca, pustil Kauimir este viac penazi ako MO SR dufalo.
    Okrem toho treba povedat, ze modernizacia nie je az taky velka vzhladom na to, ze sa kupuju male pocty techniky.

  • RiMr71
    11:58 01.10.2015

    ...jakože by třeba čeští, meďarští (!) piloti měli právo nad SLovenskem případně sestřelit třeba slovenské letadlo směřující bez komunikace k bratislavskému hradu?
    To by Slota a jeho věrní teprve začali grevčec! :)
    A i právní stránka - to než by se projednalo a poschvalovalo, tak bude na místě Hradu stát mešita...

    Uvádět jako příklad Bulharsko... proč ne zrovna Pobřeží slonoviny?

  • Jura99
    11:36 01.10.2015

    niko: bojovou hodnotu nemá letectvo vybavené Mig-29A žádnou. Hodnotu má pouze vzdušně policejní a to velmi drahou. Mimochodem např. Bulhaři žádají o ochranu svého vzdušného prostoru NATO, chtějí se svými Mig-29A končit. Slovensko by mělo udělat totéž a peníze investovat do pozemních sil. Pro nepřítele je těch pár stíhaček snadno vypočitatelný protivník, počty, dislokace a technické údaje visí na webu, ale neznámý počet neznámo jak vybavených, vycvičených a dislokovaných vojáků zvláštních sil s PLŘS může být pro nepřítele daleko těžší oříšek a za zlomek ceny servisu Mig-29. Vlastní nadzvukové letectvo je možná otázka jakési prestiže, ale na to bych se nedíval. Dohnat to, co se neinvestovalo 20let, se nedá za rok ani za dva. Těch programů je rozjetých dost a jen aby to neskončilo nějakou blamáží, když se bude chtít koupit všechno a hned.

  • niko
    11:23 01.10.2015

    to Jura99: No pokial som to spravne pochopil, Slovensko chce do najmu vrazit rovnake peniaze ako do prevadzky MIG 29. No najom zatial vychadza drahsie a to pri mensom pocte lietadiel. Pisem zatial, kedze rokovania so SAAB stale prebiehaju. No da sa predpokladat, ze Gripen bude drahsie riesenie ako MIG. Zase s MIGom budu starosti s nahradnymi dielmi a postupne starnu a stracaju kompatibilitu. Aj ked nahradne diely mame hadam aspon na cas vybavene cez Vietnam. Osobne som zastanca nakupu Gripenov len v pripade, ze to prinesie zvysenie bojovej hodnoty letectva. Prenajatie 8 Gripenov za viac penazi ako stoji prevadzka MIG 29 ako to teraz navrhlo MO mi pride ako blbost.

  • Jura99
    10:59 01.10.2015

    niko: ta modernizace ještě dále zdražuje ten výpočet ceny na jeden stroj. Navíc spočívala jen ve zlepšení identifikace vlastní-cizí, komunikace a navigace. Nijak se neměnil radar, zbraňové systémy a další. Prostě vyhozené peníze. Pronajaté stroje se negenerálkují, takže mimo běžný servis nestojí měsíce v opravně rozložené na součástky. Jinými slovy, po započtení všech aspektů cena-výkon musí být závěr takový, že Slovensku se Mig-29 ve srovnání s JAS-39 prodražuje.

  • niko
    10:05 01.10.2015

    to Jura99: Tak najprv treba povedat, ze OS SR neprevadzkuje MIG 29A ale MIG 29 AS. Slovensko modernizovalo 12 lietadiel za celkovo 2,2 miliardy Sk uz pred niekolkymi rokmi. Pokial viem, kanibalizacia Bola hlavne problemom minulosti a spocivala hlavne v tom, ze sa brali suciastky z MIG 29A. Teda z nezmodernizovanych strojov, ktore su dnes uz vyradene. Teda okrem asi motorov s ktorymi boli hadam najväcsie problemy.
    Slovensko ma dnes minimalne 6-8 letuschopnych strojov, ostatne su generalkovane atd. To viac menej odpoveda standardu NATO - 60 % letuschopnych 40 % servisovanych.

  • Jura99
    09:44 01.10.2015

    Matesaax: pro válku je Mig-29A už zastaralý, pro air-policing by stačil i ten Mig-21, který má mnohem levnější provoz a stále jej provozuje např. Chorvatsko nebo Rumunsko. Pokud jde o peníze, tak Slovensko platí na základě servisní smlouvy 1,5mil. € ročně za jeden stroj Mig-29A, pronájem jednoho gripenu stojí AČR 4,5mil. € ročně. To je sice trojnásobná suma, ale k Migu je jednak potřeba započítat jeho pořízení (i deblokace dluhu SSSR jsou peníze), dále Migy nejsou v provozu všechny (zlé jazyky tvrdí, že létají 2-3ks a servis probíhá ve skutečnosti kanibalizací), pronájem Gripenů zahrnuje výcvik posádek a také Mig-29A je ve srovnání s Gripenem na bojišti hrobem pro posádku. Krátce řečeno jsou peníze, které SR investuje do Mig29A vyhozené oknem a účelněji by šly utratit např. pro pozemní síly.

  • Matesaax
    19:45 30.09.2015

    Jura99:Pokud by Slovensko úplně zrušilo nadzvukové letectvo,tak už ho nikdy neobnoví,zjistí,že to jde i bez něj a těžko pak někoho přesvědčovat,že jeto najednou zas potřeba..Podobně jako u nás,když se pořizovalo 14 Gripenů,jako prozatimní řešení na 10 let,než se vypíše výběrové řízení na 24 vlastních letadel.Po deseti letech už bylo pořízení 24 stíhaček naprosté scifi a kdo by ho chtěl prosadit by byl určitě označen za šílence.
    Jinak Mig-29 je částečně zastaralý,ale rozhodně to není muzeální stroj,nelze zapomenout,že před pár roky u nás tvořil stíhací letectvo opravdu muzeální Mig-21,který byl na vrcholu v 70 letech.

  • SpiritWar
    17:17 30.09.2015

    ale niektore vyhrady proti tym manom su mierne usmevne ;) ale preco si ossr vybral MAN oproti tatram sa neviem docitat nikde...
    inak si tatra este furt moze prist na svoje ak MO zazije rozumu a bude chciet kupit nakladne auta z opancierovanov kabinov^^

  • Jura99
    08:36 30.09.2015

    Diskuse na téma lepší-horší stroj je snad v pořádku a na národnost diskutujícího poukazují obvykle ti, kterým došly technické argumenty. Byl tu názor, že Aktis má na středně těžké terénní auto velkou kamionovou kabinu a že průchodivost terénem je podle zveřejněných čísel horší než u T810, to snad nejsou nacionalistické útoky, ne? Jinak co se týká nákupů pro OSSR, tak po 20letech naprosté pauzy se konečně něco děje. Jako obvykle při překotném nákupu hodně záleží na dobré koncepci. Pokud není peněz neomezené množství, na čas (cca 20let) bych zrušil nadzvukové letectvo a za ušetřené peníze vybavoval pozemní síly. Řeči typu, že se ztratí kontinuita a vycvičení piloti atd. jsou nesmysl. Dodavatel jako např. SAAB rád později vycvičí piloty zcela nové a zázemí (pozemní záležitosti) se stejně musí k novému typu stroje pořídit nové. Udržet v chodu těch pár Mig-29A stojí hrůzu peněz (při přepočtu na stroj téměř tolik co pronájem Gripenů u AČR !!), kvůli zajímavě nevýhodné servisní smlouvě a přitom Mig-29A nenabízí nic, kromě air-policingu. To je drahá služba těchto muzeálních strojů, v potenciální válce nemají ani tu nejmenší šanci.

  • mikojan29
    07:59 30.09.2015

    Blake

    Ja tu nechcem glorifikovať ruské autá a stroje všeobecne, chcel som len poukázať na to, že sa nedá porovnávať len takto od stola. Reál je niekedy úplne iný ako si niektorí podľa TTÚ predstavujú. Čo sa týka Tatry, tak som tatrofil, zaujímam už dosť dlho o túto automobilku. Veterány sú moja veľká záľuba, takže viem čo to o týchto autách aj o ich výkonoch nie len teoreticky, ale aj z reálu. Chodievam pravidelne na Slovenské piesky (voj. - veteránska akcia vo VVP Záhorie ). Tam sa dá veľmi reálne porovnať, ktorý stroj je na čo vhodný, ale dosť záleží aj na medzikuse medzi volantom a pedálmi! Vozil som sa na dostupných voj. autách, bol som ešte na ZVS, ale aj inde - PV3S, Tatra od 805-ky po 815, aj na 7-čke - hasičskej, LR 130 a niektoré iné stroje. Videl som ako jazdia západné typy MAN, Pinzgauer, americké stroje som videl len na ceste. Ja som rád, že sa niečo deje, každý ide svojou cestou, otázka je, či správnou. :-)

  • OndrejK
    23:39 29.09.2015

    Když tady někdy pročítám příspěvky, tak se vlastně ani nedivím, že se Československo rozpadlo. Hádáme se tady a přitom bychom měli být jednotní. Nebezpečí nám hrozí ze stejného směru.

    Hlavně, že se armády aspoň trochu modernizují. Ikdyž u některých počtů se o modernizaci asi mluvit nedá . Viz směšný počet pancéřovek. Je fakt, ale že některé slovenské kroky se mi zdají trochu nelogické. Na druhou stranu bych podobné záhadné kroky našel asi v každé armádě. Nejen v té české či slovenské. Česká má proti slovenské přeci jen trochu výhodu, že tady se přeci jen alespoň průběžně něco nakupovalo a třeba T-72CZM4, Pandury, Iveca, Tatry, Gripeny, L-159, Casy, Breny. To vše technika o které tady sice můžeme diskutovat zda je horší či lepší, ale rozhodně to není technika, o které by se dalo říci, že je zastaralá. Navíc je to technika, kterou české firmy dokáží relativně snadno průběžně modernizovat. Slovensko to teď trochu musí dohánět. Nic jiného jim nezbývá . Jen Slovákům přeju ať to ufinancují. Nedovedu si představit , že by české letectvo mělo zavést do výzbroje ve stejném období Gripen, Casy, A-319, novej typ vrtulníku, radary, náhradu za Kuby, a ještě modernizovat Mi-171. Na to by česká armáda určitě finance neměla a trochu nevím, jestli tohle Slováci mají promyšlené. On Uh-60 a Spartan jsou špičkové stroje , ale třeba UH-60 je mimořádně drahej na provoz a Spartan proti Case na ty úkoly, co bude z 99% vykonávat provozně taky vychází mnohem hůře. Tak jen aby radost z modernizace potom nevyvolala rozčarování.

  • Blake
    23:05 29.09.2015

    mikojan29 a viezol si sa niekedy v Tatre? Vo V3S? LR110? HEMTT? FMTV? poznas vsetky zapadne a lokalne (t.j. prichadzajuce do uvahy) stroje, ze volas po porovnani s ruskymi? Naozaj tu neglorifikujes ruske stroje?

    Ze by ceski diskuteri preferovali Tatru nie je nic divne a nie je to vzdy len sentiment, lokalna produkcia ma nesmierne vyhody a ak je s konkurenciou uz len porovnatelna, casto sa ju oplati zaviest. To je ale uz vec politiky, nie automobilu. A kedze su spominane ruskej stroje politicky nepriechodne a dostupnych alternativ je dostatok, podla mna sa ceskymi diskutermi trapit nemusis.

    Mat Slovensko vyrobcu podvozkov na urovni tych od Tatry, tiez som ako ceski diskuteri. Ze ma 817 nelogicky poloautomat s ktorym sa niektori musia nanovo ucit rozbiehat ako v autoskole a to, ze je zle poskladana, je dalsia vec. Stat sa to nemuselo.

  • mikojan29
    21:42 29.09.2015

    OS SR má AKTISY, AČR má T810, rakúsky Bundesheer má Steyry, nemecký Bundesweer má MB, atď. Každý, čo uzná za vhodné a potrebné pre svoju krajinu - funkčne a aj ekonomicky.
    Trošku ma trápi, že niektorí diskutéri z ČR tu stále presadzujú názor, že ak to nie je Tatra, tak je to nanič. Viezol sa niekto z Vás diskutujúcich v ťažkom teréne (napr. sypký piesok) na ruskom stroji - napr. GAZ 66? Potom môžete porovnávať. Neglorifikujem tu ruské stroje, ale oplatilo by sa vyskúšať si, čo tie autá dokážu. Všetko má svoje za aj proti. Niečo je lepšie v tom, niečo v inom.

  • KOLT
    19:28 29.09.2015

    OT: Proč Armáda požadovala žebřiňák? Nižší provozní náklady?

  • skelet
    18:17 29.09.2015

    FMTV má pancéřované jen některé verze, ne všechny. Jak říkám.. je to Steyr.

  • Nesher
    16:37 29.09.2015

    Omlouvám se za off topic, ale když jsme tu narazili na Tatry, tak AČR chce kupovat další: http://zpravy.idnes.cz/nove-ta...

  • dusan
    16:25 29.09.2015

    Slovensko by sa zrajme mali zmieriť s tým, že nadzvukové letedtvo je nad naše ekonomické možnosti a vyradiť typ MiG-29 bez náhrady .... resp. by české letectvo mohlo za svoje rozšíriť počet ks a Slovensko by samozrejme patričnú sumu, resp. nejaký benefit poskytlo ..... napr. výcvikové priestory ....

    Tanky či BVP-čka už prestvujú skôr muzeálnu "silu" ... a Slovensko by sa malo sústrediť na ne + je už pomaly aktuálne zabezpečiť nejaké nové systémy PVO ....

  • stirling
    15:56 29.09.2015

    No spíše mě přijde, že jak se vše sousedům nepochválí tak je oheň na střeše. Viz moje poznámka pouze o vzhledu - prostě je to ošklivé auto a vypadá spíše jak přemalované auto s pečivem než vojenský speciál (to je můj názor), doplnil jsem dvě věci: to, že to auto neznám a nehodnotím jeho technickou stránku a že klidně to může být slušný náklaďák a že na vzhled to nejezdí. Dále jsem napsal, že pokud se rozhodli pro man, že nechápu proč neberou vše od manu, že pro tak malou armádu (i naše je malá) nechápu takovou rozmanitost.
    Z toho prosím vzniklo toto, že jsem naštvaný, že slováci si montují man či že říkám, že je to po technické stránce špatné... tomu teprve říkám paranoia, ale ať si každý udělá obrázek sám. Ostatní nákupy jsem naopak zhodnotil jako slušné.
    Ostatně i u nás bych radši viděl jen 815-7 a nic jiného, ale myslím, že jde i o cenu a tím pádem bych řekl, že 810 je velice slušná mašina a vlastně se to potvrzuje, že i v současné době po tolika letech probíhá vývoz.

  • flash666
    15:51 29.09.2015

    Oshkosh FMTV je pancirovanej... je videt ze americani premejsli...
    A opet sem nikde nepsal ze se to nekupuje, jenom pisu ze je to velmi spatny rozhodnuti...

  • skelet
    15:45 29.09.2015

    Nepancéřované náklaďáky se objednávají zcela běžně a ve velkém, viz. rodina FMTV (což je vlastně licenční Steyr).

    jinak se vrátím k T810.. Tatra nabízela vlastní koncepci, co by náhradu za Ross R210, ale Armáda požadovala žebřiňák. Tatra tedy odkoupila R210 a překopala jej do podoby T810.

  • flash666
    15:30 29.09.2015

    nemit pancirovanou kabinu v dnesni dobe aspon proti rucnim zbranim je hodne spatny rozhodnuti... ale co vojaci jsou jenom cannonfodderi..

    ja sem nikde nerikal ze je to stejna kategorie byt mercedes dela i 4x4 6x6 ale jeste si to nikdo neobjednal, vsichni kupujou tezky soupravy 8x8 ( Kanada a Singapur )

  • skelet
    15:24 29.09.2015

    ani na tu T810 se nedá jen tak navěsit dodatečné pancéřování. Je to zkrátka civilní budka od Renaultu (de facto od Volvo). Ta pancéřovaná kabina T810 je nově vyrobená. Není to dodatečný pancíř.

  • Jura99
    15:22 29.09.2015

    Karlos73: zavěsil jsi tu nákladní auta cca 30let stará, ten mercek 1017 je starý dokonce 40let. Ano, stále se provozuje, ale nebavíme se o V3S, která se provozuje 60let a ještě dalších 15let bude, bavíme se o autech, která se aktuálně nově nakupují. T810 vznikla jako kočkopes (Renault-ROSS-Tatra) a nijak ho neobdivuju (např. škoda, že coby Tatra to nemá tradiční polonápravy). Článek je o slovenských nákupech, tak se nabízí porovnávat parametry a docela bys křivdil, protože na nákupech pro AČR se v diskusích nenechává "nit suchá" a ne vždy zaslouženě.

  • niko
    15:11 29.09.2015

    Jura99: Samozrejme, ze to ten isty stroj nie je. Aj Aktis presiel svojim vyvojom. Pozri ich stranku.

    http://www.tanaxtrucks.sk/vozi...

  • niko
    15:09 29.09.2015

    Tak tak Karlos. Jak ten nestastny Bren a CZ 75. Len to tu tlacia a tlacia, napriek tomu ze Slovensko vyraba vlastne zbrane, resp, ze za rovnaku cenu sme schopni kupit zbrane podstatne kvalitnejsie.

  • Jura99
    15:08 29.09.2015

    niko: akorát škoda, že se před těmi 10lety nekoupilo hromadně 500ks vozidel, pak bych neřekl ani ň. Ale rozplánovat si obnovu V3S na 30let a nakupovat stále stejný náklaďák nutně vede k tomu, že po letech už to není žádný zázrak, i když je nový, např. přípravu na balistickou ochranu kabiny by to mít mohlo.
    flash666: velmi pěkný stroj

  • Karlos73
    15:05 29.09.2015
    Oblíbený příspěvek

    Jura99, nebavi ma tato diskusia, zavesil som sem vojenske stredne nakladne automobily pre ich dizajn, na porovnanie. Tu sa nebavime o parametroch, pancierovani...na to su urcene v armade ine typy vozov.
    Ved nech si ich ceska armada nakupuje, tak je to spravne. Kazdy stat, pokial vyraba nakladne vozy pre armadu, by bola korunovana blbost ich nezavadzat do vlastnej armady. Slovensko uz viac ako 10 rokov vyraba AKTIS, licencny MAN, tak OSSR budu odoberat AKTIS. Toto vozidlo splna specifikacie slovenskej armady, nieje co riesit. ACR ma ine specifikacie, preto vznikla Tatra 810 (a mozno je T810 v jazdnych vlastnostiach lepsia ako AKTIS). To je cele. Ja mam casto pocit ,ze na ceskych strankach je obrovsky problem, pokial si Slovensko nieco same vyraba, nezavysle si nieco obstara pre OSSR. Nehnevajte sa, ale pre niektorych ceskych priatelov je to ako cervene sukno pre byka...Na Slovensku citit pri armadnych zakazkach velky lobing v prospech Tatry, a pri dalich x vojenskych zakazkach (ale takto to funguje vsade vo svete, toto nieje vycitka).

  • niko
    14:56 29.09.2015
    Oblíbený příspěvek

    flash666: je ti al ejasne, ze je to uplne ina kategoria vozidla ako AKTIS ?

    Uprimne povedane je mi jedno, ci a v com je lepsi AKTIS alebo Tatra. OSSR sa pred viac ako 10 rokmi rozhodli ist urcitym smerom a s tymto smerovanim su doteraz spokojni. Myslim, ze siahodlha debata je v tomto pripade zbytocna.

  • flash666
    14:48 29.09.2015
  • flash666
    14:47 29.09.2015

    Trochu novejsi vrak...

    http://3.bp.blogspot.com/-BovF...

  • butters
    14:44 29.09.2015

    To sa fakt idete hadat o takej picovine? Ci je lepsi Aktis alebo Tatra? Vazne? Pod kazdym clankom kde sa spomenie OS SR to skonci hadkou kto ma lepsiu techniku. Chlapci, chodte si merat pindurov na ihrisko a nehejtujte sa tu.

  • Jura99
    14:40 29.09.2015

    Karlos73: ty vraky, jejichž fota jsi zde zavěsil, považuješ za soudobou špičku ve vojenských náklaďácích? :D

  • Jura99
    14:38 29.09.2015

    wlko: pro jízdu terénem existuje ještě pár jiných, důležitých parametrů, než je uzávěrka diferáku a redukce. Takže např.: světlá výška - T810=430mm, Aktis=389mm, brodivost - T810=1200mm, Aktis=750mm, náběhový úhel - T810=38°, Aktis=33°. T810 má tedy lepší parametry pro průchod terénem, některé dost zásadně (např. brodivost). Jinak kabina T810 se dá upravit instalací balistické ochrany, kterou vyrábí SVOS, v AČR je asi 8ks. Že se v Aktisu jezdí dobře? To je celkem možné, ale nicneříkající, v soudobém náklaďáku se jezdí v každém dobře a do extrémních situací v terénu se asi dostane málokdy.

  • Karlos73
    14:33 29.09.2015

    stirling. Ak si hodnotil len vzhlad, ako pises, tak si to porovnaj s ostatnymi armadami...
    MAN TGA
    http://www.panzerbaer.de/helpe...
    Mercedes-Benz 1017
    http://motoburg.com/images/mer...
    Steyr 12M18
    http://www.military-today.com/...
    Iveco-Magirus
    http://www.votrac.com/images/i...
    Renault TRM 2000
    http://www.military-today.com/...
    A teraz Tatra 810
    http://www.military-today.com/...
    Slovenský AKTIS
    http://galerie.valka.cz/data/9...
    http://forum.valka.cz/topic/vi...

    Len treba dodat, ze Tatra 810 používa licenčný motor Renault DXi7 240, a mám dojem, že aj vzbavenie kabíny je Renault. Presne ako pisu niko, wlko, AKTIS je v OSSR uz viac ako 10 rokov, je spoľahlivý, a vojaci sú s nim spokojní. Stirling, Jura99, vidíte nejaký markantný, prelomový rozdiel medzi týmito vojenskými vozidlami, ktoré som tu zavesil? Všetky majú vysokú, prehľadnú kabínu...

  • stirling
    13:57 29.09.2015

    wlko: myslím, že není nutné na sebe osobně útočit a vlastně svojí reakcí jsi jen potvrdil, že to co vidím já vidíš také.

  • niko
    13:48 29.09.2015

    Aktis je zavedeny v OS SR tusim cez 10 rokov. Ma za sebou viacere cvicenia a nasadenia v misiach v zahranici. Armada je spokojna a tak nakupuje dalej. Nema zmysel tu teraz spekulovat.

  • wlko
    13:02 29.09.2015

    Stirling: hodnotíte vzhľad? to máte 15 rokov alebo čo?
    Inak ku kabíne : úplne krátka kabína je nanič lebo okrem posádky sa tam nič iné nezmestí...jazdil som s civilom viem o čom píšem a do tejto sa lôžko určite nezmestí :D
    A že je civilná? To je celkom normálne napr aj T810 používa civil kabínu z renaultu.
    K terénnym schopnostiam: má to 4x4 redukčnú prevodovku a uzavierku diferenciálov takže o priechodnosti v teréne by som nepochyboval.

  • mikojan29
    12:58 29.09.2015

    Jura99

    Vozidiel MAN HX nebolo obstarných veľa kusov v dobe jednej vlády. Bola to dodávka s nejakým konkr. systémom, alebo pokus dostať sa do armády s vozidlami tejto triedy a čo som čítal, tieto podvozky tiež neuspeli - MOKYS. Aktisy sú viacmenej myslené ako náhrada PV3S a preto asi nebudú určené na pancierovanie. Myslím si, že na pancierovanie budú určené T815-7 v rôznych podvozkových variáciách 4x4, 6x6, 8x8, preto je na Aktisoch taká kabína ako je. Kamarát na nich jazdí a pochvaľuje si.

  • stirling
    12:46 29.09.2015

    Karlos73: asi v tom vidíš něco jiného, ale já jen hodnotil vzhled a nikoliv kvalitu, či spolehlivost či cokoliv jiného. Jeho kabina mě přijde jak když obsahuje lůžko či tak něco prostě na malej náklaďáček zbytečně dlouhá a vzhledově ne moc vojensky vydařená, prostě to nemá žádné kouzlo, spíše přebarvenej civil - to ovšem neznamená, že to nemůže být dobrý náklaďák!
    To že se montuje na slovensku je fajn, ale vývoj bude nulovej když je to man a montuje se tam i tatra a kombinace tater 810 a 815-7, mě přijde logičtější a hezčí.
    Každopádně když už si slovensko zvolilo man tak bych bral od manu všechny náklaďáky.
    souhlas s jura: na cesty do afghánistánu je spartan lepsi, ale na cesty po evropě je lepsi casa a to za kolik se kupovala či jak je druhořadá věc pokud hodnotíme technickou stránku. Zase pokud ji nedoplníme o c-130 nebo kc-390 byl by spartan lepsi volbou.

Stránka 1 z 2