Polsko koupí stovky bojových vozidel Rosomak

-
18. 7. 2023
-
29 komentářů
-
Jan Grohmann
Podle neoficiálních informací portálu Defence24 polské ministerstvo obrany koupí 250 až 400 kolových obrněných vozidel Rosomak. Půjde o modernizovanou a prodlouženou verzi Rosomak Long (Rosomak-L) s lepší plavbyschopností.
Rosomaky tvoří páteř polských pozemních sil. Firma Rosomak S.A., spadající pod polský průmyslový konglomerát PGZ (Polska Grupa Zbrojenowia), dodala polské armádě okolo 800 Rosomaků všech verzí, plus zhruba sto podvozků pro samohybné minomety RAK.
Nejrozšířenější je kolové bojové vozidlo pěchoty (KBVP; 359 kusů) s italským bojovým modulem Hitfist-30P a s 30mm kanonem. Druhou nejrozšířenější verzí (122 kusů) jsou obrněné transportéry Rosomak M2/M3/S.
Podle neoficiálních informací Defence24 se připravuje nákup dalších 250 až 400 Rosomaků v modernizované verzi „L“ – přesná velikost objednávky není známa; možná je postupná realizace dodávek. „Přinejmenším většina“ (obrat použitý Defence24) obdrží polský bezosádkový bojový modul ZSSW-30 (Zdalnie Sterowanych Systemów Wieżowych kal. 30 mm). Stejný modul získá polské pásové BVP Borsuk.
Rosomak-L má o 0,6 metru delší korbu než stávající verze (základní délka je 7,8 metru). To dostatečně zvyšuje vztlak vozidla při překonávání vodních překážek. Podle Defence24 to umožní bezproblémovou integraci ZSSW-30 při dostatečné rezervě vztlaku.
Standardní Rosomak s věží Hitfist-30P má 12,5% rezervu vztlaku. Polská armáda ale požaduje minimálně 20 %, ideálně 25 %. ZSSW-30 má přitom stejný průměr spojovacího prstence jako Hitfist-30P a stejnou hmotnost. Rosomak s Hitfist-30P nebo s ZSSW-30 tedy plave naprosto stejně. Důvodem prodloužení korby je tedy prostý požadavek polské armády na lepší nautické schopnosti.
Dodejme, že nížinatým a rovinatým Polskem protéká řada vodních toků, a zejména mohutná řeka Visla rozdělující Polsko na východní a západní část. Proto je i pásové BVP Borsuk obojživelné. A jak vidíme na Ukrajině, schopnost překonávání vodních toků hraje klíčovou roli ve vedení manévrových operací.
Technologický demonstrátor Rosomak-L na MSPO 2022
K objednávce prvních 70 modulů ZSSW-30 pro stávající Rosomaky došlo v roce 2022. Program má hodnotu 1,7 miliardy zlotých (devět miliard korun). První Rosomaky se ZSSW-30 polská armáda převezme letos.
Rámcová smlouva pokrývá dodávku až 341 modulů ZSSW-30 pro KBVP Rosomak. Zatím bylo objednáno zmíněných 70 kusů. Po únorovém rozhodnutí vytvořit novou 1. pěší divizi legie 1 DP Leg. (1. Dywizja Piechoty Legionów) lze ale výhledově očekávat další objednávky modulů ZSSW-30.
1 DP Leg je pátou divizí polské armády a má působit mezi „hrotovou“ 18. mechanizovanou divizí (18. Dywizja Zmechanizowana) a „severní“ 16. mechanizovanou divizí (16. Dywizją Zmechanizowana).
Nově objednané Rosomaky nahradí u vybraných jednotek zastaralé BVP-1 nebo zamíří do zcela nově vytvořených jednotek. Jak zdůrazňuje Defence24, půjde o zásadní posílení schopností polských ozbrojených sil – moduly ZSSW-30 jsou vybavené pokročilým systémem řízení palby, schopností „hunter-killer“ a 30mm automatickým kanonem s možností použití programovatelné munice. Věž lze vybavit protitankovým raketovým kompletem Spike.
Podle známého polského vojenského komentátora Jaroslava Wolskieho k podpisu smlouvy dojde během zářijové vojenské výstavy MSPO 2023 (Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego). Jak dále na svém twitterovém učtu dodal, Rosomaky podle současných plánů získají čtyři mechanizované „brigády Rosomak“, každá s asi 320 vozidly (včetně specializovaných verzí). To celkově dělá 1280 Rosomaků.
V polské mechanizované brigádě se nachází tři nebo čtyři bojové prapory, každý s 58 KBVP Rosomak (bojové, velitelské). Další specializovaná vozidla (samohybné minomety, ženijní, zdravotnická atd.) jsou zařazeny v podpůrných podjednotkách a podřízeny přímo velení brigády.
Firma Rosomak S.A. v rámci programu MLU (Mid-Life Upgrade) nabízí modernizaci stávajících Rosomaků. Vylepšení lze zavést i do zcela nově vyrobených Rosomaku-L; větší foto / Rosomak S.A.
Modernizační pakety MLU; větší foto / Rosomak S.A.
Podle Wolskieho je prozatím objednáno 868 Rosomaků všech verzí. Chybí tedy doobjednat 412 vozidel. Polská armáda ale o řadu strojů přišla, mimo jiné během nasazení v Afghánistánu. Celkově tak polská armáda k naplnění zmíněných čtyř brigád potřebuje okolo 500 nových vozidel.
Polské armádě ale k dokončení plnohodnotné „brigády Rosomak“ chybí zavést některé specializované verze – polské ministerstvo obrany například stále neschválilo zavedení klíčové průzkumné verze Rosomak R-1 a R-2.
Rosomak-L vychází z technologického demonstrátoru představeného na loňské výstavě MSPO 2022. Výrobce nabízí řešení představená na demonstrátoru jak pro modernizaci stávajících Rosomaků v rámci programu MLU (Mid-Life Upgrade), tak pro zcela nově vyrobené stroje Rosomak-L.
Zatím není jasné, jaká všechna nabízená řešení si polská armáda pro Rosomaky-L objedná – výrobce mimo jiné deklaroval možnost zesílení pancéřování a četná ergonomická vylepšení.
Každopádně Rosomaky-L dostanou výkonnější pohonnou jednotku Scania DC13 o výkonu 450 kW (610 koní). To v kombinaci se zvětšením palivových nádrží o téměř 30 až 40 % zvýší dojezd i přes nárůst hmotnosti. V současné době je již zmíněný motor používán ve verzi Rosomak WPT (vozidlo technické pomoci).
Zdroj: Defence24
Související články
Přichází epocha polského bojového vozidla pěchoty Borsuk
Polský portál Dziennik Zbrojny přinesl obsáhlý materiál o třech zásadních projektech polských ...
-
20.04.2020
-
117 komentářů
-
Jan Grohmann
PREMIUM Polské bezosádkové věže ZSSW-30 pro KBVP Rosomak
HSW (Huta Stalowa Wola) dodá polské armádě v první fázi 70 bezosádkových bojových modulů ZSSW-30 ...
-
07.07.2022
-
4 komentářů
-
Jan Grohmann
PREMIUM Rosomak MLU: Modernizace polského bojového vozidla pěchoty
Na polské výstavě MSPO 2022 (Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego 2022) firma Rosomak S.A. ...
-
13.09.2022
-
6 komentářů
-
Jan Grohmann
Polsko kupuje 1400 pásových bojových vozidel Borsuk
Dnes v sídle Huta Stalowa Wola (HSW), za přítomnosti polského ministra obrany Mariusze Błaszczaka, ...
-
28.02.2023
-
56 komentářů
-
Jan Grohmann
Zaujimalo by ma priame porovnanie a prevadzkove skusenosti medzi spominanymi vezami Hitfist-30P a ZSSW-30.
Inak skoda, ze rovnako ako nasa armada, nezavadzaju NLOS strely.Zaujimalo by ma priame porovnanie a prevadzkove skusenosti medzi spominanymi vezami Hitfist-30P a ZSSW-30.
Inak skoda, ze rovnako ako nasa armada, nezavadzaju NLOS strely.Ale co chcesz porównać... Ogólne założenie na ZSSW-30 były takie: Zbudujcie wieże o masie i gabarytach Hitfist 30p i z pierścieniem wieży o średnicy Hitfista 30p ale z tym czego ...Zobrazit celý příspěvek
Ale co chcesz porównać...
Ogólne założenie na ZSSW-30 były takie:
Zbudujcie wieże o masie i gabarytach Hitfist 30p i z pierścieniem wieży o średnicy Hitfista 30p ale z tym czego Hitfist30p nie ma.
Czyli:
- niezależny, panoramiczny przyrząd dowódcy
- integracja z ppk Spike (zgodna z wymogami wojska - czyli podwójna wyrzutnia w obrysie pojazdu, z możliwością ładowania z typu wozu)
- przestrzenią i instalacjami na elementy BMS
+ kilka innych usprawnień typu armata mk 44 dostosowana do amunicji ABM + trójdrożny system zasilania.Skrýt celý příspěvek
No tohle rozšíření rozvoru uprostřed vypadá hrozně a přitom rosomák byl jinak docela pěkný, tohle z něj udělá takového jezevčíka, takže se budou s jezevcem pěkně doplňovat. ...Zobrazit celý příspěvek
No tohle rozšíření rozvoru uprostřed vypadá hrozně a přitom rosomák byl jinak docela pěkný, tohle z něj udělá takového jezevčíka, takže se budou s jezevcem pěkně doplňovat.
Obecně je ta plavbyschopnost v dnešní době přeceňovaná a na UA vidíme důkaz - i když mají obě strany hromady bvp/btr atd. tak stejně se bez zásobování neobejdou a každý staví mosty.
Plavba má smysl jen u námořnictva.Skrýt celý příspěvekPolaci design pozemni techniky opravdu neumi...a po procitani diskuzi na Defence24 jsou na tyto pripominky hodne citlivy
Polaci design pozemni techniky opravdu neumi...a po procitani diskuzi na Defence24 jsou na tyto pripominky hodne citlivy
Faktycznie - komentarze w D24 to bardzo "reprezentatywne" Owszem nie jesteśmy potentatem - przez całą komunę byliśmy biorcą licencji (a nie projektantem) Ale generalnie to wojsko ...Zobrazit celý příspěvek
Faktycznie - komentarze w D24 to bardzo "reprezentatywne"
Owszem nie jesteśmy potentatem - przez całą komunę byliśmy biorcą licencji (a nie projektantem)
Ale generalnie to wojsko kupuje to działa...Skrýt celý příspěvek
Prócz rzek są jeziora...
A graniczące z obwodem kaliningradzkim Warmia i Mazury to polska "kraina 1000 jezior".
Owszem - pływanie ma znaczenie wyłącznie bardzo taktyczne...Prócz rzek są jeziora...
A graniczące z obwodem kaliningradzkim Warmia i Mazury to polska "kraina 1000 jezior".
Owszem - pływanie ma znaczenie wyłącznie bardzo taktyczne...
jako Polsko to hustí neskutečně, v konvenčním arzenálu se brzy dorovnají Francii, tedy vyjma námořnictva. A typuji že se dostanou skoro na počty za Varšavské smlouvy. Ale ty ...Zobrazit celý příspěvek
jako Polsko to hustí neskutečně, v konvenčním arzenálu se brzy dorovnají Francii, tedy vyjma námořnictva. A typuji že se dostanou skoro na počty za Varšavské smlouvy. Ale ty meganákupy jim solidně sosnou státní kasu a ti co po nich přijdou to horko těžko budou dávat dohromady. Už jenom výdaje na údržbu té hromady nové techniky budou gigantické.
Ale asi kalkulují že je skutečně využijí. A jediný směr pro jejich expanzi je všeobecně znám. Potom se obdobně zachová Maďarsko - oba státy tím zmohutní a pak to bude výzva i pro ČR a SR jestli raději nějakým způsobem opět nespojit zdroje aby udržely sílu která odradí oba státy které si velmi rády ukously z českého i slovenského teritoria...Skrýt celý příspěvekA proč to asi musejí dělat, snad tušíte, ne? Kvůli "rudým bratrům" z východu. Kdyby Rusáci nenapadli Gruzii a opakovaně Ukrajinu a nerozpoutali největší evropskou válku po roce ...Zobrazit celý příspěvek
A proč to asi musejí dělat, snad tušíte, ne? Kvůli "rudým bratrům" z východu. Kdyby Rusáci nenapadli Gruzii a opakovaně Ukrajinu a nerozpoutali největší evropskou válku po roce 1945, mohli by Poláci provádět modernizaci volnějším tempem. Nebo byste si snad přál, aby se v případě útoku Ruska s tím museli potýkat stejně těžce jako Ukrajinci? Pokud se jim modernizace povede, nebude mít Rusko sebemenší šanci, protože Polsko bude mít DOSTATEK MODERNÍ výzbroje o parametrech, kterých Rusko není schopno v sériové výrobě dosáhnout.Skrýt celý příspěvek
Viděl jsem teď Rosomaka na Bahnech a už tak mi připadal obrovskej. Teda určitě oproti Pumě nebo Panduru.
Viděl jsem teď Rosomaka na Bahnech a už tak mi připadal obrovskej. Teda určitě oproti Pumě nebo Panduru.
No a to si ešte nevidel Boxera... https://www.armadninoviny.cz/b...
No a to si ešte nevidel Boxera... https://www.armadninoviny.cz/b...
Slovami klasika - takto sa to robí do psej matere - podpora domáceho obranného priemyslu... a nie ako u Nás pri obrnených vozidlách 4x4... link: ...Zobrazit celý příspěvek
Slovami klasika - takto sa to robí do psej matere - podpora domáceho obranného priemyslu... a nie ako u Nás pri obrnených vozidlách 4x4...
link: https://www.ta3.com/relacia/29... Skrýt celý příspěvekKTO Rosomak je licenčne vyrábaná Patria AMV, ktorú si Poliaci vybrali ako odskúšanú a plne funkčnú platformu a na tom podvozku nie je žiaden Poľský vývoj a navyše ich plánujú 1280 ...Zobrazit celý příspěvek
KTO Rosomak je licenčne vyrábaná Patria AMV, ktorú si Poliaci vybrali ako odskúšanú a plne funkčnú platformu a na tom podvozku nie je žiaden Poľský vývoj a navyše ich plánujú 1280 ks. Naproti tomu ty tu neustále propaguješ nákup 4x4 v štádiu prototypov, ktoré navyše ani jeden nespĺňali požiadavky OS SR resp. JLTV ich spĺňalo najlepšie (JLTV je ľahšie vozidlo, ktoré si priamo vybrali aj naše špeciálne sily resp. výsadkári ako "útočné 4x4", keďže je aj certifikované ako "air droppable"), ich nákup by vyšiel podstatne drahšie, JLTV má bezkonkurenčne najlepšie parametre a naše podstatne menšie ozbrojené sily potrebujú aj podstatne menej vozidiel, kde je nejaký vývoj a výroba vlastného absolútne nerentabilné riešenie. Fakt si už trápny s týmito hovadinami čo tu neustále prednášaš.Skrýt celý příspěvek
Ďalej, ešte som neskončil. Keď sa ideme inšpirovať u Poliakov, napríklad v 2021 podpísali s USA kontrakt na 300 ks "second hand" vozidiel MRAP Cougar, pretože ich to vyšlo ...Zobrazit celý příspěvek
Ďalej, ešte som neskončil. Keď sa ideme inšpirovať u Poliakov, napríklad v 2021 podpísali s USA kontrakt na 300 ks "second hand" vozidiel MRAP Cougar, pretože ich to vyšlo podstatne lacnejšie ako vlastné nové vozidlá a ušetrili rozpočtu milióny. "Tak sa to robí, do psej matere."
https://www.defensenews.com/gl... Skrýt celý příspěvekCo bolo vlastne slovenske na tych prototypoch? Skrutky na kolesach? Nechapem tak uplne posadnutost "vyvojom" strojov, ktore su aj tak v svojej podstate len skladackou z dovezenych ...Zobrazit celý příspěvek
Co bolo vlastne slovenske na tych prototypoch? Skrutky na kolesach? Nechapem tak uplne posadnutost "vyvojom" strojov, ktore su aj tak v svojej podstate len skladackou z dovezenych komponentov s minimalnou alebo rovno nulovou pridanou hodnotou oproti originalu, ktory sa snazime napodobnit. Aj tak sme zavisli od dovozu pre klucove komponenty, a vo vysledku to stoji este viac penazi. To ale plati pre vela krajin, nie len pre Slovensko.Skrýt celý příspěvek
Podobné názory tady padaly i u nákupu našich H-1. Proč kupovat ověřenou platformu, když konkurence nabízí stroj vysloveně napěchovaný sliby a nekonečnou vírou v čas budoucí? ...Zobrazit celý příspěvek
Podobné názory tady padaly i u nákupu našich H-1. Proč kupovat ověřenou platformu, když konkurence nabízí stroj vysloveně napěchovaný sliby a nekonečnou vírou v čas budoucí? Vzdáleně lze hledat podobnosti i u našeho výběru nadzvuků, taky se okolo motají různí "špekulanti", co by nejraději něco z tendru vytěžili.Skrýt celý příspěvek
Nebo si vzpomenout na masáž ohledně Ascod 42 :-)
Nebo si vzpomenout na masáž ohledně Ascod 42 :-)
Ascod 35 resp. 42 je/bol neodskúšaný prototyp v štádiu vývoja. Prakticky Ajax (tie isté podvozky), ktorý je v Spojenom Kráľovstve multi miliardovým fiaskom. Nefunkčné vozidlo, do ...Zobrazit celý příspěvek
Ascod 35 resp. 42 je/bol neodskúšaný prototyp v štádiu vývoja. Prakticky Ajax (tie isté podvozky), ktorý je v Spojenom Kráľovstve multi miliardovým fiaskom. Nefunkčné vozidlo, do ktorého dodatočných úprav boli naliate ďalšie stámilióny £ a niekoľkoročný sklz. Ajax vyhral výberové konanie v UK ešte v 2010 práve nad CV90 ako odskúšanou platformou. General Dynamics tvrdil že CV90 je už na konci vývojového stupňa a už nemá žiaden modernizačný potencál zatiaľ čo Ascod je budúcnosť. Ajax mal dosiahnuť počiatočnú operačnú spôsobilosť dosiahnuť v 2017, ale aktuálne len dodatočné úpravy a testovania vozidiel budú prebiehať do 2025. To je presne prípad prečo nevyberať prototypy typu Zetor Gerlach, kde výrobca nasľubuje "hory doly" a hovno z toho.Skrýt celý příspěvek
Aj ked odhliadneme od toho, ze tie slovenske prototypy z nemeckych komponentov nesplnali podmienky MOSR, vam pride "nevyhodne," ze dostaneme 160ks overenych a kvalitnych 4x4 ...Zobrazit celý příspěvek
Aj ked odhliadneme od toho, ze tie slovenske prototypy z nemeckych komponentov nesplnali podmienky MOSR, vam pride "nevyhodne," ze dostaneme 160ks overenych a kvalitnych 4x4 vozidiel zadarmo, v hodnote 190 mil. USD?
Naozaj myslite vazne, ze 190 mil. USD dar je "nevyhodny obchod"?Skrýt celý příspěvekArthur je zastánca teórie že JLTV je "obyčajné železo", akým a tých 190 mil. $ na ne nemalo byť použitých, pretože "obyčajné železo" si vraj vieme vyvinúť a vyrábať sami doma. Lebo ...Zobrazit celý příspěvek
Arthur je zastánca teórie že JLTV je "obyčajné železo", akým a tých 190 mil. $ na ne nemalo byť použitých, pretože "obyčajné železo" si vraj vieme vyvinúť a vyrábať sami doma. Lebo to povedal Pavel Macko. Čo je samozrejme len marketingový ťah pretože žiadne kapacity na výrobu komponentov pre sériovú výrobu obrnených vozidiel u nás doma neexistujú. V lepšom prípade by sme to len doma len zmontovali z komponentov z EU (Zetor Gerlach), v horšom z komponentov z Izraela resp. ďalších krajín mimo EU (DefTech - Amir MRAP, Tatra defense - Plasan Sandcat) alebo v najhoršom prípade si také kapacity museli od nuly vybudovať doma (Aligator II), čo by bola najdrahšia varianta a najhoršia, pretože na také vozidlo je potreba desiatky špecializovaných subdodávateľov s know how, ktorými slovensko nedisponuje, z čoho by vznikol prakticky polofunkčný kazivý šrot.Skrýt celý příspěvek
Štátny tajomník zjavne rozhodený a podráždený otázkami na telo od Martina Kuglu v diskusii na FB a s vyhýbavými odpoveďami... zdroj: ...Zobrazit celý příspěvek
Štátny tajomník zjavne rozhodený a podráždený otázkami na telo od Martina Kuglu v diskusii na FB a s vyhýbavými odpoveďami...
zdroj: https://m.facebook.com/story.p... Skrýt celý příspěvek
Vy máte něco jako JLTV s CROWS věžemi, které díky využití finančního obnosu obdržíte za hubičku? Máte tak rozjetou sériovou výrobu s rychlými daty dodání, jako je tomu u JLTV? ...Zobrazit celý příspěvek
Vy máte něco jako JLTV s CROWS věžemi, které díky využití finančního obnosu obdržíte za hubičku? Máte tak rozjetou sériovou výrobu s rychlými daty dodání, jako je tomu u JLTV? Náhradní díly, vyladěnou konstrukci, co se užívá i v Evropě?
A mohl bych to vidět?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...