Polská armáda převzala první sériové samohybné houfnice Krab

Polská armáda převzala první sériové samohybné houfnice Krab
Samohybná houfnice Krab / mon.gov.pl (Zvětšit)

V těchto dnech polský 5. Lubušský dělostřelecký pluk převzal první baterii pásových samohybných houfnic Krab. Jde o první sériové houfnice Krab vyrobené v polské firmě Huta Stalowa Wola (HSW). Do konce roku 5. pluk získá celý dělostřelecký oddíl, to znamená další dvě baterie.

Polské ministerstvo obrany objednalo na konci roku 2016 celkově 96 samohybných houfnic Krab za 4,65 miliardy zlotých (27,9 miliardy Kč při současném kurzu). Celkově jde o čtyři dělostřelecké oddíly Regina (Dywizjonowy Modul Ogniowy Regina) s tím, že na čtvrtý oddíl ministerstvo získalo opci. Tři oddíly polská armáda získá do roku 2022, čtvrtý případně v letech 2023 až 2024.

V polské armádě již slouží jeden dělostřelecký oddíl Regina s 24 houfnicemi Krab. Tyto houfnice byly původně v roce 2013 dodány na polském podvozku UPG-NG (Uniwersalne Podwozie Gąsienicowe Nowej Generacji), který se ale ukázal jako nespolehlivý. V roce 2014 se proto polské ministerstvo obrany rozhodlo, že všechny houfnice Krab budou využívat podvozek jihokorejské houfnice K9 Thunder.

Mimo zmíněnou objednávku 96 houfnic Krab polské ministerstvo obrany přímo z Jižní Koreje objednalo 24 podvozků a firma HSW původní Kraby (na UPG-NG) v roce 2017 přesadila na zmíněné jihokorejské podvozky. Tento první oddíl Regina je již zaveden u 11. Mazurského dělostřeleckého pluku, 16. mechanizované divize. 

Celkově Jižní Korea dodá do Polska 36 kompletních podvozků, 84 podvozků vyrobí v licenci HSW v Polsku. Celkově tedy polská armáda získá do roku 2024 (pokud využije opci) pět dělostřeleckých oddílů Regina (120 houfnic Krab).

Každý oddíl se skládá ze tří baterií (3×8 houfnic). V jednom oddíle Regina najdeme také tři velitelsko-štábní vozidla, osm velitelských vozidel (pro velitelé baterií a čet), šest muničních vozidel a jedno vozidlo pro provádění oprav.


Slavnostní předání houfnic Krab

Co se týče prvních v Polsku sériově vyráběných houfnic Krab, ty byly vypraveny z výrobních prostor HSW do Lubušského vojvodství 16. března. A konečně dnes 25. března houfnice slavnostně převzal 5. dělostřelecký pluk.

„První baterie je jen začátek. V polovině letošního roku bude další baterie zařazena do výzbroje 5. dělostřeleckého pluku, další pak na konci roku,“ uvedl při slavnostním předávání houfnic polský ministr obrany Mariusz Blaszczak. Ministr obrany při předávání zdůraznil, že vojáci 5. pluku musí cvičit přesuny a působit i ve vzdálenějších výcvikových prostorech po celém Polsku.

5. dělostřelecký pluk je součástí 12. mechanizované divize, jejíž štáb se nachází ve Štětíně (na hranicích s Německem). Do příchodu houfnic Krab výzbroj pluku tvořily „jen“ československé houfnice DANA (152 mm), sovětské 2S1 Gvozdika (122 mm), raketomety WR-40 Langusta (polská modernizace BM-21 Grad) a původní sovětské BM-21 Grad.

Houfnice Krab nahradí v polské armádě zastaralé houfnice Gvozdika. Naopak v případě houfnic DANA na kolovém podvozku se počítá letos s modernizací (se zachováním ráže 152 mm) a později s nákupem nových lehkých kolových houfnic Kryl. Polská armáda zvažuje nákup až 168 lehkých houfnic ráže 155 mm (sedm dělostřeleckých oddílů) na podvozku polského nákladního automobilu Jelcz.


Testování houfnic Krab (2017)

Pásová houfnice Krab dokáže vést trvalou palbu rychlostí šest ran za minutu. Jedna baterie osmi houfnic tak umí během tří minut (délka palebného přepadu) protivníka zasypat 144 střelami ráže 155 mm na vzdálenost až 40 km. Krab pojme 40 střel a 48 kusů prachových náloží.

Polská armáda pro své houfnice nakoupí značné množství munice, včetně přesné munice s koncovým navedením na cíl. Italská firma Leonardo Defence Systems nabízí Polsku také nejnovější munici Vulcano s doletem až 80 km.

Krab váží 48 t a je poháněná motorem o výkonu 735 kW. Dojezd je 400 km, maximální rychlost na pevné cestě je 60 km/h.

I když se v minulosti (2014 a dříve) ozývaly hlasy o umenšení role dělostřelectva, konflikt na východní Ukrajině ukázal nezastupitelnou roli dělostřelectva (včetně raketometů). Právě dělostřelectvo způsobilo 80 % lidských ztrát na ukrajinské straně.

Dělostřelectvu proto polská armáda věnuje mimořádnou pozornost. Mimo až 120 samohybných houfnic Krab polská armáda obdrží 64 samohybných minometů Rak a 20 raketometů HIMARS (výhledově až 160). Samozřejmě nesmíme zapomenout na 111 houfnic DANA a na 75 raketometů WR-40 Langusta.

Zdroj: Defence24

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Samohybná houfnice Caesar na podvozku tatrovky

Francouzská společnost Nexter Systems na londýnské výstavě DSEI 2015 (Defence and Security Equipment ...

Polsko kupuje samohybné minomety Rak

Podle deníku IHS Janes, s odkazem na zdroje z polského průmyslu, ministerstvo obrany našich ...

Kontrakt století: Polsko nakupuje houfnice Krab za miliardy

Polská vláda včera se zástupci polské firmy Huta Stalowa Wola (HSW) podepsala obří kontrakt na ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • saracen1
    15:22 29.03.2019

    Len dve otázočky:
    Vyrábajú si poliaci ten podvozok sami?
    Nie je to podvozok z MBT?

  • Jura99
    10:03 28.03.2019

    Zas si moc neidealizujme polské budování armády. Na to s jakým entuziasmem do toho jdou, potýkají se s nemalým problémem a velkým zdržením téměř u každého zbrojního programu. Výběr BVP překoná desetiletí, koupené ojeté tanky žádná sláva, nová konstrukce útočné pušky je nekonečný příběh, rušený výběr transportních helikoptér atd. Proti tomu Maďaři obrazně řečeno bouchli v závěru loňského roku do stolu a nárazově kupují hotové výrobky z novovýroby bez nějakých vývojů a výzkumů a v poměru na počet obyvatel to vůbec nejsou špatné počty. Co Poláci umí, je provozovat bývalou východní techniku do skončení technické životnosti, ačkoliv jinde už šla dávno na šrotiště (viz. různé Gvozdiky, Mig-29, Su-22 atp.). To je samozřejmě ekonomicky v pořádku.

  • zdeno
    14:25 27.03.2019
    Oblíbený příspěvek

    Poláci to myslí se svojí suverenitou opravdu vážně, a je to i otázka mezinárodní prestiže a váhy státu (p.s. proč myslíte že byl Havel jako představitel tehdejšího Československa přijat v USA zcela s jinou váhou než jsou vztahy současného i předchozího prezidenta České republiky - no u silně pragmatických amerických politiků by to jen s lidskými právy takový zájem asi nevzbudilo).
    Naši politici by tu mohli hledat inspiraci - uvažuje se o pozemním vojsku bez tanků (MTB) jen s těžkými BVP, to znamená ztrátu schopnosti útočit na protivníka, který má MTB, na obranu to stačí. Lze to však obejít - silnou leteckou podporou - to umí zcela USA, omezeně ostatní velmoci a nebo silným dělostřelectvem - tím myslím na každý prapor oddíl- což v podmínkách AČR by znamenalo dělostřelce ztrojnásobit. Teť co vyjde levněji? Řešením by byla asi Euroobrana, ale to by už nebyl svazek suverénních států ale jakási federace.

    • astor
      16:13 27.03.2019

      Chápu, že pan Havel byl těžká váha pro americký kongres, vždyť si geloval hlavu již týdny před cestou za Velkou louži. Podobně si týdny předem geloval hlavu pan Husák, když létal na zasedání politbyra ÚV KSSS. Intenzita potlesku byla přibližně stejná v obou sněmovnách a dosažená stejnou anální cestou, jako pan Havel. Dnešní pan prezident to nemá jednoduché, namazanou hlavu má, ale pro Američany málo, asi by je dřel... :-)))

    • Trener
      18:02 27.03.2019

      Zdeno, asi taky možná tím, že p. Havel jim šel bezproblémově na ruku. Taky byla příhodná doba, po pádu a odpoutání se od zlého systému k přeběhnutím k druhému hodnému sytému. Tato doba nastává pro naše prezidenty jen občas, např., jen po vzniku státu v r. 1918, po II. sv. válce a po r. 1989.

    • flanker.jirka
      20:59 27.03.2019

      zdeno
      asi by se chtělo zamyslet se nad tím v jaké situaci bylo Československo v 90. roce a v jaké situaci je Česko nyní. Tehdy šlo o průlom ve vnímání bývalého východního bloku, spoustě humanisticky smýšlejícím lidí se na obou stranách ulevilo a pan Havel byl představitelem takového přístupu k existenci na planetě Zemi. To že nejpíše notně předběhl čas a mnohé si pouze idealizoval je věc druhá. Tak že, tehdejší návštěva a vystoupení v USA bylo úplně o něčem jiném, tehdy se tleskalo za cokoliv co se změnilo ve východním bloku. Nyní byla návštěva premiéra ČR pouhý kalkul s velkými zakázkami, nic víc. A výsledek bude o tom, že budeme muset držet hubu a krok, podobně jako to bylo za komára. Nejsvobodněji jsme se mohli rozhodovat právě v 90. letech. Bohužel, znovu se dotahují šrouby, jak nej(h)různějšími nařízeními evropské komise, tak předem ustanovenými a nalinkovanými kroky ze zahraničí. Ve výsledku budeme polákům závidět, nejen armádu, ale i díky tomu i lepší pozici pro vlastní zahraniční politiku.

      • danny
        09:08 28.03.2019

        flanker.jirka: přesně popsáno. Václav Havel měl obrovské štěstí, že se (samozřejmě se správným kádrovým profilem) ocitl ve správný čas na správném místě. Doba potřebovala symboly a silné příběhy. Tehdejší události jsou neopakovatelné, takovou příležitost už žádný Čech nedostane. Díky Bohu za to, že ji tehdy využil (bez ohledu na to, jak jsem některým tehdejším i pozdějším politickým krokům kritický). Jakékoli porovnávání s kýmkoli je nesmyslné.
        Polácí budují na evropské poměry impozantní sílu. A jejich slovo tudíž bude mít adekvátní váhu. Je to investice do budoucnosti.

      • Jirosi
        11:00 28.03.2019

        Flanker.jirka: Nemáme tu politiky schopny dělat ani politiku na krajské úrovni. Na vládní je to katastrofa, a v EU cesta do pekel.
        Ale proč to neschazovat stále na někoho jiného, že...
        Je to jen naše chyba, že se necháme zastupovat lidmi co nehájí naše zájmy!

        • flanker.jirka
          17:43 28.03.2019

          To bude asi největší problém, zjistit kdo je skutečně vodí, prakticky za každou stranou stojí někdo z kriminální sféry.

  • astor
    08:42 27.03.2019

    Krásné. Moc krásné. Ty Kraby by moc slušely i naší armádě. Jen bych se bál, že budou dodány ve standartní polské kvalitě.

    • Rase
      10:48 27.03.2019

      Docela by mě zajímalo porovnání reálných cen (na trhu), jak houfnic Krab, tak nových K9 Thunder a PzH2000, možná bych sem přidal i Zuzanu 2 (byť je na kolech jde o těžkou houfnici) a asi i modul AGM na nějakém bytelném podvozku (myšleno třeba ten z Ascodu na kterém už byl prezentován, nebo něco podobného).

      • glasspix
        11:34 27.03.2019

        Tu cenu bych taky chtel znat, ale tu lze vykalkulovat dvaceti zpusoby. 1 kus PzH stoji cc. USD 4.5 mil ve stavu kdyz vam to FEDEX polozi pred kasarnu (s prazdnou nadrzi). Polaci maji Krab s infrastrukturou, vycvikem, atd za USD 1.1mld : 96 = USD 11.5 mil. Kazda vlada si vydupe jiny deal s dodavatelem, jinymi slovy vycislit jednotkovou cenu je temer nemozne.

        • Rase
          12:24 27.03.2019

          no právě, kolikrát se PzH kupovaly jako ojeté, nebo v balíku s tanky (Katar, Maďarsko) nebo všelijakém stupni vybavení. To samé korejské K9, které se prodávaly i ojeté (myslím že Finsko) nové má snad Norsko. U Krabu je fajn že mají poláci schopnost vyrábět si vlastní houfnici, ale z exportního pohledu bych úspěch nečekal. Přeci jen tyhle výhody fungují jen v Polsku. V podobné situaci je vlastně i Slovensko, ale ti mají výhodu že nabízejí těžkou houfnici na kolech, což je dost unikum (pozitivní)

          • Jakub2
            14:37 27.03.2019

            Poláci si vyrábí věže sami? Oni si koupili licenci od Britů (věž je přece z AS-90)?

          • Nesher
            16:37 27.03.2019

            Jakub
            Ano, mají na věž licenci. Celé je to skládačka licenčních technologií, podvozek je vyráběn na základě korejské licence, věž na základě britské, hlaveň na základě francouzské. Na munici se podílely mj. slovenské a české firmy. Např. Explosia dodává samospalitelné nábojky a snad už přenesla (nejsem si jistý zda už to proběhlo) do Polska i know-how na výrobu. SŘP je polský.

          • Tecka
            07:58 28.03.2019

            Przy obecnej polityce ,to nie wiem czy PGZ jest w stanie sprzedać za granice worek gwoździ .. nie wspomnę ile potencjalnych kontraktów juz przepadło od roku 2015, szkoda gadać!

          • Tecka
            08:00 28.03.2019

            Nesher
            Zakupy w Czechach juz sie skonczyly ,pare lat temu to bylo jedyne rozwiazanie bo zaklady w Pionkach to byla firma praktycznie w upadlosci. Slowacy zaprojektowali i przekazali dokumentacje techniczną amunicji 155

  • petr.svetr
    08:10 27.03.2019

    Nenašel jste někdo nějaké video z vnitřku věžě,jde mi o to jak mají řešeno nabíjení. Díky

    • liberal shark
      08:55 27.03.2019

      Pokud vím, tak věž pochází z britské AS-90.

  • Tecka
    07:08 27.03.2019

    Nesher znowu w dobrej formie :)))
    Taki komentarz do twojego wpisu : „ Czy to prawda, że na Placu Czerwonym rozdają samochody? Radio Erewań odpowiada: tak, to prawda, ale nie samochody, tylko rowery, nie na Placu Czerwonym, tylko w okolicach Dworca Warszawskiego i nie rozdają, tylko kradną.„
    Generujesz fakenews w dobrym rosyjskim stylu,to ignorancja i brak wiedzy , czy dzialasz świadomie?
    Nie kupujemy francuskich luf (tylko prototyp) a niemieckie a obecnie to juz produkujemy wlasne (polskie) , wieża jest calkowicie polskiej produkcji poza łożyskiem ,podwozie finalnie do 70 procent , nie jest to „przeciętny” system tylko czołówka światowa z pelna automatyzacja naprowadzania. Pozdrowienia od radia Erwań!

    • Jura99
      07:48 27.03.2019

      Na komentáři Neshera nevidím nic nepravdivého. Je snad stále pravda, že kombinujete korejský podvozek s britskou věží a nic moc na tom ani nemění výroba v Polsku. Potom by i Pandur byl ryze český stroj, ale není. Je dobré rozlišovat vlastní vývoj od licence. Pokud hlaveň není francouzská, ale polská, je otázka, či je to dobře nebo špatně. Přeci jen nekvalitní hlaveň, pokud se třeba roztrhne, napáchá víc škody, než nějaká porucha třeba na podvozku.

      • Nesher
        09:35 27.03.2019

        Ta hlaveň, je stejně jako podvozek a věž licence, v případě hlavně je technologie z Francie.
        Polský vývoj spočíval hlavně v tom jak to skloubit dohromady. Stálo to hromadu peněz, trvalo to strašně dlouho, viz problém s polským podvozkem, který nakonec stejně musel vyřešit nákup licence z Jižní Korei. Takže výsledkem je celkem "průměrný" produkt (ve smyslu dobrý, ale v ničem nevybočující) za který polské MO platí ukrutné peníze.
        Jinak bych Tecku nechal být, on to nemyslí zle, prostě přeceňování sama sebe a své země je celkem běžné všude, pravda v Polsku je z toho takový národní sport. Něco o tom vím, jednu Polku jsem si vzal :-)

    • flanker.jirka
      21:02 27.03.2019

      Budete k houfnicím používat vlastní radary Liwiec, nebo Sola, a nebo si pořídíte něco výkonnějšího?

  • liberal shark
    17:58 26.03.2019

    A čím bude vybaven dělostřelecký oddíl 7. mechanizované brigády AČR ? Proč vymýšlet pořád něco extra ?

    • Gibon
      18:25 26.03.2019

      Lebo ste si na to vyclenili 5mld CZK. Na 50 hufnic.

      Poliaci vyclenili 28mldCZK na 96 hufnic.

    • Nesher
      21:18 26.03.2019

      Ničím, protože 7. brigáda, stejně tak jako 4. brigáda žádný dělostřelecký oddíl, neměla, nemá a pravděpodobně ani mít nebude. Dělostřelecký oddíl vyčleněný z 13. dělostřeleckého pluku dostane k dispozici až brigádní úkolové uskupení, což je podstatně větší síla postavená na bázi jedné z brigád pozemních sil, ale doplněná o další jednotky takřka ze všech útvarů AČR (dělostřelci, ženisté, logistici, letectvo, zdravotníci, průzkumníci, spojaři...…)

      Gibon
      Srovnáš nesrovnatelné, jednak Poláci nekupují jenom houfnice, ale celý systém dělostřeleckého oddílu (včetně velitelských, průzkumných a logistických a přepravních vozidel), dále nechtějí kolové, ale těžké pásové houfnice. A také a hlavně, díky požadavku na "polský produkt" (byť polské jsou hlavně ruce co ty houfnice montují, hlaveň je francouzská, věž britská a podvozek korejský), platí za tento vcelku průměrný systém, víc než by stály fungl nové PzH 2000.

      • Gibon
        21:50 26.03.2019

        Moje porovnanie vzniklo na zaklade otazky:
        "Proč vymýšlet pořád něco extra?"

        Odpoved su financie. Vzhladom na fakt, ze AČR prevadzkuje delostrelectvo zo 70tych rokov 20.storocia, tiez potrebuje obstarať system.

        5mld na 50hufnic a saskovanie okolo Caesaru bude skor krok spat.

        • Nesher
          22:01 26.03.2019

          No, vzhledem k tomu, že chceme kolové houfnice a tím pádem nebude potřebovat transportní vozidla pro samotné houfnice, průzkumná vozidla (Los, Sněžka) máme, dokonce se chystá jejich modernizace, logistiku zastanou opět vozidla co jsou ve výzbroji a část Titusů ve verzi MKPP půjde do Jinců, tak potřebujeme jen ty houfnice a slušný systém řízení palby, který v těch 5 mld. není (má se pořizovat zvlášť). A vzhledem k tomu, že se tendr má vyhlásit až letos, tak je otázka kolik peněz nakonec bude skutečně alokováno. Jak říkám, nelze to srovnávat.

          • Scotty
            22:40 26.03.2019

            /průzkumná vozidla (Los, Sněžka) máme, dokonce se chystá jejich modernizace/
            Modernizace na stávajícím podvozku BVP nebo přestavba na podvozek budoucích bojových vozidel?

          • Nesher
            22:57 26.03.2019

            Scotty
            Stávající podvozek, dokonce už je od každého systému v Jincích prototyp. Ta modernizace spočívá v GO podvozku a náhradě starých komponent z 90. let za nové. Pro účely dělostřeleckého průzkumu by to mělo stačit. Nicméně v tendru na nová BVP je i dělostřelecká verze, ale nikdo zatím nespecifikoval co se tím myslí. Osobně si myslím, že to bude spíše vozidlo MKPP, než vozidlo dělostřeleckého průzkumu. Ale mohu se samozřejmě mýlit.

          • Scotty
            23:42 26.03.2019

            Nesher
            Díky. O tom co se stane s průzkumnými modifikacemi BVP jsem přemýšlel už před časem. Zjevně je tedy chtějí používat i po zavedení nového BVP.
            Ve variantě MKPP by se měl dodávat i Titus ovšem to může být jen pro 4.BRN.

        • Jura99
          07:54 27.03.2019

          Šaškování kolem Caesaru je krokem zpět v počtu personálu (platit a rekrutovat víc vojáků než by bylo nutné) ačkoliv i to má své výhody v operativní změně typu granátu a počtu nábojek, ale není to jediný kandidát, co takhle Archer nebo Pzh2000 ? Zuzana je stále spíš prototyp, až nyní je ve výrobě řekněme ověřovací série pro OSSR a mechanika je prakticky z 80tých let.

          • Nesher
            09:40 27.03.2019

            PzH 2000 ani jiná pásová houfnice to nebude. AČR jednoznačně specifikovala, že chce: houfnici na kolovém podvozku Tatra, s automatickým nebo polautomatickým nabíjením, počet členů obsluhy by neměl překročit 4-5 osob.
            Takže v reálu si budeme vybírat mezi slovenskou Zuzanou a Evou, izraelským Atmosem, francouzským Ceasarem (všechny už jsou integrovány na podvozek Tatra) a čistě teoreticky německým AGM a švédským Archerem. Exotiky typu jihoafrického Denelu nebo srbské Nory nepočítám.

          • Rase
            11:07 27.03.2019

            Nesher:
            AGM by na Tatře vypadal dost tobře, na svém oficiálním webu prezentuje vizualizaci tuzemská společnost Glomex:
            http://www.palba.cz/album/albu...
            vypadá to parádně a hodně jim fandím. Snad bysme se vlezli do ceny (ale asi ne). Švédi před pár lety přitáhli na IDET model Archeru na Tatře, ale vývoj bysme si museli zaplatit (tedy na zakázku nám to klidně ukuchtí...), tak nečekejme ani prototyp.

      • liberal shark
        07:28 27.03.2019

        To není dobrý argument ...
        Tento koncept oholených m

      • liberal shark
        07:43 27.03.2019
        Oblíbený příspěvek

        Tento koncept oholených manévrových brigád bez podpůrných jednotek a pluky jako zásobníky pro vytváření úkolových uskupení je reliktem z doby expedičních armád a bezuzdného šetření. Pro konflikty vysoké intenzity, na které se dnes NATO po dlouhé době zase připravuje, je nevhodný. Dělostřelecké, ženijní a PVO jednotky, které dnes máme, nemají stejný stopeň pohyblivosti a ochrany, jako kmenové jednotky brigády. Jak chcete zařadit do (pásové) mechanizované brigády kolové houfnice, RBS-70 a sbírku ženijních tatrovek ? Taková směska bude mít ve srovnání se skutečnou mechanizovanou brigádou velmi omezené manévrové možnosti a sníženou odolnost. Navíc , když rozpustíte současné pluky do mechanizovaných brigád, nezbyde vám nic pro všeobecnou dělostřeleckou podporu, PVO a ženijní práce. Poláci to dělají dobře. To mechanizovaných jednotek zařazují plnohodnotné jednotky bojové podpory (KRAB), a zároveň ponechávají útvary všeobecné podpory (Dana a raketomety).

        • Scotty
          09:38 27.03.2019

          /Dělostřelecké, ženijní a PVO jednotky, které dnes máme, nemají stejný stopeň pohyblivosti a ochrany, jako kmenové jednotky brigády./
          Kdežto jejich přičleněním pod brigádu se jejich pohyblivost nějak zásadně zvýší? To že většina podpůrných jednotek bude v budoucnu na kolech je téměř jisté.

          /Jak chcete zařadit do (pásové) mechanizované brigády kolové houfnice, RBS-70 a sbírku ženijních tatrovek ?/
          Úplně stejně jako se to dělná dnes a jako se to dělalo v minulosti. Zásobování bude stejně vždy postaveno na kolových Tatrách. Do mechanizované brigády budou například zařazeny také kolová vozidla Titus.

          /Navíc , když rozpustíte současné pluky do mechanizovaných brigád, nezbyde vám nic pro všeobecnou dělostřeleckou podporu, PVO a ženijní práce./
          Pro všeobecnou podporu čeho? Ambice AČR je postavit jedno BÚU s možností rotace. Na to jsou napočítány i jednotky podpory.

        • Nesher
          09:50 27.03.2019

          To už je samozřejmě jiná věc. Nicméně i polské či jakékoliv jiné manévrové útvary jsou stejně závislé na logistice na nákladních autech. Takže nějaké manévry mimo místa kam dojede náklaďák s municí, palivem atp. jsou spíše teoretické cvičení. Stejně tak většina ženijních jednotek je pořád na nákladních autech.

          • liberal shark
            12:58 27.03.2019

            To : Nesher a Scotty - chlapci, chlapci, vy asi nebudete vojáci, že ne ? Já jen, abych tu zbytečně neplýtval elektrony :-).

          • Scotty
            13:20 27.03.2019

            liberal shark
            Tak můžete uvést co jsme napsali špatně nebo nepřesně. To že je většina podpůrných jednotek AČR na kolech je realita a nic se na tom měnit nebude. Těžko tedy bude kolová houfnice omezovat pohyblivost mechanizované brigády.
            Při vší úctě vy taky nepůsobíte dojmem že sedíte na generálním štábu.

          • liberal shark
            14:30 27.03.2019

            To scotty 13:20 :
            Na GŠ opravdu nesedím, ale jsem záložní důstojník.
            Podstata problému je v tom, že na organické jednotky bojové podpory u manévrových brigád jsou kladeny jiné technické požadavky. Takže taková 7. mbr (až bude mít moderní BVP a tanky, jak se na mechanizovanou brigádu těžkého typu sluší), musí mít také pancéřované a pásové systémy PVO, samohybné houfnice, minomety a ženijní / mostní / vyprošťovací tanky. Tyto jednotky totiž poskytují přímou bojovou podopru v sestavě brigády. Nemohou se omezovat jen na zpevněné cesty. Kolové a (skoro) nepancéřované jednotky bojové podpory by v konfliktu vysoké intenzity dlouho nepřežily a brigáda by pak byla velice zranitelná. Vzpomeňte si na naše chemické UAZy v Iráku. Jak jim asi bylo mezi tanky a BVP :-).
            Jednotky všobecné bojové podpory potřebujete ovšem také. Kdo by jinak chránil týlové prostory, zásobovací trasy, dělal protibaterijní činnost, kladl palebné clony, stavěl mosty atd. ? Na to organické jednotky nemají kapacitu. Tyto jednotky už tak odolné být nemusí, protože jsou "za frontou" a mohou se držet silnic. K tomu by systémy na kolech a náklaďácích stačit mohly. Je to levnější, rychlejší a spotřebuje méně paliva. Ale podívejte se na mapu východního Polska nebo Rumunska a srovnejte hustotu komunikací s tou naší.
            A co se týče zásobování, to probíhá nákladními auty od nejbližšího nádraží / letiště do supply pointu, kam si bojové jednotky jezdí pro zásoby několik kilometrů daleko. Jen vyjímečně jezdí náklaďáky na frontu za bojovými jednotkami, protože to vede k velikým ztrátám (Golany - Jom Kippur).
            Proto tvrdím, že pokud to a AČR myslíme vážně, potřebujeme obojí - organické jednotky bojové podpory u manévrových brigád i ty nezávislé pro všeobecnou podporu. Ostatně jiné současné armády nad tím nijak nemeditují a prostě staví a modernizují oboje.

          • Nesher
            16:31 27.03.2019

            Liberal shark
            Já ti do toho nechci kecat, ale z toho co tu píšeš kouká Varšavská smlouva jak nahý z trní.
            Tak námátkou, která západní armáda má PVO pod pancířem a na pásech? Skoro žádná.
            Která západní armáda má chemiky na pásech? Též žádná, většina je má pod lehkým pancéřem a na kolech.
            A v dnešní době přesných, delekonsoných zbraní bych na vlak moc nespoléhal. Většina zásobování půjde v autech.
            Navíc, ten "supply point" musí být relativně blízko čáry dotyku. Těžko budou jezdit tanky, bvp a další technika desítky kilometrů, aby si doplnily munici a palivo. Takže zrovna dělostřelectvo na kolech je OK.

          • Scotty
            22:50 27.03.2019

            liberal shark
            Což o to představa plně pásové brigády je hezká, ale realita je dnes naprosto jiná. Jak jsem již psal 7.mb nebude nikdy zcela na pásech.
            Například velitelská a spojovací vozidla budou na platformě Titus.
            Dílenská vozidla k novým BVP budou na podvozku Tatry.
            Mostní tanky jsou dnes beznadějně zastaralé MT-55A a o jejich náhradě se zatím neuvažuje. Na druhou stranu se plánuje nákup mostních Tater.
            Nové houfnice budou téměř jistě na kolovém podvozku Tatry.
            O nové PVO kategorie SHORAD se toho zatím moc neví, ale nepřekvapilo by mě kdyby byl požadován taky podvozek Tatry.

        • liberal shark
          07:44 28.03.2019

          To scotty 22:50
          To máte bohužel pravdu. 7. mbr takto nikdy nebude plnohodnotnou mechanizovanou brigádou těžkého typu. Bude mít omezené manévrovací možnosti a sníženou odolnost, zejména v oblastech s řídkou silniční sítí a náročnějším terénem.

          • Scotty
            10:11 28.03.2019

            Nicméně je 7.mb budována tak aby byla uznána v NATO jako těžká mechanizovaná brigáda. Tedy to že její jednotky podpory budou na kolech standardům NATO zjevně neodporuje.

          • Kichot
            12:40 28.03.2019

            To , že to jde ukazuje Francie , která má na pásech jen tanky. Navíc v naší zemičce máme jednu z nejhustších silničních sítí. Takže to je spíš o tradici než o čemkoli jiném..