Pokroky v indickém zavádění Su-30MKI

Foto: Su-30MKI indického letectva. / Public Domain
Su-30MKI indického letectva. / Public Domain

Průběžné nasazování víceúčelového stíhacího letounu Su-30MKI, který byl vyvinutý pro potřeby indického letectva, zásadním způsobem souvisí s ruskou společností IRKUT a indickou státní společnosti Hindustan Aeronautics Limited (HAL).

IRKUT těsně před začátkem letošního Aero India-2015 oznámila, že veškeré díly potřebné pro licenční výrobu letounů budou HAL dodány do konce tohoto roku. HAL je ale dlouhodobě terčem kritiky ze strany indického letectva.

V rámci nasazení a provozu víceúčelových stíhaček Su-30MKI je totiž indické letectvo absolutně závislé na servisních kapacitách této společnosti. Ty jsou ale, i při plném vytížení, schopné pokrýt pouze 50 % potřeb souvisejících s nasazováním letounů.

HAL tak na konci loňského roku sice dodala první kusy Su-30MKI po generální opravě, kterou končila první fáze jejich životnosti, nadále se však bude soustředit zejména na rozšiřování kapacit. Ty hodlá navýšit tak, aby v nich mohlo generální opravou projít nejdříve 15 strojů ročně, ve druhé fázi pak 30.

Na Aero India-2015 se také dost možná jednalo o dalším budoucím vývoji indického letectva. Sílící spekulace o patové situaci v rámci indického vyjednávání o akvizici 125 letounů Dassault Rafale, kdy Dassault odmítl přijmout záruky za v Indii licenčně vyráběné stroje, zřejmě nahrávají ruské straně.

Su-30MKI je klíčovým letounem indického letectva.

S tou má ostatně Indie dobré zkušenosti. Někteří zástupci ruské delegace na veletrhu se nechali slyšet, že v rámci vojensko-technologické spolupráce mezi oběma zeměmi bude zřejmě prostor pro případné dodávky dalších letounů Su-30MKI, resp. součástek pro jejich licenční výrobu. To vše za předpokladu, že Indie o tyto stroje projeví zájem.

Kromě samotného zavádění nových Su-30MKI do služby a generálních opravách v minulosti dodaných kusů pokračuje mezi Ruskem a Indií intenzivní spolupráce na raketě BrahMos.

Souběžně s Aero India-2015 totiž došlo k předání prvního kusu modifikovaného Su-30MKI. Integrace elektronických i mechanických systémů má umožnit vyzbrojení raketou BrahMos, respektive její připravovanou zkrácenou a odlehčenou verzí BrahMos-A.

První střelecké zkoušky modifikovaných Su-30MKI vyzbrojených raketou BrahMos-A by měly proběhnout v květnu tohoto roku. Paralelně pak pokračuje i projekt BrahMos-M, jehož cílem je modifikace rakety tak, aby mohla být integrována i s dalšími používanými letouny, zejména s letouny MiG-29K/KUB, Mirage 2000 a nemodifikovanými Su-30MKI.

Zdroj: uacrussia.ru, in.rbth.com, Defense-Update, IHS Janes, RT

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Indie: Vycházející hvězda mezi exportéry zbraní

Indie je největší importér zbraní na světě. S rostoucí úrovní indického vojenského průmyslu se však ...

Indie vybírá útočnou pušku. Uspěje CZ 807 BREN?

Indická armáda v rámci programu MCAR (Multi-Calibre Assault Rifle) hledá novou standardní útočnou ...

Kauza Rafale: Indie varuje Francii

V roce 2012 Indie projevila zájem o 126 francouzských stíhaček Rafale. Po téměř třech letech ...

Indické letectvo se dočkalo stíhačky Tejas

Indická společnost Hindustan Aeronautics (HAL) po neuvěřitelných 32 letech vývoje dodala indickému ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • flanker.jirka
    12:43 27.02.2015

    Pro Indii jsou Su 30 dobrým řešením. Pokud mají někde slabiny mohou je vyřešit komponenty z jiných zemí než RF. Občas spolupracují i s Izraelem. Takové éro se pak z oblohy hodně těžce sundává. Jeho rozměry a nosnost umožňují implementaci dalších systémů jen s dalším minimálním omezením.
    Možné použtí v našich podmínkách je spíše úsměvné, nejen z politického hlediska. Už v době výběru Migů 29, bylo jednou z alternativ SU 27, rozhodovalo se zda pořídit 20 kusů migů nebo 12 kusů suchojů.

    Něco mi říká, že Gripen nebyl tak úplně bez offsetů, nevím co z toho se naplnilo, ale v roce 2004 se jednalo o toto: http://www.army.cz/scripts/det...

  • CerVus
    11:34 26.02.2015

    Deutschmann: no já počítal, že by se jedním letounem nahradily ostatní. Takže by to bylo něco kolem 50tky plus by se k projektu připojilo třeba i Slovensko a počet by vzrostl. Ale to byl samo sebou jen dohad nejsnadněji získatelné licence. Zavedení výrobci by na to nepřistoupili potažmo nám by se stejně vždy vyplatil nákup od výrobce. A v tomto ohledu je Gripen to nejlepší / nejlevnější.

  • Deutschmann
    11:18 26.02.2015

    Cervus, dle mě je celkem nesmysl otevírat linku na výrobu pro 12 -18 strojů pro účely naší armády. Navíc úprava Tejasu pro naše podmínky by taky nebyla zadarmo.

    L159 - Kdyby byly ryby ....
    Minulost nezměníme, musíme myslet do budoucna a hlavně myslet ekonomicky, což se často nedělá.

  • AlexSU27
    20:39 25.02.2015

    Takže se rozhodne o budoucnosti tejasu,ale přeci jenom jim tak trochu křachla rupie
    a protože cena rafale jenom stoupá a u SU klesá díky inflaci (i proto se spekuluje o tomže se bude vyrábět v rusku) bych budoucnost tejas moc růžově neviděl.

  • CerVus
    18:14 25.02.2015

    oprava : Lockheed Martin dodá drak

  • CerVus
    18:13 25.02.2015

    No ty Izraelské f16 jsou značně rozdílné. GM dodá drak a motor a Izraelci si tam vše ostatní už namontují. Sufa je v podstatě stíhačka sama o sobě. Celkem drahá navíc.

  • Nemo
    17:58 25.02.2015

    CerVus: tak nějak, jenže by šlo jen úpravu ne celý vývoj. Podobný model mají i USA se svými partnery kdy si izraelci i arabové řeknou jaké tam chtějí vybavení a letoun se přizpůsobí jejich požadavkům. Partnerství je pro menší státy nejlepší cestou - není tak drahé jako samostatný vývoj a zároveň se získají nové technologie a výstavbou vlastní linky se získají pracovní místa i servisní zázemí čímž se také zmenšuje závislost na výrobci.

  • CerVus
    17:32 25.02.2015

    Deutschmann: no on to spíše myslel tak, že ty migy se vyráběly u nás. Ale na druhou stranu těžko se dá navazovat na něco,co už 20 let neexistovalo.
    Vývoj takhle složitých zbraní je strašně nákladná věc a jako malinkatá chudá zemička se nemůžeme ani pořádně do nějakého takového projektu zapojit. Teď pomíjím fakt, že by daný stroj musel splňovat i naše požadavky. Jednomotorových stíhaček v dnešní době zrovna moc nevzniká.
    Jo kdyby se místo utopení miliard v L-159 kdysi dávno nakoupily Mirage 2000 nebo jsme se už tehdy začali nakupovat Gripeny mohlo to vypadat dnes jinak. Ono k čemu nám je že nám je Švédi průběžně modernizují, když si s nimi nemůžeme svobodně vynakládat. Ono by jsme jen těžko hledali stroj, který by lépe splňoval naše požadavky než je právě Gripen. I když na air policing by nám bohatě stačila i nadzvuková tréningová letadla potažmo právě Indický HAL Tejas u kterého by se určitě spolupráce nebo i výroba u nás domluvit dala.

  • Tom90
    17:30 25.02.2015

    Stezovat si na Gripeny, ze nejsou vyrabeny u nas a nepatri nam mi prijde absolutne zbytecne. Pri poctu odebranych kusu zavadet licencni vyrobu do jakehokoliv podniku by bylo tak drahy,ze se to absolutne nevyplati, nehlede na to, ze Svedove by si ty systemy co nas v konstrukci by zajimaly ohlidali a dodavali by je jako celek. A aby se u nas montovalo, nytovala a kompozitilo...to myslim prozatim nas prumysl zvlada vic nez dobre, tam se neni asi zrovna moc co ucit. Dalsi veci je ze v pronajmu mame garantovany urcity pocet stroju, ktere musi byt k dispozici a to musi Svedsko dodrzet, jinak plati penale.
    Pro CR by bylo mohem prinosnejsi se zapojit do vyvojoveho programu nejakeho bojoveho letounu apod.Nicmene zde budou prekazkou finance, tudiz je to nerealne.

  • Nemo
    16:28 25.02.2015

    Deutschman: pokrok by byl kdyby Gripeny byly naše a na jejich výrobě se podílely naše podniky. Nejhorší ze všech variant je pronájem. Je sice nejrychlejší a nejlevnější, ale tím veškeré klady končí. Tímhle stylem se za chvíli budou pronajímat i vojáci. Dovedete si představit že někdo ty najmuté přeplatí? :) Pak už by to byla tragikomedie.
    Indický model je mnohem účelnější.

    RiMr71: kdo má jiný názor prostě musí být komunista, ikdyby měl stokrát pravdu. Upozornění: mccarthysmus skončil už dávno.
    Nepřátelský a darebácký? Řekl kdo? Velký bratr za velkou louží? :-))

  • Deutschmann
    14:38 25.02.2015

    Nemo:
    1) Ano, západní vybavení není problém, ale na tuto část jste si odpověděl sám. Peníze
    2) Spolupracujících s RF. Momentálně se nacházíme na druhé straně barikády, takže to taky neprojde.
    3) Spojení se SR a Maďarskem. Omlouvám se ale to spíše věřím tomu že Francouzi začnou pracovat (pracuji pro francouze, tak vím o čem mluvím)
    4) Hloubka úpadku? Já myslím že přechod z MIG 21 na JAS 39 byl posun směrem kupředu.

  • RiMr71
    13:33 25.02.2015

    a jéje, soudruhům se zase stýská po ruských mašinách v ČR.
    Proboha PROČ bychom se jako člen NATO dobrovolně vyzbrojovali technikou nepřátelského a darebáckého státu?

    O tom že bychom uživili tamm možná tři ty mašiny, když by se ostatní uskromnili a Ivan by blahovolně dodal díly...

  • Nemo
    12:32 25.02.2015

    Deutschmann: tak západní vybavení není problém pokud by se to udělalo jako v Indii a jiných státech spolupracujících s RF. Sice by to bylo dražší, ale byl by přístup k technologii. Ve spojení se SR či ještě Maďarskem by to mohl být zajímavý projekt.
    Celý tento případ ukazuje hloubku úpadku středoevropských armád - zaostalé státy se snaží zvýšit svoji technologickou úroveň kdežto my se jí dobrovolně vzdáváme....

  • Deutschmann
    08:36 25.02.2015

    Nemo: je to vynikající letoun, je lepší jak Gripen (myslím tím letové vlastnosti, dolet, nosnost), ale jeho provozní náklady budou mnohem vyšší než gripen, Není kompatibilní se západní výbavou, dodávka ND je ohrožena (viz problémy s MI-171) atd.

    Je nutno to brát ne jako letadlo, ale jako celý systém.

  • Nemo
    01:06 25.02.2015

    i přes své stáří je to po modernizaci vynikající letoun. A rozhodně lepší něž nějaký pronajatý Gripen....

  • CerVus
    19:55 24.02.2015

    Tyhle výhružky jsou pouze tlaky na Francouze aby se podvolili a kývli na vývoz technologie plus se zaručili za kvalitu letadel které nebudou vyrábět - to je celkem drsné. Ale tuším že i za naše pandury ručí Rakušáci i když se montují u nás.
    Oni bez Frantíků hlavně nejsou schopni dokončit Tejas, takže vyhrožovat těmi SU mi přijde trochu mimo. Navíc očividně ani nestíhají servisovat ty které už mají, tak jak jich k tomu ještě můžou stíhat vyrobit stovku.

  • J.D.
    19:30 24.02.2015

    takhle když to Indové pos..... tak to akorát půjde na vroubek tohohle podle mě toho celkem dobrýho stroje..

  • J.D.
    19:23 24.02.2015

    no podle mě by měl za ty stroje ručit spíš HAL, ten je vyrobí a bude se starat o údržbu, IRKUT " dodá jen díly"

  • liberal shark
    14:40 24.02.2015

    A sdružení IRKUT na sebe vezme záruky za Su-30, vyrobené v Indii na základě licence?