Polsko-český projekt končí? Poláci chtějí vlastní BVP Borsuk

BVP Borsuk v průzkumném provedení. / HSW

Polské ministerstvo obrany podle informací Defence24 uvolnilo další finance na vývoj domácího bojového vozidla pěchoty (BVP) Borsuk od firmy HSW (Huta Stalowa Wola). Takový vývoj ale nepřispívá společnému polsko-českému nákupu bojových vozidel pěchoty - Češi preferují nákup zavedeného a bojem otestovaného zahraničního vozidla.

Firma HSW podepsala dohodu o vývoji polského BVP v roce 2014 s Národním centrem pro výzkum a vývoj NCBiR (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju) polského ministerstva obrany. HSW patří do skupiny PGZ (Polska Grupa Zbrojenowa) a funguje jako koordinátor programu Borsuk.

Podle deníku Defence24 NCBiR již poslala do HSW klíčové dokumenty schvalující dosavadní milníky programu, studium proveditelnosti i předběžné technicko-taktické parametry BVP Borsuk. Jinak řečeno - polské ministerstvo obrany je spokojeno s vývojem vozidla Borsuk a uvolňuje další peníze na jeho vývoj.

Vývoj prototypu BVP Borsuk má být dokončen v roce 2019 a v roce 2021 nebo 2022 začnou dodávky sériových vozidel pro polskou armádu.

Na začátku roku přitom kolovaly zvěsti o tom, že polské ministerstvo obrany dá přednost nákupu zahraničního vozidla. Takové rozhodnutí by uvolnilo cestu společnému polsko-českému nákupu BVP. Připomeňme, že Česká republika plánuje nakoupit 230 nových pásových BVP.

Dlouho nebylo jasné, k jaké variantě se polské ministerstvo obrany přikloní. Hlavní problém byl v neexistenci lehkého zahraničního BVP schopného plavby. Polské ministerstvo obrany ale plovoucí pásové BVP považuje kvůli velkému množství vodních toků v Polsku za nenahraditelné. Nemluvě o silném lobbistickém tlaku polského průmyslu a také o přesvědčení polské vlády, že obranyschopnost Polska je úměrná schopnostem a výkonům domácího zbrojního průmyslu. 

Nejnovější vizualizace BVP Borsuk ze začátku letošního roku. / HSW

Podle informací HSW vývojové práce na polském BVP již značně postoupily. V pokročilé fázi jsou práce nad transmisí a pohonnou jednotkou typu power-pack. Vývoj transmise má na starosti firma BUMAR-Mikulczyce, pohonnou jednotku WZM Poznaň. Power-pack bude s největší pravděpodobností pořízen v zahraničí s tím, že WZM Poznaň získá kompletní licenční práva.

Borsuk ve verzi BVP dostane polskou bezosádkovou věž ZSSW-30 s 30mm automatickým kanónem. ZSSW-30 získá schopnosti “hunter-killer” a možnost odpalovat izraelské střely Spike.

V rámci vývoje HSW plánuje postavit počáteční předprototypový model v plné velikosti. Na tomto modelu se otestují konstrukční řešení, uspořádaní vozidla i otestují různé konstrukční celky (věž, pohonná jednotka, pojezdové ústrojí, elektronické systémy). HSW pak model podrobí zkoušce balistické odolnosti při kontrolované explozi.

Na základě balistických zkoušek bude upraven tvar a uspořádaní podvozku, zavěšení kol a zvolená síla pancéřování. Dojde také k ujasnění rozměrů a vnějšího/vnitřního uspořádání vozidla, načež do roku 2019 vznikne prototyp, který se podrobí vojskovým zkouškám polské armády.

Vozidlo technického zabezpečení Gekon. / HSW 

Podle deníku Defence24 nové BVP bude vycházet z pásové platformy UMPG (Uniwersalna Modulowa Platforma Gasienicowa) od firmy Obrum, další dceřiné společnosti PGZ (Polska Grupa Zbrojenowa). UMPG však nemá schopnost plavby a je tedy otázkou, v jaké míře Borsuk bude z této platformy vycházet.

HSW plánuje dvě verze vozidla Borsuk - obojživelné (25 t) a těžce pancéřované (40 t). Pojezdové ústroji BVP Borsuk musí být proto dostatečně robustní, aby zvládlo nejen hmotnost 40 t, ale v budoucnu také instalaci dalších systémů - jako jsou aktivní systémy ochrany (APS) nebo například věž s kanónem ráže 105 mm nebo 120 mm.

Podvozek také udá velikost vnitřního prostoru - ten musí být dostatečně velký pro instalaci široké palety elektronických přístrojů, mít prostor pro skladování munice, ale i dostatečně velký prostor pro převoz polských vojáků vybavených komplety vojáka budoucnosti TYTAN. A samozřejmě, dostatečně velký objem korby je nutný k zajištění vztlaku při plavbě.

Podle deníku Defence24 se velikostně Borsuk bude blížit rozměrům německého BVP Puma (7,33×3,4×3,1 m).

Vozidlo Goth pro transport zraněných. / HSW

Kromě toho polští vývojáři musí myslet při konstrukci korby a podvozku i na specializované verze. Kromě BVP Borsuk HSW pracuje na obrněném transportéru Zuk, velitelském vozidle Oset, evakuačním vozidle Goth, odtahovém vozidle Gecko, na vozidlu pro chemickou, biologickou a radiační ochranu Ares, vozidle technického zabezpečení Gekon a na samohybném 120mm automatickém minometu Rak (M120G).

Rozpočet vývojové části programu Borsku (po stavbu prototypu) je 75 milionů zlotých (cca 457 milionů Kč). Jednotková cena BVP Borsuk je odhadována na 25 milionů zlotých (150 milionů Kč).

Vývoj západních bojových vozidel pěchoty stojí násobně více peněz a od začátku vývoje až po zavedení do výzbroje uběhne průměrně deset let. Pokud vývoj polského vozidla Borsuk začal v roce 2014, tak realistické zavedení do výzbroje je spíše rok 2024.

Je otázkou, zda Česká republika na pravděpodobně velmi náročný a obtížný vývoj polského BVP počká. Také Defence24 přiznává, že nákup společného BVP pro země Vyšegradské skupiny je nereálné, či přímo nemožný.

Polské ministerstvo obrany zatím neupřesnilo počet poptávaných BVP. Defence24 odhaduje potřeby na 1000 BVP Borsuk a až na 800 specializovaných verzí. Rychlost výroby při stávajících výrobních kapacitách polského průmyslu je 50 vozidel ročně. 

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Polsko nakoupí vrtulníky S-70i Black Hawk

Polský ministr obrany Antoni Macierewicz informoval o zájmu nakoupit 21 vrtulníků S-70i Black Hawk ...

Nejnovější čínské tanky a obrněná vozidla

Čínský státní zbrojní gigant Norinco na letecké výstavě u města Ču-chaj (Zhuhai Air Show) ukázal ...

Modernizační plán polské armády na roky 2017 až 2022

Polské ministerstvo obrany před několika dny zveřejnilo aktualizovaný modernizační plán polských ...

Rusko oživuje uskladněné tanky T-80BV

Podle deníku Izvestija ruské ministerstvo obrany plánuje modernizovat a opět zavést do výzbroje ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Rase
    12:11 01.12.2016

    Jak to má vlastně Zetor s výrobou dílů? opracovávají velké ocelové díly, nebo jen kompletují dovezené dílce jako stavebnici? Charfi: ...můžeme doufat, že to nebudou rusové, nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    Jak to má vlastně Zetor s výrobou dílů? opracovávají velké ocelové díly, nebo jen kompletují dovezené dílce jako stavebnici?
    Charfi: ...můžeme doufat, že to nebudou rusové, nebo ukrajinci
    Pepa: Strnad už má ASCOD a spolupracuje s General Dynamics )
    Nesher: Turkům (FNSS) pomáhá BAE, nebo v případě tanku Altay zase Rheinmetall. Ti nám s ničím nepomůžou.Skrýt celý příspěvek

  • Charfi
    11:57 01.12.2016

    Co se týká Wolfdoga a Zetoru, tak tam prostě ještě někdo musí být. Nedovedu si představit, že firma na výrobu traktorů v roce 2014 založí sesterskou, zbrojařskou firmu a ta, bez ...Zobrazit celý příspěvek

    Co se týká Wolfdoga a Zetoru, tak tam prostě ještě někdo musí být. Nedovedu si představit, že firma na výrobu traktorů v roce 2014 založí sesterskou, zbrojařskou firmu a ta, bez jakýchkoliv zkušeností a know-how, představí do roku 2019 funkční a kvalitní BVP. To je holá utopie. Takže to asi fakt bude trochu jinak a ti Němci a Italové se přímo nabízí. Jsem hrozně zvědavej co z toho nakonec bude.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    11:52 01.12.2016

    Rase
    Ohledně těch mimoevropských firem bych zase tak skeptický nebyl, např. Turci by jistě byli ochotní k nějaké spolupráci.

    Rase
    Ohledně těch mimoevropských firem bych zase tak skeptický nebyl, např. Turci by jistě byli ochotní k nějaké spolupráci.

  • Pepa
    11:35 01.12.2016

    Rase:

    Mě něco říká: "Za vším hledej Strnada." ...

    Rase:

    Mě něco říká: "Za vším hledej Strnada." ...

  • lemkin
    10:27 01.12.2016

    Obranyschopnost Polska je úměrná schopnostem a výkonům domácího zbrojního průmyslu. Ono by to tak mělo být ale i u nás - proto BREN, BVP které si tady sami vyrobíme. I houfnici ...Zobrazit celý příspěvek

    Obranyschopnost Polska je úměrná schopnostem a výkonům domácího zbrojního průmyslu.

    Ono by to tak mělo být ale i u nás - proto BREN, BVP které si tady sami vyrobíme. I houfnici na kolech nepotřebujeme zahraniční, raketomety také tak. Navíc ty peníze zůstanou většinou tady a ne v zahraničí. Navíc bude co nabízet na export.

    Tedy Wolfdog a nebo ASCOD, který se v rámci licence bude dát ještě dál prodat - třeba alespoň na Slovensko v rámci unifikace vojsk.

    No a těm k Polákům - jedna platforma pro 25t a 40t no nevím nevím, zase nějaký Polský kočkopes.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    10:17 01.12.2016

    Pepa: To je jen můj odhad. Italové byli dřív v ČR velice aktivní, třeba když se vybírala náhrada za OT-64, teď ale mlčí, možná tedy něco kují. Stejný případ jsou Němci, ti se také ...Zobrazit celý příspěvek

    Pepa:
    To je jen můj odhad. Italové byli dřív v ČR velice aktivní, třeba když se vybírala náhrada za OT-64, teď ale mlčí, možná tedy něco kují. Stejný případ jsou Němci, ti se také neprojevují, což je podezřelé. Rozhodně bysme neměli počítat s tím, že Wolfdog vzniká jen tak, bez účasti nějakého velkého zbrojařského podniku. Víme jen že to není BAE a ani General Dynamics. Tak zbýva Iveco, KMW, tedy firmy co by něco podobného zvládly. Rheinmetall by asi nabídl Lynx (to je podvozkové maximum co zvládají). Mimoevropské podniky si škrtám, protože i v jejich případě jsou do vývoje zapojeny velké firmy jako BAE atd.
    Až tedy za pár let vyjede "čistě české BVP" bude hodně zajimavé hledat jaká zahraniční firma stojí v pozadí a projekt zastřešila.Skrýt celý příspěvek

  • Pepa
    09:55 01.12.2016

    Rase:
    Proč myslíš, že Wolfdog vychází z Darda? Mě ta jeho vizualizace daleko nejvíc připomíná ASCOD...jak počtem pojezdových kol a jejich vzájemnou polohou, tak umístěním výfuku.

    Rase:
    Proč myslíš, že Wolfdog vychází z Darda? Mě ta jeho vizualizace daleko nejvíc připomíná ASCOD...jak počtem pojezdových kol a jejich vzájemnou polohou, tak umístěním výfuku.

  • Rase
    08:24 01.12.2016

    Charfi: Ono celé to je o slovíčkaření. Ajax je jak samotné bojově-průzkumné vozidlo (bez výsadku) tak i název platformy z niž vycházejí vozidla s věží (bez věže je PMRS), nově i ...Zobrazit celý příspěvek

    Charfi:
    Ono celé to je o slovíčkaření. Ajax je jak samotné bojově-průzkumné vozidlo (bez výsadku) tak i název platformy z niž vycházejí vozidla s věží (bez věže je PMRS), nově i název "pásové části" vyzbrojovacího programu :) Ideální by tak bylo porovnání třeba ASCODu 42 nebo 35, bez věže, právě s podvozkem PMRS (z niž vychází Ares, Athena atd.) tady by mohla být cena přívětivá + dodatečně připočítat cenu třeba věže a systémů (třeba izraelské věže, Turry nebo něčeho od Rheinmetallu). Přeci jen britové klasické BVP ani nemají, nebo jinak, k tomu slouží WCSP - tedy modernizovaný Warrior osazený novou věží s CT40. Zkrátka umím si představit transportér Ares osazený věží Turra jako ekonomicky výhodné řešení :) Nebo nějakou bezosádkovou věží, aby neomezovala výsadek (!) Ještě dodám, že jak mám rád Pumu, tak i ona má pár much. Hlavně malý výsadek.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    08:15 01.12.2016

    Jak někteří píšete, že bren je odstrašující případ vývoje vlastní techniky, tak je to přesně obráceně. Bren 1 je sice průměrná zbraň ale Bren 2 je už špičková, žádný průšvih se ...Zobrazit celý příspěvek

    Jak někteří píšete, že bren je odstrašující případ vývoje vlastní techniky, tak je to přesně obráceně. Bren 1 je sice průměrná zbraň ale Bren 2 je už špičková, žádný průšvih se nestal. Technicky se průšvih vlastně nestal u žádné nové techniky pro AČR, T-72M4CZ, Pandury i L-159 jsou dobré stroje, akorát předražené :-) a v neodpovídajících počtech (tanků málo, bitevníků hodně). Takže domácího stroje bych se po technické stránce nebál, čeho se nedostává, je času na vývoj, takže podvozek to chce vzít licenční, případně 7.br také přezbrojit KBVP a pásové BVP odložit na tu imaginární třetí brigádu za 10let. Jinak ta modernizace BVP pro OS SR nemá být verze Šakal, ale na spodek bez valných změn se posadí věž Turra.Skrýt celý příspěvek

  • Charfi
    04:05 01.12.2016

    Rase: Četl jsem tvůj článek na fóru a jedna věc, kterou zmiňuješ i tady v komentářích, se mi nezdá. A to konkrétně porovnání Ajaxu a Pumy. On je Ajax asi opravdu dražší, ale co je ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase: Četl jsem tvůj článek na fóru a jedna věc, kterou zmiňuješ i tady v komentářích, se mi nezdá. A to konkrétně porovnání Ajaxu a Pumy. On je Ajax asi opravdu dražší, ale co je to Ajax? Ajax (pokud se bavíme přímo o verzi Ajax) je PRŮZKUMNÝ a útočný vozidlo, nabitý celou řadou senzorů, který se v klasických BVP (jako třeba právě Puma) nenachází. Právě všechny ty sensory, systémy a radar, obrovským způsobem zvedají cenu Ajaxu oproti zdánlivým "konkurenčním BVP". Ale Ajax není BVP v klasickým slova smyslu. Posádka 2+4 jen ukazuje, že tu není prostor pro výsadek a to je vlastně jeden z hlavních předpokladů, co májí bojová vozidla pěchoty splňovat... dopravit vojáky na bojiště a následně poskytnout palebnou podporu. Cenově srovnávat britský Ajax a Pumu prostě nejde. Není to stejná kategorie. Českej průzkumnej Pandur KBV-PZLOK je taky dražší než bojovej KVBP.

    To ovšem neznamená, že pro AČR nemůže vzniknout český "BVP Ajax", vycházející z britskýho programu, kterej i kvůli absenci velký části senzorů a dalšího průzkumnýho vybavení, bude výrazně levnější (i než Puma) a bude splňovat požadavky AČR. Vlastně to tak i vypadá, protože si nedovedu představit, že nám CSG a GD budou nabízet Ascody vycházející z těch co mají Rakušani, nebo Španělé. To už je trochu historie. Já v tuhle variantu upřímně doufám, protože Ajax vypadá naprosto super a upravit ho na BVP by nemusel být takovej problém. Navíc ta cena by u nás mohla být ještě nižší, i kvůli tomu, že Britové kupují 40mm kanoný (AČR pravděpodobně zvolí 30mm) a ochrana jejich vozidel je až na 4 - 5+ podle STANAG. Což u tohohle typu techniky je uplná špičk. U AČR je ale možný, že by zvolila, kvůli nižší hmotnosti a právě i ceně, slabší ochranu.Skrýt celý příspěvek

  • Katz
    22:16 30.11.2016

    Priznám sa čakal som, že to takto dopadne. Každá krajina má primárne svoj piesoček a len si robí predpolie prípadne zadné vrátka. Som zvedavý čo bude ak onedlho "traktoristi" ...Zobrazit celý příspěvek

    Priznám sa čakal som, že to takto dopadne.
    Každá krajina má primárne svoj piesoček a len si robí predpolie prípadne zadné vrátka. Som zvedavý čo bude ak onedlho "traktoristi" predstavia svoje BVP.
    Možno to Poliaci len predvídali a išli svojou cestou...

    Čas však neúprosne plynie pretože pokiaľ by ktorékoľvek ministerstvo obrany krajín Vyšehradské skupiny hoci aj zajtra podpísalo zmluvu na nové BVP-čka, tak by trvalo dva až tri roky, než by sa BVP-čka vyrobili, otestovali a než by sa na ne vycvičili posádky.

    Nakoniec paradoxne sa zrejme v krátkodobom horizonte zrealizuje len tzv. "spoločný podnik (join venture) obranného priemyslu ČR a SR" vo forme BVP-M2 SKCZ alias IFV Šakal pre OS SR v počte 18ks (zrejme tam budú mať zmluvne aj opciu na ďalšie kusy).Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    19:47 30.11.2016

    Tahle manažerská malost mne vždy vytáčí. Proč nelze při těchto zbrojních programech postupovat stejně jako např. při programu F22. Všechny společnosti soutěží o nejlepší stroj a ...Zobrazit celý příspěvek

    Tahle manažerská malost mne vždy vytáčí. Proč nelze při těchto zbrojních programech postupovat stejně jako např. při programu F22. Všechny společnosti soutěží o nejlepší stroj a poté bude vybrán vítěz. Ovšem na produkci vybraného typu se budou podílet všichni uchazeči. Aplikované do středevrospké formy to může vypadat asi takto:

    Ve výsledku tak může vzniknout BVP nejlepších kvalit a podle jednoho projektu jej budou vyrábět všechny země. Případná produkce do zahraničí se rovněž bude sdílet.

    JE TO TAK TEŽKÉ!!!???Skrýt celý příspěvek

  • marfolodej
    19:46 30.11.2016

    to Rase: na palbě pěknej článek, mrkni na věžě Valhalla http://www.valhalla-turrets.co... Padousek: pokud to vyhráli Izraelci, tak jsem spokojen, jako PVO Spydery a budu chochtat ...Zobrazit celý příspěvek

    to Rase: na palbě pěknej článek, mrkni na věžě Valhalla http://www.valhalla-turrets.co...

    Padousek: pokud to vyhráli Izraelci, tak jsem spokojen, jako PVO Spydery a budu chochtat blahem ;-)

    k článku: Nepřeju Polsku nic špatného, ale aby se neuvyzkumačili....a prd z toho...no tak my půjdeme vlastní cestou, ušetříme čas diskuzema

    ....taky bych raději ráži 35 bo 40....na netu je spousta srovnání s 25, 30 a oproti nim jsou ty větší ráže to už safra velký rozdíli v síle, dostřelu....možnostech programovatelné munice....Skrýt celý příspěvek

  • Padousek
    19:16 30.11.2016

    juhelak: v pátek Stropnický vyhlásí vítěze tendru na 3D radary, podle E15 vyhrali izraelci

    juhelak: v pátek Stropnický vyhlásí vítěze tendru na 3D radary, podle E15 vyhrali izraelci

  • Rošťák
    19:07 30.11.2016

    petres: Já vím, ale psal jsem že doufám :)

    petres: Já vím, ale psal jsem že doufám :)

  • petres
    19:01 30.11.2016

    Rošťák co se týká ráže 40 mm byl bych skeptický . Armáda jasně deklarovala (myslím si, že jsem to zaslechl i v nějakém minulém vyjádření gen. Bečváře), že budoucí pásové BVP chce ...Zobrazit celý příspěvek

    Rošťák
    co se týká ráže 40 mm byl bych skeptický . Armáda jasně deklarovala (myslím si, že jsem to zaslechl i v nějakém minulém vyjádření gen. Bečváře), že budoucí pásové BVP chce v ráži 30 mm (pravděpodobně s programovatelnou municí jako má Puma). Také bych raději viděl ráži 40 CTA nebo 35/50 mm Bushmaster.Skrýt celý příspěvek

  • siggi
    18:59 30.11.2016

    Pšonské BVP bude s největší pravděpodobností mix zemědělského sračkometu, KUKA vozu a hovnocucu....:) a vzhledem ke "kvalitě" pšonského průmyslu a provedení bude celý tento podnik ...Zobrazit celý příspěvek

    Pšonské BVP bude s největší pravděpodobností mix zemědělského sračkometu, KUKA vozu a hovnocucu....:) a vzhledem ke "kvalitě" pšonského průmyslu a provedení bude celý tento podnik nasměřován zejména k tomu, aby se to prodalo komukoliv, kdo jim za to zaplatí zlotůfkami....neboť i jakýkoliv šmejd se musí VYPLATIT, a pro pšonské chazarské šmelinář to platí dvounásob....pro vše od lze hodnotit slovy: CO JE PŠONSKÉ - TO JE ŠIZENÉ.....:)....a co vy na to místní rození válečníci a geniální vojevůdci?....:)Skrýt celý příspěvek

  • petres
    18:54 30.11.2016

    Rase souhlasím, že rozhodnutí Polska přezbrojení 7.mb so spíše prospěje nebude se protahovat (až se s Poláky domluvíme na nějakém řešení akceptovatelném oběma stranami) a budeme ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase
    souhlasím, že rozhodnutí Polska přezbrojení 7.mb so spíše prospěje nebude se protahovat (až se s Poláky domluvíme na nějakém řešení akceptovatelném oběma stranami) a budeme vybírat mezi již prověřenými platformami i s nějakým přínosem pro naše firmy (výroba u nás).
    " Výsledkem budou stejně dva odlišné stroje jen s podobným vzhledem.". Já bych to viděl naopak, vzhled může být rozdílný (například u lehčí plovoucí verze vyšší boky), ale shodný bude power pack, výzbroj, SŘP a další systémy.

    CerVus
    "Jak na to nebude koukat někdo soudný, kdo tomu alespoň trochu rozumí, tak zas koupíme předražený polofunkční prototyp, který nikdo jiný nemá. A navíc to bude v nesmyslné maximální konfiguraci. To, že by se to pořizovalo společně s Polskem byla naše jediná záchrana."
    Přijde mi, že je to právě naopak, Borsuk je zatím na papíře a může se dovyvíjet za pochodu stejně jako BREN. CV90 nebo ASCOD je již ověřená jistota.Skrýt celý příspěvek

  • Rošťák
    18:52 30.11.2016

    Nějak nevím, já moc nevěřím že to dotáhnou do konce, jako několikrát v minulosti. A rozhodně si nemyslím že se bude čekat na toto vozidlo pro výběrové řízení, protože pokud se ...Zobrazit celý příspěvek

    Nějak nevím, já moc nevěřím že to dotáhnou do konce, jako několikrát v minulosti. A rozhodně si nemyslím že se bude čekat na toto vozidlo pro výběrové řízení, protože pokud se nemýlím, tak by Ačr chtěla první nová vozidla v horizontu 2019/2020, tudíž by toto pro nás bylo pozdě, pokud se optimisticky počítá se zavedením v roce 2021/22 a moc nevěřím, že by při produkci 50 ks ročně dali přednost exportu před vlastní armádou .......... Částečně souhlasím s Rase o jednotné pásové platformě pro BVP / Dělostřelectvo / Minomety a ostatní specializovaná vozidla, případně i stíhače tanků s 120 mm (zajímavá kombinace by byla jedna četa 3 vozidel v rotě se 3 mechanizovanými četami ), ale rozhodně jsem zastáncem plnohodnotných MBT. Jinak já mam svého favorita - CV90 ( a doufám se 40 mm) ......Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    18:05 30.11.2016

    Cervus: Myslím že armádě je to jedno kolik to stálo..spíš jak to funguje. V té době jsme koupili jedno z nejlepších řešení. Pandury sou fajn, už je máme taky skoro deset let, ...Zobrazit celý příspěvek

    Cervus: Myslím že armádě je to jedno kolik to stálo..spíš jak to funguje. V té době jsme koupili jedno z nejlepších řešení. Pandury sou fajn, už je máme taky skoro deset let, potenciál pořád mají. A těch 10,5 miliardy ted zpetně příjde uplně v pohodě ve svetle toho že na bvp planují rozpočet 50 mld. :)
    Polsko vychrlí něco lehkého co poplave a ochranu to bude mít možná mensi nez ten pandur...nejsme tak bohatí aby jsme kupovali tyhle levné řešení.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 5