Polsko couvá od nákupu vrtulníků H225M Caracal

Foto: Výrobce vrtulníku H225M Caracal, francouzská firma Airbus Helicopters, nenabízí podle polské strany dostatečně výhodné podmínky. / Airbus Helicopters
Výrobce vrtulníku H225M Caracal, francouzská firma Airbus Helicopters, nenabízí podle polské strany dostatečně výhodné podmínkyvětší foto  / Airbus Helicopters

Podle polského ministerstva obrany Polsko pravděpodobně odstoupí od nákupu francouzských víceúčelových vrtulníků H225M Caracal. Hodnota jednoho z klíčových zbrojních programů polské armády dosahuje 12,3 miliardy zlotých (74 miliard Kč).

Polská armáda v dubnu letošního roku vybrala firmu Airbus Helicopters jako dodavatele nových víceúčelových vrtulníků, které mají v polské armádě nahradit sovětské stroje Mi-8, Mi-14 a Mi-17. V první fázi Polsko požadovalo 50 vrtulníků – 16 víceúčelových určených především pro transport a 34 specializovaných. Dalších 20 vrtulníků H225M plánuje Polsko nakoupit v letech 2026 až 2027.

Podle původních předpokladů se očekával podpis smlouvy do konce roku, což se nestalo. První vrtulníky H225M měly dorazit do polské armády v roce 2017.

V říjnu minulého roku se předchozí polská vláda Ewy Kopaczové dohodla na předběžné smlouvě s Airbus Helicopters. H225M úspěšné prošel testy polské armády a s nákupem také souhlasilo polské ministerstvo obrany. K uzavření smlouvy však chyběl ještě podpis ministerstva hospodářství.

K zásadnímu obratu však došlo po podzimních volbách, kdy v Polsku zvítězila sociálně konzervativní strana Právo a spravedlnost (PiS).

Podle nové vládní strany PiS, která ve volbách slibovala větší důraz na polské národní zájmy, se musí nové vrtulníky v co největší míře vyrábět (nikoliv montovat z dovezených dílů) v Polsku. V Polsku své výrobní závody, resp. partnerské letecké výrobce ( PZL Mielec a PZL Swidnik) , mají pouze vyřazení konkurenti - americká firma Sikorsky a italská Finmeccanica Helicopter (před 1.1. 2016 AgustaWestland).

Obě konkurenční firmy byly původně vyřazeny pro neschopnost dodat v požadovaném čase poptávané vrtulníky nebo z formálních důvodů - např. Sikorsky podle deníku Dziennik Zbrojny nepředložila cenovou nabídku za zbraňové systémy.

Proč tedy Polsko uvažuje o vypovězení smlouvy? Podle nové polské vlády jednoduše Francouzi neposkytují dostatečně výhodné podmínky polskému průmyslu.

H225M v akci. Polsko po nových vrtulnících požaduje schopnost nést výzbroj. 

“Nemohu říct, že konečně posouzení… bude negativní, ale vzhledem k tomu, jak velké jsou rozdíly, je velmi pravděpodobné, že nebude dosaženo dohody,” uvedl před několika dny náměstek ministra obrany Bartosz Kownacki pro polský deník Rzeczpospolita.

Stejně tak Kownacki uvedl, že vzájemné představy o offsetových programech byly od počátku naprosto odlišné a za celou dobu se na věci jen málo změnilo.

“Nejsme na Francouze alergičtí, ale nevyužívají kapacity polského průmyslu. Musíme z francouzské strany dostat opravdu co nejvíce, aby zakázka byla pro nás výhodná,” dodal Kownacki s tím, že obě strany se musí dohodnout do 10. února. V opačném případě Polsko dohodu s Airbus Helicopters vypoví.

Otevřenou kritikou směrem k Airbus Helicopters nešetří rovněž polský ministr obrany Antoni Macierewicz. Kritika je stejná - nedostatečné zapojení polského vojenského průmyslu do programu. Již na konci minulého roku Macierewicz spekuloval o možnosti nakoupit pro urgentní potřeby pouze 10 vrtulníků H225M.

Airbus Helicopters prozatím slíbil postavit v Polsku vývojové, výrobní a servisní centra, které mají zaměstnat 1200 lidí. Celkový rozsah zapojení polského průmyslu, zejména v lokální výrobě špičkových technologií, není znám.

Také polská Národní rada odborů leteckého průmyslu "Solidarita", sdružující odbory v leteckém průmyslu, vyzvala v otevřeném dopise prezidenta, premiérku, ministerstvo obrany i čelní představitelé PiS k odstoupení od smlouvy s Airbus Helicopters.

Podle rady musí PiS dodržet své předvolební sliby, zajistit výrobu vrtulníků v Polsku a tím podporovat domácí průmysl. Rada vysloveně zmiňuje vrtulníky Sikorsky a Finmeccanica Helicopter, které mají své výrobní závody v Polsku.

Kownacki však upozorňuje, že v případě odstoupení od smlouvy hrozí Polsku žaloba o náhradu škody ve výší stovek milionů zlotých.

Takticko-technická data uchazečů o polský tendr

 

UH-60L Black Hawk*

AW149

EC 725 Caracal

Délka

19,76 m

17,57 m

19,5 m

Výška

5,13 m

5,14 m

4,6 m

Šířka trupu

2,36 m

3,02 m

 

Průměr rotoru

16,36 m

14,60 m

16,2 m

Prázdná hmotnost

4819 kg

3 622 kg

5330 kg

Max startovací hmotnost 

10 660 kg

8000 kg

11 200 kg

Výkon motorů

2×1410 kW

2×1447 kW

2×1776 kW

Maximální rychlost

295 km/h

313 km/h

324 km/h

Cestovní rychlost

275 km/h

287 km/h

285 km/h

Přeletová vzdálenost

2200 km s externími nádržemi

800 km bez přídavných nádrží

1325 km

Dostup

5790 m

4572 m

6095 m

Stoupání

4,5 m/sec

9,9 m/sec

7,4 m/sec

* Sikorsky pro potřeby americké armády (U.S. Army) vyvinul vrtulník s označením S-70 Black Hawk. V Ozbrojených silách Spojených států je vrtulník označován jako H-60 Black Hawk (UH-60, SH-60, HH-60, atd). Pro exportní účely Sikorsky vrtulník označuje, a lze tak označit i celou rodinu vrtulníků tohoto typu, jako S-70 Black Hawk.

Komentář Armádních novin
Polsko využívá nákupy zahraniční vojenské techniky nejen k posílení své armády, ale především k posílení svého průmyslu. Polský vojenský trh je obrovský, ale zájemci musí počítat s výrazným převodem know-how a technologií do polského průmyslu. Podobnou cestou Polsko získalo například schopnost vyrábět vlastní kolová obrněná vozidla, když získalo know-how a technologie finské Patrie - výrobce vozidel AMV. 

Za pozornost také stojí, že Airbus Helicopters nabízí pro potřeby Armády ČR lehčí typ H145M.

Zdroj: Reuters, Defence24

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Konec Su-22 a MiG-29: 80 nových letadel pro Polsko

Polské letectvo řeší aktuální nedostatek moderních bojových letadel. V novém desetiletí Polsko musí ...

Daniel Koštoval: Vedoucí role Polska a modernizační projekty Armády ČR

Státní tajemník Ministerstva obrany ČR Daniel Koštoval poskytl rozhovor polskému vojenskému magazínu ...

SPZR Poprad: Polský protivzdušný deštník krátkého dosahu

Polsko objednalo pro své ozbrojené síly nové komplety protivzdušné obrany velmi krátkého dosahu ...

MBT Revolution: Polsko modernizuje tanky Leopard 2A4

Do konce roku polské ministerstvo obrany podepíše smlouvu na modernizaci 142 německých tanků Leopard ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • pjek
    09:58 09.02.2016

    ->Nesher: Chlapče, zeptej se nejprve na zkušenosti pilotů a mechaniků, chceš-li hovořit o vrtulnících Mi. Svět za oponou je mnohem barevnější...

  • pjek
    09:54 09.02.2016

    Pro polskou armádu je něco jako UH-60 s katastrofální stoupavostí zcela nesmyslná volba. Provozně technicky a zbraňově účinně je optimální AW 49, který lze plně vyrábět v Polsku. Na okraj, koho si Poláci z leteckých výrobců k sobě pustili, toho produkty budou muset chtě nechtě preferovat bez ohledu na světový trh.

  • fulcrum
    12:52 02.02.2016

    Je to trochu mimo téma: Maďarsko údajně uvažuje o pořízení nových Mi-8 z Ruska.
    http://sputniknews.com/militar...

  • Lukas
    16:40 01.02.2016

    Kupiliśmy F-16 bo były najlepsze
    Co mieliśmy kupić Mirage 2000? (zobacz jak użytkownicy tego cuda techniki chcą sie pozbyć)
    Gripeny?

    Tak kupujemy pociski - bo potrzebujemy tych pocisków...
    Od kogo mamy kupować pociski do amerykańskich myśliwców?
    Widzisz - logika...

    Co do Patriotów - cóż jeszcze nie wszystko jest pewne...
    Z resztą tu też w grę wchodzą dane taktyczno-techniczne
    PAC-2GEM jest dobry do niszczenia samolotów (a przy tym PL mogłaby mieć udział w produkcji)
    Nowy radar do patriota wydaje się bardziej realne, niż obietnica MBDA że szybko i sprawnie doprowadzą systemy SAMP/T do wersji 2.0 (Bo póki co nie ma 1b)

    Z resztą... Ja bym dziś nie podpisywał tego kontraktu na Wisłe
    Tylko na Narew - bo tutaj mamy do czynienia z systemami które istnieją...

  • Nesher
    16:28 01.02.2016

    Lukas
    Přepočítej to na peníze a myslím, že to bude vypadat jinak. Navíc k těm F 16 kupujete ještě kompletní výzbroj včetně střel s plochou dráhou letu.
    A Patrioty nic? Pokud vím, tak zrovna u těch F 16 hrálo to, že jsou americké velkou roli.

    Mi 171 dnes nejsou dobré ani pro nás, ono to byla vždy z nouze ctnost, jinak než dodávkami zbraní Rusové prostě splácet dluhy nechtěli. Dnes má armáda strach zda je udrží v provozu, pokud Rusové přestanou dodávat náhradní díly, případně pokud budou mít dodávky "zpoždění".

  • Lukas
    15:24 01.02.2016

    Dużo broni z USA?
    To mit
    co mamy
    amerykańskie F-16,
    używane fregaty OHP, C-130, HMMWV

    ale
    Spike - Izraelskie
    Rosomak - Fińskie,
    Hitfist 30p - Włoski
    Leopard 2 - Niemiecki
    NSM - Norweski
    RBS-15 Szwedzki
    M346 - Włoski
    C295 - Hiszpania

    Generalnie nie ma w PL czegoś takiego że kupuje się tylko z USA, albo tylko z Niemiec
    Kupuje się to co najbardziej odpowiada...

    Nie nie kupimy Mi 17 - to jest dobra opcja dla Was - użytkowników małych flot. Zamiast kupować UH-1Y czy UH-60M powinniście kupić Mi 17.

    My będziemy mieli zbyt wiele maszyn by narażać się na "humory" Moskwy...
    Już teraz jest sytuacja mało komfortowa - przepłacamy za części bo musimy "obchodzić" przeszkody jakie rzucają Rosjanie...
    To jest problem Moskwa nie potrafi robić biznesu bez polityki.

  • Nesher
    13:58 01.02.2016

    Jura
    Polsko, PiS obzvlášť, vzhlíží k USA. Ostatně i spoustu zbraní mají z USA.
    PiS má s Německem mentální problém, trochu právem. Německo dlouhodobě vykazuje snahy nebrat zájmy svých sousedů na vědomí (migrační krize, Nord stream, blokování trvalého rozmístění sil NATO na území východního křídla, jednostranné odstoupení od jádra což má negativní vliv na naši a PL přenosovou soustavu atp).

    K Mi 8, vždyť o tom byl celý můj příspěvek. Když si přečtete počátek diskuze, tak uvidíte moji reakci na příspěvek od GAVL, který je o tom, že by se Poláci měli poohlédnout směrem na východ, pokud chtějí dobrý produkt za dobrou cenu. Já jen reagoval, že je to nesmysl.

  • Jura99
    12:10 01.02.2016

    Nesher: o nových Mi-8 Poláci ani neuvažují, však je nakonec chtějí tímto tendrem nahradit. Nemyslím si, že by Poláci "vždy" vzhlíželi k USA, spíš k Německu. USA jsou federální a generální prokurátor nemá tytéž pravomoci jako v Evropě, téměř všechny zločiny stíhají místní státní zástupci, kteří jsou voleni v příslušném obvodu a generální prokurátor je nedozoruje.

  • Lukas
    11:51 01.02.2016

    Panowie - zmiany w trybunale konstytucyjnym, czy w prokuraturze nie mają nic wspólnego z tematem śmigłowców...

    Ja bym uważał z opiniami...
    Bo skąd macie informacje - z mediów.
    A te w PL w 90% są własnością niemieckich koncernów (Ringier Axel Springer)
    Jeśli połączycie ten fakt z innymi informacjami - powiązaniem polityków PO z niemiecką CDU (Powszechnie znanym faktem jest że w latach 90tych D. Tusk i koledzy dostawali pieniądze od przedstawicieli CDU) to zrozumiecie że przemówienie Sikorskiego z 2011 (Gdzie nawoływał Niemcy do przewodzenia Europą), ani posada przewodniczącego rady europy dla D. Tuska nie są przypadkiem.

    Tak samo obecna histeria w mediach.
    Nowy rząd nie pasuje do wizji "niemieckich biznesmenów" - dlatego też jest atakowany przy pomocy narzędzi które są w ich rękach...

    Proste...

    Dlatego też radziłbym nie wyrabiać sobie tak jednostronnej opinii na temat nowego rządu. Mi też się on nie podoba - ale po 8 latach rządów czas PO się skończył...

  • Nesher
    10:40 01.02.2016

    Gavl, Jura
    Myslel jsem to tak, že o politice se nemá cenu v tomto případě bavit, že je to jasné a navíc logické.
    Nicméně i kdyby se Rusové chovali jinak, tak by museli Poláci být padlí na hlavu pokud by tu zakázku dali jim. Rusové opravdu nemají co nabídnout, jediné co v současné době mají jsou variace na Mi 8, vrtulník sice spolehlivý, ale dávno za zenitem. Co by to polské armádě a průmyslu asi tak mohlo přinést?
    A uznávám, že ani EC 725 a ani UH 60 také nejsou zrovna výkřiky poslední doby, ale ve srovnání Mily jsou přece jen o velký kus dál.

    Jura
    Hodnotit Polsko podle výkřiků v našich či evropských mediích není nejlepší způsob jak pochopit co se tam děje. PiS, má prostě trochu jiný pohled na některé společenské jevy, ale to nemusí nutně znamenat, že nastolují diktaturu. Poláci a speciálně PiS vždy spíše vzhlíželi k USA a tam zrovna spojení ministra spravedlnosti a generálního prokurátora funguje, byť v Evropě to běžné není.
    Navíc, ten evropský úzus, že demokracie = levicový liberalismus je stejně pitomá ideologie jako když nám Putin (ex člen KSSS, vysoký důstojník KGB a sovětský nostalgik) tvrdí něco o konzervativních hodnotách.

  • Jura99
    08:56 01.02.2016

    GAVL: možná to bylo myšleno tak, že poslední politické kroky zařazují Polsko spíš na východ. Např. sloučení funkce generálního prokurátora a ministra spravedlnosti je v demokratické Evropě unikátní a i z logického pohledu kuriózní. Doufejme, že se Polsko nevrací k polodiktatuře, jakou mělo mezi válkami.
    Vrtulník NH90 je fajn, akorát je o 1/3 dražší a nemá žádný parametr lepší, než Caracal, snad mimo nikoliv zanedbatelné výhody v podobě zadní nákladové rampy a o trochu vyšší rychlost.

  • GAVL
    23:34 31.01.2016

    Nesher
    Politické záležitosti byste stranou nechávat neměl, neboť ty jsou právě tím hlavním důvodem , proč Poláci hledají směrem na západ.



    V diskuzi zmiňovaný NH -90 bych chápal jako adekvátní náhradu za Mi-8.

  • lorgarius
    10:23 29.01.2016

    Povedal by som ze za dovodom odstupenia, mozu byt ovela prozaickejsie dovody. Smerovanie a nakupy/provizie posledných par rokov riadili politicke strany s urcitymi väzbami a preto vyhral Airbus. Po zmene stran pri moci lobisti a rozne skupiny napojene na Pis pretlacaju ineho kandidata. Takze ide len o lobisticko- priemyslovo-politicke previazanie zaujmov a onen povestny "fifteen" do správneho vrecka.

  • niko
    09:50 29.01.2016

    Podla mna sa jedna o typicku polsku taktiku. Snahu vytazit z toho kontraktu co najviac. Proste otvorime zmluvu a budeme vymyslat, pokial nam vyrobca este nejake veci neslubi. Vlada ziska Image, ze sa neboji europskych koncernov, ani samotnej EU a po roku vytazoslavne predstavy ustupky zo strany EC. Polska Armada nakupi Caracaly.

  • skelet
    09:43 29.01.2016

    Rase: jaký polonizovaný stroj? Jediný výrobce vrtulníků v Polsku patří bývalé AgustěWestland. Nepleť sem Rosomáka, ten má určitě licenční poplatky domluvené ve smlouvě. Stejně tak jako má Excalibur dohody s GDLS ohledně Pandurů.

  • kazd
    09:31 29.01.2016

    Z mého pohledu není zmíněna podstatná věc.
    Poláci mají silné vazby na USA (viz. F16)
    V tendru byl však za USA jen Sikorsky a to v situaci kdy se firma prodávala.
    Je tedy otázka jakou energii věnoval Sikorsky polskému výběrovému řízení, když šlo v tu samou dobu o podstatu fungování firmy a zda míra této energie byla známa politikům a loby v USA.
    Nyní patří Sikorsky pod Lockheed (výrobce F16 dodaných Polsku).
    Cena za Sikorského byl 9 miliard dolarů, polský tendr je za 3 miliardy.
    Že marže výrobců nejsou jednotky procent je snad každíému jasné....

  • cejkis
    20:48 28.01.2016

    Logický krok.
    Když vám budou socialisté z EU vyhrožovat odebráním práva hlasovat. Když vám budou snižovat ratingové hodnocení. Když vám budou říkat, že vaše demokratické voby nic neznamenají, že chtějí nadále v polských médiích pokračovat EU matrixu, tak si od těchto lidí budede kupovat vrtulníky ??

    Jen magor či uplacený člověk by pokračoval v tomto nákupu.

  • Rase
    20:12 28.01.2016

    peter123x:
    To je asi taky jedním z důvodů, proč jim nabízejí vrtulníky, které již nejsou úplně TOP. Přeci jen, výrobci neradi podporují potencionální konkurenci v podobě "polonizovaného" stroje, který se sami snaží udat.
    Stejný případ jako s Rosomáky. Je to legální, ale šéfové ve Finské Patrii by byli asi raděj, kdyby Slováci koupili přímo Patrii AMV, než polského Rosomáka.
    Bez těch technologických transferů se zákazník dostane k lepšímu zboží, ale obecně vzato se mi taky libí, že se Polská vláda snaží o získání technologií - legálně (!)

  • peter123x
    19:18 28.01.2016

    No jo. Ono pre ,nielen, zapadne zbrojovky su najlepsi zakaznici taki ako Saudska Arabia. Ktora bez reptania berie vsetko nehladiac kolko to stoji a vo velkych mnozstvach, cim im je vsak defakto vydana na milost. Polsko chce vsak jednotlivymi nakupmi nielen zlepsit obranyschopnost armady, ale pozdvyhnut i svoj priemysel a ekonomiku, ako i celkovo byt co najviac sebestacne, aby sa nemuselo spoliehat na inych. A to mi je velmi sympaticke a v tomto im fandim...

  • Rase
    17:53 28.01.2016

    Zbraněmi obsypaný S-70 Battlehawk taky nevypadá vůbec špatně, ale to asi nebude nabízená varianta UH-60 pro tenhle tendr.
    Nakonec se PiS vrátí k Caracalovi a celý problém se zamete pod koberec. Přeci jen všechny vrtulníky jsou asi něco jiného než Poláci chtěli - tohle je takové "nemastné neslané". Trochu se divím, že se do tendru nedostal třeba NH-90 (byť fest drahý) i Sikorského je škoda, S-92 je šikovný.

    RiMr71: tak teď budou nadávat, platit odškodné a zase nebudou mít nic - fakt úspěch :D

  • Nesher
    16:48 28.01.2016

    Rimr
    Já myslím, že to tak vůbec není. Pokud vím, tak Poláci vyhlásily tendr, který vyhrál Airbus (Sikorski se na to v podstatě vybodl, Augusta nemá úplně konkurenceschopný produkt) a teď přišla nová vláda s tím, že všechno špatně a znovu.
    Vážně netuším co vlastně chtějí, větší výběr než ty tři stroje, které se zúčastnily tendru není (žádná jiná západní firma podobné stroje nedělá). Myslím, že pravdu má Lukas, prostě PiS jako nová vládní strana neguje všechno co udělala OP. Ostatně to známe i od nás.

  • RiMr71
    16:33 28.01.2016

    ...ó jé... zdá se, že Poláci promeškali dobrou příležitost mlčet a platit... :)

  • Nesher
    15:23 28.01.2016

    Clánek
    Program F 16 neberu jenom jako pořízení samotných strojů, ale jako celek, tedy včetně zbraňových systémů.
    Patrioty ještě nejsou podepsané, klidně to může skončit jako s těmi vrtulníky.
    Tedy jsem zapomněl uvést nákup starších tanků a ještě starších C 130, což je fakt.
    Navíc, já jsem to nesrovnával s AČR, ale ani tady by to srovnání nevyznělo zase tak špatně jak se předpokládá:
    Kolová OT - PL Rosomák, CZ - Pandur
    transportní a dopravní letadla - PL - CASA + staré C 130, CZ CASA + nové A 319
    osobní zbraně - PL pár berylů, zbytek staré AK, CZ - nové Breny
    stíhačky - PL F 16 (s veškerou výzbrojí), CZ gripeny zatím je v AA konfiguraci
    vrtulníky - PL staré Mi 8/17, sokol, CZ - modernizované Mi 171 + sokol
    pásová BVP - PL - primárně BVP 1, plánuje se přezbrojení, ale zatím vůbec není jasné za co. CZ - primárně BVP 2, též se plánuje přezbrojení - pravděpodobně za Ascod

    A tak bych mohl pokračovat. Rozhodně nebylo mým úmyslem nějak podceňovat PL, Jen mám pocit, že jim trochu chybí koncepce.

  • Lukas
    14:47 28.01.2016

    Pro Nesher
    Tu nie ma wiele "do rozumienia"
    Brak konsekwencji, barak "długofalowej polityki"
    8 lat rządziła PO teraz PiS. PiS chce wszystko zmienić - nieważne że nie ma to sensu.

    W czasie kampanii - PiS jawnie oskarżał PO o wybór śmigłowca...
    Mimo iż obiektywnie racje ma Airbus.

    JirkaM - Jakie w PL są produkowane śmigłowce?
    Jedyny w Polsce PRODUKOWANY śmigłowiec to W3 Sokół.

    S70i w Polsce jest montowany + wytwarzany jest kadłub - najtańszy, najprostszy element (robią to w PL bo jest taniej)

    AW 149 nie miał być nawet montowany w Polsce!
    Taka jest prawda...

    MON wymagał aby niezależnie kto wygrał - serwis miał być przeniesiony do WZL nr. 2
    AW odmówiło - zgadnij czemu?

    S70i czy AW149 jest tak podobny do Mi 17/Mi 14 jak
    T-72M1 do Leoparda 2A4

    Jak można kupić śmigłowiec bez systemu uzbrojenia? (S70i - SAC nie oferował podstawowych systemów)

    Jak można kupić śmigłowiec który nawet nie może latać nad morzem? (AW 149 )

    Tu trwa brutalna, brudna walka lobbystów
    AW w osobie prezesa Krystowskiego opłaca media, związki zawodowe, samorządowców (kto wie może zapłaciła też politykom PiS ?)
    bo chce zdobyć kontrakt i chce zrobić z polskiego MON fundatora, który zapłaci za dopracowanie AW149.
    A MON sie temu poddaje...

    Jedyna nadzieja to prawo. Umowa może być tak skonstruowana że MON nie będzie się mógł wycofać.

    Przypominam też że PiS już 10 lat temu chciał "anulować" pewien wielki przetarg - Rosomaka (wówczas to lobbował za Pandurem )
    Wówczas mu się to nie udało...

  • Clanek
    14:46 28.01.2016

    Nesher:
    "Polským zbrojním programům je někdy vážně těžké porozumět, plánů máte, že by se za ně nemusela stydět velmoc, peníze také (byť zdaleka ne tolik kolik by bylo potřeba na pokrytí všech těch plánů mít), ale krom F 16 a Rosomáků je všechno spíše na papíru. "

    Pro F-16 koupili AGM-158A JASSM, nakoupili temer 250 Leopard 2A4 nebo vyssi, 11x CASA + 5x Hercules, nakup nejnovejsi verze Patriotu mel taky probehnout (ikdyz nevim kde je aktualne tohle). Ano, planu maji daleko vice (Vrtulniky, Homar...) ale dost z toho pred dokoncenim (Kormoran 2) nebo uz rovnou ve sluzbe (viz vypsano vyse).
    Kdyby tak na tom armady CR/SR byli alespon takhle.

  • alexa123
    14:40 28.01.2016

    ... polským zbrojním programům je někdy vážně těžké porozumět, plánů máte, že by se za ně nemusela stydět velmoc, peníze také (byť zdaleka ne tolik kolik by bylo potřeba na pokrytí všech těch plánů mít), ale krom F 16 a Rosomáků je všechno spíše na papíru. Trochu to vypadá, že vaše vláda a MON tak nějak nevědí co vlastně chtějí.

    Žeby ďalšia India ale na európskom kontinente?

  • Nesher
    14:34 28.01.2016

    JirkaM
    Jednak nic takového opravdu nehrozí.
    Jednak, ty vrtulníky se v PL spíše montují, díly se vyrábí po celé Evropě, část z nich bude z Ameriky a další část třeba z Číny. Nic jako samostatnost či nezávislost ve výrobě dnes neexistuje.

  • JirkaM
    14:11 28.01.2016

    Ono by bylo naprosto šílené kupovat vrtulníky vyrobené v zahraničí, když se podobné vrtulníky vyrábějí v Polsku. Až budou armády EU hrozit Polsku (třeba proto, že nechce tolik migrantů), začnou embargem na náhradní díly.

  • Jura99
    14:04 28.01.2016

    Nevidím velký rozdíl v tom, jestli vrtulníky smontuje domácí továrna zahraničního vlastníka (a potřebný finanční obnos si nějakou cestou stejně odvede do mateřského podniku) nebo jestli se to smontuje z dovezených dílů a s penězi to dopadne stejně. Přinutit zahraničního vlastníka, aby vydělané peníze utratil v zemi, kde má montovnu, je nereálné, mimo nutné investice na provoz montovny.
    Jinak polské zbrojení je pět kroků vpřed a čtyři kroky vzad. Sice se jde kupředu, ale rušit domluvenou zakázku je krajně neseriózní.

  • Nesher
    13:51 28.01.2016

    Gavl
    Hrajete si na trolla? Co by asi tak na východě (předpokládám v Rusku) mohli asi tak získat? Bůhví kolikátou variaci na téma Mi 8? To by jejich ozbrojené síly a know-how skutečně obohatilo Nic jiného totiž Rusové nemají. A to samozřejmě nechávám stranou politické záležitosti.

    Lukas
    Polským zbrojním programům je někdy vážně těžké porozumět, plánů máte, že by se za ně nemusela stydět velmoc, peníze také (byť zdaleka ne tolik kolik by bylo potřeba na pokrytí všech těch plánů mít), ale krom F 16 a Rosomáků je všechno spíše na papíru.
    Trochu to vypadá, že vaše vláda a MON tak nějak nevědí co vlastně chtějí.

  • Lukas
    13:18 28.01.2016

    Śmigłowce z Rosji?
    W życiu (na pewno nie z tymi rządami)

    Na razie to tylko spekulacje
    "Nowa władza" dość otwarcie wyraża niechęć H225 - lobbując "polskie" zakłady w Mielcu i Świdniku (Słowem - są idiotami )

    Ale jeszcze nic nie anulowali - oni (MON) chce anulować - ale Airbus ma kilka "argumentów natury prawnej" (Np. możliwość żądania dużego odszkodowania)

    Z resztą - co sobie MON myśli? że rozpisze nowy przetarg i będą nowe "lepsze" oferty?
    SAC nadal wystartuje z cywilnym S70i
    a AW nie ma nic ciekawego w ofercie....

  • GAVL
    13:07 28.01.2016

    Jestli chtějí Poláci dobrou techniku za dobré peníze tak asi budou muset hledat směrem na východ od svých hranic.