Polsko kupuje britské fregaty Arrowhead 140

Polsko kupuje britské fregaty Arrowhead 140
Arrowhead 140 / Babcock International (Zvětšit)

Britská firma Babcock International dodá polskému námořnictvu tři fregaty Arrowhead 140 (AH140). Varšava kupuje nové fregaty v rámci programu Miecznik. Na stavbě fregat se podílí polská firma PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa), Thales UK a MBDA UK.

K

Stavba fregat proběhne přímo v Polsku pod patronací polského konsorcia PGZ-MIECZNIK. Stavba první fregaty začne v roce 2023 v polských loděnicích PGZ Stocznia Wojenna S.A. a Remontowa Shipbuilding SA Thales.

Britové s fregatami AH140 porazili španělské fregaty F110 (Bonifaz) a německé fregaty třídy F125 a MEKO A-200. Výstavba tří fregat třídy Miecznik, včetně logistického balíčku a výzbroje, může přesáhnout deset miliard zlotých (56 miliard Kč). Jde o největší jednorázový zbrojní kontrakt v historii polského zbrojního průmyslu.

Přesto Varšava zvolila nejlevnější řešení. Například nabídka španělské firmy Navantia, i když nabízela fregatu F110 se špičkovým americkým bojovým systémem AEGIS, byla z důvodu vysoké ceny vyřazena jako první.


AH140

V polském námořnictvu fregaty nahradí dvě starší ex-americké korvety třídy Oliver Hazard Perry a později zřejmě také korvetu Kaszub (Projekt 620). Tři nové fregaty s nedávno zavedenou korvetou Slazak utvoří páteř polského námořnictva.

Miecznik je ale dlouhodobý vojensko-průmyslový program – cílem není jen zavést nové fregaty do výzbroje, ale také poskytnout polskému loďařskému průmyslu zcela nové kompetence ve stavbě bojových plavidel. První fregata Miecznik proto vstoupí do služby až v roce 2028, další v letech 2033 a 2034.

Fregaty třídy AH140 vychází z dánských fregat třídy Iver Huitfeldt. Platformu AH140 si vybralo také Královské námořnictvo pro stavbu pěti fregat Type 31 (třída Inspiration). Všech pět plavidel Londýn převezme do roku 2030. Kromě toho dvě AH140 nedávno objednalo indonéské námořnictvo.

AH140 měří na délku 139 metrů a má výtlak 5700 tun. Díky čtyřem vznětovým motorům Rolls Royce o výkonu 4×8,2 MW plavidlo vyvine rychlost až 26 uzlů. Jako zdroj elektrické energie poslouží čtyři elektrické generátory o výkonu 4×900 kW.


Navrhovaná podoba polské fregaty AH140; větší foto / Babcock International

Na finální konfiguraci polských fregat Miecznik, a tedy rozsahu výzbroje a vybavení, se bude pracovat celý letošní rok. Každopádně Babcock International již zveřejnila vizualizaci možné podoby polské AH140. Podle návrhu Miecznik může získat osm odpalovacích zařízení pro protilodní střely Kongsberg NSM a jeden raketový systém protivzdušné obrany blízkého dosahu RIM-116 RAM.

Návrh dále počítá s instalací námořního automatického kanonu Leonardo 76/62 Sovraponte ráže 76 mm, s polským protiletadlovým systém OSU-35 ráže 35 mm, torpédomety ráže 324 mm a vrtulníkem Sikorsky MH-60R.

Klíčové jsou bojové systémy. Firma Thales UK dodá integrovaný systém velení a řízení palby TACTICOS spojený s 3D radiolokátorem NS110. Systém se používá na palubě více než 160 lodí (od malých hlídkových plavidel až po torpédoborce) u 25 námořních sil. TACTICOS najdeme také na polské korvetě Slazak a na polských raketových člunech třídy Orkan.


Arrowhead 140 pro Královské námořnictvo

Klíčovou výzbrojí se stanou protiletecké a protiraketové střely Sea Ceptor od MBDA UK. Hlavním úkolem polských fregat bude totiž kontrola vzdušného prostoru nad Baltským mořem. Fregaty mají zamezit nepřátelským operacím ruského letectva a zamezit Rusům, aby využili plochu Baltského moře k aeromobilním vrtulníkovým operacím.

Sea Ceptor je vypouštěna z vertikálních šachet, může tedy zasahovat cíle v rozsahu 360° a na vzdálenost 25 kilometrů. Střela je vymrštěna ze šachty pomocí pneumatického mechanismu. Střela má vlastní aktivní radiolokátor a ničí nejen letadla, ale i řízené střely. Celkově AH140 pojme až 32 vertikálních šachet pro nejrůznější typy střel.

Stavba fregat v Polsku vyvolává velké kontroverze. Podle zastánců fregaty mohou vybojovat lokální vzdušnou nadvládu nad Baltským mořem, ochrání polské pobřeží, námořní logistické trasy a zamezí operacím ruských leteckých prostředků nad Baltem.

Naopak podle kritiků jsou fregaty „velké, tučné a lákavé“ cíle, zranitelné pomocí pobřežních raketových systémů. Podle kritiků tak velké peníze neměly být investovány do fregat, ale do pozemních a leteckých systémů.

Zdroj: Naval News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Modernizace polské armády pro roky 2021 až 2035

Na domovské základně 1. Varšavské obrněné brigády (1 Warszawska Brygada Pancerna) podepsal polský ...

PREMIUM Podivné Baltské moře – jak čelit vojenské hrozbě

Přestože Baltské moře splňuje všechny rysy, aby bylo nazýváno mořem, jedná se o atypické moře. Ve ...

PREMIUM Podivné Baltské moře – řešení vojenské hrozby

Předchozí text skončil prezentací trojice axiomů pro polské námořnictvo MW (Marynarka Wojenna). ...

Polské fregaty Miecznik ovládnou Baltské moře

V úterý polský ministr obrany Mariusz Blaszczak v loděnicích PGZ Stocznia Wojenna (PGZ SW) v Gdyni ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • liberal shark
    10:39 08.03.2022

    V tomto případě bych se přiklonil spíše na stranu kritiků. Příliš mnoho drahých vajíček ve třech košících. Bylo by lepší investovat do méně okázalých, ale efektivnějších a méně ...Zobrazit celý příspěvek

    V tomto případě bych se přiklonil spíše na stranu kritiků. Příliš mnoho drahých vajíček ve třech košících. Bylo by lepší investovat do méně okázalých, ale efektivnějších a méně zranitelných rozprostřených systémů - PVO, protilodních raket, min a námořních dronů.Skrýt celý příspěvek

    • darkstyle
      12:19 08.03.2022

      Ťažko povedať, či je to tak nezmyslený nákup.. Sea Sceptor so svojími MACH 4 dokáže vlastne ísť aj proti Zirkonu. NSM už Poľsko vlastní, takže ďaľšie sa určite zídu.. Celkovo mi ...Zobrazit celý příspěvek

      Ťažko povedať, či je to tak nezmyslený nákup..

      Sea Sceptor so svojími MACH 4 dokáže vlastne ísť aj proti Zirkonu.
      NSM už Poľsko vlastní, takže ďaľšie sa určite zídu..

      Celkovo mi to príde ako rozumne poskladaná voľba a tá cena vôbec nie je vysoká..
      Pretože dostanú za ňu aj výrobu - teda si budú vedieť sami lode do budúcna vyrábať aj opravovať..

      Ono tieto lode sú PVO aj majú protilodné rakety a aj protiponorkové, asi budú vedieť pokladať míny..
      Len aby, keď si všetko nakúpiš zvlášť, to nestálo porovnateľne, ak nie viac..

      Dosah Ruských zbraní je vyšší ako dosah z pevniny odpaľovaných zbraní. Proste Kaliber má dostrel minimálne 1200km, takže je ho možné odpaľovať z Petrohradu - takže by Poľsko muselo kúpiť LRSM..
      Jedná strela sotjí 4 miliony s integraciou rátaj rovno 8..
      Musíš mať F-35 aby si ju mohol použiť, takže musíš časť F-35 viazať na tieto operácie..

      Povedzme 4 F-35 + 30 striel ak chceš mať istotu, že vždy budeš vedieť zasiahnuť - 640 mil EUR = 16,3 mld KČ

      Ako chceš zhadzovať torpéda?
      To si kúpi Poľsko Poseidona s tou Indickou úpravou?
      Lebo v Baltskom mori plávajú aj ponorky..
      Poseidon stojí napríklad cca 250 miliónov EUR (aj s tým vypúšťaním torpéd) - také 3 rátaj budú potrebovať, to je tak 800 miliónov (50 milionov na torpéda). - 20,4 mld KČ.

      Takže si minul 37 mld KČ a máš vyriešené ruské lode a ponorky..
      Kúpil si všetko veci, ktoré budeš môcť max servisovať doma - žiadna výroba v Poľsku neprebehne a nemáš žiadne míny ako si chcel ani PVO..
      (Poseidon si kúpil preto, lebo loď dokáže nielen vypúšťať míny no aj ponorky odhaľovať)..Skrýt celý příspěvek

      • JerzyŔ
        21:21 08.03.2022

        nevím, zda má pravdu leberal shark nebo dark style - jen taková úvaha: že Polsku se na rozdíl od Česka takové lodičky mohou hodit, souhlas, však Polsko leží u moře, že ano. Výroba ...Zobrazit celý příspěvek

        nevím, zda má pravdu leberal shark nebo dark style - jen taková úvaha: že Polsku se na rozdíl od Česka takové lodičky mohou hodit, souhlas, však Polsko leží u moře, že ano. Výroba v licenci špičkových výrobců předpokládám povede k vlastnímu rozvoji a získání zkušeností, kontaktů, další spolupráci, zajistí pracovní příležitosti a vůbec to, aby Poláci opět v této oblasti začali držet krok se světem. Může dojít k tomu, že uvedení výrobci přesunou do Polska výrobu některých komponentů i pro třetí zákazníky do budoucna.

        Jenom se mi pro Polsko a Balt zdají zrovna tyto typy strašně velké. 5 700 tun. Byli jste někdy v Gdyni se podívat na druhoválečný torpédoborec Blyskawica? Je v něm muzeum, velmi doporučuji. Tak ten má (ted jsem si to našel) asi 2 nebo 3000 tun, a je to dost velká loď ježící se 4 dvoudělovými věžemi 100 mm, kvantem protiledadlových kanonů, vrhači min, hlubinných náloží, torpédomety ... . Jasně - nelze to srovnávat s dnešními loděmi - kde je místo na vrtulník(-y)?, Na radary a veškerou elektroniku a generátory pro její napájení? a ŘS a jiné.
        Mě by pro PL pasovaly menší lodě - na něco, co nazvěme menší korvetu nebo větší raketový člun - se vejdou stejné typy zbraní a vybavení, akorát samozřejmě méně, co menší loď unese. A za tu cenu jich může být o 2 - 3 více, anebo místo toho za ušetřené zlotuwky koupit nějaké to protilodní letadlo, nebo vrtulník, nebo navýšit pozemní PVO nebo protilodní střely o pár kusů, nebo něco jiného, nebo kombinace.
        Ale to je jen můj čistě subjektivní laický názor.Skrýt celý příspěvek

        • liberal shark
          09:58 09.03.2022

          Výtlak 5700 BRT míval za WW2 lehký křižník.

          Výtlak 5700 BRT míval za WW2 lehký křižník.

          • SYN_
            11:03 09.03.2022

            No většina se spíš blížila k 10k tun hranici (což byl dlouhou dobu limit křižníku, ať lehkého či těžkého) ale jistě bylo i pár takových... Akorát tehdy to byly jen kanóny, kanóny a ...Zobrazit celý příspěvek

            No většina se spíš blížila k 10k tun hranici (což byl dlouhou dobu limit křižníku, ať lehkého či těžkého) ale jistě bylo i pár takových...
            Akorát tehdy to byly jen kanóny, kanóny a nějaká ta torpéda, dneska těch komponentů výzbroje je hafo, které by tam rádi měli, a většina z nich potřebuje místo...Skrýt celý příspěvek

      • SYN_
        10:59 09.03.2022

        No SeaCeptor (CAM) v ne-LR verzi myslím moc velkou "bublinu" PVO nevytvoří, dosah 25km... to by snad chtělo buď LongRange verzi (45km) nebo aspoň pár buněk VLS (8-16?)... buď ...Zobrazit celý příspěvek

        No SeaCeptor (CAM) v ne-LR verzi myslím moc velkou "bublinu" PVO nevytvoří, dosah 25km... to by snad chtělo buď LongRange verzi (45km) nebo aspoň pár buněk VLS (8-16?)... buď čtyřpakované ESSM nebo některé z pozdních verzí Standartů (tam asi může vzniknout problém s radarem/bojovým systémem), ostatně možnost i jiných "náplní" pro VLS by se někdy mohla hodit...?Skrýt celý příspěvek

        • liberal shark
          09:55 10.03.2022

          Hlavně stačí odrazit jeden soustředěný útok a šachty jsou prázdné. Pak už je ta krásná lodička jen pohyblivý cíl. Jiná věc, pokud by mohla operovat jako součást integrovaného ...Zobrazit celý příspěvek

          Hlavně stačí odrazit jeden soustředěný útok a šachty jsou prázdné. Pak už je ta krásná lodička jen pohyblivý cíl. Jiná věc, pokud by mohla operovat jako součást integrovaného uskupení, jehož prvky se navzájem chrání.Skrýt celý příspěvek

  • Eiffelos
    16:37 07.03.2022

    Taky by jsme mohli jednu koupit ...ne to není sranda ...Taková loď je dobrý taktický prvek i pro vnitrozemský stát, stačí si domluvit kotviště v rámci NATO a měli by jsme platformu ...Zobrazit celý příspěvek

    Taky by jsme mohli jednu koupit ...ne to není sranda ...Taková loď je dobrý taktický prvek i pro vnitrozemský stát, stačí si domluvit kotviště v rámci NATO a měli by jsme platformu pro vedení expedičních operaci, pro humanitarní pomoc z moře, plovoucí velení, transport, základnu SF a dokonce i pro potencionální exilovou vládu a další. Zdá se vám to šíleneé ? Ano v současné situaci, kdy nedokážeme koupit ani pitomé BVP to šíleně zní, ale kdyby se některé věci dělaly jinak a z rozpočtu přišlo více peněz , není to dle mě uplně blbý nápad.Skrýt celý příspěvek

    • IS-3
      17:16 07.03.2022

      Za takovej nákup by je zdejší pátá kolona sežrala za živa i s botama.

      Za takovej nákup by je zdejší pátá kolona sežrala za živa i s botama.

      • Danik
        20:03 07.03.2022

        Založíme Sbor námořní pěchoty ČR. Američtí mariňáci žerou pastelky, naši budou žrát kremloblby.

        Založíme Sbor námořní pěchoty ČR. Američtí mariňáci žerou pastelky, naši budou žrát kremloblby.

    • Scotty
      18:22 07.03.2022

      Tak to je maximální blbost. Prakticky peníze vyhozené z okna.

      Tak to je maximální blbost. Prakticky peníze vyhozené z okna.

    • BobDylan
      18:36 07.03.2022

      A letka chinookov + 2-3 KC-390 by pre expedičné účely neboli rozumnejšie? Ja chápem, že ČSR mala vlastné námorníctvo, a aj dnes ich niektoré štáty majú, ale žeby bola fregata s ...Zobrazit celý příspěvek

      A letka chinookov + 2-3 KC-390 by pre expedičné účely neboli rozumnejšie? Ja chápem, že ČSR mala vlastné námorníctvo, a aj dnes ich niektoré štáty majú, ale žeby bola fregata s výtlakom 5400 ton to najrozumnejšie, no neviem neviem.Skrýt celý příspěvek

      • liberal shark
        10:34 08.03.2022

        Přesně ta dopravní letadla a vrtulníky nám dnes zoufale schází.

        Přesně ta dopravní letadla a vrtulníky nám dnes zoufale schází.

        • SYN_
          11:07 09.03.2022

          No, zoufale... pokud už použiju toto slovo, pak nám stejně zoufale chybí též radary (ano, "už" přicházejí), PVO, PRO, ATGM, dělostřelectvo, minomety, raketomety... určitě jsem něco ...Zobrazit celý příspěvek

          No, zoufale... pokud už použiju toto slovo, pak nám stejně zoufale chybí též radary (ano, "už" přicházejí), PVO, PRO, ATGM, dělostřelectvo, minomety, raketomety... určitě jsem něco i zapomněl.Skrýt celý příspěvek

          • liberal shark
            09:57 10.03.2022

            JJ, tanky, BVP, OT, ženijní a podpůrné prostředky, výstroj a výzbroj pro zálohy, mobilizační systém, odolnost základní infrastruktury, civilní obrana ...

            JJ, tanky, BVP, OT, ženijní a podpůrné prostředky, výstroj a výzbroj pro zálohy, mobilizační systém, odolnost základní infrastruktury, civilní obrana ...

    • Danik
      19:25 07.03.2022

      No kdyby tu vše fungovalo, AČR měla vše co potřebuje a rozpočet MO by to dovolil, proč ne. Taková fregata třídy Masaryk, na kterou by jsme se jezdili dívat třeba do Chorvatska, ...Zobrazit celý příspěvek

      No kdyby tu vše fungovalo, AČR měla vše co potřebuje a rozpočet MO by to dovolil, proč ne. Taková fregata třídy Masaryk, na kterou by jsme se jezdili dívat třeba do Chorvatska, bylo by to zajímavé, ale můžeme si nechat leda zdát :D

      Jinak těm co se líbily Drnkovy Žáby v Mlíku a další navazující knihy a zároveň mají rádi námořní tématiku z doby 2 sv. v., skutečně vřele doporučuji knižní sérii Jana Kotouče, která začíná knihou, Nad Českými zeměmi, slunce nezapadá. Autor jež se zabývá námořní tématikou poměrně dobře popisuje fungování námořnictva, druhy sil, vedení bojů, i jména různých jednotek. Kniha je o alternativní realitě kdy Česko-Slovenské království je dominantní silou Evropy z globálním přesahem a má své kolonie. Díky záhadnému přírodnímu jevu se dost změní podoba světa takže značné části kontinentů zmizí pod vodou. Třeba v Dukle máme námořní přístav a mezi námi a Carským Ruskem je moře. Příběh se primárně zabývá konfliktem mezi námi a Rusy jež se snaží získat pro sebe více území a zdrojů ve světě kde je nedostatek. Naše námořnictvo a nově zavedené námořní letectvo se tak potýká s početnějším protivníkem. Musím říct, že číst o Česko-Slovenském královském sboru námořní pěchoty je zajímavé :D. Je to pěkné snění.Skrýt celý příspěvek

    • JerzyŔ
      20:12 07.03.2022

      jako jasně - Poláci jsou prima, Rusáci jsou fujky, ale trochu střízlivosti do uvažování: i pokud bychom měli dostatek peněz a měli dost BPV a tanků a vrtáků a vojáků a tryskáčů a ...Zobrazit celý příspěvek

      jako jasně - Poláci jsou prima, Rusáci jsou fujky, ale trochu střízlivosti do uvažování: i pokud bychom měli dostatek peněz a měli dost BPV a tanků a vrtáků a vojáků a tryskáčů a transportních letadel a satelitů a nafty a jídla a oblečenípa dronů a PVO a raketometů a pontonových mostů a protichemických obleků a polních kuchyní a náhradních dílů ke všemu a krytů pro vojsko i obyvatelstvo a kapacit pro příjem uprchlíků civilních a poražených spojeneckých vojsk a pro vyslání posil pro posílení vítězících spojeneckých vojsk a ženijních prostředků pro ničení všeho při ústupu a budování všeho při postupu, a už fakt bychom nevěděli, za co peníze utratit, i tak taková fregata pro nás by byla - no jak to říci - neměla by velkého významu. No jak by napomohla onomu uvedenému vojenskému nebo řekněme humanitárně-civilnímu úsilí?
      Samostatné expediční operace nepovedeme, pokud ˇpro "platformu" bude muset být zrovna lo´ď, tak nám spojenci vyčlení nějaký prostor na jejich lodi, exilová vláda bude sídlit v rámci NATO v pozemní budově (areálu, táboře, úkrytu), kterou NATO poskytne namísto toho kotviště, transport našich sil bude pozemní nebo letecký, pokud by z nějakého důvodu musel být lodní, tak v lodích spojenců, obdobně jako "platforma".
      To už by bylo lepší ty peníze utratit za nějaký to KC-390 A CHINOOKY, jak píše níže BobDylan.
      Nakonec ty éra by jsi stejně potřeboval, aby ses ne tu fregatu/z ní nějak dopravil, když moře je tak daleko, že ano. No a teď to vidíš: z Prahy poletíš letadlem, přistaneš na letišti vedle kotviště fregaty, a tou popluješ dál. Není výhodnější tím letadlem rovnou letět tam "dál"?Skrýt celý příspěvek

    • Riiiederner
      13:05 08.03.2022

      1 nemá cenu protože by stejně nebyla vždy k dispozici a myslím ,že to je teď opravdu to poslední nad čím by jsme měli uvažovat natož za to utrácet

      1 nemá cenu protože by stejně nebyla vždy k dispozici a myslím ,že to je teď opravdu to poslední nad čím by jsme měli uvažovat natož za to utrácet

  • lukus
    14:37 07.03.2022

    Polsko kupuje tanky, Polsko kupuje PVO, Polsko kupuje F35, lodě, ... Co kupujeme my? Systémy velení a řízení - umlátíme Rusko klávesnicí od počítače ... Ne fakt: Toyoty ani ...Zobrazit celý příspěvek

    Polsko kupuje tanky, Polsko kupuje PVO, Polsko kupuje F35, lodě, ...
    Co kupujeme my? Systémy velení a řízení - umlátíme Rusko klávesnicí od počítače ...
    Ne fakt:
    Toyoty ani nepočítat - už tu dávno měly být, za Vrtulníky jsou všichni kritizováni, jak to vybrali a proč ne někoho jiného, tak co dál?
    A jen mě mínusujte...
    Do armády a strategických otázek zákon o hospodářské soutěži nepatří. Armáda by si měla vybírat, to, co potřebuje!!!Skrýt celý příspěvek

    • Danik
      15:11 07.03.2022

      Za chvíli bude mít Polsko jednu z nejsilnějších armád v Evropě a je to jedině dobře, protože jsou jedni z mála, kteří berou ruskou hrozbu dostatečně vážně už dlouhodobě.

      Za chvíli bude mít Polsko jednu z nejsilnějších armád v Evropě a je to jedině dobře, protože jsou jedni z mála, kteří berou ruskou hrozbu dostatečně vážně už dlouhodobě.

    • Toomk
      15:23 07.03.2022

      JJ, je to dobre a vazne jsem zvedavy, co a hlavne kdy predstavi CR, zatim teda jen silacke proslovy. A popravde stacilo mi, kdyz pani ministryne resila tu dodavku na ...Zobrazit celý příspěvek

      JJ, je to dobre a vazne jsem zvedavy, co a hlavne kdy predstavi CR, zatim teda jen silacke proslovy.
      A popravde stacilo mi, kdyz pani ministryne resila tu dodavku na Ukrajinu.
      novinar: muzete rici detail ?
      ministryne: nemuzu, je to tajne.
      A pak nakonec rekne, ze dekuje rychle reakci CDCarga a poskytnut vlaku. No pochopite to ? :)Skrýt celý příspěvek

      • MeV6
        17:30 07.03.2022

        Co konkrétně bylo na tom vlaku špatně?
        Ze AČR nemá vlastní?
        Nevidím problém v tom, když ministryně nechce říct co je součástí dodávky nebo kdy a kudy ten vlak pojede.

        Co konkrétně bylo na tom vlaku špatně?
        Ze AČR nemá vlastní?
        Nevidím problém v tom, když ministryně nechce říct co je součástí dodávky nebo kdy a kudy ten vlak pojede.

      • Fiagy
        17:38 07.03.2022

        To, že náklad pojede po železnici, nevyzrazuje vůbec nic. Na přepravu letecky nemáme stroje, takže se přeprava vlaky dá očekávat. Pokud by řekla, že vyrazí ve dvě ráno z Prahy - ...Zobrazit celý příspěvek

        To, že náklad pojede po železnici, nevyzrazuje vůbec nic. Na přepravu letecky nemáme stroje, takže se přeprava vlaky dá očekávat. Pokud by řekla, že vyrazí ve dvě ráno z Prahy - hlavního nádraží směr Ostrava-Poruba a dál do Polska by už asi moc profesionální nebylo, ale takhle neřekla nic , čím by transport ohrozila.Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      18:26 07.03.2022

      Tady jsou velké nákupy seřazené po letech. Stačí se podívat.
      https://vyzbrojovani.army.cz/p...

      Tady jsou velké nákupy seřazené po letech. Stačí se podívat.
      https://vyzbrojovani.army.cz/p...

      • Danik
        19:10 07.03.2022

        Jj takové CQB cvičiště, to vyřadí přímo několik tankových divizí RF, společně s botami a tlumoky už jsme skoro nezastavitelní. To je možná ten problém pokud i tyto kategorie (tedy ...Zobrazit celý příspěvek

        Jj takové CQB cvičiště, to vyřadí přímo několik tankových divizí RF, společně s botami a tlumoky už jsme skoro nezastavitelní. To je možná ten problém pokud i tyto kategorie (tedy běžná správa armády jako pronájem komunikace, železnice, nákupy bot a různé jiné drobnosti) bereme jako velké nákupy tak se pak není co divit, že AČR je tam kde je. Neberte to špatně, já jsem za to všechno co je tam napsáno rád, protože to všechno je potřeba, ale mám pocit, že Lukus měl na mysli, trochu něco jiného. Něco více viditelného. Děla se stále řeší, vrtáky si ještě pěkných pár chvil počkají než k nám dorazí, BVP bůhví co se děje, tanky radši ignorujeme a MLRS nikdo ani nezmínil. Na nové uniformy už se čeká x let, i když už se to snad blíží do finále. Ano za poslední roky můžeme pozorovat některé znatelná zlepšení, ale ve světle současných událostí je to s křížkem po funuse a too little too late a to jak co se týče nových zbraní tak jejich počtu. Když to pak člověk srovná s Maďarskem nebo Polskem tak rozdíl je značný.Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          20:39 07.03.2022

          Danik Když už tak se do toho podívejte a nemlaťte tady prázdnou slámu. Dělo NATO je druhá položka hned nahoře. Dodávky vrtulníků začnou začátkem roku 2023. Na BVP teď dělá ...Zobrazit celý příspěvek

          Danik
          Když už tak se do toho podívejte a nemlaťte tady prázdnou slámu. Dělo NATO je druhá položka hned nahoře. Dodávky vrtulníků začnou začátkem roku 2023. Na BVP teď dělá renomovaná právní kancelář posudek a návrhy dalšího postupu. Hotové to bude do konce měsíce. Tanky budou procházet lehkou modernizací.Skrýt celý příspěvek

          • Danik
            21:02 07.03.2022

            Já se díval Scotty César se protahuje kvůli ceně že? Možná než se to dokončí tak už bude připravená DITA. H1 začnou přicházet za rok. Kdy nabudou plnou operační schopnost je ...Zobrazit celý příspěvek

            Já se díval Scotty

            César se protahuje kvůli ceně že? Možná než se to dokončí tak už bude připravená DITA. H1 začnou přicházet za rok. Kdy nabudou plnou operační schopnost je záhadou. Ano na BVP dělají právníci, takže ty tu budou kdy? Za 3 roky?

            Tanky prochází lehkou modernizací, takže tu s námi ještě chvíli budou, má někdo představu v čem bude ta modernizace?

            Od Krymu uběhlo 8 let. AČR už ušla nějakou tu cestu. Přibylo nám pár jednotek, co mají smysl. Konečně se finišuje modernizace výstroje a výzbroje jednotlivce, ale některé skutečně důležité projekty a s tím spojené schopnosti AČR mají zpoždění v řádech roků. Ano dosáhlo se značných úspěchů, třeba obnovení prvorepublikového fondu obrany beru velmi pozitivně, nové Pandury, MADRY, SPYDERY, Iveca pro CBRN, H1, Hilluxy, RBS-70NG, další 2 Casy, nové tatry a další projekty.

            Tohle ale neznamená, že je teď čas se plácat po ramenou jací jsme pašáci ve chvíli kdy stále máme mizivé schopnosti v některých oblastech a naše nejsilnější jednotka jezdí v tom v čem jezdí.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            21:47 07.03.2022

            Na Caesar už je podepsaná smlouva sakra práce. Je tam i s cenou hned na druhé pozici.

            Na Caesar už je podepsaná smlouva sakra práce. Je tam i s cenou hned na druhé pozici.

          • Danik
            23:41 07.03.2022

            Pardon, měl jsem za to, že se stále s Nexterem handrkují o ceně. Ok ale tohle přijde až 2024 až 2026.

            Pardon, měl jsem za to, že se stále s Nexterem handrkují o ceně. Ok ale tohle přijde až 2024 až 2026.

      • JerzyŔ
        19:42 07.03.2022

        no jsou to ale pálky, a od r. 2016 mizí počty pořízených věcí za danou cenu, topka je asi 125 mil. za vypracování posudku na nabídkovou cenu bomb Mk82, zase nějak se k těm 2 ...Zobrazit celý příspěvek

        no jsou to ale pálky, a od r. 2016 mizí počty pořízených věcí za danou cenu, topka je asi 125 mil. za vypracování posudku na nabídkovou cenu bomb Mk82, zase nějak se k těm 2 procentům musíme dostat, nebo aspoň přiblížit, že ano.Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          20:49 07.03.2022

          To není posudek, ale samotný nákup pum. Je tam pouze na znalecký posudek odkazováno.
          Uvádět počty kusů u rámcových smluv je jaksi nesmyslné.

          To není posudek, ale samotný nákup pum. Je tam pouze na znalecký posudek odkazováno.
          Uvádět počty kusů u rámcových smluv je jaksi nesmyslné.

          • JerzyŔ
            20:31 08.03.2022

            Scotty, máš nějaký zdroj k tomu o těch bombách? Já jsem se snažil na těch stránkách Sekce vyzbrojování se k něčemu dopátrat, ale vzdal jsem to. Ta tabulka by byla dobrá za ...Zobrazit celý příspěvek

            Scotty, máš nějaký zdroj k tomu o těch bombách? Já jsem se snažil na těch stránkách Sekce vyzbrojování se k něčemu dopátrat, ale vzdal jsem to. Ta tabulka by byla dobrá za předpokladu, že rozklikneš řádek a objeví se Ti detaily - mimo utajovaných jasněže. Pokud to není za posudek, radostí skáču do stropu, že jsem se mýlil a naši rekovnou armádu jsem takto neoprávněně obvinil z plýtvání.
            K těm počtům - myslel jsem to takto: například v roku 2014 až 2016 je: tolik pistolí = tolik desítek milionů, tolik pušek = tolik desítek milionů, potom opravy a údržba vrtulníků-jasně že tam je množství nesmysl, taktéž pořízení kryptoprostředků třeba tam jsou nějaké počty blbost. Jestli je cena reálná, předražena o 20 nebo 1000 procent - můžeme se jen dohadovat, to je jasné, u takových položek s tím nic nenadělám.
            No ale v roce 2017 až 2021 už množství není nejen u položek jako náhradní díly pro Landrovery nebo telekomunikační služby VSAT nebo servisní podpora letadel aj., což je pochopitelné, ale i u položek jako přilba, puška, vesta, bojové vozidlo.
            Zase - bral bych to, kdybych kliknul na řádek té tabulky a objevilo by se - vymýšlím příklad: bojové vozidlo 5 ks - 130 mil - . Cena zahrnuje: 20 mil / 1 vlastní vozidlo, hmotnost 14t, kolové, lehce pancéřované, různé varianty - bojová s kulometem a PTŘS, sanitní, chemická, daších 30 mil na vybavení, zbrané, pozorovací prostředky, doplňkovou balistickou ochranu, prvotní školení řidičů a mechaniků a opravy po dobu jednoho roku. Podrobnější parametry podléhají utajení. V ceně je zahrnut vývoj. V případě uplatnění opce na dalších 35 vozidel bude cena / 1 vozidlo výrazně nižší. Konec.
            A to už by si odborník jako Ty i lajk jako já udělal aspoň trochu představu o přiměřenosti té ceny.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            21:55 08.03.2022

            Ideální je hledat tam kde má cenu něco hledat. Stránky sekce vyzbrojování dávají jen obecný výcuc největších akvizic. Bomby pro ...Zobrazit celý příspěvek

            Ideální je hledat tam kde má cenu něco hledat. Stránky sekce vyzbrojování dávají jen obecný výcuc největších akvizic.
            Bomby pro Gripen.
            https://smlouvy.gov.cz/smlouva...

            Nejsou tam uvedeny počty protože u rámcových smluv záleží plnění v jednotlivých letech jejich platnosti na potřebách armády. Jediná možnost jak ověřovat čerpání rámcové smlouvy je vyhledávání jednotlivých výzev k plnění.
            Jinde třeba smlouva zase obsahuje opce na další kusy. Nicméně všechny ty smlouvy se dají dohledat na patřičných místech.Skrýt celý příspěvek

          • JerzyŔ
            09:02 09.03.2022

            už to vidím - dík za info !!!

            už to vidím - dík za info !!!

        • SYN_
          11:29 09.03.2022

          Jo, říkal jsem si napřed bomby za 125M... to bude jen pár... špatně, on je to jen posudek :)
          Zřejmě dost výbušný posudek :) :)

          Jo, říkal jsem si napřed bomby za 125M... to bude jen pár... špatně, on je to jen posudek :)
          Zřejmě dost výbušný posudek :) :)

          • SYN_
            11:30 09.03.2022

            Aha pardon vysvětlení už je dále, dík.

            Aha pardon vysvětlení už je dále, dík.

          • Scotty
            13:37 09.03.2022

            To jsou jen bomby koupené napřímo. Větší část se kupovala přes NSPA.

            To jsou jen bomby koupené napřímo. Větší část se kupovala přes NSPA.

      • Cajk
        12:18 08.03.2022

        Tabulka fajn, ale mohly by tam uvádět i počet ks. To je pro mě směrodnatnější, než počet milionů a u toho napsané zimní boty. Takto to mají třeba v PL za rok 2021. Je zde počet ...Zobrazit celý příspěvek

        Tabulka fajn, ale mohly by tam uvádět i počet ks. To je pro mě směrodnatnější, než počet milionů a u toho napsané zimní boty.

        Takto to mají třeba v PL za rok 2021. Je zde počet ks, ale bez ceny. Někde jsem ale viděl tabulku i s cenami. Tu se mi nechce teď hledat.
        http://dziennikzbrojny.pl/aktu... Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          13:41 08.03.2022

          U rámcových smluv je nesmysl udávat počet kusů.

          U rámcových smluv je nesmysl udávat počet kusů.

    • SYN_
      11:18 09.03.2022

      Takto, na cílech se celkem shodneme (to ostatně kdekdo), ale ty konkrétní způsoby jak toho dosáhnout... Nevím jestli vyhovuje stejný zákon jako pro civil, ale princip je jasný - ...Zobrazit celý příspěvek

      Takto, na cílech se celkem shodneme (to ostatně kdekdo), ale ty konkrétní způsoby jak toho dosáhnout...
      Nevím jestli vyhovuje stejný zákon jako pro civil, ale princip je jasný - nakupovat efektivně. To platilo skoro pro všechny armády na celém světě a ve všech dobách, nikdo nemá neomezený rozpočet ("ressourcy" nemusí být vždy jen peníze, ale též suroviny, lidi...) a pak buďto má člověk menší nožství špičkových věcí nebo větší množství levnějších. To už je volba, ale důležité je hlavně nemít za draho malé množství HORŠÍCH věcí...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...