Polsko kupuje další cvičně-bojové letouny M-346 Master

M-346 Master italského letectva; větší foto / Gian Marco Anzellotti; CC BY 2.0

Polské ministerstvo obrany plánuje do konce března podepsat s italskou firmou Leonardo smlouvu o nákupu další várky osmi cvičně-bojových letounů M-346 Master. Nákup letadel probíhá v rámci polského programu pro pokročilý výcvik stíhacích pilotů AJT (Advanced Jet Trainer).

Prvních osm cvičně-bojových letadel M-346 Master za 280 milionů euro (včetně kompletního výcvikového a provozního zázemí) objednalo Polsko v roce 2014. V rámci smlouvy polské letectvo získá v letošním roce také letové simulátory (FMS, FTD) a simulátor katapultáže a havarijních postupů (EPT). Logistický balíček zahrnuje manipulační techniku, nástroje, přípravky, náhradní díly, technickou dokumentaci atd.

 

 

První dva M-346 Master (polské označení „Bielik“) přeletěly do Polska na podzim 2016, konkrétně na 41. výcvikovou leteckou základnu u města Deblin. Poslední dva letouny dorazily do Polska na podzim minulého roku.
 

Italské letouny mají v polském letectvu nahradit zastaralé proudové stroje polské výroby TS-11 Iskra (budou vyřazeny do dvou let) a především odstranit nutnost cvičit polské piloty stíhaček F-16 ve Spojených státech. Polští piloti v USA začínají svůj výcvik na proudových T-38 Talon, poté přecházejí na F-16 A/B a nakonec na F-16 C/D. Výcvik v USA je nejen drahý, ale navíc trvá dva až tři roky. Spolupráce s americkým letectvem má pokračovat, ale na principu doplňkového vzdělávání a kurzů.
 

Nově polští piloti začnou výcvik na turbovrtulových strojích PZL-130 Orlik a po 80 až 120 nalétaných hodinách přejdou na letouny M-346. Zde je také požadován nálet 80 až 120 hodin, plus dalších 50 hodin na simulátoru M-346. Poté polští piloti začnou výcvik na stíhačkách F-16.

 

M-346 chce polské letectvo využít nejen pro pokročilý výcvik stíhacích pilotů, ale také pro vedení bojových operací. Podle požadavků polského letectva tak M-346 musí umět používat zbraně vzduch-vzduch AIM-9X Sidewinder a AIM-120C AMRAAM, protilodní AGM-84, protiradiolokační AGM-88 HARM, taktické střely vzduch-země AGM-65G2 Maverick, přesné pumy GBU-12 Paveway II, GBU-24 Paveway III, GBU-31/GBU-38 JDAM i klasické “hloupé” pumy Mk82 a Mk84.
 

Nejvýkonnější zbraní polských M-346 je okřídlená klouzavá puma AGM-154C JSOW, která při odhozu z velké výšky doletí na vzdálenost až 130 km. Většina výše uvedených zbraní je již ve výzbroji polského letectva.

 

Podle polského dopisovatele Armádních novin, ač to není oficiálně uváděno, je zřejmě AJT nástupcem polského programu LIFT (Lead-In Fighter Training), který byl ukončen v roce 2011. Program LIFT také počítal s nákupem 16 lehkých proudových letadel, které kromě výcviku mohly vést boj proti pomalu letícím cílům v nízkých výškách, poskytovat blízkou leteckou podporu a odpalovat protilodní řízené střely.


V lednu letošního roku navíc polské ministerstvo obrany zahájilo jednání s firmou Leonardo o nákupu dalších osmi M-346. Smlouva má být podepsána do konce března a dodávky letounů se očekávají v letech 2021 až 2022. Další M-346 jsou údajně nutné k zabezpečení výcviku dostatečně velkého počtu stíhacích pilotů. 

 

„Toto letadlo vám dává příležitost provádět pokročilý zbraňový výcvik. Letoun při výcviku zbraně nepoužívá, ale jeho IT systémy plně nahrazují použití skutečných zbraní. Například můžete cvičně bojovat proti protivzdušné obraně, kterou není třeba simulovat na zemi, protože protivzdušnou obranu simulují IT systémy letounu. To je také možné v případě použití střel vzduch-vzduch, vzduch-země nebo dokonce při simulovaném boji proti hladinovým cílům, které lze také naprogramovat,“ komentoval výcvikové možnosti M-346 brigádní generál Miroslaw Jemielniak.
 

Avšak právě požadavky na komplexní pokročilý zbraňový výcvik způsobily zpoždění dodávek letounu i zpoždění začátku výcviku polských pilotů. Dodané letouny neplnily požadované nároky polského letectva v oblasti simulací zbraní a Italové navíc nedodali požadované typové osvědčení letadel. Firma Leonardo proto musela provést na letounech softwarové úpravy a zaplatit smluvní pokutu, která dosud činí bezmála 150 milionů zlotých (900 milionů Kč).

 

Oficiálně polské letectvo převzalo všechny M-346 až 15. prosince minulého roku a celkový nálet flotily polských M-346 je tak pouze 20 hodin. V letošním roce má pokračovat školení instruktorů letounů M-346 tak, aby v příštím roce mohli polští piloti začít využívat M-346 pro svůj výcvik v plném rozsahu.

 

Zdroj: Dziennik ZbrojnyDefence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Polsko hledá nástupce Su-22 a Mig-29: Kandidáti představeni

Polský Inspektorát pro vyzbrojováni zveřejnil výsledky analýzy trhu, která měla určit možné nástupce ...

Kolik miliard dolarů zaplatí Polsko za americké Patrioty?

Washington nabídl Polsku dvě baterie protiraketových a protiletadlových systémů Patriot za 10,5 ...

Izraelská média: Za zničení F-16 může velká výška letu

Podle izraelských médií za ztrátu stíhačky F-16I “Sufa” může vysoká letová hladina. Stíhačka F-16 ...

Su-57 v Sýrii: Marketing nebo další fáze testování?

Minulý týden se k ruským leteckým silám v Sýrii přidalo několik stíhacích letounů páté generace ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Karlos73
    13:01 08.03.2018

    alea206, potom sa chápeme. Súhlasím s tým čo ste napísal.

    alea206, potom sa chápeme. Súhlasím s tým čo ste napísal.

  • Nesher
    13:00 08.03.2018

    Karlos 73 Myslím, že jste to trefil, stíhačky 5. generace. Kolik států si je v perspektivě nějakých 15 let bude moc dovolit? Ti samozřejmě budou kupovat moderní cvičná letadla, ...Zobrazit celý příspěvek

    Karlos 73
    Myslím, že jste to trefil, stíhačky 5. generace. Kolik států si je v perspektivě nějakých 15 let bude moc dovolit? Ti samozřejmě budou kupovat moderní cvičná letadla, pro zbytek může být L 39NG zajímavá možnost. Nikdo z toho super stroj nedělá, ale v poměru cena/kvalita s ním může závodit jen ten M 345 a K-8.
    Nanabízíme BMW řaday 5, ale Octavii. Každé z nich je úspěšné a každé z nich má jiný druh klientů.Skrýt celý příspěvek

  • alea206
    12:51 08.03.2018

    Karlos73, ale on obecně asi nikdo netvrdí že L39 / L159 NG je dobrý cvičný stroj pro piloty gen5 letadel. My tady jenom říkáme, že pro méně majetné státy (Jižní Amerika, Blízký / ...Zobrazit celý příspěvek

    Karlos73,
    ale on obecně asi nikdo netvrdí že L39 / L159 NG je dobrý cvičný stroj pro piloty gen5 letadel. My tady jenom říkáme, že pro méně majetné státy (Jižní Amerika, Blízký / Střední východ, Jižní Asie; ano nikde se tam neprodává, uvádím je pro příklad) jde o plně konkurence schopné lehké bitevníky / hlídková letadla.

    Ono podle mě L39 / 159 i kdyby NG není vhodný cvičný stroj ani pro gen4(+), která jsou většinou reprezentována těžšími stíhači / multi-role jako je F-15E, EF Typhoon, F-18E. L39 C/NG podle mě zastene dobrou službu při výcviku pro F-16C Block 30 - 40 nebo Gripeny C, ale už pro Block 50 (70 :-) ) nebo Gripen E by byla nepoužitelná.Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    12:50 08.03.2018

    Matesaax, máte dojem že Izrael kúpil prototyp? ( https://www.youtube.com/watch?... http://www.leonardocompany.com... - Izrael objednal 30 ks ...Zobrazit celý příspěvek

    Matesaax, máte dojem že Izrael kúpil prototyp? ( https://www.youtube.com/watch?...
    http://www.leonardocompany.com... - Izrael objednal 30 ks M-346 "Lavi"Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    12:39 08.03.2018

    Nevím jak to mají Poláci s tou výzbrojí,ale M-346 schopný nést plnou paletu výzbroje létá zatím pouze v prototypu,takže tipuju,že tahle schopnost bude součástí dodatečných ...Zobrazit celý příspěvek

    Nevím jak to mají Poláci s tou výzbrojí,ale M-346 schopný nést plnou paletu výzbroje létá zatím pouze v prototypu,takže tipuju,že tahle schopnost bude součástí dodatečných úprav.Master jako cvičný letoun je rozhodně špička nicméně jeho vysoká cena i provozní náklady nejsou pro budoucí uživatele moc lákavé.Vždyt i sama Itálie,Francie či Belgie jeví zájem o jeho levnějšího bratra M-345HET.U Poláků se to dá pochopit,oni většinu výcviku táhnou na Orliku a Master slouží již jen jako stroj k přechodu na bojové typy.Na druhou stranu moc nevěřím,že ho budou používat jako bitevník,na to mají dostatek jiných letadel a na druhou stranu i těch plánovaných 16 mašin pro výcvik je tak akorát.Skrýt celý příspěvek

  • Tecka
    12:18 08.03.2018

    Narazie to będzie umowa na kolejne 4 ,bez opcji uzbrojenia,kolejne cztery jako opcja ....nie wprowadzaj w błąd Lukas . W SP. Doskonale wiedza o co chodzi i czym może się to ...Zobrazit celý příspěvek

    Narazie to będzie umowa na kolejne 4 ,bez opcji uzbrojenia,kolejne cztery jako opcja ....nie wprowadzaj w błąd Lukas . W SP. Doskonale wiedza o co chodzi i czym może się to skończyć...wiec nie myślą...
    Ps. Włosi różne rzeczy „twierdzą”Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    12:17 08.03.2018

    M-346 Master je dobré lietadlo, popri Talianoch, Poliakoch je užívateľom aj Izrael.(len je dosť drahé- obstarávacia cena) Je perspektívne, uvidíme či sa presadí aj v iných štátoch ...Zobrazit celý příspěvek

    M-346 Master je dobré lietadlo, popri Talianoch, Poliakoch je užívateľom aj Izrael.(len je dosť drahé- obstarávacia cena) Je perspektívne, uvidíme či sa presadí aj v iných štátoch EU, NATO, či to bude náhrada za Alpha Jety, či sa podarí Talianom pretlačiť tento stroj v rámci Európskej obrannej agentúry, a snaha zjednotiť zbraňové systémy pre štáty EU. Kedže EU dnes tlačí na zníženie druhovej skladby zbraní po vzore USA... Veľká časť štátov zatiaľ odkladá nákup cvičných lietadiel . Ďalej je tu veľká výmena cvičných lietadiel ( T-38 Talon) v USA, kde je aktívny Boeing / Saab T-X, čo môže byť ďalší kandidát na cvičné a bitevné lietadlo pre potreby novozavádzaných stíhačiek 5. generácia, pre viaceré štáty NATO a EU... Čo sa týka L39NG, tak som sa k nemu vyjadril už v minulosti. Určite má svoje kvality - cena, prevádzkové náklady, vybudované zázemie použivateľských štátov L39C...ale toto nie je perspektívne cvičné/bitevné lietadlo k stíhačkám 5. generácie (nechám sa presvedčiť, že toto lietadlo dokáže splniť výcvik vyššej pilotáže, ale pochybujem pre zastaranosť jeho dizajnu, a ani mokré krídla to nezachránia). Armády, ktoré chcú prevádzkovať moderné stíhacie letectvo, a chcú prejsť na 5. generáciu stíhačiek, tak skôr siahnu po novších typoch cvičných lietadiel... Uvidíme čo zavedú OS SR...Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    12:03 08.03.2018

    Tryskac Clanek má pravdu, L 39NG se rozhodně nesnaží konkurovat M 346, Jak 130 nebo K50. To je letadlo, které míří na klienty jež by si jinak koupili M 345, čínský K 8 nebo (pokud ...Zobrazit celý příspěvek

    Tryskac
    Clanek má pravdu, L 39NG se rozhodně nesnaží konkurovat M 346, Jak 130 nebo K50. To je letadlo, které míří na klienty jež by si jinak koupili M 345, čínský K 8 nebo (pokud by se vážně plácli přes kapsu) Hawk.
    S M345 je plně srovnatelný (ale zřejmě levnější), K 8 bude levnější, ale řekl bych, že jinak bude L 39NG lepší (rozhodně spolehlivější). Hawk je samozřejmě výkonnější, ale také výrazně dražší, a to nejen na pořízení, ale i na provoz.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    11:03 08.03.2018

    Jeste bych to upravil. Tou dacii je L39CW - na vycvik proste poslouzi dobre, skodovkou prave L39 v NG inkarnaci - poslouzi lip, ale furt je to hlavne o pomeru cena/vykon, toho kdo ...Zobrazit celý příspěvek

    Jeste bych to upravil. Tou dacii je L39CW - na vycvik proste poslouzi dobre, skodovkou prave L39 v NG inkarnaci - poslouzi lip, ale furt je to hlavne o pomeru cena/vykon, toho kdo ma penize nezaujme, a M-346 pak tim baworakem, pro toho co si chce / muze dovoliut.

    Jinak Polsku k tomuto kroku tleskam, sice je zvlastni ze kdyz jejich hlavni bojove kridlo nejspis komplet prejde na jednomotoraky, ze zrovna u cvicnych stroju porizuji motory dva, ale jinak tomu nejde moc co vytknout. Ten vycet vyzbroje je uchvatny, tohle je plnohodnotne letadlo (jasne ze ne na AA, ale na obranu pobrezi, na podporu pozemnich jednotek vyborny), navic v dostatecnem poctu 16 kusu. Jeden z tech rozhodne chytrejsich nakupu poslednich let a to berou c potaz celou stredni evropu.Skrýt celý příspěvek

  • alea206
    10:33 08.03.2018

    Tryskac: Myslím že málo kdo z Čechů vnímá L39 / L159 i v jejich NG iteraci jako nějaký zázrak porovnatelný se světovou extra třídou. Na druhou stranu to dobré letadlo ...Zobrazit celý příspěvek

    Tryskac:
    Myslím že málo kdo z Čechů vnímá L39 / L159 i v jejich NG iteraci jako nějaký zázrak porovnatelný se světovou extra třídou. Na druhou stranu to dobré letadlo je.

    Kdybych měl dát automobilové přirovnání, tak L39 / L159 je taková Dacia Duster, v porovnání s podobnými auty od Baworáku nebo i Škodovky je to jak auto o 1-2 generace starší, ale svoje zákazníky má a ti jsou s ní spokojení.Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    10:30 08.03.2018

    My już kupiliśmy 8 M-346 Temat jest taki, że prawdopodobnie kupimy kolejne 8 i to w wariancie przenoszącym uzbrojenie... Te które już otrzymaliśmy symulują uzbrojenie (można ...Zobrazit celý příspěvek

    My już kupiliśmy 8 M-346
    Temat jest taki, że prawdopodobnie kupimy kolejne 8 i to w wariancie przenoszącym uzbrojenie...

    Te które już otrzymaliśmy symulują uzbrojenie (można latać i przeprowadzić pełną procedurę np. zrzutu JSOW i nawet ocenić rezultat)
    Włosi twierdzą że nie ma problemu i że jak kupimy "uzbrojone" M-346 to mogą te już dostarczone doprowadzić do tego samego standardu...

    Tylko nie wiem po co?
    Wiem natomiast że był taki pomysł - eskadry lekkich szkolno-bojowych maszyn

    Jeśli wszystkie informacje okażą się prawdziwe to znaczy że ten pomysł nadal ma poparcie w Siłach Powietrznych...

    Tylko nie wiem o czym myślą wojskowi.
    Bojowa wersja Mastera - M-346 FA ma tylko 2000 kg ładowności (tonę zabiera nowy radar, systemy samoobrony oraz inne systemy)
    Radar ma zasięg ok. 100 km (czyli lepiej niż w MiG 29 9.12 ale i tak można wykorzystywać wyłącznie rakiety IRIS-T i AIM-9X)Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    09:14 08.03.2018

    Volba M-346 Master mi z hlediska Poláků přijde jako docela logická. Pro základní výcvik používají turbovrtulové PZL-130 Orlik, které mají v poslední verzi s motory P&W maximální ...Zobrazit celý příspěvek

    Volba M-346 Master mi z hlediska Poláků přijde jako docela logická. Pro základní výcvik používají turbovrtulové PZL-130 Orlik, které mají v poslední verzi s motory P&W maximální rychlost 550 km/h a i jejich avioniku upravují, aby pomáhala lépe připravit piloty na přechod na F-16. Pak cvičné proudové letadlo kategorie L-39 prostě nemůže výcvik pilotů posunout výrazně dál. Proto až výkonnější M-346 Master přináší smysluplný posun ve výcviku pilotů pro F-16. Navíc jeho bojové schopnosti se daleko více blíží už plnohodnotnému bojovému letadlu a Poláci ho i tak vzhledem k požadavkům na výzbroj jistě berou.Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    00:30 08.03.2018

    Inak sa poliakom dost cudujem, ze sa rozhodli prave pre Mastera, ktory sa bude svojou cenou blizit lietadlam J39, mozno aj stare F16. 2 motory si skratka nejaky peniaz navyse ...Zobrazit celý příspěvek

    Inak sa poliakom dost cudujem, ze sa rozhodli prave pre Mastera, ktory sa bude svojou cenou blizit lietadlam J39, mozno aj stare F16. 2 motory si skratka nejaky peniaz navyse pytaju. L159 bola politicky nepriechodna od zaciatku, ale posledna verzia Hawku by spravila pravdepodobne rovnaku sluzbu, urcite za menej penazi.Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    00:26 08.03.2018

    otazka Slovenska je, ze nie ci sa L39 nakupi, ale v akej verzii. Ci to bude L39CW,co je len modernizovane Ccko, co by bolo z mojho pohladu nie velmi stastne riesenie, alebo ci sa ...Zobrazit celý příspěvek

    otazka Slovenska je, ze nie ci sa L39 nakupi, ale v akej verzii. Ci to bude L39CW,co je len modernizovane Ccko, co by bolo z mojho pohladu nie velmi stastne riesenie, alebo ci sa kupia nove L39NG. Ak si spravne spominam, pri kauze L410, boli pri zamienke modernizacie dodane uplne nove kusy UVP E-20, co bol sice skandal, ale rozhnodne lepsie riesenie ako lepenicka niecoho stareho.
    P.S. Keby som sa o tomto ceskom vyrobku vyjadroval podobne pohrdlivo, posmesne a vobec, by som tvrdil ze to je srot, len preto ze to je cesky vyrobok, ako niektori ceski diskutujuci v opacnom garde na tejto stranke... A verte, aj L39, aj L159 maju k dokonalosti a vobec, k lietadlam 21. storocia velmi daleko....Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    22:56 07.03.2018

    Flader
    Také si myslím, že Slovensko je velmi pravděpodobný zákazník, tedy pokud nebude chtít SNS vyvíjet "slovenský" jet. :-)

    Flader
    Také si myslím, že Slovensko je velmi pravděpodobný zákazník, tedy pokud nebude chtít SNS vyvíjet "slovenský" jet. :-)

  • Flader
    22:38 07.03.2018

    Tak Slovensko by som povedal, že bude istý zákazník pre NG. Predsa len životnosť našich sa pomaly končí a keďže sa majú nakupovať aj nové nadzvuky tak by nám práve nižšie náklady ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak Slovensko by som povedal, že bude istý zákazník pre NG. Predsa len životnosť našich sa pomaly končí a keďže sa majú nakupovať aj nové nadzvuky tak by nám práve nižšie náklady Albatrosa boli pozitívom.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    22:24 07.03.2018

    Flader Však také L 39NG se nesnaží Masteru konkurovat. Aero míří na poněkud méně movité klienty, případně na současné uživatele Albatrosů. Paradoxně Aeru pomáhá současná občanská ...Zobrazit celý příspěvek

    Flader
    Však také L 39NG se nesnaží Masteru konkurovat. Aero míří na poněkud méně movité klienty, případně na současné uživatele Albatrosů. Paradoxně Aeru pomáhá současná občanská válka v Sýrii, kdy asadova armáda používá Albatrosy v roli lehkých bombardérů, a to velmi úspěšné.
    Aero v současné době vyjednává o prodeji modelu NG se třemi potencionálními klienty, jedním z nich je CLV, které má zájem až o osm strojů. Druzí dva jsou údajně z regionu Střední Evropy. Moc bych za to nedal, že jedním z nich je Slovensko a tím druhým možná Maďarsko.Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    22:13 07.03.2018

    Bojím sa, že jediné, čím môže podobným strojom konkurovať L39NG sú asi len prevádzkové náklady (aj keď tie samozrejme nie sú zanedbateľná položka). Ten rozsah použiteľnej výzbroje ...Zobrazit celý příspěvek

    Bojím sa, že jediné, čím môže podobným strojom konkurovať L39NG sú asi len prevádzkové náklady (aj keď tie samozrejme nie sú zanedbateľná položka). Ten rozsah použiteľnej výzbroje nemá tuším ani L-159.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    21:45 07.03.2018

    @alea206 on ten konkurent Lajtungu měl ale zajímavý sci-fi půdorys...jinak máš pravdu, tomu letadlu pršelo do huby a furt se debilně usmívalo...to by ani Shania nedal, udržovat ...Zobrazit celý příspěvek

    @alea206
    on ten konkurent Lajtungu měl ale zajímavý sci-fi půdorys...jinak máš pravdu, tomu letadlu pršelo do huby a furt se debilně usmívalo...to by ani Shania nedal, udržovat tomu PRSkrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    21:37 07.03.2018

    Ono taky pro takové letectvo jako má Polsko koupit 8 cvičných letadel byla blbost od začátku. Vždyť 8 Albiku mělo i naše CLV,které cvičí piloty pro cca 30 bojových masin.Polaci ...Zobrazit celý příspěvek

    Ono taky pro takové letectvo jako má Polsko koupit 8 cvičných letadel byla blbost od začátku. Vždyť 8 Albiku mělo i naše CLV,které cvičí piloty pro cca 30 bojových masin.Polaci mají sice i Orliky,ale bojových letadel přes 100 na 5 základnách.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 5