Polsko-český projekt končí? Poláci chtějí vlastní BVP Borsuk

BVP Borsuk v průzkumném provedení. / HSW

Polské ministerstvo obrany podle informací Defence24 uvolnilo další finance na vývoj domácího bojového vozidla pěchoty (BVP) Borsuk od firmy HSW (Huta Stalowa Wola). Takový vývoj ale nepřispívá společnému polsko-českému nákupu bojových vozidel pěchoty - Češi preferují nákup zavedeného a bojem otestovaného zahraničního vozidla.

Firma HSW podepsala dohodu o vývoji polského BVP v roce 2014 s Národním centrem pro výzkum a vývoj NCBiR (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju) polského ministerstva obrany. HSW patří do skupiny PGZ (Polska Grupa Zbrojenowa) a funguje jako koordinátor programu Borsuk.

Podle deníku Defence24 NCBiR již poslala do HSW klíčové dokumenty schvalující dosavadní milníky programu, studium proveditelnosti i předběžné technicko-taktické parametry BVP Borsuk. Jinak řečeno - polské ministerstvo obrany je spokojeno s vývojem vozidla Borsuk a uvolňuje další peníze na jeho vývoj.

Vývoj prototypu BVP Borsuk má být dokončen v roce 2019 a v roce 2021 nebo 2022 začnou dodávky sériových vozidel pro polskou armádu.

Na začátku roku přitom kolovaly zvěsti o tom, že polské ministerstvo obrany dá přednost nákupu zahraničního vozidla. Takové rozhodnutí by uvolnilo cestu společnému polsko-českému nákupu BVP. Připomeňme, že Česká republika plánuje nakoupit 230 nových pásových BVP.

Dlouho nebylo jasné, k jaké variantě se polské ministerstvo obrany přikloní. Hlavní problém byl v neexistenci lehkého zahraničního BVP schopného plavby. Polské ministerstvo obrany ale plovoucí pásové BVP považuje kvůli velkému množství vodních toků v Polsku za nenahraditelné. Nemluvě o silném lobbistickém tlaku polského průmyslu a také o přesvědčení polské vlády, že obranyschopnost Polska je úměrná schopnostem a výkonům domácího zbrojního průmyslu. 

Nejnovější vizualizace BVP Borsuk ze začátku letošního roku. / HSW

Podle informací HSW vývojové práce na polském BVP již značně postoupily. V pokročilé fázi jsou práce nad transmisí a pohonnou jednotkou typu power-pack. Vývoj transmise má na starosti firma BUMAR-Mikulczyce, pohonnou jednotku WZM Poznaň. Power-pack bude s největší pravděpodobností pořízen v zahraničí s tím, že WZM Poznaň získá kompletní licenční práva.

Borsuk ve verzi BVP dostane polskou bezosádkovou věž ZSSW-30 s 30mm automatickým kanónem. ZSSW-30 získá schopnosti “hunter-killer” a možnost odpalovat izraelské střely Spike.

V rámci vývoje HSW plánuje postavit počáteční předprototypový model v plné velikosti. Na tomto modelu se otestují konstrukční řešení, uspořádaní vozidla i otestují různé konstrukční celky (věž, pohonná jednotka, pojezdové ústrojí, elektronické systémy). HSW pak model podrobí zkoušce balistické odolnosti při kontrolované explozi.

Na základě balistických zkoušek bude upraven tvar a uspořádaní podvozku, zavěšení kol a zvolená síla pancéřování. Dojde také k ujasnění rozměrů a vnějšího/vnitřního uspořádání vozidla, načež do roku 2019 vznikne prototyp, který se podrobí vojskovým zkouškám polské armády.

Vozidlo technického zabezpečení Gekon. / HSW 

Podle deníku Defence24 nové BVP bude vycházet z pásové platformy UMPG (Uniwersalna Modulowa Platforma Gasienicowa) od firmy Obrum, další dceřiné společnosti PGZ (Polska Grupa Zbrojenowa). UMPG však nemá schopnost plavby a je tedy otázkou, v jaké míře Borsuk bude z této platformy vycházet.

HSW plánuje dvě verze vozidla Borsuk - obojživelné (25 t) a těžce pancéřované (40 t). Pojezdové ústroji BVP Borsuk musí být proto dostatečně robustní, aby zvládlo nejen hmotnost 40 t, ale v budoucnu také instalaci dalších systémů - jako jsou aktivní systémy ochrany (APS) nebo například věž s kanónem ráže 105 mm nebo 120 mm.

Podvozek také udá velikost vnitřního prostoru - ten musí být dostatečně velký pro instalaci široké palety elektronických přístrojů, mít prostor pro skladování munice, ale i dostatečně velký prostor pro převoz polských vojáků vybavených komplety vojáka budoucnosti TYTAN. A samozřejmě, dostatečně velký objem korby je nutný k zajištění vztlaku při plavbě.

Podle deníku Defence24 se velikostně Borsuk bude blížit rozměrům německého BVP Puma (7,33×3,4×3,1 m).

Vozidlo Goth pro transport zraněných. / HSW

Kromě toho polští vývojáři musí myslet při konstrukci korby a podvozku i na specializované verze. Kromě BVP Borsuk HSW pracuje na obrněném transportéru Zuk, velitelském vozidle Oset, evakuačním vozidle Goth, odtahovém vozidle Gecko, na vozidlu pro chemickou, biologickou a radiační ochranu Ares, vozidle technického zabezpečení Gekon a na samohybném 120mm automatickém minometu Rak (M120G).

Rozpočet vývojové části programu Borsku (po stavbu prototypu) je 75 milionů zlotých (cca 457 milionů Kč). Jednotková cena BVP Borsuk je odhadována na 25 milionů zlotých (150 milionů Kč).

Vývoj západních bojových vozidel pěchoty stojí násobně více peněz a od začátku vývoje až po zavedení do výzbroje uběhne průměrně deset let. Pokud vývoj polského vozidla Borsuk začal v roce 2014, tak realistické zavedení do výzbroje je spíše rok 2024.

Je otázkou, zda Česká republika na pravděpodobně velmi náročný a obtížný vývoj polského BVP počká. Také Defence24 přiznává, že nákup společného BVP pro země Vyšegradské skupiny je nereálné, či přímo nemožný.

Polské ministerstvo obrany zatím neupřesnilo počet poptávaných BVP. Defence24 odhaduje potřeby na 1000 BVP Borsuk a až na 800 specializovaných verzí. Rychlost výroby při stávajících výrobních kapacitách polského průmyslu je 50 vozidel ročně. 

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Polsko nakoupí vrtulníky S-70i Black Hawk

Polský ministr obrany Antoni Macierewicz informoval o zájmu nakoupit 21 vrtulníků S-70i Black Hawk ...

Nejnovější čínské tanky a obrněná vozidla

Čínský státní zbrojní gigant Norinco na letecké výstavě u města Ču-chaj (Zhuhai Air Show) ukázal ...

Modernizační plán polské armády na roky 2017 až 2022

Polské ministerstvo obrany před několika dny zveřejnilo aktualizovaný modernizační plán polských ...

Rusko oživuje uskladněné tanky T-80BV

Podle deníku Izvestija ruské ministerstvo obrany plánuje modernizovat a opět zavést do výzbroje ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • juhelak
    17:55 30.11.2016

    Rase : ok. tvůj kanál sem četl, a asi sem nabyl mylně dojmu že něco představí jest letos. No nejsem si jisty jestli mají sanci když vydou s demonstrátorem třeba v řádu mesicu před ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase : ok. tvůj kanál sem četl, a asi sem nabyl mylně dojmu že něco představí jest letos. No nejsem si jisty jestli mají sanci když vydou s demonstrátorem třeba v řádu mesicu před vyhlasenim řízení..to by připomelo bren a myslim že v současnosti už by to neprošlo..dneska je to opak..sou přehnaně opatrni něco koupit.

    btw: uvidíme co Stropnický ohlasí v ten pátek. Vetší spolupraci s izraelci bych bral..už ted s nimi spolupracujeme na zavádění kybernetické obrany. Btw ještě možná ohlaší nákup několika desítek amerických pušek pro snipery. Překvapilo mě že k těm cirka 30 puškám prý objednali 21 000 nábojů. Nevím kolik výstřelů mají životnost ty pušky :)Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    17:39 30.11.2016

    Juhelak: Teprve vznika nebo vznikl stroj k tovarnim zkouskam. Z toho se ven asi nic nedostane. Demonstrator vznikne az nasledne. Presne roky co jsem nasel najdes na Palbe (Zetor ...Zobrazit celý příspěvek

    Juhelak:
    Teprve vznika nebo vznikl stroj k tovarnim zkouskam. Z toho se ven asi nic nedostane. Demonstrator vznikne az nasledne. Presne roky co jsem nasel najdes na Palbe (Zetor Wolfdog).

    CerVus:
    Mozna, to uvidime az casem. Treba se nabidnou nemci osekanou Pumu za dobrou cenu. Preci jen takovy Ajax byl drazsi nez Puma. Moznosti je spousta. Ze vznikne paskvil hrozi jen u Zetoru, pokud to neni jen prekapotovane Dardo.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    17:21 30.11.2016

    "Stroj na míru přesně pro nás." Jsem se musel při vzpomínce na pandury nebo breny usmát. Nám tyhle věci nejdou. Jak na to nebude koukat někdo soudný, kdo tomu alespoň trochu ...Zobrazit celý příspěvek

    "Stroj na míru přesně pro nás." Jsem se musel při vzpomínce na pandury nebo breny usmát. Nám tyhle věci nejdou. Jak na to nebude koukat někdo soudný, kdo tomu alespoň trochu rozumí, tak zas koupíme předražený polofunkční prototyp, který nikdo jiný nemá. A navíc to bude v nesmyslné maximální konfiguraci. To, že by se to pořizovalo společně s Polskem byla naše jediná záchrana.Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    17:04 30.11.2016

    Taky budu radši pokud si vyberme stroj na míru přesně pro nás. Rase: nevíš jestli nebylo v minulosti někde zmíněno, že měl být prototyp od zetoru venku už do konce letošního roku? ...Zobrazit celý příspěvek

    Taky budu radši pokud si vyberme stroj na míru přesně pro nás.
    Rase: nevíš jestli nebylo v minulosti někde zmíněno, že měl být prototyp od zetoru venku už do konce letošního roku? Mám dojem že to nekdy bylo zmíněno ale informace o stroji jsou pořád na nule..Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    16:53 30.11.2016

    Jednou byl tady na AN článek o "historii polských plánů na náhradu BVP-1"... už když se po revoluci zbavili svých BVP-2, chtěli mít něco "lepšího" a i dnes, po těch téměř 30ti ...Zobrazit celý příspěvek

    Jednou byl tady na AN článek o "historii polských plánů na náhradu BVP-1"... už když se po revoluci zbavili svých BVP-2, chtěli mít něco "lepšího" a i dnes, po těch téměř 30ti letech mají jen ty staré původní BVP-1. Přeju jim, ať jim to tentokrát vyjde, ale budu radši, když si budeme stavět svoje vozidla jen dle požadavků AČR - žádné kompromisy.Skrýt celý příspěvek

  • Jakub2
    16:04 30.11.2016

    Poláci začínají být nesoudní, chtějí vyvíjet VŠECHNO.

    Poláci začínají být nesoudní, chtějí vyvíjet VŠECHNO.

  • Rase
    15:54 30.11.2016

    Nechápu, jak chtějí zkombinovat na jednom podvozku obojživelné vozidlo cca 25 tun a 40ti tunový stroj. Výsledkem budou stejně dva odlišné stroje jen s podobným vzhledem. Pro nás je ...Zobrazit celý příspěvek

    Nechápu, jak chtějí zkombinovat na jednom podvozku obojživelné vozidlo cca 25 tun a 40ti tunový stroj. Výsledkem budou stejně dva odlišné stroje jen s podobným vzhledem. Pro nás je tento debakl "dobrou" zprávou a můžeme se neohlížet na sladění požadavků. Když se podíváte na Woldoga (Vlčáka) od Zetoru, nebo ASCOD 35/42 tak ty jsou mnohem masivnější už v základu. To samé CV90 nebo Puma. Borsuk připomíná spíš lehké korejské BVP K-21. Pro nás by bylo lepší jít cestou jen těžkého stroje s váhou cca 35-42 tuny, už kvůli nosnosti (kanón, houfnice atd.). Pokusil jsem se ro nahodit tady:

    http://palba.cz/viewtopic.php?... Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 5