Polské bojové vozidlo pěchoty Borsuk

BVP Borsuk; větší foto / Huta Stalowa Wola

Na polském vojenském veletrhu MSPO 2018 bylo podruhé vystaveno vyvíjené polské bojové vozidlo pěchoty (BVP) Borsuk (česky Jezevec) od firmy Huta Stalowa Wola (HSW). Klíčovou součástí vozidla je polský bezosádkový bojový modul ZSSW-30 (Zdalnie Sterowany System Wieżowy 30).

Varšava spustila vývoj vlastního BVP ze dvou hlavních důvodů. Zaprvé na trhu neexistuje dostupné BVP schopné plavby. Polská armáda přitom kvůli velkému počtu řek a vodních ploch požaduje obojživelné BVP. Druhým důvodem je posilování schopností polského vojenského průmyslu a nezávislost ve výrobě klíčových zbraňových systémů.

BVP Borsuk se de facto skládá ze dvou nezávislých podsystémů. Prvním je univerzální pásová platforma Borsuk, druhým domácí bojový modul ZSSW-30. Modul je určen jako pro BVP Borsuk, tak pro kolové BVP (KBVP) Rosomak. Vývoj platformy i modulu řídí firma HSW, člen polského koncernu PGZ (Polska Grupa Zbrojenowa). Do vývoje platformy i modulu jsou zapojeny i další firmy koncernu PGZ.

Smlouva mezi polským ministerstvem obrany a PGZ o vývoji vozidla Borsuk byla podepsána v roce 2014. Polské ministerstvo obrany poskytlo na vývoj vozidla již 75 milionů zlotých (443 milionů Kč). Vývoj modulu ZSSW-30 je ale finančně a organizačně oddělen od vývoje platformy ‒ smlouva o vývoji ZSSW-30 byla podepsána v roce 2013. Ostatně vývoj ZSSW-30 na rozdíl od platformy Borsuk je již prakticky ukončen.

V současné době se počítá s nákupem prvních 208 modulů ZSSW-30 pro vozidla Rosomak (180 modulů pro bojová a 38 pro průzkumná vozidla). Vojenské testy ZSSW-30 skončí v roce 2019 a instalace modulů na KBVP Rosomak začne v roce 2020. Výroba modulu pro BVP Borsuk se rozběhne s výrobou samotné platformy, ale není zcela jasné, zda půjde o stejné moduly jako na KBVP Rosomak. V podstatě tedy konstrukce ZSSW-30 musela být uzpůsobena pro KBVP Rosomak a naopak platforma Borsuk musí být uzpůsobena pro ZSSW-30.

V každém případě samá firma HSW oceňuje, že modul je čistě polské konstrukce a vyzdvihuje, i přes komplikace s vývojem, nabité know-how a celkový přínos z vývoje složitého zbraňového systému pro celý polský obranný průmysl. Ostatně HSW má v licenci vyrábět také hlavně amerických automatických kanónů Mk44 Bushmaster II ráže 30 mm pro moduly ZSSW-30.

Dlužno upozornit, že v současné době o takticko-technických vlastnostech BVP Borsuk nelze mluvit, protože finální podoba vozidla ještě není ukotvená ‒ vozidlo na MSPO 2018 je označováno jako předprototyp. Konečná vnější i vnitřní podoba vozidla bude známá až po vzniku skutečného prototypu, který zohlední současné vývojové testy (viz dále). Nicméně dle Bernarda Cichockieho, generálního ředitele společnosti HSW, je současný model velmi podobný chystaném prototypu a vizuálně se od konečného vozidla nemá příliš lišit.

Vývojáři HSW musí také při návrhu BVP Borsk myslet na další polské obranné programy, které budou součástí komplexu Borsuk. Jde například o vývoj polského systému řízení boje (BMS), aktivního systému ochrany (APOS), o projekt vojáka 21. století TYTAN nebo o další informační a kybernetické systémy. Vývojáři však nemohou čekat na dokončení těchto projektů a proto již nyní se počítá s rozšiřováním schopností BVP Borsuk v dalších samostatných krocích. Přitom je však nutné myslet na základní požadavek vozidla ‒ plavbyschopnost.


Detail bojového modulu ZSSW-30; větší foto / Huta Stalowa Wola SA

Právě plavbyschopnost je zásadním kritériem určující rozměry vozidla, jeho tvar a konstrukční uspořádání, hmotnost, použité materiály i konstrukci pohonu. Přitom Borsuk musí splňovat i požadavky na balistickou odolnost a ochranu proti IED, minám nebo dělostřeleckým granátům. Jak se polští konstruktéři vyrovnali s těmito často protichůdnými požadavky, zatím není známo.

Vozidlo má již za sebou první ostré testy ve vodě, kdy byla testována těsnost podvozku, stabilita a manévrovatelnost ve vodě, jakož i chování vozidla při vstupu a výstupu z vody. Testy byly prováděny s maketou modulu ZSSW-30 o stejné hmotnosti. Jedná se však prozatím o velmi rané testy. BVP Borsuk v plné konfiguraci rozsáhlé testování nautických schopností ještě čeká, včetně chování vozidla ve vlnách a silných vodních proudech.

Vozidlo má také za sebou ověřování trakčních schopností a počáteční testy balistické a protiminové ochrany. Výsledky testů se promítnou do nových návrhů podvozku vozidla a podlahové konstrukce, jak v prostoru posádky, tak v prostoru výsadku. HSW předpokládá, že výsledky testů (plavbyschopnost a balistická odolnost) budou zohledněny při stavbě dvou finálních prototypů. První prototyp bude postaven od nuly s přihlédnutím k získaným zkušenostem, pro stavbu druhého prototypu se využije současný model, který byl ukázan na MSPO 2018 i MSPO 2017. Na těchto dvou prototypech pak mají probíhat výzkumné práce současně, což zkrátí dobu vývoje.

Oba prototypy následně podstoupí ostré provozní zkoušky na testovacím polygonu. U jednoho vozidla, pravděpodobně druhého prototypu, se počítá s ostrou zkouškou protiminové ochrany, a to v plné konfiguraci, s figurínami posádky i výsadku.


Počáteční testy plavbyschopnosti BVP Borsuk; větší foto / Huta Stalowa Wola SA

Co se týče modulu ZSSW-30, existují nyní dva prototypy ‒ jeden je instalován na KBVP Rosomak a druhý na BVP Borsuk. Věž již úspěšně dokončila testovací střelby z automatického kanonu ráže 30 mm Mk44 Bushmaster II a provedla zkušební odpaly protitankových řízených střel (PTŘS) Spike.

Podle polského webu Defence24 firma HSW kromě základní verze BVP Borsuk o hmotnosti do 25 tun pracuje i na verzi s hmotností 35 tun, která není plavbyschopná, ale má mnohem lepší balistickou ochranu. Nicméně jedná se o neoficiální informaci a HSW vývoj těžší verze nijak nekomentovala.

Podle současných plánů vývoj BVP Borsuk skončí v roce 2021 a sériová výroba se rozběhne v roce 2022. Samozřejmě za předpokladu hladkého vývoje, stálosti požadavků armády a zejména bezproblémového dokončení vojskových zkoušek. Následně polské ministerstvo obrany rozhodne o tom, kolik vozidel a v jakém časovém rámci nakoupí.

Dlužno však dodat, že pravděpodobné je několikaleté zpoždění programu, což je ostatně železným pravidlem při vývoji všech nových složitých zbraňových systémů, i v těch nejvyspělejších zemích světa.

V současné době polská armáda provozuje 1200 zastaralých sovětských BVP-1. Zatím není jasné, kolik polské ministerstvo obrany BVP Borsuk nakoupí, hlavním kritériem samozřejmě budou peníze. Co se týče rychlosti výroby, dle několik roků starých studií je optimální tempo výroby pro polské ministerstvo obrany 50 BVP Borsuk ročně. Otázkou samozřejmě je, zda je firma HSW na jedné straně schopná takové rychlosti sériové výroby dosáhnout, na druhé straně, zda je polská armáda (s ohledem na výcvik, logistiku a zabezpečení provozu) schopná takové množství vozidel ročně přijmout.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bojové vozidlo Kurganěc-25 se chystá na vojskové zkoušky

V letech 2019 až 2021 ruská armáda získá neurčitý počet prototypů bojových vozidel Kurganěc-25. ...

NGCV: Nástupce bojových vozidel Bradley v roce 2026

V rámci programu NGCV (Next-Generation Combat Vehicle) americká armáda začne od roku 2026 nahrazovat ...

REPORTÁŽ: Polská vojenská výstava MSPO 2018

V polském městě Kielce ve středním Polsku se uskutečnila tradiční mezinárodní vojenská výstava MSPO ...

BVP PUMA přijede na DNY NATO do Ostravy v nejvýkonnější verzi PUMA S1

Bojové vozidlo pěchoty (BVP) PUMA S1 bude k vidění 15 - 16. 9. 2018 v rámci akce Dny NATO 2018 ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • rtep
    12:00 21.11.2018

    no nemohu mluvit za všechny ale acr má 4 brigádu kde jsou KOT Pandur a ty plavou slušně, takže za mně nasilné překročení je asi nasledovné, palbný přepad, nasledně utok KOT pandur ...Zobrazit celý příspěvek

    no nemohu mluvit za všechny ale acr má 4 brigádu kde jsou KOT Pandur a ty plavou slušně, takže za mně nasilné překročení je asi nasledovné, palbný přepad, nasledně utok KOT pandur s překročním řeky za palebného krytí neplavajících pasových BVP rozmístněných na břehu - jedno co se vybere puma, lynx cv 90 atd - nasledně vznik předmostí na které se zřídí most a nasledně KOT vytvářejí rozšíření předmostí, průniky do týlu, na druhém břehu se shromažduje a přesouvá po mostovce pasové BVP, tanky a ostatní technika
    aletrnativně pro podporu KOT po vylodění na druhém břehu se muže využít i přesun části MBT a BVP pomocí plavajících prámů než se postaví mostovka
    takhle bych si stručně to představoval já - problém je že to jednoduché a stručné bývá nejsložitější, přeci jen jediný protivník co kdy ukázkově spolupracoval byly legie u Cann, překročení řeky je vždy hop a nebo trop at už mame BVP co plave či co neplaveSkrýt celý příspěvek

  • wlko
    14:37 24.09.2018

    Chcel by som sa českých kolegov opýtať ako si teda predstavujú násilné prekročenie vodného toku bez plávajúcich OT/BVP? Ak chcete vybudovať most tak musíte predsa vybudovať na ...Zobrazit celý příspěvek

    Chcel by som sa českých kolegov opýtať ako si teda predstavujú násilné prekročenie vodného toku bez plávajúcich OT/BVP?

    Ak chcete vybudovať most tak musíte predsa vybudovať na protiľahlom brehu nejaké predmostie. Ostreľovať a bombardovať breh síce pomáha ale na krytie ženistov ktorí budú ten most stavať to proste nestačí. Je vhodné tam teda pred začatím stavby mosta dopraviť pechotu a je fajn ked to nieje iba na gumených člnoch.

    A čo sa týka plkov že tatry/jelcze/stary neplávajú... na to sa používajú práve pontonové mosty a prámy :)

    Vtipná je aj obsesia ťažkými BVP, ako keby malo to BVP slúžiť ako nejaký bunker na ochranu pechoty. Ako si teda predstavujete tú obranu? že prápor sa zakope v lajne a bude páliť po nepriateľovi? :D Ono to s tou obranou asi nebude tak jednoduché, aj tam je nutné manévrovať a predstavte si že občas sa vám do cesty nejaká rieka postaví :)

    To že schopnosť plávať nieje pre ačr dôležitá vlastnosť chápem, ale to nieje univerzálna doktrína pre každú armádu. To že poliaci chcú plávajúcu mechanizovanú pechotu (aj tú na pásoch) je pochopiteľné pre každého kto má aké také povedomie o geografii.

    A to že túto schopnosť chcú aj OSSR je pochopiteľné kedže od nášho južného suseda nás oddeľuje sčasti fakt veľká rieka, a tento náš sused z času na čas usilovne nacvičuje jej prekročenie :)Skrýt celý příspěvek

  • Tecka
    06:27 22.09.2018

    Jest decyzja o modernizacji 318 T72 w BUMAR

    Jest decyzja o modernizacji 318 T72 w BUMAR

  • Jura99
    18:31 20.09.2018

    KOLT: to je právě divné, že se žádný konflikt dosud neodehrál, kde by se plavby schopnost BMP využila. Raději dát přednost vyšší ochraně osádky. Moc se mi nezdá překonávat toky a ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: to je právě divné, že se žádný konflikt dosud neodehrál, kde by se plavby schopnost BMP využila. Raději dát přednost vyšší ochraně osádky. Moc se mi nezdá překonávat toky a budovat předmostí se strojem, který prostřelí velkorážný kulomet. Stejně přes vodu musí munice, phm a zásoby, takže se musí postavit most.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    10:40 20.09.2018

    Kolt Měrný tlak bych do debaty o plavání netahal, nejde tam jen o celkovou hmotnost, ale i plochu pásů, tedy i těžší BVP může mít stejný merný tlak jako lehčí BVP nebo dokonce ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolt
    Měrný tlak bych do debaty o plavání netahal, nejde tam jen o celkovou hmotnost, ale i plochu pásů, tedy i těžší BVP může mít stejný merný tlak jako lehčí BVP nebo dokonce nižší, p=m.a/S to netvrdím já,ale fyzika;) ostatně proto se těžce pancéřované stroje na pásy dávajíSkrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    07:16 20.09.2018

    KOLT to mas iste pravdu, ale nechcel by som sediet v sice plavbyschopnom, ale o to menej odolnom BVP ktore pojde prelamovat obrannu liniu protivnika za nejakou riekou ako ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT

    to mas iste pravdu, ale nechcel by som sediet v sice plavbyschopnom, ale o to menej odolnom BVP ktore pojde prelamovat obrannu liniu protivnika za nejakou riekou ako najtazsi utocny prostriedok lebo nic tazsie plavbyschopnost nemaSkrýt celý příspěvek

  • Arthur
    23:23 19.09.2018

    Lukas & KOLT: Ak teda Poľské a Slovenské pásové BVP si zachovajú plavbyschopnosť (prekonávanie vodných tokov plávaním) a České nie, tak aj keď je pre armádnych plánovačov ...Zobrazit celý příspěvek

    Lukas & KOLT:

    Ak teda Poľské a Slovenské pásové BVP si zachovajú plavbyschopnosť (prekonávanie vodných tokov plávaním) a České nie, tak aj keď je pre armádnych plánovačov absencia tejto spôsobilosti z hľadiska súčasných priorít ďaleko vzadu resp. sa na ňu neprihliadajú, de facto v budúcnosti resp. paralélne s akvizíciou zrejme vynúti nepriame výdavky na vyváženie tejto absencie v investovaní do zvýšenia (zefektívnenia) schopností ženijných jednotiek...Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:28 19.09.2018

    Před mnoha a mnoha lety jsem projel východní Polsko. Vůbec se požadavku na plavbyschopnost nedivím.... Navíc to není jen o tom, je to i o měrném tlaku na plochu, který je u lehkého ...Zobrazit celý příspěvek

    Před mnoha a mnoha lety jsem projel východní Polsko. Vůbec se požadavku na plavbyschopnost nedivím.... Navíc to není jen o tom, je to i o měrném tlaku na plochu, který je u lehkého vozidla prostě menší (pásy nejde rozšiřovat do nekonečna). I to je tam důležité.

    Jara, tak on se hlavně žádný konflikt v našich či polských podmínkách neodehrál v době, kdy takový vozidla plavbyschopná byla. Těžko tedy argumentovat tím, že to nikdy nikdo nepoužil.Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    21:47 19.09.2018

    Pro Nesher - za 20 alt prędzej zobaczysz "powrót Hitlera" w Niemczech (sfrustrowani Niemcy vs "islamscy imigranci") - niż faktyczne zagrożenie "dyktaturą" w Warszawie... Naprawdę ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro Nesher - za 20 alt prędzej zobaczysz "powrót Hitlera" w Niemczech (sfrustrowani Niemcy vs "islamscy imigranci") - niż faktyczne zagrożenie "dyktaturą" w Warszawie...
    Naprawdę mniej gazet a więcej informacji...

    Co do pływania...

    Forsowanie rzeki to wieloetapowa operacja...
    Nim zbudujesz most po którym przejada ciężarówki potrzebujesz zdobyć i opanować drugi brzeg...
    Czym to zrobisz? Na zachodzie robią desant wojsk powietrznodesantowych, a potem saperzy przeprawiają sprzęt i budują most...

    Łatwiej jest jednak bronić przyczółka piechocie zmechanizowanej... (Która wytrzyma 24h działań bez wsparcia logistyki)

    Ważna jest tez przepustowość - przez 1 most w godzinę przejedzie na przykład 100 pojazdów

    Mając pływające pojazdy w 1 godzinę przeprawisz nie 100 a 200 lub więcej pojazdów...
    A wiadomo - czas jest zawsze "problemem"

    Pływalność pojazdów nie oznacza konieczności modernizacji wojsk inżynieryjnych... Zwiększa tylko możliwości rozwiązania zagadnień taktyczno-operacyjnych.

    Kolejna sprawa to wozy inżynieryjne - przed budową mostu trzeba sprawdzić rzekę - czy na przykład dno nie jest zaminowane...

    Czym to zrobisz?
    Możesz wysłać saperów- nurków w zwykłych łodziach
    A możesz rozpoznać rzekę np. takim pojazdem
    http://i60.fastpic.ru/big/2013...
    http://i60.fastpic.ru/big/2013... Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    21:10 19.09.2018

    Radovan, chtěl bych tě požádat abys na mé příspěvky, min. do doby dokud se nenaučíš slušně chovat, nereagoval. Já si také o tvých příspěvcích v nichž vydáváš svoje pocity za ...Zobrazit celý příspěvek

    Radovan, chtěl bych tě požádat abys na mé příspěvky, min. do doby dokud se nenaučíš slušně chovat, nereagoval. Já si také o tvých příspěvcích v nichž vydáváš svoje pocity za realitu myslím své, ale diskutuji slušně. Nejsme u vás v hospodě.

    Jinak, pokud by Polsko mělo např. Pumy licenčně vyráběné v HSW, tak jim to dává více možností. Prostě pokud bude válka s Ruskem, tak bez ohledu na to zda se Německo přímo zapojí, pojede německý zbrojní průmysl na 110%, tedy zbyde něco i na spojence, když ne celé BVP, tak určitě ND. Němci rozhodně o přímou hranici s Ruskem nestojí. Navíc Němci (a kdokoli jiný) bude spíše preferovat, aby hlavní tíhu boje nesl někdo jiný, třeba právě Poláci, takže mohou být ochotnější pustit něco i mimo BW, pořád lepší než vlastním vojáci v igelitových pytlích.
    Ale pokud budou vojáci WP vycvičeni na Borsuku, Krabu atp., tak i když je budou třeba Němci ochotni podporovat, bude jim to dost k ničemu. Jinak ty 2% je pro tebe možná normální, ale dnes v to dávají jen Poláci, takže v našem regionu je to výjimka a bohužel Polsko se čím dál tím více vzdaluje normálnímu způsobu vlády, spolu s Maďarskem. Dnes je to spojenec, za dvacet let? Prostě ke každému kdo na sobě nenosí vlajku s modrým klínem bychom měli přistupovat opatrně, zvlášť je-li to soused
    a zvlášť je-li to soused, který do naší země v uplynulých 100 letech třikrát vpadl s armádou a z toho si dvakrát k tomu sehnal spojence, nacistické Německo a bolševické Rusko. Ale to platí obecně na všechny, ne jen na Poláky.

    A to plavání je vážně pitomost, v obraně je obtížně použitelné, v útoku možná více, ale pokud vím tak ani Jelcz a ani Star neplave.





    úSkrýt celý příspěvek

  • Jara
    20:43 19.09.2018

    Rase
    Se spožděním dík za info ze dnů NATO;)

    Rase
    Se spožděním dík za info ze dnů NATO;)

  • skelet
    20:35 19.09.2018

    Arthur: zahodilo se. Armáda ČR Šakala nechce, a dokud někdo nezafinancuje, tak jeho vývoj nebude pokračovat. A otázkou je, proč by pokračoval, když dalším vývojem by vzniklo zcela ...Zobrazit celý příspěvek

    Arthur: zahodilo se. Armáda ČR Šakala nechce, a dokud někdo nezafinancuje, tak jeho vývoj nebude pokračovat. A otázkou je, proč by pokračoval, když dalším vývojem by vzniklo zcela nové vozidlo. To že jej CSG stále nabízí ber jako nabídku maxima možného, z kterého si zákazník vyzobe co bude chtít. V jednotlivostech to není špatná modernizace, ale když se to dá dokupy, tak to už je na původní platformu moc.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    20:30 19.09.2018

    K tomu plavání, nevím o žádné bitvě mechanizovaných jednotek v historii kdy by někdo získal výhodu tím, že jejich OT nebo BVP přepluli řeku a udělali obchvat, důvod je asi prostý, ...Zobrazit celý příspěvek

    K tomu plavání, nevím o žádné bitvě mechanizovaných jednotek v historii kdy by někdo získal výhodu tím, že jejich OT nebo BVP přepluli řeku a udělali obchvat, důvod je asi prostý, co tam ty bevka na druhém břehu budou dělat bez paliva a munice? Čekat na odstřel jako kachny na rybníce?
    Takže to, že má Polsko hodně řek znamená, že holt musí mít přizpůsobenou taktiku a vybudované masivní logistické zázemí mech.praporů.
    Požadavek na plavání BVP je dle mého omluvou pro koupení méně kvalitnějsiho stroje, ale domácího. Nemám proti tomu nic je to Polské rozhodnutí proč ne, ale nazývejte to pravým jménem.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    20:28 19.09.2018

    ono BVP-2 se nemají šrotovat, ale zgenerálkovat a uložit. osobně si myslím, že nemuselo být špatné zvednout strop korby a celkově upravit korbu do podoby "MEXA" ps. škoda že už asi ...Zobrazit celý příspěvek

    ono BVP-2 se nemají šrotovat, ale zgenerálkovat a uložit. osobně si myslím, že nemuselo být špatné zvednout strop korby a celkově upravit korbu do podoby "MEXA" ps. škoda že už asi nejsou ty BVP-1, prý byly v lepším stavu. Věž zahodit a vytvořit na základě verzi se skříňovým minometem, ambulanci, nebo s RBS 70 NG (verze na vozidla) lehké VSHORAD. Zkrátka všechny ty verze kde je zbytečné plýtvat drahá podvozek drahého - těžkého BVP. Tato forma zužitkování starých vozidel má smysl, něco jiného ne. Pouhá generálka a uložení by se rovnalo skladování T-55, tedy taky archaismus. Pokud by tanky nahradilo vozidlo palebné podpory na novém podvozku, tak by ani nevadilo provozování dvou pásových platforem. Takoví Norové kupují ke svým CV90 nové vozidlo odvozené od PMMC G5 (což je takové nové M113). Mě osobně se představa Puma + Pumík (přestavba z BVP-2) docela líbí :-D

    Co jsem teď četl, tak ohledně Pumy, je doporučená výška vojáků v roji do 194 cm, u osádky 198 cm. Tedy pro drtivou většinu populace úplně v pohodě.

    Maximus:
    Samotný Borsuk tady nikdo nekritizuje, pro poláky docela fajn řešení (cena/výkon) a pro ně asi i lepší než jiná plavbyschopná IFV (korejské K21 a turecké mašiny). Pro ně jo, pro nás ne - u nás to chce těžkou mašinu, která bude částečně suplovat i tanky, kterých máme dost málo. Poláci se zkrátka můžou opřít o LeopardySkrýt celý příspěvek

  • Jara
    20:14 19.09.2018

    Arthur CSG toho propaguje a nabízí opravdu hodně, veskrze však pro vyspělou armádu nepoužitelný šrot, ten modernizovaný šakal je krásným příkladem ....... a nějaký reklamní článek ...Zobrazit celý příspěvek

    Arthur
    CSG toho propaguje a nabízí opravdu hodně, veskrze však pro vyspělou armádu nepoužitelný šrot, ten modernizovaný šakal je krásným příkladem ....... a nějaký reklamní článek v katalogu EA z toho bojový stroj neudělají, naopak je krásným příkladem zoufalství projektů této skupiny, kdy přišla k ohromnému majetku způsobem o kterém se nesmí mluvit a celý ho proinvestovala/promrhala, know - how mající podniky, které CSG ovládá je pryč a skupina do něho neinvestuje.
    Projekty, které tato skupina ve zbrojařství předvádí se omezuje na makety a paskvily typu šakal.

    Samozřejmě apatie ke zbrojarství ze strany našich vlád také nepomáhá, aby jsem byl spravedlivý. Ono prostě min jednou za 10 let toto odvětví potřebuje velký projekt jako byla ALČA nebo T72 M4 CZSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 4