Polsko kupuje další cvičně-bojové letouny M-346 Master

-
7. 3. 2018
-
82 komentářů
-
Jan Grohmann
Polské ministerstvo obrany plánuje do konce března podepsat s italskou firmou Leonardo smlouvu o nákupu další várky osmi cvičně-bojových letounů M-346 Master. Nákup letadel probíhá v rámci polského programu pro pokročilý výcvik stíhacích pilotů AJT (Advanced Jet Trainer).
Prvních osm cvičně-bojových letadel M-346 Master za 280 milionů euro (včetně kompletního výcvikového a provozního zázemí) objednalo Polsko v roce 2014. V rámci smlouvy polské letectvo získá v letošním roce také letové simulátory (FMS, FTD) a simulátor katapultáže a havarijních postupů (EPT). Logistický balíček zahrnuje manipulační techniku, nástroje, přípravky, náhradní díly, technickou dokumentaci atd.
První dva M-346 Master (polské označení „Bielik“) přeletěly do Polska na podzim 2016, konkrétně na 41. výcvikovou leteckou základnu u města Deblin. Poslední dva letouny dorazily do Polska na podzim minulého roku.
Italské letouny mají v polském letectvu nahradit zastaralé proudové stroje polské výroby TS-11 Iskra (budou vyřazeny do dvou let) a především odstranit nutnost cvičit polské piloty stíhaček F-16 ve Spojených státech. Polští piloti v USA začínají svůj výcvik na proudových T-38 Talon, poté přecházejí na F-16 A/B a nakonec na F-16 C/D. Výcvik v USA je nejen drahý, ale navíc trvá dva až tři roky. Spolupráce s americkým letectvem má pokračovat, ale na principu doplňkového vzdělávání a kurzů.
Nově polští piloti začnou výcvik na turbovrtulových strojích PZL-130 Orlik a po 80 až 120 nalétaných hodinách přejdou na letouny M-346. Zde je také požadován nálet 80 až 120 hodin, plus dalších 50 hodin na simulátoru M-346. Poté polští piloti začnou výcvik na stíhačkách F-16.
M-346 chce polské letectvo využít nejen pro pokročilý výcvik stíhacích pilotů, ale také pro vedení bojových operací. Podle požadavků polského letectva tak M-346 musí umět používat zbraně vzduch-vzduch AIM-9X Sidewinder a AIM-120C AMRAAM, protilodní AGM-84, protiradiolokační AGM-88 HARM, taktické střely vzduch-země AGM-65G2 Maverick, přesné pumy GBU-12 Paveway II, GBU-24 Paveway III, GBU-31/GBU-38 JDAM i klasické “hloupé” pumy Mk82 a Mk84.
Nejvýkonnější zbraní polských M-346 je okřídlená klouzavá puma AGM-154C JSOW, která při odhozu z velké výšky doletí na vzdálenost až 130 km. Většina výše uvedených zbraní je již ve výzbroji polského letectva.
Podle polského dopisovatele Armádních novin, ač to není oficiálně uváděno, je zřejmě AJT nástupcem polského programu LIFT (Lead-In Fighter Training), který byl ukončen v roce 2011. Program LIFT také počítal s nákupem 16 lehkých proudových letadel, které kromě výcviku mohly vést boj proti pomalu letícím cílům v nízkých výškách, poskytovat blízkou leteckou podporu a odpalovat protilodní řízené střely.
Polské M-346 „Bielik“
V lednu letošního roku navíc polské ministerstvo obrany zahájilo jednání s firmou Leonardo o nákupu dalších osmi M-346. Smlouva má být podepsána do konce března a dodávky letounů se očekávají v letech 2021 až 2022. Další M-346 jsou údajně nutné k zabezpečení výcviku dostatečně velkého počtu stíhacích pilotů.
„Toto letadlo vám dává příležitost provádět pokročilý zbraňový výcvik. Letoun při výcviku zbraně nepoužívá, ale jeho IT systémy plně nahrazují použití skutečných zbraní. Například můžete cvičně bojovat proti protivzdušné obraně, kterou není třeba simulovat na zemi, protože protivzdušnou obranu simulují IT systémy letounu. To je také možné v případě použití střel vzduch-vzduch, vzduch-země nebo dokonce při simulovaném boji proti hladinovým cílům, které lze také naprogramovat,“ komentoval výcvikové možnosti M-346 brigádní generál Miroslaw Jemielniak.
Avšak právě požadavky na komplexní pokročilý zbraňový výcvik způsobily zpoždění dodávek letounu i zpoždění začátku výcviku polských pilotů. Dodané letouny neplnily požadované nároky polského letectva v oblasti simulací zbraní a Italové navíc nedodali požadované typové osvědčení letadel. Firma Leonardo proto musela provést na letounech softwarové úpravy a zaplatit smluvní pokutu, která dosud činí bezmála 150 milionů zlotých (900 milionů Kč).
Oficiálně polské letectvo převzalo všechny M-346 až 15. prosince minulého roku a celkový nálet flotily polských M-346 je tak pouze 20 hodin. V letošním roce má pokračovat školení instruktorů letounů M-346 tak, aby v příštím roce mohli polští piloti začít využívat M-346 pro svůj výcvik v plném rozsahu.
Zdroj: Dziennik Zbrojny, Defence24
Související články
Polsko hledá nástupce Su-22 a Mig-29: Kandidáti představeni
Polský Inspektorát pro vyzbrojováni zveřejnil výsledky analýzy trhu, která měla určit možné nástupce ...
-
26.12.2017
-
31 komentářů
-
Jan Grohmann
Kolik miliard dolarů zaplatí Polsko za americké Patrioty?
Washington nabídl Polsku dvě baterie protiraketových a protiletadlových systémů Patriot za 10,5 ...
-
01.02.2018
-
65 komentářů
-
Jan Grohmann
Izraelská média: Za zničení F-16 může velká výška letu
Podle izraelských médií za ztrátu stíhačky F-16I “Sufa” může vysoká letová hladina. Stíhačka F-16 ...
-
13.02.2018
-
90 komentářů
-
Jan Grohmann
Su-57 v Sýrii: Marketing nebo další fáze testování?
Minulý týden se k ruským leteckým silám v Sýrii přidalo několik stíhacích letounů páté generace ...
-
27.02.2018
-
33 komentářů
-
Jan Buchar
Komentáře
F124 nebo DV-2 u lehkého bitevníku? F124 je jasná volba. Možná kdyby otázka zněla F124 nebo Adour.. Jenže Adour poháněl přímého konkurenta L-159B.
DV-2 prostě byl slabý i v té nejsilnější verzi. Ostatně jej nechtěli ani Rusové, že?
Do příchodu Al-222 na východě nebyl motor patřičného výkonu. A ten přišel pro L-159A/B pozdě.@ cejkis
Pláčeš tady na špatném hrobě. Jestli se ti něco na Aeru nelíbí, tak si jdi stěžovat tam. Nebo si jdi stěžovat k bývalým nebo současným vlastníkům. Jestli se ti nelíbí konfigurace L-159, tak si jdi stěžovat na MO nebo do AČR, že tuto konfiguraci v roce 1995 schválili.
Jen si dej pozor, co kde říkáš. Pleteš si základní technické pojmy jako elektrický generátor a APU, nebo avionické jádro a datová sběrnice. Nebo máš problém s chápáním časové kontinuity - konfigurace letounu byla definována v letech 1992-1995, takže nic, co se stalo po tomto datu, na tom nemohlo nic změnit.
Pak se ale nediv, že tě tam nikdo nebude brát vážně a budou tě považovat stejně jako já za trolla a přinejmenším podezřele divnou existenci.starlight
ad motor
"Začiatkom deväťdesiatych rokov sa radikálne zmenila vývojová stratégia AERO VODOCHODY. Prioritu získalo cvičné prúdové lietadlo L-159 ALCA s novou pohonnou jednotkou. V tej dobe väčšina odborníkov predpokladala u lietadla použitie vylepšeného motora DV-2A.2. Výrazná modernizácia motora DV-2, s cieľom zvýšenia ťahu z FT = 21,58 na FT = 24,5 kN, začala v januári 1993. Aj napriek tomu, že modernizovaný dvojprúdový motor DV-2A.2 so zvýšeným ťahom, bol ukončený v roku 1996, konštruktéri v AERO VODOCHODY dali pri výbere pohonnej jednotky pre lietadlo L-159 prednosť americkému motoru F 124-GA-100."starlight
Používáte demagogické prvky při osočování druhých.
Pro ilustraci
"Nejdříve si chtěl, aby Aero dělalo letadlo tak, aby nevyžadovalo souhlas cizích vlád. Ale hned poté ji doporučil, aby tam Aero dalo motor ze Slovenska, čerpadla z Japonska a komponenty z Ruska, Ruska a zase Ruska (asi to není náhoda, co?). "
A jak to bylo myšleno doopravdy ?
Tak jak to dělá Aero dnes tj. pro zákazníka je schopné sestavit stroj z dílů, které vyhovují tamní geopolitické orientaci. Vy jste z toho zase udělal nějakou proruskou propagandu.
PS: husy jsme spolu nepásli@ cejkis
Najdi si na internetu jinou zábavu, než je všechno na téma letectví. Jen díky tvému ideologickému zápalu se realita ohnout nedá.
Nejdříve si chtěl, aby Aero dělalo letadlo tak, aby nevyžadovalo souhlas cizích vlád. Ale hned poté ji doporučil, aby tam Aero dalo motor ze Slovenska, čerpadla z Japonska a komponenty z Ruska, Ruska a zase Ruska (asi to není náhoda, co?).
Seš si jistý, že Rusko neuplatňuje přísnou kontrolu exportu vojenského materiálu? A že náhodou nevyrábí letoun Jak-130, který je přímou konkurencí k L-159? Není to v rozporu s tím, co jsi napsal o zemích s konkurenčním produktem? Nebo v případě Ruska to neplatí? Perličku v podobě součástek z Japonska, které donedávna přísně zakazovalo export jakékoliv zboží pro vojenské účely, snad nemá ani cenu komentovat.
Nedoporučuj APU Safír-5F z PBS jako alternativu, protože L-159 toto APU má už od začátku a tato verze byla vyvinuta právě pro toto letadlo. Stejně tak nemá cenu zmiňovat MiG-35, když jsem se ptal, co by si doporučil Aeru v letech 1992-1995. Podobně je na tom datová sběrnice dle MIL-STD-1553. Tak nějak blbou náhodou je to americká vojenská sběrnice ze 70. let, kterou poprvé použili na letounu F-16, a kterou Rusko muselo se zpožděním desítek let okopírovat.
Nejlepší trefu do černého jsi ale udělal s motorem DV-2. Letadlo, který jsi tak pracně popsal, totiž téměř přesně odpovídá letounu L-59, které Aero v 90. letech už vyrábělo a exportovalo :-)))
Stejně tak, se ve stejné době vyráběly letouny L-39ZA ve variantě se západní avionikou, ale se všemi ostatními sovětskými systémy, právě pro zákazníky, kteří si nemohli dovolit výkonnější a dražší L-59. A pro ty nejchudší zákazníky, kteří chtěli čistě východní letouny, mělo Aero na skladě několik desítek vyrobených letounů L-39C/ZA v původních verzích. A tyto skladové zásoby Aeru vydržely až do roku 2003.
V letech 1992-1995 žádný motor DV-2 se zvýšeným tahem neexistoval a v Povážského ho ani nikdy potom nedodělali. Ostatně, kromě čistě hospodářských problémů na Slovensku a změn ve vlastnické struktuře gigantického molochu Povážských strojíren v Aeru určitě nepřehlédli několik dalších faktů - ten motor při stejné hmotnosti jako F124 má mnohem nižší tah a mnohem menší životnost.
Navíc se sériovými motory ze Slovenska byly v provozu docela velké potíže. Ostatně motorkářská divize Povážské byla 80. letech postavena na zelené louce jako výrobní podnik, který ale neměl s proudovými motory ani jinou leteckou technikou vůbec žádnou předchozí zkušenost. Nic také původně nevyvíjeli, protože motor navrhli v Sovětském svazu v Leningradě a později dodělali do prototypů v Záporoží (dnes Ukrajina).
Dnes už víme, jak to dopadlo. Slovenský výrobce se nového tisíciletí ani nedožil. A i kdyby ano, tak bys byl ideologicky zklamán, protože ty motory fungovaly řádně teprve poté, až když se jim namontovala nová moderní elektronická regulace – a jejím výrobcem nebyl nikdo jiný než Honeywell v USA :-)))
Takže nějaké další nápady, co bys poradil Aeru v letech 1992-95?strarlight: díky
cejkis:
1) urážet jsi začal Ty.
2) než budeš příště někoho obviňovat ze lži, tak se zamysli, jestli znáš pravdu. S kolika lidma, co se pohybovali
kolem toho projektu jsi mluvil, že jsi tak přesvědčený o své pravdě?
3) to, co tvrdíš o Boeingu je stará známá písnička, která přesně vím, odkud pochází a proč byla vypuštěna. Neříkáš mi nic nového. Jo, i tu Pernicovu práci znám dobře. Proč si necitoval závěr?
"Odpověď na otázku vojenské, politické a ekonomické správnosti projektu je kladná. Ano projekt L-159 ALCA měl smysl. Bohužel chybějící strategie propojení obranné a hospodářské politiky České republiky v letech 1996 až 2002 stojí za velmi nízkou efektivností celého projektu."
V podstatě také tvrdí, že chyba byla na straně státu. A to ta jeho práce jde jen velmi po povrchu - řeší jen objektivní problémy financování a nikoli hlubší příčiny toho, co se dělo.
4) Navíc si ve svých teoriích protiřečíš, když tvrdíš, že Boeing přišel k hotovému, a přitom že to byl on, kdo z toho projektu udělal fiasko. Je možné jedno, nebo druhé, ne obojí - a pravda není ani jedno....
Ohledně motoru DV-2 ty se Aero snažilo nahradit už dříve (už 139 měla jiný motor), protože s tou Slovenskou fabrikou byly (jestli si dobře pamatuji) příliš velké problémy co se týče výroby a dodávek. To je přesně ten rozdíl mezi člověkem, co to řeší "od stolu v hospodě" (kterej si najde na webu, že existoval DV-2 a má jasno, že tam neměli dávat Honeywella) a člověkem, kterej musí v rozumný době dát dohromady fungující letadlo v rozumnym časovym horizontu a s potřebnou kvalitou, což v tu dobu s krachujícíma podnikama z postsovětského bloku v podstatě nebylo možné.Starlight
Inventivy si nechte, přejdu k odpovědím.
ad1) zpomněl jste uvést státní garance za úvěry poskytnuté Aeru. Právě o tyto peníze, ze které Boeing neručil se celý kontrakt prodražil.
ad2) Aero mělo stejně jak dnes vyrobit stroj s možností záměny komponent dle zákazníka. Tím by mělo otevřené dveře i na trhy, kde US, GB, Francie blokovaly přístup z důvodu omezení konkurence.
Alternativy:
Motor DV-2S strojírny ZVL Považská Bystrica/Ivčenko-Progress
Jádro avioniky, nejspíše jste myslel standard sběrnice MIL-STD-1553. Podle tohoto standardu pracují sběrnice více výrobců. Dokonce i v modernizovaném MiGu35 se komunikuje dle MIL-STD-1553.
Systém vlastní ochrany mohl být zákazníkům nabídnut ruský.
Závěsníky mohly být pro ruskou výzbroj ruské.
APU Safír-5F z PBS Velká Býteš
Hydraulická čerpadla Kubota
--
Jinými slovy, šlo to. Jen by tehdy nesměl panovat všeobecný názor, že po 40 letech orientace na východ všeho necháme a vrhneme se do řiti na opačnou stranu. Tam na nás čekali s otevřeno náručí..........asi tak, jako dnes celá EU s otevřenou náručí čeká na Ukrajinské výrobky.@ cejkis
Najdi si na trolení jinou zábavu než L-159.
1) Ad Pernica. Ten jeho dokument je tady: http://www.obranaastrategie.cz...
S některými jeho závěry souhlasit ale nejde. V době podpisu kupní smlouvy za 30,8 mld. Kč. bez DPH, byla cena za 72 letounů 25,7 mld. Kč a 5,1 mld Kč za logistiku (jen tu, kterou dodával Aero). To vše při směnném kurzu 30,9 Kč za 1 USD. Tedy jedna L-159 byla za 11,5 mil USD. To rozhodně není cena jednoho nadzvukového letounu v té době
Sám Pernica píše, že k navýšení ceny na celkem přes 50 mld. Kč (letouny + logistika) včetně DPH došlo například započtením DPH (19%) a změnou kurzu, neboli pádem z české koruny z 30,90 na průměrných 38,60 (2000), 38,0 (2001) Kč za USD. A to se USD vyšplhal i na hranici 40 Kč/USD. To vše v době, kdy se objednávaly drahé zahraniční položky s dlouhými dodacími lhůtami. Cena letounu se pak vyšplhala na cca 15 mil USD, ale včetně 19% DPH. Opět to není cena nadzvukového letounu.
2) Ad tvůj příspěvek, jak je projekt L-159 geopoliticky špatně z hlediska subdodavatelů.
Místo trolení se konečně předveď. Píší se roky 1992-1995, kdy byla L-159 technicky koncipována. Tak si nech záležet a hezky pěkně uveď, jak to tehdy mělo Aero podle tebe poskládat tak, aby zůstaly zachované parametry letounu a jeho systémů. Ale prosím žádné obecné hesla, ale konkrétní jména dodavatelů a jejich řešení.
Pro jednoduchost, začni jenom hlavními zahraničními systémy, které vyžadují exportní souhlas zemí výrobce – motor (USA), jádro avioniky (USA), systém vlastní ochrany (Velká Británie), radar (Itálie), zbraně (USA, Kanada), pumové zámky (Velká Británie), elektrický generátor (USA), hydraulická čerpadla (Velká Británie), kyslíkový a dusíkový systém (Francie), osobní systémy podpory života a záchranné prostředky (USA, Velká Británie, Francie), hasící systém (Německo),….logik
Naprosto regulérně lžete o Aeru a Boeingu.
Boeing vstupoval do Aera v době, kdy už dávno vývoj L159 běžel. Vláda schválila vstup Boeingu do státního Aera v létě 1997 a ve stejný čas byla vládou schválena smlouva na nákup L159 spojená s úvěrem GARANTOVANÝM státem. Samotný podpis smlouvy s Boeingem byl později neb probíhalo jednání právě o zárukách za projekt L159. Boeing nenesl žádné riziko, pouze přišel doslova a do písemene podojit jednu zakázku se státními garancemi.
-------
Shrnující účet za dodávku bitevníků L-159 ALCA je pro Českou republiku minimálně
9,3 mld. Kč. Jde o úhradu závazků vyplývajících ze státních záruk za poskytnuté
úvěry a emisi dluhopisů, z kterých Aero získalo prostředky na krytí výroby. V konečné
bilanci přímých plateb zaplatil český stát za 72 bitevníků L-159 ALCA přes 50 mld.
Kč oproti původně plánovaných 30 mld. Kč bez DPH v roce 1997. Cena 1 bitevníku se
dokonce již v roce 1998 přiblížila ceně nového nadzvukového stíhacího
zdroj: Kpt. Ing. Bohuslav PERNICA, Ph.D.Tak za tú cenu keby ste ich predali na Slovensko alebo do Maďarska tak by to bola naozaj hrozna cena. Ale predaj práve do Iraku treba chápať ešte v dvoch rovinách. Jednak to bola hlavne pomoc Iraku v boji s ISIL. Na druhej starne to bola reklama pre ALCA a aj pre AERO a pre celý český letecký priemysel, že tento stroj má za sebou bojové nasadenie.
logik: "Takže sice pod cenou prodaná byla (i když v původní ceně byl započítán vývoj, ten jde těžko účtovat po dvaceti letech...), ale 1/14 ceny je zas značně přehnaná."
Ve skutečnosti ta cena měla ještě horší poměr, protože samotný nákup nezahrnoval jen letadla, ale i munici, servis, atd. Takže takové to kde se u normálního letadla cena zvedá klidně na 2x-3x cenu kusu.Scotty: Česká vláda potápěla Aero a L159 naprosto cíleně, ne jen tím jedním Tvrdíkovým výrokem. Zkus se někdy pobavit s lidmi, kteří v tu dobu v Aeru dělaly...
cejkis: Bez Boeingu by Aero krachlo úplně. Bylo zaměřené na starou "sériovou" výrobu, za podmínek, které byly po revoluci naprosto nereálné. Boeing do Aera přinesl kompletně moderní výrobní procesy, díky kterým Aero přežilo. (To nemám ze své hlavy, ale od lidí, co v Aeru pracujou).
Vinu za problémy Aera se na Boeing se snažila naházet Česká vláda (především ČSSD, ale v tom se jelo napříč politickým spektrem), která měla "za úkol" odstranit konkurenci pro BAE.
Jinak - L159 je mrtvá, protože je především příliš drahá. L169 či L59NG je zaměřená o segment níž (ne tak výkonnej motor, levnější avionika atd), díky čemuž by se snad mohla dostat podstatně pod cenu toho Masteru, kterej je opravdu asi její největší konkurent.
clanek: V tvém výpočtu ceny naprosto nezohlednuješ, že to byla stará letadla. Neolétaná, ale stará. Takže sice pod cenou prodaná byla (i když v původní ceně byl započítán vývoj, ten jde těžko účtovat po dvaceti letech...), ale 1/14 ceny je zas značně přehnaná.Lukáš: děkuji za informace, Sú 22 znám důvěrně. Máte pěknou modernizaci, předpokládám, že k nim máte i Ch58.
Počet závěsu a nosnost je orientační, většinou chodí letadla na míse sotva s polovinou užitečné nosností výzbroje.
Ruský klon Jak 130 je testován na nosnost třech tun.Block 52+ standardowo może używać HARM. (nie wiem której wersji)
Co więcej polskie F-16 mają zaktualizowane oprogramowanie do standardu OFP M 6.5 (prace prowadzone są przy okazji integracji JASSM) więc na 100% żadnych prac nie potrzeba...
3 tony - tyle na papierze ma M346 FA
http://www.leonardocompany.com...
Wersja M346 FT ma nieco ponad 2 tony
http://www.leonardocompany.com...
Ale liczby nie są najważniejsze
W praktyce liczy się
- ile jest węzłów na uzbrojenie
- jaką mają nośność
W Su 22 było 8 węzłów po 500 kg + 2 lekkie (wyłącznie pociski R60)
W M346FA masz 7 węzłów z czego dwa na wyłącznie na pociski AIM-9/IRIS-T, a trzy na ciężkie bomby / zbiorniki paliwa
W M346FT jest tylko 5 węzłów (nie ma na końcu skrzydeł)
Dlatego w praktyce nie wykorzystasz maksymalnej nośność na przenoszenie uzbrojenia... (Weźmiesz 2 rakiety AIM-9 + 2 bomby GBU + zasobnik rozpoznawczo-celowniczy )
Nie mówię już jaki będzie miał promień działania
Prędkość ma tez znaczenie - jeśli lekki i gładki M 346 ma prędkość maksymalną niższą niż Su 22 miał prędkość przelotową na niskim pułapie...
Z bombami będzie to powolny wolny i nieruchomy cel, który nie ma jak uciec
I nie jest opancerzony jak A-10 czy Su 25
Do czego go wykorzystać? Potencjalny przeciwnik ma dużo dobrych systemow przeciwlotniczychLukáš: jste si jisty, že nepotřebujete pro Harm verzi CJ?
Musí být nástupce Su 22 nutné nadzvukový a s tak velkou nosností? Dnešní výzbroj je účinnější než to co nosí Sučka. A M 346 unese tři tuny výzbroje.
Kolik procent činnosti Sú 22M4 probíhá v nadzvukovém režimu?TF_HU
Skelet nejspíš naráží na výroky Tvrdíka o nebezpečnosti L159 pro své piloty. Bohužel za dva roky od tohoto výroku spadla ALCA při cvičných střelbách v Brdech. I když to nebyla chyba letadla, dobrou reklamu to L159 neudělalo.
http://www.leteckabadatelna.cz...flanker.jirka - block 52 fabrycznie jest zintegrowany z HARM - myśmy ich po prostu nie kupili rakiet.
Natomiast Master nie może być następcą maszyny myśliwsko-bombowej
Ma za mały udźwig i za slaby silnik.
Z 4 GBU-12 i zasobnikiem rozpoznawczo- celowniczym to jak szybko będzie latał i jaki będzie miał zasięg?
My nie potrzebujemy maszyn typu COINJARA
...a jak MO ČR brání Aeru aby tu výzbroj a střelecký kontejner integrovala? Jako, že to Aero nemůže udělat, protože to MO ČR nechce?
Skelet
...obávám se, že projekt nového cvičného letadla začal daleko dříve, než se nějaký Tvrdík dostal na MO. Za tvrdíka se myslím L159 zaváděl do AČR.Pro ty, kteří pláčou nad projektem L159.
Celý projekt je od počátku geopoliticky špatně. Čechům trvalo 10 let než přišli na to, že zahraniční investoři nepřišli podporovat růst zdejší životní úrovně, ani růst veřejných rozpočtů. Vzít úspěšné cvičné letadlo a doplnit jej prvky, které podléhají vývozním licencím vlád zahraničních států na jejichž území působí korporace, které vyrábějí konkurenční produkty, byla cesta kterou se vydalo Aero. Cesta ke krachu a konci. Současné vedení Aera to již pochopilo a vrátilo se zpět k produktu jehož vývoz nebude ovlivňovat žádná vláda, kromě české.Konzorcium tvorené juhokórejskou spoločnosťou Korea Aerospace Industries (KAI) a americkou Lockheed Martin predsa ponúka jedno lietadlo rodiny T-50 v troch modifikáciách 3in1
• T-50 Golden Eagle ako Supersonic Advanced Trainers,
• TA-50 Golden Eagle ako Supersonic Advanced Trainers Light Attack Aircraft,
• FA-50 Fighting Eagle ako Supersonic Multirole Fighter Combat Aircraft,
Keď máte v pláne rozvoja ozbrojených síl do 2030 kompletnú obmenu taktickej letky a zároveň cvičnej letky a máte takpovediac hlboko do kapsy nielen pre vzdušné sily, ale aj ozbrojené sily tak je namieste otázka efektivity či deliť na nadzvukové a podzvukové letectvo kedy pozdvukový kandidáti sú L-39, L-159 či M-346 Master v kombinácii napr. s dočasne MIG-29 a neskôr F-16 alebo JAS39E/F alebo prečo nevsadiť na 3in1 T-50/TA-50/FA-50 resp. len 2in1 TA-50/FA-50 alebo T-50/FA-50 so všetkou kompatibilnou logistikou a zázemím čo k tomu patrí a nedeliť to.Další zářez pro koncept, který vzniknul v Rusko italské spolupráci. Italské klony na západě, ruské klony východ, Afrika a Čína.
Paleta požadované výzbroje vypadá jako dobrá náhrada za Su 22M4. Aktuálně ani polské F 16 nejsou upravené pro Harmy. Tady je to plánované.
TF_HU: oba letouny vznikaly ve stejné době a rozdíl v koncepci, technologiích je diametrální. Alfa svůj potenciál vyčerpává každý den.Dle mého názoru je potřeba L159A hloubkově modernizovat, přístrojové vybavení, konečně doplnit zbraňové systémy, včetně prodloužení životnosti draku, nové verze motoru, radaru a možná i nástavce pro tankování za letu. S novovýrobou L159 ve stávající konfiguraci to nevidím moc růžově, max. doplnění počtu v Iráku. ale jsem pesimista....
- další pokuta pro Leonardo - evidentně slíbí cokoli, dodávka pak vypadá jinak
- cena L159 pro irák - to je právě rozdíl mezi tržní cenou a účtení ("tu vyšší doktore, tu vyšší" jak říká Bohuš). Stejný problém je u modernzacví DAN (cena munice) , mýtné brány KAPSCH atd. ..účetní hodnota nemá v tomto kontextu žádný význam...
Co se mělo udělat od začástku namísto hybernace L159, byl pronájem L159 okolním zemím "za babku", těch pár milionů USD by z toho bylo taky a letadlo by za sebou mělo x let nasazení...skelet
OK, jen F-CK-1 Ching-kuo je stále proudové nadzvukové letadlo v kategorii výše než L-159 či AMX. Je vlastně "roven" typům F-16, Gripen, JF-17 (FC-1), MIG-29, atd.
Jinak souhlasím s Clankem, budoucnost bych viděl v L-169. L-159 již nemá co nabídnout. Měl smůlu na dobu vzniku a poptávku trhu.Tecka - jaki błąd?
W Wymaganiu Operacyjnym dla AJT napisano minimum 16 sztuk - a WO to poważny dokument...
Czyli można zakładać ze kupią 8 szt. A to czy będzie to układ 4+4 czy inny jest mało istotne.
Co do deklaracji Włochów - cóż, haczyk polega na tym że to użytkownik płaci...
A nasi jak widać nadal myślą kategoriami z programu LIFT...Jeste aby si clovek uvedomil co skutecne stoji za "uspechem" L-159 v Iraku, a abych trochu korigoval to sve "zapuldarma", protoze to jsem to jeste rekl velice jemne:
- Puvodni cena L-159 byla cca 700mil Kc za kus
- Irak zaplatil za 15 svych L-159 cca 750mil Kc (nebo jinak 2mil USD / kus, nebo jeste jinak 1/14 ceny)
- A to byl irak jeste z tech lepsich obchodu, Draken zaplatil za 12 kusu 240mil Kc (mene nez 1mil USD / kus)
A to mela Alca jeste vyhodu, ze byla k dispozici v podstate hned. Dostat letadla hned a za 1/14 ceny, to neni obchod ani prodejni uspech, tohle je dar. Darovaci zasoby ale uz dosli, ted uz se bude muset vyrabet, a to za tvrde valuty a s cekackou. Overenost v boji neoverenost v boji, tohle bude to co Alcu tak jak ji zname stahlo a dal tahne ke dnu.
Budu nanejvys prekvapen jestli se L-159 z novovyroby uda kamkoliv jinde.
Kde naopak nehazu flintu do zita je L-169. Ikdyby jen z marketingoveho hlediska, za L-159 to jednoduse chce udelat hrubou caru (skoda ze se neudelala pred prodejem do Iraku), chce to udelat nejake vylepseni aby to ero slo s dobou => a tam se chodi s dobovou vyzbroji. Zamerit se na vylepseni, ktere nebudou zvedat provozni naklady(!) a pokud cena zustane pod cenou zapadnich / ruskych / cinskych bitevniku tak snad, snad...
Minimalne by to letadlo timto dostalo jeste jednu sanci, treba tentokrat bez mouder vypoustenych politiky, treba tentokrat projekt dotazeny az do konce.TF_HU prvně to byla "reklama" páně Tvrdíka, pak holt má ČR slabší vliv, než například vláda britská. NO a za další náš stát nemá takovou diplomatickou sílu, aby dokázala ukecat americký Kongres.
Zpětně můžeme říci, že kdyby se bohemizoval AMX nebo FC-1, tak by se udělalo lépe.JARA
To jaký má nebo nemá úspěch L159 není o tom, že to není dobré letadlo, je to skvělý letoun. Tento program pohřbili na našem MO za přispění vlády a slabý politický vliv ČR mu taky nepřidal .....
Jak konkrétně pohřbil projekt letounu L159 jeho jedinný provozovatel (krom Iráku) tedy MO ČR?
Co bránilo aby se Aero svým letounem, nebo třeba výzkumem podílelo na nějakém projektu AT v jiných zemích? Myslím, že u Aera je L159 vrchol...A jestli se chceme bavit o Aeru a jeho záchraně musíme nejprve začít u našeho letectva.. Budeme mít někdy zase letectvo? Vybubudujemeho znovu? Bezpečnostní situace je taková, že by jsme podle mého názoru měli. 12 gripenů s aim9 a možná pár staršími AMRAAM a absence PVO, to je zkratka hazard....
když budeme mít letectvo tak se třeba pro aero otevřou dveře pro vývoj nástupce L39/L159Problém L-159 je ten, že sa posledných 15 rokov kašle na nejaké vylepšovanie. To znamená, že sa stále ponúka konštrukčne 20 ročné lietadlo. Čo sa týka draku tak to problém nie je, ale väčší je práve elektronika a hlavne zbraňové systémy. Už len integráciu nových zbraní by sa potencionálnemu zákazníkovi ukázalo, že tento projekt stále žije a že sa nemusí báť o nejakú podporu aj za 10-15 rokov.
Jsem docela zvědav i na update T2 pro L159 (na podzim), každopádně je pravda, že na M-346 to mít rozhodně nebude. Pokud se zadaří L39NG, čemuž věřím tak podle mě nástupce může vzniknout za podpory ČR i EU, když vidíte kolik hodin musí pilot nalítat tak provozní náklad takového stroje může být rozhodující faktor.
Pro Aero může být cesta k úspěchu např. přes drony jak vojenské tak civilní.Nesher
Právě, že není. Díky ostrému nasazení v Iráku se o L 159 začala zajímat další letectva. Mluví se např. o Pakistánu.
Irak je dostal za pul darma a hned, nedivim se ze po tom skocil a ano, ted ziskala L-159 punc "proverena bojem". Ale koupit si nove L-159, nechat si je vyrobit, tedy cekat na ne a predevsim pak za ne zaplatit plnou cenu? To je uplne jiny pribeh, pribeh v kterem L-159 neuspela nikdy nikde a ze nebyla nabizena zrovna malo. Nedavam to za vinu letadlu jako takovemu, ale faktem proste je (a dle me i zustane) ze L-159 zustane navzdy jeden smutny pribeh bez prodejniho uspechu, a to ani tem chudym statum.
@Jara, nevinim z toho letadlo jako takove. S tim co se kolem nej delo vlastne ani nikdy nedostalo sanci.Jura99
To se odvíjí od toho zda budou mít úspěch s L 39NG a případně i L 159.
Pokud ne, tak skončí jako spousta jiných, kdysi významných, leteckých firem. Jako pouzí subdodavatelé.
Pokud by zaznamenali úspěch, tak by Penta mohla (pokud by se přidal i stát) investovat peníze do vývoje nového letadla.
Nicméně, nečekal bych něco na úrovni Mastera nebo K50. Určitě by šlo o lehké proudové cvičné letadlo. Tedy o nástupce L 39.Karlos 73
Myslím, že jste to trefil, stíhačky 5. generace. Kolik států si je v perspektivě nějakých 15 let bude moc dovolit? Ti samozřejmě budou kupovat moderní cvičná letadla, pro zbytek může být L 39NG zajímavá možnost. Nikdo z toho super stroj nedělá, ale v poměru cena/kvalita s ním může závodit jen ten M 345 a K-8.
Nanabízíme BMW řaday 5, ale Octavii. Každé z nich je úspěšné a každé z nich má jiný druh klientů.Karlos73,
ale on obecně asi nikdo netvrdí že L39 / L159 NG je dobrý cvičný stroj pro piloty gen5 letadel. My tady jenom říkáme, že pro méně majetné státy (Jižní Amerika, Blízký / Střední východ, Jižní Asie; ano nikde se tam neprodává, uvádím je pro příklad) jde o plně konkurence schopné lehké bitevníky / hlídková letadla.
Ono podle mě L39 / 159 i kdyby NG není vhodný cvičný stroj ani pro gen4(+), která jsou většinou reprezentována těžšími stíhači / multi-role jako je F-15E, EF Typhoon, F-18E. L39 C/NG podle mě zastene dobrou službu při výcviku pro F-16C Block 30 - 40 nebo Gripeny C, ale už pro Block 50 (70 :-) ) nebo Gripen E by byla nepoužitelná.Matesaax, máte dojem že Izrael kúpil prototyp? ( https://www.youtube.com/watch?...
http://www.leonardocompany.com... - Izrael objednal 30 ks M-346 "Lavi"Nevím jak to mají Poláci s tou výzbrojí,ale M-346 schopný nést plnou paletu výzbroje létá zatím pouze v prototypu,takže tipuju,že tahle schopnost bude součástí dodatečných úprav.Master jako cvičný letoun je rozhodně špička nicméně jeho vysoká cena i provozní náklady nejsou pro budoucí uživatele moc lákavé.Vždyt i sama Itálie,Francie či Belgie jeví zájem o jeho levnějšího bratra M-345HET.U Poláků se to dá pochopit,oni většinu výcviku táhnou na Orliku a Master slouží již jen jako stroj k přechodu na bojové typy.Na druhou stranu moc nevěřím,že ho budou používat jako bitevník,na to mají dostatek jiných letadel a na druhou stranu i těch plánovaných 16 mašin pro výcvik je tak akorát.
M-346 Master je dobré lietadlo, popri Talianoch, Poliakoch je užívateľom aj Izrael.(len je dosť drahé- obstarávacia cena) Je perspektívne, uvidíme či sa presadí aj v iných štátoch EU, NATO, či to bude náhrada za Alpha Jety, či sa podarí Talianom pretlačiť tento stroj v rámci Európskej obrannej agentúry, a snaha zjednotiť zbraňové systémy pre štáty EU. Kedže EU dnes tlačí na zníženie druhovej skladby zbraní po vzore USA... Veľká časť štátov zatiaľ odkladá nákup cvičných lietadiel . Ďalej je tu veľká výmena cvičných lietadiel ( T-38 Talon) v USA, kde je aktívny Boeing / Saab T-X, čo môže byť ďalší kandidát na cvičné a bitevné lietadlo pre potreby novozavádzaných stíhačiek 5. generácia, pre viaceré štáty NATO a EU... Čo sa týka L39NG, tak som sa k nemu vyjadril už v minulosti. Určite má svoje kvality - cena, prevádzkové náklady, vybudované zázemie použivateľských štátov L39C...ale toto nie je perspektívne cvičné/bitevné lietadlo k stíhačkám 5. generácie (nechám sa presvedčiť, že toto lietadlo dokáže splniť výcvik vyššej pilotáže, ale pochybujem pre zastaranosť jeho dizajnu, a ani mokré krídla to nezachránia). Armády, ktoré chcú prevádzkovať moderné stíhacie letectvo, a chcú prejsť na 5. generáciu stíhačiek, tak skôr siahnu po novších typoch cvičných lietadiel... Uvidíme čo zavedú OS SR...
Tryskac
Clanek má pravdu, L 39NG se rozhodně nesnaží konkurovat M 346, Jak 130 nebo K50. To je letadlo, které míří na klienty jež by si jinak koupili M 345, čínský K 8 nebo (pokud by se vážně plácli přes kapsu) Hawk.
S M345 je plně srovnatelný (ale zřejmě levnější), K 8 bude levnější, ale řekl bych, že jinak bude L 39NG lepší (rozhodně spolehlivější). Hawk je samozřejmě výkonnější, ale také výrazně dražší, a to nejen na pořízení, ale i na provoz.Jeste bych to upravil. Tou dacii je L39CW - na vycvik proste poslouzi dobre, skodovkou prave L39 v NG inkarnaci - poslouzi lip, ale furt je to hlavne o pomeru cena/vykon, toho kdo ma penize nezaujme, a M-346 pak tim baworakem, pro toho co si chce / muze dovoliut.
Jinak Polsku k tomuto kroku tleskam, sice je zvlastni ze kdyz jejich hlavni bojove kridlo nejspis komplet prejde na jednomotoraky, ze zrovna u cvicnych stroju porizuji motory dva, ale jinak tomu nejde moc co vytknout. Ten vycet vyzbroje je uchvatny, tohle je plnohodnotne letadlo (jasne ze ne na AA, ale na obranu pobrezi, na podporu pozemnich jednotek vyborny), navic v dostatecnem poctu 16 kusu. Jeden z tech rozhodne chytrejsich nakupu poslednich let a to berou c potaz celou stredni evropu.Tryskac:
Myslím že málo kdo z Čechů vnímá L39 / L159 i v jejich NG iteraci jako nějaký zázrak porovnatelný se světovou extra třídou. Na druhou stranu to dobré letadlo je.
Kdybych měl dát automobilové přirovnání, tak L39 / L159 je taková Dacia Duster, v porovnání s podobnými auty od Baworáku nebo i Škodovky je to jak auto o 1-2 generace starší, ale svoje zákazníky má a ti jsou s ní spokojení.My już kupiliśmy 8 M-346
Temat jest taki, że prawdopodobnie kupimy kolejne 8 i to w wariancie przenoszącym uzbrojenie...
Te które już otrzymaliśmy symulują uzbrojenie (można latać i przeprowadzić pełną procedurę np. zrzutu JSOW i nawet ocenić rezultat)
Włosi twierdzą że nie ma problemu i że jak kupimy "uzbrojone" M-346 to mogą te już dostarczone doprowadzić do tego samego standardu...
Tylko nie wiem po co?
Wiem natomiast że był taki pomysł - eskadry lekkich szkolno-bojowych maszyn
Jeśli wszystkie informacje okażą się prawdziwe to znaczy że ten pomysł nadal ma poparcie w Siłach Powietrznych...
Tylko nie wiem o czym myślą wojskowi.
Bojowa wersja Mastera - M-346 FA ma tylko 2000 kg ładowności (tonę zabiera nowy radar, systemy samoobrony oraz inne systemy)
Radar ma zasięg ok. 100 km (czyli lepiej niż w MiG 29 9.12 ale i tak można wykorzystywać wyłącznie rakiety IRIS-T i AIM-9X)Volba M-346 Master mi z hlediska Poláků přijde jako docela logická. Pro základní výcvik používají turbovrtulové PZL-130 Orlik, které mají v poslední verzi s motory P&W maximální rychlost 550 km/h a i jejich avioniku upravují, aby pomáhala lépe připravit piloty na přechod na F-16. Pak cvičné proudové letadlo kategorie L-39 prostě nemůže výcvik pilotů posunout výrazně dál. Proto až výkonnější M-346 Master přináší smysluplný posun ve výcviku pilotů pro F-16. Navíc jeho bojové schopnosti se daleko více blíží už plnohodnotnému bojovému letadlu a Poláci ho i tak vzhledem k požadavkům na výzbroj jistě berou.
Inak sa poliakom dost cudujem, ze sa rozhodli prave pre Mastera, ktory sa bude svojou cenou blizit lietadlam J39, mozno aj stare F16. 2 motory si skratka nejaky peniaz navyse pytaju. L159 bola politicky nepriechodna od zaciatku, ale posledna verzia Hawku by spravila pravdepodobne rovnaku sluzbu, urcite za menej penazi.
otazka Slovenska je, ze nie ci sa L39 nakupi, ale v akej verzii. Ci to bude L39CW,co je len modernizovane Ccko, co by bolo z mojho pohladu nie velmi stastne riesenie, alebo ci sa kupia nove L39NG. Ak si spravne spominam, pri kauze L410, boli pri zamienke modernizacie dodane uplne nove kusy UVP E-20, co bol sice skandal, ale rozhnodne lepsie riesenie ako lepenicka niecoho stareho.
P.S. Keby som sa o tomto ceskom vyrobku vyjadroval podobne pohrdlivo, posmesne a vobec, by som tvrdil ze to je srot, len preto ze to je cesky vyrobok, ako niektori ceski diskutujuci v opacnom garde na tejto stranke... A verte, aj L39, aj L159 maju k dokonalosti a vobec, k lietadlam 21. storocia velmi daleko....Flader
Však také L 39NG se nesnaží Masteru konkurovat. Aero míří na poněkud méně movité klienty, případně na současné uživatele Albatrosů. Paradoxně Aeru pomáhá současná občanská válka v Sýrii, kdy asadova armáda používá Albatrosy v roli lehkých bombardérů, a to velmi úspěšné.
Aero v současné době vyjednává o prodeji modelu NG se třemi potencionálními klienty, jedním z nich je CLV, které má zájem až o osm strojů. Druzí dva jsou údajně z regionu Střední Evropy. Moc bych za to nedal, že jedním z nich je Slovensko a tím druhým možná Maďarsko.Podľa wikipedie majú dodaných 8 strojov a doobjednali si 4 s opciou na ďalšie 4.
https://en.wikipedia.org/wiki/...