Polsko kupuje francouzské pontonové mosty

Polsko kupuje francouzské pontonové mosty
Pontonový most Pont Flottant Motorisé / CNIM (Zvětšit)

Polská armáda získá moderní pontonové soupravy PFM (Pont Flottant Motorisé) od francouzské firmy CNIM (Constructions Industrielles de la Méditerranée). Cena kontraktu je 1,5 miliardy zlotých (osm miliard korun). Význam překonávání vodních překážek a nutnost moderních pontonových souprav jasně ukazuje válka na Ukrajině.

Vodní překážky, ve většině případů řeky, jsou velmi obtížně překonatelné terénní překážky a jsou určující pro plánování obranných i útočných operací. Stačí se podívat na Ukrajinu. Kolem řek se nacházejí klíčová obranná postavení a řeky často tvoří stálou frontovou linii.

Schopnost rychlého překonávání vodních překážek dává bojující armádě nesmírnou výhodu. Existuje řada způsobů překonání vodních překážek a samotná četnost a mohutnost vodních překážek v místě bojového nasazení dokonce určuje podobu obrněných jednotek armády.

Obrněná vozidla mohou například obětovat balistickou ochranu ve prospěch obojživelných schopností. Tuto možnost zvolil Sovětský svaz u rodiny bojových vozidel pěchoty (BVP-1/2/3).

Naopak země NATO dávají přednost silně obrněným vozidlům a zajištění mobility vojsk pomocí rozvoje schopností ženijních sil (přívozy, různé typy mostů). Vysoce rozvinutá infrastruktura západní Evropy, četné přechody a regulované řeky, navíc generují menší potřebu inženýrských prací nutných k překonání vodních překážek.


Pont Flottant Motorisé francouzské armády

Armádám NATO ale po letech zeštíhlování a omezování finančních prostředků viditelně chybí systémové řešení tří zásadních problémů:

  • nedostatek technických prostředků pro rychlý inženýrský průzkum celé osy překonání vodní překážky (břeh a dno vodní překážky);

  • řešení problému rychlé zteče na druhou stranu vodní překážky. Bez přítomnosti vlastních sil na obou březích nelze přechod uskutečnit. Absence zajištěného předmostí na druhém břehu činí operaci velmi nebezpečnou;

  • omezené schopnosti ženijního vojska vyplývající z výrazného snížení počtu ozbrojených sil a vysokých nákladů na moderní přepravní systémy.


Propagační video CNIM

Pokud armáda nemá rozsáhlé ženijní schopnosti pro překonání vodní překážky, může velmi snadno dojít ke katastrofě. I při použití moderních přepravních systémů je vhodné otevřené přepraviště používat maximálně po dobu 40 minut. Po této době musí být přepraviště přemístěno na nové místo, aby se zabránilo dělostřeleckým, raketovým nebo leteckým útokům. Čtyřicet minut není mnoho, vezmeme-li v úvahu, že jednotky přecházející přes most se pohybují omezenou rychlostí a s přiměřenými rozestupy mezi vozidly.

Ostatně stačí si vzpomenout na neslavný ruský přechod řeky Severní Doně na Ukrajině. Rusové postavili pontonový most a shromáždili celou brigádu pro překonání řeky. Ukrajinci ale přechod objevili a na shromáždění ruských vojáků a techniky nevedli dělostřeleckou palbu. Po útoku byla prakticky zničena celá ruská brigáda.

Překonávání vodních překážek je věnována velká pozornost v Polsku. Nedostatek moderních přepravních prostředků, velké množství vodních překážek, nerovnoměrně rozvinutá infrastruktura – to jsou důvody, proč se polské ozbrojené síly rozhodly pořídit obojživelná BVP Borsuk a Rosomak.

Na obrázku je polský tahač Jelcz přepravující jeden blok pontonové soupravy PFM

Obojživelná průzkumná a ženijní bojová vozidla jsou nezbytná pro průzkum vodních překážek a druhého břehu. Umožňují rychlý útočný manévr na druhý břeh a jeho zabezpečení, do doby vybudování mostu a příchodu hlavních sil. Díky obojživelnosti lze vytvořit více os přepravy přes vodní překážku a zrychlit tak celkovou přepravu na druhý břeh.

Při překonávání vodní překážky je třeba zohlednit šířku a hloubku vodní překážky, rychlost vodního proudu, půdní typ dna a břehů, tvar břehů, přístup k vodním překážkám a samozřejmě případné pozice protivníka na protilehlém břehu.

Problematika vodní překážky je složitá a rozsáhlá, ale pro naše účely si uveďme, že vodní překážku (v závislosti na výše uvedených parametrech) lze překonat broděním, plaváním, jízdou po dně a pomocí mostů (pevné a mobilní). Pontonový most a přívozy jsou určeny pro vybudování přepravišť přes široké, hluboké a nepřístupné vodní překážky.

A právě problém moderních pontonových mostů a přívozů řeší polský nákup francouzských systémů PFM. Polsko má sice obojživelná vozidla Borsuk / Rosomak, ale potřebuje také zajistit přepravu nákladních vozidel, tanků, houfnic a dalších specializovaných a podpůrných kolových a pásových vozidel.


Nahoře přívoz PFM s plovoucí nájezdovou a výjezdovou rampou, dole pevný pontonový most PFM s víceúčelovou rampou.; větší foto / CNIM

Polská armáda dosud používala pontonové mosty PP-64 Wstega ze 60. let minulého století. V rámci programu Daglezja-P dojde k jejich vyřazení a zavedení moderních francouzských pontonových a přívozních systémů PFM. Po zavedení PFM lze „tradičně“ počítat s převodem PP-64 ukrajinské armádě.

Podle CNIM polská armáda získá pomocí PFM schopnost postavit „několik stovek metrů“ dlouhý pontonový most. Nebylo uvedeno, kolik pontonových souprav Polsko získá, ale jedna souprava má stát 115 milionů zlotých. Lze tedy odhadovat nákup minimálně deset souprav. Jedna souprava zvládne vytvořit pontonový most o délce 100 metrů.

Pomocí PFM lze přepravit pásová vozidla přepravní třídy MLC90 a kolová vozidla do třídy MLC100 (podle STANAG 2021). Tyto parametry stačí pro transport tanků M1A2 SEPv3 Abrams nebo kolových nákladních tahačů přepravující Abramsy na podvalnících (až do hmotnosti 120 tun).

Výhodou PFM je zabudování dieselového pohonu to jednotlivých pontonových bloků. Jednotlivé bloky jsou tedy v podstatě malé čluny se schopností 360° rotace. Bloky se tak dokáží samouspořádat do podoby pontonového mostu nebo do několikablokového přívozu.


Doba stavby a nosnost přívozu a mostu za pomocí deset metrů dlouhých bloků; větší foto / CNIM


Doba stavby a nosnost přívozu a mostu za pomocí 6,75 metru dlouhých bloků; větší foto / CNIM

To mimo jiné umožňuje velmi rychle měnit konfiguraci mezi pevným pontonovým mostem a přívozem, případně rychle celou soupravu přesouvat na jiné místo řeky.

Polsko pro přepravu mostní soupravy PFM využije tahače a nákladní vozidla Jelcz. Jedna mostní souprava bude obsahovat 12 tahačů Jelcz přepravující pontonové bloky (osm pontonových bloků s vlastním pohonem a čtyři nájezdové rampy) a jedno nákladní vozidlo pro přepravu personálu a nákladu.

Jeden pontonový blok PFM je dlouhý 6,75 nebo deset metrů. Existují také dva typy nájezdových ramp – víceúčelová rampa o délce 13,6 metru dokáže zajistit sjezd a výjezd vozidel až ze tři metrů vysokého břehu. Odpadá tedy nutnost složité ženijní úpravy břehů. Modulární sedm metrů dlouhá plovoucí rampa je určena pro přívoz. Umísťuje se na obě strany přívozu. Jaké bloky a rampy Polsko koupí, není jasné.

Podle reklamních materiálů CNIM lze do 20 minut pomocí čtyř bloků dlouhých deset metrů a dvou modulárních ramp vybudovat přívozové přepraviště schopné přepravit jeden tank Abrams nebo až tři obrněná vozidla. K tomu je potřeba šestičlenný technický personál a šestičlenná obsluha pontonů. 100 metrů dlouhý pontonový most lze údajně postavit pouze do 30 minut.

Na článku spolupracoval polský korespondent Armádních novin, který si přeje zůstat v anonymitě.

Zdroj: CNIM

Nahlásit chybu v článku


Související články

PREMIUM Polské tanky T-72M1 a T-72M1R na Ukrajině

Ukrajinští vojáci již používají polské tanky T-72M1 a lehce modernizované T-72M1R. Dokazují to ...

PREMIUM Raketové šílenství: Polsko kupuje 500 raketometů HIMARS

Polsko nakoupí 486 raketometů M142 HIMARS (High Mobility Artillery Rocket System) pro 27 raketových ...

PREMIUM Polská armáda: 1000 tanků pro šest divizí a akvizice korejského tanku K2

Polská armáda získá jihokorejské tanky K2. Současně dnes polské ministerstvo obrany oznámilo záměr ...

PREMIUM MGCS vs. KF51 Panther vs. K2PL: Boj tanků o Evropu

Evropské země tradičně hledí v otázkách zbraňové výroby pouze na vlastní zájmy. Nezměnila to ani ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • SYN_
    08:17 22.06.2022

    Nebyl by někdo tak hodný a nenahodil tu orientační přehled o tom které řeky (konkrétně) ve kterých místech by se jakým způsobem překonávaly? Mně se například zdá (já vím, co se zdá ...Zobrazit celý příspěvek

    Nebyl by někdo tak hodný a nenahodil tu orientační přehled o tom které řeky (konkrétně) ve kterých místech by se jakým způsobem překonávaly? Mně se například zdá (já vím, co se zdá je sen...) že na území ČR by se naprostá většina toků dala překonat broděním, maximálně hlubokým broděním (kromě přehrad tedy)... na co ještě stačí mostní tanky...
    To by bylo fajn!Skrýt celý příspěvek

  • JerzyŔ
    22:15 21.06.2022

    Za prvé konečně zase výborný článek. Je to reklama na CNIM, jasně, ale nevtíravá, plná technických informací nebo nazvěme to technicko vojensko takticko logistické informace. A ...Zobrazit celý příspěvek

    Za prvé konečně zase výborný článek. Je to reklama na CNIM, jasně, ale nevtíravá, plná technických informací nebo nazvěme to technicko vojensko takticko logistické informace. A jako všechny články autora, ve kterých nesklouzne k nabubřelým nic neříkajícím citacím politiků , generálů a manažerů zbrojních firem, i čtivé, jazykově a slohově vytříbené, pěkně logicky a informačně strukturované, bez gramatických chyb, kam se hrabou kupříkladu redaktoři i-dnes a jiných, obsahově vyvážené do detailů jdoucí tak akorát pro čtenáře AN. Tedy myslím, nechci hodnotit za jiné. Politiku,. Ukrajinu, zmiňuje, tomu se asi nedá vyhnout, ale jen okrajově a minimálně. Počteníčko eňo něňo.

    Za druhé - podle článku se jedná asi tedy abych nepodlehl reklamě, o šikovný promyšlený systém, pokud Pšonci na to mají, ať si koupí potřebný počet a ať jim dobře slouží ideálně v míru jako nástroj vyjádřit hele jsme na tebe nachystáni, ne ve válce tu nachystanost prověřující. A kromě toho prověření, což je pro výrobce fajn pro zdokonalení a v případě úspěšného působení pro uvýšení prodejnosti, ostatním přinášející zmar, bolest, utrpení.

    Za třetí mě napadá - přijde zase móda obojživelných vozidel? Před léty byla, potom ne že vraj to nie je potrebné a je třeba hlavně posilovat pancíř, stejně jako nebylo potřebné klasické dělostřelectvo, pak Rusáci Ukrajincům rozsekali nešťastně shromážděný útvar, a najednou dělostřelectvo je to nejlepší co může být, nebo dřív jak u stíhaček nebyly nutné kulomety kanóny , pánć vše vyřeší řízené střely, vyřešili hodně, ale ne vše, takže móda opět zavedla kanóny.

    Opravdu móda, žádná pečlivá odborná vojensko takticko technická analýza . Je to stejné jakože jsou módní kostkované sukně, pak 15 let ne, pak zase jo a když je paní slečna nevyhodila, může je zase vzít na sebe a bude hvězda.

    Hele, nechci urazit fandy vojenstvi tímto přirovnáním, ale některé aspekty směřování určitė oblasti vojenství nejenom oblasti překonáváni vodních toků mi tak připadají jakože tak teď je móda taková, za dva roky taková.Skrýt celý příspěvek

    • JaHoDa
      11:29 22.06.2022

      Ono je totiž poměrně težké pro společnost a tudíž i politickou reprezentaci si říct/uvědomit, na co vlastně armádu potřebujeme. Na druhou stranu, nikdo přesně neví co se opravdu ...Zobrazit celý příspěvek

      Ono je totiž poměrně težké pro společnost a tudíž i politickou reprezentaci si říct/uvědomit, na co vlastně armádu potřebujeme. Na druhou stranu, nikdo přesně neví co se opravdu stane zítra a jde tedy jen o předpovědi (jakkoliv kvalifikované) a tudíž sledování trendů musí být jednou částí takové analýzy. V neposlední řadě platí to, že jakkoliv/čímkoliv vybavíte armádu, potencionální protivník se bude snažit vaše schopnosti nějak překonat. Tudíž jsme stále v kruhu a je tak pravděpodobné, že se v čase budeme vracet k některým předchozím principům. Ale nejsem odborník, je to jen můj pohled laika a neomlouvám tím neuvážené kroky odpovědných lidí napříč světovým vojenským spektrem :)Skrýt celý příspěvek

  • Scotty
    17:07 21.06.2022

    Uvidíme co a kdy se bude pořizovat u nás. Prý je s brzkým nákupem pontonových mostů počítá. CSG už před nějakou dobou prezentovalo IRB od GDELS na ...Zobrazit celý příspěvek

    Uvidíme co a kdy se bude pořizovat u nás. Prý je s brzkým nákupem pontonových mostů počítá.
    CSG už před nějakou dobou prezentovalo IRB od GDELS na Tatrách.
    https://www.gdels.com/irb.php#...
    Tohle je samozřejmě lepší v tom že nepotřebují tlačné lodě.Skrýt celý příspěvek

    • tomas.kotnour
      18:22 21.06.2022

      Hlavně to není z bývalých Eisenweke Kaiserslautern

      Hlavně to není z bývalých Eisenweke Kaiserslautern

    • flanker.jirka
      20:17 21.06.2022

      Bez nutnosti používat lodě to vypadá velmi pěkně, nebude to vyžadovat tolik vozidel, pokud to utáhne ty samé průtoky vody, jako pontony vybavené loděmi. Zajímavě vypadají i ...Zobrazit celý příspěvek

      Bez nutnosti používat lodě to vypadá velmi pěkně, nebude to vyžadovat tolik vozidel, pokud to utáhne ty samé průtoky vody, jako pontony vybavené loděmi. Zajímavě vypadají i nájezdové rampy, jeví se mi jako méně náročné na úpravu břehů.
      ... jen aby se do požadavků MO ČR čirou náhodou nedostala podmínka pontonů vybavených loděmi :-)Skrýt celý příspěvek

  • AR10
    13:47 21.06.2022

    Laická a možno hlúpa otázka, ale je pontónový most ten typ technológie, ktorý Poliaci nedokážu vyvinúť a vyrobiť doma? Ako hovorím som laik, ale toto mi príde ako pomerne ...Zobrazit celý příspěvek

    Laická a možno hlúpa otázka, ale je pontónový most ten typ technológie, ktorý Poliaci nedokážu vyvinúť a vyrobiť doma? Ako hovorím som laik, ale toto mi príde ako pomerne jednoduchá strojárina.Skrýt celý příspěvek

    • Lukas
      14:01 21.06.2022

      Dlatego na zachodzie generalnie masz Systemy IRB i SRB - czyli klasycznie parki pontonowe oraz PFM, który jest lepszy (i droższy) Owszem były prace nad budowa mostu - ale ...Zobrazit celý příspěvek

      Dlatego na zachodzie generalnie masz
      Systemy IRB i SRB - czyli klasycznie parki pontonowe oraz PFM, który jest lepszy (i droższy)

      Owszem były prace nad budowa mostu - ale konstrukcja o MLC 90/110 to nie jest tania sprawa. Nie ta skala zamówienia...
      Ale inne mosty - były i są projektowanie...Skrýt celý příspěvek

    • Josse
      18:09 21.06.2022

      Potřebuji je rychle a ne vyvíjet roky. To samé výrobní kapacity potřebuji na jiné projekty. +nezní to tak cool jako vyvinuli jsme si tank, bvp, pušku.

      Potřebuji je rychle a ne vyvíjet roky. To samé výrobní kapacity potřebuji na jiné projekty. +nezní to tak cool jako vyvinuli jsme si tank, bvp, pušku.

      • AR10
        19:38 21.06.2022

        Ako hovorím nie je to vec ktorej by som sa rozumel, ale naozaj si myslíte, že vývoj pontónového mostu by trval roky? Dá sa na tom niečo systémovo zlepšiť povedzme v porovnaní s ...Zobrazit celý příspěvek

        Ako hovorím nie je to vec ktorej by som sa rozumel, ale naozaj si myslíte, že vývoj pontónového mostu by trval roky? Dá sa na tom niečo systémovo zlepšiť povedzme v porovnaní s technológiou spred 10 / 20 rokov dozadu? Ale pre nás je to úplne zbytočná debata - Poliaci sa tak rozhodli a sami asi najlepšie vedia prečo...Skrýt celý příspěvek

        • Sergej7490
          20:10 21.06.2022

          Cokolvek podobne velke trva vyvinut minimalne jednotky rokov. Nejde len o nakreslenie v 3D (staticke, dynamicke vypocty) ale aj vyrobitelnost, prototypy, odskusanie, certifikacia, ...Zobrazit celý příspěvek

          Cokolvek podobne velke trva vyvinut minimalne jednotky rokov. Nejde len o nakreslenie v 3D (staticke, dynamicke vypocty) ale aj vyrobitelnost, prototypy, odskusanie, certifikacia, organizacia vyroby.
          A hlavne najprv potrebujete zosmolit nejake zadanie. To byva tiez celkom oriesok, ked ani zakaznik nevie, co vlastne chce.Skrýt celý příspěvek

          • Lukas
            08:31 22.06.2022

            Jak pisałem - Wojskowe Zakłady Inżynieryjne (WZInż), oraz Wojskowa Akademia Techniczna (WAT) prowadziły prace związane z nowymi parkami pontonowymi... Ale projekty były ...Zobrazit celý příspěvek

            Jak pisałem - Wojskowe Zakłady Inżynieryjne (WZInż), oraz Wojskowa Akademia Techniczna (WAT) prowadziły prace związane z nowymi parkami pontonowymi...

            Ale projekty były nierentowne...

            Wojsko musiałoby zagwarantować kontrakt na kilkadziesiąt zestawów...

            Inne systemy - te które wojsko kupi (mosty szturmowe, mosty składane) będą polskimi opracowaniami...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...