Polská armáda převzala další samohybné houfnice Krab

Polská armáda převzala další samohybné houfnice Krab
Houfnice Krab ráže 155 mm / 23pa.wp.mil.pl (Zvětšit)

Před pár dny polská 11. obrněná divize (11. Lubuska Dywizja Kawalerii Pancernej), konkrétně 23. dělostřelecký pluk (23. Śląski Pułk Artylerii), převzal další vybavení modulu dělostřeleckého oddílu (DMO) Regina ‒ samohybné houfnice Krab ráže 155 mm, vozidla velení a řízení palby, logistická vozidla atd.

DMO Regina se skládá ze tří dělostřeleckých baterií. V každé baterii jsou dvě dělostřelecké čety se čtyřmi samohybnými pásovými houfnicemi Krab ráže 155 mm (52 ráží). Každá četa a baterie má své místo velení a řízení palby na pásovém podvozku.

Velení celého DMO Regina zajišťují dvě místa velení a řízení palby na pásovém podvozku. Činnost oddílu řídí polský systém řízení palby Topaz. Do oddílu Regina patří také jednotky pozemního i vzdušného průzkumu, jednotka logistiky a jednotka topografie a meteorologického průzkumu. Celkově jde o 18 velitelských a logistických vozidel. 

DMO Regina je tak vysoce samostatná dělostřelecká jednotka, schopna vlastními silami mimo jiné provádět vyhledávání a zaměřování cílů na velké vzdálenosti. To je zcela nezbytné pro používání přesně naváděné dělostřelecké munice. Polsko má tak nyní nejmodernější (ve smyslu techniky, struktury a organizace) dělostřelectvo v Evropě.

V současné době se dva kompletní oddíly Regina (jeden nový + jeden starší, viz dále) nalézají u 1. dělostřeleckého pluku (1 Mazurski Pułk Artylerii) 16. mechanizované divize (16 Pomorska Dywizja Zmechanizowana) a jeden oddíl Regina u 5. dělostřeleckého pluku (5 Lubuski Pułk Artylerii) 12. mechanizované divize (12 Dywizja Zmechanizowana)


DMO Regina; větší foto / HSW

V úvodu zmíněný 23. dělostřelecký pluk má nyní dva plně vybavené baterie (2×8 houfnic Krab). Dodávka Krabů pro třetí baterii, a tedy pro celý kompletní DMO Regina, proběhne v prvních měsících příštího roku. Polská armáda tak začátkem příštího roku bude mít tři kompletní DMO Regina (72 houfnic Krab) z nové objednávky, plus jeden DMO Regina (24 houfnic Krab) z dřívější dodávky (viz dále).

„Pro nás dělostřelce jde o technologický pokrok, zejména pokud jde o bojové schopnosti nového vybavení. Zvyšuje se dosah efektivní palebné interakce, zvyšuje se mobilita, a hlavně se zvyšuje autonomie zbraní, protože bych chtěl zdůraznit, že každá zbraň je připravena provádět autonomní palbu na detekované cíle,“ komentoval nejnovější dodávku dělostřeleckého vybavení plukovník Marek Wasielewski, velitel 23. pluku.

Polská armáda očekává dodávku čtyř DMO Regina do roku 2024 ‒ 96 samohybných houfnic Krab 72 velitelských a logistických vozidel. Smlouva v hodnotě 4,5 miliardy zlotých (26,6 miliardy Kč podle současného kurzu, 1 miliarda euro) na dodávku byla podepsána s polskou firmou HSW (Huta Stalowa Wola) v prosinci 2016. Součástí DMO Regina jsou ale také vozidla a vybavení nakupované v samostatných smlouvách.


Houfnice Krab

Kromě toho polská armáda již od roku 2013 provozuje jeden DMO Regina, původně využívající polský podvozek UPG-NG (Uniwersalna Podwozia Gąsienicowa Nowej Generacji). Podvozek se ale neosvědčil, a tak bylo rozhodnuto o jeho nahrazení pásovým podvozkem z jihokorejské houfnice K9. V roce 2024 tedy polská armáda bude mít celkově pět DMO Regina (15 baterií) a 120 samohybných houfnic Krab. V té době bude mít Polsko nejpočetnější a nejmodernější dělostřelectvo v Evropě.

Zajímavý je projekt nákupu nové munice ráže 155 mm pro houfnice Krab. Jde o společný projekt polské ZM Dezamet, slovenské ZVS Holding (součást MSM Group) a české společnosti Explosia. Společná smlouva byla podepsána v roce 2010. Polsko pro houfnice Krab konkrétně nakupuje munici 155mm HE ER-BT se zúženou zadní částí (Boat Tail) a 155mm HE ER-BB s dnovým výtokem plynů (Base Blade).

Polská armáda nakoupila oba typy dělostřelecké munice ráže 155 mm již v roce 2014 (2000 kusů) a v roce 2018 (11 000 kusů). Objednávka z roku 2014 přišla na 47 milionů zlotých (278 milionů Kč; 10,5 milionu euro) a z roku 2018 na 203 milionů zlotých (1,2 miliardy Kč; 45,4 milionu euro).


Vozidlo řízení a velení palby DMO Regina; větší foto / 23pa.wp.mil.pl


Logistické vozidlo DMO Regina; větší foto / 23pa.wp.mil.pl

Třetí objednávka na 24 000 kusů obou typů střel byla podepsána na konci roku 2019. Hodnota zakázky dosahuje 421,5 milionu zlotých (2,5 miliardy Kč; 94,3 milionu euro). Z této objednávky ZM Dezamet již dodala 6000 střel, zbytek doručí do roku 2022.

U munice 155mm HE ER-BT se uvádí dostřel až 31 000 metrů a u munice až 155mm HE ER-BB dostřel až 40 000 metrů. Na takovou vzdálenost ale s touto municí nebude nikdy vedená palba – hraniční vzdálenost pro smysluplnou střelbu nenaváděnou dělostřeleckou municí je 25 000 metrů, z důvodu velké nepřesnosti (a tedy obrovské spotřeby střeliva) spíše na vzdálenost 20 000 metrů a méně.

Předešlé a běžící dodávky munice společně zajišťují všechny tři firmy z České republiky, Polska a Slovenska. Současně ale běží výstavba výrobních kapacit v Polsku na základě slovenské licence. Od roku 2021 tak polská armáda začne přebírat dělostřeleckou munici vyráběnou kompletně v Polsku.

Kromě toho Polsko s Ukrajinou pracují na společné laserem naváděné dělostřelecké munici ARP 155. Konstrukce munice vychází z ukrajinské naváděné munice Kvitnik ráže 152 mm. V současné době probíhají testy ARP 155 v Polsku a Slovensku a rovněž se očekává kompletní přenesení výroby k našemu severnímu sousedovi pro potřeby polské armády. Maximální dostřel střely je 20 000 metrů a dokáže zasahovat statické i pohyblivé cíle (do 36 km/h). Vývoj munice bude dokončen v příštím roce, ale zatím se nic neví o potenciálních dodávkách pro polskou armádu.

Zdroj: MilMagZbiam23pa.wp.mil.pl

Nahlásit chybu v článku


Související články

Kontrakt století: Polsko nakupuje houfnice Krab za miliardy

Polská vláda včera se zástupci polské firmy Huta Stalowa Wola (HSW) podepsala obří kontrakt na ...

Raketomety HIMARS pro polskou armádu: Varování pro AČR

Polské ministerstvo obrany změnilo podmínky programu Homar a přímo nakoupí americké raketomety ...

Polsko kupuje raketomety HIMARS za 414 milionů dolarů

Polsko ve středu podpisem stvrdí nákup amerických raketometů M142 HIMARS (High Mobility Artillery ...

Polská armáda převzala první sériové samohybné houfnice Krab

V těchto dnech polský 5. Lubušský dělostřelecký pluk převzal první baterii pásových samohybných ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Milan 7
    05:12 08.12.2020

    Mylný ten Váš názor pán faraonamumu. Stačí porovnať parametre samohybných húfnic, zúčastnených na tendri pre českú armádu. Vybrala sa húfnica Cézar, nemá chránenú obsluhu, či ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Mylný ten Váš názor pán faraonamumu. Stačí porovnať parametre samohybných húfnic, zúčastnených na tendri pre českú armádu. Vybrala sa húfnica Cézar, nemá chránenú obsluhu, či vyváži že je lacnejšia......
    Skrýt celý příspěvek

    • Jura99
      08:01 08.12.2020

      Asi bude zajímavé, jakou cenu bude mít Diana od Excaliburu. Jestliže nyní hloubkově repasují Danu za 900tis. €, tak velice pochybuji, že novostavba věže bude stát 5mil. € které ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Asi bude zajímavé, jakou cenu bude mít Diana od Excaliburu. Jestliže nyní hloubkově repasují Danu za 900tis. €, tak velice pochybuji, že novostavba věže bude stát 5mil. € které zbývají do ceny Z2.
      Skrýt celý příspěvek

      • mikojan29
        18:04 08.12.2020

        DITA, Diana je projekt Konštrukty.

        DITA, Diana je projekt Konštrukty.

        • Jura99
          18:11 08.12.2020

          ano, dík za opravu i za mínus.

          ano, dík za opravu i za mínus.

          • mikojan29
            20:02 08.12.2020

            Keď myslíš?

            Keď myslíš?

      • Nesher
        13:03 09.12.2020

        Z hlediska českého výběru houfnic je myslím cena DITA zcela irelevantní. MO vyhlásilo tento týden tendr na dodavatele cenového posudku (jak ukládá zákon) na Caesara. Takže my ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Z hlediska českého výběru houfnic je myslím cena DITA zcela irelevantní. MO vyhlásilo tento týden tendr na dodavatele cenového posudku (jak ukládá zákon) na Caesara. Takže my pokračujeme francouzskou cestou.
        Podle vizualizací, které CSG uveřejnila bude DITA jakýsi mix slovenského děla a podvozku velmi podobného modernizovaným DANA. Věž se též podobá DANA, ale je o něco větší, zřejmě nějaká evoluce věže DANA vyvinutá v CSG.
        Ani by mě nepřekvapilo pokud by CSG s tímto konceptem byla na některých méně náročných a cenově senzitivnějších trzích úspěšná. Na rozdíl od státní Konštrukty totiž "business" umí. Ostatně tohle, totiž zaměření se na subdodávky pro komerčně úspěšnější či větší firmy, by mohla být cesta pro slovenský "dělostřelecký" průmysl.
        Skrýt celý příspěvek

        • Jura99
          14:34 09.12.2020

          Dokud není podepsaná smlouva, tak neříkejme hop, ale také počítám, že Caesar je jistý, což mi právě nejde do hlavy, že tu Ditu nestihli o pár měsíců. V CSG asi vědí, pro koho to ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Dokud není podepsaná smlouva, tak neříkejme hop, ale také počítám, že Caesar je jistý, což mi právě nejde do hlavy, že tu Ditu nestihli o pár měsíců. V CSG asi vědí, pro koho to dělo stavějí, nemají moc projektů bez prodejního úspěchu. Myslel bych si, že se přestavba Dany na Ditu nevyplatí, protože moc dílů nezůstane, ale je možné, že jako prodejní finta, že jde o modernizaci, by při výhodné ceně mohlo uspět třeba i v Polsku s modernizací Dan.
          Skrýt celý příspěvek

        • Rase
          19:44 09.12.2020

          Zatím to vypadá na věž velmi podobnou té na Evě, jen bude zadeklovaná a chráněná před vlivy počasí a střepinami (což je fajn). V podstatě i to okénko na věži odpovídá místu střelce ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Zatím to vypadá na věž velmi podobnou té na Evě, jen bude zadeklovaná a chráněná před vlivy počasí a střepinami (což je fajn). V podstatě i to okénko na věži odpovídá místu střelce pro nouzové vedení palby, když nejde střílet z věže. Osobně bych chtěl vidět prototyp Dity s hlavní (a dalšími díly) od Rheinmetallu, když jsou teď s CSG kamarádi.
          Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    21:50 04.12.2020

    Proč mají dveře logistického kontejneru za kabinou vozu?

    Proč mají dveře logistického kontejneru za kabinou vozu?

    • Lukas
      22:13 04.12.2020

      Bo to artyleryjski wóz remontu uzbrojenia - mobilny warsztat.

      Bo to artyleryjski wóz remontu uzbrojenia - mobilny warsztat.

      • flanker.jirka
        11:28 05.12.2020

        Lukas
        Ptám se na ty dveře kontejneru směrem za kabinu. Přijde mi, že mají ten kontejner na vozidle naložen otočený o 180°.

        Lukas
        Ptám se na ty dveře kontejneru směrem za kabinu. Přijde mi, že mají ten kontejner na vozidle naložen otočený o 180°.

  • atr30
    16:04 04.12.2020

    Pôjde ARP 155 spätne zaviesť na zuzanu 2? ak teda vývoj skončí úspešne

    Pôjde ARP 155 spätne zaviesť na zuzanu 2? ak teda vývoj skončí úspešne

    • Lukas
      21:39 04.12.2020

      Technicznie nie powinno być problemu...

      O ile posiada się odpowiedni wskaźnik (marker) laserowy - z tym był? (jest?) największy problem

      Technicznie nie powinno być problemu...

      O ile posiada się odpowiedni wskaźnik (marker) laserowy - z tym był? (jest?) największy problem

  • Flader
    14:41 04.12.2020

    Všetky pásové vozidlá v module sú na podvozku K9?

    Všetky pásové vozidlá v module sú na podvozku K9?

    • Jura99
      17:15 04.12.2020

      To vozidlo řízení palby WDSz vypadá na ex-sovětský podvozek MT-LB.

      To vozidlo řízení palby WDSz vypadá na ex-sovětský podvozek MT-LB.

      • Rase
        18:55 04.12.2020

        Jj Poláci si MT-LB vyráběli sami v licenci, tak tam jsou velmi rozšířené. Tohle má ale stejné jen pásovou část, zbytek je nový. Nejsem si jistý, ale podobnou přestavbu jsem viděl ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Jj Poláci si MT-LB vyráběli sami v licenci, tak tam jsou velmi rozšířené. Tohle má ale stejné jen pásovou část, zbytek je nový. Nejsem si jistý, ale podobnou přestavbu jsem viděl na stránkách německé firmy FFG (tehdy se zaměřovali na přestavby M113), tak asi s Poláky nějak spolupracovali.
        Skrýt celý příspěvek

        • Lukas
          21:36 04.12.2020

          FFG na zamówienie HSW opracowało integracje nowego power-packa (MTU + , ZF LSG-1000 ) na zmodyfikowanym MTLB - w okolicy 2005-7 roku

          Z tego powstał LPG który jest nowym pojazdem ...
          Zobrazit celý příspěvek

          FFG na zamówienie HSW opracowało integracje nowego power-packa (MTU + , ZF LSG-1000 ) na zmodyfikowanym MTLB - w okolicy 2005-7 roku

          Z tego powstał LPG który jest nowym pojazdem - choć DNA ma w MTLB - to jest on dłuższy (7 par kół) i ma większą ładowność.

          Ja lubię ten pojazd i uważam że mógł być tania platforma pod pojazdy specjalistyczne (np. gąsienicowy RAK, MEDEVAC) obok Borsuka
          Skrýt celý příspěvek

          • Rase
            22:06 04.12.2020

            Díky moc za potvrzení. Osobně jsem spíš zastánce jednotné platformy, ale chápu že vy těch vozidel potřebujete tolik, že by další pásový podvozek nemusel tak vadit (oproti AČR kde ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Díky moc za potvrzení. Osobně jsem spíš zastánce jednotné platformy, ale chápu že vy těch vozidel potřebujete tolik, že by další pásový podvozek nemusel tak vadit (oproti AČR kde bude pás jen 1 max 2). Hlavně by ale záleželo na tom, kolik bude stát Borsuk oproti tomu LPG.
            Skrýt celý příspěvek

          • Lukas
            22:27 04.12.2020

            Pro Rase
            Nie wiem ile będzie kosztował Borsuk - ale szacuje, że 30 milionów złotych - z czego wieża to co najmniej 1/2 ceny wozu (jak każdego nowoczesnego BWP)
            LPG kosztuje ok. 5 ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Pro Rase
            Nie wiem ile będzie kosztował Borsuk - ale szacuje, że 30 milionów złotych - z czego wieża to co najmniej 1/2 ceny wozu (jak każdego nowoczesnego BWP)
            LPG kosztuje ok. 5 milionów...

            Rozumiesz różnice i sens...

            W polskim batalionie masz 58 BWP i...
            prawie 30 pojazdów specjalistycznych...
            Skrýt celý příspěvek

          • Rase
            17:21 05.12.2020

            Za těch okolností by využití těchto vozidel dávalo velký smysl. Pokud s nimi (LPG) není nějaký technický problém a je zavedená výroba, tak proč ne. Poměr cena / výkon bude očividně ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Za těch okolností by využití těchto vozidel dávalo velký smysl. Pokud s nimi (LPG) není nějaký technický problém a je zavedená výroba, tak proč ne. Poměr cena / výkon bude očividně velmi příznivý.
            Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    13:38 04.12.2020

    Hlavne to neukazujte Jurovi lebo ten má obsesiu z dlhých prečnievajúcich kanónov

    Hlavne to neukazujte Jurovi lebo ten má obsesiu z dlhých prečnievajúcich kanónov

    • faraonamumu
      14:00 04.12.2020

      Krab vypadá jako mnohem povedenější pásová houfnice, než je slovenská Diana :--) Ale Slováci tady zase budou brečet, že Polsko nezavedlo jejich dělo, prostě se s tím smiřte, ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Krab vypadá jako mnohem povedenější pásová houfnice, než je slovenská Diana :--) Ale Slováci tady zase budou brečet, že Polsko nezavedlo jejich dělo, prostě se s tím smiřte, výroba děl na Slovensku prostě nemá budoucnost..
      Skrýt celý příspěvek

      • janusinko
        14:58 04.12.2020

        Samozrejme a preto projekt EuroArttilery pripadol Slovensku a firma Leonardo vyvíja pre tento systém navádzanú muníciu :D

        Samozrejme a preto projekt EuroArttilery pripadol Slovensku a firma Leonardo vyvíja pre tento systém navádzanú muníciu :D

        • Jura99
          16:36 04.12.2020

          projekt EuroArtilery připadl Slovensku a tak všichni co chtěli houfnice si je pro jistotu koupili úplně někde jinde. Tak nějak jsi to myslel ? :-)

          projekt EuroArtilery připadl Slovensku a tak všichni co chtěli houfnice si je pro jistotu koupili úplně někde jinde. Tak nějak jsi to myslel ? :-)

          • janusinko
            09:16 06.12.2020

            A preto si húfnice kúpilo aj Slovensko, aby tie, ktoré vyvíja nikto nekúpil.
            Juraaa, tvoja logika ma neprestáva udivovať :D

            A preto si húfnice kúpilo aj Slovensko, aby tie, ktoré vyvíja nikto nekúpil.
            Juraaa, tvoja logika ma neprestáva udivovať :D

        • dexnom
          16:45 04.12.2020

          Projekt Slovensku nepřipadl, připadla jim funkce koordinátora. Vývoje se účastní Maďarsko, Itálie a Slovensko.

          Projekt Slovensku nepřipadl, připadla jim funkce koordinátora. Vývoje se účastní Maďarsko, Itálie a Slovensko.

          • janusinko
            09:47 06.12.2020

            Poopravím, projekt pripadol Slovensku a teda aj funkcia koordinátora. V rámci PESCO EuroArtillery predložila svoj projekt SR samostatne bez akejkoľvek účasti inej krajiny. Po ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Poopravím, projekt pripadol Slovensku a teda aj funkcia koordinátora. V rámci PESCO EuroArtillery predložila svoj projekt SR samostatne bez akejkoľvek účasti inej krajiny. Po schválení projektu sa následne pripojilo Taliansko a s časovým odstupom aj Maďarsko. To na margo faraonamumu, ktorý tvrdí, že výroba diel na Slovensku nemá budúcnosť.
            Skrýt celý příspěvek

          • Stana99
            12:56 06.12.2020

            Janusisko - můžete sem prosím hodit Link na stránku kde se dočtu něco konkrétního o tomto projektu? Google mi vyhodí jen odkazy na teoretické a obecné informace. Zajímaly by mě ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Janusisko - můžete sem prosím hodit Link na stránku kde se dočtu něco konkrétního o tomto projektu? Google mi vyhodí jen odkazy na teoretické a obecné informace. Zajímaly by mě firmy (píšete Leonardo - to je určitě plus) které se jej účastní, plán dokončení, kdo to bude kupovat, jak se budou motivovat státy k nákupu - např. dotacemi? Nemám nic proti integraci, právě naopak. Jen mi není jasné jak to celé bude fungovat když si státy jako Německo, Francie, Polsko tlačí spíše svoje projekty a ostatní do nich nechtějí pouštět.
            Skrýt celý příspěvek

          • janusinko
            18:20 06.12.2020

            Stana99
            Vzhľadom na to, že projekty PESCO sú v počiatočných fázach, tak pochybujem, že niekde nájdete odpovede na všetky Vaše otázky. Postupom času sa ale čiastkové informácie ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Stana99
            Vzhľadom na to, že projekty PESCO sú v počiatočných fázach, tak pochybujem, že niekde nájdete odpovede na všetky Vaše otázky. Postupom času sa ale čiastkové informácie začínajú objavovať.
            https://www.mosr.sk/euroartill...
            https://www.leonardocompany.co...
            Skrýt celý příspěvek

          • mikojan29
            21:02 06.12.2020

            Stana99

            Marian Majer - štátny tajomník MO SR, 27. nobembra 2020, 18.42 - zdroj Facebook
            https://www.facebook.com/maria...

            "Jednou z tém minulotýždňového virtuálneho ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Stana99

            Marian Majer - štátny tajomník MO SR, 27. nobembra 2020, 18.42 - zdroj Facebook
            https://www.facebook.com/maria...

            "Jednou z tém minulotýždňového virtuálneho stretnutia ministrov obrany EÚ bolo aj prijatie Strategickej revízie PESCO (Stála štruktúrovaná spolupráca). Na prvý pohľad komplikovaný názov, ktorý ale v sebe obsahuje praktické kroky v európskej obrane.
            Strategická revízia PESCO predstavuje ukončenie jej prvej fázy a načrtnutie cieľov a rámcov budúcej fázy do roku 2025. Išlo o proces ročných konzultácií členských štátov PESCO. Táto revízia zdôrazňuje dôležitosť pokroku v schopnosti EÚ vojensky konať. Potvrdené boli aj nasledovné kľúčové ciele:

            Skrýt celý příspěvek

          • mikojan29
            18:30 07.12.2020

            Dokončenie:
            obranné investície,

            Dokončenie:
            obranné investície,

          • mikojan29
            18:34 07.12.2020

            plné využitie obranných nástrojov EÚ v rámci národných plánovacích procesov,

            plné využitie obranných nástrojov EÚ v rámci národných plánovacích procesov,

          • mikojan29
            18:35 07.12.2020

            - posilnenie operačnej efektívnosti EÚ,
            - rozvoj potrebných spôsobilostí.
            Dobrou správou je, že pred prijatím hodnotiaceho dokumentu prvej fázy PESCO sa členské štáty dohodli na ...
            Zobrazit celý příspěvek

            - posilnenie operačnej efektívnosti EÚ,
            - rozvoj potrebných spôsobilostí.
            Dobrou správou je, že pred prijatím hodnotiaceho dokumentu prvej fázy PESCO sa členské štáty dohodli na účasti tretích štátov v PESCO projektoch. Prečo je toto pozitívom? Pri rozvoji našich obranných spôsobilostí nebudeme vymýšľať koleso, ale využijeme už existujúce know-how našich partnerov. Tým sa vyhneme vytváraniu neželaných duplicít.
            V novom roku začnú v Bruseli rokovania o spresnení záväzkov PESCO, ktoré nateraz zostali nezmenené. Verím, že druhá fáza tejto iniciatívy prinesie viac hmatateľných výsledkov.
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            07:58 08.12.2020

            mikojan29: jestli to jsou oficiální texty, tak se mi ježí vlasy při čtení těch nicneříkajících frází, které jistě už nyní stály velké peníze. Netuším co je cílem, jestli postavit ...
            Zobrazit celý příspěvek

            mikojan29: jestli to jsou oficiální texty, tak se mi ježí vlasy při čtení těch nicneříkajících frází, které jistě už nyní stály velké peníze. Netuším co je cílem, jestli postavit houfnici nebo munici, kterou si pak všichni v EU koupí ? Nebo je cílem jen utratit prostředky fondu ?
            Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        15:50 04.12.2020

        Pôvodne mal Krab rovnaký podvozok ako Diana. Čo z toho vyplýva?

        Pôvodne mal Krab rovnaký podvozok ako Diana. Čo z toho vyplýva?

        • The88
          16:12 04.12.2020

          Nejmene dve veci - Ze se Polaci poucili a ze Diana je bez seriove vyrabeneho podvozku.

          Nejmene dve veci - Ze se Polaci poucili a ze Diana je bez seriove vyrabeneho podvozku.

        • skelet
          16:25 04.12.2020

          Diana dostala podvozek z Krabu až po té co jej odmítli Poláci a zakoupili licenci pro podvozky pocházející od K9.

          Diana dostala podvozek z Krabu až po té co jej odmítli Poláci a zakoupili licenci pro podvozky pocházející od K9.

        • dexnom
          16:50 04.12.2020

          Vyplívá z toho, že jediný kdo si myslí, že Slovenská artilerie za něco stojí je p. Miroslav. Zbytek světa to asi stejně nevidí když nakupuje jinde. Jeden může být stokrát hrdý na ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Vyplívá z toho, že jediný kdo si myslí, že Slovenská artilerie za něco stojí je p. Miroslav. Zbytek světa to asi stejně nevidí když nakupuje jinde. Jeden může být stokrát hrdý na nějaký výrobek, ale pokud je nekonkurence schopný a nikdo ho nechce, znamená to jen, že dotyčný žije v bublině iracionálna (na jiné planetě).
          Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            16:56 04.12.2020

            A kde som niečo také písal? Dáme výzvu? Nájdi mi kdekoľvek a kedykoľvek jedinú diskusiu na AN kde by som písal, že naše delostrelecké systémy nejak prečnievají nad konkurenciou

            A kde som niečo také písal? Dáme výzvu? Nájdi mi kdekoľvek a kedykoľvek jedinú diskusiu na AN kde by som písal, že naše delostrelecké systémy nejak prečnievají nad konkurenciou

          • Jura99
            17:05 04.12.2020

            Miroslav: Dáme výzvu, najdi kdekoliv v dexnomově horním příspěvku že by to tvrdil. Podle mě jen píše, že si myslíš, že vaše děla za něco stojí.

            Miroslav: Dáme výzvu, najdi kdekoliv v dexnomově horním příspěvku že by to tvrdil. Podle mě jen píše, že si myslíš, že vaše děla za něco stojí.

          • Miroslav
            17:27 04.12.2020

            Tak on píše o tom čo si myslí, že si ja myslím? A prečo sa na to neopýtate priamo mňa? Nie som mŕtva postava dejín. Viem vyjadriť svoj názor.

            Som egoistické hovädo (a ja si to ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Tak on píše o tom čo si myslí, že si ja myslím? A prečo sa na to neopýtate priamo mňa? Nie som mŕtva postava dejín. Viem vyjadriť svoj názor.

            Som egoistické hovädo (a ja si to priznám) a preto je pre môj súkromný vesmír dôležité len to, čo si myslím ja sám. Vôbec ma nezaujíma čo si niekto myslí, že si myslím. Aj tak o tom viete hovno
            Skrýt celý příspěvek

        • Jura99
          16:57 04.12.2020

          že by z toho vyplývalo unikátní spojení podvozku, o který není zájem, s věží, o kterou také není zájem ?

          že by z toho vyplývalo unikátní spojení podvozku, o který není zájem, s věží, o kterou také není zájem ?

    • Jura99
      16:34 04.12.2020

      Miroslav: jak malé děcko. Krab má celkovou délku 8 997 mm a díky pásům se otočí třeba na místě. Z2 má 14200mm a kola.

      Miroslav: jak malé děcko. Krab má celkovou délku 8 997 mm a díky pásům se otočí třeba na místě. Z2 má 14200mm a kola.

      • skelet
        16:43 04.12.2020

        a už máš ten vnější poloměr otáčení s laufem nebo se stále točíme u tvého pocitu?

        a už máš ten vnější poloměr otáčení s laufem nebo se stále točíme u tvého pocitu?

        • Jura99
          17:12 04.12.2020

          jenže ono to není o poloměru, je to především o vzdálenosti řiditelné nápravy od čela vozidla (tedy od konce hlavně). Klidně se ti může stát, že do nějaké T křižovtaky s tím ani ...
          Zobrazit celý příspěvek

          jenže ono to není o poloměru, je to především o vzdálenosti řiditelné nápravy od čela vozidla (tedy od konce hlavně). Klidně se ti může stát, že do nějaké T křižovtaky s tím ani nevjedeš, řiditelnou nápravu budeš mít ještě před křižovatkou, ale hlaveň už bude na konci T.
          Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            17:20 04.12.2020

            aha, takže stále jen o pocitu :)
            Sice by ten vnější rádius by měl být shodný jako má PRAM, ale co už .. Jura říkal..

            aha, takže stále jen o pocitu :)
            Sice by ten vnější rádius by měl být shodný jako má PRAM, ale co už .. Jura říkal..

          • Jura99
            18:06 04.12.2020

            radius podvozku muze byt stejny s pramem, ale konec hlavne Z2 opisuje dalsi oblouk asi 4m pred kabinou. To pram nikoliv.

            radius podvozku muze byt stejny s pramem, ale konec hlavne Z2 opisuje dalsi oblouk asi 4m pred kabinou. To pram nikoliv.

          • skelet
            18:12 04.12.2020

            Jura: Já píšu o vnějším poloměru s laufem, nikoliv podvozku. a ten by měl být shodný s PRAMem. Kapiš už konečně?

            Jura: Já píšu o vnějším poloměru s laufem, nikoliv podvozku. a ten by měl být shodný s PRAMem. Kapiš už konečně?

          • Miroslav
            18:17 04.12.2020

            Jura: Možno máš pravdu. Akurát to má jeden háčik. V čase nasadenia by žiadna húfnica nemala mať palebné postavenie na akejkoľvek T križovatke. Čiže tento argument beriem ako ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Jura: Možno máš pravdu. Akurát to má jeden háčik. V čase nasadenia by žiadna húfnica nemala mať palebné postavenie na akejkoľvek T križovatke. Čiže tento argument beriem ako bezpredmetný

            Mimochodom, asi 5 rokov dozadu som videl takú zvláštnu vec. 8 nápravový autožeriav presne na takej T križovatke akú spomínaš. No nemal to vôbec ľahké ale nakoniec sa vytočil. Myslím, že keď to zvládol on, tak Z2 by to dala ,,na parádu" tiež
            Skrýt celý příspěvek

          • tomas.kotnour
            21:30 04.12.2020

            Zuzana 2 dokáže se starým systémem řízení na 16 R20 točit jenom 28,5 stupně (možná je to 29,5, z toho výkresu se to blbě čte, musel bych to přepočítat podle poloměru otočení nějaké ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Zuzana 2 dokáže se starým systémem řízení na 16 R20 točit jenom 28,5 stupně (možná je to 29,5, z toho výkresu se to blbě čte, musel bych to přepočítat podle poloměru otočení nějaké S8T či N9T), zatímco TatraTON dokáže 36.
            Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            21:36 04.12.2020

            Díky byl bych ti vděčný. Já ten odhad dělal nahrubo s využitím dat z T815VT, a u C8x8 s dát B41 nebo jak se to ..

            Díky byl bych ti vděčný. Já ten odhad dělal nahrubo s využitím dat z T815VT, a u C8x8 s dát B41 nebo jak se to ..

          • skelet
            21:37 04.12.2020

            Nejlíp když to dáš i na palbu. Tam se to neztratí

            Nejlíp když to dáš i na palbu. Tam se to neztratí

          • flanker.jirka
            21:40 04.12.2020

            tomas kotnour
            Jak je to při porovnání se 7 Tatrou s dlouhým rozvorem, jaký má dánský Caesar? Odhadoval bych tam kolový průměr zatáčení na cca 28-30 metrů.

            tomas kotnour
            Jak je to při porovnání se 7 Tatrou s dlouhým rozvorem, jaký má dánský Caesar? Odhadoval bych tam kolový průměr zatáčení na cca 28-30 metrů.

          • skelet
            22:01 04.12.2020

            Můj odhad byl okolo 26,5metru

            Můj odhad byl okolo 26,5metru

          • tomas.kotnour
            22:23 04.12.2020

            skelet, jak jsem slíbil, v rámci toho celkového porovnání průchodnosti Caesara a Zuzany 2. Nezapomněl jsem na to, ale zároveň jsem si řekl, kam by se nechala Zuzka posunout, ...
            Zobrazit celý příspěvek

            skelet, jak jsem slíbil, v rámci toho celkového porovnání průchodnosti Caesara a Zuzany 2. Nezapomněl jsem na to, ale zároveň jsem si řekl, kam by se nechala Zuzka posunout, zlepšit poloměr otočení, stabilizační systém, průchodnost, střelba v libovolném směru...

            flanker.jirka: obrysový budu muset taky spočítat, stopový bude cca 24,5. Ale ono je to spíše jedno. Pokud by na tom záleželo, tak se kolové houfnice posadí na podvozek, jako má TITAN či nová AV 30.1. Třeba TITAN má obrysový 22.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            11:36 05.12.2020

            tomas kotnour, skelet

            hodnotu 26,5 m jsem našel v katalogu Tatry, pokud tedy má Ceasar zachován stejnou délku a všechny rozvory.
            Titan je super věc, podobně by na tom měly být ...
            Zobrazit celý příspěvek

            tomas kotnour, skelet

            hodnotu 26,5 m jsem našel v katalogu Tatry, pokud tedy má Ceasar zachován stejnou délku a všechny rozvory.
            Titan je super věc, podobně by na tom měly být rušiče Starkom.
            Možná je to další věc na porouchání, ale vytáčení zadních náprav v menších rychlostech se hodí vždy, čímdál více se můžeme setkat s velmi malými kruhovými objezdy.
            Skrýt celý příspěvek

          • tomas.kotnour
            18:22 06.12.2020

            Zuzana 2 - stopový průměr otočení 26,6 metru, obrysový podvozku 27,8 a přes hlaveň 30,5. Pokud by byla hlaveň o 2,5 metru kratší, vejde se do obrysového, čehož by se taktéž nechalo ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Zuzana 2 - stopový průměr otočení 26,6 metru, obrysový podvozku 27,8 a přes hlaveň 30,5. Pokud by byla hlaveň o 2,5 metru kratší, vejde se do obrysového, čehož by se taktéž nechalo dosáhnout nastavením odměru věže na 13 stupňů, v takovém případě bude hlaveň přesahovat o 70 cm do boku mimo obrys podvozku. Caesar s kolovými redukcemi bude mít stopový 25,3 metru a obrysový 27 (pro tatrovácké kabiny, ta od Nexteru nejspíše přesahuje více).
            Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            18:53 06.12.2020

            paráda, díky

            paráda, díky

      • flanker.jirka
        21:32 04.12.2020

        Jura99
        Omyl, Krab má 12 metrů a když už posuzovat slovenskou nabídku, tak Diana má pod 12 metrů. Srovnáváte kola s pásy, .... ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Jura99
        Omyl, Krab má 12 metrů a když už posuzovat slovenskou nabídku, tak Diana má pod 12 metrů. Srovnáváte kola s pásy, ....
        https://en.m.wikipedia.org/wik...
        https://www.valka.cz/SVK-DIANA...
        Skrýt celý příspěvek

        • tomas.kotnour
          22:44 04.12.2020

          PzH 2000 má délku 11,67 metru a střed otáčení podvozku bude vzdálen 7,2 metru od ústí hlavně, takže při otáčení bude opisovat kružnici o průměru necelých 14,5 metrů.

          PzH 2000 má délku 11,67 metru a střed otáčení podvozku bude vzdálen 7,2 metru od ústí hlavně, takže při otáčení bude opisovat kružnici o průměru necelých 14,5 metrů.

          • Clanek
            08:42 05.12.2020

            7,2m?! Takze i ten pzH 2000 je vlastne strep co se nikam nedostane, spolu s Krabem, K9, Paladin... Vse k nicemu, bo jak nove cteme (a po utluceni fakty, ze by caesar nakonec mohl ...
            Zobrazit celý příspěvek

            7,2m?! Takze i ten pzH 2000 je vlastne strep co se nikam nedostane, spolu s Krabem, K9, Paladin... Vse k nicemu, bo jak nove cteme (a po utluceni fakty, ze by caesar nakonec mohl mit polomer otoceni ne nepodobny zuzane), uz to neni o tom, ale jen a pouze o vzdalenosti konce laufu od riditelne napravy. Proto taky pri cestach nemeckym venkovem clovek potkava opustene houfnice zasekle v T krizovatkach v ruznych Dorfech. Jak se ukazuje, tak ne protibaterijni strelba nepratel, ale krizovatky a les (podle toho, ktery z tech parametru je zrovna ten den ten dulezitejsi)! :)
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            11:47 05.12.2020

            Pokud by mělo dojít na nejhorší, tak se dá hlaveň zvednout do max. elevace a otočí se na fleku :-)

            Pokud by mělo dojít na nejhorší, tak se dá hlaveň zvednout do max. elevace a otočí se na fleku :-)

          • skelet
            12:26 05.12.2020

            kdyby bylo nejhůře, tak to obdobně to umí i ta Zuzana...

            kdyby bylo nejhůře, tak to obdobně to umí i ta Zuzana...

          • Jura99
            07:25 06.12.2020

            Clanek: divím se, že ti nepřijde jako komplikace vozit na autě trubku, která trčí x metrů dopředu. Netvrdím, že to je nějaká katastrofa, houfnice s tím může fungovat, ale prostě mi ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Clanek: divím se, že ti nepřijde jako komplikace vozit na autě trubku, která trčí x metrů dopředu. Netvrdím, že to je nějaká katastrofa, houfnice s tím může fungovat, ale prostě mi přišlo, že posunu věže vzad by nic nebránilo, pouze nemalé náklady na přeprojektování podvozku.
            skelet: jestli tě dobře chápu, porovnáváš poloměr zatáčení podvozků Z2 a PRAM a hlaveň před kabinou Z2 v podstatě zanedbáváš. Zkus si na své auto přimontovat na střechu šestku lešenářskou trubku a jdi se s ní projet do podzemních garáží. Poloměr zatáčení auta se jistě vůbec nijak nezměnil, ale s tou trubkou chytneš o první zeď, sloup nebo tam ani nezajedeš.
            Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            09:15 06.12.2020

            Jura už jsem ti to psal několikrát, že porovnávám vnější rádius otáčení. Tedy u Z2 s hlavní, u C8x8 se zadní nástavbou a u Pram od rohu k rohu korby. A u všech třech by to mělo ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Jura už jsem ti to psal několikrát, že porovnávám vnější rádius otáčení. Tedy u Z2 s hlavní, u C8x8 se zadní nástavbou a u Pram od rohu k rohu korby. A u všech třech by to mělo vyjít plus minus na stejné brdo.
            Takže všichni tři cca 27m, plus minus 0,5metru. A ještě jednou. Těch 27metru je i s tou dopředu vystrčenou hlavní.
            Skrýt celý příspěvek