Polsko urychluje nákup 32 víceúčelových letadel F-35A Lightning II

Polsko urychluje nákup 32 víceúčelových letadel F-35A Lightning II
F-35A Lightning II australského letectva / Creative Commons (Zvětšit)

Polské ministerstvo obrany již zaslalo žádost o informace (Letter of Request) americké vládě ve věci nákupu 32 víceúčelových taktických stealth letadel F-35A Lightning II. Polsko nákupem F-35A výrazně zvýší své schopnosti v oblasti leteckého boje vzduch-vzduch, vzduch-země, elektronického boje, průzkumu i velení a řízení leteckého boje.

Polsko od roku 2015 v rámci programu Harpyje hledá nástupce 28 frontových stíhaček MiG-29 a 32 stíhacích bombardérů Su-22. První informace o zájmu Polska nakoupit letouny páté generace F-35A se objevily v roce 2017. Hlasy o potřebě nakoupit nová letadla zesílily v minulém roce po nehodách stíhaček MiG-29.

Na začátku letošního roku ministr obrany Mariusz Blaszczak uvedl, že Polsko „co nejrychleji“ nakoupí 32 stíhaček páté generace, tedy F-35A Lightning II. Dříve se přitom mluvilo o nákupu 48 až 64 letadel, či dokonce 80 letadel. V dubnu letošního roku viceadmirál Matthias Winter, šéf kanceláře Pentagonu pro program F-35, potvrdil jednání o dodávkách F-35A do Polska (a Rumunska).

Nákup F-35A se uskuteční pomocí programu zahraničního vojenského prodeje FMS (Foreign Military Sales), přes který americká vláda dodává do zahraničí nejpokročilejší zbraňové systémy. Společně s letouny Polsko nakoupí logistické a výcvikové systémy.

Zaslaná polská žádost o informace podrobně definuje požadavky na letoun F-35, jakožto i podmínky nákupu, provozu v polském letectvu a rozsah technické a materiální podpory ze Spojených států. Americká pozitivní odpověď na polský zájem se očekává v následujících měsících. Poté, co americká agentura pro obrannou spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency) schválí prodej letadel F-35A Lightning II do Polska, se dozvíme specifikace letounů, nakupované zbraně i maximální cenu kontraktu. Varšava pak začne vyjednávat konkrétní dodávky techniky a výslednou smluvní cenu.

Pokud se nákup F-35A dotáhne do konce, polské taktické letectvo v následující dekádě pro bojové operace využije:


F-35A již působí ze základen ve Spojených arabských emirátech

Polsko tedy nakoupí dvě letky F-35 ‒ s nákupem první letky F-35A se počítá do roku 2026. Podle Richarda Edwardse, viceprezidenta Lockheed Martin pro mezinárodní prodej, ale první letka polských F-35A může dosáhnout počáteční operační připravenosti (IOC) již v roce 2024.

V rámci prodeje si polští specialisté budou moci podrobně prostudovat F-35A a polští piloti začnou několik let předem výcvik na amerických F-35A přímo ve Spojených státech.

„Není pochyb o tom, že letadlo páté generace je odstrašujícím nástrojem,“ uvedl v úterý Blaszczak novinářům. „Moje poslání jako ministra obrany se zaměřuje na tři priority. Za prvé, polská armáda musí být početnější, za druhé musí být vybavena nejmodernějším vybavením a za třetí musí být silněji zakotvená ve strukturách Severoatlantické aliance.“

Blaszcak také připomněl další klíčové modernizační projekty poslední doby. Jde především o nákup protiletadlových a protiraketových systémů středního dosahu Patriot a nejnovějších prostředků velení a řízení protivzdušné obrany IBCS (Integrated Air & Missile Defense Battle Command Systém), nákup raketometů HIMARS a pokračování nákupů samohybných houfnic Krab, samohybných minometů Rak a nákladních vozidel Jelcz. Polské ministerstvo obrany nakoupilo také první vrtulníky Black Hawk pro speciální jednotky a AW101 Merlin pro námořnictvo.

Polsko patří mezi sedm zemí NATO s největším poměrem vojenských výdajů k HDP. V minulém roce Polsko na obranu vydalo 2,02 % HDP a plánuje výdaje dále zvyšovat. Jen do roku 2026 na modernizační projekty hodlá utratit 185 miliard zlotých, což je 1,1 biliónu korun nebo 47 miliard dolarů.

Díky F-35A polské letectvo revolučně zvýší své schopnosti. Na druhou stranu, skutečné problémy začínají až po nákupu takto složitého zbraňového systému. Klíčovou výzvou bude především dosažení odpovídající bojové připravenosti. Ostatně v současné době pouze 27 % letadel F-35 (na celém světě) je připraveno pro plnohodnotné bojové nasazení. Další výzvou bude vyčleňování (v příštích 30 až 40 letech) dostatek finančních prostředků na provoz a modernizace flotily polských F-35.

Jak přitom informoval polský magazín MilMag, podle opoziční poslankyně Joanny Kluzik-Rostkowské (PO-KO; Občanská platforma - Občanská koalice) je pouze 19 polských letadel F-16C/D (40 %) připraveno k okamžitému bojovému nasazení. Není ale jasné, zda poslankyně mluvila o aktuální nebo dlouhodobé bojové připravenosti polských F-16.

Zdroj: MilMag, Defence24

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Polsko vybralo stíhačky M-346 Master

Polské ministerstvo obrany se rozhodlo nakoupit italské cvičné stíhačky M-346 Master od firmy Alenia ...

AGM-158A JASSM pro Polsko

Polská armáda pro své stíhačky F-16C/D Block 52+ objednala 40 střel s plochou drahou letu AGM-158A ...

Konec Su-22 a MiG-29: 80 nových letadel pro Polsko

Polské letectvo řeší aktuální nedostatek moderních bojových letadel. V novém desetiletí Polsko musí ...

Program Harpyje: Stíhačky F-35A Lightning II pro Polsko

Podle deníku Defense News plánuje Polsko v roce 2025 v rámci programu Harpyje nakoupit stíhačky ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Tecka
    13:05 01.06.2019
  • otecko
    10:35 30.05.2019

    Aby všechny ty nákupy a hlavně provoz ufinacovali. Přijde mi, že toho chtějí najednou příliš moc, na ekonomiku jejich země.

  • Shania
    08:53 30.05.2019
    • (0)
    Oblíbený příspěvek

    palo satko:

    Nedavno vysel report ktery obsahuje I nejake nove detaily (je to pripadne na konci reportu) o udrzbe. Tohle jsem postnul nedavno na palbe:

    Hill AFB jako první operační základna F-35A má o 30% mechaniku víc než je požadováno, nadstav je kvůli tréninku personálu pro další operační základnu Eielson AFB na Aljašce.
    To ale jde do provozních nákladů F-35, které tak zvyšují o 30%. Podle reportu by tohle mělo být vyjmuto z provozních nákladů.

    Další problém je, že jen 44% mechaniku je plně kvalifikováno a dosáhnout požadovaných 50% je problém, protože 92% strojů je Code 1 (víc dále), takže pro nedostatek poruch mají málo příležitostí se zlepšovat… Což vyřeší buď horší code 1 (víc poruch) a nebo vyšší operační tempo.

    V prosinci 2018 48 strojů na Hill AFB měla udržitelných 92% Code 1 (prý lepší něž jakýkoliv (US) 4 a 5 gen stroj v jakékoliv fazi života) 

    Code 1 - žádná porucha při přistání
    Code 2 - menší potíže, které ale neznamená že stoj není schopen plnit misi
    Code 3 - porucha, která vyžaduje opravu.

    86% avioniky je za panely, které nepotřebují replikaci LO těsnění.

    Většina code 3 poruch by se dala vyřešit během několika hodin, pokud jsou náhradní díly a technická data k dispozici.

    14% panelů vyžaduje replikaci LO těsnění a to zabere od několika hodin do několika dní, LO údržba je ale to stálé mnohem snazší něž u F-22.

    Bohužel některé code 3 závady můžou odstavit stoje na delší dobu…
    Z 46 strojů se jim to stalo u 6. Takže na 86% strojů zůstalo musí lítat víc.

    Problém je tu hlavně s ALIS a s některými poruchami, které vyžadují Action Request (AR) s podrobnějšími informacemi jak problém řešit, případně přímo speciální LM team je vyslán, aby problém řešil, což může trvat dlouho přes 30dní.

    Přestože měli pouze 86% strojů k dispozici, dařilo se jim držet 72% dostupnost.

    Mnohem víc informací v reportu.

    https://www.heritage.org/sites...

    https://youtu.be/NAc_Uld7L0k...

  • xstandis
    20:59 29.05.2019

    Meli bychom se po F-35 zacit pomalu poohlizet i my. Pronajem Gripenu skonci v r. 2027 a uprimne receno kolem r. 2030 verze C/D i s upgradama nebude zadna hitparada. Verze E/F nebude vzhledem k male seriove vyrobe jiz konkurence schopna vzhledem k F-35, zejmena s ohledem na implementaci cehokoliv nadstandardniho, to si bude muset cely proces atestace a implementace zaplatit zakaznik. I kdyz to ted nezni moc uveritelne, tak F-35 bude patrne nejlevnejsi volba s ohledem na jeho masove rozsireni(moznost sdileni logistiky s ostatnimi letectvy a snizenim jednotkove ceny).

    • Poly
      10:09 30.05.2019

      S tím, jak stávající vláda extrémně rozhazuje a populisticky rozdává peníze, budeme za případné E/F ještě vděční. Popravdě doufám, že F-35 nebude. Tanky, BVP, dělostřelectvo, radary, helikoptéry,... a ještě k tomu ne právě levné F-35 s drahým provozem? Letadla jsou na lítání a ne aby kvůli nedostatku financí stály v hangáru a nebo lítaly pouze na přehlídkách.

      • Jirosi
        12:42 03.06.2019

        Vojenské stíhací letectvo je na válku!

        Vláda rozdává peníze? U většiny se nejednalo ani o dorovnání inflace na dřívější stav. Bohužel se, ale opět nezavedla průběžná valorizace. Takže se nůžky opět budou rozevírat.

  • HonzaH
    16:45 29.05.2019

    No a co, AČR možná nakoupí helmy. Tedy když se to napočtvrté povede. Vy toho naděláte s pár letadýlkama.

  • palo satko
    15:57 29.05.2019
    • (15)

    Nuž Poliaci sa chystaju na vitaznu vojnu s Ruskom (ako byva ich historickou povinostou), tak sa rozhodli pre "zazračnu" zbran. Len ako vždy je problem s Nemeckom. Bez Nemecka to nedava zmysel a Nemcom sa nikdy nechcelo bojovat po boku Poliakov. A teraz už vobec nie, ked Rusi použili zbrane zvane Nord Stream I. a II. .
    Poliaci si mali počkat na europske lietadlo.

    • GlobeElement
      16:08 29.05.2019

      Myslíš to německé? Výhoda by byla v čem?

      • palo satko
        16:49 29.05.2019
        • (14)

        Vyhoda? Prečo si bohaty Američan a bohaty Poliak kupuju Mercedes a nie Cadillac? Lebo Mercedesy su všestranne lepšie. Nemecke gulomety su lepšie, nemecke pusky su lepšie, nemecke tanky su lepšie, vlaky, dopravne lietadla, nemecke pivo je lepšie .... mam pokračovat?

        • Nesher
          16:57 29.05.2019
          Oblíbený příspěvek

          A ve všech těch německých výrobcích (krom toho piva) je americká elektronika a bůhví co ještě.

          • palo satko
            17:22 29.05.2019
            • (12)

            Kup si Mercedes a zdvihni kapotu. Odmontuj kryty a čitaj .... Ano posledny model Mercesu Ačka ma americky čip Nvidia. Ale nie pre motor, ani nie pre brzdy, ale pre zabavu. Môžeš si pokecat s autom. Americka elektronika asi nebude velkou vyhodou, ked tu v članku píšu, že pre boj je spolobila len 1/3 vyrobenych F-35. Predstav si, že by brzdil len každy treti novy Mercedes.

          • satai
            17:29 29.05.2019

            @palo

            A tak stranou Mercedes... kolik to bylo pro Eurofigtery stejnou dobu po zavedení?

          • Nesher
            18:16 29.05.2019
            Oblíbený příspěvek

            Palo ty jsi vážně neskutečný demagog. Zůstaňme u letadel, bez amerických komponent by nevzlétlo jedno jediné evropské vojenské či civilní letadlo.

          • palo satko
            19:37 29.05.2019

            Nesher,
            možno som demagog, ale ostatne americke lietadla funguju, len F-35 je nejake čudo. Proste aj americka technika sa meni a nie všetko sa vydari. Minule tu bol o tom članok. Citujem "Samozřejmě první na ráně je největší zbrojní projekt všech dob, nákup víceúčelových letounů F-35 Lightning II. Vývoj F-35 skončil oficiálně v dubnu minulého roku, ale Pentagon na letounu stále eviduje 900 nežádoucích odchylek." Ten članok som nepisal ja, ale americki demagogovia.
            https://www.armadninoviny.cz/p...

          • jj284b
            20:05 29.05.2019
            Oblíbený příspěvek

            Palo Satko: Typhoony funguju? V Luftwaffe maju bojovu pripravenost pod 20%... vacsina strojov je este prvych serii a je nemodernizovatelna...

          • palo satko
            20:57 29.05.2019

            jj284b ,20:05 29.05.2019
            Typhoony funguju? Otazka znie: Nefunguju preto, že su neopravitelne? Blbost. Každa vec sa da opravit, je to len otazka času a penazi! Takže nefunguju preto, lebo Nemci proste necitia nutnost vytrieskat miliony na rovnaku pohotovost ako pri vojnovom stave?
            Nemecko na svoje vyzbrojovanie ani zdaleka nevyuživa svoje ekonomicke zdroje čo sakramentsky vadi Američanom. Takže si polož otazku: Je chyba v lietadle alebo v politike, presnejšie ochote minat peniaze na armadu? Skor v tej ochote. Preto sa ani nehrnu do kupovania F-35.

          • logik
            00:53 30.05.2019
            Oblíbený příspěvek

            "Nefunguju preto, že su neopravitelne? Blbost. Každa vec sa da opravit, je to len otazka času a penazi!"
            Nu, a teď si zjisti alespoň základní fakta, proč mají F-35 malou bojeschopnost. Přesně ze stejného důvodu: Pentagon dává málo peněz na jejich údržbu, protože preferuje rychlé vyrobení dalších letounů.

        • satai
          17:08 29.05.2019
          Oblíbený příspěvek

          A všimnul sis toho, že to evropské letadlo neexistuje?

          • palo satko
            19:39 29.05.2019

            Ani Airbus kedysi neexistoval.

        • RiMr71
          17:43 29.05.2019
          Oblíbený příspěvek

          ...ty mi připomínáš jednoho kolemjdoucího kolegu v klasické firemní IT debatě Windows versus Apple - "já tomu o čem se tu bavíte sice vůbec nerozumím ani nevím co to znamená, ale vím, že Apple je lepší!"

          • palo satko
            19:40 29.05.2019

            To, že F-35 ma problémy tvrdim len ja?

          • jj284b
            20:09 29.05.2019
            • (0)
            Oblíbený příspěvek

            "problemy" F35 pramenia z rychleho zavadzania do vyzbroje, kedy nie je cas na vyrobu nahradnych dielov ale cela vyroba sa koncentruje na maximalizovanie poctu vyrobenych lietadiel... to u Typhoonov nehrozi.. 80% Typhoonov Nemeckej Luftwaffe je neschopnych letu uz dlhodobo, vacsina z nich pochadza z prvotnych serii.. Rakusania ktori pouzivaju rovnake stroje sa ich idu zbavovat lebo su pre nich pridrahe na prevadzku.

        • GlobeElement
          07:38 30.05.2019
          Oblíbený příspěvek

          Mercedesy možná, ale letadla ne. O tancích se dá taky s úspěchem pokračovat.

          Ale má otázka byla myšlena spíše strategicky s ohledem na tvé tvrzení, cituji: "Len ako vždy je problem s Nemeckom. Bez Nemecka to nedava zmysel a Nemcom sa nikdy nechcelo bojovat po boku Poliakov" - tak proč by se Poláci měli v letadlech spoléhat na Němce, kterým se podle tebe po boku Poláků bojovat nechce?

          • GlobeElement
            07:41 30.05.2019

            O tancích se dá pochybovat... :)

          • palo satko
            08:38 30.05.2019

            Buducnost Polska sa môže vyvyjat dvomi smermi. Polsko pochopi svoje miesto v Europe a bude mierovou europskou krajinou, alebo si Polsko bude liečit svoje dejinne mindraky a tym padom môže byt zdrojom napätia a pri nahromadeni omylov aj vojny s Ruskom. Ja osobne si myslím, že druhy vyvoj je realnejši a Američania ich v tom "blbnuti" podporuju a Poliaci nakupuju americke zbrane mysliac si, že si Američania budu v ich zaujme palit prsty s Ruskom.
            Vyvoj a vyroba europskeho tryskača s Nemcami a Frantikmi je ale uplne niečo ine. Aj ked to nemusi byt hned ekonomicky vyhodnejšie než priamy nakup, ale mat podiel na tryskači ma vyhody v tom, že bude lepšie vyhovavat europskym podmienkam, bude mat lepšiu logistiku a zasobovanie ND, lepšiu možnost upgrade v "spoločnom podniku" než pri "ukolovani" americkeho vyrobcu. A hlavne, a to plati aj pre Česko a Slovensko: Sme spolutvorcami europskej politiky, ekonomiky a môžeme byt aj špičkoveho vyvoja a vyroby. Čo sa bude diat, vieme nielen predvidat ale aj ovplyvnovat. U Američanom to začina pripominat hru vabank, podla toho ako sa pan prezident zobudi, vid mlady Bush a dnes Trump. Proste nemecka racionalita a europska politika obrusi polske snahy hlupo mavat šabličkou a dopraje mojim vnukom radostnu mladost. :)

          • GlobeElement
            10:50 30.05.2019
            Oblíbený příspěvek

            palo - to jsou zase kydy

            Patrně sis nevšiml, že Polsko s Ruskem vůbec nesousedí. Sousedí s Ukrajinou, Běloruskem a Litvou. OK, na severu je Kaliningrad, ale to bylo východní Prusko a ne Polsko, takže Polsko nemá žádný důvod s Ruskem válčit. Ledaže bys předpokládal, že Rusko napadne Ukrajinu a Bělorusko a pohltí je - pak by se Polsko muselo připravit na ruskou agresi, což dělá preventivně již nyní.

            Z hlediska průmyslu je úplně jedno, zdali spolupracuju na francouzském nebo americkém letadle. Na rozdíl od toho francouzského to americké již existuje a pokud potřebuju posílit letectvo, je volba existujícího letounu jaksi logičtější, než neexistujícího.

            A osobně jsem rád, že Polsko posiluje, ještě ho budeme potřebovat. A že z toho má Rusko a jeho přisluhovači pupínky, to je jen vítaný bonus.

          • palo satko
            13:39 30.05.2019

            GlobeElement,
            popros nieko blízkeho, aby ti ukazal na mape Kaliningrad. To je take ruske mesto v oblasti, ktora priamo hraniči s Polskom. Inač sa čudujem, že Česi nežiadaju jeho pripojenie k českim zemim. Založil ho Přemysl Otakar II.

          • GlobeElement
            14:02 30.05.2019
            Oblíbený příspěvek

            palo - asi je to moje chyba, nemám dělat odstavce s více než třemi řádky. V tom příspěvku, na který se snažíš reagovat, stojí doslova toto:

            "OK, na severu je Kaliningrad, ale to bylo východní Prusko a ne Polsko, takže Polsko nemá žádný důvod s Ruskem válčit. "

            Čemu na této větě nerozumíš?

          • palo satko
            20:41 30.05.2019

            Poliaci nemali dôvod valčit s Rusmi už v čase Boleslava Chrabreho, ale vieš ako to chodi. Nenavist voči Rusom je narodny fundament.

          • PavolR
            07:57 31.05.2019

            palo satko: Čo tu melieš o nenávisti? Boleslav intervenoval v prospech svojho ruského zaťa, ktorého zvrhol zo stolca jeho mladší brat - išlo vlastne o rodinnú záležitosť, takú kyjevskú "hru o tróny". :-)

          • palo satko
            14:42 31.05.2019

            PavolR,
            a kde som napisal, že vtedy Poliaci nenavideli Rusov, ved si to prečitaj pozorne. To len dnešni Poliaci oslavu dobitie Kyjeva Boleslavom. V roku 1000 bolo Boleslavi šumafuk či je Poliakom, Nemcom, alebo Rusom. Pre neho bolo dôležite že vladol Poliakom, Nitre, Moravanov a chvilu aj Čechom.

          • PavolR
            18:53 31.05.2019

            palo satko: Sorry, ale dávanie pripomienky dobytia Kyjeva do súvislosti s nenávisťou k Rusku je podobne absurdné, ako vykladať pripomienku dobytia Ríma Alarichom za nenávisť voči Francúzom.

    • satai
      16:33 29.05.2019
      Oblíbený příspěvek

      Neblábol.

      • RiMr71
        17:44 29.05.2019

        ...to je to slovo co jsem hledal... :)

    • SeaWolf
      20:21 29.05.2019
      • (0)
      Oblíbený příspěvek

      palo satko
      Když to vezmeme trochu realisticky, tak nové evropské letadlo 5.gen bude v použitelné a především sériové podobě nejdřív za 15, ale spíš za 20 let. Zatím neexistuje ani na papíře.
      A F-35 má aktuálně stejné množství problémů jako měla v 70ých letech F-16. Dnes o kvalitách F-16 někdo pochybuje ? Poláci jen kupují to co považují za nejlepší variantu pro své letectvo.

      • logik
        01:00 30.05.2019

        "A F-35 má aktuálně stejné množství problémů jako měla v 70ých letech F-16."
        To bych se dosti hádal. To totiž vůbec není pravda.
        F-35 má podstatně menší počet problémů a havárií, než měla svého času F-16. :-)

  • Karlos73
    15:04 29.05.2019
    Oblíbený příspěvek

    Sán som zvedaví, akú dostanú Poliaci cez FMS cenu, a čo potom vyrokujú. Je vidieť, že Turecký kontrakt na F-35A sa uvolnil a časť z neho získa asi Poľsko a väčšiu časť Japonsko...
    Poľsko má obrovskú výhodu v tom že prevádzkujú (11 rokov) F-16C/D Block 52+, majú vybudované personálne kapacity a zázemie pre stroj ktorý je nástupcom F-16. Určite budú mať ľahší prechod z F-16 na F-35, aj keď nahrádzajú Mig-29 a Su-22. Polské vojenské letectvo bude v tomto regióne kľúčové. Inak Maďarsko a ČR máte šnacu sa pridať k Polskému tendru a získať nejaké F-35A za rozumnejšiu cenu (množstevná zľava) ;) :)

    • RiMr71
      15:13 29.05.2019
      Oblíbený příspěvek

      ...tady to bude stylem "dálniční mýto" - máme čas, ale dumáme nad tím, furt máme čas, dál máme čas - jééé nemáme čas, zůstávají Gripeny... :(

    • GlobeElement
      15:46 29.05.2019

      Ale nižší cena...to by znamenalo...to by znamenalo...

      NIŽŠÍ PROVIZI!!!

    • PavolR
      16:24 29.05.2019
      Oblíbený příspěvek

      Maďarsko už rokuje s Lockheedom na vlastnú päsť. Nie je verejné o akom produkte, ale podľa US veľvyslanca Cornsteina, ktorý sa údajne podieľal na odštartovaní jednaní, by malo ísť o kontrakt vo výške asi 1mld USD.

      • Karlos73
        16:33 29.05.2019

        ale to je tak na 10ks F-16 Block 70, alebo 6ks F-35A :)

        • PavolR
          17:05 29.05.2019

          Niekde som čítal, že druhá najlepšia ponuke v chorvátskom tendri sa pohybovala okolo 900M USD, čiže 14 modernizovaných olietaných F-16 by sa do toho vtesnať mohlo. A ani rakety netrebalo kupovať fungl nové, či prebudovávať hangáry. Američanov by taký nákup už mohol uspokojiť, Rusov ešte nerozladiť a Švédom by bol ukázaný prostredník.
          F-35 by Orbánovi takmer určite zablokoval Kongres - to by neriskol.

          • Karlos73
            17:55 29.05.2019

            PavolR, tiež som to odhadol na ponukách ktoré dostalo Chorvátsko od Gripen a na olietané F-16, a ponuku ktorú dostalo Bulharsko... Tiež som zvedaví s čím prídu Maďari a aké dostanú ponuky...

          • Ableton
            19:47 29.05.2019
          • Ableton
            19:55 29.05.2019

            They need the money to buy everything else but the fighter jets. What would be the benefit of replacing the Gripens with used F-16-s? And what would be the real benefit of replacing one squadron of Gripens with one squadron of F-35 for a couple of billions? They need those billions for land forces.

            They whole budget is only 12 billions, and if you spend 3-4 billions on F-35s then you cannot modernise the rest of the army.

          • PavolR
            20:26 29.05.2019

            Ableton: Political benefits, for example. And ... https://www.direkt36.hu/en/orb... Rationality and money do not play a role

          • Ableton
            20:41 29.05.2019

            Yes, there should be a billion dollar NASAMS deal and also an another billion dollar Lockheed deal, but for 1 billion you can't buy fighter jets :)

            I assume it will be a package of "cheaper" things from Lockheed - trainer jets, they also want to replace An-26 with 3 planes for example.

          • PavolR
            21:09 29.05.2019

            It is possible, BUT ... one unit of C-130J cost only 100-167M USD, for example. I think, 1 billion USD is too much for transport (and trainer ?) jets.

  • satai
    14:02 29.05.2019
    Oblíbený příspěvek

    Teď bude zajímavé sledovat, zda se za pár let na pár let Polsko nedostane do situace, kdy by mělo víc použitelných 5th gen než Rusko ;-)

    • GlobeElement
      14:40 29.05.2019

      To by sice byla sranda, ale větší psina by byla, kdyby si to koupila Ukrajina.

      • satai
        15:21 29.05.2019
        Oblíbený příspěvek

        To je ovšem z mnoha důvodů spíš teoretická varianta :-/

        • GlobeElement
          14:04 30.05.2019

          Přijde čas, kdy se bude muset obnovit i Ukrajinské letectvo.

          A Suchoje si určitě nekoupí :)

          • satai
            14:17 30.05.2019

            To máš složité...

            Ukrajina je a nějaký čas bude dost limitovaná penězi. A naopak na straně USA zatím není z mnoha důvodů moc ochoty jim zbraně dodávat... kolik cavyků bylo kvůli pár Javelinům?

            To se samozřejmě může časem změnit. Ale téměř jistě ne během pár let.

    • balm
      23:13 29.05.2019

      @satai 14:02 29.05.2019

      Jenže Polsko nemá prakticky na výběr, protože na trhu nenajdou žádný další letoun, který by byl schopen plně využívat provázanosti ostatních zbraňových systémů. Klíčové prostředky nakupují zejména v USA a plně dokáží využít schopnosti F-35.

      P.S.: Přestaňte se navážet do EF Typhoon, nevíte o něm zhola nic.

      • satai
        06:39 30.05.2019

        Reaguješ na něco, o čem jsem nepsal.

        A pokud máš dojem, že jsem se tu do EFT navážel, tak si to, co jsem psal, přečti ještě jednou.

    • Grugh
      23:33 30.05.2019

      To by F-35 musel být skutečně letounem 5-té generace. Sice to o něm všichni tvrdí (všemi rozumněj spojence v rámci NATO). Ale kritéria nesplňuje:
      https://www.ausairpower.net/js...
      Zdrojem analýzy nejsou Rusové, ale Australané, toho času "hrdí" vlastníci F-35A.
      Neviditelnost je také zpochybňována, zvlášť po údajném poškození izraelské F-35 při jednom ze svých prvních bojových nasazení syrskou raketou S-200 z konce šedesátých let.

  • Matesaax
    12:32 29.05.2019

    Polské plány na nákup 48-96 nových letadel byly od začátku nereálné,ostatně jako spousta dalších polských projektů.Nakonec ani nenahradí Mig-29 a Su-22 1 : 1 a zřejmě uzavřou jednu leteckou základnu.Na druhou stranu pro Polsko jiná varianta než F-35 nebyla,protože současná generace letadel toho oproti jejich F-16 o tolik víc nenabídne.

    • Clanek
      12:41 29.05.2019
      Oblíbený příspěvek

      Naopak, jedna alternativa se Polsku primo nabizela, a sice dokoupit dalsi F-16 a cele stihaci letectvo tak standardizovat. Na druhou stranu se nedivim ze z toho u polaku seslo, F-35 je budoucnost kam Polsko jednoho dne bude muset smerovat a i jejich ambice jsou vyssi nez jen dokoupit to co uz vlastne maji. Jedina otazka pak bude cena, na kolik to Polaky vyjde. Otazka na kterou odpoved by mela zacit zajimat i ACR.

      • Jura99
        12:53 29.05.2019

        F-16 by je nevyšla levněji, jednotkově na ks možná ano, ale F-35A má schopnosti asi tak 1,5ks F-16V a některé vlastnosti (stealth) má pouze F-35A.

        • Clanek
          13:49 29.05.2019
          Oblíbený příspěvek

          To trosku pleteme jablka a hrusky. F-16 by je bez debat vysla vyrazne levneji, neb by poridili jiz zavedeny typ, s jiz zavedenym zazemim a jeste by snizili logistiku. Takhle zavedou 2. stroj, musi poridit 2. zazemi a i stroj samotny pak stoji vic nez F-16.
          Schopnosti jsou pak jina vec a ano, F-35 je kvalitativne nekde jinde. Co je ale utlimatne lepsi proti dnesnimu Rusku? Je to 32 F-35 na 2 zakladnach, nebo treba 48 F-16 na 3 zakladnach? Jen premyslim nahlas. I kdyz souhlasim ze F-35 je jasne lepsi volba, tak i tady je to precijen neco za neco.

          • Kichot
            14:38 29.05.2019

            Při přechodu na novou generaci se současnému provozování 2 platforem stejně nevyhnete. A jestli nastal čas u Poláků? Já myslím, že načasování mají dobré. I když našem případě, ten timing bude ještě lepší, časem může cena klesat a zkušenosti s provozem budou větší... To , že je potřeba míň strojů 5gen ukazují třeba objednávky Belgie, Holandska atd , nikde je nenahrazují 1:1...

          • GlobeElement
            14:44 29.05.2019

            Ony počty letadel se snižují už historicky. Náletu na Hamburg v roce 1943 se účastnilo skoro 1600 bombardérů. A to byly jen britské. Kde by dneska Británie tolik letadel vzala?
            Marx by měl radost, ten přerod kvantity v kvalitu zde je jasný, i když je dán hlavně cenou :)

          • palo satko
            15:45 29.05.2019
            • (13)

            GlobeElement,
            ty si ale teraz dal tomu nemeckemu nacionalistovi čo sa volal Marx pekne cez držku. :) Zakon o prechode kvantity v kvalitu funguje uplne opačne. Napr. ked budeš do bielej farby kvapkat čiernu farbu, tak po určitom množstve kvapiek, už ani nahodou nemožeš vraviet o bielej farbe. Vid No-go zony. Proste na tomto predmesti už nie je Nemecko, ale Turecko.

          • GlobeElement
            15:48 29.05.2019

            palo satko

            když může být žena plnoštíhlá, proč by barva nemohla být tmavě bílá?