Polské tanky T-72 zůstanou ve výzbroji až do roku 2040?

PT-91M2A2 na MSPO 2018 ; větší foto / archiv autora

Polské ministerstvo obrany v příštím roce poskytne počáteční finanční prostředky ze svého rozpočtu na modernizaci tanků T-72 a bitevních vrtulníků Mi-24. Do konce příštího roku polské ministerstvo obrany rovněž vybere finální podoby vylepšených T-72 a Mi-24 a uzavře příslušné smlouvy. Polské T-72 tak zůstanou pravděpodobně v provozu až do roku 2040.

Polská tanková odyssea

Polská armáda vlastní 1010 tanků – 249 německých tanků Leopard A4/A5, 233 modernizovaných tanků T-72 označovaných jako PT-91 Twardy a 528 původních tanků T-72. V případě tanků T-72 je 174 vozidel v aktivní službě, zbytek v rezervě.

Trvalým zájmem polské armády je nákup nových tanků. Nejčastěji se zmiňuje projekt francouzsko-německého tanku nové generace Leopard 3. Jak ale řekli redakci Armádních novin zástupci KMW (Krauss-Maffei Wegmann), Leopard 3 bude připraven pro zařazení do služby až v roce 2035.

Pokud vezmeme rozběh výroby a náročnost zavádění nového komplexního zbraňového systému do výzbroje, nedá se očekávat dosažení plných operačních schopností nových polských tanků (pokud půjde o Leopardy 3) před rokem 2040. Do stejné doby si pak polská armáda bude muset udržovat T-72 ve výzbroji. Ve světovém měřítku to však není nic neobvyklého, ostatně Rusko si své tanky T-72B3/B4 ponechá minimálně do poloviny 30. let 21. století.

Také Armáda ČR řeší náhradu tanků T-72. Česká armáda ale pravděpodobně dá přednost nákupu vozidel přímé palebné podpory s kanónem ráže 120 mm na podvozku nového bojového vozidla pěchoty (BVP).

Pro Polsko existuje také možnost nakoupit nově vyvíjená americká bojová vozidla s tankovým kanónem ráže 120 mm. Vůbec není ale jasné, zda americká vozidla plní polské požadavky, především z hlediska pořizovacích a provozních nákladů. Nákup nových amerických obrněnců je navíc reálný až někdy po roce 2030.

Právě na rozpor mezi potřebami Polska rychle posilovat svou armádu (viz dále) a chybějící vhodnou tankovou technikou cílí jihokorejská společnost Hyundai Rotem. Jihokorejci na letošní polské vojenské výstavě MSPO 2018 na stánku česko-slovenského koncernu CSG propagovali svůj tank K2 Black Panther.

Jihokorejský tank je o 35 let mladší konstrukce než Leopard 2 a podle zástupců CSG K2 Black Panther představuje nejmodernější tank současnosti, který překonává všechny západní tanky (Leopard, Abrams, Leclerc). Případný nákup jihokorejských tanků ale není naprosto jistě otázkou nejbližších let.

Modernizace T-72

Podle původních plánů tanky rodiny T-72 měla nahradit vozidla přímé palebné podpory na podvozku nově vznikajícího polského BVP Borsuk. Nakonec však bylo od tohoto řešení upuštěno, mimo jiné z časových důvodů, protože v letech 2022 až 2023 polská armáda plánuje postavit čtvrtou divizi, což mimo jiné znamená kompletně od základu vystavět novou brigádu s bojovou technikou.

Počet divizí a směr vývoje polské armády směřuje k jedinému cíli ‒ obraně proti případnému ruskému útoku. Například bývalý velitel pozemních sil, penzionovaný generál Waldemar Skrzypczak si myslí, že polské pozemní síly musí mít pět divizí. Tři divize na východě, jednu divizi určenou pro obranu pobřeží Baltského moře proti případnému ruskému vylodění a jednu divizi v rezervě.

Zahájení sériové výroby BVP Borsuk se přitom očekává v roce 2022, ale bez obav můžeme říci, že začne o rok nebo dva později. Přitom plná rychlost výroby je očekávána pouze okolo 50 vozidel ročně a bude ji dosaženo za rok až dva po rozběhnutí výroby.


PT-17 na MSPO 2017 byl především ukázkou možností a schopností polského průmyslu; větší foto / archiv autor

Polsko proto jednoduše nemá moc možností, jak rychle a cenově dostupně zvýšit počet svých tanků. Nákup nových tanků Leopard 2 nepřipadá v úvahu právě kvůli velké ceně a v Evropě není ani dostatek „secondhandových“ Leopardů 2, které by polská armáda mohla za nižší cenu získat.

Navíc Leopard 2 se svou hmotností 70 tun již nemá rezervu pro další modernizace (příkladem je projekt Leopard 2PL). Velká hmotnost také výrazně limituje transport tanků po silnici nebo železnici.

Polská armáda proto plánuje jako dočasné řešení modernizovat 318 tanků T-72 (pět tankových praporů po 58 tancích, plus tanky pro školící střediska). Generální opravou a modernizací kromě aktivních tanků projde zřejmě i část uskladněných T-72.

Rozsah modernizace T-72 není znám. Minimum bude jistě nový systém řízení palby, systém řízení boje, moderní pozorovací a zaměřovací senzory posádky, komunikační vybavení, nové pracovní prostředí, atd. Velmi pravděpodobná je nová stabilizace kanonu, reaktivní pancíř a především nová podkaliberní munice. Vývoj nové munice v Polsku již údajně probíhá a nabízí se také nákup moderní tankové munice (nebo technologie) ráže 125 mm z Ukrajiny.

Modernizaci tanků T-72 zajistí polský průmysl, konkretně Polská zbrojní skupina PGZ (Polska Grupa Zbrojenowa). PGZ v minulých letech předvedla několik demonstračních projektů vylepšených T-72, od hloubkově modernizovaných tanků PT-16 a PT-17, až po realističtější PT-91M2A1 nebo PT-91M2A2. Verze „A1“ i „A2“ lze založit na senzorovém komplexu francouzské firmy Safran a/nebo izraelské Elbit.

Přestavba tanků proběhne v polské firmě Bumar-Labedy (člen PGZ), kde nyní probíhá modernizace tanků Leopard 2PL. Program modernizace T-72 začne nejdříve v roce 2021, kdy Bumar-Labedy dokončí projekt Leopard 2PL. Dodejme, že Bumar-Labedy je výrobní firmou a samotný vývoj probíhá v sesterské firmě OBRUM Gliwice.

Náměstek ministra obrany Bartosz Kownacki v prosinci 2017 uvedl, že modernizace jednoho T-72 má stát maximálně čtyři miliony zlotých, tedy 23 milionů Kč nebo jeden milion dolarů. To je několikanásobně méně, než stojí nákup nových vozidel přímé palebné podpory nebo dokonce nových tanků. Avšak podle Remigiusze Wilka, šéfa magazínu MilMag, je vyhrazená částka na program modernizace T-72 podhodnocená.


Nabídka modernizace T-72 od firmy Bumar-Labedy. Reportáž z MSPO 2018

Modernizace Mi-24

Do konce příštího roku se rozhodne i o modernizaci vrtulníků Mi-24. Polská armáda dnes provozuje 30 bitevních vrtulníků Mi-24D a Mi-24V. Jako v případě tanků T-72 rozsah a podoba modernizace Mi-24 zatím nejsou známy. Základní podmínkou je ale schopnost používat moderní západní výzbroj v podobě 70mm neřízených raket a protitankových řízených střel (PTŘS). Samozřejmostí je také vylepšení avioniky, senzorů a celé elektrické, elektronické a digitální výzbroje Mi-24.

Také přestavbu Mi-24 ve velké míře zajistí polský průmysl. Na výstavě MSPO 2018 jsme mohli například vidět pomocné křídlo Mi-24 od polské firmy Wojskowe Zaklady Lotnicze s upravenými závěsníky pro nesení západní výzbroje.

Polská armáda plánuje v rámci programu Kruk získat nové bitevní vrtulníky, ale podle polského webu Defence24 je jejich nákup realistický za pět až osm let (tedy osm let). Nové polské bitevní vrtulníky tak dosáhnou plných operačních schopností až někdy na začátku 30. let 21. století.

Nákup PTŘS pro Mi-24 ale ovlivňuje nejen další projekty polské armády, ale také samotný program Kruk ‒ nelze jednoduše očekávat, že Polsko nakoupí jiné PTŘS výhradně pro vrtulníky Kruk.

V současné době v polské armádě běží dva projekty nových PTŘS. Prvním je nákup nových lehkých PTŘS (program Pustelnik) a druhým nákup těžkých PTŘS (Karabela). Jednou ze zvažovaných možností je pořízení jednotné PTŘS (v rámci programu Karabela), jak pro vozidla 4×4 programů Pegas a Mustang, tak právě pro vylepšené Mi-24 a nové bitevní vrtulníky Kruk.

V případě programu Karabela je horkým kandidátem na vítězství izraelská PTŘS Spike, kterou má polská armáda již zavedenou ve výzbroji. U projektu Kruk je favorizován americký bitevní vrtulník AH-64 Apache. Ostatně střely Spike (kromě amerických Hellfire) lze jako jediné zahraniční PTŘS používat na vrtulnících Apache.

Zdroj: Defence24
 

Nahlásit chybu v článku


Související články

REPORTÁŽ: Polská vojenská výstava MSPO 2018

V polském městě Kielce ve středním Polsku se uskutečnila tradiční mezinárodní vojenská výstava MSPO ...

Polské bojové vozidlo pěchoty Borsuk

Na polském vojenském veletrhu MSPO 2018 bylo podruhé vystaveno vyvíjené polské bojové vozidlo ...

Ukrajina nakupuje polské kamikaze drony Warmate

Ukrajinská společnost Ukrspetsexport získala od polské firmy WB Electronics technickou dokumentaci k ...

Strategická polsko-americká deklarace a americká základna v Polsku

Polský prezident Andrzej Duda se v útery sešel ve Washingtonu s americkým prezidentem Donaldem ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Miroslav
    20:40 30.10.2018

    fenri: Veď o tom to je, že ten problém je hlavne politický. V každom prípade, ten problém nie je len u nás. To je problém ktorý majú štáty v celej východnej a strednej Európe. Od ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri: Veď o tom to je, že ten problém je hlavne politický. V každom prípade, ten problém nie je len u nás. To je problém ktorý majú štáty v celej východnej a strednej Európe. Od Ruska nakupovať nechcú, na trhu neexistuje náhrada a modernizácia T-72 je čiastkové riešenie ktoré sa nedá robiť donekonečna. Skôr alebo neskôr príde k tomu, že tieto štáty ostanú bez MBT. Leo 2/3 je pre nás drahý a second hand stroje sú často v zlom stave a v malých množstvách. Taliani a Francúzi vyrábajú len pre seba, v malých počtoch a za šialené ceny. Briti sa chystajú na modernizáciu a výroba nových zatiaľ tak skoro nebude. Ukrajina je zase labilná, ekonomicky aj politicky. Otázka je teda, vo bude o 20 rokov? Ostaneme bez tankov, budeme sem voziť vyradené nemecké leopardy alebo pôjdeme vlastnou cestou? Čas na to ešte je. Ak niekto tvrdí, že na to nemáme kapacity tak sa mýli. Južná Kórea bola ešte nie tak dávno chudobná agrárna krajina. Dnes vyrábajú špičkovú elektroniku, špičkové lode, autá a aj tie tanky. Niekde proste začať treba.Skrýt celý příspěvek

  • Scotty
    20:26 30.10.2018

    Jara
    Nebylo by potom lepší koupit přímo licenci na K2, který je funkční a vyhnout se tomu skládání? Mám pocit že CSG se už kolem toho tanku motá.

    Jara
    Nebylo by potom lepší koupit přímo licenci na K2, který je funkční a vyhnout se tomu skládání? Mám pocit že CSG se už kolem toho tanku motá.

  • Jara
    20:15 30.10.2018

    Když už jsme u toho K2, tak to je ryzí eurotank powerpackMTU, kanón RH, nabíjecí automat Leclerc a asi by se toho našlo mnohem více, dalo by se pokračovat Altayem a tak dále..... v ...Zobrazit celý příspěvek

    Když už jsme u toho K2, tak to je ryzí eurotank powerpackMTU, kanón RH, nabíjecí automat Leclerc a asi by se toho našlo mnohem více, dalo by se pokračovat Altayem a tak dále..... v rámci V4 by něco podobného určitě šloSkrýt celý příspěvek

  • balm
    20:14 30.10.2018

    @Matesaax Nejsou-li dostupné finanční prostředky na nákup bitevního vrtulníku a současně se nechcete vzdát bitevních vrtulníků, musíte zákonitě zvolit modernizaci stávající ...Zobrazit celý příspěvek

    @Matesaax

    Nejsou-li dostupné finanční prostředky na nákup bitevního vrtulníku a současně se nechcete vzdát bitevních vrtulníků, musíte zákonitě zvolit modernizaci stávající techniky. Hind v sobě kombinuje kapacity pro přímou podporu pozemních sil, útočných operací proti pancéřovaným cílům i možnost zajistit evakuaci, nebo vysazení malé jednotky v týlu nepřítele.

    Otázkou zůstává, zda se na modernizaci budou podílet i ruské společnosti (z politických důvodů asi ne), protože s jejich verzemi Mil-24V se nabízí relativně moderní modifikace Mi-24VPI s kompletně novým elektrickým systémem (původní elektrický systém poskytuje DC 27V, AC 36V, AC 115V, AC 3x 36V, 2x 208V), vylepšenou ochranou nádrží a motorů s licenčním pancéřováním z bóru, titanu, keramických struktur a kevlaru a dále vylepšení výstražných systémů (např.: LSBI-123 Pončik, SPO/SPA-18 Pastel) a dalších systémů např.: rušení radarů Gordenija-V. Tato verze se dočkala nasazení v Čečensku a Sýrii. Zvýšené odolnosti se mělo dostat rotorovým listům apod. Minimálně prototypy z roku 2002 disponovala všemi vylepšeními i novou sběrnící (multiplexní sběrnice) pro integraci zahraniční avioniky. Nakolik se vývoj vylepšení promítnul do sériových strojů provozovatelů opravdu netuším.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    20:05 30.10.2018

    Kdyby se vyvíjel nějaký V4 MBT (jakože nebude), tak zrovna motorpack by bylo asi logické vzít od MTU, resp. licenci. Přecijenom tank je dost lego. Powerpack, APU, kanon, ...Zobrazit celý příspěvek

    Kdyby se vyvíjel nějaký V4 MBT (jakože nebude), tak zrovna motorpack by bylo asi logické vzít od MTU, resp. licenci.
    Přecijenom tank je dost lego. Powerpack, APU, kanon, SŘP+optiku, aktivní ochranu, hašení...

    To vše lze koupit hotové, v dobrém výběru a v dobré kvalitě. Dokonce lze koupit i hotovou věž (ano, není rozhodně špičková) a pak by stačilo udělat "jen" korbu a podvozek pro naše silnice a mosty. Samozřejmě poskládat to do kupy je rozhodně vyšší dívčí a není to sranda, ale čistě technicky jsem si jistý, že státy V4 na to mají. Jestli na to mají politicky, o tom velmi silně pochybuji a finančně si myslím, že je to risk, který by ale vyjít mohl. Beru to v kontextu toho, že momentálně není kde reálně koupit moderní, přiměřeně lehký MBT.
    K2 úplně peříčko není a Type10, který je pro nás jak dělaný je rozumně (včetně zázemí) nereálný. To by do toho fakt musela jít celá V4.
    Pokud bychom masivně přešli na poslední Leo2 (jsou nějaké volné?), tak musíme komplet překopat silniční a železniční infrastrukturu. Ano, je pravda, že částečně to musíme udělat i tak. NATO to po nás chce, protože svojí techniku přes nás dostane jen krajně problematicky. Ale přecijenom je rozdíl posílit hlavní tahy pro logistiku spojenců a nebo překopat komplet dopravní síť aby byla schopná podporovat tanky při vedení obranného boje na našem teritoriu. Tj. od nákladů na V4 "lehký" tank lze odečíst částku na zesílení komunikační sítě. A vice versa. Částka za zavedení Leo v sobě musí nést sumu na upgrade komunikací.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    19:44 30.10.2018

    Mi-24 modernizovat podobně jako naše Mi-171š, do kabiny pro výsadek umístit operátora UCAV a je to..

    Mi-24 modernizovat podobně jako naše Mi-171š, do kabiny pro výsadek umístit operátora UCAV a je to..

  • Jara
    19:32 30.10.2018

    Marcus
    Vy víte o nějákých potrncionálních Tigrech z druhé ruky??

    Marcus
    Vy víte o nějákých potrncionálních Tigrech z druhé ruky??

  • Jara
    19:31 30.10.2018

    Alexa U nás je spousta špičkových firem a motory, převodovky a podvozky se u nás kontinuálně vyvíjejí přes sto let, kam chodíte na takové nesmysly? Pár příkladů, Škoda, Tatra, ...Zobrazit celý příspěvek

    Alexa
    U nás je spousta špičkových firem a motory, převodovky a podvozky se u nás kontinuálně vyvíjejí přes sto let, kam chodíte na takové nesmysly? Pár příkladů, Škoda, Tatra, Zetor, Bosch České Budějovice, Ricardo, MB Tech a ano poslední jsou nadnárodní firmy, ale vývoj je český.....Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    19:30 30.10.2018

    A czy Mi24 MUSI być typowym "anti-tank attack helicopter" - jak Ah-64? Taki EC665 HAP nie ma przeciwpancernych pocisków kierowanych Modernizacja Mi24 jest po to by zachować ...Zobrazit celý příspěvek

    A czy Mi24 MUSI być typowym "anti-tank attack helicopter" - jak Ah-64?

    Taki EC665 HAP nie ma przeciwpancernych pocisków kierowanych

    Modernizacja Mi24 jest po to by zachować zdolności do eskorty i wsparcia podczas operacji aeromobilnych...
    Śmigłowce, nie powinny być priorytetem dla PL...


    Czego się spodziewacie? - na Wisłę już wydamy 10 mld USD, modernizujemy czołgi leopard, kupujemy Kraby, Raki, może w przyszłym roku będzie kontrakt na Homara... (to też "bagatela" 1,5 mld USD )
    To już są sumy które pozwoliłby przezbroić np. cała OSSR w nowy sprzęt...

    Pisałem że PL nie kupi ani K2 ani innego nowego czołgu...
    Tak naprawdę do PL powinna zostawić 464 czołgi...
    Ale żaden polityk tego nie zrobi - jest wojna na Ukrainie, kto ma odwagę powiedzieć- "będziemy mieli mniej czołgów, ale lepszych"Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    19:30 30.10.2018

    Alexa U nás je spousta špičkových firem a motory, převodovky a podvozky se u nás kontinuálně vyvíjejí přes sto let, kam chodíte na takové nesmysly? Pár příkladů, Škoda, Tatra, ...Zobrazit celý příspěvek

    Alexa
    U nás je spousta špičkových firem a motory, převodovky a podvozky se u nás kontinuálně vyvíjejí přes sto let, kam chodíte na takové nesmysly? Pár příkladů, Škoda, Tatra, Zetor, Bosch České Budějovice, Ricardo, MB Tech a ano poslední jsou nadnárodní firmy, ale vývoj je český.....Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    18:49 30.10.2018

    Nejsem si jistý,zda má smysl provádět tak rozsáhlou modernizaci u třicet let starých vrtulníků.Pochopil bych třeba úpravy ve stylu našich Mi-171,ale řešit ještě možnost nést ...Zobrazit celý příspěvek

    Nejsem si jistý,zda má smysl provádět tak rozsáhlou modernizaci u třicet let starých vrtulníků.Pochopil bych třeba úpravy ve stylu našich Mi-171,ale řešit ještě možnost nést západní PTRS mi přijde celkem neefektivní u tak starého vrtulníku.To už větší smysl dává výrazně modernizovaná varianta Sokolu schopná nést PTRS.O to víc je smutné,že u nás se budou vyřazovat relativně nové Mi-24.
    Polská modernizace T-72 by v případě nouze mohla být řešením i pro nás,nemuselo by se nic řešit,pokud by celý projekt modernizace pořešilo Polsko.Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    18:41 30.10.2018

    Alexa: Ja som snáď niekde tvrdil, že u nás vyrábané tanky bola naša konštrukcia? Nie, netvrdil a ani som na to nenarážal. Taký vývoj trvá roky a aj to stojí veľké peniaze. Nikto z ...Zobrazit celý příspěvek

    Alexa: Ja som snáď niekde tvrdil, že u nás vyrábané tanky bola naša konštrukcia? Nie, netvrdil a ani som na to nenarážal. Taký vývoj trvá roky a aj to stojí veľké peniaze. Nikto z nás si to samostatne dovoliť nemôže ale spolu by to snáď šlo. Stredná a východná Európa je plná krajín ktoré by sa k takému projektu radi pripojili. Napríklad Rumunsko, Bulharsko, Maďarsko, Chorvátsko.... To sú krajiny ktoré z politických dôvodov nebudú nakupovať východné stroje ale bna západné nemajú alebo ani nie sú dostupné. Je to beh na dlhé trate ale trh tu je. Tank je síce zložitý systém ale nie je to jadrová ponorka ani raketoplán aby to bolo nereálneSkrýt celý příspěvek

  • Tecka
    18:12 30.10.2018

    Uffff! Ile razy można tłumaczyć ,ze serwis defence24 to płatne lobby, powoływanie się bez sprawdzenia info z innych źródeł jest ryzykowne. Ile będzie produkowanych borsuków zależy ...Zobrazit celý příspěvek

    Uffff! Ile razy można tłumaczyć ,ze serwis defence24 to płatne lobby, powoływanie się bez sprawdzenia info z innych źródeł jest ryzykowne. Ile będzie produkowanych borsuków zależy od MON i pieniędzy ,kolejność dowolna :) HSW będzie mogło produkować więcej niż 50 sztuk ,jeśli będą na to pieniądze. Temat modernizacji nawet nie jest w połowie drogi ,brak pieniędzy na proponowaną ilość a kwota podana przez pana Kownackiego jest wyssana z palca , to jedynie remont „0” bez planowanej modernizacji,której zakres nie jest ustalony!
    Narazie nie ma o czym pisaćSkrýt celý příspěvek

  • alexa123
    18:10 30.10.2018

    Miroslav ... keby bola vôľa, tak Poľsko, Česko a Slovensko by bolo schopné vyvinúť aj vlastný tank resp. platformu tank-BVP. To si mal v sebe koľko poldecákov, keď si písal ...Zobrazit celý příspěvek

    Miroslav
    ... keby bola vôľa, tak Poľsko, Česko a Slovensko by bolo schopné vyvinúť aj vlastný tank resp. platformu tank-BVP.

    To si mal v sebe koľko poldecákov, keď si písal tento nezmysel? Všetky tanky vyrobené v satelitných štátoch ZSSR boli skonštruované v ZSSR. Satelitné štáty Varšavskej zmluvy iba dostali kompletnú dokumentáciu podľa ktorej tanky vyrobili. To si naozaj myslíš, že skonštruovať špičkový tank resp. tento tank vyrobiť podľa licenčnej dokumentácie je to isté? Už dávno som sa tak nezasmial, Ktorý z Tebou uvedených štátov navrhol a vyrobil špičkový motor, podvozok, pancier, kanón, tankovú muníciu, riadiaci systém paľby, ... Sorry, ale ani jeden. Tieto štáty sú iba "montážnici", ktorí použijú existujúce výrobky špičkových firiem (ale určite nie Poľských, Slovenských, Českých)Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    18:08 30.10.2018

    Marcus: Myslím, že Agusta robí dosť dobré stroje ktoré by v budúcnosti mohli zaujať miesto Mi-24/35. A malo by to aj výhody. Ide o európsky stroj s dobrou cenou. Teda aj politicky ...Zobrazit celý příspěvek

    Marcus: Myslím, že Agusta robí dosť dobré stroje ktoré by v budúcnosti mohli zaujať miesto Mi-24/35. A malo by to aj výhody. Ide o európsky stroj s dobrou cenou. Teda aj politicky priechodné riešenie.

    Silentstalker: To je skôr problém politický ako technický. Ako som písal nižšie, musela by na to byť vôľa. 55 miliónov obyvateľov strednej Európy, to je už dosť veľká ekonomická aj technická sila na to, aby sa to mohlo podariť. Navyše, som presvedčený, že tak kultúrne, historicky aj jazykovo blízke národy sú odsúdené na spoluprácuSkrýt celý příspěvek

  • PavolR
    17:59 30.10.2018

    Ale zoberme si aj časový faktor - keď Borsuka budú vyrábať maximálne 50ks ročne, tank štvrtej generácie, alebo pokročilej tretej, by sa vyrábal asi takým tempom, ako Oplot na ...Zobrazit celý příspěvek

    Ale zoberme si aj časový faktor - keď Borsuka budú vyrábať maximálne 50ks ročne, tank štvrtej generácie, alebo pokročilej tretej, by sa vyrábal asi takým tempom, ako Oplot na Ukrajine. Tanky K2 začali Kórejci vyrábať v roku 2013 a ešte nemajú hotových ani prvých 200 ks ...
    My čo potrebujeme naplniť asi tak jeden prápor, máme najlepšiu šancu rýchlo obstarať potrebné tanky po vlastnej línii, než v spolupráci s Poľskom, ktoré ich bude potrebovať stovky.Skrýt celý příspěvek

  • Marcus
    17:52 30.10.2018

    Vozidlo palebne podpory je proste pro CR nejefektivnejsi volba, at se nam to libi nebo ne. Nakup MBT by bylo rozhodnuti spise politicke. Co se tyce nahrady Mi24 v CR by se mi ...Zobrazit celý příspěvek

    Vozidlo palebne podpory je proste pro CR nejefektivnejsi volba, at se nam to libi nebo ne. Nakup MBT by bylo rozhodnuti spise politicke.
    Co se tyce nahrady Mi24 v CR by se mi moooc libil Tiger z druhe ruky, ale to je hodne "vlhky sen", ktery by ovsem nemusel byt az tak nemozny. Zalezi ktery typ vyhraje soucasny tendr na 12viceucelovych stroju.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    17:47 30.10.2018

    ...ale máme... jen je to politikum a ne technikum. A s našimi politiky (a s vašimi taky) to dopadá jak dopadá. ...kdyby u nás nějaký Agroštít prodával F-35 a Abramsy, tak jich tu ...Zobrazit celý příspěvek

    ...ale máme... jen je to politikum a ne technikum. A s našimi politiky (a s vašimi taky) to dopadá jak dopadá.
    ...kdyby u nás nějaký Agroštít prodával F-35 a Abramsy, tak jich tu máme na každého estébáka s metálem jeden, tedy hodně.Skrýt celý příspěvek

  • Silentstalker
    17:45 30.10.2018

    Miroslav: Nestrašte. Zbrojní koprodukci s Polskem jsme si už zkusili a myslím, že nikdo ze zúčastněných si to netouží zopakovat.

    Miroslav: Nestrašte. Zbrojní koprodukci s Polskem jsme si už zkusili a myslím, že nikdo ze zúčastněných si to netouží zopakovat.

  • Miroslav
    17:36 30.10.2018

    Kemkin: Keby bola vôľa, tak Poľsko, Česko a Slovensko by bolo schopné vyvinúť aj vlastný tank resp. platformu tank-BVP. Miesto toho robíme každý samostatne nejaké zlepence a ...Zobrazit celý příspěvek

    Kemkin: Keby bola vôľa, tak Poľsko, Česko a Slovensko by bolo schopné vyvinúť aj vlastný tank resp. platformu tank-BVP. Miesto toho robíme každý samostatne nejaké zlepence a nelogické modernizácie ruskýchlebo na západné nemáme.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 7 z 8