Polská armáda hledá náhradu za BRDM-2

Foto: Podle nepotvrzených informací se základem německé-polského stroje stane vozidlo Fuchs-2; větší foto / Public Domain
Základem polsko-německého stroje se stane vozidlo TPz Fuchs, resp. jeho nejnovější verze Fuchs 1A8; větší foto / Public Domain

Německá firma Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV) a polská Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) společně vyvinou nový kolový obrněný transportér s podvozkem 6x6. Obě firmy nabídnou vozidlo polské armádě, která v rámci programu LOTR (Lekki Opancerzony Transporter Rozpoznania) hledá náhradu za letitá vozidla BRDM-2.

Ve výzbroji polské armády se stále nachází 460 sovětských vozidel BRDM-2. Konstrukce vozidel spadá až do konce 50. let minulého století. Polská armáda BRDM-2 používá především jako lehké průzkumné vozidlo.

Polská armáda část vozidel BRDM-2 modernizovala. Polské BRDM-2 získaly nový motor Iveco Aifo 8040SRC o výkonu 134 kW (165 koní), lepší pancéřování, výzbroj v ráži NATO a nové komunikační, elektronické a senzorové vybavení. Různou etapou modernizace prošlo okolo 150 vozidel.

Konstrukce BRDM-2 je však již dávno překonaná. Polská armáda proto několik let v rámci programu LOTR hledá nové průzkumné vozidlo. Před několika lety vznikl v Polsku pro program LOTR projekt lehkého pancéřového vozidla Bobr od firmy AMZ Kutno. O vozidlo Bobr však polská armáda zájem nakonec neprojevila.

Německá RMVV a polská PGZ nyní nabízejí polské armádě, i dalším uživatelům vozidel BRDM-2, nové řešení.

RMVV a PGZ společně vyvinou obojživelné vozidlo o hmotnosti 20 tun. Užitečná nosnost 3,5 tuny umožní vozidlo vybavit bohatým elektronickým a senzorickým vybavením, včetně zbraňových systémů. Při vývoji se uplatní zkušenosti Polska a Německa z asymetrických konfliktů v Afghánistánu a Iráku.

Polsko projevuje zájem především o průzkumnou verzi nového polsko-německého stroje. Vozidlo však lze samozřejmě osadit nejrůznějším účelovým vybavením. Za zmínku stojí například velitelská verze nebo vozidlo pro vedení boje proti chemickým, biologickým nebo nukleárním zbraním CBRN (Chemical, Biological, Radiological, Nuclear).

Základ nového vozidla vytvoří známý německý kolový obrněný transportér TPz Fuchs. První prototyp vznikne nejpozději do dvou roků. Sériová výroba, pokud polská armáda projeví zájem, se rozběhne za tři až čtyři roky.

Polsko projevuje předběžný zájem o 250 vozidel. Navíc polská firma PGZ si vymohla práva společné vozidlo vyrábět a nabízet pro export. Ostatně stejným způsobem získala výrobní a prodejní práva polská firma Wojskowe Zaklady Mechaniczne (WZM) k vozidlu Rosomak, které vychází z finského kolového transportéru Patria AMV.

"Vnímáme tuto vývojovou smlouvu jako významný první krok k vysoce slibné přeshraniční strategické alianci v oblasti kolových vojenských vozidel," uvedl Pietro Borgo, generální ředitel RMMV. „Vidíme také skvělé marketingové možnosti pro vozidla typu LOTR mimo Evropu."

„Podepsaní smlouvy z nás dělá rovnocenného partnera přední globální firmy vyrábějící obranné technologie," komentuje podpis smlouvy Wojciech Dabrowski, předseda PGZ. „Pohánění úspěchem obrněného transportéru Rosomak, jsme spustili tento ambiciozní projekt, na jehož konci bude nové obrněné vozidlo."

Zdroj: Defense-Update

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

IDET 2015 – ve znamení modernizace Armády ČR

Až do čtvrtku probíhá v areálu brněnského výstaviště mezinárodní výstava obranných technologií IDET ...

Polské transportéry Rosomak pro slovenskou armádu?

Slovenský ministr obrany Martin Glváč a jeho polský kolega Tomasz Siemoniak vedou rozhovory o ...

Nová slovenská húfnica EVA

19. mája 2015 predstavil slovenský minister obrany Martin Glváč na veľtrhu IDET v Brne novú ľahkú ...

Americká vozidla pro novou éru válek

Americká armáda zvažuje akvizici hned čtyř nových bojových vozidel – lehkého terénního auta pro ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Flader
    21:20 17.11.2017

    Ako po 2 rokoch pokročil tento projekt?

  • pet.rok
    00:06 07.06.2015

    nemozem nez odporucit naucit sa citat polsky, je to velmi pribuzna rec, progres je velmi rychly (po 50-100 stranach citate plynulo) a oplati sa to, vychadza tam viac veci nez v cestine/slovencine

  • mattea
    22:47 06.06.2015

    3RMO, Kusa: souhlas s oběma. já to řeším tak, že jeho příspěvky prostě nečtu, protože nemám čas na to si je ještě překládat.

  • 3RMO
    14:35 06.06.2015

    ahoj.
    lukas; klidně piš polsky mně to nevadí.
    je super že tady vůbec s námi diskutuješ.
    pro ostatní-lukas si musí přeložit všechny naše příspěvky kdežto my jen jeho...

  • Kusa
    08:31 06.06.2015

    Ahoj
    Asi se teď do mě pustíte, ale vzhledem k tomu že jsou tohle české stránky nemohl by Lukas protáhnout svůj text přes google translátor a dát ho sem česky? (tedy gůglčesky). A když jsme u těhle věcí. Nebylo by možné aby odkazy na stránky které se sem dávají byli aktivní a nemusely se kopírovat do prohlížeče.

    PS: Teď když to po sobě čtu jsem fakt velkej lenoch :-)

  • KOLT
    22:15 05.06.2015

    Lukas: Díky za informace! Je to ale škoda, takhle do bude znamenat zvýšení logistických nákladů a problémů.

    PS: Tentokrát jsem už musel využít služeb Translátoru ("zapasu wyporności" jsem vážně nedal :-) ). A víte, jak mi ten krám přeložil "Rosomak" do češtiny? Jako "Wolverine"! To by se jeden z těch X-Manů pos*al ;-)

  • Lukas
    19:31 05.06.2015

    Sorry Fenri - I did not learn English in school. My Engilsh, is poor ( technical jargon - I cannot describe the details.)

    Aber ich kann Deutsch sprechen...

    Kolt - Rosomak 6x6 miał tylko 14% zapasu wyporności (do pływania)

    To za mało by bezpiecznie używać wozu w warunkach bojowych (minimum to 25%)

    Prawdopodbnie wynika to z budowy Rosomaka.
    Więksozśc transporterów to konstrukcjie samonośne - Rosomak nie...

    Jako ciekawostkę - popatrzcie na zdjęcie SCIPIO (Rosomak dla Słowacji)
    Ten moduł z przodu - służy do zwiększenia wyporności wozu.
    Siemianowce Ślazkie pracują nad modyfikacją Rosomaka tak by przy 24 t pływał - obecnie pływa przy masie 22,5 ton

  • Karlos73
    15:20 05.06.2015

    David to je v poriadku. S tym Aligatorom som uviedol len priklad ako charakterovo podobne vozidlo s Cobra/Dingori, ano tieto maju vacsi priestor. Ale su mensie ako TPz Fuchs (Patria Pasi ). Preto som pisal, ze Polsko pozadovalo platformu 6x6 a preto aj odmietlo ich Bóbr 4x4. A ako pise Lukas, tak platforma Rosomak 6x6 sa ukazala ako nevhodna pre potreby vojska, TPz Fuchs specifikaciam vojska asi lepsie vyhovuje. Asi lepsie zapada do konceptu armoured personnel carrier APC, pre rozne modifikacie ...

  • David
    13:29 05.06.2015

    Pro Karlos 73 - je to poněkud mimo, ale zkus si srovnat Aligatora(který je opravdu malý) s vozidly Cobra/Dingori, která mají slušnou přepravní kapacitu.
    A k samotnému TPz Fuchs - ona to je velmi vydařená konstrukce. Mimochodem - jeho výroba dále pokračuje, výrobní linka byla nakoupena Alžírskem, které chce si pořídit téměř 1000 těchto vozidel. Nezpochybňuji jeho kvality, jen mi coby průzkumné připadá příliš velké a těžké. Ale přiznám se, nevím, co všechno od toho vozidla Poláci vlastně požadují

  • KOLT
    11:39 05.06.2015

    Moc mi není jasné, proč by měl mít Rosomák v konfiguraci 6x6 horší jízdní vlastnosti než Fuchs. Respektive mi furt přijde, že než vyvíjet nové auto (byť odvozené), bylo by levnější zapracovat na té šestikolové variantě. Zrovna Pandur je dobrý příklad, že to jde. Ale možná jsou požadavky natolik specifické (ovšem proč), že je jednodušší to udělat z něčeho jiného.

  • fenri
    07:30 05.06.2015

    Omlouvám se, měl jsem z dřívějška pocit, že pro Lukase je angličtina celkem přirozená a že by i pro většinu čtenářů diskuze bylo snažší číst v angličtině, než v polštině. GT samozřejmě znám, i té polštině jde rozumět celkem dobře, jen jsem myslel, že by to bylo pro všechny elegantnější. I v práci při jednání s polskými kolegy mluvíme anglicky a až tak po čtvrtém pivu přecházíme na česko-polštinu

  • alexa123
    06:18 05.06.2015

    Fenri

    pripájam sa ku Karlosovi73. Keď si sa vedel naučiť po anglicky, nemal by si mať problém naučiť sa použivať na preklad translator. Niekedy ho aj ja využívam. Ak by to bol pre teba problém, napíš - vysvetlím ako.

  • Karlos73
    23:57 04.06.2015

    fenri...odporucam https://translate.google.cz...... pokladam, ze ste dost inteligentny aby ste si zvolili prekladany text polstinu na cielovy jazyk cestina...Lukasov text prekopirujete ctrl+c a prenesiete ho do translate.google ctrl+v.... jednoduche.

  • skelet
    21:24 04.06.2015

    Ve zkratce Lukas napsal, že modifikace Rosomak 6x6 se neosvědčila. Horší jízdní vlastnosti, blbě to plavalo atd.

  • fenri
    20:25 04.06.2015

    Chjo, mám polskou pušku, polský batoh a polskou vodku, ale polsky se mi fakt čte blbě. Lukas - šlo by dělat nějaké krátké anglické resume Vašich textů?
    I've got a polish rifle, polish backpack and polish vodka, but I can't read in polish language very well. Lukas, could you write short english abstracts of your contributions?
    Také mi kombinace 6x6 Rosomaků s něčím lehkým (IVECO LVM, PARS, Fenek...) přijde smysluplnější než polizace Fuchse...

  • Lukas
    15:50 04.06.2015

    KOLT
    Rosomak 6x6?
    http://img.bemil.chosun.com/nb...
    To już bylo - w pierwszym kontrakcie (2002 rok) z 690 KTO 32 miało być 6x6 - jako wozy rozpoznawcze...

    Ale okazało się to bez sensu - wóz miał problemy z pływaniem, miał też słabą stabilnośc podczas jazdy....


    Nie wiem jak ostatecznie bedzie wygladał niemiecko-polski KTO 6x6
    Ale jakby miał wymiary zbliżone do Pandura i (szerokość - 2,5 m, wysokośc 1.8 m, długość 5.7 m) to byłby to zupełnie inny wóz...

    Dużo mniejszy, a przy tym dość duży na potrzeby pojazdów specjalistycznych...

    Nie wiem jakie wersje będą i ile...
    Wiem tylko, że "niemiecko-polski" projekt ma być alternatywą dla " czysto polskiego". MON ostatecznie będize musiał wybrać między dwoma konstrukcjiami...

  • alexa123
    15:34 04.06.2015

    navíc nevím v čem je tohle od BRDM2 lepší?? může mi to někdo vysvětlit?? podle mě je uplně to samí akorát ze západu .......

    1/ Možno sú už naozaj staré a neoplatí sa do nich investovať
    2/ Možno je problém s náhradnými dielmi a údržbou
    3/ Možno sa Poliaci chcú odstrihnúť od Rusov
    4/ Nové západné OT predsa len majú lepšiu balistickú ochranu ako Ruské OT resp. BVP s tenkým pancierom
    5/ Možno to je mix všetkého uvedeného

  • J.D.
    14:59 04.06.2015

    a navíc nevím v čem je tohle od BRDM2 lepší?? může mi to někdo vysvětlit?? podle mě je uplně to samí akorát ze západu .......

  • KOLT
    14:58 04.06.2015

    Asi si sedím na vedení, ale nebylo by jednodušší udělat Rosomáka ve versi 6x6? Tohle bude znamenat dvojí logistiku, přičemž ta auta jsou si dost podobná. Chápu provozování Rosomáka a BRDM dohromady, bo to jsou zcela jiné velikostní a hmotnostní kategorie. Ale Fuchs váží v šestikolové variantě jen o pár tun méně než Rosomák v osmikolové...

  • J.D.
    14:52 04.06.2015

    tak u nás máme taky ještě BRDM-2 , potom používáme ještě nějaká IVECA jako průzkumné, potom máme ještě BPzV, takže podle mě máme na průzkum dost věcí..

  • petres
    13:52 04.06.2015

    Raději ještě doplním. Vím že máme průzkumné verze Pandurů 8x8. Ale není to zbytečně velké vozidlo?

  • petres
    13:50 04.06.2015

    Zajímavé je z našeho pohledu slovinské průzkumné vozidlo 6x6 Valuk (např. http://www.army-technology.com... odvozené od Panduru. AČR nemá potřebu obdobného vozidla?

  • Lukas
    13:27 04.06.2015

    Tyle że to nie ma być "spolonizowany" TPZ Fuchs, tylko nowy pojazd na bazie doświadczeń z TPz Fuchs 2.

    Pojazd 6x6 bo wóz będzie platforma specjalistyczną...
    To nie ma być prosty wóz rozpoznawczy...

    BRDM, który stanowi podstawowy wóz rozpoznawczy (obok jego jest tylko 38 dużych BWR -1D i BWR-1S będzie miał kilku następców:

    Samych Rosomaków - R1 i R2 (wersje rozpoznawcze) będzie 88.
    Gdy pojawi się nowy BWP to pewnie pojawią się nowe gasienicowe wozy rozpoznawcze...

    Jako wóz rozpoznania artyleryjskiego będzie używany AMZ Żubr... (prawdopodobnie)

    Tak więc to nie jest prosta wymiana 1 BRDM na 1 nowy wóz...

  • Karlos73
    10:27 04.06.2015

    David, ta koncepcia TPz Fuchs je síce staršia, ale osvedčená. Nemci ju modernizujú napríklad na verzie M93A1 / M93A1P1 pre USA armádu. Niečo podobne bude aj v spolupráci s Poľskom.
    Turecka Cobra a Gruzínske Dingori 1/2 sú malé (tak ako aj slovenký Aligator 4x4 Master), a asi nespĺňajú požiadavky poľskej armády...napríklad na výsadok 6 vojakov, technologické a zbraňové úpravy pre rôzne modifikácie vozidla. A koncept 4x4 im asi tiež nevyhovuje a dávajú prednosť 6x6. Podobne úspešný projekt jej aj fínska Patria Pasi (Sisu Pasi) 6x6, ktorá ponúka veľké množstvo modifikácií.
    Poľská armáda prezbrojuje koncepčne, nemá problém odmietnuť poľský kocept Bóbr, pokiaľ nevyhovuje armádnym špecifikáciám... Tu je vidieť aj pozitívny vplyv na rozpočet armády a jej modernizácia, vďaka ústavnému zákonu o financovaní poľskej armády myslím na úrovni 1,95% z HDP, v každoročnom rozpočte. Slovensko a Česka republika by si mali zobrať príklad, buď z Poľska, alebo Dánska, kde v polovici funkčného obdobia všetci poslanci (vláda spolu s opozíciou) schvaľujú rozpočet na dánsku armádu na najbližšie 4 roky, potom má financovanie armády kontinuitu...

  • David
    09:19 04.06.2015

    Nevím, když si tak uvědomím, jak moc je konstrukce TPz Fuchs stará, tak mi to nepřipadá jako nejlepší řešení. Chápu, že dané vozidlo bude z této konstrukce jen vycházet,ale stejně. Navíc mi - jako náhrada za BRDM-2 připadá příliš velké, dlouhé a těžké, ostatně obdobně jako Bóbr. Podle mne by vhodnějším řešením byl nějaký obrněný automobil, něco jako turecká Cobra či z ní vycházející gruzínská konstrukce Dingori 1/2