Polské transportéry Rosomak pro slovenskou armádu?

Scipio
Bojové vozidlo pěchoty Scipio s věží TURRA 30 na výstavě IDET 2015; větší foto / Archiv autora

Slovenský ministr obrany Martin Glváč a jeho polský kolega Tomasz Siemoniak vedou rozhovory o prodeji polských obrněných vozidel Rosomak slovenské armádě. Polské a slovenské firmy dokonce na výstavě IDET 2015 představily společný projekt kolového bojového vozidla pěchoty Scipio. 

„Nutně potřebujeme kolová obrněná vozidla. Je to náš cíl do konce roku," řekl slovenský ministr obrany Glváč rádiu Expres. Slovensko projevuje zájem o osmikolová obrněná vozidla. Poptávaný počet ani konfiguraci vozidel však ministr neupřesnil.

Zda Slovensko skutečně nakoupí polská vozidla Rosomak, záleží na rozsahu zapojení slovenských firem do projektu. „Diskutujeme o možnosti spolupráce slovenského průmyslu na projektu. Pokud nebudeme do konce června úspěšní, vypíšeme otevřené výběrové řízení," vysvětluje Glváč.

Podle slovenských novin Denník N slovenská armáda do konce roku nakoupí pro jeden prapor 30 vozidel Rosomak. Konfigurace vozidel, ať už zbraňová, nebo elektronická, není známa. S velkou pravděpodobností však zbraňové systémy, při uzavření dohody, dodají slovenské firmy.

Na výstavě IDET 2015 jsme mohli vidět polsko-slovenské bojové vozidlo pěchoty Scipio, osazené slovenskou bezosádkovou věží TURRA 30 od firmy EVPÚ. Scipio využívá platformu polského kolového obrněného transportéru Rosomak. Je pravděpodobné, že slovenská armáda nakoupí vozidla v této konfiguraci.

Stanice TURRA 30 využívá původní 30mm sovětský kanon 2A42, známý z vozidel BVP-2 (volitelně americký Mk 44 Bushmaster II), a spřažený kulomet. Věž lze vybavit i protitankovými nebo protiletadlovými řízenými střelami. V úvahu připadají izraelské SPIKE nebo ruské KONKURS.

Polská armáda podepsala v roce 2002 smlouvu z finskou Patriou na nákup 690 vozidel AMV. V Polsku nese vozidlo AMV označení Rosomak. Do konce roku 2022 získá polská armáda dalších 307 vozidel Rosomak 8×8.

V roce 2013 polská firma Wojskowe Zaklady Mechaniczne (WZM) obdržela plná licenční práva na výrobu a prodej vozidel Rosomak (do roku 2023). Servis je firma oprávněna poskytovat až do roku 2052. WZM získala také volnost v integraci výzbroje nebo ve výběru budoucích průmyslových partnerů, například slovenských.

Polský průmysl finskou AMV pouze nekopíruje, ale provedl na vozidlu desítky konstrukčních změn. Ve výsledku jde o vozidlo s jinými takticko-technickými parametry. Hlavní změnou, díky úpravě vnějších rozměrů, je schopnost vozidel Rosomak transportu pomocí strojů C-130 Hercules a schopnost plavby.

Zdroj: Dzienik Zbrojnny, N-Dennik

Nahlásit chybu v článku


Související články

Slovensko směřuje k JAS-39 Gripen

Vzdušné síly Slovenské republiky v blízké budoucnosti s velkou pravděpodobností získají švédské ...

Slovenské tápanie vo vrtuľníkovej hmle

Od vyhlásenia ministra Martina Glváča o možnosti nákupu nových vrtuľníkov pre slovenské letectvo na ...

Obrněný transportér Piranha V pro Dánsko

Dánská armáda získá několik stovek kolových obrněných transportérů Piranha V od švýcarské firmy ...

IDET 2015: TITUS na podvozku TATRA 6x6

Blíží se jeden z nejvýznamnějších veletrhů obranných technologií – IDET 2015, který se bude konat ve ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Jura99
    13:08 20.05.2015

    saracen: porovnáváte dvě odlišné filozofie, otevřená zbraňová stanice na Panduru má mnoho výhod, mj. v depresi kanonu, což vůbec není špatný parametr při boji na kratší vzdálenost ...Zobrazit celý příspěvek

    saracen: porovnáváte dvě odlišné filozofie, otevřená zbraňová stanice na Panduru má mnoho výhod, mj. v depresi kanonu, což vůbec není špatný parametr při boji na kratší vzdálenost od vozidla. Rovněž poskytuje nejasný cíl, zatímco do zakryté věže je každý zásah do černého, zde je šance, že projektil zrovna proletí "dírou". No a říct, že na nové vozidlo použijeme kanon "jen" 80% úrovně je poměrně velká chyba, nové má být špičkové, armáda je malá, nemůže si dovolit plýtvat personálem a bojovou neefektivitou jako armády třetího světa. Též co sovětská munice, nevadí?Skrýt celý příspěvek

  • Juraj
    12:51 20.05.2015

    Ja sa napriklad tesim na tieto stroje a ked ich bude zase viac viac bude to len dobre len by som chcel vediet kam tie prve kusy pojdu

    Ja sa napriklad tesim na tieto stroje a ked ich bude zase viac viac bude to len dobre len by som chcel vediet kam tie prve kusy pojdu

  • saracen
    12:50 20.05.2015

    Jura99: Neviem z čoho vychádzate pri porovnávaní 2A42 a Mk.44, ale až tak tragické to zďaleka nie je. Ak sa mýlim tak ma opravte, ale domnievam sa, že ruský kanón pri porovnaní s ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99: Neviem z čoho vychádzate pri porovnávaní 2A42 a Mk.44, ale až tak tragické to zďaleka nie je. Ak sa mýlim tak ma opravte, ale domnievam sa, že ruský kanón pri porovnaní s USA kanónom je tak na 80% jeho úrovne a to určite nie je až také zlé. Na IDETE vystavujú TURRA 30 s maketou Mk.44. Od začiatku výrobca deklaroval možnosť použitia oboch typov. Určite je to lepšia veža ako tá na českých Panduroch z hľadiska balistickej ochrany a kamery si tam môžrte dať také na aké máte peniaze. Inak bez výrobcu tejto veže by nefungovali ani české modernizované tanky.Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    12:24 20.05.2015

    Na cviceni ground pepper bol rosomak vystaveny osobitne od ostatnej techniky a generalita si ho hodnu chvilu obchadzala. 2a42 , skoda tej ocele z ktorej je ten kanon vyrobeny. ...Zobrazit celý příspěvek

    Na cviceni ground pepper bol rosomak vystaveny osobitne od ostatnej techniky a generalita si ho hodnu chvilu obchadzala.
    2a42 , skoda tej ocele z ktorej je ten kanon vyrobeny. Rusi ho maju na tych demonstratoroch nahodeny lebo nemaju nic ine.Skrýt celý příspěvek

  • BoudiSVK
    12:04 20.05.2015

    Jura99 : jedine co mame moderne je delostrelectvo. Ale aj tomu by bolo treba nejake radary. Inak vsetko ostatne treba menit.

    Jura99 : jedine co mame moderne je delostrelectvo. Ale aj tomu by bolo treba nejake radary. Inak vsetko ostatne treba menit.

  • cccp
    11:59 20.05.2015

    mně 2a42 nepříjde zas tak špatný, jinak by se ho přece rusové nerozhodli zavést na svých nových obrněných vozidlech, když už mají novější 2a72

    mně 2a42 nepříjde zas tak špatný, jinak by se ho přece rusové nerozhodli zavést na svých nových obrněných vozidlech, když už mají novější 2a72

  • Jura99
    10:55 20.05.2015

    Bílá kniha je ze dne na den zastaralá, nevím jestli se nepletu, ale Bílá kniha AČR (asi z roku 2010) neviděla v dohledné době žádného nepřítele v Evropě, takto ošklivě se spletla. ...Zobrazit celý příspěvek

    Bílá kniha je ze dne na den zastaralá, nevím jestli se nepletu, ale Bílá kniha AČR (asi z roku 2010) neviděla v dohledné době žádného nepřítele v Evropě, takto ošklivě se spletla. OSSR se musí zcela přezbrojit, nelze použít téměř nic (možná Zuzany a pár nákladních aut). Ovšem bylo by dobré se vyhnout vážným chybám, jako by bylo použití věže TURRA. Pokud jde o CZ805, tam se chyba neudělala :), stačí si přečíst, jak dopadly G36 v Bundeswehru.Skrýt celý příspěvek

  • peterLuk
    10:54 20.05.2015

    Podľa článku by tam mohol byť aj Bushmaster, nie? Súhlas, sovietsky kanon je už za zénitom, ale veža nieje taká tragédia, či? Teoreticky by sa u nás dala vyvinúť aj nové, nie? ...Zobrazit celý příspěvek

    Podľa článku by tam mohol byť aj Bushmaster, nie? Súhlas, sovietsky kanon je už za zénitom, ale veža nieje taká tragédia, či? Teoreticky by sa u nás dala vyvinúť aj nové, nie?

    Ináč Butters, súhlas. Proste si Glváč zmyslí alebo dostane ponuku a druhý deň už sa nakupuje. Bez koncepcie, bez plánu. Biela kniha síce existuje, ale akýsi plán, stratégia tam chyba... MOSR samotné nevie čo chce... Ja som rád za podporu domáceho priemyslu, len by to chcelo ho očistiť od korupcie a opäť sa niekam posunúť vo vývoji.Skrýt celý příspěvek

  • SeaWolf
    10:42 20.05.2015

    butters: určitě upřednostňuji Česko - Slovenské projekt před ostatními, ale Šakal je podle mě jen hraní Českých a Slovenských firem na strunu prohlubování vzájemné spolupráce, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    butters: určitě upřednostňuji Česko - Slovenské projekt před ostatními, ale Šakal je podle mě jen hraní Českých a Slovenských firem na strunu prohlubování vzájemné spolupráce, ale o prachy jde až na prvním místě. Osobně bych byl pro, aby se oba státy dohodli na nějakém BVP ( ASCOD, CV 90 nebo jiný západní typ ) a na výrobě případně koupi se podíleli společně. Šakal dobré řešení určitě není. TURRA v sestavě v jaké se představuje "no comennt" ať to vyrábí kdokoli.

    PS: Na Pandura sice vojáci nadávají a Polskou Patrii vychvalují .... no když jsem se ptal v čem je problém tak to nebylo nic podstatného. Takže bych to za sebe viděl 50 / 50.Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    10:38 20.05.2015

    Biela kniha existuje a vychádza sa z nej. Máš pravdu, zatiaľ to vyzerá ako skôr svojvôľa ministra Glváča... Tiež mi tu chýba istá koncepčnosť, už keď rezort obrany bude do roku ...Zobrazit celý příspěvek

    Biela kniha existuje a vychádza sa z nej. Máš pravdu, zatiaľ to vyzerá ako skôr svojvôľa ministra Glváča... Tiež mi tu chýba istá koncepčnosť, už keď rezort obrany bude do roku 2020 dostávať oveľa viac financií....
    Čo sa týka modernizácie-kúpy pasovej techniky, tak s tou sa v najbližších 5 rokoch nepočíta. Osobne som nepočítal v najbližšej dobe ani s modernizáciou kolesovej techniky...priorita bola letectvo, radary...
    Uvidíme, kam sa OS SR posunú v najbližších rokoch...Skrýt celý příspěvek

  • butters
    10:25 20.05.2015

    @Karlos73 Aby sme si rozumeli, ja som vsetkymi desiatimi, aby sa modernizovala armada a navysil rozpocet pre MO. Ale nech potom nakupy priebiehaju podla nejakej dopredu ...Zobrazit celý příspěvek

    @Karlos73
    Aby sme si rozumeli, ja som vsetkymi desiatimi, aby sa modernizovala armada a navysil rozpocet pre MO. Ale nech potom nakupy priebiehaju podla nejakej dopredu zadefinovanej strategie, nech je to podlozene odbornymi analyzami a formou vyberovych konani. A nie ze rano sa Glvac zobudi a zmysli si ze kupi 700ks CZ805, potom 9 vrtulnikov bez vyzbroje, 3 gripeny... a vsetci z generalneho stabu len priblblo prikyvuju, aky je ten minister super. Naco sa potom robila Biela kniha?

    Btw veza TURRA je samozrejme hlupost a je tam iba preto, aby si politici nazbierali nejake body, ze podporuju slovensky priemysel a zamestnanost. Ale pevne verim, ze je to signal, ze sa upustilo od napadu zaviest do armady SAKAL.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    10:08 20.05.2015

    Po této informaci je na řadě Excalibur, aby prohlásil, že ve VOP Trenčín vyrobí podvozky Panduru a věž TURRA, když už tam musí být, osadí také. Pak jedině, že by Poláci též ...Zobrazit celý příspěvek

    Po této informaci je na řadě Excalibur, aby prohlásil, že ve VOP Trenčín vyrobí podvozky Panduru a věž TURRA, když už tam musí být, osadí také. Pak jedině, že by Poláci též přenesli výrobu Rosomaku na Slovensko. Jinými slovy soutěž dodavatelů, která by se Slovensku mohla jen finančně vyplatit. Též bych na místě Slováků zvážil návaznost na nákup pásových BVP, u Excaliburu se nejspíš schyluje k výrobě Ascodu, co nabídnou Poláci, těžko říct, ale případná kompatibilita zbraňových systémů u kolové i pásové techniky by byla jen k lepšímu.Skrýt celý příspěvek

  • peterLuk
    10:07 20.05.2015

    Nemám rád Smer a Glváča, naopak, ale som rád, že si konečne spomenuli, že máme niečo ako OSSR. Aspoň jedno pozitívum kríza na Ukrajine priniesla... Zaujímavé je, koľko zmlúv, ...Zobrazit celý příspěvek

    Nemám rád Smer a Glváča, naopak, ale som rád, že si konečne spomenuli, že máme niečo ako OSSR. Aspoň jedno pozitívum kríza na Ukrajine priniesla...

    Zaujímavé je, koľko zmlúv, tendrov a dohôd sa uzatvára - teraz, na konci volebného obdobia. Som rád, že chcú využívať kapacity slovenského priemyslu. Zaujímalo by ma len, odkiaľ nato chcú nabrať financie, keď pred dvoma rokmi bol problém vôbec zaplatiť servis Migov, o nejakej modernizácii potom áno nemohla byť reč a teraz zrazu obrat o 180 stupňov... Len odkiaľ nato vziať? Roky zneužívania armády len ako prostriedku na obohacovanie sa proste nedajú vynahradiť za rok...

    Rosomak je zaujímavé vozidlo, osobne sa mi páči viac než Pandur, zvlášť s vežou Turra. Bude zaujímavé sledovať "súboj" Pandura s Rosomakom o miesto v OSSR, obom sa pripravuje miesto, ajkeď predpokladám, že víťaz je už vybratý...Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    09:58 20.05.2015

    Butters, skôr vidím nekoncepčnosť v predošlých vládach, ktoré rezort obrany odstavili na vedľajšiu koľaj. Keď napríklad za Radičovej vlády sa financovanie armády dostalo pod 0,9% ...Zobrazit celý příspěvek

    Butters, skôr vidím nekoncepčnosť v predošlých vládach, ktoré rezort obrany odstavili na vedľajšiu koľaj. Keď napríklad za Radičovej vlády sa financovanie armády dostalo pod 0,9% HDP. Predošlé vlády (a teraz jedno či HZDS,Pravica, SMER), do roku 2014 (Walese summit NATO), rezort armády a OS SR dobačovali do stavu, v akom sú dnes...modernizácia je nevyhnutná (viaceré systémy sú na hrane a po životnosti).Buď to budeme lepiť 20 rokov, alebo sa to spraví s menšími počtami techniky v kratšom čase...
    Tieto nákupy sú financované z mimo rezortných peňazí, z kapitol ministerstva financií a NBS (rezervy ). Veď na to bola v Anglicku vytvorená prvá národná banka, aby sa mala z čoho financovať armáda a prípadné vojny....
    Slovensko sa zaviazalo, že do roku 2020 navýši rozpočet na armádu na 1,6% z HDP.Skrýt celý příspěvek

  • Muhaha
    09:42 20.05.2015

    „Nutně potřebujeme kolová obrněná vozidla. Je to náš cíl do konce roku ... Pokud nebudeme do konce června úspěšní, vypíšeme otevřené výběrové řízení," vysvětluje Glváč. Tak, ...Zobrazit celý příspěvek

    „Nutně potřebujeme kolová obrněná vozidla. Je to náš cíl do konce roku ... Pokud nebudeme do konce června úspěšní, vypíšeme otevřené výběrové řízení," vysvětluje Glváč.

    Tak, tak. Já sice nejsem žádný tiper, ale dovolím si odhadnout, že úspěšní budou.

    Jak na tyhle vejlupky přijde "potřeba", jde vše stranou.
    Peníze se najdou, zdroje tu jsou.

    Kanon 2A42 nemá cenu vůbec komentovat.Skrýt celý příspěvek

  • butters
    09:30 20.05.2015

    To som chcel napisat, som zvedavy kde na to vezmu peniaze, kedze doteraz nevysvetlili ako chcu financovat nakup vrtulnikov (v rozpocte MO na to peniaze nie su ani nahodou)... Inak ...Zobrazit celý příspěvek

    To som chcel napisat, som zvedavy kde na to vezmu peniaze, kedze doteraz nevysvetlili ako chcu financovat nakup vrtulnikov (v rozpocte MO na to peniaze nie su ani nahodou)... Inak dalsi velky obchod a opat BEZ TENDRA.

    btw v min. obrany Glvac sa vyjadril o novej hufnici EVA: "Dúfam, že keď prejde vojskovými skúškami, bude zavedená do výzbroje Ozbrojených síl SR."
    zdroj: http://www.sme.sk/c/7812894/gl...

    Hlavne ze par rokov dozadu chceli vyradit z vyzbroje Zuzany, lebo nemali peniaze na udrzbu a teraz chcu zavadzat dokonca novy typ. Bananistan. Uplne nekoncepcne nakupy len na uspokojenie spriaznenych firiem.Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    09:24 20.05.2015

    No nevím, tohle plave stejně jako pandur, takže pochybuji, že by balistická ochrana byla větší a osadit to touhle věží je podle mě totální blbost. S tímto kanónem nejsou spokojeni ...Zobrazit celý příspěvek

    No nevím, tohle plave stejně jako pandur, takže pochybuji, že by balistická ochrana byla větší a osadit to touhle věží je podle mě totální blbost. S tímto kanónem nejsou spokojeni ani rusové.
    Myslím, že pandur neřekl poslední slovo, protože díky EA bude zapojení slovenského průmyslu větší a tuhle věž tam určitě osadit můžou také, ale možná, že chlapci podcenili lobby.Skrýt celý příspěvek

  • BoudiSVK
    09:22 20.05.2015

    Myslim ze tura bola osadena s tymito zbranamy lebo sa vyrabaju na slovensku. Na seriovom vozidle budu asi zbrane nato. Inak kde nato chce smer zobrat peniaze? Helikoptery, Radary, ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslim ze tura bola osadena s tymito zbranamy lebo sa vyrabaju na slovensku. Na seriovom vozidle budu asi zbrane nato. Inak kde nato chce smer zobrat peniaze? Helikoptery, Radary, Gripen, Rosomak a este aj ta hufnica EVA...Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    09:12 20.05.2015

    Jura99, presne toto som chcel napísať... TURRA 30 využívajúca sovietske zbraňové systémy (ako kanón 2A42 a rakety KONKURS ) je už out. Firma Evpu z Novej Dobnice by mala ponúknuť ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99, presne toto som chcel napísať... TURRA 30 využívajúca sovietske zbraňové systémy (ako kanón 2A42 a rakety KONKURS ) je už out. Firma Evpu z Novej Dobnice by mala ponúknuť vežu so zbraňovými systémami západnej proveniencie. Čo sa týka KTO Rosomak, je to vyborny stroj, a pre OS SR by bol idealne IFV.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    08:59 20.05.2015

    Rosomak je dobrý stroj, ale osadit ho věží využívající sovětský kanon či dokonce raketami Konkurs je cesta zpět.

    Rosomak je dobrý stroj, ale osadit ho věží využívající sovětský kanon či dokonce raketami Konkurs je cesta zpět.

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 4