Polské tanky T-72 zůstanou ve výzbroji až do roku 2040?

PT-91M2A2 na MSPO 2018 ; větší foto / archiv autora

Polské ministerstvo obrany v příštím roce poskytne počáteční finanční prostředky ze svého rozpočtu na modernizaci tanků T-72 a bitevních vrtulníků Mi-24. Do konce příštího roku polské ministerstvo obrany rovněž vybere finální podoby vylepšených T-72 a Mi-24 a uzavře příslušné smlouvy. Polské T-72 tak zůstanou pravděpodobně v provozu až do roku 2040.

Polská tanková odyssea

Polská armáda vlastní 1010 tanků – 249 německých tanků Leopard A4/A5, 233 modernizovaných tanků T-72 označovaných jako PT-91 Twardy a 528 původních tanků T-72. V případě tanků T-72 je 174 vozidel v aktivní službě, zbytek v rezervě.

Trvalým zájmem polské armády je nákup nových tanků. Nejčastěji se zmiňuje projekt francouzsko-německého tanku nové generace Leopard 3. Jak ale řekli redakci Armádních novin zástupci KMW (Krauss-Maffei Wegmann), Leopard 3 bude připraven pro zařazení do služby až v roce 2035.

Pokud vezmeme rozběh výroby a náročnost zavádění nového komplexního zbraňového systému do výzbroje, nedá se očekávat dosažení plných operačních schopností nových polských tanků (pokud půjde o Leopardy 3) před rokem 2040. Do stejné doby si pak polská armáda bude muset udržovat T-72 ve výzbroji. Ve světovém měřítku to však není nic neobvyklého, ostatně Rusko si své tanky T-72B3/B4 ponechá minimálně do poloviny 30. let 21. století.

Také Armáda ČR řeší náhradu tanků T-72. Česká armáda ale pravděpodobně dá přednost nákupu vozidel přímé palebné podpory s kanónem ráže 120 mm na podvozku nového bojového vozidla pěchoty (BVP).

Pro Polsko existuje také možnost nakoupit nově vyvíjená americká bojová vozidla s tankovým kanónem ráže 120 mm. Vůbec není ale jasné, zda americká vozidla plní polské požadavky, především z hlediska pořizovacích a provozních nákladů. Nákup nových amerických obrněnců je navíc reálný až někdy po roce 2030.

Právě na rozpor mezi potřebami Polska rychle posilovat svou armádu (viz dále) a chybějící vhodnou tankovou technikou cílí jihokorejská společnost Hyundai Rotem. Jihokorejci na letošní polské vojenské výstavě MSPO 2018 na stánku česko-slovenského koncernu CSG propagovali svůj tank K2 Black Panther.

Jihokorejský tank je o 35 let mladší konstrukce než Leopard 2 a podle zástupců CSG K2 Black Panther představuje nejmodernější tank současnosti, který překonává všechny západní tanky (Leopard, Abrams, Leclerc). Případný nákup jihokorejských tanků ale není naprosto jistě otázkou nejbližších let.

Modernizace T-72

Podle původních plánů tanky rodiny T-72 měla nahradit vozidla přímé palebné podpory na podvozku nově vznikajícího polského BVP Borsuk. Nakonec však bylo od tohoto řešení upuštěno, mimo jiné z časových důvodů, protože v letech 2022 až 2023 polská armáda plánuje postavit čtvrtou divizi, což mimo jiné znamená kompletně od základu vystavět novou brigádu s bojovou technikou.

Počet divizí a směr vývoje polské armády směřuje k jedinému cíli ‒ obraně proti případnému ruskému útoku. Například bývalý velitel pozemních sil, penzionovaný generál Waldemar Skrzypczak si myslí, že polské pozemní síly musí mít pět divizí. Tři divize na východě, jednu divizi určenou pro obranu pobřeží Baltského moře proti případnému ruskému vylodění a jednu divizi v rezervě.

Zahájení sériové výroby BVP Borsuk se přitom očekává v roce 2022, ale bez obav můžeme říci, že začne o rok nebo dva později. Přitom plná rychlost výroby je očekávána pouze okolo 50 vozidel ročně a bude ji dosaženo za rok až dva po rozběhnutí výroby.


PT-17 na MSPO 2017 byl především ukázkou možností a schopností polského průmyslu; větší foto / archiv autor

Polsko proto jednoduše nemá moc možností, jak rychle a cenově dostupně zvýšit počet svých tanků. Nákup nových tanků Leopard 2 nepřipadá v úvahu právě kvůli velké ceně a v Evropě není ani dostatek „secondhandových“ Leopardů 2, které by polská armáda mohla za nižší cenu získat.

Navíc Leopard 2 se svou hmotností 70 tun již nemá rezervu pro další modernizace (příkladem je projekt Leopard 2PL). Velká hmotnost také výrazně limituje transport tanků po silnici nebo železnici.

Polská armáda proto plánuje jako dočasné řešení modernizovat 318 tanků T-72 (pět tankových praporů po 58 tancích, plus tanky pro školící střediska). Generální opravou a modernizací kromě aktivních tanků projde zřejmě i část uskladněných T-72.

Rozsah modernizace T-72 není znám. Minimum bude jistě nový systém řízení palby, systém řízení boje, moderní pozorovací a zaměřovací senzory posádky, komunikační vybavení, nové pracovní prostředí, atd. Velmi pravděpodobná je nová stabilizace kanonu, reaktivní pancíř a především nová podkaliberní munice. Vývoj nové munice v Polsku již údajně probíhá a nabízí se také nákup moderní tankové munice (nebo technologie) ráže 125 mm z Ukrajiny.

Modernizaci tanků T-72 zajistí polský průmysl, konkretně Polská zbrojní skupina PGZ (Polska Grupa Zbrojenowa). PGZ v minulých letech předvedla několik demonstračních projektů vylepšených T-72, od hloubkově modernizovaných tanků PT-16 a PT-17, až po realističtější PT-91M2A1 nebo PT-91M2A2. Verze „A1“ i „A2“ lze založit na senzorovém komplexu francouzské firmy Safran a/nebo izraelské Elbit.

Přestavba tanků proběhne v polské firmě Bumar-Labedy (člen PGZ), kde nyní probíhá modernizace tanků Leopard 2PL. Program modernizace T-72 začne nejdříve v roce 2021, kdy Bumar-Labedy dokončí projekt Leopard 2PL. Dodejme, že Bumar-Labedy je výrobní firmou a samotný vývoj probíhá v sesterské firmě OBRUM Gliwice.

Náměstek ministra obrany Bartosz Kownacki v prosinci 2017 uvedl, že modernizace jednoho T-72 má stát maximálně čtyři miliony zlotých, tedy 23 milionů Kč nebo jeden milion dolarů. To je několikanásobně méně, než stojí nákup nových vozidel přímé palebné podpory nebo dokonce nových tanků. Avšak podle Remigiusze Wilka, šéfa magazínu MilMag, je vyhrazená částka na program modernizace T-72 podhodnocená.


Nabídka modernizace T-72 od firmy Bumar-Labedy. Reportáž z MSPO 2018

Modernizace Mi-24

Do konce příštího roku se rozhodne i o modernizaci vrtulníků Mi-24. Polská armáda dnes provozuje 30 bitevních vrtulníků Mi-24D a Mi-24V. Jako v případě tanků T-72 rozsah a podoba modernizace Mi-24 zatím nejsou známy. Základní podmínkou je ale schopnost používat moderní západní výzbroj v podobě 70mm neřízených raket a protitankových řízených střel (PTŘS). Samozřejmostí je také vylepšení avioniky, senzorů a celé elektrické, elektronické a digitální výzbroje Mi-24.

Také přestavbu Mi-24 ve velké míře zajistí polský průmysl. Na výstavě MSPO 2018 jsme mohli například vidět pomocné křídlo Mi-24 od polské firmy Wojskowe Zaklady Lotnicze s upravenými závěsníky pro nesení západní výzbroje.

Polská armáda plánuje v rámci programu Kruk získat nové bitevní vrtulníky, ale podle polského webu Defence24 je jejich nákup realistický za pět až osm let (tedy osm let). Nové polské bitevní vrtulníky tak dosáhnou plných operačních schopností až někdy na začátku 30. let 21. století.

Nákup PTŘS pro Mi-24 ale ovlivňuje nejen další projekty polské armády, ale také samotný program Kruk ‒ nelze jednoduše očekávat, že Polsko nakoupí jiné PTŘS výhradně pro vrtulníky Kruk.

V současné době v polské armádě běží dva projekty nových PTŘS. Prvním je nákup nových lehkých PTŘS (program Pustelnik) a druhým nákup těžkých PTŘS (Karabela). Jednou ze zvažovaných možností je pořízení jednotné PTŘS (v rámci programu Karabela), jak pro vozidla 4×4 programů Pegas a Mustang, tak právě pro vylepšené Mi-24 a nové bitevní vrtulníky Kruk.

V případě programu Karabela je horkým kandidátem na vítězství izraelská PTŘS Spike, kterou má polská armáda již zavedenou ve výzbroji. U projektu Kruk je favorizován americký bitevní vrtulník AH-64 Apache. Ostatně střely Spike (kromě amerických Hellfire) lze jako jediné zahraniční PTŘS používat na vrtulnících Apache.

Zdroj: Defence24
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

REPORTÁŽ: Polská vojenská výstava MSPO 2018

V polském městě Kielce ve středním Polsku se uskutečnila tradiční mezinárodní vojenská výstava MSPO 2018. Hlavní hvězdou výstavy bylo nepochybně domácí bojové vozilo pěchoty Borsuk. Na výstavě samozřejmě nechyběli ani čeští zástupci obranného průmyslu.

Polské bojové vozidlo pěchoty Borsuk

Na polském vojenském veletrhu MSPO 2018 bylo podruhé vystaveno vyvíjené polské bojové vozidlo pěchoty (BVP) Borsuk (česky Jezevec) od firmy Huta Stalowa Wola (HSW). Klíčovou součástí vozidla je polský bezosádkový bojový modul ZSSW-30 (Zdalnie Sterowany System Wieżowy 30).

Ukrajina nakupuje polské kamikaze drony Warmate

Ukrajinská společnost Ukrspetsexport získala od polské firmy WB Electronics technickou dokumentaci k výrobě polských kamikaze dronů Warmate. Ukrajinci budou drony montovat z polských dílů a nasadí je do bojů na východě Ukrajiny.

Strategická polsko-americká deklarace a americká základna v Polsku

Polský prezident Andrzej Duda se v útery sešel ve Washingtonu s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Jedním z hlavních témat bylo zřízení trvalé americké vojenské základny v Polsku. Varšava je přitom ochotna se významně finančně podílet na výstavbě a provozu základny.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 15
  • Tecka
    07:39 03.11.2018

    Taki news: „polska będzie uczestniczyć z Francją i Niemcami w europejskim projekcie budowy czołgu nowej generacji”...

  • Rase
    09:07 02.11.2018

    Jirosi:
    myslím že jsi moc hrr, prototyp nového lehkého tanku Carmel má vzniknout do roku 2021 a k jednotkám by mohly být tanky zařazeny nejdřív v roce 2025. Už dost dlouho se na něm pracuje, ale nečekej, že když se k němu dostaly ven první informace v lednu 2016, tak hned bude zveřejněný prototyp...

  • Tecka
    07:21 02.11.2018

    Ps.
    Kolejne mosty „MS daglezja” zamówione , obciążenie MLC70 .

  • Tecka
    07:18 02.11.2018

    Najlepiej by było gdyby Czesi i Słowacy skupili energię na modernizacji t72 i nowej amunicji a rozważania o nowym MBT przesunąć na kolejna dekadę. Co do mostów pontonowych ,narazie możemy liczyć na Niemców i USA . Ci drudzy powinni coś u nas zmagazynowac... Program Borsuk to raczej „waga średnia „ wydatków jakie teraz mamy lub będziemy mieli w przyszłości ,(tu tabela) oczywiście z szacunkowymi kwotami,które już wiadomo będą wyższe . http://dziennikzbrojny.pl/media/Wydarzenia/Szacunki%202023-32-2.jpg

    Jak wspomniał Lukas, mamy na co wydawać pieniądze . Obecnie rozważa się przesunięcie jednego z głównych programów do finansowania z głównego budżetu , czyli z poza MON . Najlepiej gdyby to była druga faza programu Wisła-Narew , to uwolniło by środki na program Harpia i Orka

  • Jirosi
    16:53 01.11.2018

    PavolR: Pokud si někdy viděl US transportér a umíš si ho představit na našich mostech , tak si na většině stejně ten další provoz moc představit nedokážu

    https://en.wikipedia.org/wiki/Oshkosh_M1070#/media/File:GlobalHET_2_HR.jpg

  • PavolR
    16:43 01.11.2018

    Ja len, že v takom prípade sa už ťažko môže hovoriť o prechode tankovej "kolóny". ;-)
    Je to totiž opatrná preprava úplne po jednom, tak na moste už nesmie byť nič iné ...

  • Jirosi
    16:34 01.11.2018

    PavolR: Platí tabulka c.3 protože se jedná o rozložení hmotností na podvalník. Vyloučení provozu pro vojenskou policii v místě z kritickým průjezdem není žádný problém.

    Zpochybňování té poslední věty, je to o co se tu někteří stále snaží.

  • PavolR
    16:22 01.11.2018

    Jirosi 31.10. 22:13
    Nie, platí pre ne tabuľka č.2 - výhradná zaťaženosť - čo znamená, že by prechádzali v určitých rozostupoch pri obmedzenej premávke.
    Tabuľka č. 3 - výnimočná zaťaženosť - platí pre mimoriadne ťažké náklady, prevážané sólo na podvalníkoch (kde je ich váha rozložená na väčšiu plochu), pri vylúčení akejkoľvek inej premávky.

    V zásade možno podľa tých noriem konštatovať, že po čom neprejde Leo2, na to sú príliš ťažké aj T-72M4cz alebo Type10. :-p

  • Jirosi
    16:16 01.11.2018

    Lukas: To že Polsko zvolilo svoji cestu provozování vice úrovní modernizací vozidel sice nepovažuji za ideální. Ale zase pokud je cílem udržet co největší počet u jednotek pak proč ne.
    Jen pro naši malou armádu, z malím počtem tanků a až chronickým problém z jejich udržením funkčních je vhodnější vsadit na jednotnou modernizaci a typ.

    Na mosty se ptej jinde.

  • Lukas
    16:12 01.11.2018

    Panowie - co wy z tymi mostami?

    Nie ma problemu z mostami PL.
    Chyba że macie na myśli mosty pontonowe - te faktycznie są stare...

    To problem braku realnych alternatyw...
    Nie ma już szans na leopardy 2 za 1, 2 czy 5 mln Euro sztuka...

    PL nie chce jak państwa zachodu zredukować liczby czołgów.
    Doświadczenia Syrii czy Ukrainy pokazują ze lepiej mieć słaby czołg niż nie mieć żadnego...
    Piechota potrzebuje ich - a i my nie chcemy wzorem zachodu mieć 1 batalion czołgów na 3-4 bataliony piechoty tylko więcej.

    Czołgi nie mogą działać pojedynczo bo wówczas szybko padają łupem (np. łowców czołgów.
    I zaczyna się stara, klasyczna kalkulacja - 1 kompania czołgów na max 2 kompanie piechoty (najlepiej 1 na 1)

    I wiesz "ile potrzebujesz"...

    PL realizuje wiele projektów... Kosztownych projektów dlatego nie ma szans na kolejny projekt typu "nowy czołg"

    W najbliższej perspektywie lat 2020-2030 trzeba kupić nowy BWP - to będzie potężny wydatek.
    Samo kupno dodatkowych pocisków przeciwpancernych dla borsuka to wartość wyższa niż na przykład słowacki kontrakt na BOV 8x8 Wydra

    Dodatkowo MON "propagandowo" buduje kolejną - czwartą dywizje...
    Dlatego obok obecnych 3 batalionów T-72 pojawią sie kolejne...

    Albo i nie... Wszystko okaże się w ciągu najbliższych dwóch lat...

Stránka 1 z 15