Polsko hledá nástupce Su-22 a Mig-29: Kandidáti představeni

Polský MiG-29 na berlínské letecké show ILA (2016); větší foto / Julian Herzog; CC BY 4.0 

Polský Inspektorát pro vyzbrojováni zveřejnil výsledky analýzy trhu, která měla určit možné nástupce polských stíhacích bombardérů Su-22 a frontových stíhaček MiG-29. Své podklady poslalo pět firem, z toho čtyři výrobci bojových letounů.

Páteř polského letectva tvoří 48 víceúčelových stíhaček F-16C/D Block 52+ (36 F-16C a 12 F-16D). Polské F-16 jsou navíc vybaveny celou řadou nejmodernějších zbraní vzduch-vzduch a vzduch-země, včetně střel s plochou dráhou letu JASSM/JASSM-ER.

 

 

Polské F-16 v letectvu doplňuje 32 frontových stíhaček MiG-29 a 32 stíhacích bombardérů Su-22. Vzhledem k tomu, že nové víceúčelové stíhací letouny mají být vybrány v roce 2022, polské MiGy-29 a Su-22 prošly dílčí modernizací a byla jim prodloužena životnost.

 

16 MiGů-29 dostalo díky spolupráci polského průmyslu a izraelské IAI (Israel Aerospace Industries) novou elektroniku, letový počítač a navigaci s pohyblivou mapou.

 

Osm stíhacích bombardérů Su-22M4 a šest cvičných Su-22UM3K dostalo novou avioniku, nátěr a také ukazatele s imperiálními jednotkami. Zatímco Suchoje budou létat do roku 2025, MiGy mohou polský vzdušný prostor chránit až do roku 2030.

 

Polsko se již řadu let v rámci programu Harypje (Harpia) snaží za oba výše uvedené sovětské letouny najít náhradu. V listopadu tohoto roku polský Inspektorát pro vyzbrojováni provedl v programu Harpyje první důležitý krok – pod názvy „Rozšíření možností plnění úkolů v rámci útočného a obranného boje s leteckými silami protivníka a pro podporu operací pozemních, námořních a speciálních sil – Víceúčelové stíhací letadlo” a “Schopnost vést vzdušný elektronický boj” začal s analýzou nabídek výrobců stíhacích letadel.

 

Před Vánocemi polské straně poslalo předběžné nabídky pět společností:

 Saab  AB;

 + Lockheed Martin;

 + Boeing Company;

 + Leonardo S.p.A.;

 + Fights-On Logistics.
 

Nejde však o reakci na zatím nevydanou oficiální žádost o nabídku RFP (Request for Proposal), ve které výrobce nabízí již kompletní nabídku (včetně ceny) na přímé takticko-technické zadání zákazníka. Jde pouze o reakci na předběžný průzkum trhu vedený polským Inspektorátem pro vyzbrojováni.

 

Čtyři z uvedených společností – Saab, Lockheed Martin, Leonardo a Boeing jsou nadnárodní výrobci bojových letadel. Společnost Fights-On Logistics se podílela na zavádění stíhaček F-16 do polského letectva a obecně nabízí své služby se zaváděním a následnou podporou provozu stíhaček.
 

V případě “elektronického boje” své nabídky poslaly tři společnosti:

 + Saab AB;

 + Elbit Systems EW a SIGINT - Elisra Ltd.;

 + Griffin společně s firmou Elta Systems Ltd.

 

Švédská Saab AB polskému letectvu nabízí stíhací letoun Gripen NG (Next Generation). Hlavní devizou Gripenu NG je motor převzaty ze stíhačky F/A-18E/F Super Hornet, nový radar typu AESA (Active Electronically Scanned Array) a nejnovější prostředky radioelektornického boje. Samozřejmostí je možnost použití nejnovějších zbraní vzduch-vzduch a vzduch-země.

 

Výkonnější motor umožnil zvednout maximální vzletovou hmotnost Gripenu NG o dvě tuny. Toho se využilo pro zvětšení trupu a palivových nádrží (o 40 %), čímž došlo k prodloužení bojového doletu z 800 na 1300 km. Větší trup stíhačky Gripen NG a silnější motor umožnil přidat navíc další dva závěsy pro zbraně.
 

Lockheed Martin nabízí hned dvě stíhačkyF-16 Fighting Falcon a F-35A Lightning II. Hlavním rysem nejnovější verze F-16V Viper je špičkový radar s agilním svazkem SABR (Scalable Agile Beam Radar) APG-83 s aktivním elektronickým snímáním (AESA) od firmy Northrop Grumman. APG-83 sdílí řadu komponentů z radarů APG-77 (F-22 Raptor) a APG-81 (F-35 Lightning II).

 

F-35A je špičkový, ale technicky složitý a provozně drahý zbraňový systém.

 

F-35A Lightning II je čtenářům Armádních novin dobře známý. Letoun v podstatě kombinuje několik typů letadel – dokáže nahradit letadla určená ke sledování, průzkumu a zpravodajství (určená například k zaměření cílů a k vyhodnocení účinnosti leteckého úderu), vést komplexní boj vzduch-vzduch/vzduch-země a vést radioelektronický boj. Nevýhodou jsou samozřejmě astronomické nákupní a provozní náklady, včetně nutnosti investovat obří sumy do vybudování provozního zázemí.

 

Nejnovější F/A-18 Advanced Super Hornet (ASH) od firmy Boeing lze rozpoznat díky konformním palivovým nádržím (prodlužují bojový rádius o 480 km) a stealth zbraňovému pouzdru EWP (Enclosed Weapons Pod), které pojme munici vzduch-vzduch i vzduch-země (max 1180 kg). F/A-18 ASH s EWP vykazuje o 50 % nižší čelní radiolokační odraz (RCS) než Super Hornet se zbraněmi umístěnými pod křídly.

 

V případě zájmu lze F/A-18 ASH osadit infračerveným senzorem (IRIST) a novými motory F414-GE-400 s menší spotřebou paliva (- 3%) a větším výkonem (+ 15-20 %).

 

Leonardo nabízí čím dál oblíbenější evropský víceúčelový letoun Eurofighter Typhoon. Hlavní výhodou Eurofighteru je schopnost letu nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování, nejmodernější radar typu AESA a schopnost použití nejnovějších zbraní vzduch-vzduch a vzduch-země. Nezanedbatelnou výhodou je politická podpora evropských států, především Německa, a blízkost provozní základny.

 

Z cenového hlediska je jasně nejvýhodnější nakoupit F-16 a využít tak současnou provozní základnu polského letectva. V Polsku ale možná ještě větší roli než cena hraje zapojení domácího průmyslu do programu Harypje. Společnost, která poskytne polským firmám nejvíce svého know-how a zajistí výrobu komponentů v Polsku, bude mít velmi vysokou šanci na úspěch.
 

Polsko v současné době počítá s nákupem 48 až 64 nových víceúčelových stíhacích letadel. Cena zakázky je neznáma, ale za nákup 48 letadel F-16 (včetně vybudování kompletního provozního zázemí a nákupu zbraní) Varšava vydala 3,2 miliardy dolarů (69 miliard Kč při dnešních cenách). Cena za nové letouny bude minimálně stejně vysoká.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

PT-17: Polsko-ukrajinská modernizace tanku T-72

Na vojenské výstavě MSPO 2017 polská firma Bumar (člen PGZ) představila hloubkově modernizovaný tank ...

Polské ponorky Orka a střely Tomahawk

Polské ministerstvo obrany v rámci programu Orka nakoupí tři nebo čtyři nové dieselelektrické útočné ...

Washington schválil prodej baterií Patriot do Polska

Americká Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency) ...

Polsko modernizuje tanky T-72

Polské ministerstvo obrany plánuje modernizovat tanky T-72M1. Za tímto účelem polský Inspektorát pro ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • jadernazima
    21:08 29.12.2017

    Hlavně je pak nutné vrazit peníze do systémů, které plně umožní použití JASSM a JASSM-ER.

    Poláci hlavně potřebují k letadlům 200 - 300 střel s plochou dráhou letu s vyřešeným naváděním a použitím, zatím budou mít jen kolem 110 a nevyřešené navádění.

    Polský nacionalismus není hloupý. Hloupé jsou uměle vyvolané konflikty, za kterými stojí ideologové z EU.

  • Tecka
    15:03 29.12.2017

    Miša :Ale handel bronią i zakupy to przecież „czysta polityka „ ;) Miska Z tym chaosem to ja bym uważał ,raczej nowa rozgrywka lub rozdanie,jak kto woli... a poza tym każdy gra jak orkiestra pozwala ;))
     
    A propos f35, internat wpn i ex&int wpn https://mobile.twitter.com/Mil...

  • Míša
    14:33 29.12.2017

    Pro Lukáše.
    Já ale napsal, že logika vyšla spíš náhodou, než skutečně dobrým zvážením, nepopírám tím dobré a těžko dnes určit, zda-li nejlepší řešení se jménem F-35. Nic proti sousedům, ale jejich politika současná mi připadá, jako ta v Rusku, proto si myslím, že to vyšlo z oné náhody. Ale současný politický chaos nevládne jen v Polsku, Rusku, ale i za louží a oceánem. Snad tyto otřesy ve zdraví a bez válek přežijem.

  • Lukas
    14:25 29.12.2017

    Tak mówią politycy (ciężko by mówili inaczej - prestiż)

    Luftwaffe mówi że F-35 spełnia wymagania na następce Tornado

    Jak będzie? Za kilka tygodni (max miesięcy) będzie nowy minister obrony...

  • skelet
    14:18 29.12.2017

    Lukas: Německo chce místo Tornado nakoupit Eurofighter.

  • Lukas
    10:22 29.12.2017

    Właśnie jaka jest logika kupowania europejskiego myśliwca?

    EF 2000 nie chcą nawet producenci Niemcy, Wielka Brytania, Włoch
    Zrezygnowano z ostatniej transzy tranche 3b
    Nie ma docelowego silnika
    Nie ma nowoczesnego radaru

    ^Wielka Brytania i Włochy, już kupiły F-35
    Niemieccy o hiszpańscy piloci też chcą F-35...
    Dziwna to logika - taka "anty-europejska"


    Rafale - naprawdę dobra maszyna - ale ile ich zbudowano?
    Mała produkcja generuje koszty i problemy z dostępnością części

    Indie za 38 Rafale zapłaciły 3,5 miliarda Euro (same samoloty - cały kontrakt to 7,9 mld Euro!)

    Egipt - 24 Rafale - 3,5 miliarda Euro (z czego same samolot ok. 2,4 miliarda)
    Katar - 24 Rafale za 6,7 miliarda Euro (cały kontrakt obejmuje przeszkolenie 36 pilotów i 100 techników, 60 Exocet AM39, 140 SCALP, 300 MICA IR/EM, 160 Meteor, 300 bomb SBU-64 hammer)

    Generalnie sam samolot kosztuje około 100-120 milionów euro (w zależności od wariantu - Indie czy Egipt nie mają "standardowych" maszyn)
    ^ Faktycznie to są ceny zbliżone do F-35

    O JAS-39E wiele nie wiadomo...
    A na pewno będzie droższy od C/D... Zobaczymy co zrobią...


    Generalnie gdybyśmy chcieli kupić dwie eskadry myśliwca europejskiej konstrukcji to potrzebujemy ok. 6 miliardów Euro

    Za podobna kwotę możemy kupić F-35
    Albo 3 eskadry F-16

    Jest logika?

    Proszę nie pisać o tym że Polacy kupują tylko amerykański - bo to bzdura
    mamy:
    niemieckie czołgi
    fińskie transportery
    szwedzkie i norweskie pociski przeciwokrętowe
    izraelskie pociski przeciwpancerne
    angielsko-koreańską haubice
    hiszpańskie samoloty transportowe
    łączność i termowizje opartą o francuskie technologie

    ^ To są zakupy ostatnich 15 lat...

  • Clanek
    22:47 28.12.2017

    Ja nerozumim co je nelogicke na tom kupovat americky letoun. V cem je volba neamerickeho stroje logictejsi?

  • KOLT
    22:07 28.12.2017

    Nemyslím si, že by pro Polsko byla F-35 příliš velké sousto.

  • skelet
    21:34 28.12.2017

    Vyhraje politika.. pokud letouny objedná vládnoucí strana, tak to bude F-16 nebo F-35. Pokud opozice, tak v rámci usmíření to bude evropský stroj ;)

  • Míša
    21:15 28.12.2017

    V Polsku nevládne logika, ale hloupý patriotismus, takže je předem zřejmé, že vyhraje stroj ze zámoří. Přesto ale naštěstí pro ně to nemusí vylučovat logiku, sám bych to tipoval na F-16V, nebo F-35. Ale hledají-li perspektivu, zbývá mi onen druhý. Sázím na 35tku a jsem tedy zvědav, jak jsem se minul v odhadu.

  • KOLT
    11:15 28.12.2017

    Přidávám se :-) Nevím, o jakých astronomických nákladech se tu mluví, když se stačí podívat na výběrové řízení v Dánsku, kde byly porovnány náklady po dobu životnosti letadla několika typů. F-35 nevyšlo zas tak špatně. A jak píše Kusa, jeho přínos je ve srovnání s letadly 4. generace zcela nesouměřitelný.

  • Kusa
    10:32 28.12.2017

    A sakra asi jsem omylem vlezl na polské fórum.

    Už několikrát tu bylo prokázáno že F-35 nemá o moc větší náklady na zavedení jako nový zbraňový systém než jiné letouny a jeho přínos pro vedení vševojskových operací je nehorázně větší.

  • RiMr71
    20:42 27.12.2017

    Uz zase se tu pise o astronomii a F-35
    "samozřejmě astronomické nákupní a provozní náklady"
    ....kolik ze stoji Rafal a proc se v clancich o nem taky nelita ke hvezdam?

  • Tecka
    14:58 27.12.2017

    ...i jak na zamówienie art Sabak-a z defence24 z przed paru minut...czytaj , robimy MLU dla F16 w tym samym czasie pozyskanie z programu HARPIA (czyli f35? ) ,artykuł sponsorowany ?;)
    http://www.defence24.pl/719520...

  • Tecka
    13:53 27.12.2017

    ..tak wiem..dlatego odpada i do tego ta cena :/
    Głównie staram się przyglądać postępom przy OPL, dlatego mam wrażenie,że narazie plany na potencjalny zakup f16 , są małe .

  • Tecka
    13:45 27.12.2017

    Nic dodać,nic ująć ...tylko te pieniądze . Załóżmy ,ze uda się podpisać WISŁE I HOMARA w przyszłym roku a ORKĘ na przełomie lub 2019 to może jest szansa...

  • Lukas
    13:36 27.12.2017

    Tecka - jest na odwrót - Rafale to najlepszy myśliwiec europejskiej konstrukcji
    Ma dobre możliwości w misjach air -to - ground i najbardziej zaawansowane systemy WRE (SPECTRA)

    Ale jako ze jest to francuska maszyna ma ograniczony arsenał uzbrojenia (tylko francuski)
    To jest problem - budowa "drugiego" zapasu amunicji - dedykowanej dla Rafale.
    Koszty... (Patrz jak na koszty narzekają użytkownicy Mirage 2000)

  • KOLT
    13:34 27.12.2017

    Nejvíc "do počtu" je asi Gripen. Ne proto, že je špatný, ale proto, že pořizovat ho k F-16 nemá valného významu, jak již bylo zmíněno.
    F/A-18 ASH vůbec není špatná varianta, přecijen chtějí významné protizemní schopnosti, což je pro toto letadlo primární schopnost. (A kdyby si jednou pořídili LL, mohly by je tam používat ;-) ).
    F-16 pochopitelně dává smysl, doplnila by se prostě flotila, čili nejmenší náklady na budování zázemí. Jenže Polsko pravděpodobně nebude chtít mít celou flotilu z jednoho typu. Navíc, pokud někdo považuje F/A-18 za stroj na konci životního cyklu, tak F-16 už dost přesluhuje :-)
    Rafale je nesmysl (pokud je vůbec nabízen) – moc drahý, málo zbraní.
    Zajímavou možností by byl Typhoon, přecijen je to jedno z nejagilnějších letadel vůbec, čili jako dvomotorový stroj v kombinaci s levnější F-16 dává smysl. Tedy místo Migů Typhoony a místo Sůček dokoupit F-16 je rozhodně zajímavá varianta.
    Jak ale píše Matesaax, Poláci dávají přednost americké technice. Ve světle aktuálních událostí se jim ani nedivím... A v tom případě by mělo význam buď dokoupit samotné F-16, nebo je dokoupit v kombinaci s F/A-18, či ještě lépe F-35.


    lemkin, teď jsem zvědavý, jestli se na vás sesypou jako na logika, když prohlásil o Mig-31, že to není stíhač. Protože jak jeho, tak váš výrok jsou úplně stejné nesmysly ;-)

  • Lukas
    13:29 27.12.2017

    Analizy tworzone przez sztab generalny mówią o potrzebie posiadania minimum 120 maszyn...
    Jest to nierealne... (moim zdaniem max to 96 -> 48 F-16 bloc 52 + 48 nowych maszyn)

    Tak najbardziej prawdopodobny jest F-16 - przyczyny są oczywiste (Nie, nie jest to sympatia dla Amerykanów)
    - posiadamy ten typ maszyn
    - jest to maszyna o dużych możliwościach
    - jest relatywnie tani (tańszy może być tylko Gripen )

    Warto pamiętać, o resursie - F-16 ma 8 000h a Amerykanie pracują nad przedłużeniem nawet do 12 000 h

    Taki F-18 ma "tylko" 6 000 h (A MiG 29 9.12 do 4000h)


    EF-2000 odpada - bo jest drogi, nie ma pełnych możliwości (dopiero prowadzone są prace nad integracją systemów uzbrojenia)
    Ma też wysoki koszt godziny lotu i niską sprawność (ile maszyn w Niemczech czy Wielkiej Brytanii jest sprawnych?)

    F-18 - W 1999 polscy piloci chcieli F-18 C/D (wiadomo - maszyna dwusilnikowa jest bezpieczniejsza)
    Ale ceny nowych F-18E/F są horrendalnie wysokie a sama maszyna nie ma lepszych możliwości od F-16 (Kanada była zszokowana ceną F-18)

    F-35 -tu są dwa problemy
    Koszt (kupno ale i eksploatacja - utrzymanie powłok stealth jest kosztowne)
    Czas realizacji zamówienia - jest długa kolejka klientów na F-35

    Gripen musiałby dać naprawdę dobra ofertę (i pokazać duży potencjał konstrukcji)

  • Tecka
    13:16 27.12.2017

    Matesaax
    „Okno czasowe”na pozyskanie f16 ,powoli się zamyka...

    lemkin
    RAFALE,jest koszmarnie drogi ! A do możliwości f35 daleko.

    EF ,to ciekawa propozycja ...ale kłania się polityka ( chociaż , wszystko jest możliwe )

  • Matesaax
    12:08 27.12.2017

    Koukám,že Poláci už vystřízlivěli,ještě nedávno měli plno plánů na nákup 100 letadel a dnes je to 48-.64 strojů.
    Myslím,že Evropské stroje tady nemají šanci,Poláci prostě dávají jasně přednost americké technice.Osobně souhlasím s CerVusem,že nejreálnější je nákup F-16 s kombinací F-35 či pouze F-16.
    Teoreticky by se mohl hodit i modernizovaný Super Hornet,zejména ve dvoumístné verzi by to byla pěkná náhrada úderných Su-22.

  • lemkin
    11:15 27.12.2017

    F-16 již mají, ale Poláci chtějí něco lepšího......

    EF v poslední verzi TRANCHE 3 by byl zajímavá volba, třeba by jím pak Němci nahradili i svá Tornáda.

    F-35 je papírovým favoritem kvůli STEALTH......, ale letadlo má teprve počáteční operační způsobilost a není to stíhač ani omylem. Za Sůčka tedy dobré, ale za MIG 29 nic moc.

    Gripen postrádá smysl, leda že by si vyjednali kompletní výrobu a nahradili jím časem i ty F-16......, ale jak říkám Poláci chtějí něco lepšího.

    ASH šance 0, ani Američané ho už nechtějí, platforma na konci životního cyklu.

    Pro mě by horkým kandidátem mohl být RAFALE, za podmínky přesunu výroby, nebo alespoň širokého rozsahu v rámci GO. Je to výkonný stroj, 100ks by si poláci asi v průběhu času postavili. Problém spatřuji v aktuální nabídce výzbroje.

  • CerVus
    10:20 27.12.2017

    Vyhraje F-16 s tím, že je časem doplní kolem 20ti F35. Ostatní nemají smysl. Gripen se montuje pouze ve Švédsku a je to v podstatě levnější F-16. Typhon je drahý na pořízení i provoz a Boeing tam je jen do počtu. I když v jeho prospěch hraje verze Growler.

  • Flader
    10:00 27.12.2017

    Používať vedľa seba F16 a Gripen je nezmysel. Takže ten bude určite do počtu.
    Osobne si myslím, že to bude najskôr nákup ďalších F16, prípadne spojená s ďalšou modernizáciou terajšej flotily.

  • Tecka
    08:44 27.12.2017

    P.s
    ..i tak się kończy ,jak się wykorzystuje ministerstwo do uprawiania polityki...warto przeczytać : https://www.polityka.pl/tygodn...

  • Tecka
    08:29 27.12.2017

    Dobrze byłoby dokupić eskadrę f16 ale nie ma teraz na to pieniędzy . Muszą ruszyć płatności za conajmniej trzy główne programy ,które przesunęły się na 2018 rok. Realnie będzie nas stać na 3 eskadry f35A

  • Arianus
    03:09 27.12.2017

    Mig-32 je co?

  • Trener
    22:13 26.12.2017

    F-16, nebo F-35? Ostatní jen kompars pro snížení jejich ceny.

  • jadernazima
    19:42 26.12.2017

    Cokoliv jiného než F-35 bude terčem, Polsko kupuje letouny na skutečný boj... v roce 2030+. Jen asi budou ještě potřebovat něco na EW.

    Dalším problémem jsou letiště, protože oba nepřátelské státy (GER a RUS) mají přes 500 střel, které jim tam mohou naprat a to jejich 8 baterií PAC-3 nedá. Mají v plánu udělat letiště s třeba 20 přistávacími dráhami?

  • flanker.jirka
    19:03 26.12.2017

    liberalshark: Superhornety moc uživatelů nemá a mít nebude, tipnul bych si na F35 nebo Gripen. F 35 už má několik uživatelů v Evropě a vyrábí se v Itálii. Gripen bude bezkonkurenční v ekonomice provozu. ASH dávám 10%.

  • liberal shark
    18:49 26.12.2017

    Nejrozumnejsi mi prijde zavedeni ASH jako utocnych letadel a postupnou nahradu F-16 blok 52+ Vipery pri soucasnem zvyseni jejich poctu na 60 - 72 ks.