Polsko kupuje další cvičně-bojové letouny M-346 Master

-
7. 3. 2018
-
85 komentářů
-
Jan Grohmann
Polské ministerstvo obrany plánuje do konce března podepsat s italskou firmou Leonardo smlouvu o nákupu další várky osmi cvičně-bojových letounů M-346 Master. Nákup letadel probíhá v rámci polského programu pro pokročilý výcvik stíhacích pilotů AJT (Advanced Jet Trainer).
Prvních osm cvičně-bojových letadel M-346 Master za 280 milionů euro (včetně kompletního výcvikového a provozního zázemí) objednalo Polsko v roce 2014. V rámci smlouvy polské letectvo získá v letošním roce také letové simulátory (FMS, FTD) a simulátor katapultáže a havarijních postupů (EPT). Logistický balíček zahrnuje manipulační techniku, nástroje, přípravky, náhradní díly, technickou dokumentaci atd.
První dva M-346 Master (polské označení „Bielik“) přeletěly do Polska na podzim 2016, konkrétně na 41. výcvikovou leteckou základnu u města Deblin. Poslední dva letouny dorazily do Polska na podzim minulého roku.
Italské letouny mají v polském letectvu nahradit zastaralé proudové stroje polské výroby TS-11 Iskra (budou vyřazeny do dvou let) a především odstranit nutnost cvičit polské piloty stíhaček F-16 ve Spojených státech. Polští piloti v USA začínají svůj výcvik na proudových T-38 Talon, poté přecházejí na F-16 A/B a nakonec na F-16 C/D. Výcvik v USA je nejen drahý, ale navíc trvá dva až tři roky. Spolupráce s americkým letectvem má pokračovat, ale na principu doplňkového vzdělávání a kurzů.
Nově polští piloti začnou výcvik na turbovrtulových strojích PZL-130 Orlik a po 80 až 120 nalétaných hodinách přejdou na letouny M-346. Zde je také požadován nálet 80 až 120 hodin, plus dalších 50 hodin na simulátoru M-346. Poté polští piloti začnou výcvik na stíhačkách F-16.
M-346 chce polské letectvo využít nejen pro pokročilý výcvik stíhacích pilotů, ale také pro vedení bojových operací. Podle požadavků polského letectva tak M-346 musí umět používat zbraně vzduch-vzduch AIM-9X Sidewinder a AIM-120C AMRAAM, protilodní AGM-84, protiradiolokační AGM-88 HARM, taktické střely vzduch-země AGM-65G2 Maverick, přesné pumy GBU-12 Paveway II, GBU-24 Paveway III, GBU-31/GBU-38 JDAM i klasické “hloupé” pumy Mk82 a Mk84.
Nejvýkonnější zbraní polských M-346 je okřídlená klouzavá puma AGM-154C JSOW, která při odhozu z velké výšky doletí na vzdálenost až 130 km. Většina výše uvedených zbraní je již ve výzbroji polského letectva.
Podle polského dopisovatele Armádních novin, ač to není oficiálně uváděno, je zřejmě AJT nástupcem polského programu LIFT (Lead-In Fighter Training), který byl ukončen v roce 2011. Program LIFT také počítal s nákupem 16 lehkých proudových letadel, které kromě výcviku mohly vést boj proti pomalu letícím cílům v nízkých výškách, poskytovat blízkou leteckou podporu a odpalovat protilodní řízené střely.
V lednu letošního roku navíc polské ministerstvo obrany zahájilo jednání s firmou Leonardo o nákupu dalších osmi M-346. Smlouva má být podepsána do konce března a dodávky letounů se očekávají v letech 2021 až 2022. Další M-346 jsou údajně nutné k zabezpečení výcviku dostatečně velkého počtu stíhacích pilotů.
„Toto letadlo vám dává příležitost provádět pokročilý zbraňový výcvik. Letoun při výcviku zbraně nepoužívá, ale jeho IT systémy plně nahrazují použití skutečných zbraní. Například můžete cvičně bojovat proti protivzdušné obraně, kterou není třeba simulovat na zemi, protože protivzdušnou obranu simulují IT systémy letounu. To je také možné v případě použití střel vzduch-vzduch, vzduch-země nebo dokonce při simulovaném boji proti hladinovým cílům, které lze také naprogramovat,“ komentoval výcvikové možnosti M-346 brigádní generál Miroslaw Jemielniak.
Avšak právě požadavky na komplexní pokročilý zbraňový výcvik způsobily zpoždění dodávek letounu i zpoždění začátku výcviku polských pilotů. Dodané letouny neplnily požadované nároky polského letectva v oblasti simulací zbraní a Italové navíc nedodali požadované typové osvědčení letadel. Firma Leonardo proto musela provést na letounech softwarové úpravy a zaplatit smluvní pokutu, která dosud činí bezmála 150 milionů zlotých (900 milionů Kč).
Oficiálně polské letectvo převzalo všechny M-346 až 15. prosince minulého roku a celkový nálet flotily polských M-346 je tak pouze 20 hodin. V letošním roce má pokračovat školení instruktorů letounů M-346 tak, aby v příštím roce mohli polští piloti začít využívat M-346 pro svůj výcvik v plném rozsahu.
Zdroj: Dziennik Zbrojny, Defence24
Související články
Polsko hledá nástupce Su-22 a Mig-29: Kandidáti představeni
Polský Inspektorát pro vyzbrojováni zveřejnil výsledky analýzy trhu, která měla určit možné nástupce ...
-
26.12.2017
-
31 komentářů
-
Jan Grohmann
Kolik miliard dolarů zaplatí Polsko za americké Patrioty?
Washington nabídl Polsku dvě baterie protiraketových a protiletadlových systémů Patriot za 10,5 ...
-
01.02.2018
-
65 komentářů
-
Jan Grohmann
Izraelská média: Za zničení F-16 může velká výška letu
Podle izraelských médií za ztrátu stíhačky F-16I “Sufa” může vysoká letová hladina. Stíhačka F-16 ...
-
13.02.2018
-
90 komentářů
-
Jan Grohmann
Su-57 v Sýrii: Marketing nebo další fáze testování?
Minulý týden se k ruským leteckým silám v Sýrii přidalo několik stíhacích letounů páté generace ...
-
27.02.2018
-
33 komentářů
-
Jan Buchar
Komentáře
Jeste aby si clovek uvedomil co skutecne stoji za "uspechem" L-159 v Iraku, a abych trochu korigoval to sve "zapuldarma", protoze to jsem to jeste rekl velice jemne: - Puvodni ...Zobrazit celý příspěvek
Jeste aby si clovek uvedomil co skutecne stoji za "uspechem" L-159 v Iraku, a abych trochu korigoval to sve "zapuldarma", protoze to jsem to jeste rekl velice jemne:
- Puvodni cena L-159 byla cca 700mil Kc za kus
- Irak zaplatil za 15 svych L-159 cca 750mil Kc (nebo jinak 2mil USD / kus, nebo jeste jinak 1/14 ceny)
- A to byl irak jeste z tech lepsich obchodu, Draken zaplatil za 12 kusu 240mil Kc (mene nez 1mil USD / kus)
A to mela Alca jeste vyhodu, ze byla k dispozici v podstate hned. Dostat letadla hned a za 1/14 ceny, to neni obchod ani prodejni uspech, tohle je dar. Darovaci zasoby ale uz dosli, ted uz se bude muset vyrabet, a to za tvrde valuty a s cekackou. Overenost v boji neoverenost v boji, tohle bude to co Alcu tak jak ji zname stahlo a dal tahne ke dnu.
Budu nanejvys prekvapen jestli se L-159 z novovyroby uda kamkoliv jinde.
Kde naopak nehazu flintu do zita je L-169. Ikdyby jen z marketingoveho hlediska, za L-159 to jednoduse chce udelat hrubou caru (skoda ze se neudelala pred prodejem do Iraku), chce to udelat nejake vylepseni aby to ero slo s dobou => a tam se chodi s dobovou vyzbroji. Zamerit se na vylepseni, ktere nebudou zvedat provozni naklady(!) a pokud cena zustane pod cenou zapadnich / ruskych / cinskych bitevniku tak snad, snad...
Minimalne by to letadlo timto dostalo jeste jednu sanci, treba tentokrat bez mouder vypoustenych politiky, treba tentokrat projekt dotazeny az do konce.Skrýt celý příspěvekTF_HU prvně to byla "reklama" páně Tvrdíka, pak holt má ČR slabší vliv, než například vláda britská. NO a za další náš stát nemá takovou diplomatickou sílu, aby dokázala ukecat ...Zobrazit celý příspěvek
TF_HU prvně to byla "reklama" páně Tvrdíka, pak holt má ČR slabší vliv, než například vláda britská. NO a za další náš stát nemá takovou diplomatickou sílu, aby dokázala ukecat americký Kongres.
Zpětně můžeme říci, že kdyby se bohemizoval AMX nebo FC-1, tak by se udělalo lépe.Skrýt celý příspěvekJARA To jaký má nebo nemá úspěch L159 není o tom, že to není dobré letadlo, je to skvělý letoun. Tento program pohřbili na našem MO za přispění vlády a slabý politický vliv ČR ...Zobrazit celý příspěvek
JARA
To jaký má nebo nemá úspěch L159 není o tom, že to není dobré letadlo, je to skvělý letoun. Tento program pohřbili na našem MO za přispění vlády a slabý politický vliv ČR mu taky nepřidal .....
Jak konkrétně pohřbil projekt letounu L159 jeho jedinný provozovatel (krom Iráku) tedy MO ČR?
Co bránilo aby se Aero svým letounem, nebo třeba výzkumem podílelo na nějakém projektu AT v jiných zemích? Myslím, že u Aera je L159 vrchol...Skrýt celý příspěvekA jestli se chceme bavit o Aeru a jeho záchraně musíme nejprve začít u našeho letectva.. Budeme mít někdy zase letectvo? Vybubudujemeho znovu? Bezpečnostní situace je taková, že by ...Zobrazit celý příspěvek
A jestli se chceme bavit o Aeru a jeho záchraně musíme nejprve začít u našeho letectva.. Budeme mít někdy zase letectvo? Vybubudujemeho znovu? Bezpečnostní situace je taková, že by jsme podle mého názoru měli. 12 gripenů s aim9 a možná pár staršími AMRAAM a absence PVO, to je zkratka hazard....
když budeme mít letectvo tak se třeba pro aero otevřou dveře pro vývoj nástupce L39/L159Skrýt celý příspěvekna M346 bude mít například letovžmi náklady. Jinak na M346 nemá kvůli tomu, že se L-159 zasekla někde před 15lety, když je nabízeli Indii. Zatímco M346 je relativně novorozeně ...
na M346 bude mít například letovžmi náklady. Jinak na M346 nemá kvůli tomu, že se L-159 zasekla někde před 15lety, když je nabízeli Indii. Zatímco M346 je relativně novorozeně ...
Problém L-159 je ten, že sa posledných 15 rokov kašle na nejaké vylepšovanie. To znamená, že sa stále ponúka konštrukčne 20 ročné lietadlo. Čo sa týka draku tak to problém nie je, ...Zobrazit celý příspěvek
Problém L-159 je ten, že sa posledných 15 rokov kašle na nejaké vylepšovanie. To znamená, že sa stále ponúka konštrukčne 20 ročné lietadlo. Čo sa týka draku tak to problém nie je, ale väčší je práve elektronika a hlavne zbraňové systémy. Už len integráciu nových zbraní by sa potencionálnemu zákazníkovi ukázalo, že tento projekt stále žije a že sa nemusí báť o nejakú podporu aj za 10-15 rokov.Skrýt celý příspěvek
Jsem docela zvědav i na update T2 pro L159 (na podzim), každopádně je pravda, že na M-346 to mít rozhodně nebude. Pokud se zadaří L39NG, čemuž věřím tak podle mě nástupce může ...Zobrazit celý příspěvek
Jsem docela zvědav i na update T2 pro L159 (na podzim), každopádně je pravda, že na M-346 to mít rozhodně nebude. Pokud se zadaří L39NG, čemuž věřím tak podle mě nástupce může vzniknout za podpory ČR i EU, když vidíte kolik hodin musí pilot nalítat tak provozní náklad takového stroje může být rozhodující faktor.
Pro Aero může být cesta k úspěchu např. přes drony jak vojenské tak civilní.Skrýt celý příspěvekNesher Právě, že není. Díky ostrému nasazení v Iráku se o L 159 začala zajímat další letectva. Mluví se např. o Pakistánu. Irak je dostal za pul darma a hned, nedivim se ze po ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher
Právě, že není. Díky ostrému nasazení v Iráku se o L 159 začala zajímat další letectva. Mluví se např. o Pakistánu.
Irak je dostal za pul darma a hned, nedivim se ze po tom skocil a ano, ted ziskala L-159 punc "proverena bojem". Ale koupit si nove L-159, nechat si je vyrobit, tedy cekat na ne a predevsim pak za ne zaplatit plnou cenu? To je uplne jiny pribeh, pribeh v kterem L-159 neuspela nikdy nikde a ze nebyla nabizena zrovna malo. Nedavam to za vinu letadlu jako takovemu, ale faktem proste je (a dle me i zustane) ze L-159 zustane navzdy jeden smutny pribeh bez prodejniho uspechu, a to ani tem chudym statum.
@Jara, nevinim z toho letadlo jako takove. S tim co se kolem nej delo vlastne ani nikdy nedostalo sanci.Skrýt celý příspěvekSkelet
Ano je to smutné a navíc velká promarněná šance našeho zbrojního průmysl on i plamen nebyl špatný počin no a jak skončila Vsetínská zbrojovka všichni vímeSkelet
Ano je to smutné a navíc velká promarněná šance našeho zbrojního průmysl on i plamen nebyl špatný počin no a jak skončila Vsetínská zbrojovka všichni vímeTo jaký má nebo nemá úspěch L159 není o tom, že to není dobré letadlo, je to skvělý letoun. Tento program pohřbili na našem MO za přispění vlády a slabý politický vliv ČR mu taky ...Zobrazit celý příspěvek
To jaký má nebo nemá úspěch L159 není o tom, že to není dobré letadlo, je to skvělý letoun. Tento program pohřbili na našem MO za přispění vlády a slabý politický vliv ČR mu taky nepřidal .....Skrýt celý příspěvek
Nesher: To se odvíjí od toho zda budou mít úspěch s L 39NG a případně i L 159.
To jaky "uspech" mela, ma a bude mit L-159 je myslim uz dnes pomerne jasne.Nesher: To se odvíjí od toho zda budou mít úspěch s L 39NG a případně i L 159.
To jaky "uspech" mela, ma a bude mit L-159 je myslim uz dnes pomerne jasne.alea206
Já nemyslel, že stát koupí nová letadla, já myslel, že přispěje na vývoj, ostatně na obě aktuální NG (L 410, L39) též pár set milionů ze státních peněz padlo.alea206
Já nemyslel, že stát koupí nová letadla, já myslel, že přispěje na vývoj, ostatně na obě aktuální NG (L 410, L39) též pár set milionů ze státních peněz padlo.Nesher:
A co si budeme nalhávat Český stát v dohledných 20 letech podobnou zakázku nedá a aby se Aeru vyplatil vývoj za svoje, to by NGček museli prodat opravdu hodně.Nesher:
A co si budeme nalhávat Český stát v dohledných 20 letech podobnou zakázku nedá a aby se Aeru vyplatil vývoj za svoje, to by NGček museli prodat opravdu hodně.Jura99 To se odvíjí od toho zda budou mít úspěch s L 39NG a případně i L 159. Pokud ne, tak skončí jako spousta jiných, kdysi významných, leteckých firem. Jako pouzí ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99
To se odvíjí od toho zda budou mít úspěch s L 39NG a případně i L 159.
Pokud ne, tak skončí jako spousta jiných, kdysi významných, leteckých firem. Jako pouzí subdodavatelé.
Pokud by zaznamenali úspěch, tak by Penta mohla (pokud by se přidal i stát) investovat peníze do vývoje nového letadla.
Nicméně, nečekal bych něco na úrovni Mastera nebo K50. Určitě by šlo o lehké proudové cvičné letadlo. Tedy o nástupce L 39.Skrýt celý příspěvekL-39NG je evolucí starého stroje, jako prodloužení životnosti budiž, ale jestlipak v Aeru uvažují nad zcela novým nástupcem nebo výroba vlastních letadel prostě jednoho dne skončí ...Zobrazit celý příspěvek
L-39NG je evolucí starého stroje, jako prodloužení životnosti budiž, ale jestlipak v Aeru uvažují nad zcela novým nástupcem nebo výroba vlastních letadel prostě jednoho dne skončí a továrna bude dělat jen subdodávky?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...