Polsko kupuje francouzské průzkumné satelity

Polsko kupuje francouzské průzkumné satelity
Průzkumný satelit / Airbus Defence and Space (Zvětšit)

Polský ministr obrany Mariusz Blaszczak oznámil na Twitteru akvizici dvou francouzských průzkumných satelitů. Současně v Polsku vznikne pozemní segment pro příjem a zpracování dat. Jde o první krok v budování celé konstelace polských průzkumných satelitů.

Podle Blaszczaka ještě v tomto pololetí dojde k podpisu smlouvy. O nákupu nejsou žádné informace, ale minulý rok v červenci Polsko a Francie podepsaly dohodu o společném záměru LOI (Letter Of Intent) ohledně vybudování polských kapacit v oblasti pozorování Země z vesmíru.

V současně době Polsko provozuje segment pro zpracování satelitních informací P-DUGS (Polski Naziemny Segment Wojskowego Użytkownika). P-DUGS je součástí polského centra pro zpracování obrazových informací ORO (Ośrodka Rozpoznania Obrazowego im. płk. Juliana Sielewicza) v Bialobřegu.

P-DUGS získává informace ze čtveřice italských radiolokačních satelitů COSMO-SkyMed. Satelity jsou provozovány italským ministerstvem obrany, ale Polsko má na vyžádání přímý přístup k snímkům. Satelity při úzkém zorném poli 10×10 kilometrů vytváří radarové snímky s rozlišením jeden metr. Pokud satelity například snímají pás země široký 40 kilometrů, je rozlišení tři až 15 metrů.

Polská armáda také v minulém roce uzavřela smlouvu s evropskou firmou Airbus Defence and Space pro přístup k snímkům z dvojice elektrooptický průzkumných satelitů Pléiades. Rozlišení satelitů za dobrého počasí a světelných podmínek je 30 centimetrů. Varšava může získat snímky do několik hodin od požádání.


Pléiades

Podobnou smlouvu Varšava uzavřela se společností Astri Polska. Jakých satelitů se úmluva týká, není známo – firma ale nabízí snímky z více než 20 elektrooptických a radiolokačních satelitů.

Budování konstelace průzkumných satelitů je součástí širšího polského programu Obserwator. Program poskytne polským ozbrojeným silám situační povědomí nejen o bojišti, ale také o zemi protivníka a o všech zájmových oblastech na planetě Zemi. Obserwator zahrnuje malé i velké satelity, průzkumné letouny, drony a pozemní centra pro shromažďování a analyzování informací. Součástí sítě budou také polské letouny F-35A Lightning II – ty budou nejen informace do sítě dodávat, ale také využívat za účelem provádění přesných úderů.

Zatím není konkretizován typ nakupovaných francouzských satelitů ani firma. Nejnovější francouzské elektrooptické satelity jsou CSO (Composante Spatiale Optique), které nahrazují Helios 2 a vycházejí z civilně-vojenských satelitů Pléiades.

CSO obsahuje tři satelity na dvou orbitech. První satelit na nízké orbitě 480 kilometrů zvládá snímky s rozlišením 20 centimetrů, dva satelity na orbitě vysoké 800 kilometrů snímky s rozlišením 35 centimetrů. Satelity fungují ve viditelném i infračerveném pásmu a pořizují 3D snímky.

Pro zajímavost – první dva satelity CSO vynesly z Guyany ruské rakety Sojuz.

Polsko tedy zřejmě nakoupí buď starší, menší ale výrazně levnější satelity Pléiades nebo nejmodernější CSO – cena jednoho 3500 kilogramů těžkého satelitu CSO je 300 milionů euro. Společně se startem rakety (zřejmě Ariane), službami, včetně vybudování pozemního segmentu, by Polsko muselo za vynesení dvou vlastních satelitů CSO zaplatit minimálně miliardu euro.


CSO; větší foto / Tiraden, CC BY-SA 4.0

Kromě toho sdružení polských firem a vojenských institucí v rámci programu PIAST (Polish ImAging SaTellites) vyvíjí vlastní elektrooptické satelity. Mělo by jít o malé a levné satelity určené pro vytvoření konstelace tři až pěti průzkumných satelitů.

V současné době každá země, a dělá to i Česká republika, si může koupit snímky od komerčních poskytovatelů. Cena satelitního snímku se pohybuje podle velikosti území, rozlišení, použitých vlnových délek (multispektrální snímek) od desítek do stovek tisíc korun.

Vzhledem k prudce klesající ceně za vynesený kilogram na oběžnou dráhu Země tak pro řadu států začíná být čím dál cenově výhodnější vynášet vlastní průzkumné satelity. Vlastní vojenské satelity má například Nigerie, Peru, Maroko nebo Chile.

Ostatně v současné době kolem Země obíhá český demonstrátor průzkumné družice VZLUSAT-2. Ministerstvo obrany ČR také hledá zhotovitele experimentální družice GOLEM X (Experimentální Globální orbitální elektrooptický systém). Vítěz tendru vyvine a vyrobí experimentální elektrooptický satelit. Vývoj má být dokončen do roku 2024 a možná ve stejném nebo příštím roce dojde k vynesení satelitu.

Zdroj: MilMag

Nahlásit chybu v článku


Související články

STRATOM a GOLEM: Česká republika jako kosmická velmoc

Český premiér Andrej Babiš ve své knížce Sdílejte, než to zakážou! se mimo jiné věnuje velmi ...

PREMIUM Český vojenský satelit GOLEM: Být či nebýt?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) a Výzkumný a zkušební letecký ústav (VZLÚ) společně připravují ...

Startuje devátá česká družice VZLUSAT-2, jejímž cílem je pořídit přesné snímky Země

Ve čtvrtek 13.1. odstartuje z Mysu Canaveral druhý nanosatelit z dílny VZLÚ (Výzkumného a ...

Hlavní systémy nanodružice VZLUSAT-2 zprovozněny

Odborníkům z Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu (VZLÚ) se podařilo zprovoznit první skupinu ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Tecka
    17:44 31.03.2022
  • The Pale Emperor
    23:08 28.03.2022

    Liberal Shark je super, jde poznat, že má rozhled a znalosti, ve spoustě věcí se vyzná, už tady diskutuje sakra dlouho, ale jak dojde na článek nebo diskuzi se současnou vládou, ...Zobrazit celý příspěvek

    Liberal Shark je super, jde poznat, že má rozhled a znalosti, ve spoustě věcí se vyzná, už tady diskutuje sakra dlouho, ale jak dojde na článek nebo diskuzi se současnou vládou, tak je to jak diskuze s Krllem nebo Tesilem. Bohužel.
    Každopádně pokračuj v diskutování Sharku, a neber si tu moc kritiku moc k srdci, doufám, že se od tebe dozvím ještě spoustu zajímavých věcí:-)Skrýt celý příspěvek

    • Jan Grohmann
      08:23 29.03.2022

      ¨No, tak si představte, že žijeme v demokratické zemi a ne každý miluje tuhle vládu. Nebo máte chuť lidem nařizovat, koho volit?

      ¨No, tak si představte, že žijeme v demokratické zemi a ne každý miluje tuhle vládu. Nebo máte chuť lidem nařizovat, koho volit?

      • Scotty
        08:51 29.03.2022

        Bylo by ovšem ideální kritizovat pokud možno věcně.

        Bylo by ovšem ideální kritizovat pokud možno věcně.

      • The Pale Emperor
        09:40 29.03.2022

        Já rozhodně nikomu neříkám a nikomu nenařizuju, kdo má koho volit, nebo co má psát a koho má mít rád, nebo máte snad jiný pocit? Jen poukazuju na to, že Shark má v tomto svůj ...Zobrazit celý příspěvek

        Já rozhodně nikomu neříkám a nikomu nenařizuju, kdo má koho volit, nebo co má psát a koho má mít rád, nebo máte snad jiný pocit? Jen poukazuju na to, že Shark má v tomto svůj pevný názor a kritizuje občas až moc zbytečně i věci, které není možné ovlivnit, nebo ovlivnit tak rychle. Vláda je u moci něco přes tři měsíce a tady se očekává, že už budeme mít své satelity a armádu na polské úrovni. Výběrka trvají měsíce a u nás i roky. S jakýmkoliv kritizováním, nebo vychvalováním nového vedení MO bych ještě počkal, to je to, co jsem chtěl svým komentářem říct, ale každý v tom asi vidí, co chce... :-)Skrýt celý příspěvek

        • Jan Grohmann
          10:44 29.03.2022

          Ano, mám ten pocit. Sto dní je pryč, Vláda si zaslouží kritiku. Není to posvátná kráva.

          Ano, mám ten pocit. Sto dní je pryč, Vláda si zaslouží kritiku. Není to posvátná kráva.

          • The Pale Emperor
            11:06 29.03.2022

            Já nevěděl, že kritizovat někoho za jeho kritiku je nařizování:-) Podle Vás měla vláda za 3 měsíce nakoupit Golemy, Abramsy, F-35, Pandury, Bevka, vystrojit novýma maskáčema s ...Zobrazit celý příspěvek

            Já nevěděl, že kritizovat někoho za jeho kritiku je nařizování:-)
            Podle Vás měla vláda za 3 měsíce nakoupit Golemy, Abramsy, F-35, Pandury, Bevka, vystrojit novýma maskáčema s novým vzorem, nebo...? Začaly se řešit vrtulníky, komplet přezbrojení na Bren 2, mluví se konečně o nových a modernizaci stávajících Pandurů. Hezky to vypsal Scotty.
            Tímhle bych tuto nesmyslnou roztržku už ukončil. Buďme rádi, že to vypadá, že se konečně věci na MO pohly k dobrému.Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      10:54 30.03.2022

      F poho :-). Na současné vládě mi hrozně vadí, že se deklarovala jako protiklad Babišova politicko-podnikatelského projekt a zároveň jako (středo)pravicová, a přitom v mnoha ...Zobrazit celý příspěvek

      F poho :-). Na současné vládě mi hrozně vadí, že se deklarovala jako protiklad Babišova politicko-podnikatelského projekt a zároveň jako (středo)pravicová, a přitom v mnoha ohledech chová jak nejhorší levičáci (až fašouni - Rakušan), o dalších průs.. typu Věslav Michalik ani nemluvě.
      Co se budování armády týče, tak bych si dovolil očekávat, že se jedná o kontinuální proces, který nezačíná s každou novou vládou a ministrem znova od nuly. Od paní Černochové jako dlouholeté předsedkyně branně-bezpečnostního výboru jsem očekával, že se nepotřebuje s ničím dlouho seznamovat a rovnou naskočí do rozjetého vlaku. Už jsou u moci čtvrt roku a nic senzačního z ní nevypadlo.Skrýt celý příspěvek

      • Scotty
        13:36 30.03.2022

        Čtvrt roku je nic. Navíc výbor pro obranu ví jen to co jim ministr ukáže. Každý ministr v podstatě od nuly začíná.
        Nic levičáckého natoš fašounského na téhle vládě nepozoruji.

        Čtvrt roku je nic. Navíc výbor pro obranu ví jen to co jim ministr ukáže. Každý ministr v podstatě od nuly začíná.
        Nic levičáckého natoš fašounského na téhle vládě nepozoruji.

        • liberal shark
          12:01 31.03.2022

          Tak si někdy poslechněte soudruha ministra vnitra, když mluví ve Sněmovně. Hotový Obzina. Čekal bych, že parlamentní výbor kontroluje práci ministra a aktivně od něj informace ...Zobrazit celý příspěvek

          Tak si někdy poslechněte soudruha ministra vnitra, když mluví ve Sněmovně. Hotový Obzina.
          Čekal bych, že parlamentní výbor kontroluje práci ministra a aktivně od něj informace vyžaduje, ne že jen pasivně konzumuje, co mu sir Humprey z MO milostivě předhodí s přežvýkání.
          A co se týče rychlosti rozhodování, kdyby takto svižně postupoval Churchill, tak dneska sedí v Buckinghamském paláci Eva Braunová.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            17:30 31.03.2022

            Nemám ten pocit. Aktivně může informace vyžadovat, ale dostane pouze to co ministerstvo uvolní. Nemají žádné přímé kontrolní pravomoce. Za války jaksi věci fungují jinak. Pořád tu ...Zobrazit celý příspěvek

            Nemám ten pocit.
            Aktivně může informace vyžadovat, ale dostane pouze to co ministerstvo uvolní. Nemají žádné přímé kontrolní pravomoce.
            Za války jaksi věci fungují jinak. Pořád tu máme právní stát a ministerstvo musí fungovat v rámci právního řádu.Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    21:34 28.03.2022

    Poland cannot into space
    ;-)

    Poland cannot into space
    ;-)

  • krllo
    20:34 28.03.2022

    K čemu to bude Polákům dobré ? Za 25 miliard korun ? Na co jsou v NATO ?

    K čemu to bude Polákům dobré ? Za 25 miliard korun ? Na co jsou v NATO ?

    • Ján Paliga
      21:21 28.03.2022

      Máš peniaze, robíš si z nimi všetko, čo sa ti zachce.... :)

      Máš peniaze, robíš si z nimi všetko, čo sa ti zachce.... :)

      • krllo
        10:41 29.03.2022

        Proč neinvestují do zdravotnictví?

        Proč neinvestují do zdravotnictví?

        • Danik
          10:57 29.03.2022

          A proč my neinvestujeme do obrany? Polské peníze, polské záležitosti, polské rozhodnutí a polský "problém"... Ono vzhledem k současné situaci se ta investice do obrany zdá jako ...Zobrazit celý příspěvek

          A proč my neinvestujeme do obrany? Polské peníze, polské záležitosti, polské rozhodnutí a polský "problém"... Ono vzhledem k současné situaci se ta investice do obrany zdá jako rozumnější možnost. Nevím kolik Polsko investuje do zdravotnictví, jen vím, že v nedávné historii udělali několik rozumných kroků, takže i když rozhodně nejsou ideální, není třeba jim stále za něco dávat bídu.Skrýt celý příspěvek

          • krllo
            11:55 29.03.2022

            Brebto, já jim nic nenařizuji, je to ale článek o Polsku. Takže diskuse musi být jen taková co chválí Velké Polsko ?? Naše armáda svou velikostí neni určena pro obranu naši země, ...Zobrazit celý příspěvek

            Brebto, já jim nic nenařizuji, je to ale článek o Polsku. Takže diskuse musi být jen taková co chválí Velké Polsko ??
            Naše armáda svou velikostí neni určena pro obranu naši země, ale pro expediční a policejní úkoly. Nás vytrhne 12 Gripenů ? To je stejné jako mít ponorku na Lipně nebo Orlíku. Vite, že nemáme žádnou CO ? Žádné kryty pro obyvatele atd. Podivejte se na stránky HZS na co naši inteligenti považují za kryty v případě jaderného, chemickeho,biologickeho útoku.
            Na našem " zbrojení" vydělají dodavatelé a naši Hávové. Ale k věci, základem musí být zavedení základní vojenské službySkrýt celý příspěvek

          • Danik
            13:49 29.03.2022

            Hloupá otázka krllo :-) Mě vždycky strašně baví tyhle hlody. Obranou proti komu, Číně, Vatikánu, šmoulům? Armáda je profesionální tudíž bude vždy menší než ta branecká (to má ...Zobrazit celý příspěvek

            Hloupá otázka krllo :-)

            Mě vždycky strašně baví tyhle hlody. Obranou proti komu, Číně, Vatikánu, šmoulům? Armáda je profesionální tudíž bude vždy menší než ta branecká (to má plusy a mínusy), velikost té naší a její stav je přesně poplatný tomu jaký byl politický a tedy občanský zájem o obranu ČR a stav našich ozbrojených sil (byl jste demonstrovat, psal jste zástupcům, volil jste strany, které podporovali AČR a její rozvoj, jestli ne tak držte hubu). To, že AČR nyní není v dobré kondici je realita. Porovnání 12 gripenů a ponorky na Orlíku.... pardon, ale tohle doufám nemyslíte vážně. Branný stav naší země je v troskách, jak píšete kryty žádné, masky nebo kapacity taky nic moc, rozprodala se značná část hmotných rezerv. Zaprvé, nejsme v tomto jediní a dovolím si říct, že třeba co se týče krytů a nějakých kapacit a zásob pro případ použití ZHN nebo jaderného úderu je minimální nebo neexistující v naprosté většině zemí. To samé obrana, rezervy, zásoby a armáda. Čest výjimkám. Právě v těchto odvětvích se teď Poláci dost snaží, rozpočet a přidělení jednotlivých rozpočtů resortům je vždy věc kompromisu. Naše zdravotnictví i když není špatné má rozhodně co zlepšovat, takže proč nedáváme na zdravotnictví víc a peníze sebereme třeba armádě jak je u nás zvykem? Poláci se jako jedni z mála chovají už od roku 2014 zodpovědně co se obrany týče, to že pak zbyde míň peněz na zdravotnictví je logické....

            Zavedení ZVS je u nás taková chobotina, že dovi dopo... Sorry ale ty finance co budeme muset vynaložit, to žádné zdravotnictví mít ani nebudeme :D

            Pro ČR je nejlepší toto, 40 000 profíků, 10 000 záloh pod profi jednotkami, 20 000 AZ pod KVV a pak tu máme 300 000 + (a počet stále roste) držitelů zbrojních průkazů a další tisíce lidí se zájmem o vojenství, bushcraft atd. (třeba KVH). Takže zákon o branně bezpečnostních rezervách díky snahám ligy libe prošel. To nám dává potenciál sdružovat na úrovni krajů či okresů pod dozorem bývalých vojáků či policistů skupiny, které by v případě krize mohli pomoci. To už jsou pěkné počty.

            ZVS je v současném stavu doražení AČR a její modernizace, černá díra pro statní kasu, socioekonomický průser a už se nemůžu dočkat všech těch modrých knížek.Skrýt celý příspěvek

        • Torong
          14:16 29.03.2022

          Krlíku... študuješ příručku mladého trolla? Tohle je klasická snaha o odběhnutí od tématu a hádání se o nesmyslné věci. Ale děláš to moc okatě.

          Krlíku... študuješ příručku mladého trolla? Tohle je klasická snaha o odběhnutí od tématu a hádání se o nesmyslné věci. Ale děláš to moc okatě.

        • liberal shark
          10:59 30.03.2022

          Proč do zdravotnictví neinvestuje car Voloďa ? Že by jezdil k doktorovi do Švýcarska ?

          Proč do zdravotnictví neinvestuje car Voloďa ? Že by jezdil k doktorovi do Švýcarska ?

  • alexa123
    15:13 28.03.2022

    Pre mňa zaujímavý článok

    https://www.idnes.cz/technet/t...

    Pre mňa zaujímavý článok

    https://www.idnes.cz/technet/t...

    • liberal shark
      21:09 28.03.2022

      A to ještě nepisou o radarovém mapování podzemních objektů.

      A to ještě nepisou o radarovém mapování podzemních objektů.

  • Arccos
    15:02 28.03.2022

    Já bych s vychvalováním Černochové počkal, ale stejně tak s kritikou. Zatím to vypadá, že se leccos chystá, tak uvidíme.

    Já bych s vychvalováním Černochové počkal, ale stejně tak s kritikou. Zatím to vypadá, že se leccos chystá, tak uvidíme.

    • Arccos
      15:04 28.03.2022

      ... mělo patřit jako odpověď liberal sharkovi.

      ... mělo patřit jako odpověď liberal sharkovi.

  • liberal shark
    13:23 28.03.2022

    A co sakra kupujeme my ? Černochová mlčí jak sfinga a její největší starost je, aby náhodou nezlepšila Orbánovi kredit před volbami.

    A co sakra kupujeme my ? Černochová mlčí jak sfinga a její největší starost je, aby náhodou nezlepšila Orbánovi kredit před volbami.

    • skelet
      14:36 28.03.2022

      Černochová chce koupit vrtulníky, modernizovat stávající Pandury, dokoupit nové Pandury, spouští náhradu stíhaček apod. ...Zobrazit celý příspěvek

      Černochová chce koupit vrtulníky, modernizovat stávající Pandury, dokoupit nové Pandury, spouští náhradu stíhaček apod.
      https://www.idnes.cz/zpravy/do...
      satelity se už vyvíjejí, už tady byl o tom článek.Skrýt celý příspěvek

    • JaHoDa
      14:43 28.03.2022

      A co byste chtěl, aby ministr obrany po třech mesících v úřadě nakupoval ? Vesmírné systémy za stamilióny EUR ? Pokud vím z běžných medií, nad rámec rozpočtu se budou nakupovat ...Zobrazit celý příspěvek

      A co byste chtěl, aby ministr obrany po třech mesících v úřadě nakupoval ? Vesmírné systémy za stamilióny EUR ? Pokud vím z běžných medií, nad rámec rozpočtu se budou nakupovat ruční palné zbraně. Někdo jiný mě určitě doplní. A snad byl/bude osloven dodavatel UH/AH ohledně navýšení počtu. K tomu snaha na dotažení tendru na BVP a další. Co se týče Orbána, IMHO nejlepší možné gesto od naší vlády: "jsme kolegové v EU/NATO, ale nesouhlasíme s Vaší politikou"...něco podobného očekávám ve vztahu k Polsku, ale tam je výhrad výrazně méně, proto i gesta nemusí být tak důrazná...Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      18:11 28.03.2022

      Víc vrtulníků i stíhaček. Česká armáda zrychluje nákup zbraní a nabírá vojáky Nečekaný útok ruských vojsk na Ukrajinu zcela mění i plány českého ministerstva obrany na nákup ...Zobrazit celý příspěvek

      Víc vrtulníků i stíhaček. Česká armáda zrychluje nákup zbraní a nabírá vojáky


      Nečekaný útok ruských vojsk na Ukrajinu zcela mění i plány českého ministerstva obrany na nákup zbraní pro armádu. Ministryně obrany Jana Černochová z ODS exkluzivně pro MF DNES připouští, že chce nyní nakupovat nejen více zbraní, ale hlavně rychleji. V souvislosti s Putinovou agresí a obavami, co může přijít dál, totiž ceny zbraní rostou a je po nich mnohem větší poptávka.

      Ministerstvo obrany už třeba získalo z rozpočtu miliardu korun navíc, peníze hodlá použít na nákup palných zbraní z České zbrojovky. Konkrétně by se mělo jednat o nové útočné pušky, granátomety, pistole a samopaly.

      Kromě toho však chce Černochová třeba urychleně modernizovat a dokoupit lehká obrněná vozidla Pandur, dále třeba nakoupit od Američanů větší počet víceúčelových vrtulníků Venom a Viper, než se dosud plánovalo.

      „Poptávka převyšuje nabídku“

      Řeší se i urychlení zatím pozastaveného nákupu bojových pásových vozidel pěchoty (BVP) a již letos chce resort obrany rozhodnout o tom, jakou formou pořídit nadzvuková letadla a jaká. Přestože pronájem stávajících gripenů končí až v roce 2027 a Česko na ně má ještě možnost dvouleté opce.

      Ministryně obrany Černochová připouští, že situace vzniklá po napadení Ukrajiny má na plánované urychlení vyzbrojování velký vliv. I proto, že ceny zbraní rostou.

      „Máte pravdu, že lze očekávat růst cen nejen kvůli nedostatku surovin a polotovarů na trhu, ale také kvůli zvýšenému tempu vyzbrojování především v Evropě. Už teď je jasné, že poptávka kvůli dění na Ukrajině vysoce převyšuje nabídku. Za ČR platí, že pokud na trhu nalezneme rychle dostupnou techniku, která bude odpovídat našim strategickým dokumentům, nebudeme váhat. Jakmile bude možné něco nakoupit, okamžitě předložím vládě návrh na změnu rozpočtu,“ sdělila MF DNES Černochová.

      V první řadě prý chtějí zrychlit odběry v rámci stávajících rámcových smluv, případně uzavírat dodatky či nové smlouvy na věci, které už česká armáda používá. „Nejedná se pouze o techniku, ale například i o munici a spojovací prostředky. Zároveň chceme urychlit modernizaci a například objednávat některé systémy dříve, než bylo plánováno,“ podotkla šéfka resortu obrany.

      Kromě palných zbraní od České zbrojovky by tak mělo dojít třeba i na pandury a helikoptéry.

      „Pandurů máme z minulosti přes sto. Je to nedostatečný počet. V některých ohledech jsou navíc Pandury technologicky zastaralé. Za těch 10 až 12 let se technologie posunuly kupředu. Musíme tedy nejenom dokoupit, ale vyřešit i zajištění náhradních dílů, zrychlit tento proces a případně zajistit modernizaci,“ uvedla Jana Černochová.

      Ministryně už podle svých slov zahájila i jednání s Američany o možnostech rozšíření nákupu vrtulníků. „Máme zájem pořídit více víceúčelových vrtulníků systému H-1 od společnosti Bell, tedy Venom a Viper. Podle stávající smlouvy jich má armáda dostat celkem 12. Bylo jasné už před lety, že je to nedostatečný počet. Proto jsem při zasedání ministrů obrany naznačila americkému ministrovi obrany Austinovi, že bychom chtěli koupit vrtulníků více,“ doplnila Černochová.

      Zatím nechce být konkrétnější. „Náš postup musí být realistický. Chci mít jistotu, že všechny peníze, které dá resortu obrany vláda dala, budou kryty konkrétními projekty,“ podotkla Černochová.


      Obměna stíhaček

      Zvláštní kapitolou jsou pak bojová vozidla pěchoty – tedy opancéřované a silně vyzbrojené vozy s pásy.

      Ministerstvo obrany ještě pod vedením předchozího ministra Lubomíra Metnara z ANO tendr za 52 miliard korun pozastavilo s tím, že potřebám české armády nevyhovuje nabídka ani jednoho ze tří uchazečů. Nyní se řeší, co dál. „Velice brzy bude hotová právní analýza možných variant postupu. Poté přijdeme s návrhem finálního rozhodnutí. Uděláme vše pro to, aby byla smlouva podepsána co nejdříve,“ řekla Jana Černochová.

      Zabývat se chce také nadzvukovými letadly, ačkoli má česká armáda pronajaté gripeny až do roku 2027, navíc s dvouletou opcí.

      „Může se zdát, že času je dost, ale není tomu tak. Proto zahajujeme proces, na jehož konci bude rozhodnutí o budoucnosti nadzvukového letectva již letos. Chci hledat co nejširší shodu nad řešením ochrany vzdušného prostoru, protože se jedná o projekt na desítky let dopředu,“ sdělila Černochová.

      Podle Černochové by se kromě těžké techniky měly nakupovat i moderní technologie, například drony. „Modernizace armády se řídí koncepčními dokumenty. V nich se počítá jak s tanky, bojovými vozidly pěchoty, nebo stíhacím letectvem, tak s rozvojem v oblasti kybernetické obrany i bezpilotních prostředků,“ tvrdí šéfka resortu obrany.

      Víc vojáků a branná výchova

      Černochová už v minulosti uvedla, že je proti opětovnému zavedení povinné vojenské služby.

      Zároveň ale připouští, že chce zvýšit počet vojáků v české armádě.

      „Zadala jsem úkol, abychom již na letošek zvýšili náborové kvóty. Povedlo se. Zvýšil se zájem nejen o vstup do armády, ale i do aktivní zálohy a o dobrovolná vojenská cvičení. Jen do aktivní zálohy se za uplynulý měsíc přihlásilo asi 2 300 zájemců. Navyšujeme kapacity, abychom mohli zájemce co nejdříve nabrat a vycvičit,“ konstatovala ministryně Černochová. Již dříve řekla i to, že by se do škol mohlo vrátit něco na způsob branné výchovy.

      „Neříkala bych tomu tak, ale určitě by se do vzdělávacích plánů měla vrátit témata spojená s obranou – první pomoc, základy přežití v přírodě, fyzická připravenost, sebeobrana,“ dodala ministryně.Skrýt celý příspěvek

      • liberal shark
        19:42 28.03.2022

        Jediná konkrétní věc zatím jsou ty ruční zbraně podle existující rámcové smlouvy. Jinak nic.

        Jediná konkrétní věc zatím jsou ty ruční zbraně podle existující rámcové smlouvy. Jinak nic.

        • Scotty
          21:03 28.03.2022

          Ta smlouva byla o miliardu navýšená.
          Když teď začnou o něčem novém intenzivně vyjednávat hmatatelný výsledek se dostaví NEJDŘÍV za půl roku.

          Ta smlouva byla o miliardu navýšená.
          Když teď začnou o něčem novém intenzivně vyjednávat hmatatelný výsledek se dostaví NEJDŘÍV za půl roku.

Načítám diskuzi...