Polsko kupuje další cvičně-bojové letouny M-346 Master

-
7. 3. 2018
-
85 komentářů
-
Jan Grohmann
Polské ministerstvo obrany plánuje do konce března podepsat s italskou firmou Leonardo smlouvu o nákupu další várky osmi cvičně-bojových letounů M-346 Master. Nákup letadel probíhá v rámci polského programu pro pokročilý výcvik stíhacích pilotů AJT (Advanced Jet Trainer).
Prvních osm cvičně-bojových letadel M-346 Master za 280 milionů euro (včetně kompletního výcvikového a provozního zázemí) objednalo Polsko v roce 2014. V rámci smlouvy polské letectvo získá v letošním roce také letové simulátory (FMS, FTD) a simulátor katapultáže a havarijních postupů (EPT). Logistický balíček zahrnuje manipulační techniku, nástroje, přípravky, náhradní díly, technickou dokumentaci atd.
První dva M-346 Master (polské označení „Bielik“) přeletěly do Polska na podzim 2016, konkrétně na 41. výcvikovou leteckou základnu u města Deblin. Poslední dva letouny dorazily do Polska na podzim minulého roku.
Italské letouny mají v polském letectvu nahradit zastaralé proudové stroje polské výroby TS-11 Iskra (budou vyřazeny do dvou let) a především odstranit nutnost cvičit polské piloty stíhaček F-16 ve Spojených státech. Polští piloti v USA začínají svůj výcvik na proudových T-38 Talon, poté přecházejí na F-16 A/B a nakonec na F-16 C/D. Výcvik v USA je nejen drahý, ale navíc trvá dva až tři roky. Spolupráce s americkým letectvem má pokračovat, ale na principu doplňkového vzdělávání a kurzů.
Nově polští piloti začnou výcvik na turbovrtulových strojích PZL-130 Orlik a po 80 až 120 nalétaných hodinách přejdou na letouny M-346. Zde je také požadován nálet 80 až 120 hodin, plus dalších 50 hodin na simulátoru M-346. Poté polští piloti začnou výcvik na stíhačkách F-16.
M-346 chce polské letectvo využít nejen pro pokročilý výcvik stíhacích pilotů, ale také pro vedení bojových operací. Podle požadavků polského letectva tak M-346 musí umět používat zbraně vzduch-vzduch AIM-9X Sidewinder a AIM-120C AMRAAM, protilodní AGM-84, protiradiolokační AGM-88 HARM, taktické střely vzduch-země AGM-65G2 Maverick, přesné pumy GBU-12 Paveway II, GBU-24 Paveway III, GBU-31/GBU-38 JDAM i klasické “hloupé” pumy Mk82 a Mk84.
Nejvýkonnější zbraní polských M-346 je okřídlená klouzavá puma AGM-154C JSOW, která při odhozu z velké výšky doletí na vzdálenost až 130 km. Většina výše uvedených zbraní je již ve výzbroji polského letectva.
Podle polského dopisovatele Armádních novin, ač to není oficiálně uváděno, je zřejmě AJT nástupcem polského programu LIFT (Lead-In Fighter Training), který byl ukončen v roce 2011. Program LIFT také počítal s nákupem 16 lehkých proudových letadel, které kromě výcviku mohly vést boj proti pomalu letícím cílům v nízkých výškách, poskytovat blízkou leteckou podporu a odpalovat protilodní řízené střely.
V lednu letošního roku navíc polské ministerstvo obrany zahájilo jednání s firmou Leonardo o nákupu dalších osmi M-346. Smlouva má být podepsána do konce března a dodávky letounů se očekávají v letech 2021 až 2022. Další M-346 jsou údajně nutné k zabezpečení výcviku dostatečně velkého počtu stíhacích pilotů.
„Toto letadlo vám dává příležitost provádět pokročilý zbraňový výcvik. Letoun při výcviku zbraně nepoužívá, ale jeho IT systémy plně nahrazují použití skutečných zbraní. Například můžete cvičně bojovat proti protivzdušné obraně, kterou není třeba simulovat na zemi, protože protivzdušnou obranu simulují IT systémy letounu. To je také možné v případě použití střel vzduch-vzduch, vzduch-země nebo dokonce při simulovaném boji proti hladinovým cílům, které lze také naprogramovat,“ komentoval výcvikové možnosti M-346 brigádní generál Miroslaw Jemielniak.
Avšak právě požadavky na komplexní pokročilý zbraňový výcvik způsobily zpoždění dodávek letounu i zpoždění začátku výcviku polských pilotů. Dodané letouny neplnily požadované nároky polského letectva v oblasti simulací zbraní a Italové navíc nedodali požadované typové osvědčení letadel. Firma Leonardo proto musela provést na letounech softwarové úpravy a zaplatit smluvní pokutu, která dosud činí bezmála 150 milionů zlotých (900 milionů Kč).
Oficiálně polské letectvo převzalo všechny M-346 až 15. prosince minulého roku a celkový nálet flotily polských M-346 je tak pouze 20 hodin. V letošním roce má pokračovat školení instruktorů letounů M-346 tak, aby v příštím roce mohli polští piloti začít využívat M-346 pro svůj výcvik v plném rozsahu.
Zdroj: Dziennik Zbrojny, Defence24
Související články
Polsko hledá nástupce Su-22 a Mig-29: Kandidáti představeni
Polský Inspektorát pro vyzbrojováni zveřejnil výsledky analýzy trhu, která měla určit možné nástupce ...
-
26.12.2017
-
31 komentářů
-
Jan Grohmann
Kolik miliard dolarů zaplatí Polsko za americké Patrioty?
Washington nabídl Polsku dvě baterie protiraketových a protiletadlových systémů Patriot za 10,5 ...
-
01.02.2018
-
65 komentářů
-
Jan Grohmann
Izraelská média: Za zničení F-16 může velká výška letu
Podle izraelských médií za ztrátu stíhačky F-16I “Sufa” může vysoká letová hladina. Stíhačka F-16 ...
-
13.02.2018
-
90 komentářů
-
Jan Grohmann
Su-57 v Sýrii: Marketing nebo další fáze testování?
Minulý týden se k ruským leteckým silám v Sýrii přidalo několik stíhacích letounů páté generace ...
-
27.02.2018
-
33 komentářů
-
Jan Buchar
Komentáře
Tak za tú cenu keby ste ich predali na Slovensko alebo do Maďarska tak by to bola naozaj hrozna cena. Ale predaj práve do Iraku treba chápať ešte v dvoch rovinách. Jednak to bola ...Zobrazit celý příspěvek
Tak za tú cenu keby ste ich predali na Slovensko alebo do Maďarska tak by to bola naozaj hrozna cena. Ale predaj práve do Iraku treba chápať ešte v dvoch rovinách. Jednak to bola hlavne pomoc Iraku v boji s ISIL. Na druhej starne to bola reklama pre ALCA a aj pre AERO a pre celý český letecký priemysel, že tento stroj má za sebou bojové nasadenie.Skrýt celý příspěvek
logik: "Takže sice pod cenou prodaná byla (i když v původní ceně byl započítán vývoj, ten jde těžko účtovat po dvaceti letech...), ale 1/14 ceny je zas značně přehnaná." Ve ...Zobrazit celý příspěvek
logik: "Takže sice pod cenou prodaná byla (i když v původní ceně byl započítán vývoj, ten jde těžko účtovat po dvaceti letech...), ale 1/14 ceny je zas značně přehnaná."
Ve skutečnosti ta cena měla ještě horší poměr, protože samotný nákup nezahrnoval jen letadla, ale i munici, servis, atd. Takže takové to kde se u normálního letadla cena zvedá klidně na 2x-3x cenu kusu.Skrýt celý příspěvekScotty: Česká vláda potápěla Aero a L159 naprosto cíleně, ne jen tím jedním Tvrdíkovým výrokem. Zkus se někdy pobavit s lidmi, kteří v tu dobu v Aeru dělaly... cejkis: Bez ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty: Česká vláda potápěla Aero a L159 naprosto cíleně, ne jen tím jedním Tvrdíkovým výrokem. Zkus se někdy pobavit s lidmi, kteří v tu dobu v Aeru dělaly...
cejkis: Bez Boeingu by Aero krachlo úplně. Bylo zaměřené na starou "sériovou" výrobu, za podmínek, které byly po revoluci naprosto nereálné. Boeing do Aera přinesl kompletně moderní výrobní procesy, díky kterým Aero přežilo. (To nemám ze své hlavy, ale od lidí, co v Aeru pracujou).
Vinu za problémy Aera se na Boeing se snažila naházet Česká vláda (především ČSSD, ale v tom se jelo napříč politickým spektrem), která měla "za úkol" odstranit konkurenci pro BAE.
Jinak - L159 je mrtvá, protože je především příliš drahá. L169 či L59NG je zaměřená o segment níž (ne tak výkonnej motor, levnější avionika atd), díky čemuž by se snad mohla dostat podstatně pod cenu toho Masteru, kterej je opravdu asi její největší konkurent.
clanek: V tvém výpočtu ceny naprosto nezohlednuješ, že to byla stará letadla. Neolétaná, ale stará. Takže sice pod cenou prodaná byla (i když v původní ceně byl započítán vývoj, ten jde těžko účtovat po dvaceti letech...), ale 1/14 ceny je zas značně přehnaná.Skrýt celý příspěvekLukáš: děkuji za informace, Sú 22 znám důvěrně. Máte pěknou modernizaci, předpokládám, že k nim máte i Ch58. Počet závěsu a nosnost je orientační, většinou chodí letadla na míse ...Zobrazit celý příspěvek
Lukáš: děkuji za informace, Sú 22 znám důvěrně. Máte pěknou modernizaci, předpokládám, že k nim máte i Ch58.
Počet závěsu a nosnost je orientační, většinou chodí letadla na míse sotva s polovinou užitečné nosností výzbroje.
Ruský klon Jak 130 je testován na nosnost třech tun.Skrýt celý příspěvekBlock 52+ standardowo może używać HARM. (nie wiem której wersji) Co więcej polskie F-16 mają zaktualizowane oprogramowanie do standardu OFP M 6.5 (prace prowadzone są przy okazji ...Zobrazit celý příspěvek
Block 52+ standardowo może używać HARM. (nie wiem której wersji)
Co więcej polskie F-16 mają zaktualizowane oprogramowanie do standardu OFP M 6.5 (prace prowadzone są przy okazji integracji JASSM) więc na 100% żadnych prac nie potrzeba...
3 tony - tyle na papierze ma M346 FA
http://www.leonardocompany.com...
Wersja M346 FT ma nieco ponad 2 tony
http://www.leonardocompany.com...
Ale liczby nie są najważniejsze
W praktyce liczy się
- ile jest węzłów na uzbrojenie
- jaką mają nośność
W Su 22 było 8 węzłów po 500 kg + 2 lekkie (wyłącznie pociski R60)
W M346FA masz 7 węzłów z czego dwa na wyłącznie na pociski AIM-9/IRIS-T, a trzy na ciężkie bomby / zbiorniki paliwa
W M346FT jest tylko 5 węzłów (nie ma na końcu skrzydeł)
Dlatego w praktyce nie wykorzystasz maksymalnej nośność na przenoszenie uzbrojenia... (Weźmiesz 2 rakiety AIM-9 + 2 bomby GBU + zasobnik rozpoznawczo-celowniczy )
Nie mówię już jaki będzie miał promień działania
Prędkość ma tez znaczenie - jeśli lekki i gładki M 346 ma prędkość maksymalną niższą niż Su 22 miał prędkość przelotową na niskim pułapie...
Z bombami będzie to powolny wolny i nieruchomy cel, który nie ma jak uciec
I nie jest opancerzony jak A-10 czy Su 25
Do czego go wykorzystać? Potencjalny przeciwnik ma dużo dobrych systemow przeciwlotniczychSkrýt celý příspěvekLukáš: jste si jisty, že nepotřebujete pro Harm verzi CJ? Musí být nástupce Su 22 nutné nadzvukový a s tak velkou nosností? Dnešní výzbroj je účinnější než to co nosí Sučka. A M ...Zobrazit celý příspěvek
Lukáš: jste si jisty, že nepotřebujete pro Harm verzi CJ?
Musí být nástupce Su 22 nutné nadzvukový a s tak velkou nosností? Dnešní výzbroj je účinnější než to co nosí Sučka. A M 346 unese tři tuny výzbroje.
Kolik procent činnosti Sú 22M4 probíhá v nadzvukovém režimu?Skrýt celý příspěvekArthur, zase Bednarove sny o lietadle, ktorého najbližším používateľom je Irák? Ktoré v Európe nik nepoužíva a zrejme ani používať nebude? (do výberu lietadla v Chorvátsku a ani ...Zobrazit celý příspěvek
Arthur, zase Bednarove sny o lietadle, ktorého najbližším používateľom je Irák? Ktoré v Európe nik nepoužíva a zrejme ani používať nebude? (do výberu lietadla v Chorvátsku a ani inde sa s ním totiž ani neprihlásili)Skrýt celý příspěvek
TF_HU Skelet nejspíš naráží na výroky Tvrdíka o nebezpečnosti L159 pro své piloty. Bohužel za dva roky od tohoto výroku spadla ALCA při cvičných střelbách v Brdech. I když to ...Zobrazit celý příspěvek
TF_HU
Skelet nejspíš naráží na výroky Tvrdíka o nebezpečnosti L159 pro své piloty. Bohužel za dva roky od tohoto výroku spadla ALCA při cvičných střelbách v Brdech. I když to nebyla chyba letadla, dobrou reklamu to L159 neudělalo.
http://www.leteckabadatelna.cz... Skrýt celý příspěvekflanker.jirka - block 52 fabrycznie jest zintegrowany z HARM - myśmy ich po prostu nie kupili rakiet. Natomiast Master nie może być następcą maszyny myśliwsko-bombowej Ma ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka - block 52 fabrycznie jest zintegrowany z HARM - myśmy ich po prostu nie kupili rakiet.
Natomiast Master nie może być następcą maszyny myśliwsko-bombowej
Ma za mały udźwig i za slaby silnik.
Z 4 GBU-12 i zasobnikiem rozpoznawczo- celowniczym to jak szybko będzie latał i jaki będzie miał zasięg?
My nie potrzebujemy maszyn typu COINSkrýt celý příspěvekJARA ...a jak MO ČR brání Aeru aby tu výzbroj a střelecký kontejner integrovala? Jako, že to Aero nemůže udělat, protože to MO ČR nechce? Skelet ...obávám se, že projekt ...Zobrazit celý příspěvek
JARA
...a jak MO ČR brání Aeru aby tu výzbroj a střelecký kontejner integrovala? Jako, že to Aero nemůže udělat, protože to MO ČR nechce?
Skelet
...obávám se, že projekt nového cvičného letadla začal daleko dříve, než se nějaký Tvrdík dostal na MO. Za tvrdíka se myslím L159 zaváděl do AČR.Skrýt celý příspěvekPro ty, kteří pláčou nad projektem L159. Celý projekt je od počátku geopoliticky špatně. Čechům trvalo 10 let než přišli na to, že zahraniční investoři nepřišli podporovat růst ...Zobrazit celý příspěvek
Pro ty, kteří pláčou nad projektem L159.
Celý projekt je od počátku geopoliticky špatně. Čechům trvalo 10 let než přišli na to, že zahraniční investoři nepřišli podporovat růst zdejší životní úrovně, ani růst veřejných rozpočtů. Vzít úspěšné cvičné letadlo a doplnit jej prvky, které podléhají vývozním licencím vlád zahraničních států na jejichž území působí korporace, které vyrábějí konkurenční produkty, byla cesta kterou se vydalo Aero. Cesta ke krachu a konci. Současné vedení Aera to již pochopilo a vrátilo se zpět k produktu jehož vývoz nebude ovlivňovat žádná vláda, kromě české.Skrýt celý příspěvekKonzorcium tvorené juhokórejskou spoločnosťou Korea Aerospace Industries (KAI) a americkou Lockheed Martin predsa ponúka jedno lietadlo rodiny T-50 v troch modifikáciách 3in1 • ...Zobrazit celý příspěvek
Konzorcium tvorené juhokórejskou spoločnosťou Korea Aerospace Industries (KAI) a americkou Lockheed Martin predsa ponúka jedno lietadlo rodiny T-50 v troch modifikáciách 3in1
• T-50 Golden Eagle ako Supersonic Advanced Trainers,
• TA-50 Golden Eagle ako Supersonic Advanced Trainers Light Attack Aircraft,
• FA-50 Fighting Eagle ako Supersonic Multirole Fighter Combat Aircraft,
Keď máte v pláne rozvoja ozbrojených síl do 2030 kompletnú obmenu taktickej letky a zároveň cvičnej letky a máte takpovediac hlboko do kapsy nielen pre vzdušné sily, ale aj ozbrojené sily tak je namieste otázka efektivity či deliť na nadzvukové a podzvukové letectvo kedy pozdvukový kandidáti sú L-39, L-159 či M-346 Master v kombinácii napr. s dočasne MIG-29 a neskôr F-16 alebo JAS39E/F alebo prečo nevsadiť na 3in1 T-50/TA-50/FA-50 resp. len 2in1 TA-50/FA-50 alebo T-50/FA-50 so všetkou kompatibilnou logistikou a zázemím čo k tomu patrí a nedeliť to.Skrýt celý příspěvekDalší zářez pro koncept, který vzniknul v Rusko italské spolupráci. Italské klony na západě, ruské klony východ, Afrika a Čína. Paleta požadované výzbroje vypadá jako dobrá ...Zobrazit celý příspěvek
Další zářez pro koncept, který vzniknul v Rusko italské spolupráci. Italské klony na západě, ruské klony východ, Afrika a Čína.
Paleta požadované výzbroje vypadá jako dobrá náhrada za Su 22M4. Aktuálně ani polské F 16 nejsou upravené pro Harmy. Tady je to plánované.
TF_HU: oba letouny vznikaly ve stejné době a rozdíl v koncepci, technologiích je diametrální. Alfa svůj potenciál vyčerpává každý den.Skrýt celý příspěvekDle mého názoru je potřeba L159A hloubkově modernizovat, přístrojové vybavení, konečně doplnit zbraňové systémy, včetně prodloužení životnosti draku, nové verze motoru, radaru a ...Zobrazit celý příspěvek
Dle mého názoru je potřeba L159A hloubkově modernizovat, přístrojové vybavení, konečně doplnit zbraňové systémy, včetně prodloužení životnosti draku, nové verze motoru, radaru a možná i nástavce pro tankování za letu. S novovýrobou L159 ve stávající konfiguraci to nevidím moc růžově, max. doplnění počtu v Iráku. ale jsem pesimista....Skrýt celý příspěvek
- další pokuta pro Leonardo - evidentně slíbí cokoli, dodávka pak vypadá jinak - cena L159 pro irák - to je právě rozdíl mezi tržní cenou a účtení ("tu vyšší doktore, tu vyšší" ...Zobrazit celý příspěvek
- další pokuta pro Leonardo - evidentně slíbí cokoli, dodávka pak vypadá jinak
- cena L159 pro irák - to je právě rozdíl mezi tržní cenou a účtení ("tu vyšší doktore, tu vyšší" jak říká Bohuš). Stejný problém je u modernzacví DAN (cena munice) , mýtné brány KAPSCH atd. ..účetní hodnota nemá v tomto kontextu žádný význam...
Co se mělo udělat od začástku namísto hybernace L159, byl pronájem L159 okolním zemím "za babku", těch pár milionů USD by z toho bylo taky a letadlo by za sebou mělo x let nasazení...Skrýt celý příspěvekskelet OK, jen F-CK-1 Ching-kuo je stále proudové nadzvukové letadlo v kategorii výše než L-159 či AMX. Je vlastně "roven" typům F-16, Gripen, JF-17 (FC-1), MIG-29, ...Zobrazit celý příspěvek
skelet
OK, jen F-CK-1 Ching-kuo je stále proudové nadzvukové letadlo v kategorii výše než L-159 či AMX. Je vlastně "roven" typům F-16, Gripen, JF-17 (FC-1), MIG-29, atd.
Jinak souhlasím s Clankem, budoucnost bych viděl v L-169. L-159 již nemá co nabídnout. Měl smůlu na dobu vzniku a poptávku trhu.Skrýt celý příspěvekTecka - jaki błąd? W Wymaganiu Operacyjnym dla AJT napisano minimum 16 sztuk - a WO to poważny dokument... Czyli można zakładać ze kupią 8 szt. A to czy będzie to układ 4+4 czy ...Zobrazit celý příspěvek
Tecka - jaki błąd?
W Wymaganiu Operacyjnym dla AJT napisano minimum 16 sztuk - a WO to poważny dokument...
Czyli można zakładać ze kupią 8 szt. A to czy będzie to układ 4+4 czy inny jest mało istotne.
Co do deklaracji Włochów - cóż, haczyk polega na tym że to użytkownik płaci...
A nasi jak widać nadal myślą kategoriami z programu LIFT...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...