Polsko hledá nástupce Su-22 a Mig-29: Kandidáti představeni

-
26. 12. 2017
-
31 komentářů
-
Jan Grohmann
Polský Inspektorát pro vyzbrojováni zveřejnil výsledky analýzy trhu, která měla určit možné nástupce polských stíhacích bombardérů Su-22 a frontových stíhaček MiG-29. Své podklady poslalo pět firem, z toho čtyři výrobci bojových letounů.
Páteř polského letectva tvoří 48 víceúčelových stíhaček F-16C/D Block 52+ (36 F-16C a 12 F-16D). Polské F-16 jsou navíc vybaveny celou řadou nejmodernějších zbraní vzduch-vzduch a vzduch-země, včetně střel s plochou dráhou letu JASSM/JASSM-ER.
Polské F-16 v letectvu doplňuje 32 frontových stíhaček MiG-29 a 32 stíhacích bombardérů Su-22. Vzhledem k tomu, že nové víceúčelové stíhací letouny mají být vybrány v roce 2022, polské MiGy-29 a Su-22 prošly dílčí modernizací a byla jim prodloužena životnost.
16 MiGů-29 dostalo díky spolupráci polského průmyslu a izraelské IAI (Israel Aerospace Industries) novou elektroniku, letový počítač a navigaci s pohyblivou mapou.
Osm stíhacích bombardérů Su-22M4 a šest cvičných Su-22UM3K dostalo novou avioniku, nátěr a také ukazatele s imperiálními jednotkami. Zatímco Suchoje budou létat do roku 2025, MiGy mohou polský vzdušný prostor chránit až do roku 2030.
Polsko se již řadu let v rámci programu Harypje (Harpia) snaží za oba výše uvedené sovětské letouny najít náhradu. V listopadu tohoto roku polský Inspektorát pro vyzbrojováni provedl v programu Harpyje první důležitý krok – pod názvy „Rozšíření možností plnění úkolů v rámci útočného a obranného boje s leteckými silami protivníka a pro podporu operací pozemních, námořních a speciálních sil – Víceúčelové stíhací letadlo” a “Schopnost vést vzdušný elektronický boj” začal s analýzou nabídek výrobců stíhacích letadel.
Před Vánocemi polské straně poslalo předběžné nabídky pět společností:
+ Saab AB;
+ Lockheed Martin;
+ Boeing Company;
+ Leonardo S.p.A.;
+ Fights-On Logistics.
Nejde však o reakci na zatím nevydanou oficiální žádost o nabídku RFP (Request for Proposal), ve které výrobce nabízí již kompletní nabídku (včetně ceny) na přímé takticko-technické zadání zákazníka. Jde pouze o reakci na předběžný průzkum trhu vedený polským Inspektorátem pro vyzbrojováni.
Čtyři z uvedených společností – Saab, Lockheed Martin, Leonardo a Boeing jsou nadnárodní výrobci bojových letadel. Společnost Fights-On Logistics se podílela na zavádění stíhaček F-16 do polského letectva a obecně nabízí své služby se zaváděním a následnou podporou provozu stíhaček.
V případě “elektronického boje” své nabídky poslaly tři společnosti:
+ Saab AB;
+ Elbit Systems EW a SIGINT - Elisra Ltd.;
+ Griffin společně s firmou Elta Systems Ltd.
Švédská Saab AB polskému letectvu nabízí stíhací letoun Gripen NG (Next Generation). Hlavní devizou Gripenu NG je motor převzaty ze stíhačky F/A-18E/F Super Hornet, nový radar typu AESA (Active Electronically Scanned Array) a nejnovější prostředky radioelektornického boje. Samozřejmostí je možnost použití nejnovějších zbraní vzduch-vzduch a vzduch-země.
Výkonnější motor umožnil zvednout maximální vzletovou hmotnost Gripenu NG o dvě tuny. Toho se využilo pro zvětšení trupu a palivových nádrží (o 40 %), čímž došlo k prodloužení bojového doletu z 800 na 1300 km. Větší trup stíhačky Gripen NG a silnější motor umožnil přidat navíc další dva závěsy pro zbraně.
Lockheed Martin nabízí hned dvě stíhačky – F-16 Fighting Falcon a F-35A Lightning II. Hlavním rysem nejnovější verze F-16V Viper je špičkový radar s agilním svazkem SABR (Scalable Agile Beam Radar) APG-83 s aktivním elektronickým snímáním (AESA) od firmy Northrop Grumman. APG-83 sdílí řadu komponentů z radarů APG-77 (F-22 Raptor) a APG-81 (F-35 Lightning II).
F-35A je špičkový, ale technicky složitý a provozně drahý zbraňový systém.
F-35A Lightning II je čtenářům Armádních novin dobře známý. Letoun v podstatě kombinuje několik typů letadel – dokáže nahradit letadla určená ke sledování, průzkumu a zpravodajství (určená například k zaměření cílů a k vyhodnocení účinnosti leteckého úderu), vést komplexní boj vzduch-vzduch/vzduch-země a vést radioelektronický boj. Nevýhodou jsou samozřejmě astronomické nákupní a provozní náklady, včetně nutnosti investovat obří sumy do vybudování provozního zázemí.
Nejnovější F/A-18 Advanced Super Hornet (ASH) od firmy Boeing lze rozpoznat díky konformním palivovým nádržím (prodlužují bojový rádius o 480 km) a stealth zbraňovému pouzdru EWP (Enclosed Weapons Pod), které pojme munici vzduch-vzduch i vzduch-země (max 1180 kg). F/A-18 ASH s EWP vykazuje o 50 % nižší čelní radiolokační odraz (RCS) než Super Hornet se zbraněmi umístěnými pod křídly.
V případě zájmu lze F/A-18 ASH osadit infračerveným senzorem (IRIST) a novými motory F414-GE-400 s menší spotřebou paliva (- 3%) a větším výkonem (+ 15-20 %).
Leonardo nabízí čím dál oblíbenější evropský víceúčelový letoun Eurofighter Typhoon. Hlavní výhodou Eurofighteru je schopnost letu nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování, nejmodernější radar typu AESA a schopnost použití nejnovějších zbraní vzduch-vzduch a vzduch-země. Nezanedbatelnou výhodou je politická podpora evropských států, především Německa, a blízkost provozní základny.
Z cenového hlediska je jasně nejvýhodnější nakoupit F-16 a využít tak současnou provozní základnu polského letectva. V Polsku ale možná ještě větší roli než cena hraje zapojení domácího průmyslu do programu Harypje. Společnost, která poskytne polským firmám nejvíce svého know-how a zajistí výrobu komponentů v Polsku, bude mít velmi vysokou šanci na úspěch.
Polsko v současné době počítá s nákupem 48 až 64 nových víceúčelových stíhacích letadel. Cena zakázky je neznáma, ale za nákup 48 letadel F-16 (včetně vybudování kompletního provozního zázemí a nákupu zbraní) Varšava vydala 3,2 miliardy dolarů (69 miliard Kč při dnešních cenách). Cena za nové letouny bude minimálně stejně vysoká.
Zdroj: Defence24
Související články
PT-17: Polsko-ukrajinská modernizace tanku T-72
Na vojenské výstavě MSPO 2017 polská firma Bumar (člen PGZ) představila hloubkově modernizovaný tank ...
-
14.09.2017
-
38 komentářů
-
Jan Grohmann
Polské ponorky Orka a střely Tomahawk
Polské ministerstvo obrany v rámci programu Orka nakoupí tři nebo čtyři nové dieselelektrické útočné ...
-
01.11.2017
-
27 komentářů
-
Jan Grohmann
Washington schválil prodej baterií Patriot do Polska
Americká Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency) ...
-
19.11.2017
-
13 komentářů
-
Jan Grohmann
Polsko modernizuje tanky T-72
Polské ministerstvo obrany plánuje modernizovat tanky T-72M1. Za tímto účelem polský Inspektorát pro ...
-
15.12.2017
-
131 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Hlavně je pak nutné vrazit peníze do systémů, které plně umožní použití JASSM a JASSM-ER. Poláci hlavně potřebují k letadlům 200 - 300 střel s plochou dráhou letu s vyřešeným ...Zobrazit celý příspěvek
Hlavně je pak nutné vrazit peníze do systémů, které plně umožní použití JASSM a JASSM-ER.
Poláci hlavně potřebují k letadlům 200 - 300 střel s plochou dráhou letu s vyřešeným naváděním a použitím, zatím budou mít jen kolem 110 a nevyřešené navádění.
Polský nacionalismus není hloupý. Hloupé jsou uměle vyvolané konflikty, za kterými stojí ideologové z EU.Skrýt celý příspěvekMiša :Ale handel bronią i zakupy to przecież „czysta polityka „ ;) Miska Z tym chaosem to ja bym uważał ,raczej nowa rozgrywka lub rozdanie,jak kto woli... a poza tym każdy gra jak ...Zobrazit celý příspěvek
Miša :Ale handel bronią i zakupy to przecież „czysta polityka „ ;) Miska Z tym chaosem to ja bym uważał ,raczej nowa rozgrywka lub rozdanie,jak kto woli... a poza tym każdy gra jak orkiestra pozwala ;))
A propos f35, internat wpn i ex&int wpn https://mobile.twitter.com/Mil... Skrýt celý příspěvekPro Lukáše. Já ale napsal, že logika vyšla spíš náhodou, než skutečně dobrým zvážením, nepopírám tím dobré a těžko dnes určit, zda-li nejlepší řešení se jménem F-35. Nic proti ...Zobrazit celý příspěvek
Pro Lukáše.
Já ale napsal, že logika vyšla spíš náhodou, než skutečně dobrým zvážením, nepopírám tím dobré a těžko dnes určit, zda-li nejlepší řešení se jménem F-35. Nic proti sousedům, ale jejich politika současná mi připadá, jako ta v Rusku, proto si myslím, že to vyšlo z oné náhody. Ale současný politický chaos nevládne jen v Polsku, Rusku, ale i za louží a oceánem. Snad tyto otřesy ve zdraví a bez válek přežijem.Skrýt celý příspěvekTak mówią politycy (ciężko by mówili inaczej - prestiż) Luftwaffe mówi że F-35 spełnia wymagania na następce Tornado Jak będzie? Za kilka tygodni (max miesięcy) będzie nowy ...Zobrazit celý příspěvek
Tak mówią politycy (ciężko by mówili inaczej - prestiż)
Luftwaffe mówi że F-35 spełnia wymagania na następce Tornado
Jak będzie? Za kilka tygodni (max miesięcy) będzie nowy minister obrony...Skrýt celý příspěvekWłaśnie jaka jest logika kupowania europejskiego myśliwca? EF 2000 nie chcą nawet producenci Niemcy, Wielka Brytania, Włoch Zrezygnowano z ostatniej transzy tranche 3b Nie ma ...Zobrazit celý příspěvek
Właśnie jaka jest logika kupowania europejskiego myśliwca?
EF 2000 nie chcą nawet producenci Niemcy, Wielka Brytania, Włoch
Zrezygnowano z ostatniej transzy tranche 3b
Nie ma docelowego silnika
Nie ma nowoczesnego radaru
^Wielka Brytania i Włochy, już kupiły F-35
Niemieccy o hiszpańscy piloci też chcą F-35...
Dziwna to logika - taka "anty-europejska"
Rafale - naprawdę dobra maszyna - ale ile ich zbudowano?
Mała produkcja generuje koszty i problemy z dostępnością części
Indie za 38 Rafale zapłaciły 3,5 miliarda Euro (same samoloty - cały kontrakt to 7,9 mld Euro!)
Egipt - 24 Rafale - 3,5 miliarda Euro (z czego same samolot ok. 2,4 miliarda)
Katar - 24 Rafale za 6,7 miliarda Euro (cały kontrakt obejmuje przeszkolenie 36 pilotów i 100 techników, 60 Exocet AM39, 140 SCALP, 300 MICA IR/EM, 160 Meteor, 300 bomb SBU-64 hammer)
Generalnie sam samolot kosztuje około 100-120 milionów euro (w zależności od wariantu - Indie czy Egipt nie mają "standardowych" maszyn)
^ Faktycznie to są ceny zbliżone do F-35
O JAS-39E wiele nie wiadomo...
A na pewno będzie droższy od C/D... Zobaczymy co zrobią...
Generalnie gdybyśmy chcieli kupić dwie eskadry myśliwca europejskiej konstrukcji to potrzebujemy ok. 6 miliardów Euro
Za podobna kwotę możemy kupić F-35
Albo 3 eskadry F-16
Jest logika?
Proszę nie pisać o tym że Polacy kupują tylko amerykański - bo to bzdura
mamy:
niemieckie czołgi
fińskie transportery
szwedzkie i norweskie pociski przeciwokrętowe
izraelskie pociski przeciwpancerne
angielsko-koreańską haubice
hiszpańskie samoloty transportowe
łączność i termowizje opartą o francuskie technologie
^ To są zakupy ostatnich 15 lat...Skrýt celý příspěvekVyhraje politika.. pokud letouny objedná vládnoucí strana, tak to bude F-16 nebo F-35. Pokud opozice, tak v rámci usmíření to bude evropský stroj ;)
Vyhraje politika.. pokud letouny objedná vládnoucí strana, tak to bude F-16 nebo F-35. Pokud opozice, tak v rámci usmíření to bude evropský stroj ;)
V Polsku nevládne logika, ale hloupý patriotismus, takže je předem zřejmé, že vyhraje stroj ze zámoří. Přesto ale naštěstí pro ně to nemusí vylučovat logiku, sám bych to tipoval ...Zobrazit celý příspěvek
V Polsku nevládne logika, ale hloupý patriotismus, takže je předem zřejmé, že vyhraje stroj ze zámoří. Přesto ale naštěstí pro ně to nemusí vylučovat logiku, sám bych to tipoval na F-16V, nebo F-35. Ale hledají-li perspektivu, zbývá mi onen druhý. Sázím na 35tku a jsem tedy zvědav, jak jsem se minul v odhadu.Skrýt celý příspěvek
Přidávám se :-) Nevím, o jakých astronomických nákladech se tu mluví, když se stačí podívat na výběrové řízení v Dánsku, kde byly porovnány náklady po dobu životnosti letadla ...Zobrazit celý příspěvek
Přidávám se :-) Nevím, o jakých astronomických nákladech se tu mluví, když se stačí podívat na výběrové řízení v Dánsku, kde byly porovnány náklady po dobu životnosti letadla několika typů. F-35 nevyšlo zas tak špatně. A jak píše Kusa, jeho přínos je ve srovnání s letadly 4. generace zcela nesouměřitelný.Skrýt celý příspěvek
A sakra asi jsem omylem vlezl na polské fórum. Už několikrát tu bylo prokázáno že F-35 nemá o moc větší náklady na zavedení jako nový zbraňový systém než jiné letouny a jeho ...Zobrazit celý příspěvek
A sakra asi jsem omylem vlezl na polské fórum.
Už několikrát tu bylo prokázáno že F-35 nemá o moc větší náklady na zavedení jako nový zbraňový systém než jiné letouny a jeho přínos pro vedení vševojskových operací je nehorázně větší.Skrýt celý příspěvekUz zase se tu pise o astronomii a F-35
"samozřejmě astronomické nákupní a provozní náklady"
....kolik ze stoji Rafal a proc se v clancich o nem taky nelita ke hvezdam?Uz zase se tu pise o astronomii a F-35
"samozřejmě astronomické nákupní a provozní náklady"
....kolik ze stoji Rafal a proc se v clancich o nem taky nelita ke hvezdam?...i jak na zamówienie art Sabak-a z defence24 z przed paru minut...czytaj , robimy MLU dla F16 w tym samym czasie pozyskanie z programu HARPIA (czyli f35? ) ,artykuł sponsorowany ...Zobrazit celý příspěvek
...i jak na zamówienie art Sabak-a z defence24 z przed paru minut...czytaj , robimy MLU dla F16 w tym samym czasie pozyskanie z programu HARPIA (czyli f35? ) ,artykuł sponsorowany ?;)
http://www.defence24.pl/719520... Skrýt celý příspěvek..tak wiem..dlatego odpada i do tego ta cena :/
Głównie staram się przyglądać postępom przy OPL, dlatego mam wrażenie,że narazie plany na potencjalny zakup f16 , są małe ...tak wiem..dlatego odpada i do tego ta cena :/
Głównie staram się przyglądać postępom przy OPL, dlatego mam wrażenie,że narazie plany na potencjalny zakup f16 , są małe .Nic dodać,nic ująć ...tylko te pieniądze . Załóżmy ,ze uda się podpisać WISŁE I HOMARA w przyszłym roku a ORKĘ na przełomie lub 2019 to może jest szansa...
Nic dodać,nic ująć ...tylko te pieniądze . Załóżmy ,ze uda się podpisać WISŁE I HOMARA w przyszłym roku a ORKĘ na przełomie lub 2019 to może jest szansa...
Tecka - jest na odwrót - Rafale to najlepszy myśliwiec europejskiej konstrukcji Ma dobre możliwości w misjach air -to - ground i najbardziej zaawansowane systemy WRE ...Zobrazit celý příspěvek
Tecka - jest na odwrót - Rafale to najlepszy myśliwiec europejskiej konstrukcji
Ma dobre możliwości w misjach air -to - ground i najbardziej zaawansowane systemy WRE (SPECTRA)
Ale jako ze jest to francuska maszyna ma ograniczony arsenał uzbrojenia (tylko francuski)
To jest problem - budowa "drugiego" zapasu amunicji - dedykowanej dla Rafale.
Koszty... (Patrz jak na koszty narzekają użytkownicy Mirage 2000)Skrýt celý příspěvekNejvíc "do počtu" je asi Gripen. Ne proto, že je špatný, ale proto, že pořizovat ho k F-16 nemá valného významu, jak již bylo zmíněno. F/A-18 ASH vůbec není špatná varianta, ...Zobrazit celý příspěvek
Nejvíc "do počtu" je asi Gripen. Ne proto, že je špatný, ale proto, že pořizovat ho k F-16 nemá valného významu, jak již bylo zmíněno.
F/A-18 ASH vůbec není špatná varianta, přecijen chtějí významné protizemní schopnosti, což je pro toto letadlo primární schopnost. (A kdyby si jednou pořídili LL, mohly by je tam používat ;-) ).
F-16 pochopitelně dává smysl, doplnila by se prostě flotila, čili nejmenší náklady na budování zázemí. Jenže Polsko pravděpodobně nebude chtít mít celou flotilu z jednoho typu. Navíc, pokud někdo považuje F/A-18 za stroj na konci životního cyklu, tak F-16 už dost přesluhuje :-)
Rafale je nesmysl (pokud je vůbec nabízen) – moc drahý, málo zbraní.
Zajímavou možností by byl Typhoon, přecijen je to jedno z nejagilnějších letadel vůbec, čili jako dvomotorový stroj v kombinaci s levnější F-16 dává smysl. Tedy místo Migů Typhoony a místo Sůček dokoupit F-16 je rozhodně zajímavá varianta.
Jak ale píše Matesaax, Poláci dávají přednost americké technice. Ve světle aktuálních událostí se jim ani nedivím... A v tom případě by mělo význam buď dokoupit samotné F-16, nebo je dokoupit v kombinaci s F/A-18, či ještě lépe F-35.
lemkin, teď jsem zvědavý, jestli se na vás sesypou jako na logika, když prohlásil o Mig-31, že to není stíhač. Protože jak jeho, tak váš výrok jsou úplně stejné nesmysly ;-)Skrýt celý příspěvekAnalizy tworzone przez sztab generalny mówią o potrzebie posiadania minimum 120 maszyn... Jest to nierealne... (moim zdaniem max to 96 -> 48 F-16 bloc 52 + 48 nowych ...Zobrazit celý příspěvek
Analizy tworzone przez sztab generalny mówią o potrzebie posiadania minimum 120 maszyn...
Jest to nierealne... (moim zdaniem max to 96 -> 48 F-16 bloc 52 + 48 nowych maszyn)
Tak najbardziej prawdopodobny jest F-16 - przyczyny są oczywiste (Nie, nie jest to sympatia dla Amerykanów)
- posiadamy ten typ maszyn
- jest to maszyna o dużych możliwościach
- jest relatywnie tani (tańszy może być tylko Gripen )
Warto pamiętać, o resursie - F-16 ma 8 000h a Amerykanie pracują nad przedłużeniem nawet do 12 000 h
Taki F-18 ma "tylko" 6 000 h (A MiG 29 9.12 do 4000h)
EF-2000 odpada - bo jest drogi, nie ma pełnych możliwości (dopiero prowadzone są prace nad integracją systemów uzbrojenia)
Ma też wysoki koszt godziny lotu i niską sprawność (ile maszyn w Niemczech czy Wielkiej Brytanii jest sprawnych?)
F-18 - W 1999 polscy piloci chcieli F-18 C/D (wiadomo - maszyna dwusilnikowa jest bezpieczniejsza)
Ale ceny nowych F-18E/F są horrendalnie wysokie a sama maszyna nie ma lepszych możliwości od F-16 (Kanada była zszokowana ceną F-18)
F-35 -tu są dwa problemy
Koszt (kupno ale i eksploatacja - utrzymanie powłok stealth jest kosztowne)
Czas realizacji zamówienia - jest długa kolejka klientów na F-35
Gripen musiałby dać naprawdę dobra ofertę (i pokazać duży potencjał konstrukcji)Skrýt celý příspěvekMatesaax „Okno czasowe”na pozyskanie f16 ,powoli się zamyka... lemkin RAFALE,jest koszmarnie drogi ! A do możliwości f35 daleko. EF ,to ciekawa propozycja ...ale kłania ...Zobrazit celý příspěvek
Matesaax
„Okno czasowe”na pozyskanie f16 ,powoli się zamyka...
lemkin
RAFALE,jest koszmarnie drogi ! A do możliwości f35 daleko.
EF ,to ciekawa propozycja ...ale kłania się polityka ( chociaż , wszystko jest możliwe )Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...