Polská náhrada za MiGy-29 a Su-22 v roce 2022

Foto: Jedním ze zvažovaných letounů je i F-35 Lightning II. Cena za nákup a provoz je však enormní; ilustrační foto / Public Domain
Jedním ze zvažovaných letounů je i F-35 Lightning II. Cena za nákup a provoz je však enormní; ilustrační foto / Public Domain

Polské ministerstvo obrany připravuje jeden z největších vojenských tendrů v polské historii. Do roku 2022 začne vybírat náhradu za své letité stíhací bombardéry Su-22 a stíhací letouny MiG-29. Jedním z “vysněných” adeptů je americký víceúčelový stíhací letoun F-35A Lightning II.

Sovětské dědictví

Páteř polského letectva v současné době tvoří 35 jednomístných stíhacích letounů F16C Block 52+ a 16 dvojmístných F-16D Block 52+. Letouny jsou pro boj s letouny protivníka vyzbrojeny střelami AIM-9X Sidewinder a AIM-120C AMRAAM.

Polské F-16 jsou také ve spolupráci se zaměřovacím kontejnerem Sniper schopné útočit na pozemní cíle. Náš severní soused disponuje přesně naváděnou (GPS) municí vzduch-země JDAM (Joint Direct Attack Munition - GBU-31, GBU-38), laserem naváděné pumy rodiny Paveway III (GBU-22, GBU-28) a střelami s plochou drahou letu středního dosahu AGM-154 JSOW (Joint StandOff Weapon).

V minulém roce Polsko dokonce objednalo 44 střel vzduch-země dlouhého doletu AGM-158 JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile).

Na druhé straně v polském letectvu stále slouží 32 sovětských strojů MiG-29 a 18 strojů Su-22M4. Oba typy jsou však již notně zastaralé a je otázkou, kolik letounů má polská armáda skutečně letu schopných a jak se polskému letectvu daří udržovat výcvik.

Například MiG-29 je jedno z nejdražších letadel na provoz vůbec. Oficiálně musí stroj podstoupit generální opravu (zejména motor) pouze po 800 letových hodinách, což se nutně projevuje na leteckém výcviku pilotů. Údržbě nepomáhají ani vypjaté vztahy mezi Ruskem a Polskem.

Jak Su-22, tak i Mig-29y prošly dílčí modernizací. Su-22 lze používat v součinnosti s dalšími letadly NATO, ale bojová hodnota původně sovětských stíhacích bombardérů je velmi omezená. Polsko Su-22 především pro udržování leteckých návyků pilotů.

Lepší situace je u deset let mladších a modernizovaných MiGů-29. Avšak polské MiGy-29 nejsou víceúčelové letouny, ale pouze letouny pro vedení boje vzduch-vzduch. Původně frontové letouny MiGy trpí také malým dosahem a zastaralou avionikou a nemožností použít moderní zbraně.

Foto: Jedním z kandidátů je evropský výkonný stíhač Eurofighter Typhoon nabízený konsorciem Eurofighter Jagdflugzeug GmbH; ilustrační foto / Eurofighter Jagdflugzeug GmbH

Jedním z kandidátů je evropský výkonný stíhač Eurofighter Typhoon nabízený konsorciem Eurofighter Jagdflugzeug GmbH; ilustrační foto / Eurofighter Jagdflugzeug GmbH

80 nových letadel

Polsko již několik let hledá náhradu za oba sovětské typy. Podle posledních informací již polské letectvo dokončilo vypracování operačních požadavku na nové stroj. Polsko požaduje víceúčelový stroj schopný ničit vzdušné, pozemní i hladinové cíle. Požaduje se také plná kompatibilita se systémy NATO.

Podle Jerzyho Gotowala, bývalého velitele polského letectva, náš severní soused potřebuje nejméně 80 víceúčelových (dvě letky), plně vybavených a vyzbrojených letadel.

V současné době Polsko zavádí do výzbroje školní proudové letouny M-346A Master. První z osmi objednaných letounů (+ opce na čtyři další) M-346A Master Polsko získá v listopadu letošního roku.

Pro potřeby Polska v minulém roce italská firma Alenia Aermacchi představila bitevní verzi označovanou jako M-346 LCA (Light Combat Aircraft). Na polské výstavě Radom Air Show 2015 Italové předvedli model M-346 LCA s britskými střelami vzduch-země Brimstone. Na přání ale nebude problém letoun vybavit nejmodernější výzbroji vzduch-vzduch a země-vzduch (JDAM, Paveway).

Zajímavou možností jsou nabízené letouny Eurofighter Typhoon. Evropský dvoumotorový letoun vyniká především schopností nést velké množství zbraní i senzorů a letovými výkony. Nejnovější verze je pak schopna používat nejmodernější generací zbraní vzduch-vzduch i vzduch-země.

Neposledně nákup evropských strojů jistě velmi silně posílí politické postavení Polska v Evropě, a především postavení Polska vůči Německu (sídlo výrobce Eurofighter Typhoon). Dodejme, že politické hledisko u takto velkých nákupů hraje vždy jednu z hlavních rolí.

Nabízí se také nákup dalších letadel F-16, což je díky již zavedeným F-16 pro Polsko zřejmě nejlepší poměr výkonu a ceny. Obrovským kladem je připravené kompletní pozemní zabezpečení pro provoz stíhaček F-16 a vycvičený personál. Nejsou tak nutné výrazné investice do infrastruktury, jako u konkurenčních letadel.

Poslední verze stíhačky F-16V navíc vyniká nejmodernějším elektronickým vybavením a schopností nést poslední generací zbraní. F-16 se finančně a výkonově nalézá mezi nabídkou M-346 a Eurofighter Typhoon.

Snem polských generálů je pak nákup stíhaček 5. generace F-35 Lightning II. Nákup a provoz F-35 však dalece převyšuje možnosti současného polského vojenského rozpočtu. Podle deníku Defence24 tak není vyloučeno, že v případě nákupu F-35 (ale nejen F-35) polský obranný rozpočet vzroste výrazně nad 2 % HDP.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Daniel Koštoval: Vedoucí role Polska a modernizační projekty Armády ČR

Státní tajemník Ministerstva obrany ČR Daniel Koštoval poskytl rozhovor polskému vojenskému magazínu ...

MBT Revolution: Polsko modernizuje tanky Leopard 2A4

Do konce roku polské ministerstvo obrany podepíše smlouvu na modernizaci 142 německých tanků Leopard ...

Polsko couvá od nákupu vrtulníků H225M Caracal

Podle polského ministerstva obrany Polsko pravděpodobně odstoupí od nákupu francouzských ...

Modernizace polských tanků Leopard 2A4 má zelenou

Minulý týden německá firma Rheinmetall a polská Bumar podepsali dohodu o modernizaci polských tanků ...

Průlom v polsko-českém projektu bojového vozidla pěchoty?

Podle polského vojenského magazínu Defence24 polské ministerstvo obrany vážně zvažuje nákup ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Shania
    16:11 11.04.2016

    niko: to máš ale u každého stroje, pokud ho má pilot dokonale zvládnout, tak pilot potřebuje stovky letových hodin. Navíc to že F35 je daleko schopnější stroj neznamená že je ...Zobrazit celý příspěvek

    niko: to máš ale u každého stroje, pokud ho má pilot dokonale zvládnout, tak pilot potřebuje stovky letových hodin. Navíc to že F35 je daleko schopnější stroj neznamená že je komplexnější, vzhledem k důrazu na automatizaci.


    Program od 2012 nepřekročil budget a plní všechny hlavní termíny, to snižování ceny je tam dlouhodobě vidět.

    Tak USAF asi nebude mít nikdy za cenu F16 Block 50-52, ale za cenu bloku 60 + ano, jak říkám, modernější F16 budou stát víc a víc.


    Možná to sem nedávám dost často, ale tady máš projekce cen pro USAF

    http://www.f-16.net/forum/down...

    A tady je např prosincový SAR report

    http://www.f-16.net/forum/down... Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    15:46 11.04.2016

    Clanek: v tom co ukazala ta poslední se nase nazory nejspis lisi. U nas nastal jednorazovy sok. Ale na rozdil od polska jsme se rychle otrepali i bez masivni podpory mistnich ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek: v tom co ukazala ta poslední se nase nazory nejspis lisi. U nas nastal jednorazovy sok. Ale na rozdil od polska jsme se rychle otrepali i bez masivni podpory mistnich podniku..nyni je u nas nezamestnanost po nemecku nejnižší v Evrope. Polsko u ted na vrcholu cyklu ma takovou jaka u nas nebyla ni v te nejhorsi krizi. Realne zadluzovni se posedni dva roky v CR zastavilo. Polsku se teprve loni podarilo dostat schodek pod 3% tak není pod vzlastnim dohledem z EU.
    Ty jejich masivni investice do armády drzi desitky podniku nad vodou a snimi i desitky tisíc prac. mist. České podniky dokazi prosperovat i bez brich statnich zakazek.

    Me proste z toho vychazi ze pokud do roku 2022 prijde podobna krize tak se tenhle tendr neuskutecni.
    U nas ekonomiky není problém utratit za zbrojni zakazku 1-2 mld. euro akorat není takova politicka vule nicmene verim ze radary, delostelectvo´, vrtulníky a obrnence nakoupíme podle planuSkrýt celý příspěvek

  • niko
    15:08 11.04.2016

    Shania: No jedna vec je sa na F 35 naucit lietat a druha je naucit sa plne vyuzivat jeho schopnosti. Prave ta druha ma trvat niekolko rokov. Bolo to spominane aj v clankoch v AN. ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: No jedna vec je sa na F 35 naucit lietat a druha je naucit sa plne vyuzivat jeho schopnosti. Prave ta druha ma trvat niekolko rokov. Bolo to spominane aj v clankoch v AN. Prave preto je vycvyk na F 35 vyrazne drahsi ako na F 16. Aj ked tym F 35 bez debaty ziska vyrazne lepsie moznosti ako F 16.
    Cenu F 35 by som bral velmi opatrne. To co pises je predpokladana cena, ktora takmer urcite dodrzana nebude. Kedze ako vieme pri takychto projektoch sa budget standardne prekracuje. Nasledne mas dalsi vyvoj a dalsie modernizacne bloky atd. atd. A tiez nemam pocit, zeby isli F 35 na odbyt ako teple rozky. Ja tym poliakom tie F 35 zelam, no za cenu F 16 ich mat nebudu.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    14:55 11.04.2016

    nikdo: výcvik na 7 let, to slyším poprvé, máš prosím zdroj? Těch 200+ pilotů tím prošlo za podstatně kratší dobu, už jen proto, že před rokem natož dvěma lítali hlavně testovací ...Zobrazit celý příspěvek

    nikdo: výcvik na 7 let, to slyším poprvé, máš prosím zdroj?

    Těch 200+ pilotů tím prošlo za podstatně kratší dobu, už jen proto, že před rokem natož dvěma lítali hlavně testovací stroje. Co jsem viděl je, že základní výcvik je na tři měsíce.

    Cena F16 klesat nebude, jen a jen stoupá, obzvlášť s čím víc modernější avioniky ty stroje budou mít.

    To proč cena u F35 klesá o 2% za várku je proto, že vyrábí víc a víc strojů, výrobní proces dospívá a subdodavatelé můžou vyrábět velké série komponentů.

    Takže když se v 2011 vyrobilo 9 strojů, loni to bylo 45 a letos 53 a 2018 to bude 100-150... Tak cena jde díky tomu jde rapidně, za to F16 se už budou stavět jen male série.Skrýt celý příspěvek

  • JardaBrum
    14:09 11.04.2016

    Jestli půjde cena f 35 dolů (jak je plánováno) a cena ostatních ér nahoru (realita), budou f35 v roce 2022 lacnější než Gripeny. No, nevím............. Jo a budou vůbec nějaké f ...Zobrazit celý příspěvek

    Jestli půjde cena f 35 dolů (jak je plánováno) a cena ostatních ér nahoru (realita), budou f35 v roce 2022 lacnější než Gripeny. No, nevím.............
    Jo a budou vůbec nějaké f 35 k dispozici na trhu (alespoň pro Polsko)? Nejspíš ne. Takže sen zůstane snem. A F16 realitou.
    A že chcou poláci 80 bojových letadel? Nás je něco víc než čtvrtina - a 14Gripenů a 25Alk.. plus mínus.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    14:05 11.04.2016

    Poliaci nebudu kupovat 80 lietadiel. Dokopy tych lietadiel ma byt 80. Teda s uz existujucimi 35 F 16, to bude 45 lietadiel, ktore sa kupia.

    Poliaci nebudu kupovat 80 lietadiel. Dokopy tych lietadiel ma byt 80. Teda s uz existujucimi 35 F 16, to bude 45 lietadiel, ktore sa kupia.

  • flanker.jirka
    13:44 11.04.2016

    pro autora: od kdy tvoří 80 strojů dvě letky? S letkou o 40 strojích jsem se ještě nesetkal. KOLT: jo to by bylo až moc logické a jednoduché spojit se při nákupu s Poláky, ...Zobrazit celý příspěvek

    pro autora: od kdy tvoří 80 strojů dvě letky? S letkou o 40 strojích jsem se ještě nesetkal.

    KOLT: jo to by bylo až moc logické a jednoduché spojit se při nákupu s Poláky, třeba si oni nakonec vyberou Gripen E/F :-DSkrýt celý příspěvek

  • niko
    13:35 11.04.2016

    Shania: Treba ale povedat, ze klesanie ceny F 35 je planovane. Kto vie ci bude. A kto vie v akej miere. Taktiez treba povedat, ze klesat cena by mala logicky aj u F 16 V. Teda z ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: Treba ale povedat, ze klesanie ceny F 35 je planovane. Kto vie ci bude. A kto vie v akej miere. Taktiez treba povedat, ze klesat cena by mala logicky aj u F 16 V. Teda z toho vyplyva, ze F 16 bude stale lacnejsia varianta ako F 35. Nehovoriac o tom, ze vycvyk pilota na system F 35 je planovany tusim na 7 rokov. Kedze sa jedna o komplexny zbranovy system. S F 16 V by mali Poliaci vyrazne menej starosti, lepsiu cenu a stale by to stacilo na ruske protejsky.Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    12:57 11.04.2016

    Panowie Informacje należy tak interpretować - nie będzie żadnych następców Su 22M3/M4 Za MiG 29 zostaną kupione 32 samoloty wielozadaniowe. (Nowe) Czyli SP po 2022 - z 80 ...Zobrazit celý příspěvek

    Panowie

    Informacje należy tak interpretować
    - nie będzie żadnych następców Su 22M3/M4

    Za MiG 29 zostaną kupione 32 samoloty wielozadaniowe. (Nowe)

    Czyli SP po 2022 - z 80 maszynami...
    Tylko.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    12:56 11.04.2016

    @Juhelak Jake ekonomicke ukazatele myslite (a obzvlaste ve spojeni s krizi me to zajima)? Jestli neco posledni krize ukazala tak je to prave to jak dobre na tom Polska ekonomika, ...Zobrazit celý příspěvek

    @Juhelak
    Jake ekonomicke ukazatele myslite (a obzvlaste ve spojeni s krizi me to zajima)?
    Jestli neco posledni krize ukazala tak je to prave to jak dobre na tom Polska ekonomika, zamerena ne jen na export ale i na vnitrni spotrebu, narozdil od te ceske nebo slovenske je. Pokud dojde dalsi krize, muzeme vzit jed ze z nakupu nezbude nic v ceske kontline nebo na jihu od Tater, ale Polsko bude mit stale sanci.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    12:22 11.04.2016

    niko: ano, ale oni nebudou nakupovat f35 v 2019, v nejlepším případě v 2025. Takže cen F16 akorát půjde nahoru a F35 dolu. A ten rozdíl se ti pak ale rychle smaže, když pro F16 ...Zobrazit celý příspěvek

    niko: ano, ale oni nebudou nakupovat f35 v 2019, v nejlepším případě v 2025. Takže cen F16 akorát půjde nahoru a F35 dolu.

    A ten rozdíl se ti pak ale rychle smaže, když pro F16 pořídíš další nutné vybavení co má F35 v ceně.Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    12:21 11.04.2016

    nesrovnávejte CR s Polskem. Polsko je velka země má prostředky na takove velke nakupy. Na druhou stranu když srovnam ekonomicke ukazatele a vezmu v potaz ze do roku 2022 prijde s ...Zobrazit celý příspěvek

    nesrovnávejte CR s Polskem. Polsko je velka země má prostředky na takove velke nakupy. Na druhou stranu když srovnam ekonomicke ukazatele a vezmu v potaz ze do roku 2022 prijde s největší pravdepodobnosti alespoň jedna ekonomicka krize. Tak je CR na tom mnohem lip a vetsi sanci dávam na to ze se u nas v adekvátních poctech nakoupi většina planovanych věci, v Polsku vidim sanci ze většina planovanych tendru skonci u ledu.
    A Polákum urcite není moc co zavidet.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    12:02 11.04.2016

    Společný nákup Polsko/ČR připadne v úvahu pouze tehdy, když dopadne společný nákup BVP. A ten tomuto kontraktu předchází.

    Společný nákup Polsko/ČR připadne v úvahu pouze tehdy, když dopadne společný nákup BVP. A ten tomuto kontraktu předchází.

  • Clanek
    11:52 11.04.2016

    Evropskym letadlum nedavam temer zadnou sanci, precijen se Polaci dost jasne profiluji na USA (a ja se jim nedivim, na koho se muzou z evropy zkusenostma spolehnout, ze na Polsko ...Zobrazit celý příspěvek

    Evropskym letadlum nedavam temer zadnou sanci, precijen se Polaci dost jasne profiluji na USA (a ja se jim nedivim, na koho se muzou z evropy zkusenostma spolehnout, ze na Polsko nezanevre?) a zvlast v teto veleveledulezite zakazce bude hrat politika jasne prim. A pak to bude jen o F-16 vs F-35. Jednotkova cena bude pravdepodobne hodne podobna, otazka ale je co to vsechno kolem.
    Ty naklady na udrzbu dvou typu nelze jen tak slepe postavit proti nakladum na udrzbu jen F-16 (a dokoupeni dalsich F-16). Protoze ty F-35 (znovu, POKUD se osvedci) tu s Polakama budou dalsich 30-40 let tak ta rovnice v horizontu 20 let vypada nejak takto:

    1. moznost
    Udrzba aktualnich F-16 + nakup F-35 kolem roku 2020 + Udrzba F-35 + v case doletani F-16 dokoupeni dalsich F-35 jako nahrady a nasledne 2030 -> udrzba uz jen F-35

    anebo

    2. moznost
    Udrzba aktualnich F-16 + nakup dalsich F-16 kolem roku 2020 + kolem 2030 nakup dalsich F-16 jako nahradu za aktualni F-16

    V druhem pripade ma Polske letectvo v roce +-2030 jen F16, v prvnim pak jen F-35. Tak jako tak v delsim horizontu ceka polaky nakup letadel ne jednou (za migy a sucka), ale dva krat. Cena celeho prechodu na platformu F-35 misto prechodu na kompletni platformu F-16 tak jako tak asi bude drazsi, ale drazsi nejspis bude jen o to obdobi kdy se budou v pol. let. oba typy prekryvat.
    Vykonama to ale budou dva ruzne svety a prednost bych urcite dal te perpspektivnejsi platforme.

    No a CR, kolt promine, ale to snad ani v nejoptimistictejsich predstavach, ze by se snad CR s Polskem svezla na takoveto zakazce. CR ktera jde jasne po cene a vule tu neco investovat do armady tu existuje jen na papire (na Slovensku ani na tom papire), ta CR bude sedlat aktualni gripeny jeste drahne let.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    11:45 11.04.2016

    Shania: F 35 ma stat v roku 2019 83,5 mil $. A to je best case. Zase F 16 V som nasiel, ze by mal stat 65 -70 mil $. Aj ked su tieto ceny relativne. Rozdiel na kus je +- 20 mil $. ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: F 35 ma stat v roku 2019 83,5 mil $. A to je best case. Zase F 16 V som nasiel, ze by mal stat 65 -70 mil $. Aj ked su tieto ceny relativne. Rozdiel na kus je +- 20 mil $. To je pri 80 kusoch 1,6 miliardy $. Cize cenovy rozdiel je enormny. A to nepocitam, ze pri F 16 by uz mali vybudovane zazemie.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 6 z 7