Polsko hledá nástupce Su-22 a Mig-29: Kandidáti představeni

-
26. 12. 2017
-
31 komentářů
-
Jan Grohmann
Polský Inspektorát pro vyzbrojováni zveřejnil výsledky analýzy trhu, která měla určit možné nástupce polských stíhacích bombardérů Su-22 a frontových stíhaček MiG-29. Své podklady poslalo pět firem, z toho čtyři výrobci bojových letounů.
Páteř polského letectva tvoří 48 víceúčelových stíhaček F-16C/D Block 52+ (36 F-16C a 12 F-16D). Polské F-16 jsou navíc vybaveny celou řadou nejmodernějších zbraní vzduch-vzduch a vzduch-země, včetně střel s plochou dráhou letu JASSM/JASSM-ER.
Polské F-16 v letectvu doplňuje 32 frontových stíhaček MiG-29 a 32 stíhacích bombardérů Su-22. Vzhledem k tomu, že nové víceúčelové stíhací letouny mají být vybrány v roce 2022, polské MiGy-29 a Su-22 prošly dílčí modernizací a byla jim prodloužena životnost.
16 MiGů-29 dostalo díky spolupráci polského průmyslu a izraelské IAI (Israel Aerospace Industries) novou elektroniku, letový počítač a navigaci s pohyblivou mapou.
Osm stíhacích bombardérů Su-22M4 a šest cvičných Su-22UM3K dostalo novou avioniku, nátěr a také ukazatele s imperiálními jednotkami. Zatímco Suchoje budou létat do roku 2025, MiGy mohou polský vzdušný prostor chránit až do roku 2030.
Polsko se již řadu let v rámci programu Harypje (Harpia) snaží za oba výše uvedené sovětské letouny najít náhradu. V listopadu tohoto roku polský Inspektorát pro vyzbrojováni provedl v programu Harpyje první důležitý krok – pod názvy „Rozšíření možností plnění úkolů v rámci útočného a obranného boje s leteckými silami protivníka a pro podporu operací pozemních, námořních a speciálních sil – Víceúčelové stíhací letadlo” a “Schopnost vést vzdušný elektronický boj” začal s analýzou nabídek výrobců stíhacích letadel.
Před Vánocemi polské straně poslalo předběžné nabídky pět společností:
+ Saab AB;
+ Lockheed Martin;
+ Boeing Company;
+ Leonardo S.p.A.;
+ Fights-On Logistics.
Nejde však o reakci na zatím nevydanou oficiální žádost o nabídku RFP (Request for Proposal), ve které výrobce nabízí již kompletní nabídku (včetně ceny) na přímé takticko-technické zadání zákazníka. Jde pouze o reakci na předběžný průzkum trhu vedený polským Inspektorátem pro vyzbrojováni.
Čtyři z uvedených společností – Saab, Lockheed Martin, Leonardo a Boeing jsou nadnárodní výrobci bojových letadel. Společnost Fights-On Logistics se podílela na zavádění stíhaček F-16 do polského letectva a obecně nabízí své služby se zaváděním a následnou podporou provozu stíhaček.
V případě “elektronického boje” své nabídky poslaly tři společnosti:
+ Saab AB;
+ Elbit Systems EW a SIGINT - Elisra Ltd.;
+ Griffin společně s firmou Elta Systems Ltd.
Švédská Saab AB polskému letectvu nabízí stíhací letoun Gripen NG (Next Generation). Hlavní devizou Gripenu NG je motor převzaty ze stíhačky F/A-18E/F Super Hornet, nový radar typu AESA (Active Electronically Scanned Array) a nejnovější prostředky radioelektornického boje. Samozřejmostí je možnost použití nejnovějších zbraní vzduch-vzduch a vzduch-země.
Výkonnější motor umožnil zvednout maximální vzletovou hmotnost Gripenu NG o dvě tuny. Toho se využilo pro zvětšení trupu a palivových nádrží (o 40 %), čímž došlo k prodloužení bojového doletu z 800 na 1300 km. Větší trup stíhačky Gripen NG a silnější motor umožnil přidat navíc další dva závěsy pro zbraně.
Lockheed Martin nabízí hned dvě stíhačky – F-16 Fighting Falcon a F-35A Lightning II. Hlavním rysem nejnovější verze F-16V Viper je špičkový radar s agilním svazkem SABR (Scalable Agile Beam Radar) APG-83 s aktivním elektronickým snímáním (AESA) od firmy Northrop Grumman. APG-83 sdílí řadu komponentů z radarů APG-77 (F-22 Raptor) a APG-81 (F-35 Lightning II).
F-35A je špičkový, ale technicky složitý a provozně drahý zbraňový systém.
F-35A Lightning II je čtenářům Armádních novin dobře známý. Letoun v podstatě kombinuje několik typů letadel – dokáže nahradit letadla určená ke sledování, průzkumu a zpravodajství (určená například k zaměření cílů a k vyhodnocení účinnosti leteckého úderu), vést komplexní boj vzduch-vzduch/vzduch-země a vést radioelektronický boj. Nevýhodou jsou samozřejmě astronomické nákupní a provozní náklady, včetně nutnosti investovat obří sumy do vybudování provozního zázemí.
Nejnovější F/A-18 Advanced Super Hornet (ASH) od firmy Boeing lze rozpoznat díky konformním palivovým nádržím (prodlužují bojový rádius o 480 km) a stealth zbraňovému pouzdru EWP (Enclosed Weapons Pod), které pojme munici vzduch-vzduch i vzduch-země (max 1180 kg). F/A-18 ASH s EWP vykazuje o 50 % nižší čelní radiolokační odraz (RCS) než Super Hornet se zbraněmi umístěnými pod křídly.
V případě zájmu lze F/A-18 ASH osadit infračerveným senzorem (IRIST) a novými motory F414-GE-400 s menší spotřebou paliva (- 3%) a větším výkonem (+ 15-20 %).
Leonardo nabízí čím dál oblíbenější evropský víceúčelový letoun Eurofighter Typhoon. Hlavní výhodou Eurofighteru je schopnost letu nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování, nejmodernější radar typu AESA a schopnost použití nejnovějších zbraní vzduch-vzduch a vzduch-země. Nezanedbatelnou výhodou je politická podpora evropských států, především Německa, a blízkost provozní základny.
Z cenového hlediska je jasně nejvýhodnější nakoupit F-16 a využít tak současnou provozní základnu polského letectva. V Polsku ale možná ještě větší roli než cena hraje zapojení domácího průmyslu do programu Harypje. Společnost, která poskytne polským firmám nejvíce svého know-how a zajistí výrobu komponentů v Polsku, bude mít velmi vysokou šanci na úspěch.
Polsko v současné době počítá s nákupem 48 až 64 nových víceúčelových stíhacích letadel. Cena zakázky je neznáma, ale za nákup 48 letadel F-16 (včetně vybudování kompletního provozního zázemí a nákupu zbraní) Varšava vydala 3,2 miliardy dolarů (69 miliard Kč při dnešních cenách). Cena za nové letouny bude minimálně stejně vysoká.
Zdroj: Defence24
Související články
PT-17: Polsko-ukrajinská modernizace tanku T-72
Na vojenské výstavě MSPO 2017 polská firma Bumar (člen PGZ) představila hloubkově modernizovaný tank ...
-
14.09.2017
-
38 komentářů
-
Jan Grohmann
Polské ponorky Orka a střely Tomahawk
Polské ministerstvo obrany v rámci programu Orka nakoupí tři nebo čtyři nové dieselelektrické útočné ...
-
01.11.2017
-
27 komentářů
-
Jan Grohmann
Washington schválil prodej baterií Patriot do Polska
Americká Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency) ...
-
19.11.2017
-
13 komentářů
-
Jan Grohmann
Polsko modernizuje tanky T-72
Polské ministerstvo obrany plánuje modernizovat tanky T-72M1. Za tímto účelem polský Inspektorát pro ...
-
15.12.2017
-
131 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Koukám,že Poláci už vystřízlivěli,ještě nedávno měli plno plánů na nákup 100 letadel a dnes je to 48-.64 strojů. Myslím,že Evropské stroje tady nemají šanci,Poláci prostě dávají ...Zobrazit celý příspěvek
Koukám,že Poláci už vystřízlivěli,ještě nedávno měli plno plánů na nákup 100 letadel a dnes je to 48-.64 strojů.
Myslím,že Evropské stroje tady nemají šanci,Poláci prostě dávají jasně přednost americké technice.Osobně souhlasím s CerVusem,že nejreálnější je nákup F-16 s kombinací F-35 či pouze F-16.
Teoreticky by se mohl hodit i modernizovaný Super Hornet,zejména ve dvoumístné verzi by to byla pěkná náhrada úderných Su-22.Skrýt celý příspěvekF-16 již mají, ale Poláci chtějí něco lepšího...... EF v poslední verzi TRANCHE 3 by byl zajímavá volba, třeba by jím pak Němci nahradili i svá Tornáda. F-35 je papírovým ...Zobrazit celý příspěvek
F-16 již mají, ale Poláci chtějí něco lepšího......
EF v poslední verzi TRANCHE 3 by byl zajímavá volba, třeba by jím pak Němci nahradili i svá Tornáda.
F-35 je papírovým favoritem kvůli STEALTH......, ale letadlo má teprve počáteční operační způsobilost a není to stíhač ani omylem. Za Sůčka tedy dobré, ale za MIG 29 nic moc.
Gripen postrádá smysl, leda že by si vyjednali kompletní výrobu a nahradili jím časem i ty F-16......, ale jak říkám Poláci chtějí něco lepšího.
ASH šance 0, ani Američané ho už nechtějí, platforma na konci životního cyklu.
Pro mě by horkým kandidátem mohl být RAFALE, za podmínky přesunu výroby, nebo alespoň širokého rozsahu v rámci GO. Je to výkonný stroj, 100ks by si poláci asi v průběhu času postavili. Problém spatřuji v aktuální nabídce výzbroje.Skrýt celý příspěvekVyhraje F-16 s tím, že je časem doplní kolem 20ti F35. Ostatní nemají smysl. Gripen se montuje pouze ve Švédsku a je to v podstatě levnější F-16. Typhon je drahý na pořízení i ...Zobrazit celý příspěvek
Vyhraje F-16 s tím, že je časem doplní kolem 20ti F35. Ostatní nemají smysl. Gripen se montuje pouze ve Švédsku a je to v podstatě levnější F-16. Typhon je drahý na pořízení i provoz a Boeing tam je jen do počtu. I když v jeho prospěch hraje verze Growler.Skrýt celý příspěvek
Používať vedľa seba F16 a Gripen je nezmysel. Takže ten bude určite do počtu. Osobne si myslím, že to bude najskôr nákup ďalších F16, prípadne spojená s ďalšou modernizáciou ...Zobrazit celý příspěvek
Používať vedľa seba F16 a Gripen je nezmysel. Takže ten bude určite do počtu.
Osobne si myslím, že to bude najskôr nákup ďalších F16, prípadne spojená s ďalšou modernizáciou terajšej flotily.Skrýt celý příspěvekP.s ..i tak się kończy ,jak się wykorzystuje ministerstwo do uprawiania polityki...warto przeczytać : ...Zobrazit celý příspěvek
P.s
..i tak się kończy ,jak się wykorzystuje ministerstwo do uprawiania polityki...warto przeczytać : https://www.polityka.pl/tygodn... Skrýt celý příspěvekDobrze byłoby dokupić eskadrę f16 ale nie ma teraz na to pieniędzy . Muszą ruszyć płatności za conajmniej trzy główne programy ,które przesunęły się na 2018 rok. Realnie będzie ...Zobrazit celý příspěvek
Dobrze byłoby dokupić eskadrę f16 ale nie ma teraz na to pieniędzy . Muszą ruszyć płatności za conajmniej trzy główne programy ,które przesunęły się na 2018 rok. Realnie będzie nas stać na 3 eskadry f35ASkrýt celý příspěvek
Cokoliv jiného než F-35 bude terčem, Polsko kupuje letouny na skutečný boj... v roce 2030+. Jen asi budou ještě potřebovat něco na EW. Dalším problémem jsou letiště, protože oba ...Zobrazit celý příspěvek
Cokoliv jiného než F-35 bude terčem, Polsko kupuje letouny na skutečný boj... v roce 2030+. Jen asi budou ještě potřebovat něco na EW.
Dalším problémem jsou letiště, protože oba nepřátelské státy (GER a RUS) mají přes 500 střel, které jim tam mohou naprat a to jejich 8 baterií PAC-3 nedá. Mají v plánu udělat letiště s třeba 20 přistávacími dráhami?Skrýt celý příspěvekliberalshark: Superhornety moc uživatelů nemá a mít nebude, tipnul bych si na F35 nebo Gripen. F 35 už má několik uživatelů v Evropě a vyrábí se v Itálii. Gripen bude ...Zobrazit celý příspěvek
liberalshark: Superhornety moc uživatelů nemá a mít nebude, tipnul bych si na F35 nebo Gripen. F 35 už má několik uživatelů v Evropě a vyrábí se v Itálii. Gripen bude bezkonkurenční v ekonomice provozu. ASH dávám 10%.Skrýt celý příspěvek
Nejrozumnejsi mi prijde zavedeni ASH jako utocnych letadel a postupnou nahradu F-16 blok 52+ Vipery pri soucasnem zvyseni jejich poctu na 60 - 72 ks.
Nejrozumnejsi mi prijde zavedeni ASH jako utocnych letadel a postupnou nahradu F-16 blok 52+ Vipery pri soucasnem zvyseni jejich poctu na 60 - 72 ks.
Načítám diskuzi...