Polská náhrada za MiGy-29 a Su-22 v roce 2022

Foto: Jedním ze zvažovaných letounů je i F-35 Lightning II. Cena za nákup a provoz je však enormní; ilustrační foto / Public Domain
Jedním ze zvažovaných letounů je i F-35 Lightning II. Cena za nákup a provoz je však enormní; ilustrační foto / Public Domain

Polské ministerstvo obrany připravuje jeden z největších vojenských tendrů v polské historii. Do roku 2022 začne vybírat náhradu za své letité stíhací bombardéry Su-22 a stíhací letouny MiG-29. Jedním z “vysněných” adeptů je americký víceúčelový stíhací letoun F-35A Lightning II.

Sovětské dědictví

Páteř polského letectva v současné době tvoří 35 jednomístných stíhacích letounů F16C Block 52+ a 16 dvojmístných F-16D Block 52+. Letouny jsou pro boj s letouny protivníka vyzbrojeny střelami AIM-9X Sidewinder a AIM-120C AMRAAM.

Polské F-16 jsou také ve spolupráci se zaměřovacím kontejnerem Sniper schopné útočit na pozemní cíle. Náš severní soused disponuje přesně naváděnou (GPS) municí vzduch-země JDAM (Joint Direct Attack Munition - GBU-31, GBU-38), laserem naváděné pumy rodiny Paveway III (GBU-22, GBU-28) a střelami s plochou drahou letu středního dosahu AGM-154 JSOW (Joint StandOff Weapon).

V minulém roce Polsko dokonce objednalo 44 střel vzduch-země dlouhého doletu AGM-158 JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile).

Na druhé straně v polském letectvu stále slouží 32 sovětských strojů MiG-29 a 18 strojů Su-22M4. Oba typy jsou však již notně zastaralé a je otázkou, kolik letounů má polská armáda skutečně letu schopných a jak se polskému letectvu daří udržovat výcvik.

Například MiG-29 je jedno z nejdražších letadel na provoz vůbec. Oficiálně musí stroj podstoupit generální opravu (zejména motor) pouze po 800 letových hodinách, což se nutně projevuje na leteckém výcviku pilotů. Údržbě nepomáhají ani vypjaté vztahy mezi Ruskem a Polskem.

Jak Su-22, tak i Mig-29y prošly dílčí modernizací. Su-22 lze používat v součinnosti s dalšími letadly NATO, ale bojová hodnota původně sovětských stíhacích bombardérů je velmi omezená. Polsko Su-22 především pro udržování leteckých návyků pilotů.

Lepší situace je u deset let mladších a modernizovaných MiGů-29. Avšak polské MiGy-29 nejsou víceúčelové letouny, ale pouze letouny pro vedení boje vzduch-vzduch. Původně frontové letouny MiGy trpí také malým dosahem a zastaralou avionikou a nemožností použít moderní zbraně.

Foto: Jedním z kandidátů je evropský výkonný stíhač Eurofighter Typhoon nabízený konsorciem Eurofighter Jagdflugzeug GmbH; ilustrační foto / Eurofighter Jagdflugzeug GmbH

Jedním z kandidátů je evropský výkonný stíhač Eurofighter Typhoon nabízený konsorciem Eurofighter Jagdflugzeug GmbH; ilustrační foto / Eurofighter Jagdflugzeug GmbH

80 nových letadel

Polsko již několik let hledá náhradu za oba sovětské typy. Podle posledních informací již polské letectvo dokončilo vypracování operačních požadavku na nové stroj. Polsko požaduje víceúčelový stroj schopný ničit vzdušné, pozemní i hladinové cíle. Požaduje se také plná kompatibilita se systémy NATO.

Podle Jerzyho Gotowala, bývalého velitele polského letectva, náš severní soused potřebuje nejméně 80 víceúčelových (dvě letky), plně vybavených a vyzbrojených letadel.

V současné době Polsko zavádí do výzbroje školní proudové letouny M-346A Master. První z osmi objednaných letounů (+ opce na čtyři další) M-346A Master Polsko získá v listopadu letošního roku.

Pro potřeby Polska v minulém roce italská firma Alenia Aermacchi představila bitevní verzi označovanou jako M-346 LCA (Light Combat Aircraft). Na polské výstavě Radom Air Show 2015 Italové předvedli model M-346 LCA s britskými střelami vzduch-země Brimstone. Na přání ale nebude problém letoun vybavit nejmodernější výzbroji vzduch-vzduch a země-vzduch (JDAM, Paveway).

Zajímavou možností jsou nabízené letouny Eurofighter Typhoon. Evropský dvoumotorový letoun vyniká především schopností nést velké množství zbraní i senzorů a letovými výkony. Nejnovější verze je pak schopna používat nejmodernější generací zbraní vzduch-vzduch i vzduch-země.

Neposledně nákup evropských strojů jistě velmi silně posílí politické postavení Polska v Evropě, a především postavení Polska vůči Německu (sídlo výrobce Eurofighter Typhoon). Dodejme, že politické hledisko u takto velkých nákupů hraje vždy jednu z hlavních rolí.

Nabízí se také nákup dalších letadel F-16, což je díky již zavedeným F-16 pro Polsko zřejmě nejlepší poměr výkonu a ceny. Obrovským kladem je připravené kompletní pozemní zabezpečení pro provoz stíhaček F-16 a vycvičený personál. Nejsou tak nutné výrazné investice do infrastruktury, jako u konkurenčních letadel.

Poslední verze stíhačky F-16V navíc vyniká nejmodernějším elektronickým vybavením a schopností nést poslední generací zbraní. F-16 se finančně a výkonově nalézá mezi nabídkou M-346 a Eurofighter Typhoon.

Snem polských generálů je pak nákup stíhaček 5. generace F-35 Lightning II. Nákup a provoz F-35 však dalece převyšuje možnosti současného polského vojenského rozpočtu. Podle deníku Defence24 tak není vyloučeno, že v případě nákupu F-35 (ale nejen F-35) polský obranný rozpočet vzroste výrazně nad 2 % HDP.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Daniel Koštoval: Vedoucí role Polska a modernizační projekty Armády ČR

Státní tajemník Ministerstva obrany ČR Daniel Koštoval poskytl rozhovor polskému vojenskému magazínu ...

MBT Revolution: Polsko modernizuje tanky Leopard 2A4

Do konce roku polské ministerstvo obrany podepíše smlouvu na modernizaci 142 německých tanků Leopard ...

Polsko couvá od nákupu vrtulníků H225M Caracal

Podle polského ministerstva obrany Polsko pravděpodobně odstoupí od nákupu francouzských ...

Modernizace polských tanků Leopard 2A4 má zelenou

Minulý týden německá firma Rheinmetall a polská Bumar podepsali dohodu o modernizaci polských tanků ...

Průlom v polsko-českém projektu bojového vozidla pěchoty?

Podle polského vojenského magazínu Defence24 polské ministerstvo obrany vážně zvažuje nákup ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • fenri
    17:04 12.04.2016

    Shania - o ambicioznosti JSF nikdo nepochybuje. Na druhou stranu se domnívám, že v podmínkách ruské ekonomiky a jejich možností je konstrukce PAKu minimálně stejně velký oříšek, ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania - o ambicioznosti JSF nikdo nepochybuje. Na druhou stranu se domnívám, že v podmínkách ruské ekonomiky a jejich možností je konstrukce PAKu minimálně stejně velký oříšek, jako konstrukce F-35 v amerických podmínkách. Ne-li větší. A zdá se mi, že problémy PAKu nejsou v porovnání s vývojem podobných letadel i ve velkých ekonomikách či mnohonárodních projektech nijak dramatické.
    To, že Indové nejsou spokojení není relevantní argument. Ačkoliv nebyli schopni dosud vyvinout ani použitelnou útočnou pušku, jsou nespokojeni s výrobky a přístupem dodavatelů zbraní a techniky z celého světa.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    16:36 12.04.2016

    fenri: Program JSF je porovnatelný (v požadavcích) tak možná s FTX (F-111), požadavky na program byly obrovské a to může za tu "delší" dobu vývoje a velkou část problém v ranných ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri: Program JSF je porovnatelný (v požadavcích) tak možná s FTX (F-111), požadavky na program byly obrovské a to může za tu "delší" dobu vývoje a velkou část problém v ranných fazích.

    PAK FA není ani zdaleka tak ambiciozní program (a pokud to porovnáváš s evolucí u F-22 na F-35, tak tady máš zcela jasnou evoluci z SU-27,30, 35 na PAK FA v mnohem větším měřítku) a nejspíš by už měli dávno IOC, pokud by neměli problém s financováním.

    Porovnávat JSF s PAK FA moc nejde, hlavně proto, že o ruském projektu a jejich problémech nevíme vůbec nic.

    Jediné co víme je, že prototypy lítají, Indové nejsou spokojení a celkové objednávky jsou na naprostém minimu.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    16:19 12.04.2016

    sokrates: Odkud máte čerpat info? Samozřejmě, že z odborných materiálů. Ovšem ne způsobeb, jakým to činíte - nýbrž vyvozovat z nich pouze to, co z nich vyvozovat alespoň s ...Zobrazit celý příspěvek

    sokrates:
    Odkud máte čerpat info? Samozřejmě, že z odborných materiálů. Ovšem ne způsobeb, jakým to činíte - nýbrž vyvozovat z nich pouze to, co z nich vyvozovat alespoň s nějakou mírou jistoty lze.
    Z Vámi odkazovaných materiálů se dá odvodit, že Rusové mají od těch věcí prototyp. Nelze z nich vyvozovat to, že je vývoj těchto věcí (skoro) dokončen a že mají parametry akceptovatelné pro bojové éro. A proto protestuji, když to vyvozujete.

    Fenri:
    - Je úplně jedno, jestli hodnotíte zbraně, nasazení nebo cokoli. Pokud si uděláte umělou kategorii "Sýrie", kde ve větším působí pouze Rusko, tak Vám samozřejmě Rusko vyhraje.
    Nedokazuje to ovšem nic, protože za stejných podmínek spojenci v Iráku dosáhli úspěchů daleko větších.

    - Pokud argumentujete F22, tak k vývoji T50 musíte připojit např. dobu vývoje Su-47.

    - Vývoj F35A netrval zas o tolik déle než F22. Když se přihlédne k tomu, že F35 má daleko složitější avioniku a daleko širší záběr použití, tak se mi nezdá vývoj F35 o tolik průšvihovější. Rozdíl byl akorát v tom, že u F22 všichni akceptovali jeho vysokou cenu (což ovšem skončilo tím, že se jich koupilo málo, takže vlastně průšvihem), zatímco u F35 byl silnej tlak na to, aby to nestálo majlant a proto bylo kolem spousta kontroverze.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    15:59 12.04.2016

    Ještě k Raptoru - myslím, že to je epochální éro, nejen svými vlastnostmi, ale tím, jak vznikalo a jak se povedlo. Trochu se obávám, že jde v tomto ohledu o jeden z posledních ...Zobrazit celý příspěvek

    Ještě k Raptoru - myslím, že to je epochální éro, nejen svými vlastnostmi, ale tím, jak vznikalo a jak se povedlo. Trochu se obávám, že jde v tomto ohledu o jeden z posledních přelomových zbraňových systémů, jehož vývoj proběhl relativně (sic!) hladce.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    15:58 12.04.2016

    Clanek - F-35 jsem zvolil právě proto, že k němu existovala již velmi rozsáhlé know-how z Raptoru. Jistě nerovnatelně větší, než z Raptoru vytěžili Rusové. Přesto je jeho vývoj ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek - F-35 jsem zvolil právě proto, že k němu existovala již velmi rozsáhlé know-how z Raptoru. Jistě nerovnatelně větší, než z Raptoru vytěžili Rusové. Přesto je jeho vývoj enormně dlouhý, drahý a bolestný. Ve srovnání s ním, se vývoj T-50 nejeví tak špatně. Za další na jedné straně se bavíme o vývoji podpořeném ekonomikami a vědou (řekněme) 700 milionů lidí, na druhé straně cca 150ti (při vší úctě, zatím nevím o žádném konkrétním a zásadním příspěvku Indů, kromě věčného brblání, stejně jak nad Rafalem, Tatrou, T-90 a kdovím čím vším). Prostě se domnívám, že vývoj T-50 (při uvážení disponibilních zdrojů a ztracené dekády) běží překvapivě dobře. Uvažme, jak dlouho trvá BAE upgrade Gripenu na NG. A to je neporovnatelně "drobnější" záležitost.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    14:45 12.04.2016

    Fenri co tu zo seba robim zadarmo ?

    Fenri co tu zo seba robim zadarmo ?

  • Shania
    13:30 12.04.2016

    LM vypustili PR video o laserech

    Laser Weapon Systems Capabilities for Air, Land and Sea Platforms

    https://www.youtube.com/watch?...

    LM vypustili PR video o laserech

    Laser Weapon Systems Capabilities for Air, Land and Sea Platforms

    https://www.youtube.com/watch?...

  • Clanek
    13:20 12.04.2016

    @fenri Obecne s tim co pisete souhlas, ale precijen bych se pozastavil nad tim ze za priklad davate F-35 a ne raptor, kdyz F-35 mela a stale ma sve porodni bolesti prave proto ...Zobrazit celý příspěvek

    @fenri
    Obecne s tim co pisete souhlas, ale precijen bych se pozastavil nad tim ze za priklad davate F-35 a ne raptor, kdyz F-35 mela a stale ma sve porodni bolesti prave proto kolik a jake verze se zaroven vyvijeli a kolik pozadavku to letadlo musi uspokojit.
    Druha fakticka, jedna vec je byt prukopnik, jako prvni stavet neco co nikdo predemnou nepostavil a tady snad uznate ze takova cesta je vzdy tezsi, a neco jine je delat neco podobne 15-20let pozdeji po tom co vidim co udelal muj konkurent a dost mozna mam i minimalne dilci pristup k vysledku vyvoje onoho soka. Netvrdim ze Rusko vlastni plany na F-22, navic s plany stroju a stroju na vyrobu stroju, ale tak nejak predpokladam ze Rusko na poli spionaze uplne nespi a minimalne k necemu si pricichlo. USA nemelo ve svem case k cemu pricichavat.

    V takovych podminkach je zdrzeni T-50 (do dnes nevime kdy to letadlo bude vyrabeno a nasazeno a co vsechno bude treba z puvodne planovanych schopnosti obetovat) za me proste horsi vysledek. Ne spatny, jde probuh furt o letadlo pate generace, ale proste horsi (cti, urcite ne dobry nebo chvalitebny).Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    12:36 12.04.2016

    Niko - zkuste porovnat dobu vývoje F-35 (od zahájení koncepčních prací po dosažení plné operační způsobilosti ve všech rolích, pro které byl plánován) a pak to srovnejte s T-50 a ...Zobrazit celý příspěvek

    Niko - zkuste porovnat dobu vývoje F-35 (od zahájení koncepčních prací po dosažení plné operační způsobilosti ve všech rolích, pro které byl plánován) a pak to srovnejte s T-50 a zohledněte míru investovaných prostředků. On ten vývoj T-50 není o nic pomalejší, než vývoj jiných, generačně porovnatelných strojů jinde. Zkuste nahodit příklad srovnatelného letadla, které bylo zavedeno do výzbroje v termínu, který byl při zahájení prací očekáván. Podobné projekty jsou dnes všechny ve skluzu. Dokonce projekty zásadně jednodušší. V aktuálním ATM máte hezký článek o K-2. Je až zarážející, jak nebyla Jižní Korea schopná (v podstatě) okopírovat německý powerpack a kolik miliard dolarů to stálo. A to se pohybujeme v technologické oblasti o několik řádů jednodušších, než je 6g letadlo.
    Mimochodem v "úplně nejlepší kondici" je málokteré letectvo. Možná Izraelské?
    Jo a jasně, dostal jsem za každý řádek 10 rublů. Kolik platí vám? Nechce se mi věřit, že to ze sebe děláte zadarmo...Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    12:23 12.04.2016

    Logik - je pro Vás problém pochopit poměrně prostou větu? Jasně píši, že války rozhoduje spíše nasazení, morálka, politika, strategie, taktika... než to, zda má někdo o 0.001% ...Zobrazit celý příspěvek

    Logik - je pro Vás problém pochopit poměrně prostou větu?
    Jasně píši, že války rozhoduje spíše nasazení, morálka, politika, strategie, taktika... než to, zda má někdo o 0.001% výkonnější zbraň. A vaše reakce? "Pokud chcete srovnávat zbraně..." Já nevím, ale snad i dítě by z mého textu pochopilo, že zbraně srovnávat nechci. Přímo a jasně píši, že to neustálé srovnávání je prostě technicistní onanie, poměřování si klacků... A vy z toho soudíte, že srovnávám zbraně. Hezké.
    Kdo konkrétně píšu, že Syrie je výstavka ruské moderny a jak to změní fakt, že většinu práce tam odvádějí stará letadla? Nepřipadáte si trochu mimo?
    Bojím se, že až se někdy zmíním, že Slunce je (+/-) kulaté, začnete tu psát sáhodlouhé ciráty na téma, jak jsem napsal, že Slunce je hranaté.
    K té Syrii - napsal jsem jasnou krátkou větu o Syrii a vy se čertíte, že to neplatí pro Irák. Ano, neplatí to pro Irák, neplatí to pro Zimbabwe ani pro Špicberky. Psal jsem o Syrii. Je to tak složité? Vyčítate Shaniovi, že když píše o F-35, že nepíše o SPADu či Mitsubishi X-2?Skrýt celý příspěvek

  • Stanyk
    12:06 12.04.2016

    Asi to tu zapadlo (psal o tom již Shania), ale pro polské letectvo bude hlavní zdroj rizika ruské systémy protiletadlové obrany, S-300, S-400 (a nižší kategorie), a nikoliv ruské ...Zobrazit celý příspěvek

    Asi to tu zapadlo (psal o tom již Shania), ale pro polské letectvo bude hlavní zdroj rizika ruské systémy protiletadlové obrany, S-300, S-400 (a nižší kategorie), a nikoliv ruské letectvo. Tyto systémy je Rusko schopno nasadit již nyní a mohlo odepřít přístup pro letadla ve značné území, jak se tomu stalo již v Sýrii. Proč by to nešlo zopakovat v oblasti Kaliningradu. A nešlo by o vyhlášení války, pouze hrozby, byť latentní, v případě použití takových systémů v případě eskalace nějaké krize. (a to že Rusko dokáže krizi minimálně eskalovat, na tom snad panuje shoda i mezi těmi, kteří tvrdí, že Rusko krize nevyvolává). Nevím do jaké míry je porušení mezinárodního práva (pravidelné) osvícení naváděcím radarem strojů cízího státu (třeba i civilních) na území mého státu.

    Tady bych chtěl připomenout, že samotná válka je prostředek politiky (C.v. Clausewitz), jeho poslední fáze. Ale politika za pomoci armády se dá dělat i bez samotné války, pochopitelně.

    Proto až přijde na řadu obnova letectva, tak se taková okolnost bude muset vzít v úvahu, minimálně stejně jako letka T50.

    Jinak docela by mě zajímalo, jak by k prodeji F-35 do ČR přistupoval USA za situace, kdy jsme sice členem NATO a EU, ale vrchní velitel naší armády (a hlavní adresát zpráv našich bezpečnostních služeb) jezdí do Ruska a Číny, inspirovat se jejich způsobu hospodářského růstu (viz. téma kradení technologií v Číně je notoricky známě).Skrýt celý příspěvek

  • niko
    12:06 12.04.2016

    Sokrates: Myslim, ze to, ze Rusi skor ci neskor vyvoj T 50 dokoncia je jasne a nikto to tu nerozporuje. Co bola podstata mojho a ak som dobre pochopil aj logikoho prispevkuje, ze ...Zobrazit celý příspěvek

    Sokrates: Myslim, ze to, ze Rusi skor ci neskor vyvoj T 50 dokoncia je jasne a nikto to tu nerozporuje. Co bola podstata mojho a ak som dobre pochopil aj logikoho prispevkuje, ze to bude s pravdepodobnostou bliziacou sa k istote neskor ako deklarovali a deklaruju. A teda, ze nasledujucich povedzme mozno 10 rokov sa nejakeho bojoveho nasadenia T 50 urcite nedockame. Nehovoriac o tom, ze ked odskocia Indovia, budeme radi, ak sa vobec niekedy dockame.
    Kolko lietadiel sa nasledne dostane do vyzbroje je dalsia hadanka. Faktom je, ze Rusi, napriek tomu, ze davaju na obranu 4 % HDP nemaju peniaze na rozhadzovanie. Okrem toho ich letectvo nie je uplne v najlepsej kondicii, ako si tu aj sam priznal. A kedze vsetci vieme o projektoch R 77, Mig 35 atd atd. Ktore boli vyvynute davnejsie, no pre nedostatok penazi sa dostavaju do vyzbroje az teraz, je absolutne opodstatnene pochybovat o rychlom zavedeni T 50 v nejakych väcsich poctoch. Cize T 50 je zatial rusky sen, ktory sa pomali (skutocne pomali) stava realitou.Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    12:05 12.04.2016

    logik: A z čoho mám vyvodzovať v akom stave je program PAK FA? Z tvojich rečí, ktoré nevieš podložiť absolútne ničím? Ja vychádzam z článkov na serióznych ruských weboch a z ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: A z čoho mám vyvodzovať v akom stave je program PAK FA? Z tvojich rečí, ktoré nevieš podložiť absolútne ničím? Ja vychádzam z článkov na serióznych ruských weboch a z odborných leteckých časopisov, ktoré sa snažia informovať celkom objektívne a nešíria žiadnu propagandu. Budeš tu dookola mlátiť prázdnu slamu alebo nás obšťastníš aj nejakým článkom, ktorý vyvracia, čo som uviedol v predchádzajúcich príspevkoch?Skrýt celý příspěvek

  • logik
    11:54 12.04.2016

    sokrates: Sorry, ale že nějakej článek napíše, že něco je, tak z toho vyvozovat - že to opravdu funguje - že to navíc funguje dle očekávání - že je to plně zaintegrováno do ...Zobrazit celý příspěvek

    sokrates: Sorry, ale že nějakej článek napíše, že něco je, tak z toho vyvozovat
    - že to opravdu funguje
    - že to navíc funguje dle očekávání
    - že je to plně zaintegrováno do palubních systémů
    - že jsou vychytány všechny zásadní problémy v konstrukci
    - že jsou vychytány vůbec všechny problémy v konstrukci

    Může dělat propaganda, ale rozumnej člověk to nedělá. Mezi prototypem zabudovaným do letadla - a do software letadla plně integrovaného produkčního typu - je daleko větší cesta, než mezi ničím a prototypem.

    Viz opět F35 - prototyp F35 vzletěl za čtyři roky vývoje. Vývoj trvá let dvacet a zdaleka není ukončen...Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    11:39 12.04.2016

    niko: Ja som nikdy netvrdil, že všetko ide podľa plánu. Celý program je v sklze, o čom informujú aj Rusi. Posledné prognózy hovoria o zahájení sériovej výroby koncom 2016 alebo v ...Zobrazit celý příspěvek

    niko: Ja som nikdy netvrdil, že všetko ide podľa plánu. Celý program je v sklze, o čom informujú aj Rusi. Posledné prognózy hovoria o zahájení sériovej výroby koncom 2016 alebo v roku 2017 a o zavádzaní do armády v 2019. Ten termín sa kľudne môže posunúť o ďalší rok. Ale ako je vidno z priložených článkov, množstvo technológií je už dotiahnutých takmer do konca a preto už dnes môžme povedať, že má bližšie k realite, ako ku snu. Ako som už uvádzal nižšie, je veľmi nepravdepodobné, že by T-50 v roku 2022 nadobudla plné operačné schopnosti, skôr len tie počiatočné. Taktiež si nemyslím, že už budúci rok budú mať K-77M, len poukazujem na to, že ten vývoj prebieha 10 rokov a je dosť pravdepodobné, že k 2022 ich mať budú. Su-35S, podobne ako Su-30, dnes skutočne nahrádzajú fyzicky a morálne zastarané MiG-29 a Su-27. Uvedom si, že na obrovskom ruskom území je asi 9 kľúčových základní, na ktorých je dislokovaných asi 400-500 stíhačov, vhodných do šrotu. Tieto počty nemôže slabá ruská ekonomika nahradiť drahými T-50, a to ani v polovičných množstvách. Úvaha o dvanástich PAK FA je však úplne scestná a vie to aj sám Borisov. Komu tento mediálny odkaz patril, môžme len špekulovať. Každopádne žiadna objednávka nebola znížená z 50 na 12, lebo žiadna neexistuje. Všetky tieto informácie v médiách sú len avizované plány ruského letectva, kontrakt bude uzavretý až po ukončení vývoja. 12 strojov je nelogických aj z hladiska toho, ako dnes Vzdušno-kozmické sily budujú svoju štruktúru. Na jednotlivých základniach sa snažia vytvoriť aspoň jeden pluk, pozostávajúci z dvoch 12-členných letiek. Nechcem sa tu hádať, koľko strojov Rusi nakoniec objednajú, príde mi to detinské. Ale bolo by od nich dosť hlúpe, keby po tom, čo investovali miliardy USD do vývoja, navýšili neúmerne jednotkovú cenu nákupom malého množstva lietadiel.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 7