Podvozek TATRA nestojí 50 miliónů Kč

Tatra
TATRA TRUCKS a.s. má již zkušenosti s výrobou vyprošťovacích vozidel. Společně s polskou firmou Szczesniak vyvinula vyprošťovací/odtahové vozidlo T 815-7 Mamut. Vozidla jsou určeny k „vyprošťování" polských kolových obrněných bojových vozidel pěchoty Rosomak. / TATRA TRUCKS a.s.

Nedávno česká média informovala, že Ministerstvo obrany (MO) vypsalo na konci září zakázku na dodání vyprošťovacích vozidel pro obrněnce Pandur a že předpokládaná cena pěti vozidel je 191 milionů. V této souvislosti byla v médiích publikována i informace, že v minulosti MO uvažovalo o nákupu 11 vozidel Tatra za 600 milionů od VOP 026 Šternberk (v současnosti VOP CZ s.p. se sídlem v Novém Jičíně).

Tato informace médií je zavádějící, protože vzbuzuje dojem, že se uvažoval nákup tatrovek s jednotkovou cenou 54,5 mil. Kč. Přitom cena podvozku Tatra je daleko nižší, a to v řádu jednotek milionů korun. Většinu hodnoty vozidla tvoří sofistikovaná nástavba, kterou nevyrábí společnost TATRA TRUCKS, ale specializovaný výrobce.

Je třeba zdůraznit, že v případě speciálních vojenských vozidel netvoří zpravidla většinu hodnoty zakázky podvozek, ale speciální nástavba a její vybavení. To platí právě v případě vyprošťovacích vozidel, kde podvozek TATRA tvoří cca pětinu hodnoty vozidla.

Vyprošťovací vozidlo je typickým projektem, k jehož realizaci je třeba spolupráce několika výrobců: dodavatele podvozku, dodavatele nástavby a v některých případech i systémového integrátora. Vzhledem ke specifickému určení vozidla ve vztahu k obrněncům Pandur je nezbytná spolupráce i s jejich výrobcem, společností General Dynamics.

Generální ředitel TATRA TRUCKS a.s. Petr Karásek k tomu uvádí: „Už více než rok a půl pracuje tým nových českých majitelů Tatry a zkušených manažerů na obnovení prosperity podniku. Tato prosperita se zakládá na schopnosti vyrábět malé série speciálních vozidel na míru dle požadavků zákazníka z civilního i vojenského sektoru ve výhodném poměru ceny a užitných vlastností. Naprostá většina produkce automobilky TATRA jde aktuálně na export."

"TATRA TRUCKS a.s. si velmi váží spolupráce s Armádou České republiky jakožto tradičním a dlouholetým uživatelem vozidel značky Tatra. Naše automobilka se uchází o přízeň zákazníků s dostatečnou pokorou prostřednictvím unikátních užitných vlastností svých výrobků a úsilím o zvýšení kvality výroby i úrovně poprodejních služeb, kde je stále prostor pro další zlepšení. I tímto se chce společnost TATRA TRUCKS odlišit od praktik, které byly spojovány s předešlými zahraničními vlastníky automobilky a jejich managementem," dodává Karásek.

Prosíme tedy média, aby v souvislosti se zakázkou na vyprošťovací vozidla informovala způsobem, který nevytváří dojem, že jedna tatrovka pro Armádu ČR může stát desítky miliónů Kč. Jedná se v prvé řadě o cenu nástavby, nikoliv cenu podvozku Tatra.

Tisková zpráva

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku


Související články

TATRA TRUCKS hlásí letošní prodejní rekord

Za červenec prodala kopřivnická automobilka vozidla a náhradní díly za 326,6 mil. Kč

Stanovisko TATRA TRUCKS a.s. k vývozu vojenského materiálu z ČR do Iráku

V souvislosti s děním v Iráku se objevují úvahy na téma vývozu vojenského materiálu z ČR do Iráku. ...

Denel T5-52 Condor : Samohybná houfnice na podvozku Tatry

Před několika dny se rozběhla na Armádních novinách živá debata o směřování dělostřelectva Armády ...

TATRA TRUCKS téměř vyprodala roční kapacitu výroby

Výrobní kapacita kopřivnické automobilky TATRA TRUCKS je pro tento rok téměř vyprodána. Plán na rok ...