Polsko hledá nástupce Su-22 a Mig-29: Kandidáti představeni

Polský MiG-29 na berlínské letecké show ILA (2016); větší foto / Julian Herzog; CC BY 4.0 

Polský Inspektorát pro vyzbrojováni zveřejnil výsledky analýzy trhu, která měla určit možné nástupce polských stíhacích bombardérů Su-22 a frontových stíhaček MiG-29. Své podklady poslalo pět firem, z toho čtyři výrobci bojových letounů.

Páteř polského letectva tvoří 48 víceúčelových stíhaček F-16C/D Block 52+ (36 F-16C a 12 F-16D). Polské F-16 jsou navíc vybaveny celou řadou nejmodernějších zbraní vzduch-vzduch a vzduch-země, včetně střel s plochou dráhou letu JASSM/JASSM-ER.

 

 

Polské F-16 v letectvu doplňuje 32 frontových stíhaček MiG-29 a 32 stíhacích bombardérů Su-22. Vzhledem k tomu, že nové víceúčelové stíhací letouny mají být vybrány v roce 2022, polské MiGy-29 a Su-22 prošly dílčí modernizací a byla jim prodloužena životnost.

 

16 MiGů-29 dostalo díky spolupráci polského průmyslu a izraelské IAI (Israel Aerospace Industries) novou elektroniku, letový počítač a navigaci s pohyblivou mapou.

 

Osm stíhacích bombardérů Su-22M4 a šest cvičných Su-22UM3K dostalo novou avioniku, nátěr a také ukazatele s imperiálními jednotkami. Zatímco Suchoje budou létat do roku 2025, MiGy mohou polský vzdušný prostor chránit až do roku 2030.

 

Polsko se již řadu let v rámci programu Harypje (Harpia) snaží za oba výše uvedené sovětské letouny najít náhradu. V listopadu tohoto roku polský Inspektorát pro vyzbrojováni provedl v programu Harpyje první důležitý krok – pod názvy „Rozšíření možností plnění úkolů v rámci útočného a obranného boje s leteckými silami protivníka a pro podporu operací pozemních, námořních a speciálních sil – Víceúčelové stíhací letadlo” a “Schopnost vést vzdušný elektronický boj” začal s analýzou nabídek výrobců stíhacích letadel.

 

Před Vánocemi polské straně poslalo předběžné nabídky pět společností:

 Saab  AB;

 + Lockheed Martin;

 + Boeing Company;

 + Leonardo S.p.A.;

 + Fights-On Logistics.
 

Nejde však o reakci na zatím nevydanou oficiální žádost o nabídku RFP (Request for Proposal), ve které výrobce nabízí již kompletní nabídku (včetně ceny) na přímé takticko-technické zadání zákazníka. Jde pouze o reakci na předběžný průzkum trhu vedený polským Inspektorátem pro vyzbrojováni.

 

Čtyři z uvedených společností – Saab, Lockheed Martin, Leonardo a Boeing jsou nadnárodní výrobci bojových letadel. Společnost Fights-On Logistics se podílela na zavádění stíhaček F-16 do polského letectva a obecně nabízí své služby se zaváděním a následnou podporou provozu stíhaček.
 

V případě “elektronického boje” své nabídky poslaly tři společnosti:

 + Saab AB;

 + Elbit Systems EW a SIGINT - Elisra Ltd.;

 + Griffin společně s firmou Elta Systems Ltd.

 

Saab AB nabízí Gripen NG také finskému letectvu.

 

Švédská Saab AB polskému letectvu nabízí stíhací letoun Gripen NG (Next Generation). Hlavní devizou Gripenu NG je motor převzaty ze stíhačky F/A-18E/F Super Hornet, nový radar typu AESA (Active Electronically Scanned Array) a nejnovější prostředky radioelektornického boje. Samozřejmostí je možnost použití nejnovějších zbraní vzduch-vzduch a vzduch-země.

 

Výkonnější motor umožnil zvednout maximální vzletovou hmotnost Gripenu NG o dvě tuny. Toho se využilo pro zvětšení trupu a palivových nádrží (o 40 %), čímž došlo k prodloužení bojového doletu z 800 na 1300 km. Větší trup stíhačky Gripen NG a silnější motor umožnil přidat navíc další dva závěsy pro zbraně.
 

Lockheed Martin nabízí hned dvě stíhačkyF-16 Fighting Falcon a F-35A Lightning II. Hlavním rysem nejnovější verze F-16V Viper je špičkový radar s agilním svazkem SABR (Scalable Agile Beam Radar) APG-83 s aktivním elektronickým snímáním (AESA) od firmy Northrop Grumman. APG-83 sdílí řadu komponentů z radarů APG-77 (F-22 Raptor) a APG-81 (F-35 Lightning II).

 

F-35A je špičkový, ale technicky složitý a provozně drahý zbraňový systém.

 

F-35A Lightning II je čtenářům Armádních novin dobře známý. Letoun v podstatě kombinuje několik typů letadel – dokáže nahradit letadla určená ke sledování, průzkumu a zpravodajství (určená například k zaměření cílů a k vyhodnocení účinnosti leteckého úderu), vést komplexní boj vzduch-vzduch/vzduch-země a vést radioelektronický boj. Nevýhodou jsou samozřejmě astronomické nákupní a provozní náklady, včetně nutnosti investovat obří sumy do vybudování provozního zázemí.

 

Nejnovější F/A-18 Advanced Super Hornet (ASH) od firmy Boeing lze rozpoznat díky konformním palivovým nádržím (prodlužují bojový rádius o 480 km) a stealth zbraňovému pouzdru EWP (Enclosed Weapons Pod), které pojme munici vzduch-vzduch i vzduch-země (max 1180 kg). F/A-18 ASH s EWP vykazuje o 50 % nižší čelní radiolokační odraz (RCS) než Super Hornet se zbraněmi umístěnými pod křídly.

 

V případě zájmu lze F/A-18 ASH osadit infračerveným senzorem (IRIST) a novými motory F414-GE-400 s menší spotřebou paliva (- 3%) a větším výkonem (+ 15-20 %).

 

Letecké testy F/A-18 ASH (včetně pouzra EWP)

 

Leonardo nabízí čím dál oblíbenější evropský víceúčelový letoun Eurofighter Typhoon. Hlavní výhodou Eurofighteru je schopnost letu nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování, nejmodernější radar typu AESA a schopnost použití nejnovějších zbraní vzduch-vzduch a vzduch-země. Nezanedbatelnou výhodou je politická podpora evropských států, především Německa, a blízkost provozní základny.

 

Z cenového hlediska je jasně nejvýhodnější nakoupit F-16 a využít tak současnou provozní základnu polského letectva. V Polsku ale možná ještě větší roli než cena hraje zapojení domácího průmyslu do programu Harypje. Společnost, která poskytne polským firmám nejvíce svého know-how a zajistí výrobu komponentů v Polsku, bude mít velmi vysokou šanci na úspěch.
 

Polsko v současné době počítá s nákupem 48 až 64 nových víceúčelových stíhacích letadel. Cena zakázky je neznáma, ale za nákup 48 letadel F-16 (včetně vybudování kompletního provozního zázemí a nákupu zbraní) Varšava vydala 3,2 miliardy dolarů (69 miliard Kč při dnešních cenách). Cena za nové letouny bude minimálně stejně vysoká.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

PT-17: Polsko-ukrajinská modernizace tanku T-72

Na vojenské výstavě MSPO 2017 polská firma Bumar (člen PGZ) představila hloubkově modernizovaný tank T-72. Tank nese označení PT-17 a kombinuje v sobě především polské a ukrajinské technologie.

Polské ponorky Orka a střely Tomahawk

Polské ministerstvo obrany v rámci programu Orka nakoupí tři nebo čtyři nové dieselelektrické útočné ponorky. První ponorku polské námořnictvo získá po roce 2025. Ponorky Orka mají nést střely s plochou dráhou letu kategorie Tomahawk.

Washington schválil prodej baterií Patriot do Polska

Americká Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency) v pátek schválila možný prodej dvou baterií protileteckého a protiraketového systému Patriot do Polska. Maximální cena kontraktu je 10,5 miliardy dolarů. 

Polsko modernizuje tanky T-72

Polské ministerstvo obrany plánuje modernizovat tanky T-72M1. Za tímto účelem polský Inspektorát pro vyzbrojováni začal provádět analýzu trh s cílem zjistit, jaké řešení v případě modernizace T-72 nabízejí firmy (především ty polské).

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 4
  • jadernazima
    21:08 29.12.2017

    Hlavně je pak nutné vrazit peníze do systémů, které plně umožní použití JASSM a JASSM-ER.

    Poláci hlavně potřebují k letadlům 200 - 300 střel s plochou dráhou letu s vyřešeným naváděním a použitím, zatím budou mít jen kolem 110 a nevyřešené navádění.

    Polský nacionalismus není hloupý. Hloupé jsou uměle vyvolané konflikty, za kterými stojí ideologové z EU.

  • Tecka
    15:03 29.12.2017

    Miša :Ale handel bronią i zakupy to przecież „czysta polityka „ ;) Miska Z tym chaosem to ja bym uważał ,raczej nowa rozgrywka lub rozdanie,jak kto woli... a poza tym każdy gra jak orkiestra pozwala ;))
     
    A propos f35, internat wpn i ex&int wpn https://mobile.twitter.com/Militarium/status/946788369887047681/photo/1

  • Míša
    14:33 29.12.2017

    Pro Lukáše.
    Já ale napsal, že logika vyšla spíš náhodou, než skutečně dobrým zvážením, nepopírám tím dobré a těžko dnes určit, zda-li nejlepší řešení se jménem F-35. Nic proti sousedům, ale jejich politika současná mi připadá, jako ta v Rusku, proto si myslím, že to vyšlo z oné náhody. Ale současný politický chaos nevládne jen v Polsku, Rusku, ale i za louží a oceánem. Snad tyto otřesy ve zdraví a bez válek přežijem.

  • Lukas
    14:25 29.12.2017

    Tak mówią politycy (ciężko by mówili inaczej - prestiż)

    Luftwaffe mówi że F-35 spełnia wymagania na następce Tornado

    Jak będzie? Za kilka tygodni (max miesięcy) będzie nowy minister obrony...

  • skelet
    14:18 29.12.2017

    Lukas: Německo chce místo Tornado nakoupit Eurofighter.

  • Lukas
    10:22 29.12.2017

    Właśnie jaka jest logika kupowania europejskiego myśliwca?

    EF 2000 nie chcą nawet producenci Niemcy, Wielka Brytania, Włoch
    Zrezygnowano z ostatniej transzy tranche 3b
    Nie ma docelowego silnika
    Nie ma nowoczesnego radaru

    ^Wielka Brytania i Włochy, już kupiły F-35
    Niemieccy o hiszpańscy piloci też chcą F-35...
    Dziwna to logika - taka "anty-europejska"


    Rafale - naprawdę dobra maszyna - ale ile ich zbudowano?
    Mała produkcja generuje koszty i problemy z dostępnością części

    Indie za 38 Rafale zapłaciły 3,5 miliarda Euro (same samoloty - cały kontrakt to 7,9 mld Euro!)

    Egipt - 24 Rafale - 3,5 miliarda Euro (z czego same samolot ok. 2,4 miliarda)
    Katar - 24 Rafale za 6,7 miliarda Euro (cały kontrakt obejmuje przeszkolenie 36 pilotów i 100 techników, 60 Exocet AM39, 140 SCALP, 300 MICA IR/EM, 160 Meteor, 300 bomb SBU-64 hammer)

    Generalnie sam samolot kosztuje około 100-120 milionów euro (w zależności od wariantu - Indie czy Egipt nie mają "standardowych" maszyn)
    ^ Faktycznie to są ceny zbliżone do F-35

    O JAS-39E wiele nie wiadomo...
    A na pewno będzie droższy od C/D... Zobaczymy co zrobią...


    Generalnie gdybyśmy chcieli kupić dwie eskadry myśliwca europejskiej konstrukcji to potrzebujemy ok. 6 miliardów Euro

    Za podobna kwotę możemy kupić F-35
    Albo 3 eskadry F-16

    Jest logika?

    Proszę nie pisać o tym że Polacy kupują tylko amerykański - bo to bzdura
    mamy:
    niemieckie czołgi
    fińskie transportery
    szwedzkie i norweskie pociski przeciwokrętowe
    izraelskie pociski przeciwpancerne
    angielsko-koreańską haubice
    hiszpańskie samoloty transportowe
    łączność i termowizje opartą o francuskie technologie

    ^ To są zakupy ostatnich 15 lat...

  • Clanek
    22:47 28.12.2017

    Ja nerozumim co je nelogicke na tom kupovat americky letoun. V cem je volba neamerickeho stroje logictejsi?

  • KOLT
    22:07 28.12.2017

    Nemyslím si, že by pro Polsko byla F-35 příliš velké sousto.

  • skelet
    21:34 28.12.2017

    Vyhraje politika.. pokud letouny objedná vládnoucí strana, tak to bude F-16 nebo F-35. Pokud opozice, tak v rámci usmíření to bude evropský stroj ;)

  • Míša
    21:15 28.12.2017

    V Polsku nevládne logika, ale hloupý patriotismus, takže je předem zřejmé, že vyhraje stroj ze zámoří. Přesto ale naštěstí pro ně to nemusí vylučovat logiku, sám bych to tipoval na F-16V, nebo F-35. Ale hledají-li perspektivu, zbývá mi onen druhý. Sázím na 35tku a jsem tedy zvědav, jak jsem se minul v odhadu.

Stránka 1 z 4