Polské námořnictvo získá vrtulníky AW101 Merlin

Polské námořnictvo získá vrtulníky AW101 Merlin
Víceúčelový Merlin Mk2 Královského námořnictva určený zejména k vedení boje proti ponorkám. / Military Wiki (Zvětšit)

Po mnohaletém hledání nových námořních vrtulníků je rozhodnuto ‒ polské námořnictvo získá protiponorkové vrtulníky AW101 Merlin od společnosti Leonardo Helicopters. Vrtulníky v polském námořnictvu nahradí již notně zastaralé sovětské stroje Mi-14.

Podle původních představ měl jediný typ víceúčelového vrtulníku v polské armádě nahradit sovětské vrtulníky Mi-8, Mi-14 a Mi-17. V polské armádě létá 38 vrtulníků Mi-8/17, námořnictvo provozuje deset Mi-14 a dva Mi-17. V případě Mi-14 jde o dva vrtulníky Mi-14PL/R ve verzi pro pátraní a záchranu (SAR) a osm ve verzi pro protiponorkový boj Mi-14PL.

Polsko se snaží pořídit několik desítek nových vrtulníků minimálně od roku 2014. Původně Polsko vybralo francouzský typ H225M Caracal, ale v roce 2016 Varšava od nákupu odstoupila. Pro H225M se naopak rozhodlo Maďarsko.

Nedostatek moderních vrtulníků Varšava začala řešit v minulém roce, a to nákupem S-70i Black Hawk (vyrábí polská PZL Mielec) pro polskou policii a speciální síly. K první objednávce S-70i došlo v květnu minulého roku, kdy si polská policie objednala dva S-70i za 142 milionů zlotých (849 milionů Kč). V listopadu policie objednala třetí vrtulník. Dva S-70i si policie převzala již v minulém roce. Objednávka dalších dvou S-70i pro policii se očekává v letošním roce. Vrtulníky využijí především protiteroristické jednotky.

V lednu letošního roku došlo také k objednávce čtyř S-70i za 683,4 milionu zlotých (4,1 miliardy Kč) pro speciální jednotky polské armády. V ceně je logistická podpora, výcvik i nespecifikované speciální vybavení vrtulníků.

Nyní známe i nový typ vrtulníku pro polské námořnictvo. Dne 8. dubna zástupci ministerstva obrany a Leonardo Helicopters podepsali dohodu o offsetové spolupráci, která předchází podpisu finální dohody o dodávkách vrtulníků Merlin. Dodejme, že v únoru si námořnictvo mohlo protiponorkový Merlin vyzkoušet a otestovat.


S-70i pro polskou policii se vyrábí v PZL Mielec

Polské námořnictvo v první fázi získá čtyři protiponorkové Merliny s možností provádět SAR. Nicméně dodávky nějaký rok potrvají, proto byla vrtulníkům Mi-14 prodloužená životnost o další čtyři roky. Během těchto čtyř let, tedy do roku 2023, se očekávají dodávky prvních Merlinů a proškolení nových posádek a pozemního personálu.

„Hlavní smlouvu [o nákupu AW101] podepíšeme koncem tohoto měsíce, v dubnu tohoto roku. Jsem velmi rád, že po dohodě podepsané v Mielci o nákupu vrtulníků pro speciální jednotky [S-70i] máme připravenou a sjednanou další dohodu. Tentokrát bude podepsána ve Swidniku [PZL Swidnik]. Smlouva se týká vrtulníků pro polské námořnictvo, takže postupujeme tak, aby jsme dodavatelské smlouvy uzavírali se společnostmi, které vyrábí v Polsku [PZL Swidnik je součástí Leonardo Helicopters],“ uvedl polský ministr obrany Mariusz Blaszczak.

Cena za první čtveřici AW101 není známa (jednotková cena je zhruba 30 milionů dolarů), ale výše offsetů dosahuje 108 milionů dolarů. Součástí offsetové dohody je přenos know-how do polského průmyslu a především vytvoření lokálního Centra podpory provozu vrtulníků Merlin. Centrum zajistí plnou technickou podporu, servis a opravy vrtulníků Merlin. Leonardo Helicopters rovněž zajistí desetiletou technickou podporu a podpoří výzkum a vývoj na technické univerzitě v Gdaňsku. 

Nákup první čtveřice vrtulníků AW101 je ale teprve začátek, polské námořnictvo pro protiponorkový boj a úkoly SAR potřebuje nejméně další čtyři stroje.


Protiponorkové AW101 Merlin Mk2 Královského námořnictva

Potřeba velkých námořních vrtulníků se potvrdila v březnu letošního roku, když se výletní lodi Viking Sky porouchaly motory. Pomocí vrtulníků H225 Super Puma (civilní verze H225M Caracal) norští záchranáři evakuovali 463 lidí ‒ Super Puma pojme 24, Merlin až 38 pasažérů.

Polské námořnictvo má akutní problémy také s palubními vrtulníky SH-2G Super Seasprite, které operují z dvojice fregat třídy Oliver Hazard Perry. Vzhledem k již neexistující technické podpoře výrobce musí Varšava vrtulníky vyřadit, i když jsou teprve v polovině své životnosti.

Palubní vrtulníky, jako klíčový bojový prvek námořních jednotek, přitom polské námořnictvo potřebuje i pro další lodě, jako ORP Slazak (MEKO A-100) nebo plánované Miecznik a Czapla. Leonardo Helicopters má přitom díky dodávkám AW101 a výstavbě centra podpory velkou šanci dodávat námořnictvu i palubní vrtulníky, nabízí se například populární AW159 Wildcat.

Podle webu Defence24 mohou vrtulníky Merlin, resp. verze HH-101A Caesar určené pro SAR, bojové SAR (CSAR), evakuaci raněných (MEDEVAC), pro speciální operace nebo pro přepravu osob a nákladu, zamířit také k pozemním silám, kde doplní S-70i Black Hawk.

Zdroj: Defence24

 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nákup UH-60 Black Hawk pre Vzdušné sily OS SR

19. februára 2015 bola na stánkách americkej Agentúry pre obrannú a bezpečnostnú spoluprácu (Defence ...

Polsko nakoupí vrtulníky S-70i Black Hawk

Polský ministr obrany Antoni Macierewicz informoval o zájmu nakoupit 21 vrtulníků S-70i Black Hawk ...

S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních ...

S-70i Black Hawk pro polské speciální síly

Polské letectvo do konce roku převezme čtyři víceúčelové vrtulníky S-70i Black Hawk vyráběné v ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • meec
    09:20 11.04.2019

    Je to dobrá volba a řekl bych, že lepší nez dříve zamýšlený Airbus. Možná stojí za to zase otevřít otázku budoucnosti našeho vrtulnikoveho a dopravního letectva.
    Merlin by mi krásně zapadal do mé skromné představy:

    0 -> UH-1
    Sokol -> výhledově UH-1 (s jinou výbavou než u prvního nákupu)
    Mi-24 -> AH-1
    Mi-8/17/171 - AW101

    3 typy by snad mohli byt pro nás udržitelné...Pokud by vyhrál v nynějším tendru BH, tak už by se pravděpodobně větší stroj nepořizoval a to by byla škoda.

    Kolik Mi-8/17/17 slouží v Náměšti a kolik v Kbelích (mimo těch dvou salóních...)?

    • petres
      11:39 11.04.2019

      V Náměšti by mělo být 16 Mi-171š a ve Kbelích asi 8 Mi-8/17 celkem, ale nevím to přesně k dnešnímu dni.
      Jako výhodu u typů AH-1Z a UH-1Y vidím shodnost dílů z 85%, takže by se daly počítat téměř jako jeden typ.
      AW-101 je dost drahý na provoz, tak bych raději viděl H-92 nebo raději CH-47F (prostě vrtulník s rampou). CH-47 v porovnání výkon, nosnost/náklady na provoz vychází z těžších vrtulníků velmi dobře.

    • Rase
      12:58 11.04.2019

      Osobně si myslím, že pro naše potřeby je úplně v pohodě kombinace H-92 (jak zmiňuje petres) a H-145M. Tohle je docela levná kombinace a to jak na nákup, tak i na provoz. Bitevník se stejně nepořídí (a když, tak úplně stačí A129) a nejspíš ani nic většího.

      • meec
        14:25 11.04.2019

        V H-92 nebo Ch-47 taky nevidím problém. Šlo mi hlavně o to, aby byly zachovány schopnosti "většího vrtulníku s rampou".

        H-145 je evidentně v tuto chvíli mimo hru. V případě, že by se koupil UH1, nedávalo by v bitevní variantě kupovat cokoliv jiného než AH1. Souhlasím však, že tato kapacita není v našem případě u vrtulníku nezbytná. Je však nutné pak řešit kapacity u L-159 nebo něčeho bezpilotniho, ale to je na jinou debatu...

      • RiMr71
        14:32 11.04.2019

        ...evropské voňavky a hurdisky nebrat! :)

        • KOLT
          15:08 11.04.2019

          H145M jako trochu větší obdobu Little Birdů klidně, ale nečekat od nich víc. Tedy SF, průzkum, omezená bitevní podpora. Větší vrtulníky pak jednoznačně souhlas, je potřeba brát vojenské stroje. Teď to údajně vypadá, že místo UH-1Y koupíme UH-60! Pokud bychom k tomu časem přidali menší stroj (právě H145M) a Mi-171 nahradili něčím s rampou, tak budeme mít slušné vrtulníkové letectvo.

          Jestli má smysl pořizovat i bitevní vrtulníky, nejsem schopný posoudit.

          • Clanek
            19:47 11.04.2019

            Ja doufam ze ACR do UH-60 nepujde, to by znamenalo stejny vyber jako OSSR a to by u Jura99 zavanelo asystolii. Kdyby pak v budoucnu klapla u ACR delostrelcu jeste EVA/Zuzana2, tak to je na bypass. No a jeste pak nedejboze vymenit gripen C za F16V a to se snad rovnou zapsat do poradniku na schrittmachra. :))

          • Rase
            22:36 11.04.2019

            Jo, UH-60 by byl super, akorát sme je měli koupit už dávno se Slováky

  • VlaLang
    09:00 11.04.2019

    Polsko - potraviny strašný, zbraňové akvizice z posledních let skvělé! :) Velká gratulace, pokud je ta cena reálná, tak je to velmi dobrá akvizice. Pokud ještě klapnou ty F35A (za slušnou cenu), máme o důvod víc závidět.

    • Ludra
      11:03 11.04.2019

      Po opakované vlastní zkušenosti jsem toho názoru, že, alespoň podle výběru v běžných samoobsluhách typu Biedronka (něco jako u nás Coop, či JIP), jim můžeme závidět i ty obyčejné potraviny. Druhá věc je, že to, co si u našich severních sousedů objednají jejich zákazníci (naši prodejci), to prostě dostanou.
      Co se týká akvizic MO, asi dnes bude jednodušší vyjmenovat, kterému z blízkých států závidět nemusíme..

  • Rase
    19:24 10.04.2019

    Koukal sem, a čtyři vrtulníky AW101 mají vyjít poláky na zhruba 90 mil euro (2,3 mld Kč), tedy jednotková cena cca 576 mil Kč, což je myslím více než slušné - snad až málo. Jde o cenu, kterou udávají polská média, tak ji berte s rezervou.

    https://defence-blog.com/news/...

    Když koukám na ty ceny za S-70i, tak je zajímavé, že osekaná verze (pro policii) vyšla na cca 400 mil Kč, ale pro speciální jednotky již lehce nad miliardu. Ty ceny hrozně lítají a to ani jedna z verzí nenese zbraně (?). Jsem zvědavý na cenu za vrtulníky (jakékoliv) pro AČR, pokud se někdy něco pořídí.

    • Ludra
      21:22 10.04.2019

      Pořizovací cena vypadá opravdu až neuvěřitelně, snad je tam nějaká sleva (možná za nějaké úlitby státu vůči závodu ve Swidniku?). Každopádně za ty peníze pořídit tak propracovaný námořní stroj určitě stojí. I přes výrazně vyšší provozní náklady oproti konkurenčním typům (provoz 3 turbín - zejm. pokud půjde o RTM322 od RR - to bude muset Marynarka wojenna sáhnout poněkud hlouběji do kapes)..

  • Shelmik
    19:09 10.04.2019

    Může mi prosím někdo moudrý a vzdělaný vysvětlit ve zkratce jaký je zasadní technický rozdím mezi námořní a klasickou vojenskou helikopterou , protože snad všichni používají rozdílné druhy .

    • Miroslav
      19:26 10.04.2019

      Sú vybavené špeciálnou detekčnou technológiou. Napríklad radar, detektor magnetických anomalií, ponorné echo. A vyzbrojené sú protiponorkovou výzbrojou (torpéda, hlbinné nálože...) spravidla vo vnútri. Napríklad Mi-14 je námorná verzia Mi-8/17 a výzbroj má v nákladnom priestore

      • JP--
        20:34 10.04.2019

        + ochrana před mořskou vodou.

    • balm
      19:30 12.04.2019

      Většinou se jedná o modifikace původních verzí, pro které se musí upravit výkon a efektivita motorů, generátorů, reduktorů, zdrojových jednotek, startování, ... apod. Výkonné vybavení elektronické vybavení vyžaduje vyšší výkon elektrického napájení a musí být upravené i motory (nejde jen tak posílit napájení). Zpravidla se vyvíjí i účinnější lopatky z odolných materiálů (působení počasí a mořské vody) se zvýšenou odolností proti zásahu blesku např.: Británie má bohaté zkušenosti s dopravními vrtulníky Super Puma, do kterých to šlehá při cestách k ropným plošinám a klasická kompozitní konstrukce neodolala (nehoda byla zdokumentována). Lopatky dále musí mít efektivnější vybíjení a upravený tvar pro vyšší stabilitu ve visech za nepříznivého počasí (klesání a přistávání na kývajících se lodích), zvýšené stabilizátory a kompenzátory podvozku. Dále se do dutých částí konstrukce přidává kompenzační nádrže - jednak z důvodu změny těžiště, ale také jako větší objem nouzového paliva a výjimkou nejsou ani automatické plováky v podvozkových šachtách, které umožní posádce bezpečněji opustit těžký stroj při nouzovém přistání na moři (u některých strojů tvoří plovák celé břicho a stroj se udrží na hladině).