Polská armáda plánuje ambiciózní modernizaci svého vrtulníkového letectva

polské Mi-24
Foto: Polské vrtulníkové letectvo je velmi aktivní v Afghanistánu / Wikipedia

Poláci měli vždy speciální vztah ke své armádě. Byla a je největším zdrojem polské národní hrdosti - je to však možno dáno také tím, že vojenská historie a slavné bitvy jsou jedny z mála věcí, ke kterým Poláci mohou skutečně tíhnout. Nepřekvapí tedy, že v období evropské i celosvětové finanční krize polská armáda investuje nemalé finanční částky do své modernizace. Důkazem nechť je startující program kompletní výměny letitých armádních vrtulníků za nové (západní) stroje.

Nové helikoptéry budou určené pro všechny složky polské armády, tedy pro pozemní vojsko, letectvo i námořnictvo a v delším časovém horizontu i pro speciální síly. Ambiciózní program je rozdělen do několika fází. První fáze je naplánovaná na rozmezí let 2015-2017, kdy bude pořízeno 26 moderních transportních vrtulníků jediného typu v různých verzích.

Pozemní vojsko se může těšit na 16 nových transportních strojů. Letectvo získá tři vrtulníky v konfiguraci Combat SAR (CSAR), tedy v konfigurace pro záchranu sestřelených pilotů na nepřátelském území. Poslední námořnictvo obdrží dvě verze - 4 vrtulníky v úpravě pro boj s ponorkami nepřítele a tři stroje pro průzkumné a záchranné operace.

 Sikorski S60

Foto: Sikorski S60 / PZL Mielec

Tendru se účastní tři přední výrobci vrtulníků. Americký Sikorsky se svým, v boji ověřeným strojem S60i a italsko-britská Agusta Westland s nejnovější helikoptérou AW149. Třetím účastníkem je francouzsko-německé konsorcium Eurocopter, které polskému letectvu nabízí vrtulníky Cougar.

Všechny tři společnosti dlouho věděly o blížícím se tendru, takže jsou v Polsku po mnoho let velice aktivní. Sikorsky vlastní polský letecký závod PZL Mielec, kde má svou montážní linku pro kompletací strojů S60i. Naproti tomu Agusta Westland  je vlastníkem závodu PZL Świdnik, jakožto výrobce polských transportních a bojových strojů Sokol - známých také z české armády.

AW149 Foto: Agusta Westland AW149 / Wikipedia

Eurocopter sice v Polsku nevyrábí žádné vrtulníky nebo nevlastní leteckou firmu, je ale velmi aktivní na polském civilním trhu. V roce 2007 například dodal 23 vrtulníků EC-135 pro Lotnicze Pogotowie Ratunkowe (Rychlá letecká záchrana služba).

Výčet firem není až tak úplný. V souvislosti s polským tendrem se mluví také o společnosti NH industries, což je "joint venture" společností Agusta Westland, Eurocopter a nizozemské firmy Fokker.

Cougar Foto: Eurocopter Cougar slovinské armády / Wikipedia

NH industries vyrábí moderní vrtulník NH90, právě zaváděný do výzbroje řady armád světa. Avšak úspěch firmy je jen teoreticky, neboť samotné vedení NH Industries oznámilo, že nechce v soutěži bojovat proti svým partnerským firmám.

V Polské armádě celkově slouží na 250 vojenských helikoptér (Mi-2, Mi-8, Mi-17, W-3 Sokol), většinou sovětské výroby. Do konce roku 2018 však musí být 2/3 strojů kvůli svému stáři vyřazeno. Poláci tak plánují v rámci „národního vrtulníkového programu“ nakoupit až 156 nových strojů – pokud možno jediného typu v celé řadě verzí a pro všechny čtyři složky polské armády. Tento jediný typ pak v 21. století bude tvořit páteř polského vojenského vrtulníkového letectva.

 

Zdroj: tech.wp.pl

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nové vrtulníky pro Armádu České republiky

Před pár dny proběhla českými médii informace o možném nákupu amerických vrtulníků Armádou České republiky. Česká armáda koketuje s myšlenkou pořídit si americké dopravní vrtulníky MH-6 Little Bird ...

VIDEO: Ka-52 Alligator – nejmodernější ruský vrtulník v akci

Bojový vrtulník Ka-52 Alligator je to nejlepší, co může současné ruské vrtulníkové letectvo nabídnout. Prapůvod stroje můžeme hledat až v 70. letech minulého století, kdy se ruská armáda začala ...

Polská puška nové generace MSBS-5,56

Stejně jako Armáda České republiky, i polská armáda pracuje na svém vojákovi budoucnosti. V rámci projektu ISW Titan (Indywidualny System Walky Tytan) plánuje Polsko zavést pro své vojáky zcela nové ...

Polské letectvo: Síla, se kterou je třeba počítat

Středoevropská letectva jsou svým způsobem specifická i tím, že v nich lze nalézt zároveň letouny západní i ruské výroby. Nejinak tomu je v případě polského letectva, které hraje na rozdíl od našeho v ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 2
  • cejkis
    23:36 28.08.2012

    Poláci mají politiky. Češi žádné politiky nemají a proto nemají ani armádu ani národní hrdost.

  • HU
    17:42 30.05.2012

    DIP: ..v zásadě máš pravdu, ale vrtule působí při zemi. Klidně několik metrů, pro stíhače je problém vrtulník najít, nemluvě o tom, že když půjde nízko, dostane jej raketa PLRK :-) A to nemluvím o tom, že dnešní vrtule mohou nosit PLŘS a bránit se samy :-) Hlavní je jedno, dnešní voják potřebuje oba druhy vzdušného prostředku. Jsem také pro vševojskovou armádu, protože ani NATO a ani EU nakonec nebude schopna bránit všechno a všechny...

    Mareš: a co, nebo kdo je to kancelářská krysa v armádě? Myslíš, že se jednotky obejdou třeba bez plánovačů, operačních center, styčných důstojníků a dalších procesů, které jsou potřeba při vedení bojových operací?

    Petr: Poláci sice peníze mají, ale má zkušenost s nimi je trochu jiná, troufám si tvrdit, že v něčem jsme dál...a u vrtulníků to vím jistě :-)

  • Left
    00:02 28.05.2012

    Poláci to neberou fanaticky - 2% HDP na obranu není nějaké fanaticky vysoké číšlo. Podle mě spíš jednají odpovědně...

  • Jakub Mareš
    22:53 27.05.2012

    Se snižujícím se počtem příslušníků AČR beru armádu jako velkou frašku. Nechci aby se to bralo tak fanaticky jako v Polsku nebo ještě za komunismu, ale 20-tisícová armáda? co to je...navíc když přímo u bojových praporů slouží jen několik tisíc lidí a zbytek jsou kancelářský krysy...Hodně lidi mluvěj o tom k čemu armádu, ale před 20-lety tu byla studená válka, kdo může dneska vědět, co bude za další 20 let. A pochybuju že nová armáda že dá vybudovat jen tak, ještě když v armádních skladech neni žádná moderní výzbroj pro mobilizaci...

  • Left
    18:52 27.05.2012

    To Petr P.: Pokud se nebudou modernizovat či nakupovat nové stroje do vrtulníkového letectva či k mechanizovaným praporům, tak se AČR do roku 2018-2020 přiblíží spíše policii.

  • Petr P.
    17:16 27.05.2012

    Prosim vás ,hlavně at ministerstvo obrany nic nekupuje.
    To ,že nemá peníze je nejlepší zpráva pro danového poplatníka.

  • Left
    18:34 26.05.2012

    Právě proto by jsem měli všechno nakupovat společně ve V4...přijde nás to všechno tak na třetinu ceny :)

  • Márty
    13:40 26.05.2012

    Černá díra to je dnešní smysl naš armády. Chtěl bych aspoň jeden přklad nákupu ,kerý není ovlivněn někým kdo si chce přividělat pár stovek mil.... Naštěstí jsou tu pořád lidi co tu práci chtějí dělat a baví je to ,ale moc jich neni...

  • Dip
    10:32 26.05.2012

    HU: Měl jsem na mysli to, že, aby vrtulníky mohly plnit své úkoly potřebujou mít volný vzdušný prostor, a to musej zajistit letadla. Samotný vrtulníky jsou k ničemu, jak tu někdo pořád vyvolává nějaký ptákoviny na co by jsme se měli soustředit a podobný nesmysly ČR je dostatečně velká země, aby měla víceméně koplexní funkční armádu. jen se to chce vrátit k primárním ukolům státu, nefinancovat zhovadilosti a neposílat peníze do černých děr.

  • Petr.P.
    22:15 25.05.2012

    Polsko dává na obranu 2 % hdp takže prachy maj ,češi nemaj nic a tak nákup nebude-sakra jaká to novinka-))

Stránka 1 z 2