Pokroky Číny ve vývoji stealth stíhače

J-20
Foto: Umělecká představa čínského vyvíjeného stíhače J-20 při letu na forsáži/ Alexandr Chechin, Wikipedia

Na internetu se nedávno objevily snímky druhého letového prototypu vyvíjeného čínského stíhače J-20. Ten se má stát celkově třetím nebo čtvrtým stíhacím letounem 5. generace na světě a leccos tak vypovídá o čínských ambicích. Oproti americkým letounům však působí na první pohled o něco větším dojmem, což otevírá diskuzi kolem samotné koncepce.

První let prototypu

Vůbec první let čínského vyvíjeného stíhacího letounu Chengdu J-20 se uskutečnil v lednu 2011. Již tehdy unikly neoficiální snímky z pojíždění na letištní dráze, ale i ze startu a přistání. Média se tématu pochopitelně hned chytla, jelikož vojenské ambice Číny jsou ostře sledované a to zvláště u vývoje moderního stíhacího letounu.

Již podle prvních fotografií bylo jasné, že se Číňané snaží o vývoj radarem hůře zachytitelného stíhacího letounu, tzv. stealth. Doposud jediný takový letoun F-22 Raptor přitom provozuje americké letectvo. Hned na první pohled jsou i pro laika rozeznatelné společné znaky, jako například tmavá barva konstrukce (tak typická i pro stealth bombardéry), vstupy vzduchu do motorů po délce trupu, podobnou příď a „kachní“ delta křidýlka.

J-20 nicméně působí robustnějším dojmem oproti Raptoru. Podle odhadů je o 2,3 metry delší a má o 0,6 metru větší rozpětí. Čínské stíhačce J-20 se oproti americkému konkurentu přisuzuje taktéž o několik tun vyšší hmotnost. Z toho lze usuzovat, že J-20 bude nejen oproti svému americkému protivníkovi méně obratný, ale také to, že Číňané přistupují k celé koncepci trochu jinak anebo nemají na výběr vzhledem k dostupným technologiím.

Problematické motory

Často se totiž v souvislosti s čínskými letouny diskutuje nad výkonem a životností proudových motorů. Čína má totiž ve zvyku zkopírovat, co může. Výroba pohonných jednotek je však přeci jen náročnější. Oproti ruským motorům tak mají mít ty čínské nejen nižší tah ale zejména velmi omezenou životnost a pravděpodobně trpí vysokou poruchovostí.

J-20

Foto: Snímek prvního známého prototypu „J-20 2001“ / Defensetech.org, China Defense Blog

Prototypy vyvíjeného stroje J-20 tak mají být poháněny některou verzí proudového motoru Saturn AL-31 dodaného z Ruska o jednotkovém tahu zhruba 125 kN. Mimochodem úplně stejné pohonné jednotky, konkrétně Saturn-Lyulka AL-31FN s tahem 122 kN jsou montovány do jiného čínského stíhacího letounu Chengdu J-10. Pro něj sice mají Číňané alternativní pohonné jednotky vlastní výroby WS-10A, ale ty údajně trpí v některých režimech letu nižším tahem a zejména celkově nižší životností.

Pro letoun 5. generace však bude třeba nainstalovat podstatně pokročilejší pohon. To se týká zejména omezení produkování horkých spalin (na které se tak dobře navádí řízené střely vzduch-vzduch s infračervenou hlavicí) a dále připadá v úvahu také použití vektorovatelných trysek.

Číňané proto údajně vyvíjí vlastní motory označované jako WS-10, které by oba výše uvedené požadavky měly splňovat. Právě tento typ však měl mít podle neověřených zdrojů vážné problémy během zkušebního letu.

Druhý prototyp s řadou změn

V polovině května se na internet dostaly snímky snad druhého prototypu J-20. Na první pohled pochopitelně nejsou k vidění žádné velké změny. Pozorovat můžeme snad jen pozměněný tvar přídě a robustnější podvozek – vhodnější pro bojové použití letounu.

J-20 Foto: Snímek druhého známého prototypu „J-20 2002“ / Defensetech.org, China Defense Blog

Více informací bohužel o druhém prototypu prozatím nemáme. Pokračují však diskuze na téma koncepce celého letounu. Podle mnohých je totiž na klasického stíhače pro vybojování vzdušné nadvlády příliš velký. V úvahu tak připadají další koncepty, jako například typ velmi těžkého stíhače 5. generace nebo stíhače s dlouhým doletem.

První domněnce však tak trochu brání údajně velmi nízký tah motorů (na letoun takové velikosti) a vůbec smysl vývoje ještě rychlejšího letounu v době, kdy o úspěchu, či neúspěchu rozhodují stále větší měrou jiné vlastnosti, jako například parametry radaru, vlastnost stealth nebo výkon a elektronika řízených střel vzduch-vzduch. Oproti tomu se tak zdá být reálná spíše myšlenka stíhacího letounu s delším doletem, což by ostatně korespondovalo i s rozlohou Číny a zvyšováním vlivu v Tichomoří.

Na závěr lze ještě připomenout, že mezi další letouny 5. generace patří právě zaváděný americký jednomotorový víceúčelový stíhací letoun F-35 nebo právě vyvíjený ruský dvoumotorový stíhací letoun, jež je známý pod označením PAK-FA.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Vyznáte se v "Suchojích" Su-27 a jejích následovnících? – část 1.

V prosinci 1984 byl do sovětského letectva zařazen stíhací letoun Su-27, jenž dostal v kódu NATO ...

Jihokorejské letectvo obdrželo poslední F-15K z druhé fáze

Jižní Korea a Severní Korea jsou de facto proti sobě stále ve válce. Ačkoliv Jihokorejci nemají ...

Jak-130: Perspektivní lehký ruský bitevník

Rusové nejen modernizují stávající typy vojenských letadel, ale vyvíjejí nové. Jedním z nich je také ...

Současnost tureckého letectva

K příležitosti nedávného sestřelení tureckého letounu jsme se podívali na celé turecké letectvo. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Jarda P.
    14:21 17.08.2012

    to RWR:
    Jestliže to je krám neschopný letu, pak nejsou americké stroje schopny letu také, protože 100x0 je furt 0. :))

  • RWR
    11:54 17.08.2012

    krám neschopný letu. americké stroje jsou mnohonásobně lepší.

  • HU
    15:06 02.08.2012

    asdf: ..takové diskutéry co se ohání informacemi a není ochoten je dodat mám rád, takže plkyplky, ale F22 bojeschopný je, je zaveden do výzbroje a jeho výroba byla ukončena. To co píšete o kyslíku je pravda, ale trochu jinak než píšete...

    To je jako když najdou závadu na mašině u nás, tak je chvilku posadí na zem...ale jestliže je budou muset nasadit nasadí je, i kdyby jim měl jeden pilot omdlít na nedostatek kyslíku :-)

    o raketách jsem nic nepostřehl a to sleduji tyhle témata dosti podrobně, takže jestli máte odkaz na zdroj, rád jej uvítám. I kdyby F22 užíval starší munici bude furt bojově nadřazen ostatním typům...ono už to dávno není jen o raketách, ale o tom, zjistit a sledovat cíle na maximálním dostřelu...

  • asdf
    02:29 17.07.2012

    ano zastaralost znamena vetsinou i nebojeschopnost... teda pokud neni na jejich strane mnozstevni prevaha... viz. boje F-15 vs mig-21 atd. tady jde o to ze stare strely nejsou tak ucine ( manevrovatelnost atd. ) proste mit nejdrazsi a skoro nejlepsi stihacku a nemoct pouzivat nejnovejsi strely je strasne vtipne... hlavne kdyz jde defacto o SW problemy... jelikoz neni kompatibilni HW stroje :D kdo to navrhoval asi myslel hodne dopredu aby se ktomu muselo porad neco kupovat...

  • Ondřej Lacina
    14:56 13.07.2012

    O problémech s kyslíkem vím a to že nepoužívá nejnovější rakety nedělá z letadla nebojeschopný.. :D ;-) To by pomalu mohlo bejt například celý čínský letectvo prohlášený za nebojeschopný, což je naprostá blbost.

  • asdf
    01:22 13.07.2012

    sem linej clovek hledat vam to nebudu o tom kysliku se myslim psalo i tady a s nekompatibilitou s nejnovejsima raketama atd. je holej fakt kterej se resi uz dlouho ale je to drahy... hledej smudlo :) takze F-16block 52 pouziva lepsi zbrane nez F-22 :D :D jak usmevne

  • Ondřej Lacina
    15:36 12.07.2012

    asdf:
    Lidi možná jsou hloupý, ale pro hlupáka je hloupý každý ;-)

    Podlož teda svoje tvrzení nějakým článkem, než jen svejma slovama.

  • asdf
    02:11 11.07.2012

    rikaji vam terminy jako psychologicka valka nebo ukazka sily neco ? :) jinak vse co jsem napsal je naprosta pravda... ach jo lidi jsou tak hloupy....

  • Deadog
    18:28 10.07.2012

    jasne a proto je poslali do Kataru , aby tam strasily na zemi ne ?:)

  • asdf
    16:27 10.07.2012

    ondreji : ne F-22 neni bojeschopny... za prve jeste nevyresili problem privodu kysliku pro pilota... a F-22 v soucastne verzi nemuze odpalovat nejnovejsi rakety... :)

  • Jarda P.
    14:33 10.07.2012

    to Powerslave:

    Všichni kopírujou od všech. Napodobování a nadále vylepšování napodobeniny se prostě děje všude na světě. Proč znovu vynalézat kolo, když ho soused má vynalezené? Bylo by to plýtvání, kdyby si každej člověk musel vše vynalézt znova a nemohl vycházet z již vynalezených věcí. A řekl bych, že vynález papíru se do teď uplatňuje v jakém-koliv aspektu vývoje. :D
    Jen tak mimochodem. Tento článek je o něčem úplně jiném, než o čem píšete.

  • Ondřej Lacina
    14:12 10.07.2012

    asdf: Tak F-22A bojeschopnej je, to jste si spetl asi s F-35A/B/C
    Mě J-20 přijde jako mutant YF-23 a PAK FA.. Každopádně bych si tipnul, že nemá klady ani jednoho ze strojů, jestli teda nějaké vůbec má.

  • Powerslave
    12:42 10.07.2012

    Typičtí asiati. Nikdy nic nevymyslí, nikdy nepřídou s revolučním obratem v jakém-koliv aspektu vývoje. Jenom rozebrat na co nejmenší součástky a okopírovat. Nechápu jak může někdo nazývat třeba Japonsko technologickou zemí. Nic nevymysleli. Někdo si představí roboty, ale těm z USA nesahají ani po paty. Doufám, že se jim ten baráček z karet sesype. O armádě nemluvě. Takovýmto pseudo vývojem nikdy nebudou světovou velmocí, a i kdyby, tak jen krátkodobě, protože nemají svůj vlastní vývoj.

  • asdf
    22:07 09.07.2012

    az vyjde PAK-FA tak mozna bude F-22 konecne bojeschopnym :D

  • HU
    18:53 09.07.2012

    ..mě to spíše připomíná kopii ruského PAK-FA, než Raptora :-) ale asi jsem jedinej, to že mají číňané zkušenosti s kopírováním ruských letounů není žádným tajemstvím. než se PAK-FA dostane do výzbroje, budou F22 výběhovým typem :-)

  • Ondřej Lacina
    17:13 09.07.2012

    No jestli má bejt J-20 plnohodnotný stealth stíhač, tak moc nechápu ty kachní plochy, neb co se na letadlu hýbe ubírá stealthu.