Po chudých letech Slovensko masivně modernizuje armádu

Foto: Slovenští vojáci získají nejnovější švédské pancéřovky Carl-Gustav M4; větší foto / SAAB
Slovenští vojáci získají nejnovější švédské pancéřovky Carl-Gustav M4 / SAAB 

Ozbrojené sily Slovenské republiky (OSSR) v posledních měsících oznámily několik významných modernizačních projektů. Poslední novinkou je nákup moderních pancéřovek Carl Gustaf M4. Modernizace slovenské armády jde v ruku v ruce s postupným navyšováním rozpočtu Ministerstva obrany Slovenské republiky.

Od panceřovek po stíhací letadla

Stíhací letadla, transportní letadla C-27J Spartan a L-410, víceúčelové vrtulníky UH-60M Black Hawk, nové 3D přehledové radary, bojová vozidla pěchoty Scipio, obrněná vozidla Iveco LMV, nákladní a terénní automobily, útočné pušky CZ 805 BREN, vybavení pro speciální síly, pancéřovky Carl Gustav M4 − výčet některých nejdůležitějších a "nejzajímavějších" modernizačních projektů OSSR.

Jedním z nejnákladnějších slovenských zbrojních programů se v následujících letech stane pořízení nových víceúčelových stíhacích letadel, s největší pravděpodobností švédských JAS-39 Gripen. Podobně jako Česká republika nebo Maďarsko plánuje Slovensko pořídit letadla formou leasingu.

„Prevádzkovanie letky stíhacích nadzvukových lietadiel je veľmi drahá záležitosť. Od začiatku volebného obdobia prebiehali hĺbkové analýzy výmeny starých MiG-29 na nové moderné stroje tak, aby to bolo pre našu republiku finančne únosné. Po skúsenostiach v Českej republike a Maďarsku sme začali aj my rokovať so švédskymi partnermi o prenájme lietadiel Gripen," uvedl pro měsíčník Obrana Milan Čelko, národní ředitel pro vyzbrojováni na Ministerstvu obrany Slovenské republiky.

Foto: JAS-39 Gripen / SAAB  JAS-39 Gripen / SAAB

Slovenská strana deklaruje roční operační potřebu 1200 letových hodin, což podle švédské strany dokáže zajistit 10 stíhaček JAS-39 Gripen.

Nákup nových stíhacích letadel je více než aktuální. Slovensko udržuje současnou letku stíhaček MiG-29 jen obtížně v provozu. Kromě rozpočtových problémů situaci zásadně komplikuje embargo na dovoz ruských vojenských dílů nutných k servisu a opravám letadel MiG-29.

Technická životnost slovenských MiGů-29 končí v roce 2021, ale jen do příštího roku má Slovensko smluvně zajištěno s Ruskem dohodu pro poskytování servisu a náhradních dílů pro letadla.

Foto: C-27J Spartan / Ministry of National Defence Republic of Lithuania C-27J Spartan / Ministry of National Defence Republic of Lithuania

V roce 2014 Slovensko u italského výrobce objednalo dvě střední dopravní letadla C-27J Spartan. První letadlo přistane u našich východních sousedů v druhé polovině roku 2017, druhé v roce 2018. Letadla dokáží přepravit až 11 500 kg nákladu nebo 60 vojáků. Dolet s 6000 kg nákladu je 4260 km.

Letadla lze kromě transportních úkolů použít pro výsadkové operace, zdravotnickou evakuaci, humanitární operace, pátrací a záchranné operace nebo pro boj s požáry. Větší Spartany pak doplňují menší české L-410 představené na Letecké základně Kuchyňa v roce 2013.

Rozhodujícím modernizačním programem je nákup devíti víceúčelových amerických vrtulníků UH-60 Black Hawk. První vrtulníky Slovensko obdrží v příštím roce. Slovensko se stane první zemí Visegrádské skupiny, která začne obměňovat ruské vrtulníky Mi-17.

UH-60 Black Hawk / Sikorsky

„Nové vrtuľníky UH-60M Black Hawk sú dobrou voľbou. Je to jeden z najmodernejších modelov používaných v rámci NATO. Vrtuľníky vytvárajú predpoklad na dosiahnutie požadovaných spôsobilostí na pôsobenie v medzinárodnom prostredí v rámci NATO, EÚ aj OSN," uvedl k nákup vrtulníků brigádní generál Miroslav Korba.

Brigádní generál Korba zdůraznil víceúčelovost vrtulníků Black Hawk. Americké stroje kromě přeprav osob a materiálu lze využít k výsadkovým operacím, zdravotnické evakuace, hašení požárů nebo zpravodajským a průzkumným úkolům, například v rámci ochrany hranic.

Společně s modernizací "svalů" Slovensko modernizuje i své "oči". Podobně jako Česká republika nebo Polsko plánuje výměnu letitých sovětských radarů P 37 za nové radary středního dosahu kategorie MADR (Mobile Air Defence Radar).

Vojenské radary jsou klíčové k zajištění přehledu o vzdušné situaci. Radary pomáhají zabezpečit plynulý tok letového provozu, poskytovat asistenci letadlům v tísni a zároveň chránit životy i majetky občanů na zemi před případnou vojenskou či teroristickou hrozbou. V případě nutnosti zajišťují navedení pohotovostních letadel k cíli, ať už k nekomunikujícímu civilnímu letadlu nebo teroristické/vojenské hrozbě.

Bojové vozidlo pěchoty Scipio. / Archiv autora 

Kromě prioritní modernizace vzdušných sil procházejí také postupnou modernizací pozemní síly. Nejzásadnější modernizací pozemních sil je nákup 31 bojových vozidel pěchoty Scipio. Slovensko plánuje v současné době nakoupit 66 vozidel Scipio, i když celková potřeba se uvádí až 100 vozidel.

Základ vozidla Scipio tvoří polská kolová platforma Rosomak (8x8) a dálkově ovládaná bojová věž TURRA 30 od slovenské společnosti EVPÚ. TURRA 30 využívá původní 30mm sovětský kanon 2A42, známý z vozidel BVP-2 (volitelně americký Mk 44 Bushmaster II), a spřažený kulomet. Věž lze vybavit i protitankovými nebo protiletadlovými řízenými střelami. V úvahu připadají izraelské SPIKE nebo ruské KONKURS.

OSSR rovněž postupně obměňují svůj vozový park. V současné době slovenská armáda získala 40 terénních automobilů Land Rover. Slovensku se tak podařilo vyměnit více než polovinu letitých sovětských vozidel UAZ.

AKTIS 4x4.1R / Tanax Trucks

Slovenská armáda získala 180 středních nákladních vozidel AKTIS 4x4.1R, které postupně nahrazují letité nákladní vozidla V3S. Slovensko prozatím nahradilo 50 % vozového parku V3S. Jedná se však o stále pomalé tempo obměny. Při současném tempu obměny poslední V3S doslouží ve slovenské armádě až v roce 2030.

Kromě vozidel AKTIS slovenská armáda získala také menší počet nákladních automobilů Tatra 815 8x8 a MAN HX 32.440 8x8. Oba typy slouží především jako nosiče kontejnerů.

Jak uvádí Vladimír Bednár na svém blogu, problémem se však ukazuje velká typová roztříštěnost mezi nákladními vozidly. Slovenský prapor protiletadlové raketové brigády s 600 muži používá hned pět typů nákladních vozidel - V3S, MAZ-543 (pro systém S-300), původní Tatry T 815, AKTIS, nové Tatry T-815-7 a MAN HX.

V oblasti ručních palných zbraní dochází také k postupné modernizaci. Slovensko v minulém roce nakoupilo 700 útočných pušek CZ 805 BREN a s největší pravděpodobností na tento typ přezbrojí postupně celou armádu.

Nejnověji pak slovenští vojáci získají moderní pancéřovky Cal Gustav M4 vyznačující se extrémně nízkou hmotností.

Foto: PřísluÅ¡ník 5. pluku speciálního určení ze Žiliny. / OSSR Příslušník 5. pluku speciálního určení ze Žiliny. / OSSR

Rostoucí podíl výdajů na modernizaci

Vzhledem k odlišnému bezpečnostnímu paradigmatu v Evropě plánuje Slovensko, jako další země v regionu, postupné navyšování výdajů na obranu země. Do roku 2020 Slovensko vydá na obranu země 1,6 % HDP, což činní nárůst výdajů o 50 % oproti současnému stavu. V tomto roce Slovensko vyčlenilo na obranu necelých 1,1 % HDP.

Klíčový je rostoucí poměr prostředků slovenského ministerstva obrany určený pro modernizační projekty. V roce 2011 ministerstvo obrany uvolnilo na modernizaci pouze 7 % z celkového rozpočtu, v tomto roce to je 18,5 %. V příštím roce pak půjde na modernizaci téměř pětina slovenského obraného rozpočtu.

„Myslím, že sa máme čím pochváliť, naštartovali sme procesy tak, ako sa to od nás očakávalo. Samozrejme, vieme aj o slabinách, avšak nie všetko sa dá odstrániť za tri roky," komentoval Martin Glváč, slovenský ministr obrany navyšování rozpočtu po setkání se zástupcem generálního tajemníka NATO Alexandrem Vershbowem.

"Ako ďalej uviedol, výdavky na obranu nie sú síce vo výške 2 % HDP, avšak vzhľadom na priaznivý hospodársky vývoj sa zvyšujú aj výdavky na obranu. „Okrem toho máme prísľub od ministra fi nancií, že na niektoré projekty dostaneme peniaze aj navyše, ako to je napríklad pri nákupe vrtuľníkov Black Hawk," dodal Glavač s poukazem na skutečnost, že nákup slovenských vrtulníků Black Hawk bude financován nad rámec rozpočtu ministerstva obrany.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Slovensko modernizuje protivzdušný systém S-300 PMU

Premiér Robert Fico na návštěvě Moskvy potvrdil zájem Slovenska modernizovat protiletecký a ...

Slovak Challenge 2015 na Lešti

Vo Výcvikovom priestore Vojenského obvodu Lešť prebehlo v dňoch 15. až 18. júna taktické cvičenie ...

Oficiálně: Slovensko nakoupí bojová vozidla pěchoty Scipio

Slovensko nakoupí slovensko-polská bojová vozidla pěchoty Scipio. V první fázi půjde o 31 vozidel za ...

Slovenská samohybná houfnice DIANA

Slovenská firma KONŠTRUKTA Defence představila na polské vojenské výstavě MSPO 2015 novou samohybnou ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • pjaro77
    15:10 29.05.2024

    Toto sa fakt môže diať len u nás. Za 6 rokov nedokázať zrekonštruovať jedno letisko. A tá slávna NATO agentúra je na čo dobrá ...Zobrazit celý příspěvek

    Toto sa fakt môže diať len u nás. Za 6 rokov nedokázať zrekonštruovať jedno letisko.
    A tá slávna NATO agentúra je na čo dobrá ?
    https://spravy.pravda.sk/domac... Skrýt celý příspěvek

    • MaraKM
      16:21 29.05.2024

      a to je co za web, že je tam reklamy "asi" 3x více než textu?!

      a to je co za web, že je tam reklamy "asi" 3x více než textu?!

      • pjaro77
        16:54 29.05.2024

        Náš mnohoročný denník pravda. Na druhú stranu nemusíš platiť ako v sme a denniku N.

        Náš mnohoročný denník pravda. Na druhú stranu nemusíš platiť ako v sme a denniku N.

    • PavolR
      17:22 29.05.2024

      Pred dvomi-tromi dňami bola reportáž v správach rtvs - agentúra vraj za túto situáciu nemôže.

      Pred dvomi-tromi dňami bola reportáž v správach rtvs - agentúra vraj za túto situáciu nemôže.

  • PavolR
    17:49 22.05.2024

    Poliaci očakávajú, že zmluva na Pioruny bude podpísaná ... ehm ... do konca roka ...Zobrazit celý příspěvek

    Poliaci očakávajú, že zmluva na Pioruny bude podpísaná ... ehm ... do konca roka ...
    https://www.defensenews.com/gl... Skrýt celý příspěvek

    • Ján Paliga
      20:05 22.05.2024

      36 kompletov... To sú 4 čaty... Málo.

      36 kompletov... To sú 4 čaty... Málo.

      • PavolR
        08:13 23.05.2024

        Ja osobne očakávam ešte revitalizáciu projektu Brams po tom, čo Kaliňák hovoril, že kvôli dronom je opäť podobná situácia ako za WW2 a opäť prichádza čas hlavňovej PVO.

        Ja osobne očakávam ešte revitalizáciu projektu Brams po tom, čo Kaliňák hovoril, že kvôli dronom je opäť podobná situácia ako za WW2 a opäť prichádza čas hlavňovej PVO.

        • pjaro77
          15:32 23.05.2024

          A vývoj sa bude ťahať 5 rokov.

          A vývoj sa bude ťahať 5 rokov.

          • PavolR
            18:35 23.05.2024

            Vývoj Brams bol ukončený a úspešne prešiel vojskovými skúškami. Akurát toho bude treba dosť modernizovať, čo by však už (na základe príkladu AM120) nemalo trvať viac než rok-dva.

            Vývoj Brams bol ukončený a úspešne prešiel vojskovými skúškami. Akurát toho bude treba dosť modernizovať, čo by však už (na základe príkladu AM120) nemalo trvať viac než rok-dva.

          • Hevonen
            18:47 23.05.2024

            BRAMS s 2A38M je mŕtvy projekt.

            Treba si všimnúť prezentáciu novej Turry na idebe a s kým spojili sily pri vyhľadávaní cieľov...

            BRAMS s 2A38M je mŕtvy projekt.

            Treba si všimnúť prezentáciu novej Turry na idebe a s kým spojili sily pri vyhľadávaní cieľov...

      • Hevonen
        16:42 23.05.2024

        Je to v súlade s riešením A2. 18ks OZ VSHORAD vozidlový integrované na vežu BOV 8x8 a 18ks PPLRK VSHORAD prenosný. Spolu je to 12x palebna jednotka - čata po tri družstvá, v ...Zobrazit celý příspěvek

        Je to v súlade s riešením A2.
        18ks OZ VSHORAD vozidlový integrované na vežu BOV 8x8
        a
        18ks PPLRK VSHORAD prenosný.
        Spolu je to 12x palebna jednotka - čata po tri družstvá, v každom 1 oz.

        V riešení A2 slúžil navrhovaný VSHORAD/SHORAD aj na obranu 3 LZ. Tie budú pokryté aj darovanym systémom Mantis, s ktorým verzia A2 vôbec neratala. Mantis SHORAD spôsobilosti spolu s darovanymi 3D radarmi ďalej navyšuje nad ramec A2.

        Všetko prikryté 6 batériami LR/MRSAM-M Barak a 18ks F-16.Skrýt celý příspěvek

        • Ján Paliga
          21:08 23.05.2024

          Doteraz boli dve batérie Igla, každá mala 3 čaty po 3 družstvá. Každé družstvo malo 3 odpaľovacie zariadenia Igla. Teraz bude 1 odpaľovák na družstvo... No zbohom... Integrovať ...Zobrazit celý příspěvek

          Doteraz boli dve batérie Igla, každá mala 3 čaty po 3 družstvá. Každé družstvo malo 3 odpaľovacie zariadenia Igla. Teraz bude 1 odpaľovák na družstvo... No zbohom... Integrovať chcú Pioruna na vozidlo? To by som skôr bral ťažší RBS. Mantis má zmysel, dalo by sa povedať, že je to PLDvK 21. storočia.Skrýt celý příspěvek

          • Hevonen
            10:54 24.05.2024

            Verzia A3 uvažovala s 54 OZ tak ako dnes. Treba si počkať na prípadné zmeny v nákupe. Nema zmysel prevádzkovať dva systémy. Veža systému Poprad s 4 PLR pripravenými k strelbe je ...Zobrazit celý příspěvek

            Verzia A3 uvažovala s 54 OZ tak ako dnes.
            Treba si počkať na prípadné zmeny v nákupe.

            Nema zmysel prevádzkovať dva systémy. Veža systému Poprad s 4 PLR pripravenými k strelbe je plne postačujuca.Skrýt celý příspěvek

          • Ján Paliga
            21:38 24.05.2024

            @ Hevonen

            Z jedného hľadiska máš pravdu. Z hľadiska rozdielnych princípov činnosti by sa ale oba komplety vhodne dopĺňali. No veď uvídíme, ako bude...

            @ Hevonen

            Z jedného hľadiska máš pravdu. Z hľadiska rozdielnych princípov činnosti by sa ale oba komplety vhodne dopĺňali. No veď uvídíme, ako bude...

          • Hevonen
            10:24 25.05.2024

            Janko, chápem. Ale pri 36 ci 54 OZ mať dva systémy, dve zásoby PLR, dva systémy údržby, dvoch dodávateľov ND... Piorun preukázal vysokú účinnosť. Zároveň zachováva znalosti ...Zobrazit celý příspěvek

            Janko, chápem. Ale pri 36 ci 54 OZ mať dva systémy, dve zásoby PLR, dva systémy údržby, dvoch dodávateľov ND...
            Piorun preukázal vysokú účinnosť. Zároveň zachováva znalosti použitia a Igly môžu ísť do skladov.Skrýt celý příspěvek

          • Ján Paliga
            10:52 25.05.2024

            @ Hevonen No, keˇˇďže Igly máme cca od roku 1995, tak dávať do skladov takú starú muníciu by už bolo nerentabilné. No žiaľ terajšia vláda ich nepošle na najlepšie zhodnotenie - na ...Zobrazit celý příspěvek

            @ Hevonen

            No, keˇˇďže Igly máme cca od roku 1995, tak dávať do skladov takú starú muníciu by už bolo nerentabilné. No žiaľ terajšia vláda ich nepošle na najlepšie zhodnotenie - na Ukrajinu...Skrýt celý příspěvek

          • Hevonen
            11:55 25.05.2024

            Na Ukrajine úspešne pôsobili aj Strely pôvodom z ČSĽA. Zaujímavá by mohla byť aj odpoveď, ci OZ Igla, dokážu vystreliť PLR Grom alebo Piorun, prípadne aká zložitá a drahá by bola ...Zobrazit celý příspěvek

            Na Ukrajine úspešne pôsobili aj Strely pôvodom z ČSĽA.

            Zaujímavá by mohla byť aj odpoveď, ci OZ Igla, dokážu vystreliť PLR Grom alebo Piorun, prípadne aká zložitá a drahá by bola úprava OZ a ci Poliaci dokážu predĺžiť životnosť PLR Igla.Skrýt celý příspěvek

          • Ján Paliga
            13:50 25.05.2024

            @ Hevonen Podľa mňa by to záviselo od elektroniky Piorunu a použitých konektorov raketnica-OZ. Jednoduchšia dvojkanálová hlavica Igly vs trojkanálová Piorunu... Ale asi by to ...Zobrazit celý příspěvek

            @ Hevonen

            Podľa mňa by to záviselo od elektroniky Piorunu a použitých konektorov raketnica-OZ. Jednoduchšia dvojkanálová hlavica Igly vs trojkanálová Piorunu... Ale asi by to nebolo kompatibilné. Poľská vetva vychádza z jednoduchšej varianty 9K310 Igla-1, my máme 9K38 Igla. Na túto otázku vedia odpoveď niekde inde, ja ju nepoznám :). Strely-2M majú nechladené čidlo, sú náročnejšie na vycvičenosť obsluhy a mali nižšiu pravdepodobnosť zásahu a sú ľahšie zarušiteľné. Ale v rámci salvy by nejaká hádam trafila :) Hádam tam poslali aj S-2M zo Slovenska...Skrýt celý příspěvek

        • pjaro77
          13:16 24.05.2024

          Po tom čo sa deje na ukrajine - vojna dronov, by som tento projekt nechal celý prepracovať. Vôbec nerieši C-uas v nízkych a stredných výškach, mantisov je málo. Bez niečoho ...Zobrazit celý příspěvek

          Po tom čo sa deje na ukrajine - vojna dronov, by som tento projekt nechal celý prepracovať. Vôbec nerieši C-uas v nízkych a stredných výškach, mantisov je málo.
          Bez niečoho lacného proti dronom PVOS nebude stačiť.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    17:24 20.05.2024

    Ministerstvo obrany SR plánuje nakúpiť viac ako 100 hlavných bojových tankov na vytvorenie a vybavenie dvoch nových tankových práporov v pozemných silách. Oznámili to ...Zobrazit celý příspěvek

    Ministerstvo obrany SR plánuje nakúpiť viac ako 100 hlavných bojových tankov na vytvorenie a vybavenie dvoch nových tankových práporov v pozemných silách. Oznámili to predstavitelia zastupujúci slovenské ministerstvo obrany na konferencii Future Armored Vehicles Central & Eastern Europe, ktorá sa konala 13. – 14. mája v Prahe v Českej republike.

    Do roku 2030 budú OS SR prevádzkovať 45 hlavných bojových tankov v rámci 14. tankového práporu, jednotky 2. mechanizovanej brigády pozemných síl. Tridsať z týchto tankov sú T-72 zo sovietskej éry. Slovenské ministerstvo obrany v posledných rokoch uvažovalo o spustení programu modernizácie týchto tankov. Slovenské tanky T-72 však podľa vyjadrenia kapitána Jakuba Murčka z odboru modernizácie MO SR modernizovať nebudú.

    Ďalšími 15 hlavnými bojovými tankami sú Leopardy 2A4, ktoré na Slovensko dodala nemecká obranná spoločnosť Rheinmetall. Tieto tanky darovala Slovensku vláda Nemecka v rámci iniciatívy „Ringtausch“, ktorej cieľom bolo kompenzovať darovanie vojenskej techniky a zbraňových systémov Ukrajine. Podľa slov kpt. Murček, do konca roku 2024 budú tanky Leopard 2A4 plne integrované do slovenských pozemných síl.

    Na konferencii Future Armored Vehicles Central & Eastern Europe Capt. Murcek uviedol, že v najbližších rokoch dôjde k reorganizácii štruktúry pozemných síl SR. Ministerstvo obrany SR plánuje sformovať dva nové tankové prápory, každý vybavený 52 novoobstaranými hlavnými bojovými tankami. Kpt. Murcek spomenul, že slovenské ministerstvo obrany sa ešte nerozhodlo, aký typ tankov nakúpi. Ponuky z branže v súčasnosti vyhodnocuje ministerstvo. Uviedol som však, že sa očakáva podpísanie dohody o nových hlavných bojových tankoch tento rok alebo v roku 2025.

    https://defence-industry.eu/sl... Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      17:47 20.05.2024

      52 MBT v praporu? Co je to za divný počet. Nemělo to být spíš 44 MBT plus podpůrné tanky?

      52 MBT v praporu? Co je to za divný počet. Nemělo to být spíš 44 MBT plus podpůrné tanky?

      • PavolR
        18:18 20.05.2024

        Vychádzalo by to na (3x((4x4)+1))+1 ...

        Vychádzalo by to na (3x((4x4)+1))+1 ...

        • Scotty
          18:54 20.05.2024

          Proč znovu vymýšlet kolo a nepřevzít standardní "německou" strukturu?

          Proč znovu vymýšlet kolo a nepřevzít standardní "německou" strukturu?

          • PavolR
            21:38 20.05.2024

            Ešte ma napadlo, že by okrem MBT mohli rolu časti veliteľských prevziať platformy na báze CV90-35 alebo CV90-120, ktoré doplnia stav bojových vozidiel v prápore na 58 ...

            Ešte ma napadlo, že by okrem MBT mohli rolu časti veliteľských prevziať platformy na báze CV90-35 alebo CV90-120, ktoré doplnia stav bojových vozidiel v prápore na 58 ...

          • Scotty
            23:06 20.05.2024

            Tak to už by bylo přímo vymyšlení hranatého kola. Za platformu velitelského BVP se dají nahradit tak ty dva tanky u velení praporu. Můj názor pořád je že to bude 44 MBT a 8 ...Zobrazit celý příspěvek

            Tak to už by bylo přímo vymyšlení hranatého kola. Za platformu velitelského BVP se dají nahradit tak ty dva tanky u velení praporu.
            Můj názor pořád je že to bude 44 MBT a 8 podpůrných tanků.Skrýt celý příspěvek

          • SYN_
            08:11 21.05.2024

            PavolR: Nevím jak CV90-35, ale proč proboha do toho tahat CV90-120? Jakože by v tom praporu bylo málo 120mm hlavní, takže je důležité ještě dvě přidat na velitelských vozidlech? ...Zobrazit celý příspěvek

            PavolR: Nevím jak CV90-35, ale proč proboha do toho tahat CV90-120? Jakože by v tom praporu bylo málo 120mm hlavní, takže je důležité ještě dvě přidat na velitelských vozidlech? Které pak vyjedou do čela "prorazit cestu"?Skrýt celý příspěvek

          • PavolR
            09:24 22.05.2024

            SYN_: CV90-120 tam ťahám preto, lebo napríklad to bolo prvé, čo ma napadlo, keď som videl ten článok, no keďže je tam reč vyslovene o MBT, tak som to zavrhol. No ako doplnok...

            SYN_: CV90-120 tam ťahám preto, lebo napríklad to bolo prvé, čo ma napadlo, keď som videl ten článok, no keďže je tam reč vyslovene o MBT, tak som to zavrhol. No ako doplnok...

  • PavolR
    14:10 20.05.2024

    Našiel som údaj, podľa ktorého má byť BARAK-MX dodaný Kolumbii v roku 2026 (zmluvu podpísali vo februári 2023). Kedy by potom dostalo BARAK Slovensko, keď nás ešte medzitým ...Zobrazit celý příspěvek

    Našiel som údaj, podľa ktorého má byť BARAK-MX dodaný Kolumbii v roku 2026 (zmluvu podpísali vo februári 2023). Kedy by potom dostalo BARAK Slovensko, keď nás ešte medzitým predbehol Azerbajdžan s dodatočnou objednávkou za 1,2 miliardy (čo je aspoň 12 batérií)?
    https://x.com/anass004e/status... Skrýt celý příspěvek

    • Ján Paliga
      15:47 20.05.2024

      Slovensko má iné priority - našich ľudí.

      Slovensko má iné priority - našich ľudí.

    • Raven98
      07:27 21.05.2024

      RK je momentálne defacto premiér. Asi nebude mať čas teraz riešiť Barak.

      RK je momentálne defacto premiér. Asi nebude mať čas teraz riešiť Barak.

      • PavolR
        08:17 21.05.2024

        Na to má predsa na ministerstve svojich ľudí, tajomníkmi počnúc.

        Na to má predsa na ministerstve svojich ľudí, tajomníkmi počnúc.

      • pjaro77
        11:20 21.05.2024

        Ak bude Fico dlhodobo práceneschopný a niekto po ňom bude musieť prevziať kreslo, tak smeráci urobia rošádu a na MO dajú niekoho iného. Alebo tam pôjde niekto z hlasu. Len nie MO ...Zobrazit celý příspěvek

        Ak bude Fico dlhodobo práceneschopný a niekto po ňom bude musieť prevziať kreslo, tak smeráci urobia rošádu a na MO dajú niekoho iného. Alebo tam pôjde niekto z hlasu.
        Len nie MO ľuďom z SNS, to by bola nočná mora.Skrýt celý příspěvek

        • PavolR
          12:16 21.05.2024

          Kali asi neodíde z ministerstva, kým nebudú obstarané nové pušky. ;-)
          A inému ministerstvo tiež neprenechajú, lebo s bezpečnosťou sa dá robiť veľký politický marketing.

          Kali asi neodíde z ministerstva, kým nebudú obstarané nové pušky. ;-)
          A inému ministerstvo tiež neprenechajú, lebo s bezpečnosťou sa dá robiť veľký politický marketing.

        • Raven98
          13:44 21.05.2024

          On je tam určite nejaký smerák ako tajomník, ktorému sa to dá posunúť. Kali to ale určite bude chcieť mať pod palcom, aj keby z MO odišiel.

          On je tam určite nejaký smerák ako tajomník, ktorému sa to dá posunúť. Kali to ale určite bude chcieť mať pod palcom, aj keby z MO odišiel.

  • PavolR
    18:30 15.05.2024

    Nechávam tu odkaz od výrobcu pre diskutujúcich z Palba.cz - systém Barak MX technicky disponuje aj interceptorom s dosahom 15 km:
    https://www.iai.co.il/p/barak-...

    Nechávam tu odkaz od výrobcu pre diskutujúcich z Palba.cz - systém Barak MX technicky disponuje aj interceptorom s dosahom 15 km:
    https://www.iai.co.il/p/barak-...

    • pjaro77
      20:04 15.05.2024

      To som netušil. Vďaka. Pre vojskové PVO proti vrtuľníkom , lietadlám a dronom v stredných výškach. Teraz len zistiť cenu za raketu.

      To som netušil. Vďaka. Pre vojskové PVO proti vrtuľníkom , lietadlám a dronom v stredných výškach. Teraz len zistiť cenu za raketu.

      • PavolR
        20:22 15.05.2024

        Ide asi o mutáciu Tamiru z Iron Dome, čiže cena by mala byť porovnateľná.
        Vizuálny rozdiel medzi Barak 5 a Tamirom je podobný, ako medzi interceptormi Barak MX predošlým Barak 8.

        Ide asi o mutáciu Tamiru z Iron Dome, čiže cena by mala byť porovnateľná.
        Vizuálny rozdiel medzi Barak 5 a Tamirom je podobný, ako medzi interceptormi Barak MX predošlým Barak 8.

        • pjaro77
          01:28 17.05.2024

          Mimochodom je to novinka, že ? Nevidím nikde články o Barak 5, ani záznam na wikipedii ani military weboch.

          Mimochodom je to novinka, že ? Nevidím nikde články o Barak 5, ani záznam na wikipedii ani military weboch.

  • anmima
    15:49 14.05.2024

    Robert Kaliňák by chcel uzavrieť zmluvu na systémy protivzdušnej obrany do leta. Malo by ísť o nákup minimálne šiestich batérií, ktoré by mohli účinne pokryť strategické aj civilné ...Zobrazit celý příspěvek

    Robert Kaliňák by chcel uzavrieť zmluvu na systémy protivzdušnej obrany do leta. Malo by ísť o nákup minimálne šiestich batérií, ktoré by mohli účinne pokryť strategické aj civilné ciele.

    Minister obrany to uviedol počas utorkovej diskusie k 20. výročiu vstupu Slovenska do NATO. Kaliňák potvrdil aj záujem o rozšírenie objednávky na stíhačky F-16. „Pretože nové úlohy to jednoducho prinášajú,“ skonštatoval.

    Témou diskusií sú podľa neho aj moderné tanky, ktoré sú chýbajúcim prvkom ťažkej mechanizovanej brigády. V prípade kolesových a pásových obrnených vozidiel, ktoré obstarali jeho predchodcovia, hovorí o snahe vyvážiť zmluvné záväzky.

    Rezort obrany plánuje podľa ministra takisto obnovu autoparku. Ambíciou je riešiť aj dopravné letectvo. „A, samozrejme, nové výrobky slovenského obranného priemyslu chceme postupne zaraďovať, či už je to húfnica BIA alebo mínomet AM120. To sú určité veci, ktoré chceme mať vo výzbroji čo najrýchlejšie,“ načrtol.

    Pripomenul, že stíhačky F-16 majú postupne prichádzať v lete. Hovorí aj o potrebe rozšíriť počet vrtuľníkov Black Hawk. „Modernizačné procesy sú nezastaviteľné. Dnes je Slovensko asi v najväčšom nákupnom snažení,“ zhodnotil. (tasr)

    https://e.dennikn.sk/minuta/39... Skrýt celý příspěvek

    • PavolR
      09:19 15.05.2024

      Budúci týždeň budú rokovania v Izraeli (hoci vyvodzovať z toho závery považujem ešte za ...Zobrazit celý příspěvek

      Budúci týždeň budú rokovania v Izraeli (hoci vyvodzovať z toho závery považujem ešte za predčasné):
      https://spravy.pravda.sk/domac... Skrýt celý příspěvek

    • Raven98
      09:41 15.05.2024

      S tým dopravným letectvom je celkom zaujímavé, že sa v podstate veľmi nevie, že jeden Spartan je dlhodobo nefunkčný a človek sa to dočíta iba na českých weboch.

      S tým dopravným letectvom je celkom zaujímavé, že sa v podstate veľmi nevie, že jeden Spartan je dlhodobo nefunkčný a človek sa to dočíta iba na českých weboch.

      • pjaro77
        20:05 15.05.2024

        Ja som myslel, že servis vyriešený.

        Ja som myslel, že servis vyriešený.

        • Scotty
          20:33 15.05.2024

          Běžný servis možná vyřešený je, ale zcela jistě není vyřešené vážné strukturální poškození na spojení trupu a křídla. Pokud se něco nezměnilo tak se stále zvažuje jestli má smysl ...Zobrazit celý příspěvek

          Běžný servis možná vyřešený je, ale zcela jistě není vyřešené vážné strukturální poškození na spojení trupu a křídla. Pokud se něco nezměnilo tak se stále zvažuje jestli má smysl vůbec do té opravy investovat nebo objednat nové letadlo.Skrýt celý příspěvek

          • Sergej7490
            08:47 17.05.2024

            Co sa stalo ? Niekde to naburali ?

            Co sa stalo ? Niekde to naburali ?

          • Raven98
            09:56 17.05.2024

            Ano: V pondělí 11. dubna odstartoval v dopoledních hodinách z letiště v Kuchyni Spartan ev. č. 1931, který se s mezinárodním volacím znakem „SQF 101“ vydal na let do gruzínského ...Zobrazit celý příspěvek

            Ano: V pondělí 11. dubna odstartoval v dopoledních hodinách z letiště v Kuchyni Spartan ev. č. 1931, který se s mezinárodním volacím znakem „SQF 101“ vydal na let do gruzínského Tbilisi, kam vezl delegaci zástupců generálního štábu OS SR. Vzhledem k tomu, že k návratu zpět mělo dojít až další den, posádka nechala letoun odstavený přes noc na stojánce tbiliského letiště. Jenže když se k němu na druhý den vrátila, našla svůj stroj v netypické poloze, nakloněný na levé křídlo, jež se dotýkalo betonové plochy stojánky. K incidentu byla okamžitě povolána hasičská pohotovost tbiliského letiště a na základě záběrů z bezpečnostních kamer vzápětí vyšlo najevo, že náhlý a extrémně silný poryv větru naklonil odstavené letadlo C-27J na stojánce, čímž došlo několikrát ke kontaktu koncového oblouku křídla se zemí, který doznal viditelného poškození. Podle oficiální verze slovenského ministerstva obrany však k dotyku křídla se zemí došlo pouze jednou a letoun se měl následně vrátit zpět do své normální polohy „na tři body“. V kritický okamžik údajně na letišti v Tbilisi foukal extrémně silný vítr o rychlosti až 110 km v hodině a tyto poryvy údajně letoví dispečeři a meteorkáři očekávali. Podle dalšího vyjádření ministerstva však posádka nemohla udělat žádná další opatření, neboť letoun nebylo možné na stojánce ukotvit.

            zdroj: http://czechairforce.com/news/... Skrýt celý příspěvek

          • Sergej7490
            11:02 17.05.2024

            Dik.

            Dik.

    • Raven98
      14:11 15.05.2024

      Tiež zaujímavé, že chce ďalšie Blackhawky, ale o Viperoch ani slovo. Pritom mala prísť konkrétna ponuka z USA túto jar, ku ktorej sa mali vyjadriť.

      Tiež zaujímavé, že chce ďalšie Blackhawky, ale o Viperoch ani slovo. Pritom mala prísť konkrétna ponuka z USA túto jar, ku ktorej sa mali vyjadriť.

      • pjaro77
        20:05 15.05.2024

        Kašlal by som na ne. Treba riešiť hlavne PVO teraz. Nech si ich preberie ČR ak chce.

        Kašlal by som na ne. Treba riešiť hlavne PVO teraz. Nech si ich preberie ČR ak chce.

        • Sergej7490
          22:10 15.05.2024

          Ako nam PVO pomoze, ked pridu vychodne hordy po zemi ?

          Ako nam PVO pomoze, ked pridu vychodne hordy po zemi ?

          • pjaro77
            23:26 15.05.2024

            Tie hordy budú posielať na naše územie aj drony a rakety.
            A o zachvatčikov je najlepšie sa postarať delostrelectvom, zamínovaním územia a dronmi.

            Tie hordy budú posielať na naše územie aj drony a rakety.
            A o zachvatčikov je najlepšie sa postarať delostrelectvom, zamínovaním územia a dronmi.

          • SYN_
            00:08 16.05.2024

            Pokud nebude jasná nadvláda obránců ve vlastním vzdušném prostoru, budou vrtulníky bezzubé, jak to známe z Ukrajiny... nebudou si troufat blízko k frontě.

            Pokud nebude jasná nadvláda obránců ve vlastním vzdušném prostoru, budou vrtulníky bezzubé, jak to známe z Ukrajiny... nebudou si troufat blízko k frontě.

          • Hevonen
            08:25 17.05.2024

            PT kapacita sa da dosiahnuť aj inak.
            A lacnejšie.
            Radšej ďalšie UH-60 do poctu 18, mozno aj 24.

            PT kapacita sa da dosiahnuť aj inak.
            A lacnejšie.
            Radšej ďalšie UH-60 do poctu 18, mozno aj 24.

  • PavolR
    08:17 14.05.2024

    Vo včerajších Reportéroch sa venovali PVO a jej doterajšiemu zanedbávaniu. V podstate nič, čo by sa nevedelo, akurát je to zhrnuté. Zmeko úplne na konci vyhlásil, že ak sa naplnia ...Zobrazit celý příspěvek

    Vo včerajších Reportéroch sa venovali PVO a jej doterajšiemu zanedbávaniu. V podstate nič, čo by sa nevedelo, akurát je to zhrnuté. Zmeko úplne na konci vyhlásil, že ak sa naplnia plány, ktoré armáda predložila politickému vedeniu, Slovensko bude mať do 4-6 rokov jednu z najlepšie vybudovaných PVO v Európe.
    https://www.rtvs.sk/televizia/... Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    14:55 27.04.2024

    Naď opäť vyjadril presvedčenie, že sa podpíše BARAK - rozhovor pre SME (obrana cca od 49:00):
    https://domov.sme.sk/c/2332216...

    Naď opäť vyjadril presvedčenie, že sa podpíše BARAK - rozhovor pre SME (obrana cca od 49:00):
    https://domov.sme.sk/c/2332216...

  • PavolR
    08:12 26.04.2024

    Na Slovensku by sa mali vyrábať 2-3 typy dronov a má v rámci OSSR vzniknúť samostatná jednotka, zameraná na dronový boj (odznelo úplne na konci rozhovoru s ...Zobrazit celý příspěvek

    Na Slovensku by sa mali vyrábať 2-3 typy dronov a má v rámci OSSR vzniknúť samostatná jednotka, zameraná na dronový boj (odznelo úplne na konci rozhovoru s Kaliňákom):
    https://spravy.rtvs.sk/2024/04... Skrýt celý příspěvek

    • PavolR
      08:20 26.04.2024

      Teda, aby som bol z organizačného hľadiska úplne presný, pôjde o samostatný dronový útvar, čiže budú zrejme samostatnou zložkou v rámci štruktúry OSSR, ako je to na UA.

      Teda, aby som bol z organizačného hľadiska úplne presný, pôjde o samostatný dronový útvar, čiže budú zrejme samostatnou zložkou v rámci štruktúry OSSR, ako je to na UA.

      • pjaro77
        11:53 26.04.2024

        To stačiť nebude, mikro drony by mali mať aj družstvá.
        Mini drony na úrovni roty / práporu.

        To stačiť nebude, mikro drony by mali mať aj družstvá.
        Mini drony na úrovni roty / práporu.

        • PavolR
          13:53 26.04.2024

          To sa predsa navzájom nevylučuje.

          Z Kaliho vyjadrení mám pocit, že buď on sám, alebo prinajmenšom niekto z jeho podriadených, sleduje trendy na UA bojisku.

          To sa predsa navzájom nevylučuje.

          Z Kaliho vyjadrení mám pocit, že buď on sám, alebo prinajmenšom niekto z jeho podriadených, sleduje trendy na UA bojisku.

          • pjaro77
            07:57 27.04.2024

            Aspoň niekto je v tej ich vláde pri rozume.

            Aspoň niekto je v tej ich vláde pri rozume.

          • Raven98
            08:33 27.04.2024

            Tipol by som, že samotné OS SR. Veď od začiatku konfliktu myslím došlo aj k určitej reorganizácii pozemných síl.

            Tipol by som, že samotné OS SR. Veď od začiatku konfliktu myslím došlo aj k určitej reorganizácii pozemných síl.

  • PavolR
    07:34 24.04.2024

    Pred pár rokmi prebehlo v diskusii, že niektorý nemecký výrobca pušiek má už arabských majiteľov a že teda bude BW možno nakupovať nové pušky od Arabov. O ktorú zbrojovku išlo a ...Zobrazit celý příspěvek

    Pred pár rokmi prebehlo v diskusii, že niektorý nemecký výrobca pušiek má už arabských majiteľov a že teda bude BW možno nakupovať nové pušky od Arabov. O ktorú zbrojovku išlo a bolo z toho potom niečo?
    Potenciálna náväznosť na SK tender je ten, že Kali je zadobre s Arabmi, čiže ak nimi vlastnená zbrojovka dodala nejaké zbrane krajine NATO, Môže sa účastniť súťaže a ...Skrýt celý příspěvek

    • Raven98
      08:49 24.04.2024
      • PavolR
        12:55 24.04.2024

        Vďaka.

        Neuveriteľné, ako sa čítam, že sa Nemcom ten tender zopsul.
        https://en.wikipedia.org/wiki/...
        :-D

        Vďaka.

        Neuveriteľné, ako sa čítam, že sa Nemcom ten tender zopsul.
        https://en.wikipedia.org/wiki/...
        :-D

        • Raven98
          08:50 26.04.2024

          Už to, že nakúpili G36 a až potom zistili, že má problémy a treba ju nahradiť je neuveriteľné.

          Už to, že nakúpili G36 a až potom zistili, že má problémy a treba ju nahradiť je neuveriteľné.

          • PavolR
            09:24 26.04.2024

            A najlepšie na tom bolo, že ani nemohli reklamovať, lebo do zadania nenapísali, že tie pušky majú byť schopné vydržať dlhodobú paľbu, čiže fakticky dostali presne to, čo chceli.

            A najlepšie na tom bolo, že ani nemohli reklamovať, lebo do zadania nenapísali, že tie pušky majú byť schopné vydržať dlhodobú paľbu, čiže fakticky dostali presne to, čo chceli.

    • Scotty
      12:49 24.04.2024

      Bundeswehr bude nakupovat pušky od HaK.

      Bundeswehr bude nakupovat pušky od HaK.

      • PavolR
        13:00 24.04.2024

        Áno, ale pozerám, že nejaké MK 556 má v Poľsku zavedená polícia a tuším nie je špecifikované, že ponúkaná puška musí byť v niektorej krajine NATO zavedená vyslovene v armáde.

        Áno, ale pozerám, že nejaké MK 556 má v Poľsku zavedená polícia a tuším nie je špecifikované, že ponúkaná puška musí byť v niektorej krajine NATO zavedená vyslovene v armáde.

  • anmima
    12:55 23.04.2024

    Vie tiekto odomknúť?

    https://dennikn.sk/3950111/kym...

    Vie tiekto odomknúť?

    https://dennikn.sk/3950111/kym...

    • Sakul
      07:49 24.04.2024

      "Kým Pellegrini hovoril, že Slovensko nemá zbrane, vojaci jazdili na nových tankoch Leopard Slovenské ozbrojené sily sa vyzbrojovali novou technikou aj počas predchádzajúcich ...Zobrazit celý příspěvek

      "Kým Pellegrini hovoril, že Slovensko nemá zbrane, vojaci jazdili na nových tankoch Leopard

      Slovenské ozbrojené sily sa vyzbrojovali novou technikou aj počas predchádzajúcich vlád, hoci to koaliční politici popierajú. Tanky Leopard 2 sú príkladom, keď zarobili na tom, že postúpili inú techniku Ukrajine.

      Z vyjadrení koaličných politikov môže volič nadobudnúť pocit, že slovenská armáda zostala pre pomoc Ukrajine vybrakovaná. Aj budúci prezident Peter Pellegrini verejne tvrdil, že Slovensko vraj nemá svojim vojakom „čo dať do rúk“.

      Týmito slovami pred druhým kolom vysvetľoval, prečo by odmietol vojensky pomôcť inému štátu NATO. V debate RTVS sa ho opýtali, či by slovenskí vojaci išli na pomoc Poľsku, keby slovenského spojenca napadlo Rusko.

      „Nemali by s čím bojovať. Momentálne nevieme pomôcť našim spojencom, pretože máme zdecimovanú armádu,“ hovoril Pellegrini v poslednej televíznej debate, v ktorej nadbiehal aj proruským voličom Štefana Harabina.

      Práve v tom čase sa slovenskí vojaci chystali na ďalší výcvik s pätnástimi nemeckými tankmi Leopard 2, ktoré získali vďaka vláde Eduarda Hegera (Demokrati). „Tanky Leopard 2 vo verzii A4 predstavujú pre nás generačný posun,“ hovorí náčelník generálneho štábu Daniel Zmeko.

      V okolí Trebišova sa s týmito tankami počas uplynulých dní po prvýkrát presúvali aj po bežných cestách. Verejnosti o tomto presune radšej povedali vopred, aby sa ľudia nedesili z neznámych tankov v premávke.

      Na generálnom štábe už viackrát zažili, čo v takýchto situáciách hrozí. Konvoj si môže niekto nakrútiť na mobil, zverejniť na Facebooku a užívatelia začnú potom video zdieľať s legendou, že armády NATO obsadzujú Slovensko.

      Výzbroj Ozbrojených síl SR
      Pozemné sily

      30 tankov T-72 v pôvodnej verzii;
      15 tankov Leopard 2 vo verzii A4;
      35 modernizovaných BVP (verzia Svatava);
      desiatky kusov pôvodných BVP-1 a BVP-2;
      šestnásť húfnic Zuzana 2000 (z konca 90. rokov);
      šestnásť moderných húfnic Zuzana 2.
      Vzdušné sily

      9 viacúčelových vrtuľníkov UH-60 Black Hawk;
      2 dopravné lietadlá C27J Spartan;
      niekoľko kusov viacúčelových vrtuľníkov Mi-17;
      podzvukové cvičné lietadlá L-39 Albatros;
      menšie dopravné lietadlá L-410;
      Objednané

      14 stíhačiek F-16 (očakávaný prílet tento rok);
      2 vrtuľníky Black Hawk vo výbave pre špeciálne sily (očakávané budúci rok);
      8 húfnic Zuzana 2;
      160 štvorkolesových vozidiel JLTV Oshkosh;
      76 osemkolesových transportérov Patria;
      152 pásových bojových vozidiel CV-90.
      Nemajú s čím bojovať?
      Súčasný predseda vlády Robert Fico (Smer) opakoval už pred parlamentnými voľbami, že Slovensko vraj zostalo pre pomoc Ukrajine bez zbraní. „Slovenská armáda neexistuje, lebo nemajú čím bojovať,“ hovoril v kampani.

      Rovnaké frázy opakovali koaliční lídri aj po voľbách. Napríklad budúci prezident Pellegrini vysvetľoval, že ďalšia vojenská pomoc Ukrajine nie je téma, pretože „Slovensko už nemá čo poslať“.

      Naopak, ministerstvo obrany ešte pred príchodom súčasného ministra Roberta Kaliňáka zo Smeru zdôrazňovalo, že je to lož.

      „Doposiaľ poskytnutá pomoc Ukrajine dosiahla hodnotu 673 miliónov eur. To je iba zlomok majetku ozbrojených síl, ktorý reálne predstavuje hodnotu miliárd eur,“ hovoril úradnícky minister Martin Sklenár.

      Ako to je naozaj?

      Najväčším oslabením obranyschopnosti bolo darovanie protileteckého systému S-300, ku ktorému Hegerova vláda pristúpila už v prvých týždňoch invázie. Slovensku miesto toho poskytovali pozemnú protileteckú ochranu spojenci. Táto výpomoc však po odchode talianskej batérie systému SAMP/T Mamba v apríli končí.

      Iným príbehom už bolo darovanie stíhačiek Mig-29, ktoré politici Smeru, Hlasu a SNS tiež označovali takmer za vlastizradu. Tieto pôvodom ruské stroje boli v skutočnosti pre armádu nepoužiteľné, pretože na ne nemala dosť pilotov ani servisnú podporu. Z toho dôvodu ich už po prvých mesiacoch vojny uzemnila – stíhačky teda nelietali.

      Ako kompenzáciu za odoslanie migov-29 získalo Slovensko zľavu na dvanásť ťažko vyzbrojených bojových vrtuľníkov Viper, ktorých palebná sila sa vyrovná približne 200 tankom. Kaliňák sa však zatiaľ nerozhodol, či ju využije.


      Darovanie batérie S-300 bolo zrejme najväčším reálnym oslabením slovenskej armády v prospech Ukrajiny.
      Húfnice vyvracajú Pellegriniho slová
      Bývalý minister Jaroslav Naď (Demokrati) sa preto ostro ohradzuje voči rečiam, že po jeho odchode alebo po odchode jeho nástupcu Martina Sklenára zostala armáda vybrakovaná.

      „Nielen z hodnotenia obranných plánov zo strany NATO, ale tiež z vyjadrení generálneho štábu je úplne zrejmé, že za minulé obdobie boli ozbrojené sily modernizované ako nikdy predtým v histórii,“ hovorí Naď.

      V období 2020 až 2023 napríklad vojaci prevzali šestnásť kusov moderných húfnic Zuzana 2, ktoré objednal ešte Naďov predchodca Peter Gajdoš z SNS. Ďalších osem kusov ministerstvo obrany predalo Ukrajine za približne 50 miliónov eur a miesto nich si zazmluvnilo výrobu ďalších.

      Z tohto nového delostreleckého arzenálu stihla armáda v roku 2021 vyslať deväť húfnic do Lotyšska, aby tam posilnili jednotky NATO, ktoré chránia Pobaltské štáty pred ruskou agresiou. Už tento príspevok vyvracia Pellegriniho slová o tom, že Slovensko nemá spojencom čo poskytnúť.


      Okrem toho ministerstvo v predchádzajúcom volebnom období uzavrelo viacero strategických nákupov: vysúťažilo švédske bojové vozidlá CV-90, fínske kolesové transportéry Patria a z amerického vládneho grantu objednalo aj menšie štvorkolesové vozidlá Oshkosh.

      Kaliňákovi zároveň zostala na stole ponuka na izraelské systémy protivzdušnej obrany, ktoré by čiastočne mali sanovať aj darovanú batériu S-300.

      „Robert Kaliňák by mal prestať vyplakávať a mal by začať konať v ďalších modernizačných projektoch, aby aj jeho nástupca mohol prebrať toľko novej techniky, ako preberie on po našom pôsobení v rezorte obrany,“ dodáva Naď.

      Výcvik slovenských vojakov s tankom Leopard a vozidlom BVP.
      Civilizačný posun v tankoch
      Príkladom novej výzbroje sú práve tanky Leopard 2, ktoré získalo ministerstvo za Naďovej éry výmenou za to, že darovalo Ukrajine tridsať starých vozidiel BVP. Hoci tieto tanky pochádzajú z 90. rokov minulého storočia a pätnásť kusov stačí len na vybudovanie jednej roty, ide o jedno z najväčších posilnení pozemných síl od vzniku samostatného štátu.

      Vojakom doplnili doterajších 30 kusov tankov T-72, ktoré sú však v pôvodnej verzii, v akej ich ešte za minulého režimu vyrábal ZŤS Martin.

      To, že leopardy predstavujú kvalitatívny posun, konštatuje po absolvovaní prvých cvičení aj náčelník generálneho štábu Daniel Zmeko. „Dôležitým parametrom je ich pokročilý systém riadenia paľby, väčší prehľad o dianí na bojisku a predovšetkým vyššia ochrana, ktorú poskytujú posádke pri plnení bojovej činnosti,“ hovorí Zmeko.

      Kompletnú várku pätnástich kusov prevzali vojaci minulý rok. Na Slovensku už s nimi absolvovali výcvik v zimnom i jarnom teréne. Už po prvých streľbách, ktoré robili ešte pod dohľadom nemeckých inštruktorov, si pochvaľovali, že z Leopardu je možné presnejšie strieľať aj v situáciách, keď to s tankom T-72 príliš nešlo.

      „Celkovo sú streľby dynamickejšie, dejú sa pri vyšších rýchlostiach a vo všetkých režimoch. Môžete ich uskutočniť nielen pri plnej stabilizácii, ale aj celkovom výpadku veže,“ hovoril pre rezortný mesačník Obrana veliteľ roty Rastislav Bodnár.


      Slovenské ozbrojené sily majú okrem leopardov aj 30 tankov T-72, ktoré v sovietskej licencii vyrábali ZŤS Martin.
      Môžu jazdiť aj po ceste
      Tento rok si tankami Leopard vyskúšali aj nájazdy na nákladné vagóny, čo bola pre vojakov ďalšia nová skúsenosť. Nemecké stroje sú totiž robustnejšie a širšie než tanky T-72.

      „Cítil som rešpekt, lebo som videl, že Leopard bude presahovať boky vagóna. Tank však má automat a ľahko sa ovláda,“ povedal rezortnému mesačníku veliteľ jedného z tankov Gabriel Tóth.

      Zaujímavosťou je, že kým súčasné tanky T-72 sa presúvali len po železnici alebo na návesoch kamiónov, Leopardy sa na kratšie vzdialenosti môžu presúvať aj „po vlastných“. Na rozdiel od tankov T-72 majú pogumované pásy, takže nepoškodzujú vozovku.

      Ich zdanlivou nevýhodou je hmotnosť: v porovnaní s T-72 sú ťažšie o viac než desať ton. V súvislosti s tým sa objavili aj praktické otázky, či by ich udržali aj menšie mosty, ktoré dokázali udržať tanky T-72.

      Generálny štáb hovorí, že tieto záležitosti riešia v spolupráci so Slovenskou správou ciest, ktorá im poskytuje údaje o nosnosti jednotlivých mostov. „Nezaznamenali sme žiadne problémy a zároveň sme potvrdili vysokú profesionalitu našich tankistov pri zvládaní generačne novej techniky,“ dodáva Zmeko.

      Publicista: bol to dobrý obchod
      Akvizícia nemeckých tankov Leopard 2 sa stala jedným z príkladov, keď ozbrojené sily fakticky zarobili na tom, že postúpili nejakú svoju techniku Ukrajine. Darovanie tridsiatich vozidiel BVP výmenou za 15 kusov Leopard 2 označil za výhodné aj publicista Vladimír Bednár, ktorý Naďa pri iných príležitostiach kritizoval. „Bol to dobrý obchod,“ hovorí Bednár.

      Vyzdvihuje najmä to, že Leopard 2 má oveľa účinnejšiu palebnú silu, než majú pôvodné tanky T-72.

      „Majú jednak kvalitnejší kanón kalibru 120 milimetrov, ktorý umožňuje vďaka munícii s dlhšou šípovou strelou prerážať aj pancier moderných ruských tankov. A jednak ich systém riadenia paľby, ktorý zahŕňa infračervené kamery, umožňuje bojovať tanku v noci a na niekoľkonásobne väčšiu vzdialenosť,“ hovorí Bednár.

      Ďalšou výhodou je ich vyššia odolnosť. Aj Ukrajinci, ktorí tiež získali tanky Leopard 2, opakovane hlásili, že ich posádkam umožnili prežiť aj útoky, ktoré by pri tankoch T-72 boli smrteľné.

      „Vďaka použitiu modernejších foriem pancierovania, vďaka oddeleniu munície vo veži tanku od posádky, ako aj vďaka účinnejšiemu protipožiarnemu systému dokáže potlačiť prípadne riziko explózie,“ dodáva Bednár.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    17:01 17.04.2024

    Zatiaľ sa zdá, že rokovanie o BARAKu bude viaznuť napr. aj na podmienkach dodacích termínov: https://www.palba.cz/viewtopic... Inak, rysuje sa tu unikátny ...Zobrazit celý příspěvek

    Zatiaľ sa zdá, že rokovanie o BARAKu bude viaznuť napr. aj na podmienkach dodacích termínov:
    https://www.palba.cz/viewtopic...

    Inak, rysuje sa tu unikátny prípad, keď konkurencia výsledky prijala a ministerstvo ide hľadať, či náhodou zmluva na IFV nie je neplatná.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    13:56 17.04.2024

    Kaliňák sa nám nejako rozšupol: - spochybňuje zmluvu na pásové vozidlá, vraj sa z troch kúpilo také, čo v súťaži ani nebolo. - diskusie s Izraelom vraj prerušil iránsky útok (ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Kaliňák sa nám nejako rozšupol:
    - spochybňuje zmluvu na pásové vozidlá, vraj sa z troch kúpilo také, čo v súťaži ani nebolo.
    - diskusie s Izraelom vraj prerušil iránsky útok (ale stále označuje BARAK za veľmi pravdepodobný)
    - nechce kupovať iba jeden systém, ale kompletnú PVO
    https://domov.sme.sk/c/2331768... Skrýt celý příspěvek

    • janusinko
      14:27 17.04.2024

      Ide o to, že na testoch bolo CV-90 s 30 mm kanónom, ktorý by chcel pretlačiť Kaliňák a nie 35 mm.

      Ide o to, že na testoch bolo CV-90 s 30 mm kanónom, ktorý by chcel pretlačiť Kaliňák a nie 35 mm.

      • JVit
        14:44 17.04.2024

        Uprimne moc nechapu tu Slovenskou posedlost 35mm. Vsichni vasi spojenci okolo, my, Polaci, Madari jdou cestou 30mm. Navic zkusenosti z Ukrajiny ukazuji ze 30mm je dostacujici a ...Zobrazit celý příspěvek

        Uprimne moc nechapu tu Slovenskou posedlost 35mm. Vsichni vasi spojenci okolo, my, Polaci, Madari jdou cestou 30mm. Navic zkusenosti z Ukrajiny ukazuji ze 30mm je dostacujici a kazdy vezeny naboj navic je +Skrýt celý příspěvek

        • PavolR
          14:51 17.04.2024

          Aj Švédi zavádzajú na 35mm.

          30mm je dosť na to, čo majú teraz Rusi, ale IFV kupujeme na ďalších 30-40 rokov, počas ktorých nevieme, komu budeme čeliť.

          + možnosť prechodu na 50mm

          Aj Švédi zavádzajú na 35mm.

          30mm je dosť na to, čo majú teraz Rusi, ale IFV kupujeme na ďalších 30-40 rokov, počas ktorých nevieme, komu budeme čeliť.

          + možnosť prechodu na 50mm

          • JVit
            15:48 17.04.2024

            Nechci rusaky podcenoval, ale vazne si nemyslim ze by v nejblizsich 10-15 letech prisli s nejakym prelomovym BVP na ktery by uz 30ka nestacila. Navic pokud vim tak i 30 umozuje , ...Zobrazit celý příspěvek

            Nechci rusaky podcenoval, ale vazne si nemyslim ze by v nejblizsich 10-15 letech prisli s nejakym prelomovym BVP na ktery by uz 30ka nestacila.
            Navic pokud vim tak i 30 umozuje , pokud by to bylo nezbytne nutne, upgrade na vyssi razi tusim 40? nebo tak neco.
            A stejne si myslim ze sjednoceni raze munice s nejblizsimi (geograficky) spojenci ma daleko vetsi vyznam nez nejaky teoreticky "lepsi" vykony jine raze.Skrýt celý příspěvek

          • PavolR
            16:04 18.04.2024

            JVit:
            Nejde ani tak o pancier, tam sa strely až tak nelíšia, ale hlavne o "črepinový" efekt proti dronom a živej sile.

            JVit:
            Nejde ani tak o pancier, tam sa strely až tak nelíšia, ale hlavne o "črepinový" efekt proti dronom a živej sile.

          • Márten
            16:35 16.05.2024

            Ale Švédsko na 35mm ráži přechází ze 40mm, takže jí naopak snižují...

            Ale Švédsko na 35mm ráži přechází ze 40mm, takže jí naopak snižují...

          • PavolR
            22:09 16.05.2024

            Márten
            V prípade Švédov je za výmenou kalibru hlavne prechod na perspektívnejší kanón. Pôvodný Bofors má na dnešné pomery dosť blbý systém nabíjania.

            Márten
            V prípade Švédov je za výmenou kalibru hlavne prechod na perspektívnejší kanón. Pôvodný Bofors má na dnešné pomery dosť blbý systém nabíjania.

        • janusinko
          15:29 17.04.2024

          Už sa to rozoberalo a bola k tomu aj štúdia, z ktorej vyplynulo, že aj keď sa vezie menšie množstvo munície, tak pomer (počet striel na zničenie/zásoba munície) vychádzal lepší pre ...Zobrazit celý příspěvek

          Už sa to rozoberalo a bola k tomu aj štúdia, z ktorej vyplynulo, že aj keď sa vezie menšie množstvo munície, tak pomer (počet striel na zničenie/zásoba munície) vychádzal lepší pre 35 mm muníciu. Okrem toho 35 mm používa na CV-90 aj Holandsko, alebo systém Mantis.Skrýt celý příspěvek

          • JVit
            15:44 17.04.2024

            Studie jsou jiste uzitecna vec, ale nic se nevyrovna skutecnemu testu v boji.
            A kdyz vidim jak je na Ukrajine Bradley i s 25mm uciny...

            Studie jsou jiste uzitecna vec, ale nic se nevyrovna skutecnemu testu v boji.
            A kdyz vidim jak je na Ukrajine Bradley i s 25mm uciny...

  • PavolR
    10:29 16.04.2024

    Do včera mali prísť ponuky na pušky, som teda zvedavý. Mimochodom, ak dobre vidím, že na náborom plagáte má vojak ...Zobrazit celý příspěvek

    Do včera mali prísť ponuky na pušky, som teda zvedavý. Mimochodom, ak dobre vidím, že na náborom plagáte má vojak Bren.

    https://scontent-fra3-2.xx.fbc... Skrýt celý příspěvek

    • Flader
      15:28 16.04.2024

      Zrejme je ten plagát z dielne 57. samostatného oddielu, tí majú Bren vo výzbroji.

      Zrejme je ten plagát z dielne 57. samostatného oddielu, tí majú Bren vo výzbroji.

  • PavolR
    08:55 15.04.2024

    Teraz pozerám, Naď už včera písal, že Kaliňák išiel do Izraela podpísať BARAK (netuším, nakoľko má presné info):
    https://www.facebook.com/40018...

    Teraz pozerám, Naď už včera písal, že Kaliňák išiel do Izraela podpísať BARAK (netuším, nakoľko má presné info):
    https://www.facebook.com/40018...

    • Raven98
      09:21 15.04.2024

      Podla FR24 mal vcera letiet vladny Airbus do TelAvivu o 13:00, ale let bol zruseny. Navrat mal byt dnes o 18:13. https://www.flightradar24.com/...

      Podla FR24 mal vcera letiet vladny Airbus do TelAvivu o 13:00, ale let bol zruseny. Navrat mal byt dnes o 18:13. https://www.flightradar24.com/...

      • PavolR
        09:29 15.04.2024

        V komentároch k Naďovi jeden píše aj s príslušnými údajmi, že tam letel Spartan a Naď to potvrdil.

        V komentároch k Naďovi jeden píše aj s príslušnými údajmi, že tam letel Spartan a Naď to potvrdil.

    • Martinos
      13:42 17.04.2024

      Kaliňák kritizuje zmluvy uzavreté bývalým vedením Minister obrany spochybnil napríklad zmluvu na pásovú techniku. Asi ma nedostatok koksu. K PVO: Myslí si že v prípade nákupov ...Zobrazit celý příspěvek

      Kaliňák kritizuje zmluvy uzavreté bývalým vedením
      Minister obrany spochybnil napríklad zmluvu na pásovú techniku.
      Asi ma nedostatok koksu.
      K PVO:
      Myslí si že v prípade nákupov systémov z Izraela situácia v krajine ovplyvní dodávku. Diskusie o podmienkach mal prerušiť iránsky útok. Rozhodnutie označil za otázku dvoch-troch týždňov.
      Čítajte viac: https://domov.sme.sk/c/2331768... Skrýt celý příspěvek

  • Raven98
    19:51 11.04.2024

    K nákupu PVO: "V najbližších týždňoch určite oznámime ukončenie diskusií o obstaraní nového systému protivzdušnej ochrany a zároveň budeme diskutovať s našimi ďalšími partnermi ...Zobrazit celý příspěvek

    K nákupu PVO:

    "V najbližších týždňoch určite oznámime ukončenie diskusií o obstaraní nového systému protivzdušnej ochrany a zároveň budeme diskutovať s našimi ďalšími partnermi o posilnení našej protivzdušnej obrany,"

    Pripustil nákup izraelských systémov protivzdušnej obrany Barak. "Trochu predbiehate, ale dohodnime sa, že je tam vysoká pravdepodobnosť a myslím si, že vo veľmi krátkej dobe budeme o ďalších krokoch informovať,"

    https://domov.sme.sk/c/2331522... Skrýt celý příspěvek

    • PavolR
      09:37 12.04.2024

      Podotýkam, že ešte ani Pioruny nie sú podpísané, hoci Kali tvrdil, ako musí ísť rýchlo do Poľska podpísať zmluvu.

      Pochybujem, že je teraz izraelský systém politicky priechodný.

      Podotýkam, že ešte ani Pioruny nie sú podpísané, hoci Kali tvrdil, ako musí ísť rýchlo do Poľska podpísať zmluvu.

      Pochybujem, že je teraz izraelský systém politicky priechodný.

      • Raven98
        09:59 12.04.2024

        Keď je priechodny dalsi nakup F-16, tak bude aj Barak si myslím. Ešte pred voľbami nejaký smerák obhajoval F-16 "že je dobre, že ich kúpili oni, lebo progresívci by ich kúpili ...Zobrazit celý příspěvek

        Keď je priechodny dalsi nakup F-16, tak bude aj Barak si myslím. Ešte pred voľbami nejaký smerák obhajoval F-16 "že je dobre, že ich kúpili oni, lebo progresívci by ich kúpili viac, tak sa ušetrilo". A zrazu sa dokupujú ďalšie.Skrýt celý příspěvek

        • PavolR
          11:21 12.04.2024

          Tie kúpil ešte Pelle a dokupuje sa k tomu, čo už je. Lenže teraz neviem, ako by smerovolič prehltol nákup z krajiny, ktorá "vraždí palestínske deti", keď sú na stole iné možnosti.

          Tie kúpil ešte Pelle a dokupuje sa k tomu, čo už je. Lenže teraz neviem, ako by smerovolič prehltol nákup z krajiny, ktorá "vraždí palestínske deti", keď sú na stole iné možnosti.

          • Sgt Murphy
            18:31 12.04.2024

            Voličom SMERu, Hlasu ani SNS nevadí nákup ďalších F-16 od USA ktoré podpísal nominant SNS mimochodom, prečo by im mal vadiť nákup BARAKu keď sa neozývali ani keď Kaliňák básnil o ...Zobrazit celý příspěvek

            Voličom SMERu, Hlasu ani SNS nevadí nákup ďalších F-16 od USA ktoré podpísal nominant SNS mimochodom, prečo by im mal vadiť nákup BARAKu keď sa neozývali ani keď Kaliňák básnil o Patriotoch z USA, ktorý sú najväčším sponzorom Izraelu? Voliči SMERu, Hlasu a SNS sú také tupé ovce že im bude vadiť len to čo im povedia že im má vadiť.Skrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            18:54 12.04.2024

            Prečo voliči SMERu, Hlasu, SNS tvrdia že najväčším sponzorom Ukrajinského konfliktu je USA? Prečo im vadí že sa chce Ukrajina brániť zbraňovými systémami z USA? Prečo má Ukrajina ...Zobrazit celý příspěvek

            Prečo voliči SMERu, Hlasu, SNS tvrdia že najväčším sponzorom Ukrajinského konfliktu je USA? Prečo im vadí že sa chce Ukrajina brániť zbraňovými systémami z USA? Prečo má Ukrajina zložiť zbrane a vzdať sa Rusku? Lebo to povedal Fico, Blaha, Danko a ďalší. Tak prečo ich voličom nevadia nákupy z USA? Prečo sa proste mierovo neodzbrojíme sami, nevystúpime z NATO a nevyhlásime nejakú pseudoneutralitu? Načo, prečo, začo zbrojíme? Proti komu, mierotvorcom z Ruska, proti Orbánovi? Kto je náš nepriateľ? Nad tým už voliči týchto zmrdov neuvažujú? Nie, robia len tak aké "príkazy" im títo politici "vydajú" v statusoch na zlom americkom facebooku.Skrýt celý příspěvek

          • Wirbelwind
            19:35 12.04.2024

            Sgt Murphy: Ved to, Kovosrotak vyhlasil ze vyhodne kupil dalsie F16 na obranu pred agresorom z vychodu a ti isti ludia co by za to hanili kohokolvek ineho, tak to budu vychvalovat ...Zobrazit celý příspěvek

            Sgt Murphy: Ved to, Kovosrotak vyhlasil ze vyhodne kupil dalsie F16 na obranu pred agresorom z vychodu a ti isti ludia co by za to hanili kohokolvek ineho, tak to budu vychvalovat ze ako dobre urobil.Skrýt celý příspěvek

          • PavolR
            11:06 13.04.2024

            Sgt Murphy:
            Také jednostranné to nie je. 10-15% populácie je priamo nasatých na ruské kanály a práve od nich záleží, či budú mať niektorí stoličkou vo vláde alebo pričňu v cele.

            Sgt Murphy:
            Také jednostranné to nie je. 10-15% populácie je priamo nasatých na ruské kanály a práve od nich záleží, či budú mať niektorí stoličkou vo vláde alebo pričňu v cele.

    • flanker.jirka
      16:23 13.04.2024

      Barak je dobrý systém, ale bude záležet v jaké verzi jej pořídíte. Úvaha o nějakém evropském systému asi není vůbec na stole, co?

      Barak je dobrý systém, ale bude záležet v jaké verzi jej pořídíte. Úvaha o nějakém evropském systému asi není vůbec na stole, co?

      • PavolR
        10:13 14.04.2024

        Technicky je ešte na stole NASAMS, ale dosť pochybujem, že by ho vybrali, keďže má slabší výkon a drahšie rakety, ako druhé dve systémy.

        Technicky je ešte na stole NASAMS, ale dosť pochybujem, že by ho vybrali, keďže má slabší výkon a drahšie rakety, ako druhé dve systémy.

      • HumInt
        12:37 14.04.2024

        Slovensko bude kupovať v tomto kole 3 odpaľovače Barak MX.

        Slovensko bude kupovať v tomto kole 3 odpaľovače Barak MX.

        • PavolR
          14:33 14.04.2024

          To bola pôvodná, no teraz sa ešte dodatočne vyhodnocovali NASAMS a kórejská ponuka. Na dôvažok, bolo predmetom kritiky, prečo sa objednáva "po kvapkách" (kvôli kusovej cene).

          To bola pôvodná, no teraz sa ešte dodatočne vyhodnocovali NASAMS a kórejská ponuka. Na dôvažok, bolo predmetom kritiky, prečo sa objednáva "po kvapkách" (kvôli kusovej cene).

          • Raven98
            07:24 15.04.2024

            Kdesi som čítal, že aj Kaliňákovi sa pozdáva možnosť neskôr dokúpiť pre Barak MX rakety dlhého doletu, teda by sa v budúcnosti nemusel kupovať ďalší iný systém dlhého doletu

            Kdesi som čítal, že aj Kaliňákovi sa pozdáva možnosť neskôr dokúpiť pre Barak MX rakety dlhého doletu, teda by sa v budúcnosti nemusel kupovať ďalší iný systém dlhého doletu

          • PavolR
            08:44 15.04.2024

            Raven98
            Áno, boli také zvesti, no na verejnosti toto zatajuje a vykresľuje BARAK iba ako systém krátkeho a stredného dosahu, podobne, ako o Viperoch zdôrazňoval že sú "útočné".

            Raven98
            Áno, boli také zvesti, no na verejnosti toto zatajuje a vykresľuje BARAK iba ako systém krátkeho a stredného dosahu, podobne, ako o Viperoch zdôrazňoval že sú "útočné".

  • Raven98
    13:49 25.03.2024

    Nákup útočných pušiek: https://domov.sme.sk/c/2330426...

    Nákup útočných pušiek: https://domov.sme.sk/c/2330426...

  • anmima
    12:30 04.10.2023

    môže niekto odomnknúť? ...Zobrazit celý příspěvek

    môže niekto odomnknúť?

    https://e.dennikn.sk/3606043/p... Skrýt celý příspěvek

    • Sakul
      07:50 05.10.2023

      Nech sa páči... Prvý povolebný obchod: armáda dostane tisíce amerických pušiek, zaplatia ich USA Uhradenie nákladov na americké pušky je podľa ministerstva odplatou aj za ...Zobrazit celý příspěvek

      Nech sa páči...

      Prvý povolebný obchod: armáda dostane tisíce amerických pušiek, zaplatia ich USA

      Uhradenie nákladov na americké pušky je podľa ministerstva odplatou aj za vojenskú pomoc Ukrajine.

      Niekoľko dní po voľbách dotiahlo ministerstvo obrany ďalší nákup. Na prvom povolebnom rokovaní vzala Ódorova vláda na vedomie informáciu o obstaraní 5 000 útočných pušiek pre ozbrojené sily.

      Vojaci dostanú konkrétne pušky typu M4A1 od amerického výrobcu Colt, ktorý vlastní Česká zbrojovka Uherský Brod.

      Ich cena, ktorá bude zahŕňať aj príslušenstvo, dosiahne necelých 17 miliónov eur. Náklady podľa ministerstva uhradí americká vláda prostredníctvom vládneho programu Foreign Military Financing (FMF)



      „Na základe požiadaviek ozbrojených síl plánujeme obstaranie útočných pušiek 5.56 mm M4A1 aj s príslušenstvom za celkovú sumu 17,4 milióna dolárov z využitím fondov schválených vládou USA,“ uviedlo ministerstvo do vládneho materiálu.

      Po dnešnom rokovaní vlády bude môcť slovenské ministerstvo formálne osloviť americkú stranu so žiadosťou o poskytnutie pušiek, pričom sa predpokladá, že Američania túto žiadosť operatívne schvália.

      Moderné útočné pušky slovenskej armáde chýbajú. Väčšina vojakov, s výnimkou špeciálnych síl, naďalej používa zastarané československé samopaly vzor 58, ktoré pochádzajú ešte z federálnej výzbroje. Dôverne ich pozná každý, kto absolvoval prezenčnú vojenskú službu.


      Samopaly vzor 58 ako štandardná zbraň slovenského vojaka by mohla byť onedlho minulosťou.
      Pre tých, čo pomáhajú Ukrajine
      Program FMF je určený pre spojencov USA na modernizáciu ich ozbrojených síl. Administratíva prezidenta Joea Bidena preň vyčlenila viac než 2,2 miliardy dolárov. Peniaze si rozdeľujú predovšetkým tie krajiny, ktoré vojensky pomáhajú Ukrajine. Konkrétne pre Slovensko Američania vyčlenili z tohto balíka približne 200 miliónov.



      „Spojené štáty americké 8. septembra 2022 oznámili poskytnutie grantu vo výške celkovo 2 219 miliónov dolárov krajinám poskytujúcim pomoc Ukrajine formou podpory boja proti ruskému vplyvu. Medzi nimi je aj Slovenská republika ako jedna z krajín poskytujúcich pomoc Ukrajine,“ napísalo ministerstvo.

      Podmienkou využitia týchto peňazí je, že zbrane či vojenský materiál budú pochádzať od amerických výrobcov. Bolo teda od začiatku jasné, že pokiaľ Slovensko využije tento program na nákup útočných pušiek, pravdepodobne dostane túto zákazku výrobca Colt. Nákup týchto zbraní teda nie je výsledkom otvoreného tendra.

      Výber pušiek M4 ministerstvo zdôvodnilo aj tým, že zbrane tohto typu v menších počtoch obstaralo aj v minulosti. V súčasnosti sú vo výzbroji špeciálnych síl.

      Väčšinu amerického fondu využilo ministerstvo na obstaranie 160 štvorkolesových vozidiel JLTV od zbrojovky Oshkosh, o čom rozhodla vláda ešte začiatkom leta.

      Samopaly už nestačia
      Nákup pušiek rozbehol ešte bývalý minister obrany Jaroslav Naď (Demokrati), súčasný úradnícky minister Martin Sklenár v ňom len pokračoval. Balík 5-tisíc amerických pušiek má tvoriť len menšiu časť.

      Okrem toho chce ministerstvo obstarať ešte 20-tisíc ďalších pušiek. Tento nákup by mal už prebiehať formou riadnej súťaže, do ktorej sa budú môcť zapojiť jednak európski výrobcovia a predbežne sa počítalo aj s účasťou slovenskej spoločnosti Grand Power zbrojára Jaroslava Kuracinu. Tento tender však už zostane na novú vládu.

      Hoci sú staré československé samopaly vzor 58 stále funkčné, nespĺňajú už nároky bojiska 21. storočia. „Sú už morálne zastarané, na väčšinu z nich nie je možné upevniť moderné optické a iné prístroje na vedenie mierenej streľby – vo dne ani v noci,“ vysvetlilo vlani ministerstvo.

      Okrem samotných pušiek sa preto súčasťou oboch nákupov stalo aj príslušenstvo k nim.

      „Na základe požiadavky ozbrojených síl očakávame, že súčasťou ponúk budú aj zásobníky, čistiaca súprava, kolimátor, zväčšovacia predsádka, kompenzátor, taktická rukoväť, ďalej bodák alebo nôž, popruh, tlmič a súprava na streľbu s cvičnými nábojmi,“ spresnilo pred časom ministerstvo.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    09:12 21.09.2023

    Padá téza o zjednocovaní výzbroje s AČR - preferovaný je Barak MX (a ako MANPAD "holý" Piorun)
    https://www.mfsr.sk/files/arch...

    Padá téza o zjednocovaní výzbroje s AČR - preferovaný je Barak MX (a ako MANPAD "holý" Piorun)
    https://www.mfsr.sk/files/arch...

    • Scotty
      12:04 21.09.2023

      Nikdo neříká že si BARAK ER později také nekoupíme. V dokumentu také není uvedené který z Baraků vlastně kupujete. Ovšem předpokládám že vzhledem k ceně to ER nebude, takže nejspíš ...Zobrazit celý příspěvek

      Nikdo neříká že si BARAK ER později také nekoupíme. V dokumentu také není uvedené který z Baraků vlastně kupujete. Ovšem předpokládám že vzhledem k ceně to ER nebude, takže nejspíš LR.Skrýt celý příspěvek

      • Danik
        12:08 21.09.2023

        Jenže Slováci budou brát pravděpodobně MR, který už u nás díky Spyderu nemá absolutně smysl, stejně jako LR. U nás už bude dávat smysl jen ER, či ještě lépe, David Sling nebo ...Zobrazit celý příspěvek

        Jenže Slováci budou brát pravděpodobně MR, který už u nás díky Spyderu nemá absolutně smysl, stejně jako LR. U nás už bude dávat smysl jen ER, či ještě lépe, David Sling nebo Patriot PAAC-3/4Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          12:34 21.09.2023

          MR není systém středního dosahu.

          MR není systém středního dosahu.

          • PavolR
            13:18 21.09.2023

            MR v názve znamená "medium range" a dostrel je 35 km.

            MR v názve znamená "medium range" a dostrel je 35 km.

          • PavolR
            13:32 21.09.2023

            Každopádne interceptory MRAD s dosahom 35 km a LRAD s dosahom 70 km sú veľkostne totožné (líšia sa vnútornou časťou), čiže ich možno odpaľovať z totožnej platformy - preto značenie ...Zobrazit celý příspěvek

            Každopádne interceptory MRAD s dosahom 35 km a LRAD s dosahom 70 km sú veľkostne totožné (líšia sa vnútornou časťou), čiže ich možno odpaľovať z totožnej platformy - preto značenie MX:

            https://cdn-defesaaereanaval.n...

            https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            15:10 21.09.2023

            Výrobce to popisuje jako Short-Medium Range. Všem to je jen marketing. Je to obyčejný SHORAD.
            Pokud poptáváte systém středního dosahu je to pouze verze MR nebo ER.

            Výrobce to popisuje jako Short-Medium Range. Všem to je jen marketing. Je to obyčejný SHORAD.
            Pokud poptáváte systém středního dosahu je to pouze verze MR nebo ER.

          • Hevonen
            21:11 21.09.2023

            Pavol:
            Bzdy to bude systém Barak MX. Aj ďalšie batérie.
            Následne je to len o zakúpených inyerceptoroch. MR, LR a ER - 35, 70 a 150km

            Pavol:
            Bzdy to bude systém Barak MX. Aj ďalšie batérie.
            Následne je to len o zakúpených inyerceptoroch. MR, LR a ER - 35, 70 a 150km

        • pjaro77
          15:00 04.10.2023

          Je rozhodnuté, kupuje sa Barak MX8 s radarmi a Pioruny.

          https://www.sme.sk/minuta/2322...

          Je rozhodnuté, kupuje sa Barak MX8 s radarmi a Pioruny.

          https://www.sme.sk/minuta/2322...

          • Raven98
            15:24 04.10.2023

            No za rozhodnuté by som to ešte nepovažoval. Ešte sa musí dohodnúť zmluva a tú musí znovu schváliť vláda.

            No za rozhodnuté by som to ešte nepovažoval. Ešte sa musí dohodnúť zmluva a tú musí znovu schváliť vláda.

    • MatejR
      14:39 21.09.2023

      Na MoD (ani na jednom) to v skutočnosti to nikdy nebolo real issue afaik tbh, aspoň čo sa týka IAMD. Vlastne ani nechápem prečo by vôbec malo, existujú rôzne požiadavky na ...Zobrazit celý příspěvek

      Na MoD (ani na jednom) to v skutočnosti to nikdy nebolo real issue afaik tbh, aspoň čo sa týka IAMD. Vlastne ani nechápem prečo by vôbec malo, existujú rôzne požiadavky na operovanie systémov a hlavne rôzne finančné požiadavky a národné systémy sú v dnes požadovanej miere zjednotené cez NATINAMDS. V skutočnosti, čo je ale "issue" je stav ESSI, ktoré sa podobnými rozhodnutiami (a nielen tým slovenským) trochu rozpadá, resp sa neukazuje ako dostatočne flexibilné s koherentnou politickou vôľou presadzovať spoločné obstarávanie. BARAK MX je pre SVK ideálny vzhľadom k tomu, že je škálovateľný, v budúcnosti chce armáda LRSAM, riešenie ďalšieho systému je politicky ťažko predstaviteľné.

      @Scotty - Pochybujem, že ČR kúpi BARAK (môžem sa mýliť), skôr pôjdete cestou David Sling, ktorý v budúcnosti bude plne integrovaný efektor pre IBCS (low cost PAC-3). Alebo teoreticky vyvíjaná CAMM-ER (takisto to bude efektor v rámci IBCS) ak sa nerozhodnete kúpiť priamo Patriot.

      Kde je však skutočný priestor na "zjednocovanie" tak to nie sú efektory, ale detekčné systémy a najmä C2, tam je predpoklad budúcej spolupráce (JADO is where we all headed:)Skrýt celý příspěvek

      • MatejR
        14:43 21.09.2023

        *errata CAMM-MR samozrejme :)

        *errata CAMM-MR samozrejme :)

      • Scotty
        15:15 21.09.2023

        O možné budoucím nákupu Baraku se uvažovalo už před několika lety. Velice pochybuji že se koupí DS nebo nějaké evropské řešení. Nákupu Patriotu bych také velké šance nedával.

        O možné budoucím nákupu Baraku se uvažovalo už před několika lety. Velice pochybuji že se koupí DS nebo nějaké evropské řešení. Nákupu Patriotu bych také velké šance nedával.

        • MatejR
          17:42 21.09.2023

          Hmm, zaujímavé, českú situáciu interne nepoznám, to je pravda.Moja úvaha nasledovala logiku toho, že tieto nákupy sú často dizjnované nezastropovaním, ak pre to existujú interné ...Zobrazit celý příspěvek

          Hmm, zaujímavé, českú situáciu interne nepoznám, to je pravda.Moja úvaha nasledovala logiku toho, že tieto nákupy sú často dizjnované nezastropovaním, ak pre to existujú interné požiadavky. Čo je príklad napr UH-1Y Venom, kde všetci vedeli, že medium-size utility je len na papieri a intenciálne sa ponecháva gap.
          BARAK MX by síce nebol úplným krokom späť pre ČR, ale myslel som, že koncepcia je usilovať o efektor, ktorý bude optimalizovaný pre použitie v IBCS architektúre v dlhodobom horizonte (alebo cost/effective version - len využívať jednotlivé komponenty LTAMDS). BARAK výhľadovo zrejme dostane možnosť integrácie, ale afaik, DS je pre to vhodnejší. Ak však v budúcnosti počítate len s LTADMS napr. tak je to asi jedno. Každopádne veľa šťastia s výberom:)Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            19:11 21.09.2023

            /ale myslel som, že koncepcia je usilovať o efektor, ktorý bude optimalizovaný pre použitie v IBCS architektúre v dlhodobom horizonte/ O tom že by jsme o něco takového usilovali ...Zobrazit celý příspěvek

            /ale myslel som, že koncepcia je usilovať o efektor, ktorý bude optimalizovaný pre použitie v IBCS architektúre v dlhodobom horizonte/
            O tom že by jsme o něco takového usilovali nic nevím.Skrýt celý příspěvek

    • Ján Paliga
      20:31 21.09.2023

      Piorun má výhodu v podobnosti s kompletmi 9K38 Igla, ktoré má dnes Slovensko vo výzbroji. Ku tomu by sa hodila jedna batéria mobilných systémov, ako sme kedysi mali Strela-10.

      Piorun má výhodu v podobnosti s kompletmi 9K38 Igla, ktoré má dnes Slovensko vo výzbroji. Ku tomu by sa hodila jedna batéria mobilných systémov, ako sme kedysi mali Strela-10.

      • Hevonen
        21:07 21.09.2023

        V ďalších fazach, budú aj mobilné systémy.

        V ďalších fazach, budú aj mobilné systémy.

    • Raven98
      10:05 22.09.2023

      Čakal som nejakú snahu kúpiť NASAMS a zdielať AMRAAM s F-16, ak je to možné. Je bežný Air-to-Air Amraam použiteľný v NASAMS?

      Čakal som nejakú snahu kúpiť NASAMS a zdielať AMRAAM s F-16, ak je to možné. Je bežný Air-to-Air Amraam použiteľný v NASAMS?

      • Hevonen
        14:07 22.09.2023

        Nie.
        Výhodnejšie je mať jeden systém v rámci PVO. NASAMS nikdy nebude systém dlhého dosahu.

        Nie.
        Výhodnejšie je mať jeden systém v rámci PVO. NASAMS nikdy nebude systém dlhého dosahu.

    • Raven98
      14:11 04.10.2023

      Schválené vládou: https://www.sme.sk/minuta/2322...

      Schválené vládou: https://www.sme.sk/minuta/2322...

  • Harvest
    10:24 07.09.2023

    Podla zdrojov Polskeho radia, by sa malo jednat o Poľský systém Pilica+


    https://twitter.com/sjanus_pl/...

    Podla zdrojov Polskeho radia, by sa malo jednat o Poľský systém Pilica+


    https://twitter.com/sjanus_pl/...

    • Sgt Murphy
      16:36 07.09.2023

      Poľské projekty v oblasti protivzušnej obrany sú v európskej časti NATO najambicióznejšie, Poľsko má v úmysle vybudovať modernú, vrstvenú PVO (projekty Poprad, Pilica+, Narew, ...Zobrazit celý příspěvek

      Poľské projekty v oblasti protivzušnej obrany sú v európskej časti NATO najambicióznejšie, Poľsko má v úmysle vybudovať modernú, vrstvenú PVO (projekty Poprad, Pilica+, Narew, Wisla). Myslím že sa od nich máme čo inšpirovať poprípade priamo participovať na projektoch, napr. Pilica+ bude s 22 batériami, ktoré objednalo Poľsko za 2,2 miliardy € najrozšírenejší systém VSHORAD/SHORAD. Zároveň tento projekt priamo odráža poznatky z konfliktu na Ukrajine a tiež reflektuje požiadavky Ozbrojených síl SR popísané v projekte nákupu nových GBAD. Zároveň sú to jedny z najmodernejších a najperspektívnejších systémov na trhu. Rakety CAMM (dosah 25 km) sú od 2022 vo výzbroji Poľska tak Spojeného Kráľovstva, vo vývoji sú rakety CAMM-ER (dosah 45 km) po skúškach onedlho vo výzbroji Talianska, CAMM-MR (dosah 100 km) sú vo vývoji spolu s Poľskom. Raketové komplety Piorun sú prakticky parametrami v kategórii MANPAD najlepšie na trhu, vo vývoji je aj nová generácia Piorun 2/NG s väčším dosahom.Skrýt celý příspěvek

    • Hevonen
      09:00 08.09.2023

      Tato informácia nebude pravdivá :)

      Tato informácia nebude pravdivá :)

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 7